Mitä auto maksaa?

OnkoPakkoLuopua

Mietin, että luopuisinko autosta. Onko joku teistä laskenut, kuinka paljon kuluja auto aiheuttaa kuukaudessa?
Kuinka paljon maksatte?
Kuinka usein vaihdatte uuteen tai käytettyyn? Minkä ikäiseen?

Mitä kaikkea menoja tulee pääomakulujen lisäksi?
Autovero, vakuutukset, polttoaine? Paljonko? ja mitä muuta?
Huolto. ja korjaustyöt?

En tiedä, mitä tekisin? Auttakaa ja kertokaa, mitä kaikkea pitäisi ottaa laskemiseen mukAan.

49

92

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sain auton ilmaiseksi, mutta maksoin juuri liikennevak. 216,64€ ja ajoneuvoveron 179,82 €, joten ainakin sen verran vuodessa. Katsastus meni 30.9-15 kerralla läpi, joten nyt ei tuullut korjauskuluja.

Ajan vuodessa vähän, mutta auto suorastaan ahmii bensaa ja täytyy tankata sitä 98 bensaa, joka on kalliimpaa.

Autosta en luovu, kunnes hajoaa tämä "lahja-auto", sillä olen juuri myös saanut ajokortin 5-vuodeksi. Omaa mukavuuttani ajattelen, josta olen valmis maksamaan, vaikka ajelemani matkat voisin tehdä taksillakin.

• Liian palijo, mut silti hyöty päihittää menot.

• hytinäx1

Kiva kun laitoit laskemaan mitä auton pitäminen oikein maksaa kuukaudessa. Piti oikein ottaa kynä ja paperia ja laskea. Sain noin summan 250€ / kk ja siihen kuuluu kaikki parkkimaksuista autonarvonlaskuun. Melkein olisi parempi leasata aivan uusi auto.
      Jos asuisin isommassa kaupungissa niin en pitäisi autoa lainkaan.

• Toistaiseksi autoilun antama vapaus on minulle peltiä arvokkaampaa.
      Miten siis voisin onnen-tuntein laskea?
      Katsotaan sitten, kun raadollisuus alkaa vaatia veronsa.

H.

• kts. suojatie-aloitus.
        Mistä tämänkin aloituksen idea on kopioitu.

H.

• hunksz kirjoitti:

kts. suojatie-aloitus.

H.

Kyllä sinullakin riittää näitä ongelmia? Kuka on keksinyt aloituksensa jonkun toisen aloituksesta ja sitten, kuka kirjoittaa jo sinun sanomasi uusintana, mutta toisin sanoin??

Mistä v...sta me voisimme keksiä uusia kirjaimia, joita et olisi voinut jo käyttää aikaisemmin?

Eka vastauksesi jo ihan OK, mutta, miksi sorruit näihin omiin "lillukanvarsiin"?

• Kristiina23 kirjoitti:

Kyllä sinullakin riittää näitä ongelmia? Kuka on keksinyt aloituksensa jonkun toisen aloituksesta ja sitten, kuka kirjoittaa jo sinun sanomasi uusintana, mutta toisin sanoin??

Mistä v...sta me voisimme keksiä uusia kirjaimia, joita et olisi voinut jo käyttää aikaisemmin?

Eka vastauksesi jo ihan OK, mutta, miksi sorruit näihin omiin "lillukanvarsiin"?

"Kristiina23"

Mites se sanan-lasku sanoo:
        Ennen-kuin kirjoittaa, pitää aina ajatella enste.
        Tarkoittaa varmaan että pitä ajatella omilla aivoillaan.
        Ei toisten.

Kannustaen
        H.

• hunksz kirjoitti:

"Kristiina23"

Mites se sanan-lasku sanoo:
        Ennen-kuin kirjoittaa, pitää aina ajatella enste.
        Tarkoittaa varmaan että pitä ajatella omilla aivoillaan.
        Ei toisten.

Kannustaen
        H.

Korjaus:
        ...pitää ajatella...

Ajo-korttisi viittaa sinun olevan 70 ?
        Onko palstallanne ongelmia?

H.

• hunksz kirjoitti:

Korjaus:
        ...pitää ajatella...

H.

On, on, koska siellä "häärää" moninikki, vetäen vuosien takaisia riitojaan ruuneperin kanssa ja keskustelu ei pääse nyt alkuun, paitsi Kahvipirtisä, mutta siihenkin hän tulee häiriköimään omilla kirjoituksillaan.

Nyt sekin vielä piti tulla ilmi, että olenkin liian vanha vastaamaan mielipiteeseesi autoilijoiden ajo käyttäytymisestä?

Suoraan sanottuna, että en koskaan uskoisi tuon 9-v pojan (lapsenlapseni) selviytyvän liikenteestä, joten aina on "kuljetus" kotiin ja kouluun.

• tyhjästäpäästäsikö
        hunksz kirjoitti:

kts. suojatie-aloitus.

H.

Mistä sä kopiot ideas joka ikiseen viestiis ja mistä niihin vitun samoihin lässyihin ja lirkkuihin?

• Kristiina23 kirjoitti:

On, on, koska siellä "häärää" moninikki, vetäen vuosien takaisia riitojaan ruuneperin kanssa ja keskustelu ei pääse nyt alkuun, paitsi Kahvipirtisä, mutta siihenkin hän tulee häiriköimään omilla kirjoituksillaan.

Nyt sekin vielä piti tulla ilmi, että olenkin liian vanha vastaamaan mielipiteeseesi autoilijoiden ajo käyttäytymisestä?

Suoraan sanottuna, että en koskaan uskoisi tuon 9-v pojan (lapsenlapseni) selviytyvän liikenteestä, joten aina on "kuljetus" kotiin ja kouluun.

"Kristiina23"

Päätit sitten alkaa kiduttaa 60 palstalla vanhojen ongelmista.
        Kaikkea sitä tehdäänkin.
        Jopa valitetaan kun nuoremmat ojentavat.

H.

• tyhjästäpäästäsikö kirjoitti:

Mistä sä kopiot ideas joka ikiseen viestiis ja mistä niihin vitun samoihin lässyihin ja lirkkuihin?

"tyhjästäpäästäsikö"

Mikäs nyt on?
        Jos katsot ne kopioiksi, niin kai sitten itsekin osaat kertoa mistä minä olen lähtöisin.
        Tyhmä kysymys.

H.

• voihjan-vuohen-vittu
        hunksz kirjoitti:

"Kristiina23"

Kaikkea sitä tehdäänkin.

H.

lainaus:_Päätit sitten alkaa kiduttaa 60 palstalla vanhojen ongelmista?

Mitä nyt itse asiassa tarkoitat, että "alan kiduttaa/maan" teitä 60 palstalaisia, niin teillähän on sana hallussa?

Et´kait sinä määrää, kuka mihinkin osioon kirjoittaa, koska "sirkkunenkin" tuli tänne, jota et ilmeisesti tunne , vai` tunnetko?

Pysy sinä vain "lestissäsi" ihailijoittesi armoilla ja anna meidän toisten sanoa mielipiteemme ilman sinun erinomaisia kommentteja, kuinka tyhmiä ne aloitukset ovat?

Usein on ollut aloitus mielenkiintoinen ja olen miettinyt vastausta, kunnes herra "hunksz" astuu kuvioihin ja tyrmää aloituksen aiheen.
        ps.Taas tämä lasku toimitus? kristiina23

• siinäpä.trollaat
        hunksz kirjoitti:

"Kristiina23"

Kaikkea sitä tehdäänkin.

H.

Kuinkahan monta kirjoittajaa H on karkottanut palstalta. Jokaisella palstalla on häirikkönsä, 70 omansa myös, kun verrataan näitä häirikköjä, yhtä vaivalloisia ovat molemmilla palstoilla. mitä olen selannut eri palstoja, lähes jokaiselle on iskostunut joku vakiohäirikkö.

• Lepovaan1234

Mulla on kaksi autoa uusi ja vanha. Moottoripyöräkin on. Yhden auton pitäminen on halvempaa, joten ei huolta. Jatka vain samalla tavalla yhden auton kanssa on helpompaa. Samoin vaimojen kanssa. Yhden vaimon kanssa halvempaa? Jää omaakin laatuaikaa mahdollisesti työelämän vastapainoksi. Aina ei tarvitse hunksutella lehtien etusivuilla keskisormi pystyssä moottoripyöräjengin mukana.

• Heikunkeikku

Jos sinulla itselläsi on auto, niin miksi kysyt auton kuluista, kun tiedäthän sinä jo nuo asiat. Vai eikö hutsituta itse laskea:)
      Minä en tulisi toimeen ilman autoa. On ihana istahtaa ratin taakse ja BRRrrrrrrauuuuum pistää jalka tanssimaan ja lähteä ihan minne huvittaa.
      Kruuvaan radion mukavan kovalle ja annan musiikin pujahtaa korviin.

• "Heikunkeikku"

Jess!
        Pee mai peipi naaauuuu...uh, uh, uh, uh

Jos istuisin vieressäsi, tekisin vasurilla sinulle trillin.
        Jalkasi rytmistä riippuen useastikin.
        Veloituksetta.
        Halpaa autoilua sanoisin :)

Ainakin jos pysyy tiellä.

H.

• Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

"Heikunkeikku"

Jess!
        Pee mai peipi naaauuuu...uh, uh, uh, uh

Jos istuisin vieressäsi, tekisin vasurilla sinulle trillin.
        Jalkasi rytmistä riippuen useastikin.
        Veloituksetta.
        Halpaa autoilua sanoisin :)

Ainakin jos pysyy tiellä.

H.

Joo, kyllä se on yks tärkeimpiä asioita, että pysyy tiellä.
        Autoilu olisi vieläkin mukavempaa, jos teiltä (tie) pyyhittäis veks ne kuljettajat, jotka liikuskelevat etanoilla. Ja semmoset, jotka eivät kertakaikkiaan osaa ryhmittäytyä sillä tavalla hokaavaisesti, että antaisivat muillekin kuskeille tilaa.
        Trillejäkö reiteen aattelit trillailla? Kokemusta on semmosesta. Niskan hiipertämisestä kans. Menee ihan kylmät väreet pelkästä ajattelusta.

• 1eero

Jokainen harkitkoon tarpeensa tai mieltymyksensä, mieltymys autoon ja sen käyttöön antaa se jotain vapautta, auton pitäminen statuksena itseisarvona mietityttää.
      Tänä vuonna tulee kilometrejä alle 3000, ensi vuonna oletettu käyttö ehkä 500 km senkin voisin kutistaa yli puolella. Nuorempana oli kuvioissa myös hupiajelu se ei nyttemmin kiinnosta, syksyn aikaan miettiny autoni on vanha ja olisi vaihdettava uudempaan muutaman sadankilometrin takia vuodessa ajamista varten.

• Helppo tuo on laskea.
      Polttoaineeseen 6, 5 litraa/100km. Tekee pyöreesti 10000 tonnin.
      Dieseli, jos on, niin käyttömäksu on 550.
      Vakuutus ,muistelen 270.
      Katsastus jotain 70.
      Siihen rengaskulut ja korjauskuluja, niin helposti kulut on 2500 /vuosi, tekee 25 senttiä kilometrille. jos ajaa 10000, eikä siihen ole otettu huomioon autonhankintakuluja. Jos uuden 30000 auton ostaa, sen arvo on kymmenen vuoden kuluttua melkein olematon, siitä tulee 3000 lisää, Aika arvokkaita kilometrejä tulee, yli 50 senttiä.

• Heikunkeikku

"k-kotton"

Riippuu miltä kantilta mitäkin kattelee. Sun kirjoitus saa semmosen tunteen, että hitsi kun on tyyristä hommaa.
        Mutta entäs sitten jos siirrettäis kanttia ja mentäs toiseen nurkkaan ja sieltä tihruteltais.
        "Time is money" sanotaan. Mä sanon nyt niin. Jos EI olisi autoa, niin jokaiseen menemiseen menisi ihan älyttömästi aikaa, verrattuna jos menis autolla. Bussia joutuis odottamaan, hytistä kylmässä ja entäs jos myöhästyis. Taas kuluis aikaa. Jos keskimäärin olis tuntitaksa jotain 40 ekee ja lähtis kauppareissulle pelkillä omilla jaloillaan, niin matkoihin kuluisi pari tuntia ainaskin, okei se tekee 80 ekee, mut voi kestää tuplasti enemmän aikaa, siis 160ekee. Tallustamiseen tarvitaan kunnon kengät, ei mitkään lätyskät. Mitäs nekin sitte maksaa häh?
        Viikossa kuluisi ylipaljon rahaa paikoista toiseen siirtymisiin (ei riittäisi parisataakaan ekee. Ja jos tuntitaksa olis enemmän, niin laske siinä sitte). Sitten, et voisi ostaa tarjouksesta vessapaperisäkkiä ja talouspaperisäkkiä, jotka ovat yleensä klimppi-tarjouksessa. Hankala olis kantaa pitkiä matkoja, kun on ne muut ostokset lisäksi. Ja käsilaukku myös (kaipa sulla semmonen on:). Pitäis tyytyä pieniin pakkauksiin ja se maksaisi kans aika paljon vuodessa.
        Mukavuutta rakastava tykkää omasta pepustaan ja asettaa sen auton pehmoiselle penkille penkinlämmittimen poskeen. Kaunis musiikki soljuu korviin ja perille pääsee äkkiä (siis säästöä joo).
        Minä en luovu autosta, vaikka kuinka olis:)

• konkariesh

Moni tuttuni on luopunut autosta. Mitä vähemmän autolle on käyttöä, sitä kalliimmaksi ajokilometrit tulevat. Sanotaan, että uuden auton arvo alkaa laskea välittömästi kun sen ajaa ulos liikkeestä.
        Iäkkäämmät autot voivat vaatia paljonkin korjaamista vuosittain. Tiedän muutamien kokemuksesta. Itselläni on kortti, mutta ei autoa.
        Tulee edullisemmaksi käyttää vaikka taksia kuin pitää omaa autoa. Eläkeläisenä saa myös alennusta pitkillä matkoilla julkisilla liikkuessa. Minulla menee matkoihin vuodessa vain n 300-500 e,sillä liikun kävellen ja pyöräillen aina kun sää sallii.

• Heikunkeikku kirjoitti:

"k-kotton"

Riippuu miltä kantilta mitäkin kattelee. Sun kirjoitus saa semmosen tunteen, että hitsi kun on tyyristä hommaa.
        Mutta entäs sitten jos siirrettäis kanttia ja mentäs toiseen nurkkaan ja sieltä tihruteltais.
        "Time is money" sanotaan. Mä sanon nyt niin. Jos EI olisi autoa, niin jokaiseen menemiseen menisi ihan älyttömästi aikaa, verrattuna jos menis autolla. Bussia joutuis odottamaan, hytistä kylmässä ja entäs jos myöhästyis. Taas kuluis aikaa. Jos keskimäärin olis tuntitaksa jotain 40 ekee ja lähtis kauppareissulle pelkillä omilla jaloillaan, niin matkoihin kuluisi pari tuntia ainaskin, okei se tekee 80 ekee, mut voi kestää tuplasti enemmän aikaa, siis 160ekee. Tallustamiseen tarvitaan kunnon kengät, ei mitkään lätyskät. Mitäs nekin sitte maksaa häh?
        Viikossa kuluisi ylipaljon rahaa paikoista toiseen siirtymisiin (ei riittäisi parisataakaan ekee. Ja jos tuntitaksa olis enemmän, niin laske siinä sitte). Sitten, et voisi ostaa tarjouksesta vessapaperisäkkiä ja talouspaperisäkkiä, jotka ovat yleensä klimppi-tarjouksessa. Hankala olis kantaa pitkiä matkoja, kun on ne muut ostokset lisäksi. Ja käsilaukku myös (kaipa sulla semmonen on:). Pitäis tyytyä pieniin pakkauksiin ja se maksaisi kans aika paljon vuodessa.
        Mukavuutta rakastava tykkää omasta pepustaan ja asettaa sen auton pehmoiselle penkille penkinlämmittimen poskeen. Kaunis musiikki soljuu korviin ja perille pääsee äkkiä (siis säästöä joo).
        Minä en luovu autosta, vaikka kuinka olis:)

Ei Sulla joutoaika maksa 40 tunnilta, pudota edes kymppiin, ja kengät Sulla on jo valmiina. Et Sinä hieno nainen missään lätyskössä talsi, vaikka kuinka autolla ajat.
        Kyllä se nuukailu silti halvemmaksi tulee.
        Mutta kun tuollainen vehje kun auto on tehty, niin käytetään sitä, näin minä ajattelen.
        Sitä oon ihmetellyt naisia nimittäin, kun ne kantaa tavaraa kun kamelit, rystyset valkeena puristetaan vielä siitä käsilaukunhihnasta. KYllä siinä auton tarvii.
        En minä näitä kuluja ole juurikaan laskenut, mutta kun tuossa aloituksessa kyseltiin.
        Minä jo työn puolesta tarviin auton. Niitä on vielä kaksikin..

• konkariesh kirjoitti:

Moni tuttuni on luopunut autosta. Mitä vähemmän autolle on käyttöä, sitä kalliimmaksi ajokilometrit tulevat. Sanotaan, että uuden auton arvo alkaa laskea välittömästi kun sen ajaa ulos liikkeestä.
        Iäkkäämmät autot voivat vaatia paljonkin korjaamista vuosittain. Tiedän muutamien kokemuksesta. Itselläni on kortti, mutta ei autoa.
        Tulee edullisemmaksi käyttää vaikka taksia kuin pitää omaa autoa. Eläkeläisenä saa myös alennusta pitkillä matkoilla julkisilla liikkuessa. Minulla menee matkoihin vuodessa vain n 300-500 e,sillä liikun kävellen ja pyöräillen aina kun sää sallii.

Niin sitä sanotaan, että halvemmaksi tulee käyttää taksia, mutta harva sitä käyttää, jo ei yhteiskunta maksa.
        Eikä siinä mitään järkeä ole, jos kaikki alkaisivat käyttää taksia.
        Kyllä minä ymmärrän, jos on eläkkeellä, 500metriä kauppaan. Pakkiasiat voi hoitaa kotona.
        Satunnaisia menoja, hyvin pärjää ilman autoa.

• Tarkkaa kirjaa pidän automenoista, vain omistani. Jokaisella eri kulut, ei voi verrata.
      Kaikki nuo mitä aloituksessa luettelit, lisäksi maksan yleensä kaiken varan kaskoa jonkin aikaa, koska osaan törttöillä liikenteessä.

Auto on tärkeä, arkeni auttaja ja huvini, kun sen laatuista hupia kaipailen. Ajan paljon ja raskaalla kaasulla, Mutta bensani ostan mistä halvimmalla saan, eli en ole minkään bensafirman suosija. Huiputan itseäni, koskaan en aja tankkia tyhjäksi. Kolme neljäkymppiä on kivampi maksaa kuin melkein satanen.

Uuden ostan jos sattuu rahaa olemaan, nyt on juuri kalleimmat kilometrit tällä ajettu ja tekisi niin mieli, vanhuuttani ajatellen, automaattivaihteita ja vähän korkeampaa koria.

Auto antaa kyllä vapautta, jota arvostan, on kiva lähteä milloin haluaa ja minne haluaa. Viroon haluaisin omin kyydein mennä seikkailemaan, ehkä eräänä päivänä uskallan, kun ensin ne automaatit saan.

• Heikunkeikku

Mäkin huiputtelen itseäni. En aja tankkia koskaan tyhjäksi. Kun tankissa on alle puoli tankillista bensaa, niin kurvaan Teboiliin. Kun käytän OAJ-jäsenkorttia, niin saan sieltä bensaa himpun verran halvemmalla.

"Auto antaa kyllä vapautta, jota arvostan, on kiva lähteä milloin haluaa ja minne haluaa." Oliko sulla lainas mun sormeni, kun tolleen kirjotit. Justiin mun ajatukset tälläsit.

• Heikunkeikku kirjoitti:

Mäkin huiputtelen itseäni. En aja tankkia koskaan tyhjäksi. Kun tankissa on alle puoli tankillista bensaa, niin kurvaan Teboiliin. Kun käytän OAJ-jäsenkorttia, niin saan sieltä bensaa himpun verran halvemmalla.

"Auto antaa kyllä vapautta, jota arvostan, on kiva lähteä milloin haluaa ja minne haluaa." Oliko sulla lainas mun sormeni, kun tolleen kirjotit. Justiin mun ajatukset tälläsit.

On mahdottoman tärkeää pitää ajotaitoaan yllä, sekin rapautuu tosi helposti kun ikää tulee lisää, jos ei vaan aja.
        Ajellaan me vaan ja nautitaan vapaudestamme.

• ö-Öö

Muutama tonni vuodessa.

Riippuu lähinnä korjauskuluista. Arjalainen muskeliauto ei aiheuta pääomakulluja, kiinteät kulut pienet, pensan hinnalla ei oikein mitään merkitystä. Ajoja alle kymppitonnin vuodessa, suurin osa mökkireissuja. Ilman mökkiä kai laitettaisiin auto seisomaan, ei sille tsadissa ole juurikaan tarvetta. Odottelen vielä jonkin aikaa, että saa museokilpiin, sitten ajot tulee vieläkin halvemmiksi.

Pitää mainita yks juttu, mitä pöndeläiset ei ehkä ota huomioon. Parkkimaksut. Tsadissa parkkeeraamine tai parkkipaikat ei ole ilmaisia. Asunnon yhteydessä jos ostaa parkkipaikan, sillä saisi jostain korvesta mökin. Jos vuokralla, se ehkä muutaman kympin kuussa. Jos joutuu kulkemaan töissä autolla, parkkimaksut melkoiset, pahimmassa tapauksessa joutuu vuokraamaan toisen parkkipaikan työpaikan läheltä. Ka lisäksi siis nämät normaalit parkkimaksut, jos jossain käy. Noihin kuluihun voi mennä ällistyttävän paljon rahaa vuodessa.

Noh, tsadissa aika hyvä julkinen liikenne. Itsekin tosiaan pärjäisi ilman autoa, autoon kuluvilla rahoilla ajelisi käytännössä kaikki matkansa taksilla siellä. Jossain hikiällä auto käytännössä pakollinen, bussiaikataulut voi katsoa kalenterista, muuta ei taksien lisäksi ole. Siellä pensankulutus ja muut maksut erittäinkin kova menoerä taloudessa.

Auton vaihtamista ei ole harkittu, tollaset priimakuntoiset arjalaiset muskeliautot vaan paranee ikääntyessään. Jos olisi rahaa ja kiinnostusta, ehkä ostaisin toiseksi autoksi jaggen, jokin -60 luvun xj6. Joskus käynyt potkimassa renkaita ja koeajollakin. Vaan se olisi just sellanen tarpeeton kampe. Tosin sellastenkin arvo vaan kasvaa vanhemmiten, että vois olla sijoituskin.

Päätän autokulu-aiheisen kommenttini tähän.

=DW=

• "teevee"

Viime- kuten ensi-vuoteni sähköinen parkki-paikka maksaa 10,60€/kk.
        Ei tuolla rahalla saa mökkiä.
        Ei edes laadukasta pakolais-telttaa.
        Lähellekään.

Asun lähellä kehari ykköstä, joten kolmosen halvat kaupat ovat lähellä.
        Ilmaisine parkki-paikkoineen.
        Ilman maan-alaisuutta.
        Ei tarvitse mennä Stadin keskustaan nuorison hakattavaksi.
        Outoa että siellä mummot vielä asuvat?

Miks mäijä lopettaa?
        Oishan sitä vielä mitä antaa palaa.

H.

• ö-Öö

Tarkoitin kylläkin parkkipaikan ostamista.

Mutta kyllä sunkin vuokralla mökin saisi. Jonkun korppikotkan mökki tuskin monen tonnin arvoinen, riippuu tietenkin elinikäennusteesta, ehtiikö maksaa ennen kuolemaansa. Mutta suurten loispummi-ikäluokkien tapaanhan sen voi jättää tulevien sukupolvien riesoiksi.

=DW=

• ö-Öö kirjoitti:

Tarkoitin kylläkin parkkipaikan ostamista.

Mutta kyllä sunkin vuokralla mökin saisi. Jonkun korppikotkan mökki tuskin monen tonnin arvoinen, riippuu tietenkin elinikäennusteesta, ehtiikö maksaa ennen kuolemaansa. Mutta suurten loispummi-ikäluokkien tapaanhan sen voi jättää tulevien sukupolvien riesoiksi.

=DW=

"teevee"

526,34€ se auto-paikka.
        Eläkkeestä menevät vesien ja sähköjen kera.
        Tavallaan jättävät asumis-murheet jälkeensä.

Näyttää siltä että kohta-puoliin KELA alkaa antaa 800€ ilmaista rahaa
        eläkeläisellekin :)
        Toivottavasti minullekin tasa-arvoisesti.
        Vaikka en ole tukiaisia saanutkaan koskaan.
        Jos, niin silloin vaihdan Saksalaiseen.
        En kuitenkaan ota kyytiin Irakilaisia reppanoita.

H.

• syrjäkylä

Tästä voisi olla apua;
      www.autoliitto.fi/tietopankki/autoilunkustannukset/laskurit/kustannuslaskuri/

Minä luovuin autosta muutama vuosi sitten,ei ollut enään tarvetta. ''Isolle kirkolle'' maksaa taksilla n.70€ edestakaisin. Jos käyn 2-3 kertaa kuukaudessa, se tulee halvemmaksi kuin oman auton omistaminen. Ja voi nauttia pari tuoppia matkalla;)

• "syrjäkylä"

REt siis rakasta autoasi?

H.

• Et siis...-
      Anteeksi

H.

• En tule toimeen ilman autoa, ajelen keskustan ja mökin väliä monta kertaa viikossa. Just katsastutin, meni läpi halvalla, vähän jarruja säädettiin.
      Meinaan vaihtaa lähiaikoina, en osta ihan uutta, korkeintaan 30 000 km ajetun, mieluummin vähemmän.
      Huvia en ajele ikinä, ajan ihan hyvin, mutta en erityisemmin nauti ajamisesta, paitsi kesällä kun lähden kiireettömästi kiertelemään ympäri suomea, joskus yksin, joskus kaverin kanssa.

• Mitähän.maksanee

Ei ihme, että suomalaisten köyhyys senkun vaan jatkuu ja lisääntyy, kun oman omaisuuden menoista ja maksuista pitää kysyä keskustelupalstalla.
      Eikö sulla ole kynää ja paperia?

• roletaari

Eipä ole tullut lasketuksi.
      Viimeiset kaksi olen ostanut tehdasuusina ja edellisellä ajoin 14-vuoden aikana 270000km joka on riittävästi 1,6l bensakoneelle. Jakopään renttelit oli kertaalleen vaihdettava ja tietysti kaikkea pientä, jarruopaloja, letkuja yms.
      Tällä nykyisellä 1,8l bensalla on ikää 17-vuotta mutta kilometrejä vain alle 150000 joita vuosikaudet on kertynyt lähinnä Seutulan käynneistä.
      Ensimmäinen oli 1965 ostettu käytetty kupla, seuraava vm1963 Datsun, sitten sama merkki 1600 ja tuon jälkeen ensimmäinen oikeasti uusi joka oli vuosikausia seisomassa ajaessani työsuhdeautolla.
      Alkupään värkkien kanssa olin näpit rasvassa pari kertaa vuodessa yhtä koneremppaa myöten.
      Renkaat, jarrut ja hallintalaitteet ylipäätään olen aina pitänyt kunnossa.
      Siitä huolimatta olemme kerran tulleet köpiksesta SOS- vakuutuksella ja auto kuormurin lavalla työpaikalleni.

• ent.siivoojaparka

Ei mitään ongelmia siitä, mitä auto maksaa. Saa maksaa vaikka kuinka paljon. Ongelma on siinä, kuka maksaa.
      Minulla on harteillani likan Priuksen velka melkein kahden vuoden maksuajalla. On hän tähän asti hoidellut maksamisen, mutta vähän kakattaa, että jos hän sattuu potkaisemaan tyhjää ennen minua, niin saanko sillä autolla enää sitä hintaa, mikä siitä on vielä maksamatta.
      Mutta se on sen ajan murhe, sillä voihan minua onnistaa, että lähden ennen häntä. Ensi syksyyn minun on ainakin elettävä, kun ostin ja maksoin ennalta tuhannen kruunun hintaisen musikaalilipun.

• Mun auto on kolmivuotias. Tarvitsen sitä, ja mitä tarvitsen, siitä maksan. Laistan jostain vähemmän tärkeästä.

• 1eero

Oikeessa olet sulle on auto niinkuin mullekkin aikoinaan tärkeä jossain mielessä vieläkin koska antaa riippumatonta olotilaa.
        Mulle tällä hetkellä jouto vehe rakkine en ihannoi mutta tarpeen tullen siirtovehe.
        Ennemin näkisin(siis minä) satamaan kävellessä ei hieno vaan sellasen paatin joka täyttäsi mun tarpeet nytkin aika hyvä siis vastaisi kesämökkiä.

• 1eero kirjoitti:

Oikeessa olet sulle on auto niinkuin mullekkin aikoinaan tärkeä jossain mielessä vieläkin koska antaa riippumatonta olotilaa.
        Mulle tällä hetkellä jouto vehe rakkine en ihannoi mutta tarpeen tullen siirtovehe.
        Ennemin näkisin(siis minä) satamaan kävellessä ei hieno vaan sellasen paatin joka täyttäsi mun tarpeet nytkin aika hyvä siis vastaisi kesämökkiä.

Niinpä. Minulla taas paatille ei olisi mitään tarvetta. Autokin tällä hetkellä lähinnä töissäkulun vuoksi ja toisaalta tuohan se sellaisen riippumattomuuden ja vapauden tunteen kun ei tarvitse olla julkisten välineiden aikatauluista riippuvainen. Saapi nähä sitten kun työelämä ei enää ajankohtainen.

• 1eero
        siilimuori2 kirjoitti:

Niinpä. Minulla taas paatille ei olisi mitään tarvetta. Autokin tällä hetkellä lähinnä töissäkulun vuoksi ja toisaalta tuohan se sellaisen riippumattomuuden ja vapauden tunteen kun ei tarvitse olla julkisten välineiden aikatauluista riippuvainen. Saapi nähä sitten kun työelämä ei enää ajankohtainen.

Kyllä minä sen sun tarpeen tunnen, minä toin oman näkökantani koska luovuin rasittavasta mökkeilystä ja etsin itselleni vaihtoehtoa asunnossa mököttämiseen no talvi tekee rajoittamiset jään murtajaan ei ole varaa Joo joo suksikaan ei ole luistanut viime talvina ja koiran ottokin jäissä mut mulla on luonne lepposa avara katseinen aina yritän etsiä parhaan olomuodon.

• hytinäx1
        1eero kirjoitti:

Enää oli merenrannalla kahden käden sormin laskettavissa moottori/purjeveneet joita ei oltu nostettu mantereelle. Tänään olisi ollut aivan mahtava sää olla merellä kalassa.

• 1eero kirjoitti:

Kyllä minä sen sun tarpeen tunnen, minä toin oman näkökantani koska luovuin rasittavasta mökkeilystä ja etsin itselleni vaihtoehtoa asunnossa mököttämiseen no talvi tekee rajoittamiset jään murtajaan ei ole varaa Joo joo suksikaan ei ole luistanut viime talvina ja koiran ottokin jäissä mut mulla on luonne lepposa avara katseinen aina yritän etsiä parhaan olomuodon.

Noniin pittääki :). Jokkaisellahan on oma näkökanta ja vaikka se ehkä poikkeaa omasta, ei se ole sen huonompi vaan rikkaus.

Minä oon sisämaan kasvatti ni paatteilu on jäänyt sillain vieraaksi. Soutuvene suurin paatti ja sekää ei ole ollu oma.Ja toisaalta ei mulla ois koksaan ollu varaakaan mihinkään isompaan paattiin, joten en sellaist ole haikaillutkaan, tai lentokonetta.
        Sitä kun pitää elää suu säkkiä myöten.

• 1eero
        hytinäx1 kirjoitti:

Enää oli merenrannalla kahden käden sormin laskettavissa moottori/purjeveneet joita ei oltu nostettu mantereelle. Tänään olisi ollut aivan mahtava sää olla merellä kalassa.

Nii muikun kutupyynti olisi parhaillaan ja vielä näky laiturissa venneitä. Nii siitä autoilusta, mullakin ei iso eläke mutta ei autonpito lyö leiville jos tyhjänpanttina parkissa vai olisiko mukavempi sannoo onhan mullakin auto pyh sanon minä, yks asia kun on ilman tulee enemmmän liikuttua jalkasin eikä heti hyppää ratin taakse, kyllä olen luopumassa kun kaikki palvelut on käden ulottuvilla.

• henrjii

Mää ajattelisin, niin että paljonko rahaa jäisi enemmän käyttämättä tillille, jos luopuisin autosta.
      Kiikkustuolissa kun istuskelisi, ja lähikaupasta hakisi halvinta nöt nöttiä, niin kyllä siinä varmaan pikkuisen otot vähenisi

• autonosto_vinkki

Riippuu siitä minkä ikäisellä, ja miten paljon autolla ajaa. ja tietysti se minkälaisen vakuutuksen siihen ottaa.
      Uusien autojen pito on hankintakustannusten ja vakuutuksien osalta kallista, mutta päästöverojen osalta halpaa( ainakin jos ostaa jonkun vähän kuluttavan pikku bensa tai diesel auton).
      Kaikkein halvimmalla kuitenkin pääsee kun ostaa n. 10-20 vuotta vanhan suht vähän ajetun auton, jossa alhaiset vakuutukset, ja verot, ja jolle on tehty jo suurimmat rempat. (jakopää, jarrut yms.)

• eppu2

Ilman autoa, ei ole elämää. 150km tuli mittariin tänään, kun tulin plantaasilta kotio.
      Nyt ajelen tuolla Nissanilla talven, kesän se oli pojanpojalla.
      En koskaan ajattele mitä nuo autot maksaa, se on niin keskeinen osa elämää, että pitää olla.
      Meidän porukka kierrättää autoja aina tarpeen mukaan. Nyt kun veli ei taas talvella tarvitse autoa, pojanpoikani ajaa hänen autollaan.
      Kun kesällä taas yks ja toinen tarttee pakua, minä ajan mikä tarjotaan. Ihan sama, kun vaan pääsee kulkemaan.
      Vois olla, että, jos rupeaisi laskemaan, kauhistuisi.

• Nollaan-euroon-pyrkimys

Useita tonttujahan (tuhansia) vuodessa se maksaa. Hupiajeluihin ja vapaa-ajan viettoon auto on kallis kärry, pitää olla hyvätuloinen, että on varaa maksaa. Itse maksatan kaiken firman piikkiin, eipä ole verottajakaan ajopäiväkirjaa kysellyt koskaan. En tosin pidäkään sellaista. Näkyyhän se historia matkamittarista ja loput voi heittää lonkalta. Tosin rehellisyyteni on luokkaa 95 - 99% joten pienet heitot sallittakoon.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      238
      5440
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      57
      4761
    3. Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta

Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk
      Maailman menoa
      13
      3591
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      288
      3306
    5. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      19
      3275
    6. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      182
      3189
    7. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      73
      2850
    8. Vieläkö olet

Rakastunut minuun? Minä sinuun
      Ikävä
      65