Vaipat

Sairalaalassa

Eli jos joutuu jostain syystä viettämään yön/öitä sairaalassa ja kärsii kastelu ongelmasta niin saako vaippoja jos niitä pyytää?

29

17754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KOKENUT

      JOS OLET SAIRAALASSA YÖTÄ JA SAIRAANHOITAJA EPÄILEE ETET PYSTY PITÄMÄÄN SÄNKYÄ KUIVANA
      VOIDAAN SINULLE LAITTAA SOPIVA VAIPPA.
      YLEENSÄ SAIRAALAAN TULLESSA TÄYTETÄÄN ILMOITUS LAPPU JOSSA KYSYTÄÄN VAIPPOJEN TARVETTA JOS VASTAAT KYLLÄ NIIN VARMASTI LAITETAAN VAIPPA JALKOVÄLIIN.

      • Bilteman.tummennuskalvo

        ENSINÄKIN SIARAALASSA KÄYTETÄÄN IHAN VAAN KUSIPULLOJA JA TOISEKSI JOS LAPPUUN VASTAA ETTÄ EI TARTTE NIIN SILLOIN SAA AINAKIN KUSIPULLON MUTTAS JOS VASTAA ETTÄ TARTTEE NIIN IE AINAKAAN SAA!


      • tietoni/havaintoni
        Bilteman.tummennuskalvo kirjoitti:

        ENSINÄKIN SIARAALASSA KÄYTETÄÄN IHAN VAAN KUSIPULLOJA JA TOISEKSI JOS LAPPUUN VASTAA ETTÄ EI TARTTE NIIN SILLOIN SAA AINAKIN KUSIPULLON MUTTAS JOS VASTAA ETTÄ TARTTEE NIIN IE AINAKAAN SAA!

        Ja naisetko pissii sitten siihen pulloon (sorsaan).

        Eikä niitä vaippoja tarvi pyytää, eikä edes merkata käyttävänsä sellaisia. Jos itse osaa ja voi laittaa itselleen vaipan. niin ei sitä hoitaja tee.
        Vaippoja on saatavilla vessoissa ja suihkuhuoneissa. Jos näin ei ole, niin sitten tietysti voi pyytää. omatkin vaipat saa tuoda mukana.

        Ja siten vielä "kusipullo" voi olla miehillä ihan hyvä asia, mutta se ei korvaa vaipan tarvetta. Nimim. "Bilteman.tummennuskalvo" ei nyt taida olla oikein asioista jyvällä.


      • vaipat
        tietoni/havaintoni kirjoitti:

        Ja naisetko pissii sitten siihen pulloon (sorsaan).

        Eikä niitä vaippoja tarvi pyytää, eikä edes merkata käyttävänsä sellaisia. Jos itse osaa ja voi laittaa itselleen vaipan. niin ei sitä hoitaja tee.
        Vaippoja on saatavilla vessoissa ja suihkuhuoneissa. Jos näin ei ole, niin sitten tietysti voi pyytää. omatkin vaipat saa tuoda mukana.

        Ja siten vielä "kusipullo" voi olla miehillä ihan hyvä asia, mutta se ei korvaa vaipan tarvetta. Nimim. "Bilteman.tummennuskalvo" ei nyt taida olla oikein asioista jyvällä.

        eili jos kysyy niin niitä saa, ja voi itse huolehtia niiden vaihdosta?


      • joo
        tietoni/havaintoni kirjoitti:

        Ja naisetko pissii sitten siihen pulloon (sorsaan).

        Eikä niitä vaippoja tarvi pyytää, eikä edes merkata käyttävänsä sellaisia. Jos itse osaa ja voi laittaa itselleen vaipan. niin ei sitä hoitaja tee.
        Vaippoja on saatavilla vessoissa ja suihkuhuoneissa. Jos näin ei ole, niin sitten tietysti voi pyytää. omatkin vaipat saa tuoda mukana.

        Ja siten vielä "kusipullo" voi olla miehillä ihan hyvä asia, mutta se ei korvaa vaipan tarvetta. Nimim. "Bilteman.tummennuskalvo" ei nyt taida olla oikein asioista jyvällä.

        Kato kusipullo/pussi on noin metrin letkun päässä ja se on sitten esim. pyörätuolin tai sängyn reunassa kiinni ja kusipullo/pussi yhdistetään letkussa kusiputkeen ja siinä ei ole väliä onko nainen tai mies


      • Likkalaps
        Bilteman.tummennuskalvo kirjoitti:

        ENSINÄKIN SIARAALASSA KÄYTETÄÄN IHAN VAAN KUSIPULLOJA JA TOISEKSI JOS LAPPUUN VASTAA ETTÄ EI TARTTE NIIN SILLOIN SAA AINAKIN KUSIPULLON MUTTAS JOS VASTAA ETTÄ TARTTEE NIIN IE AINAKAAN SAA!

        Mitä olen kuullut, katetria ei aina käytetä. Se pitää myös sulkijalihakset auki, jolloin pidemän päälle heikentää pidätyskykyä entisestään. Siten siihen liittyy myös tulehdusriski ja -estolääkitys.


      • tietoni / havaintoni
        joo kirjoitti:

        Kato kusipullo/pussi on noin metrin letkun päässä ja se on sitten esim. pyörätuolin tai sängyn reunassa kiinni ja kusipullo/pussi yhdistetään letkussa kusiputkeen ja siinä ei ole väliä onko nainen tai mies

        Tiedän paremmin kuin arvaatkaan, mutta en "kusipullo" nimellä. Joka tapauksessa ko. katetripussi (jota käytetään myös esim. leikkauksien jälkitilojen, elimistön nesteiden keruuseen), ei ole suoraan vaihtoehto sairaalassa ollessa vaipoille. Niin kauan kun potilas itse pystyy hoiamaan WC asiat itsenäisesti, vaikka vaippoja apuna käyttäen, hän hoitaa ne sairaalassakin itse. Jos virtsarakko ei jostain syystä tyhjene, niin hoitajat voivat katetroida. Kestokatetrin laitto ei ole itsestään selvyys. On sairausryhmiä jossa potilas, jopa naiset, katetroivat itse tarvittaessa.


      • mielipiteeni

        "JOS OLET SAIRAALASSA YÖTÄ JA SAIRAANHOITAJA EPÄILEE ETET PYSTY PITÄMÄÄN SÄNKYÄ KUIVANA
        VOIDAAN SINULLE LAITTAA SOPIVA VAIPPA."

        "YLEENSÄ SAIRAALAAN TULLESSA TÄYTETÄÄN ILMOITUS LAPPU JOSSA KYSYTÄÄN VAIPPOJEN TARVETTA JOS VASTAAT KYLLÄ NIIN VARMASTI LAITETAAN VAIPPA JALKOVÄLIIN."

        Olen ollut useita kertoja sairaalassa, mutta en muista, että tälläista olisi koskaan kysytty. Jos potilaalla on sairaskertomus (yleensä on), niin asia näkyy sieltä. Vaipan tarve ei läheskään aina ole yökastelu. Usein ponnistus vaivoissa vaippaa ei välttämättä yöllä tarvita lainkaan. Kastelu ei myöskään ole välttämättä ns. housuun pissimistä, vaan se voi olla tiputelu vuotoa, jolloin riittää yleensä pienempi vaippa.

        Vaipan tarpeesta potilas voi myös itse kertoa. vaipasta voi myös kieltäytyä, jos tuntuu siltä että sitä ei todellakaan tarvitse.

        Pelkkään hoitajien kiireeseen ei vaipan tarve voi eikä saa perustua. Kyllä WC avustamiseen täytyy löytyä aikaa.


      • Kyllä
        vaipat kirjoitti:

        eili jos kysyy niin niitä saa, ja voi itse huolehtia niiden vaihdosta?

        Näin on.


      • jukka

        jos rimpuilee vastaan kun vaippa laitetaan pidetäänkö mua kiinni


      • jukka

        jos ei anna laittaa vaippaa sairaalassa täytyykö mua sillon pitää kiinni


      • jukka
        jukka kirjoitti:

        jos rimpuilee vastaan kun vaippa laitetaan pidetäänkö mua kiinni

        jos ei anna laittaa vaippaa ja rimpuilee niin pidetäänkö mua kiinni


      • Anonyymi
        Bilteman.tummennuskalvo kirjoitti:

        ENSINÄKIN SIARAALASSA KÄYTETÄÄN IHAN VAAN KUSIPULLOJA JA TOISEKSI JOS LAPPUUN VASTAA ETTÄ EI TARTTE NIIN SILLOIN SAA AINAKIN KUSIPULLON MUTTAS JOS VASTAA ETTÄ TARTTEE NIIN IE AINAKAAN SAA!

        Kirjoita tavallisilla kirjaimilla , se kun käytät versaaleita , luuletko että se vetää enemmän lukijoita . Versaalit on tarkoitettu lauseen alussa ensimmäisenä kirjaimena , se on työlästä luettavaa kun käytät versaaleja väärin. Siis ei jaksa edes lukea


      • Anonyymi
        jukka kirjoitti:

        jos ei anna laittaa vaippaa ja rimpuilee niin pidetäänkö mua kiinni

        Ei kai se ole muuta kun sanoa henkilökunnalle että haluaa vaipan , niin kyllä he silloin tietävät miksi, ilman mitään selityksiä


    • vaippa

      Katsooko pitkään sairaalassa jos 21 vuotias kysyy vaippoja yöksi, vaikka lääketieteellisesti ei niitä tarvitse?
      Jos esim sanoo että on yö-kastelu ongelma?

      • pois

        tuskin katsoo pahalla. Veikkaan että hoitohenkilökunta pitää hyvänä että ongelmista puhutaan. Siten taas yksi tabu murtuu.


      • moninaisia

        Jos Sinulla on yökastelu ongelma, niin kyllä se on lääketieteellinen. Vaatii vaippojen lisäksi syyn selvittämistä. Kastelu ongelmat eivät aina ole fyysisiä ne voi olla myös psykkiseltä pohjalta lähtöisiä.

        Ainoastaan vauva ja pienillä leikki-ikäisillä on kastelu normaalia.


      • En usko että katsoo pahalla. Itse käytän vaippoja myös, ni ei oo itteä ainakaan kattonu pahalla. Ne on henkilökuntaa jotka on nähny about kaiken ni ne suhtautuu omaan ammattiinsa asiaan kuuluvalla tavalla.


    • hoitajat

      takuulla joo. Jos satut tulee hoitoon meidän sairaalaan niin siellä kaikkki saa vaipat, eikä tartte täyttää mitään lomakkeita, kyllä me koko osataan arvioida muutenkin. Jos sulla käy vieraita, me laitetaan vaipat niillekin, kätevää eikö? Voi istua ja juoda kahvia vaikka koko päivän. Uskomatonta miten monta litraa ne imeekään, siis ne vaipat ei vierailijat. Mä luotan Tenaan, laatumerkki nääs. Nimimerkki sairaanhoitajat, AMK "hoitotyö kunniaan" (ihan vaan oikaistiin vääristyneitä kuvioita tästä meille tärkeästä vaippahommasta, ettei jäis epäselväx tääkään)

      • jukka

        jos ei anna laittaa vaippoja ja rimpuilee niin pitääkö hoitajat kiinni


      • jukka
        jukka kirjoitti:

        jos ei anna laittaa vaippoja ja rimpuilee niin pitääkö hoitajat kiinni

        haluan vastauksen hoitajilta että jos rimpuilee eikä anna laittaa vaippaa pidetäänkö mua kiinni


      • pro
        jukka kirjoitti:

        haluan vastauksen hoitajilta että jos rimpuilee eikä anna laittaa vaippaa pidetäänkö mua kiinni

        Pidetään kiinni vain kun se on tarpeen potilaan hoidon, terveyden ja turvallisuuden takia.
        Esim. psykiatrinen potilas suljetulla osastolla.
        Muutoin, tarvittaessa tuemme omatoimisuudessa.


      • jukka
        pro kirjoitti:

        Pidetään kiinni vain kun se on tarpeen potilaan hoidon, terveyden ja turvallisuuden takia.
        Esim. psykiatrinen potilas suljetulla osastolla.
        Muutoin, tarvittaessa tuemme omatoimisuudessa.

        mitä jos ei anna hoitajan laittaa vaippaa jos laittaa jalat kiinni eikä ota housuja alas kun sanotaan haluan pikaisesti hoitajilta vastauksen olen menossa kohta töölöön sairaalaan


      • Maminpoju

        Pääsisinkö hoitsuille vaipanvaihtoon?


      • ankara täti
        jukka kirjoitti:

        mitä jos ei anna hoitajan laittaa vaippaa jos laittaa jalat kiinni eikä ota housuja alas kun sanotaan haluan pikaisesti hoitajilta vastauksen olen menossa kohta töölöön sairaalaan

        kyllä sinulle vaippa saadaan yhteisvoimin.
        Sinulle annetaan rauhoittava peräpuikko ja sitten pannaan erittäin suuri pakkolaitos eristyshuonevaippa muovihousuun. Jos vastustelet niin hoitajatädit piiskaa ensin pyllysi koivuvitsoilla punaiseksi. noissa pakkolaitosvaipoissa joudut sitten olemanna koko vuorokauden ja sinut sidotaan vuoteeseen kiinni ranteista ja nilkoista. No miltä tuntuu joo on kiltti poika.


      • potilas-poju
        ankara täti kirjoitti:

        kyllä sinulle vaippa saadaan yhteisvoimin.
        Sinulle annetaan rauhoittava peräpuikko ja sitten pannaan erittäin suuri pakkolaitos eristyshuonevaippa muovihousuun. Jos vastustelet niin hoitajatädit piiskaa ensin pyllysi koivuvitsoilla punaiseksi. noissa pakkolaitosvaipoissa joudut sitten olemanna koko vuorokauden ja sinut sidotaan vuoteeseen kiinni ranteista ja nilkoista. No miltä tuntuu joo on kiltti poika.

        Tuollaiseen käsittelyyn kun pääsisikin! NAM!


    • Onnettomuus & vaipat

      Mä oon 29v ja jouduin tossa pari kk sitten autoonnettomuuteen.
      Sairaalassa herättyäni oloni oli kipeä ja väsytti. Mikään paikka ei tahtonut toimia.
      Aluksi en tuntenut jalkojani, mutta tunto palautui kyllä.
      Kun heräsin sairaalasta, hoitajat tulivat sitten kysymään vointiani yms.
      Sanoin etten tunne jalkojani, sitten he alkoivat kokeilla, mihin asti '' halvaus '' oli jäänyt. Siinä sitten huomasin, että mulla oli päällä vaan sairaalan iso vaalea paita ja pelkkä vaippa. Mulle ei oltu sitte housuja laitettu tms. Pelkkä iso vaippa & peitto.
      Lääkäri sitten kokeili jalkojani ja mistä taas tunnen. Kun se oli kokeiltu, niin hoitaja tuli ja katsoi vaippaani. Se meni vaihtoon. Olin kuulemma pissannut sinne.
      Olin vihainen ja samalla '' surullinen '' koska ajattelin, että halvaantuisin oikeasti jaloista, ja samalla vihoittelin myös sitä, että minulla oli vain vaipat eikä edes housuja.
      Jotenkin kyllä tunsin jalkani, mutta en hyvin.
      Tunsin vessahätäni ja päätin, etten aio tehdä vaippaan enään yksiäkään hätiä.
      Sitten nukahdin.
      Illalla myöhään sitten heräsin, ja sanoin hoitajalle, että en tarvitse vaippaa.
      Hän sitten sanoi, että sitä on parempi pitää, koska en kuitenkaan tunne hyvin hätiäni.
      Ja vaippa jäi.
      Kerroin hoitajalle hädästä ja sanoi, että tämän kerran lähtee kanssani vessaan.
      Lähdimme kävelemään käytävää, ja kun saavuimme vessaan, hän irrotti vaipan ja sanoi, että se oli täynnä. Olin matkalla tehnyt hätäni vaippaan. Istuduin pöntölle, mutta mitään ei tullut. Hoitaja sanoi, että vaippa pysyy.

      Muutaman päivän päästä pääsin kuntouskeskukseen jossa olin ihan yksin omassa huoneessa.
      Minulle tuotiin pyyhkeitä ja puhtaita lakanoita huoneeseeni. Myös vaippoja tuotiin juuri minulle kaappiini, siltä varalta, että niitä menisi monta.

      Lähdin sitten kuntosalille hoitajani kanssa, ja treenailin siellä suunnilleen parituntia.
      Illalla olin heittänyt vaippani lattialle, koska olin niin vihainen, enkä kestänyt sitä enään. Nyt en tiennyt että oliko minulla vaippa vai ei. En kehdannut alkaa kokeilemaan siinä. Hätä yltyi, ja lopulta laskin. Onneksi vaippa kuitenkin oli.
      Hoitaja huomasi, että alkoi haisemaan, ja kysyi että tuliko hädät.
      Vastasin, että kyllä tuli.
      Hän saattoi minut vessaan ja pesi minut. Vei sängylle ja vaihtoi vaipan. Olin niin häpeissäni, koska olin heittänyt vaippani eilen pois. Joku oli myöhään kuitenkin tullut, ja laittanut minulle uuden.
      Hoitaja sitten alkoi juttelemaan minulle ja sanoi, että vaippa on hyväksi ja sitten on turvallinen olo, ettei satu vahinkoa.
      No suostuin käyttämään vaippaa.
      Illalla hoitaja tuli ja vaihtoi sen taas, enkä häpeillyt.

      Muutaman vk:n kuluttua mieheni tuli hakemaan minua kotiin.
      Ennen sitä, olin kuullut lääkäriltä että pidätyskykyni oli heikentynyt, enkä koskaan enään tulisi tuntemaan hätiäni.
      Minua vitutti ja suututti. Jouduin käyttämään vaippoja aina. Enkä itse saisi sitä hyvin vaihdettua.
      Kerroin miehelleni ja hän onneksi ymmärsi. Hän lupasi auttaa minua siinä ja tukea koko jutussa.
      En päässytkään vielä kotiin, he halusivat tarkkailla minua vielä.

      Sain toisen potilaan huoneeseeni, ja kun oli taas muutama vk mennyt, niin hän pääsi kotiin.
      Häntä tultiin hakemaan, ja omaiset ottivat hänen tavaroitaan.
      He sitten kysyivät, että tuleeko kaapista nämä, ja näytti isoa vaippapakettia.
      Sanoin sitten että ne olivat minun vaippani, että joudun käyttämään niitä.
      Oli se kyllä noloa.

      Pääsin kotiin ja aloin totuttelemaan niihin.

      Nykyään vieläkin arkailen niiden käyttöä, mutta mieheni tukee minua todella hyvin.

      • vaippafani XO

        Hyvin referoit tarinan siitä MTV3:n draamasarjasta.

        Sinulla voisi olla aineksia kirjoitella vaippafoorumeille, kun kerran saat kicksejä niistä.


      • vaippafani XO kirjoitti:

        Hyvin referoit tarinan siitä MTV3:n draamasarjasta.

        Sinulla voisi olla aineksia kirjoitella vaippafoorumeille, kun kerran saat kicksejä niistä.

        Yhden foorumin tiedän koska siellä itsekin olen.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe