ammattikoulu vai aikuiskoulutus?

-84

Olen ajatellut ensi vuonna hakea ammattikouluun..Olen silloin 21-v ja onkohan se järkevää tän ikäsenä mennä ammattikouluun vai pitäiskö mennä aikuiskoulutukseen? Jos jollain on kokemuksia ammattikouluun menosta "vanhempana" niin kertokaa..

6

2896

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kurssilainen

Omasta kokemuksesta voinen sanoa että mieluummin opiskelen ammatin itselleni vähän reilussa vuodessa kuin istun kolme vuotta ammattikoulussa, itseäni 7 vuotta nuorempien seurassa. Ja täytyy myöntää että onhan rahallakin painoarvonsa, opintotuki kun kalpenee työmarkkinatuen, ylläpitokorvauksen ja asumislisän rinnalla 100-0.

• Kermit.Sammakko

Taloudellisessa mielessä aikuiskoulutus on kannattavampaa. Varsinkin, jos asut omassa asunnossa ja joudut kustantamaan vuokran ja elämisen.

Tosin perinteistä ammattikoulua työnantajat arvostavat huomattavasti enemmän verrattaessa aikuiskoulutukseen, eli työnsaantimahdollisuutesi ovat varmasti paremmat lusittuasi 3 vuotta teinien seurassa. Tämä tietenkin riippuu myös alasta.

Jos olet aiemmin opiskellut jotain kursseja tai ollut jossain koulussa (kesken jäänyt lukio tms) voit hyödyntää kaikki suorittamasi opinnot hyväksilukuina, jolloin ammattikoulutuksesi lyhenee mukavasti. Ja yli 20 vuotiaana et ole enää velvollinen osallistumaan liikuntaan tai terveystiedon kursseille.

• Onko muuta

Eikö liikunnan ja terveystiedon tunnille tarvitse osallistua jos on yli 20? Onko muita tälläisiä juttuja muitakin?

• Kermit.Sammakko
        Onko muuta kirjoitti:

Eikö liikunnan ja terveystiedon tunnille tarvitse osallistua jos on yli 20? Onko muita tälläisiä juttuja muitakin?

puhuttavan muista vastaavista jutuista. Liikunnan ja terveystiedon kohdalla on kyseessä jokin lakipykälä, joka tuon vapautuksen mahdollistaa. Kuulin koko jutun amiksen opolta hiljattain, eli pitää varmasti paikkansa.

Niin, ja ainakin tuo pätee siinä tapauksessa, jos ALOITAT opiskelun 20 vuotta täyttäneenä. En tiedä toimiiko silloin, jos olet aloittanut koulun jo aiemmin.

• ikuinen opiskelija

ikä ei missään nimessä ole minkäänlainen este ammattikouluun hakemiselle, jos ei itse anna olla sen sellainen. Itse aloitin puoli vuotta sitten amiksessa ja hyvin menee kun on mielenkiintoinen ammatti opittavana ja luokkakaverit loistavia...ja olen 24-vuotias.

Kävin lukion ja ammattikorkean aikaisemmin, joten sain korvattua opintoja aika lailla. Koulu kestää siis sen kaksi vuotta. kyllä sen "kestää" kun tietää miksi on siellä! :)

• teini opiskelija

Hyvä tuuri jos käy niin et edes joudu teinejä kestämään, Ite olen koht. 18v ekaa vuotta opiskelemassa ja olen meidän luokan nuorin. vanhin on päälle 30 ja keski ikä jotain 20 et hyvä tuuri jos käy niin voit joutuu tällä selle linjalle...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2323
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1569
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1402
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1320
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      271
      1304
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe