Suomalainen marja; terveys marja. Kasvaa mättäillä, tai heinikossa soiden ja lampien reunoilla. Monilta unohtunut. Yöpakkasten kypsyttämät marjat, kirkkaan punaiset tai tummat marjat, mehukkaat marjat. Sammaleiden seasta tai sammaleiden päällä monenkokoiset karpalot hehkuvat punaisina.
Harmi, että monet jättävät tuon terveysmarjan poimimatta. Ja onhan siihen syynsä. Syksy on pitkällä. Lämpötila heiluu nollan nurkilla, mutta karpalo se vain paranee maultaan. Kylmää on lampien ja nevojen reunamilla; sormia palelee ja karpaloiden poiminta on hidasta.
Kuitenkin karpaloita kertyy astiaan poiminnanjälkeen muutamalitra. Sormet jäätyvät melkein, jos eivät sormet, niin ainakin lampien ja nevojen reunat ja karpalot jäätyvät sammaleeseen kiini. Poiminta lähes mahdotonta. No,jos vielä tulee plusasteita ja suot ja lampien reunat sulavat, voi taas noukkia karpaloita. Mutta ei pitkään. Kohta tulee valkoinen ensilumi ja peittää karpalot. Siihen loppuu karpaloiden poiminta. Mutta vielä ehtii karpalopaikoille, kun plusasteita on luvattu.
Karpalo? Soiden ja lampien mystinen marja.
45
540
Vastaukset
- mammografia
Ei kärsämäkisten pidä lähteä attendon herrojen kanssa marjaan.
- slogi
mites makella" se oma "karpalo on lämpimässä"
- Älä-ruoki
trollia
- make...vaan
Hyvin on lämpimässä ja loput pakkasessa. Kuka kehtaa sanoa, että älä ruoki trollia. En ole mikään trolli. Olen asiallisia avauksia keskusteluista tehnyt ja asiallisesti vastannut. Mistään trollinruokkimisesta ei ole kyse.
- ÄLÄRUOKImakevaanTROLLIA
make..vaan
14.10.2015 21:18
"olin kommentoimassa (TROLLAAMASSA) Kärsämäen palstalla joihinkin kommentteihin"
AVAUS KÄRSÄMÄKI - Susienpaikka on erämaaluonto, ei ihmisten taajamis make...vaan 29.8.2015
AVAUS KÄRSÄMÄKI - Lakkoilu tai työseisaukset evät taloutta pelasta. make...vaan 17.9.2015 19:58
AVAUS KÄRSÄMÄKI - Suomi nousuun yhteisillä talkooilla. make...vaan 19.9.2015 22:02
AVAUS KÄRSÄMÄKI - Mitä ovat todelliset pakolaiset? make...vaaan 1.9.2015 23:36
AVAUS KÄRSÄMÄKI - Oulussa pakolaisten auttamishalua löytyy. make...vaann 9.9.2015 22:47
AVAUS KÄRSÄMÄKI - Puolukka aika on alkamassa. make...vaan 22.9.2015 23:09
AVAUS KÄRSÄMÄKI - Sotaa pakoonlähteviä on autettava make..vaan 3.9.2015 22:07
AVAUS KÄRSÄMÄKI - Olemmeko varautuneet pakolaistulvaan? make...vaan 24.9.2015 22:02
AVAUS KÄRSÄMÄKI - Parasaika aloittaa puolukanpoiminta. make...vaan 3.10.2015 20:11
AVAUS KÄRSÄMÄKI - Älypuhelin vie keskustelutaidon. Sulkee suun. make...vaan 8.10.2015 18:59
AVAUS KÄRSÄMÄKI - Ansiosidonnaista päivärahaa leikataan. Voi ei! make...vaan 14.10.2015 20:40
AVAUS KÄRSÄMÄKI - Karpalo? Soiden ja lampien mystinen marja. make...vaan 31.10.2015 21:44
"Ei ole vaikeata arvata, mistäpäin trollaaminen tulee. Minäkin, "make..vaan" törmään trolleihin. Jokainen syyllistyy trollaamiseen, niin minäkin. No, joo, jokainen omalla tyylillään... - make...vaan
ÄLÄRUOKImakevaanTROLLIA kirjoitti:
make..vaan
14.10.2015 21:18
"olin kommentoimassa (TROLLAAMASSA) Kärsämäen palstalla joihinkin kommentteihin"
AVAUS KÄRSÄMÄKI - Susienpaikka on erämaaluonto, ei ihmisten taajamis make...vaan 29.8.2015
AVAUS KÄRSÄMÄKI - Lakkoilu tai työseisaukset evät taloutta pelasta. make...vaan 17.9.2015 19:58
AVAUS KÄRSÄMÄKI - Suomi nousuun yhteisillä talkooilla. make...vaan 19.9.2015 22:02
AVAUS KÄRSÄMÄKI - Mitä ovat todelliset pakolaiset? make...vaaan 1.9.2015 23:36
AVAUS KÄRSÄMÄKI - Oulussa pakolaisten auttamishalua löytyy. make...vaann 9.9.2015 22:47
AVAUS KÄRSÄMÄKI - Puolukka aika on alkamassa. make...vaan 22.9.2015 23:09
AVAUS KÄRSÄMÄKI - Sotaa pakoonlähteviä on autettava make..vaan 3.9.2015 22:07
AVAUS KÄRSÄMÄKI - Olemmeko varautuneet pakolaistulvaan? make...vaan 24.9.2015 22:02
AVAUS KÄRSÄMÄKI - Parasaika aloittaa puolukanpoiminta. make...vaan 3.10.2015 20:11
AVAUS KÄRSÄMÄKI - Älypuhelin vie keskustelutaidon. Sulkee suun. make...vaan 8.10.2015 18:59
AVAUS KÄRSÄMÄKI - Ansiosidonnaista päivärahaa leikataan. Voi ei! make...vaan 14.10.2015 20:40
AVAUS KÄRSÄMÄKI - Karpalo? Soiden ja lampien mystinen marja. make...vaan 31.10.2015 21:44
"Ei ole vaikeata arvata, mistäpäin trollaaminen tulee. Minäkin, "make..vaan" törmään trolleihin. Jokainen syyllistyy trollaamiseen, niin minäkin. No, joo, jokainen omalla tyylillään...Onko näissä minun avaamissani keskustelun aiheissa jotain trollaamisen piirteitä. Mielestäni ei. Kun tein keskustelun avauksen soiden karpalosta, niin mitä trollaamista siinä on? Kysympä vaan, vaikka asiallisia vastauksia ei tulisi.
Paljon näkee monenlaista paskanjauhamista, missä ei ole mitään asiaa; eikö se ole trollaamista? Ilmeisesti monikaan ei ymmärrä mitä trollaaminen tarkoittaa. - Pyhäjärven.trollille
Palstan aihepiiri on KÄRSÄMÄKI ja sinä surullinen seurankipeä yksinäinen ihminen kirjoitat lukuisia avauksia mm. MARJOISTA kysyen mitä on trollaaminen!?
Tämä on KÄRSÄMÄKI palsta ei mikään yksinäisten runkkareiden seuranhakupalsta. Pienenä vihjeenä - omamielipide
Pyhäjärven.trollille kirjoitti:
Palstan aihepiiri on KÄRSÄMÄKI ja sinä surullinen seurankipeä yksinäinen ihminen kirjoitat lukuisia avauksia mm. MARJOISTA kysyen mitä on trollaaminen!?
Tämä on KÄRSÄMÄKI palsta ei mikään yksinäisten runkkareiden seuranhakupalsta. Pienenä vihjeenäKarpaloaiheisessa avauksessa ei ole mitään trollaamiseen liittyviä piirteitä, vaan asiallisuutta. Nimimerkin Pyhäjärven.trollille" vastauksessa ei ole mitään järkevää selitystä. Ei pysty vastamaan asiallisiin esitettyihin kysymyksiin, vaan jatkaa omaa pa:n jauhamista.
Kysyä voi, miksi Kärsämäen palsta on hiljainen kommenteissa ja keskustelujenavauksissa? Verrattuna Pyhäjärven ja Haapaveden keskustelupalstoihin, joissa keskustelut ja avaukset ovat paljon runsaampaa kuin Kärsämäen keskustelupalstalla. Kärsämäki potee luovuuden puutetta! - make..vaan
Pyhäjärven palsta on vielä sairaampi kuin Haapaveden eikä asiaa auta yhtään se, että samat hullut jotka jauhaa paskaa aamusta iltaan molemmilla edellämainituilla palstoille, ne samat häiriköt häiriköi naapurikuntien palstoillakin sinun tavoin.
Vedä vittu päähän luovuutesi kanssa henkisesti sairas syrjäytynyt trolli sinä olet ja harvinaisen rasittava sellainen. Asia mikä ei miksikään muutu nimimerkin vaihdolla sama runkkari on helppo tunnistaa. Mene oman paikkakuntasi sivuille puhumaan perunankeitosta tms, sairasta paskaa. - make...vaan
make..vaan kirjoitti:
Pyhäjärven palsta on vielä sairaampi kuin Haapaveden eikä asiaa auta yhtään se, että samat hullut jotka jauhaa paskaa aamusta iltaan molemmilla edellämainituilla palstoille, ne samat häiriköt häiriköi naapurikuntien palstoillakin sinun tavoin.
Vedä vittu päähän luovuutesi kanssa henkisesti sairas syrjäytynyt trolli sinä olet ja harvinaisen rasittava sellainen. Asia mikä ei miksikään muutu nimimerkin vaihdolla sama runkkari on helppo tunnistaa. Mene oman paikkakuntasi sivuille puhumaan perunankeitosta tms, sairasta paskaa.On sulla hermot kireellä, kun et asiallista keskustelua kestä. Kannattais mennä hoitoon ja saada uusi lääkitys. Tohtori kirjoittaa sulle läkereseptin, niin ei tarvitse mun nimmaria käyttää. Lukijat määrittelevät minun kommenttini ja avaukseni keskusteluissa. Et sinä, trolleista suurin, joka oikean "maken mielipiteitä" haukkuu.
- Make..vaan
Jäi muuten sanomatta että olen homo.
- make...vaan
Make..vaan kirjoitti:
Jäi muuten sanomatta että olen homo.
En ole homo. Mun nimmaria joku käyttää kaikissa kommenteissa. Keksis oman nimmarin. Tosi homo on mun nimmarin käyttäjä. Keskustelisi sentään asiaa, sitä odotan.
- make...vaan
Jäi muuten sanomatta että olen homo..
- kyyyllä
Pyhäjärven.trollille kirjoitti:
Tämä on KÄRSÄMÄKI palsta ei mikään yksinäisten runkkareiden seuranhakupalsta. Pienenä vihjeenäkuuluuhan kämäki palstan aihepiiriin Rääkkylän sote asiat,kuin myös Sievin suunnitellun biotehtaan,Makeran rahoitus ym:t,ym:t "asiat"Sopinee tuonne nuot karpalotkin,liittyvät kuitenkin enemmän kämäkiin,kun ensin mainitut.Eix je.
- kyyyyllä
Jäi muuten minultakin sanomatta että make..vaan on homo. Minulla on paskaa ropelissa,Naurattaa
- kyyyllä
tiedetään tiedetään notta sinullahan sitä on...paskaa ropellissa ja lisää tulee.Persus kun on.Naurattaa.
- Make...faan
On sulla hermot kireellä, kun et asiallista keskustelua kestä. Kannattais mennä hoitoon ja saada uusi lääkitys. Tohtori kirjoittaa sulle läkereseptin
- make...vaan
kyyyllä kirjoitti:
tiedetään tiedetään notta sinullahan sitä on...paskaa ropellissa ja lisää tulee.Persus kun on.Naurattaa.
Miks kaikki mua mollaa, vaikka aina asiaa puhun, no nyt vähän viihteellä, viikonloppuna, kuten moni muukin, joskus rennosti. En tajuu, miks homoksi nimitellään, on varmaan aika yleistä, vaikka ei homo olisikaan. Homo, kiitos, näkemiin,hyvää yötä, yleisimmät sanonnat. Kyllä muakin naurattaa. Huumori mukana. Ei kait nyt kukaan tosissaan? Minäkö? No, en.
- make...vaan
Make...faan kirjoitti:
On sulla hermot kireellä, kun et asiallista keskustelua kestä. Kannattais mennä hoitoon ja saada uusi lääkitys. Tohtori kirjoittaa sulle läkereseptin
Kestän kaiken keskustelun. Mun hrmot on rautaa, vähän konjakkia, vain vähän, huumorilla, keskustelijoiden kanssa. Karpalonpominnasta miun piti keskustella. Se kun, karpalot paskanvertaa ketään kiinostaa. Mikä sitten kiinostaa.?
- omamielipide
Paljon näkee monenlaista paskanjauhamista, missä ei ole mitään asiaa; eikö se ole trollaamista? Odotin asiallista kommenttia, enkä mitään juuttaan pökiökommenttia. Onneton, surkimus on ihminen, joka ei voi asiallisesti vastata. On sulla hermot kireellä, kun et asiallista keskustelua kestä. Kannattais mennä hoitoon ja saada uusi lääkitys. Tohtori kirjoittaa sulle läkereseptin
- kyyyylla
make...vaan kirjoitti:
Kestän kaiken keskustelun. Mun hrmot on rautaa, vähän konjakkia, vain vähän, huumorilla, keskustelijoiden kanssa. Karpalonpominnasta miun piti keskustella. Se kun, karpalot paskanvertaa ketään kiinostaa. Mikä sitten kiinostaa.?
Tämä on KÄRSÄMÄKI palsta ei mikään yksinäisten Pyhäjärvisten alkoholistuneiden runkkareiden seuranhakupalsta. Pienenä vihjeenä
- Makhik..vaan
Arvostan puolukkaa, mutta monet juntit eivät arvosta. Ei se nyt ketään haittaa jos vähän konjakkia otan. Pitääkö mun teitä juntteja opettaa No, nyt on jäänyt pullonkorkki auki Kiva on istua netissä ja vähän konjakkia nauttien. Netissä välillä istun. Ei se ketään haittaa, vaikka vähän konjakkia. Ei se mua haittaa, kun nyt vähän nautin alkoholia, otn muutaman paukun väkeviä. En haluu huomiota Antakaa mulle vähän konjakkia. Millanen tämä pitäjä olisi, jos ei olisi tuota viinan perkelettä
- make...vaan
Kaikenlaista kommenttia sitä näkeekin. Karpaonpoiminta on töytä. Syksyisin, Sormet jääkylmät karpaloiden poimminnassa. Mutta kun punaisia, isoja karpaloita mättäällä, tuhannittoissaan makkaa, on niitä poimittava.
- vaan...make
Trolli on trolli, minä "make"jolla on korkki jäänyt auki aikamoinen trolli, isolla T: eellä. trollaamiseen viittavia piirteitä Netissä istuen, Minä nautin netissä istumisesta, ei se mulle ongelma ole. Ei ole vaikeata arvata, mistäpäin trollaaminen tulee. Jokainen syyllistyy trollaamiseen, niin minäkin Aito ja alkuperäinen make siis kuningastrolli
- maake..vaan
No joo, Mitä tuosta pienestä alkoholin nautiskelusta ongelmaa tekemään jos olisi viinaa tarjolla Sanonpahan vaan Makena, pienestä alkoholin nautiskelusta juopoksi No, nyt on jäänyt pullonkorkki auki Kiva on istua netissä ja vähän konjakkia nauttien. Korkki on pidettävä silloin kiinni, kun asia puhuu. Viihteellä olo on toinen juttu. Kiva on istua netissä ja vähän konjakkia nauttien.
- omamielipide
surullinen-tapaus19.9.2015 11:14Nuori sinkku ei ensimmäistäkään kaveria - perjantai-ilta = Viinaa yksin naamaan ja suomi 24 keskustelupalsta siinä kaverit. Esitän syvimmät osanottoni. Mikä kauheinta lauantai-iltasikin tulee menemään samalla kaavalla. Ei ketään kenen luo mennä kylään ei ketään ketä kutsua kylään ei edes rohkeutta mennä paikalliseen baariin pettymään vaan tuttu ja turvallinen vaihtoehto = Yksin viinaa naamaan vuokrayksiössä ja suomi 24. Syvimmät osanottoni.
- mitenseon
jos nuori sinkku,silloinhan on elämä edessä ja mahdollisuus vaikka ja mihin.Toista se on näillä tämän saitin "vanhuksilla"joihin tuo sama luonnehdinta sopii,ei niin mitään toivoa.
- waginiumvitisideaeaa
onko karpalo niikuin homojen marja, jos menee karpaloon niin pitääkö taakseen vilkuilla
- make...vaan
Ei karpalo mikään homojenmarja ole. Mistä tommonen väite. Hyvä on taaksensa vilkuilla. Ettei sudet ja karhut yllätä, ja ettei taaksensa jätä poimimatta punaisia karpalomättäitä.
- homomake..vaan
surullinen-tapaus19.9.2015 11:14Nuori sinkku ei ensimmäistäkään kaveria - perjantai-ilta = Viinaa yksin naamaan ja suomi 24 keskustelupalsta siinä kaverit. Esitän syvimmät osanottoni. Mikä kauheinta lauantai-iltasikin tulee menemään samalla kaavalla.
- mystinenmarja
Karpalomarjasta tulee tosi maittavalikööri. Kannattaa poimia ja alkosta ostaa karpalolikööripullo.
- make...vaan
homomake..vaan kirjoitti:
surullinen-tapaus19.9.2015 11:14Nuori sinkku ei ensimmäistäkään kaveria - perjantai-ilta = Viinaa yksin naamaan ja suomi 24 keskustelupalsta siinä kaverit. Esitän syvimmät osanottoni. Mikä kauheinta lauantai-iltasikin tulee menemään samalla kaavalla.
Ei nyt sentään, yksistään viinaa, korkeintaan viiniä ja olutta ja kohtuudella. On mulla kavereita keskustelupalstoilla, joskus aivan liikaakin, kunhan ehtisi kaikkiin kommentteihin vastata.
- make...vaan
mystinenmarja kirjoitti:
Karpalomarjasta tulee tosi maittavalikööri. Kannattaa poimia ja alkosta ostaa karpalolikööripullo.
Maittavalikööri karpaloista. Minä uskon. Mutta kun nyt on puolukkalikööriä. Karpalosta saa mitä vain. Uskomaton marja, johon päättyy syksyinen marjanpoiminta. Voi, että mikä monipuoinen ja terveellinen marja, karpalo onkin.
- Vai-on-sulla
make...vaan kirjoitti:
Ei nyt sentään, yksistään viinaa, korkeintaan viiniä ja olutta ja kohtuudella. On mulla kavereita keskustelupalstoilla, joskus aivan liikaakin, kunhan ehtisi kaikkiin kommentteihin vastata.
netissä kavereita. Nimeä yksi?
- Hämäys
make...vaan kirjoitti:
Ei karpalo mikään homojenmarja ole. Mistä tommonen väite. Hyvä on taaksensa vilkuilla. Ettei sudet ja karhut yllätä, ja ettei taaksensa jätä poimimatta punaisia karpalomättäitä.
Sinä et ole susia ja karhuja nähnyt etkä tule koskaan näkemään.korkeintaan marja karhun.
- Virne
Missä päin tämä Kärsämäen suo on. Kerro totuus. Äläkä neuvo väärään suohon. Menen kärsä pystyssä niitä hakemaan. On siinä kunnalla nimi
- meehänytkarpaloon
Kärsämäellä, ja mikä hourupää#Virne sinä olet, et tiedä, että VacciniumOxycoccos on kypsä vasta lumien sulaessa keväällä.
- Pilalla
Joo,niin varmaan.keväällä jo pilalle menemässä.pehmeä,käsiin hajoava marja.et taida paljoakaan tietää tästä. Sinä kärsämäkeläinen.on tosiaan kunnalla nimi.kukahan senkin on keksinyt tälle junttilalle nimeksi.varmaan iso kärsänen sonni.
- kokeileppatuluksiasi
sinulla on sde omat marjasi pehmennyt, ilmeisesti puutteessaan homehtuneet.
- meneeköjakeluun
keväällä se karpalo poimitaan, juuri kun lumet on sulanneet, mutta suo vielä kohmeessa, aurinko jo lämmittää ja kuiri honkan latvassa ääntelee, kirkkanpunainen karpalo on syksyllä raaka, keväällä se on tummanpunainen ja kypsä
- make...vaan
Olen asiasta erimieltä. Karpalo poimitaan syksyllä, ensimmäisten yöpakkasten jälkeen, silloin se on pehmeää ja kypsää, väri tummanpunainen. Keväällä, lumiensulattua, auringonlämmittämät karpalot maistuvat happamilta, käyneiltä. Kyllä karpalo on syksyllä raaka, mutta ei ensimmäisten yöpakkastenjälkeen ole enää raaka vaan kypsä.
- piätunkkis
milloin sinä kypsän karpalon olet syönyt ettei se olisi hapan, keväällä ne on kaikki "kypsiä ja happamia, eikä niistä mehut ole valuneet ja helppo poimia kun kaikki ovat kypsiä, toisin kun syksyllä raakoja ja puolikypsiä ne"kypsät.
- pjontottuneethappamiin
oletkohan Pj kun vierastat hapanta?
- make...vaan
Myöhäissyksyllä olen syönyt karpaloita, ovat kypsiä muutaman pakkasyön jälkeen. Eivätkä ole puolikypsiä.
- terveydeksi
make...vaan kirjoitti:
Myöhäissyksyllä olen syönyt karpaloita, ovat kypsiä muutaman pakkasyön jälkeen. Eivätkä ole puolikypsiä.
ok, sinä vierastat kypsän karpalon happamuutta, joka syksyn "kypsässä on vain puolet siitä, mitä kevvällä, riittä siinä asgorpiihappoa puolimakessa´kin karpalossa, kun ottaa tublasti, tai siis sitä karpalolikööriä, sekin helpomin valmis kevään kypsästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372323Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 381569
- 141402
- 1281320
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2711304Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275