Olen 69 vuotias nainen ja lamaannuttavan yksin. Olen mietiskellyt tulevaisuuttani (vanhuutta) ja pahalta näyttää. Miten ihmeessä selviän tavallisten arkisten asioiden kanssa vaikkapa vaan kun ajattelen ostoksilla käyntiä tms. Miten hoidan vaikkapa vaateostokset? Ei ole ketään kuskaamassa ja auttamassa. Minkään valtakunnan kotiapu ei lähde täältä mun kanssani tuonne viidenkymmenen kilometrin päähän vaateostoksille, jos jotain muuta kuin ihan pikkukamaa tarvitsisin.
Pitääkö nyt jo ruveta hankkimaan selviytymispakettia jossa on sukkia, pöksyjä, paitoja, yöppäreitä... Pitäiskö nyt jo hankkia talvikenkiä ja takkeja yms. johonkin varastoon ja toivoa etten liho ihan mielettömästi. Mitä muuta mun pitäis hamstrata. Kaikkea ei voi ostaa vuosiksi eteenpäin.
Yksin kun on päivästä toiseen tulee tosi turvaton olo. Miten selviän edes rollaattorin kanssa talvella. Polvet ovat nyt jo kehnonlaiset. Miten kummassa selviydyn jos mulla rupeaa vaikka muisti pettämään. Kuka sitä on edes huomaamassa. Kuka touhuaa mut lääkäriin tai yhtään mihinkään.
Kukaan ei kaipaa vaikka nyt samantien katoaisin.
Onko muita, keski-ikäisiä tai vanhempia, joilla aatokset kulkevat näitä ratoja.
Yksinäinen vanhuus pelottaa
71
2958
Vastaukset
- rummukaisia-miekii
Höperyydelle. Sydämmellisesti.
Kyllä sinun täytyy luopua osin sisäisestä karpaasittaren roolistasi & korvessa asumisestasi ja muuttaa lähemmäksi lähintä taajamaa.
Aattelepa ihan ite. Vuosi vuodelta terveytesi voi lisää heiketä. Muutat sitten taas keväällä takaisin metsätalollesi, valoisan ajaksi.
Näin tein itse 50v. sitten vaikka se kipeästi kirpaisikin. Tilapäistöillä, hanttihommia tehden saavutin mahdottomalta ennakkoon tuntuvan iän.
63v. Siinä vaiheessa vanhat työläiset lempattiin eläkkeelle.- Höperyys
Asun jo siinä lähimmässä taajamassa, eikä tässä hurraamista ole! Kyllä täältä sapuskat saa ja sukat jalkaansa ja sitä rataa, mutta noillapa ei pitkälle pötkitä sitten kun en enää mihinkään itse pysty. Kenkiä ja takkeja ei ole lähimailla myynnissä.
Makuuhuoneen katosta on taas lamppu palanut. Vielä sen vaihtaminen onnistuu tikkaiden kanssa, mutta ehkä jo piankin on sekin yksinkertainen puuha täysi mahdottomuus ja vaarallista. Kaikki vaikeutuu. - ölkiykkö
Höperyys kirjoitti:
Asun jo siinä lähimmässä taajamassa, eikä tässä hurraamista ole! Kyllä täältä sapuskat saa ja sukat jalkaansa ja sitä rataa, mutta noillapa ei pitkälle pötkitä sitten kun en enää mihinkään itse pysty. Kenkiä ja takkeja ei ole lähimailla myynnissä.
Makuuhuoneen katosta on taas lamppu palanut. Vielä sen vaihtaminen onnistuu tikkaiden kanssa, mutta ehkä jo piankin on sekin yksinkertainen puuha täysi mahdottomuus ja vaarallista. Kaikki vaikeutuu.Muuta sitten jonnekin mistä saa kenkiä ja takkeja. Jos "taajamasta" löytyy parinkymmentä tuhatta asukasta, niin ihan varmasti alkaa löytyä takkeja, kenkiä ja paljon muutakin.
Lampun vaihtoon kyllä keinot löytyy. Ei sitä itse tarvitse tehdä. Jonkun muun paikalle saaminen ei vaadi ystäviä tai kavereita. - knvfdksjh
Höperyys kirjoitti:
Makuuhuoneen katosta on taas lamppu palanut. Vielä sen vaihtaminen onnistuu tikkaiden kanssa, mutta ehkä jo piankin on sekin yksinkertainen puuha täysi mahdottomuus ja vaarallista. Kaikki vaikeutuu.Netistä voi tilata vaatteita, tavaraa, ruokaa...Kaikki tuodaan vaikka kotiovelle asti.
- vanhuuttaodotellessa
En ole vielä lähelläkään vanhuutta itse, mutta pohdin silti jo valmiiksi, että miten selviydyn sitten kun mieheni kuolee. D: Hän on ihana ihminen enkä kadu hetkeäkään, että olen päätynyt yhteen hänen kanssaan. Mutta hän nyt tulee kuitenkin todennäköisemmin kuolemaan ennen minua, koska meillä on 18 vuoden ikäero. Eli tulen jäämään vanhana harppuna yksin - siis ihan hyvin pärjäilen varmasti siinä vaiheessa vielä, kun olen kunnossa, mutta mietinkin sitä aikaa, jos/kun pää tai jalat pettää........
Ei, ei ole lapsia eikä tule olemaankaan. En ystävysty helposti, eikä minulla ole koskaan ollut yhtäkään ystävää, paitsi tuo mieheni nyt. Eli ei ole tulevaisuuteen tukiverkkoa. - lhfdhgksdhgdk
Raha ratkaisee! Helppoa kuin heinän teko, joka sitä semmoisena pitää.
- Keissa
Jos ei ole rikas, niin varmaan kannattaisi alkaa ajoissa hommaamaan vaikka vuokra-asuntoa taajamasta. Uskon että paikkakunnallasi toimii, jokin ikäihmisille suunnattu neuvontapiste, esim. kunnallinen kodinhoito., ym. taho. Voisit soittaa sinne ja kertoa huolesi. Varmaan osaavat neuvoa, miten yksinäinen saa apua ja minne ottaa yhteyttä, kun arjen pyörittäminen ei enää suju. Myös seurakunnan diakoniatyön henkilö voisi antaa neuvoja.
Ei kannata liikaa ressata tulevaisuuden suhteen, mutta totta on viisasta, että hyvissä ajoissa alkaa suunnitella vanhuuttaan, mikäli Luoja vuosia ja päiviä suo.
Jos hankit asunnon taajamasta, niin silloin on helpompi lähteä ihmisten pariin: seurakuntaan, Punaisen Ristin toimintaan, kerhoihin, ym, (paikkakunnallani SPR:ssä on aktiivijäsenten keski-ikä yli 70 vuotta. Sinne mukaan vain ja siellä tapaa henkilöitä, joilta voi kysellä neuvoja ja tulee tuttuja ja jopa ystäviä.- samaedessä
Ja tuli tässä mieleen, että jos alkaa kunto olla niin vähissä, niin kyllä entisillä takeilla ja tamineilla aika pitkälle pääsee. Jos todella alkaa kunto olla siinä, ettei ole turvallista katon rajoissa kiipeillä, niin parasta soittaa kotinhoitotoimistoon, talonmiehelle. Jos ei kuulu heidän tehtäviin, niin osaavat neuvoa, mistä saa apua.
- Kissakarhu
SPR:llä on myös Ystäväpalvelu, mahtaakohan toimia Höperyyden paikkakunnalla? Sinne voi ilmoittaa ystäväntarpeensa ja toivottavasti sitä kautta löytyisi joku. Omalla asuinpaikkakunnallani SPR:n ystävätoiminnan kurssit on aina ihan täynnä jo viikkoja ennen kuin ilmoittautumisaika edes päättyy, eli vapaaehtoisia kyllä löytyy :)
- Höperyys
Kiitos vastauksista! Taitaapa olla niin että olen jo niin höperyyden partaalla etten osaa enää muuta kuin murehtia kaikkea mahdollista ja mahdotonta.
Vaikka kuinka neuvotte, päässä jyskyttää kaiken mahdottomuus. Persoonani on vuosien saatossa muuttunut. Kaikki pelottaa. Kaikki tuntuu mahdotomalta.
Pelkään eläväni niin vanhaksi kuin äitini ja moni muukin sukulaiseni. Pelkään sairastuvani dementiaan vaikka vaan tämän yksinäisyyteni auttamana. Muisti tuntuu jo pettävän, kaikki on hukassa ja sekaisin. Mihinkään toimeen en oikein osaa tarttua. Väsyttää. Pelkään, pelkään ja pelkään...
Olen mahdoton ja toivoton tapaus. Olisin jo valmis pääsemään pois. Pelkään etten vielä pääse...- d.hihkasenko
Etenkin pimenevä syyspuoli auringottomine päivineen tuppaavat jäädä ilottomiksi. Ei ole luntakaan maisemaa valaisemassa.
Odotan veronpalautusmaksua tililleni joulukuun puolella. Niin velipoikakin, jolta lainasin 600 ekua autoremonttia varten.
Nyt illalla huominen tuntuu aika haljulta ennakkoon, mutta jos unet virkistäisivät.
Näin kaupassa ihmisten kasvoilla arkista väsymystä. Omat ilmeeni eivät ainakaan ketään ilostuttaneet. Oli huono päivä, ei maha mitää. - Keissa
Jos elän 80- tai 90-vuotiaaksi, niin minulla ei ole enää ketään sukulaista rinnallani. Siskot ovat ikäisiäni ja perheellisiä. Heistä pitänee huolta jälkikasvu, mutta sisarteni jälkikasvu on jäänyt hyvin etäisi. Eivät he minua sitten hyysää. Rahaakaan ei ole paljoa.
Minua auttaa usko Jumalaan ja luottamus, ettei Hän minua heitteille jätä. Aloittajalla on nyt sisimmässä sellainen yleisturvattomuus ja yksinäisyys.
Kyllä elämä kantaa ja selviämme. Kannattaa keskittyä tähän hetkeen. Tietenkin on hyvä kohtuudella järjestellä tulevaisuuttaan: testamentit, asuntojärjestelyt ja hoitotahdot. Ei kukaan meistä voi mennä takuuseen, tuleeko niitä vanhuuden vuosia.
Hyvä aloittaja, jätä tuo turha höperyys ja jätä elämäsi Luojan käteen. Ei hiuskarvaakaan putoa Hänen tietämättään.
- seiskikko
Kannattaisi muuttaa lähemmäs taajamaan tai sitten jos siellä missä asut on joku toinen samassa tilanteessa oleva niin kannattaisi lyöttäytyä yhteen. Tarkoitan sitä että ei tarvitse sydänystäväksi alkaa mutta jos toisesta ei kuulu mitään niin voisi alkaa miettimään onko jokin vialla. Esim päivittäinen tekstiviesti jos ei halua puhua että onko kaikki ok. en tiedä onko ideaa mutta voisi kokeilla ja jonkun kohdalla toimia.
- vanhuusmielessä
Itse aijon aina asua kaupungissa juuri sen takia, että palvelut ovat lähellä, kun ei autoakaan ole. Jos on rahaa, voi ostaa omakotitalon jostain rauhaisalta taajamalta, mutta että palvelut ovat kuitenkin tavoitettavissa. Terveydestä kannattaa pitää huolta, ettei verisuodet tukkeudu sydämessä eikä aivoissa. Siis kasvisruokaa ja päihteetöntä elämää.
- Höperyys
Yksinäisyys on raskasta - vanhana jo pelottavaa. Ei ole ketään läheistä johon turvaisi moninaisissa arjen pikkuasioissa ja sitten niissä suuremmissakin vaikka vielä periaatteessa kotona selviytyisikin, jos vaan ihan pikkuisen sitä apua jostain heruisi tai olisi edes kohtuudella odotettavissa.
Ei ole ketään edes olemassa. Sisaruksilla on lapsia mutta hekään eivät ole edes vanhempiensa kanssa juurikaan tekemisissä. Ei tarvitse minun kuvitellakaan että heistä kukaan minusta välittäisi ja kaukanahan he kaikki ovat täältä.
Hoitotestamentin/hoitotahdon olen värkännyt jo pari vuotta sitten. Sain sen jo laitettua tuonne Kelan OmaKanta sivullekin. Kukkarossa kulkee tieto sen olemassaolosta.
Tuota SPR:n ystäväpalvelua voisin harkitakin, mutta vaikuttaa siltä ettei täällä ole semmoiseenkaan mahdollisuutta. En tiedä. Tuntuu oudolta ajatukselta... Seurakunnalla varmaan olisi jotain. Täytyy katsoa ja miettiä kunnolla. Araksi olen tullut. En ole lainkaan enää entiselläni. Aivan muuta. Liekö tämä pitkä yksinäisyys vienyt itseluottamuksen vai mikä on mahtanut tulla. (Mies kuoli kahdeksan vuotta sitten pitkään sairastettuaan.)
Terveydestäni pidän huolta sen minkä pystyn. Mitään makeaa en syö kuin satunnaisesti ja vihannekset kuuluvat päivittäiseen ruokavaliooni. Laihdutin juuri ylimääräiset 6 kiloa jotka olivat pikkuhiljaa hiipineet painolastikseni. Punaviiniä joskus kaipaisin jonkun hyvän pihvin tms. kanssa.
Polvet ovat semmoiset kuin ovat.
Mielenterveyteni puolesta pelkään eniten. Yksinäni täällä höpötän. Tämä tietokone on oikeastaan ainut henkireikäni ja apuni. Onneksi vielä pärjään tämän kanssa vaikka kyllä välillä tiukkaa tekeekin. Vanha tämäkin rupeaa jo olemaan ja murehdin jo valmiiksi tämänkin kestävyyttä. Rahaa kun ei ole joka paikkaan aina laitettavaksi.
En millään haluaisi tästä mihinkään muuttaa. Kodistaan luopuminen, vaikka vuokralla asunkin, on raskas paikka. Minulla kun ei oikein muuta ole kuin tämä paikka tuttuine ympäristöineen ja tätä kotinani pidän. Ainoana turvanani.- hoit_su
Eihän kukaan halua kotoaan muuttaa, mutta joskus on vaan otettava järki käteen. Jäin leskeksi pari vuotta sitten ja asun vielä omakotitalossa. Tosin lähellä palveluita, mutta omat ongelmat tässä kuitenkin voi tulla. Siinä vaiheessa kun ei pärjää, niin on vaan muutettava. Olen sanonut lapsillenikin, että vaikka ovipielissä roikkuisin, niin viekää vaan.
- Lek-su
Tokihan sitten täytyy laitokseen lähteä kun ei enää millään avullakaan kotona selviä ja tarvitaan jo ympäri vuorokauden valvontaa, hoitoa ja apua. Viranomaiset vie jos muuten ei lähde. Mut nyt kait aloittajalla ei vielä ole semmoinen tilanne että just olisi kotiinsa kuolemassa tms ja laitoshoito häämöttäisi. Hän ei kaiketi tahtoisi lähteä mihinkään suureen taajamaan tai kaupunkiin nyt vaan pysyä siellä tutussa pikku taajamassaan ja kotonaan!
- Pidähuolta
Onneksi laitokseen ei ketään pistetä omaisten päätöksestä. (Esim. Ei "mummonmökki" tule ihan niin vaan lasten omaan käyttöön.)
Lääkärit ja muut ammattitahot määrittelevät laitoshoidon tarpeen. Vanhusten kotona asumista pyritään tukemaan mahdollisimman pitkään kotihoidon ja muiden tahojen avustuksella.
Tottahan sekin on ettei kotihoito ole jokaista vaatetta kaupasta hakemassa, mutta vapaaehtoistyötä tekevät saattaisivat olla siinä vaiheessa ne jotka auttavat, jos lapsia tai muita ei ole tai heitä ei kiinnosta...??? Kaupassakäyntiapua, ruokaa, pyykinpesua ja muuta kyllä saa, ne kun kuuluvat arjessa selviytymiseen ja hygieniaan...
Vaikkakin... jos asuu oman kuntakeskuksensa ulkopuolella kymmenien kilometrien päässä (Lappi tms.) ei kotihoitokaan sinne asti ajele moneen kertaan päivässä jokaista pilleriä suuhun työntämässä tai muutoin vahtimassa syömisiä yms.
- Keissa
On se tämä nettikin hyvä vempain olemassa. Olen kuunnellut tässä taustalla Radio Dein kautta Patmos Lähetyssäätiön Joulun lapsi- operaatio-ohjelmaa. Keräävät varoja Romania köyhille lapsille. Vielä maalattiahökkeleissä siellä asutaan.
Kun ihminen on paljon yksi ja sitä ikääkin tulee, niin mieleen tulee kaikenlaista. Sitä alkaa kehitellä itselleen sen pahimman tulevaisuuden. Ei vaivuta synkkyyteen. Toivossa ja uskossa on hyvä levätä.- pIDÄHUOLTA
Kuule Keissa! Älä huuda Jeesusta ja vaikerra kaukana olijoita, katso itseäsi ja lähimmäisiäsi! Ihan niitä LÄHIMMÄISIÄ! Jospa LÄHIMMÄINEN tarkoittaisikin oikeasti lähellä, fyysisesti tai suvullisesti LÄHELLÄ olevia. Turha mennä merta edemmäksi kalaan!!!!!!!
- Keissa
Olen uskossa ja en todella häpeä ja salaile tunnustaa Jeesus-nimeä: siinä nimessä ja voimassa on se paras turva ja apu tässä ajassa oli ihminen sitten nuori tai vanha. Tämä ei ole ristiriidassa Raamatun kanssa. Kristinuskon sanoma on nimenomaan lähimmäisen rakkaus. Tehtävämme kristittyinä on auttaa ja tukea ihmistä niin lähellä kuin kaukana. Juuri usko antaa minulle voimaa ja positiivisuutta elää ja kaikessa mukana.
On voi sille mitään jos loukkaannut uskooni.
Kaikkea hyvää sinulle minunkin puolestani: en kiroa sinuakaan!
- kokeiletätä
Ota puhelinnumeroita paperille muistiin. Kyllä niitä on sosiaalipalvelun ja terveyspalvelujen , hätänumeroita ja eikö kaupat tuo kotiin ruoatkin jos tilaa. Kai sinulla on matkapuhelin ,pidä se aina käyttökunnossa niin siitäkin on turvaa. Taksin numero aina näkyvillä ,jos nopeasti tarvitset. Alusvaatteet jos et itse pysty pesemään ,niin pesula hoitaa. Monet pelot ja ahdistukset ovat vain yksinäisyyden tuotetta. Äidilläni oli tapana sanoa ,että ei sitä päivää voi vielä surra ,mitä ei olla nähty.
- tällaista
Oletteko kuulleet vanhusten yhteisasumisesta? Kiinnostaisiko yksinäiseksi itsensä kokevia ja pärjäämisestään huolissaan olevia ikäihmisiä sellaiset? Voisiko ne auttaa teitä? Itse olen vasta parikymppinen ihminen ja tunnen itseni kanssa aika yksinäiseksi, mutta ei minulle toki ole samanlaisia huolia terveyden ja pärjäämisen suhteen kuin teillä. Ap:een aloitus kosketti sen verta, että tahdon olla pitämässä omasta mummostani huolta jaksamiseni mukaan sitten, kun hän vanhenee sen verta,että joutaa jonnekkin laitokseen. Äidistäni en meinaa pitää huolta, koska on niin luonnehäiriöinen ihminen ja minua taaperosta asti syvästi traumatisoinut.
- Keissa
Ja sitten kun ei siellä rakkaassa kodissaan enää pärjää, niin vaihtoehtona on palvelutalo. Kun voimat ehtyy ja ikääntyy, niin pikkuhiljaa hyväksyy tosiasian, että ottaa vastaan hoivaa ja luopuu entisestä kodista.
- Lammenlaine
Kuulehan ystäväni. Luin viestisi ja sinulla on kuule hyvät mahikset selviytyä. Olet näppärä netissä, ilmaiset itsesi hyvin ja kuulostat mukavalta ihmiseltä. Pidät huolta terveydestäsi ja olet laihduttanutkin. Oikein hyvä.
Yksinäisyys on kamalaa, tiedän sen minäkin. Kirjoittele tänne, pidä meihin yhteyttä. Auttelemme sinua viesteissä. Et ole yksin. - Ilulu
Olisko sinulla mahdollisuus muutta asutuskeskukseen,jossa olisi kaikki lähempänä ja senioreille toimintaa.
- kuolemaonelämää
Minua ei pelota. En tiedä miksi ei, vai johtuuko se kauan sitten nähdystä unesta etten elä kovin vanhaksi.
- Höperyys
Voi kuulehan! Mikä sitten on nykymaailmassa se mainitsemasi "kovin vanha"?
Jostain kummasta sain jo alle kolmekymppisenä päähäni että kuolen 42-vuotiaana. Olin elämäniloinen ja terve. Tässä nyt keikun 69-vuotiaana. Yllätyin, kun nyt jo edesmennyt sisarpuoleni sanoi 55-vuotiaana tienneensä kuolevansa 42-vuotiaana????? Outoa. Outo yhteensattuma tuo kuvittelemamme 42v.
Ei ihminen tiedä päiviensä määrää. Onneksi.
- näin_meillä
Eiköhän tuo aloitus ole provoksi ymmärrettävä kun tänne Suomelle kirjoittelu onnistuu noinkin hyvin muttei kotikunnasta kodinhoitoavun tms. kysely ja hankkiminen!! Kotikunta kun lienee se ensimmäinen auttaja.
- Luetunymmärtäminen
Ikää hänellä jo on mutta murehtii TULEVAISUUTTAAN, sitä yksinäisen ihmisen vanhuutta! Vielä hän pystyy itse lamput vaihtamaan, kaupassa käymään, vaatteensa hankkimaan kaukaakin ja kirjoittamaankin. Ei hän vielä nyt tänään apua tarvitse.
- Kohtaedessä62
Erityisesti sydäntäni riipaisi aloittajan teksti:
"Miten kummassa selviydyn jos mulla rupeaa vaikka muisti pettämään. Kuka sitä on edes huomaamassa. Kuka touhuaa mut lääkäriin tai yhtään mihinkään."
Tuota varmasti miettii moni yksin asuva ja elävä vanhuuden kynnyksellä oleva seniori.
- vanhenen.minäkin
Aloitus on erittäin aiheellinen ja koskee monia meitä, joka vanhenemme. Itse olen muutaman vuoden nuorempi ja työelämässä , en ole päättänyt, koska jään vanhuuseläkkeelle. Taajamissa asuminen ei ratkaise kaikkia vanhenevien ihmisten pulmia . Eikä kaikki halua yhteisöasujiksi. Pitäisi olla jokin löyhempi verkosto, jolla pidettäisiin huolta toinen toisistamme ilman rasitetta, että joku jää koko ajaksi roikkumaan lahkeeseen.
Olen esittänyt ajatuksen täällä ennenkin, mutta se on tyrmätty. Kuulemma on luonnotonta, että entuudestaan toisilleen vieraat ihmiset perustaisivat tällaisen verkoston. Miksi se on luonnotonta, minä kysyn? Eikö vanhemmat ihmiset voi tutustus toisiinsa tällaisen yhteisen hyvän tiimoilta? Eikö toista voi auttaa ilman, että sitoutuu tämän sydänystäväksi ja hoitajaksi 24/7? - Höperyys
Voi kun te kaikki olette mukavia.
Kiitos "Lammenlaine" kauniista sanoistasi ketään muutakaan unohtamatta. Luen paljon ja huolella kirjoituksianne. Ajattelen niitä paljon vaikka en mitään vastaakaan. Kukaan ei jää huomioimatta.
Tänään on ollut mieli hyvänä ja hymyilyttääkin jo. On ollut semmoinen olo että minulla on juttukavereita vaikka kuinka ja paljon.
Näinhän se menee, yksinään kun on asiat vaan pyörivät päässä eikä ulospääsyä tunnu olevan, kehä tiivistyy ja mustia pilviä kerääntyy kuin tyhjästä. Pikkuisenkin kun mieltään jollekin purkaa ja saa vastauksia... niin pufff, ainakin osa mustista pilvistä hajoaa tai lievittyy. Tähän sopii hyvin se mitä "kokeiletätä" kirjoitti äitinsä sanoneen: "Ei sitä päivää voi vielä surra, mitä ei olla nähty." Viisaasti sanottu sekin vaikka täytyy minun silti ja itsepäisesti vähän murehtia tai ainakin jotenkin varautua tulevaisuuteen. Ongelmana on vain se, että kun tänään varaudun johonkin tulevaan, onkin tilanne siellä tulevaisuudessa jo apujen ja muun sellaisen kohdalla aivan toinen. Tänään kun jonkun jutun päähäni pänttään niin hetken kuluttua - ehkä jo ensi viikolla tai huomenna, tietoni on jo täysin väärää. Sepä se! "Maailma muuttuu, Eskoseni."
Kello on jo niin paljon, että nyt on ihan pakko kömpiä yöpuulle.
Ajattelen teitä kaikkia lämmöllä!!! - Keissa
On hyvä että ihan kotona on tällainen lörpöttelymahdollisuus: nykytekniikka antaa siihen mahdollisuuden. Ihan oikeasti tämä on yski sosiaalinen tapa vaihtaa ajatuksia ihmisten kanssa. Enemmän kuin päiväkirja.
Me ihmiset tarvitsemme ajatusten vaihtoa. - Höperyys
Niinhän se menee, että elämässä on joskus luovuttava ja vanhana varsinkin osattava päästää irti ja luovutettava sitten kun hyppysissä ei enää ole pitoa ja ote lipsuu - suksikaan ei luista. Kaikki tökkii! Tosiaan... ei nyt vielä töki, mutta mutta... Ne mustat pilvet...
Nimimerkin "rummukaisia-miekii" maininta tuolla aivan alussa sisäisestä karpaasittaren roolistani tietysti huvitti ja hauskastihan se oli ilmaistukin. Yritän vielä olla karpaasi ja sinnitellä. Joku palvelutalohan se sitten joskus tietysti häämöttää (kukas siitä tässä just mainitsikaan?).
En saisi kaiketi lukea ja tiedostaa liikaa, kun se tieto luo tuskaa kuulemma. Olen sen huomannut ja kokenut vaikka en liikaa tiedäkään. Onneksi en, on sitä jo tässäkin vääntämistä. Kaikkiin, viisaimpiinkaan, kysymyksiin kun ei ole vastausta.
Vanhusten määrä työkykyisiin ja työikäsiin suhteutettuna kasvaa. Maailma myllertyy... Muistisairaudetkin lisääntyvät jostain syystä. Aina vaan nuoremmat kadottavat otteen... jostakin. En minä tiedä! Enkä tietenkään saisi liikaa istua tässä koneella hakemassa vahvistusta peloilleni ja niitä pilviä kerätä ja sadetansseja tanssia tai varsinkaan ukkosmyrskyjä kerätä ihan työkseni. Parasta vaan olisi pysyä pasianssin ja Bubble Sootersin tms. parissa. Niitä kutsutaan älypeleiksi.
Ei minulla ole mitään provoiltavaa. Osaan nyt vielä käyttää tietokonetta ja tämä rakkine toimii vielä. Keväällä vaihdoin tähän virtalähteen. Kone vaan meni hengettömäksi ja eipä sitten ollut edes nettiä apuna että olisi voinut neuvoa hakea. kirjasto kiinni jne... Saatte uskoa että vietin pari unetonta yötä ja pari hermostunutta päivää kun en näistä tietokoneen fyysisistä vaivoista niin ymmärrä. Siinä olisi pitkä "kauhutarina" kerrottavana teille. Kyllä hermostutti ja viikonloppu viellä käsillä, tottakait! Jostain kummasta sitten kuitenkin keksin mikä ongelmanydin saattaisi olla. Linjuri toi virtalähteen ja osasin laittaa sen vanhan tilalle. Kännykällä otin kuvia ja piirsin paperille liittimiä ennen kuin ainuttakaan irrotin. Ei ole provoilua ei!!! Nuorempien kannattaisi jo ruveta totuttelemaan vanhenevaan väestöön. Meitä on paljon.
Olen tietokoneiden kanssa ollut tekemisissä (käyttäjänä) 90-luvun alusta alkaen. Oli sekin aikaa... Muistatteko? Sitten tuli tämä nettimaailma. Hyvä juttu! Kehitys on ollut kiihkeää.
Ei näillä suksilla välttämättä enää vauhdissa pysytä ja voipa olla että...... no, eihän minulta tarvitse muuta kuin mennä näkökyky ja kuulo semmoiseksi kuin äidiltäni lopuksi meni... siihen loppuu lukemiset, käsityöt, kauppareissut, kirjoittamiset, ruoanlaitot, omatoimiset ulkoilut, siivoamiset... hyvä että vaatteet kaapista päälleni kopeloin. Äiti sentään sai asua ja olla kotonaan ihan loppuun asti. Karpaasi taisi olla hänkin. Hih! Apua sai!
Kaikki hoidettiin ja huolta pidettiin... Hän ei jäänyt yksin. - aikaa_odotellessa
Onneksi satuin näkemään nämä kirjoitukset ja ymmärrän hyvin aloittajaa. Olen itse 49 v. nainen ja sairastan nivelreumaa. Muutin työttömäksi jäätyäni pienelle paikkakunnalle, koska raha vain oli koko ajan tiukassa. Tein elämäni virheen. Älkää koskaan muuttako pienelle paikkakunnalle, vaan isoille. Pienissä kunnissa olet "naimisissa" paikkaan, missä ei ole muuta kuin kaksi kauppaa ja paikallispubeja, joihin ei voi mennä edes sitä yhtä ottamaan, kun niskassa roikkuu örisevä äijä.
En pysty täältä kulkemaan julkisilla isompaan kaupunkiin, koska matkat maksavat maltaita. Ruokatarjouksia ei ole koskaan. Ainut huvi on kävellä ympäri tätä näivettyvää kylää. Ystäviä on vaikea saada, koska kaikki tuntevat toisensa ja uusiin ei haluta tutustua.
Olen alkanut myös ajatella omaa tulevaisuuttani, sillä minullakaan ei ole lapsia, enkä ole koskaan saanut yhteyttä sisareni lapsiin. Tiedän mitä on vanhuus nykysuomessa. Olen toiminut kuntasektorilla ihmisenä, joka "päättää" kuka pääsee kunnan tarjoamiin palveluihin. Ei voi olla kamalampaa työtä! Oma eettinen kantani oli aivan muuta, kuin mitä kunnalla velvoitettiin tehtäväksi.
Itse olen alkanut haaveilemaan paikasta, missä yhteisöllisyys on voimissaan. Jokaisella olisi jonkinlainen oma koti, mutta kuitenkin olisi iso keittiö ja olohuone, minne kokoonnuttaisiin yhdessä syömään ja juttelemaan (tekemään käsitöitä, katsomaan tv:tä, jne.). Paikassa maksettaisiin vuokra, ruokaraha, sähköt, ym. kulut. Voisi kasvattaa laatikoissa vihannekset, mentäisiin yhdessä marja- ja sienimetsään, retkille, teatteriin, autettaisiin toisiamme, jne.
Koska uutta työpaikkaa ei tunnu yrityksistäni huolimatta löytyvän, joudun jatkamaan asumista tällä paikkakunnalla. Ehkä joskus onnistun pelastamaan itseni tästä ikävästä paikasta. Tsemppiä kaikille, jotka painiskelevat tulevaisuutensa kanssa.- 14413
Hyvä idea tuo yhtetsasuminen !
- Höperyys
Kyllähän nyt on niin, että on ruvettava suunnittelemaan muuttoa. Asiat tulevat jo uniinkin. Pois täältä on lähdettävä.
Vaikeaa on yksinänsä muuttoa toteuttaa, mutta aina vaan vaikeammaksi se menee kun ikää karttuu.
Huolella se uusi paikka on valittava ja nyt tarkkaan mietittävä mitä haluan ja mihin on mahdollisuuksia. Mihinkään väliaikaiseen järjestelyyn ei kannata ryhtyä.
Rivitalo vai kerrostalo ja missä? Siisti ja hiljainen paikka. Kauppojen pitäisi olla lähellä, lääkärit ja apteekit ihan siinä kulmilla. Maksaako semmoiset asunnot maltaita ja miten kustannan ja muutenkin järjestän muuttoni. Jätänkö paljonkin huonekaluja yms. muuttokuormasta pois.
Talven kun mietin mahdollisuuksia ja mahdottomuuksia, katselen asioita ja asuntojakin, kerään tietoja ja puhelinnumeroita yms... jospa keväällä olisin valmis ja tiedän silloin mihin lähden. Kerään rohkeutta. - Keissa
Olet kypsynyt totuuteen, että iän myötä on vain luovuttava monista ennen itsestään selvistä asioista: samassa veneessä ollaan kaikki, jos on saanut osakseen pitkän elämän.
Ja kannattaa järjestellä asioita silloin kun siihen vielä pystyy ja on mahdollista. Asuntojen hinnat määräytyvät paljon paikkakunnan mukaan, myös rakennuksen sijainti ja ikä ja kunto ratkaisevat hinnan.
Tuskin hissittömästä kerrostalosta kannattaa ostaa vanhuuden kotia.
Olisiko asuminen vuokralla hyvä ratkaisu?
Huonekaluja voi antaa kierrätyskeskuksiin ja jos on pieni asunto niin kyllä sitä roinaa pois joutaa. Itse kyllä miettisin, miten voin liikkua sitten rollaattorin kanssa, millaiset ovat pesutilat, ym.
Tietenkin niitä rakkaita esineitä, tauluja ja mööpeleitä pitää ottaa uuteen kotiin, jotta pesä alkaisi tuntua omalta kodilta. Alussa on outoa, mutta kyllä koti siitä ajan myötä tulee. - vanhenen.minäkin
----Älkää koskaan muuttako pienelle paikkakunnalle, vaan isoille. -----
Valitettavasti kaikilla ei ole mahdollisuutta valita asuinpaikkakuntaa. Kun jään vanhuuseläkkeelle, joudun muuttamaan jonnekin korpeen, missä on varaa asua. Olen asunut pikkukunnissa enkä viihdy niissä, mutta ei ole vaihtoehtoja.
Mielestäni elämässä pahinta on juuri se, ettei voi valita. Eikä se liity pelkkään vanhenemiseen. - 14413
Eipä ole ihme että huolestut jos apua ei saa vaikka toden näköisesti olet liikunta vammainen. Vai käsitinkö väärin ? Tämän tietokoneen kauttahan voi tilata tavaroita, vaatteita jne. Onpa positiivista että olet hankkinut tämän nykyajan "apulaisen". Mutta sitä kaipaa ihmistä seurakseen. Varsinkin näin iltasella on yksinäistä. Olen terve ja touhuja on päiväsaikaan. Oletko tutkinut mahdollisuutta että muuttaa ?
- Höperyys
Täytyy nyt oikein koputtaa puuta! En ole onneksi liikuntavammainen.
Polvet vaan reistaavat siihen malliin, että ne todennäköisesti ovat ensimmäiset jotka tulevat jossain vaiheessa aiheuttamaan harmia. Vielä minä mennä pyyhällän ihan mukavaan tahtiin.
Yritänhän minä suunnitella muualle lähtöä kuten tuossa edellisessä jutussani jo kerroinkin. Suunnittelen, mutta en ole mihinkään käytännön toimiin vielä varsinaisesti ryhtynyt, paitsi pääni sisällä.
Kovin tuntuu raskaalta ja monimutkaiselta kaikkineen koko projekti - on niin tuhottoman paljon kaikkea huomioitavaa. Tuhat päätöstä tehtävänä ja osa vielä keksimättäkin. Isolle paperille kirjaan kaikkea "muista sitä ja tätä, huomioi se ja varsinkin se, tutki nuita ja niitä, entä sitten jos ja kun" - juttuja loputtomiin.
Enkä edes tiedä mihin päin tästä mielisin ja mihin on mahdollisuuksia.
Onneksi ei ole vielä kiire ja kait jotain surutyötäkin on tehtävä. Vaikealta se vaan nyt tuntuu. Harha-askeleita ei parane ottaa.
Asunnonkin on oltava sitten semmoinen jossa voin vaikka pikku muutoksin olla lopun ikäni; vähän niin kuin Keissa tuolla yllä luetteli. Palvelutalohan se sitten seuraavana on vuorossa, jos en kotona pärjää tai heitä ihmisten aikoina lusikkaa nurkkaan. Pitää miettiä. - Höperyys
Tämmöiset hankkeet ovat juuri niitä joissa kait kaikista eniten kaipaa jota kuta yhdessä tutkimaan ja puntaroimaan asioita ja ehkä sitten lopulta vähän apuna järjestelemässäkin. Täytyy nyt vaan henkisesti valmistautua vaikka pelottaakin.
- Höperyys
Pitää nyt vielä lisätä tähän, että olen kuitenkin pitkään jo vatvonut tätä tilannettani. Silloin jo miehen kuoleman jälkeen ja nyt pari viime vuotta olen miettinyt ja puntaroinut, enkä ole vissiin henkisesti sen valmiimmaksi tullut.
Sitä vaan vaikertamasta päästyänikin vaikerran, kun joudun tutuista nurkistani lähtemään. Parun sitäkin, kun joudun monesta kamppeestani luopumaan. Valinta on vaikeaa. Maallistahan tämä vaan on, silti kirvelee.
Pienempi asunto on taloudellisempi ratkaisu ja sinne on turha yrittää liikoja tunkea jne..
- Höperyys
Hei taas! Jatkan tätä vanhaa ketjua kertoakseni viimeisiä kuulumisiani. Vuodenvaihteessa tai siis tammikuun 2017 kuluessa on muutto edessä. On vielä muutama hetki aikaa luopua ja luovuttaa. On aikaa katsoa tämä kesä tätä ja kerätä nämä marjat talteen. On hetkinen aikaa vieläkin suunnitella mitä otan, mitä jätän, miten suhtaudun ja pärjään. Tämä talo tontteineen menee myyntiin. Taitaa olla paras niin.
Muutan melkein kaksisataa kilometriä etelämmäksi vuokra-asuntoon.
En löytänyt mieluistani ja tilanteeseeni sopivaa paikkaa kovin läheltä. Jotenkin vaan en ole kovin innoissani tästä vaikka yritänkin suhtautua asiaan myönteisesti. Sinne laitetaan nyt jo valmiiksi huusholli kynnyksettömäksi ja pari kahvaakin seiniin. Valaistusta suunnittelevat. Kalliksi tulee vanhuus, heikkous ja kaiketi tuli koko elämä. Vähän masentaa.
Katselemani asunnot olivat kyllä aika hyviä mutta ympäristöt/etäisyydet eivät miellyttäneen tai sitten päinvastoin. Yksi melko varma huijarikin osui kohdalle. Yksinäinen iäkäs on kai klassinen ja helppo puijattava. Tuskin!
Askarruttaa tietysti mennä aivan uuteen ympäristöön tai siis kokonaan uudelle paikkakunnalle. Tänne ei ole enää paluuta. Miinuksia on aivan liikaa sillä asialistalla.
Ajattelin, että parasta se muutto ja muutos on nyt tehdä kun muisti ja muukin järki vielä pelaa. Vielä jaksan katsella uuden lähitienooni tutuksi ja ehkä kotiutua. Kovin huonossa kunnossa, kipeänä ja väsyneenä voisi olla suurempi rasite oppia uusi ympäristö, missä mitäkin on ja myös toiset vastaantulijat.
Pelottaa vieläkin, mutta niinhän minua pelottaa tähänkin jäädä - keskelle tyhjyyttä. Yksinäisyyteni muutosta tuskin muuttuu, mutta ehkä oloni muuten tulee turvallisemmaksi. Ehkä!
Mitä teille muille nyt kuuluu? - Höperyys
Niin! Lisään vielä! Taitaa olla niin että väliaikaiseen ratkaisuun ennen sitä lopullistakin sijoituspaikkaa jouduin sijoittumaan tai tyytymään muka varmaan paikkaan. Toivoin saavani oman... eli omistuksessani olevan kolon josta minua ei muu kuin virkavalta tai jokin terveysviranomainen muualle rahtaa. En olisi halunnut vuokra-asuntoon josta ja sen vuokrasuhteen jatkuvuudesta ei voi olla koskaan varma.
- Keissa
No moi sentään. Ihan samassa muistin sinut ja piti ihan tarkastella ja ihmetellä, että onko siitä jo noinkin pitkä aika, kun viimeksi kirjoiteltiin. Ihan tuntuu kuin ystävän olisin kohdannut pitkästä kotvaa.
Kiva että olet rohjennut tehdä kertomasi askeleen. On se kokemus ottaa irtiotto ja lähteä elämään uudelle paikkakunnalle. Elämistä varten täällä ollaan. Älä sure että tulee kalliiksi. Tähän hetkeen ja omaan elämään kannattaa satsata. Ei mukaan mitään oteta.
Alussa totta kai on outoa mutta tavallaan innostavaakin kun kaikki on uutta maisemat, ihmiset. Lähde vain sitten rohkeasti tutustumaan paikkakuntaan ja ihmisiin. Ja liikkuminen tässä iässä kannattaa. Se takaa omatoimisuuden ja itsenäisen selviytymisen mahdollisimman pitkään.
Oli mukava yllätys että kirjoitit jälleen.- sggsgg
En oo koko ketjuu lukenu, mut joitain viestejä luettuani täytyy sanoo että aivan mahtava ketjun aloitus! Ja höperyys vaikuttaa aivan upealta persoonalta! :) Ihana nähdä tämmöistä täällä. Aivan kuin valoa pimeydessä.
Luulis että teillä yksinäisillä vanhuksilla olis sitä pätäkkää sen verran kertyny säästöön, et vois vaikka palkata jonkun nuoren kollin pistäytyyn kattoon teitä vaikka joka toinen päivä, et kaikki on hyvin ja samalla teettää kaikkia kodin pikku hommia mitä ei ite osaa/ kykene ja käyttään kaupoilla ynnä muuta...Ehkäpä tarjoavat jopa sitä erotiikkaakin teille vielä vanhoilla päivillä...En näkis tuota ollenkaan huonona vaihtoehtona. Kumminkaan kukaan ei saa rahojaan hautaansa mukaan, joten ne kannattaa kyllä ihan käyttää eläessään mieluummin kun jakaa rahan persoille sukulaisille.
Toinen vaihtoehtohan on sitten nämä vahainkodit..Niisäkin saa palvelua, mutta ovat kuulemma varsin kalliita...- Kenttäsirkkeli
Tämä varallisuuskeskustelu ei liity aloittajan aiheeseen.
Miekkonen35v on nuori ja tietämätön. Toivottavasti hänellä on pätäkkää kasapäin kun hän joskus eläköityy.
Suomessa on paljon köyhiä vanhuksia! Heistä valtaosa on nimenomaan naisia. On täyttä harhaa ja varmaan myös jossain määrin tahallista mielikuvan luomista että eläkeläisillä on pätäkkää millä mällätä. Totuus on tarua karmeampi.
http://yle.fi/uutiset/hengissa_pysyn_mutta_en_voi_elaa__koyha_vanhus_saastaa_ruuasta_ja_joutuu_vangiksi_kotiinsa/7959295
- Keissa
Ei sitä välttämättä kaikilla kerry, niin sitä omaisuutta. Ja kun on nuori niin ei tule ensiksi mieleen alkaa seniori-ikään säästämään. Ja sijoittaminenkin on taitolaji. Kyllä inflaatio syö rahan arvon, jos ei osaa säästää, tosin pankit antavat siinä apua ja vinkkejä korvausta vastaan.
Ja sanon sinulle ettei me 60-kymmppiset eikä vielä 70-vuotiaatkaan vanhuksia olla. Ei me kyllä erotiikkaa olla vailla ja aleta teitä poikasia hyväksi käyttämään.
Ja vaikka sitä mania olisi, niin onhan se kolkkoa tavata ihmisiä vain työantajan roolissa palveluja tarjoamassa. Ihan oikeita ystävyyssuhteita, jotka perustuvat vapaaehtoiseen kanssakäymiseen iäkkäämpänäkin tarvitsemme. Toki hyvä, jos sitä kotiapua yhteiskunta tarjoaa.Ok...Ainakin jos itse olen yksin vielä 70v, niin ilman muuta palkaan vähintään kaksi nättiä ja nuorta tyttöstä kotiapulaiseksi..Siivoamaan ja ja ja...;)
- Keissa
No mikäs ettei. Siivoaa ne ja laittavat ruokaa mutta tytöillä on poikaystävät takuulla muualla. Ei ne sinun patjojasi ala lämmittämään. Joten kannattaa etsiä ikäistäsi seuraa.
Tunnen 65-vuotaan miehen. Erosi vaimostaan noin 15 vuotta sitten. Olisi varmaan saanut kumppanin mutta kun se ikäisenä ei kelpaa. Haaveilee ja kyttäilee niitä 30-kymmpisiä. No mitenkä siinä sitten käy. Kauppakassat ja virkailijat ovat fiksuja ja kohteliaita, mutta eivät he ukkelia huoli. Naureskelevat kahvitauoillaan keskenään. - PussiJussi
miekkonen35v kirjoitti:
Ok...Ainakin jos itse olen yksin vielä 70v, niin ilman muuta palkaan vähintään kaksi nättiä ja nuorta tyttöstä kotiapulaiseksi..Siivoamaan ja ja ja...;)
HehHeh! Saahan sitä haaveilla.
Mistäs miekkonen tiedät että eläkeikää ei olis siihen mennessä jo nostettu ohi seittemänkympin kun sitä koko ajan korotellaan tai ainakin kovasti mielitään korotettavan. tai peräti koko eläkejärjestelmä ollaan voitu lakkauttaa kun ei ole ollut töitä eikä eläkerahoja oo kasaantunut valtiolle.
Rollaattorilla, jos sulla edes semmoista on, sitten lykit aamutuimaan johonkin päivän työhön. Samoista duuneista ja leivänkannikoista kilpailee verissä kynsin ja hampain ne sun haaveilemasi maksulliset nätit nuoret tyttöset.
Kannattaa jo nyt kolmekymppisenä pitää huoli vakituisen työpaikan olemassaolosta, mikäli semmoista millään ilveellä nykymaailmassa tavis saa. Pätkätöillä ei kummostakaan eläkettä ansaita vaikka kaikki pysyiskin muutoin ennallaan. Ja pysy terveenä. Sairastaminen maksaa ja vie kaikki kyvyt jo ennen seittemääkymppiä.
Toivottavasti jaksat haaveilla realistisesti, etkä joudu kokemaan vanhuuden vaivoja ja ongelmia missään vaiheessa. - Keissa
Pitää myös miettiä missä hommissa se ikuinen valmistumisesta eläkeputkeen kestävä työpaikka irtoaa. Onko se ylipäätänsä enää mahdollinen. Ennen mentiin Valtion Rautateille, armeijaan, Metsähallitukseen, paikkakunnan kantayritykseen ja siinä oltiin eläkkeelle asti. Yhteiskunta ja maailma muuttuu: uusia yrityksiä, ammatteja syntyy, mutta niitä myös katoaa, valtion yrityksiä yksityistetään tai työntekijöitä irtisanotaan.
Ja vielä siitä miehisestä haaveilusta. Saahan sitä haaveilla, mutta siihen se sitten usein jääkin. Jos ei hyväksy ikäistään kumppania niin haaveeksi se sitten jää.
Puolisenkymmentä vuotta sitten lähipiiriä kohautti tapaus, kun ikämies avioitui naisen kanssa, joka olisi sopinut ikänsä puolesta reilusti hänen lapsenlapsekseen. Tapasin naisen sukulointireissullaan ja sain kuulla että hän on muuttanut yksin toiseen kaupunkiin.
Ja toinen vielä yhdessä oleva pari, jossa vaimo on reilusti miestään nuorempi, toimii omaishoitosuhteena. Saattaa joskus onnistua, että saa seniorivuosiin pysyvän hoitajan. Keissa kirjoitti:
Pitää myös miettiä missä hommissa se ikuinen valmistumisesta eläkeputkeen kestävä työpaikka irtoaa. Onko se ylipäätänsä enää mahdollinen. Ennen mentiin Valtion Rautateille, armeijaan, Metsähallitukseen, paikkakunnan kantayritykseen ja siinä oltiin eläkkeelle asti. Yhteiskunta ja maailma muuttuu: uusia yrityksiä, ammatteja syntyy, mutta niitä myös katoaa, valtion yrityksiä yksityistetään tai työntekijöitä irtisanotaan.
Ja vielä siitä miehisestä haaveilusta. Saahan sitä haaveilla, mutta siihen se sitten usein jääkin. Jos ei hyväksy ikäistään kumppania niin haaveeksi se sitten jää.
Puolisenkymmentä vuotta sitten lähipiiriä kohautti tapaus, kun ikämies avioitui naisen kanssa, joka olisi sopinut ikänsä puolesta reilusti hänen lapsenlapsekseen. Tapasin naisen sukulointireissullaan ja sain kuulla että hän on muuttanut yksin toiseen kaupunkiin.
Ja toinen vielä yhdessä oleva pari, jossa vaimo on reilusti miestään nuorempi, toimii omaishoitosuhteena. Saattaa joskus onnistua, että saa seniorivuosiin pysyvän hoitajan.Ei tässä kukaan mitään haaveile ja minä kyllä voisin palkata siivoojan ja kodinhoitajan jo nykyisessäkin toimeentulossa halutessani ja ei tässä kukaan ole puhunut mitään mistään maksullisesta seksistä, vaan se oli ihan teidän omaa likaista mielikuvitustanne...Itse ajattelin lähinnä jotain selkähierontaa siivouksen lisäks, ynnä muuta viatonta....Hyi hyi teitä.. Viimekerrasta lienee runsaasti aikaa teillä ihmisillä, kun on vain seksi aina ja kaikenaikaa mielessä ensimmäisenä, sama mistä puhutaan.
No joo, mutta nää nyt oli vaan vinkkejä millä te saatte väriä ja turvaa elämäänne, mut näin ne vaan käännettiin vastakarvaan nämäkin neuvot.
Yksi tapaus oli tässä hiljan kun tuttavan tuttavan vanhapiika kuoli ja ja perinnöks sukulaisille jäi mittava omaisuus tapeltavaks..Hyvä kysymys, et miks helekkarissa tienata koko ikänsä ja painaa duunia ja sitten jättää rahat käyttämättä eläessään....Ei ihan mahu mun järkeen. Itse en ole myymässä mitään palvelua yhtään kenellekkään, et nää oli kyllä ihan neovoja vaan teille...- jfalf
miekkonen35v kirjoitti:
Ei tässä kukaan mitään haaveile ja minä kyllä voisin palkata siivoojan ja kodinhoitajan jo nykyisessäkin toimeentulossa halutessani ja ei tässä kukaan ole puhunut mitään mistään maksullisesta seksistä, vaan se oli ihan teidän omaa likaista mielikuvitustanne...Itse ajattelin lähinnä jotain selkähierontaa siivouksen lisäks, ynnä muuta viatonta....Hyi hyi teitä.. Viimekerrasta lienee runsaasti aikaa teillä ihmisillä, kun on vain seksi aina ja kaikenaikaa mielessä ensimmäisenä, sama mistä puhutaan.
No joo, mutta nää nyt oli vaan vinkkejä millä te saatte väriä ja turvaa elämäänne, mut näin ne vaan käännettiin vastakarvaan nämäkin neuvot.
Yksi tapaus oli tässä hiljan kun tuttavan tuttavan vanhapiika kuoli ja ja perinnöks sukulaisille jäi mittava omaisuus tapeltavaks..Hyvä kysymys, et miks helekkarissa tienata koko ikänsä ja painaa duunia ja sitten jättää rahat käyttämättä eläessään....Ei ihan mahu mun järkeen. Itse en ole myymässä mitään palvelua yhtään kenellekkään, et nää oli kyllä ihan neovoja vaan teille..."Ehkäpä tarjoavat jopa sitä erotiikkaakin teille vielä vanhoilla päivillä..."
Ahaa! Tarkoitat siis erotiikalla selkähierontaa. On tietysti seksissä ja erotiikassakin eroa.
Nuori kolli siis antais erotiikkaa selkähieronnan merkeissä. Eiköhän rahakkaan vanhuksen kannattais sit käyttää rahansa ammattitaitoisen hierojan palveluksiin ja mennä vaik etelänmaille katselemaan gigoloja. Siis vain katselemaan! - Keissa
jfalf kirjoitti:
"Ehkäpä tarjoavat jopa sitä erotiikkaakin teille vielä vanhoilla päivillä..."
Ahaa! Tarkoitat siis erotiikalla selkähierontaa. On tietysti seksissä ja erotiikassakin eroa.
Nuori kolli siis antais erotiikkaa selkähieronnan merkeissä. Eiköhän rahakkaan vanhuksen kannattais sit käyttää rahansa ammattitaitoisen hierojan palveluksiin ja mennä vaik etelänmaille katselemaan gigoloja. Siis vain katselemaan!Mikkonen, juuri tuohon minä tartuin, kun vihjailit "Ehkäpä tarjoavat jopa sitä erotiikkaakin teille vielä vanhoilla päivillä" ja vähintään kaksi nuorta tyttöä kotiapulaiseksi. Kyllä tuolla seksiin selvästi vihjaat. Miksi niiden apulaisten pitää olla nuoria ja nättejä himoittavaa silmänruokaa ja jopa harrastaa hierontaa. Käsittääkseni seksi on muutakin kuin vain se kyseinen akti siihen tarkoitetuilla elimillä.
- Lupiini_11
Mistä lukien 69v on vanhus? Itse olen muutaman vuoden nuorempi ja edelleen työelämässä osa-aikaisesti. Sitä ns. pätäkkää (pississanastoa, kertoo paljon sanan käyttäjästä) ei ole karttunut, en ole ikinä ollut niin hyvillä palkoilla, että siihen olisi ollut mahdollisuutta. Hyvä, jos selviytyy päivästä päivään. Kun jään vanhuuseläkkeelle, se tulee olemaan tiukkaa.
Olen erittäin hyväkuntoinen eikä vanheneminen huolestuta, ikärasismi sen sijaan kyllä.
Yksin oleminen ei myöskään ole kovin paha asia. Sen sijaan haluaisin ihan oikean seksikumppanin silloin tällöin. En ketään, jonka kanssa leikkiä kotia, ne leikit on leikitty eikä se ollut minun juttuni. Antaa muiden höösätä ruokaa ja vaihtaa mattoja ja verhoja. Mutta pelkkiin seksivälineisiin kyllästyn aika ajoin. Olisi mukava, kun olisi ajoittain joku, jonka kanssa heittää hetulaa ja sitten tehdä vähän muutakin. Sen kummemmin sitoutumatta.Alunperin juteltiin 69-vuotiaan tulevaisuudesta eli joskus koittavasta vanhuudesta.
Tahdikkaampaa ja osuvampaa tietysti on puhutella iäkkäämpää henkilöä mieluimmin vaik senioriksi kuin vanhukseksi. Moni nykyajan 80 - 90 vuotiaskaan ei miellä itseään vanhukseksi.
- Keissa
Niin, juttu rönsyilee, mutta mukava olisi saada jälleen tietää, mitä aloittajalla on mielessään. Lienee kiireitä ja puuhaa uuden elämän järjestelyissä. Jos satut ketjua vilkaisemaan, niin heitä vaikka muutamin sanoin.
- Lupiini_11
Minun mielestäni nykyelämässä pitää olla sen verran säpinää tai edes toimintaa, ettei ehdi murehtia tulevaa.
Toki realismia ei pidä unohtaa. Meitä on monta, joilla on tai tulee olemaan pieni vanhuuseläke. Mutta murehditaan sitä sitten aikanaan, sillä asialle on myöhäistä tehdä yhtään mitään. - Kerallasi
Löysin sinut kirjanmerkeistäni tai jostain kummasta. Mielessäni olet ollut usein. Olet aloittanut tämän ketjun vuonna 2015 marraskuussa. Mitä sinulle nykyään kuuluu? Miten sinä voit?
- Anonyymi
Missä on nykyään aloittaja eli "höperyys" ja monet tähän alkutekstiin asiallisesti vastanneet? Tämä keskustelu on jäänyt mieleeni ja koen sen jotenkin mutkan kautta nyt myös kuin omakseni.
- Anonyymi
Minä olen vasta vajaa viisikymppinen ja silti olen jo ajatellut ehkä edessä olevaa vanhuutta. Olen aika yksinäinen ja joudun olemaan paljon kotona liikuntarajoitteisuuden vuoksi. On kipua ja kolotusta, väsymystä ym. Olen huomannut että kun on yleensä jatkuvasti yksin niin tulee ajateltua paljon sellaista mitä ei varmaan ajattelisi jos pystyisi liikkumaan ja olisi ihmisiä ympärillä. Välillä vajoaa jo aika lähelle synkkyyttä kun oikein harmittaa ja tuntuu pahalta. Mutta onneksi nousen sieltä aina uudestaan ja uudestaan. Mutta minullakaan ei se vanhuus luultavasti tule kovin upea olemaan kun olen jo nyt tällaisessa tilanteessa. Ja mitä on jo vuosia tullut seurattua vanhustenhuollon tilannetta niin oikeasti hirvittää jo tässä vaiheessa. Se on muille niin helppoa antaa ohjeita että muuta sinne tai tänne ja vaatteet saa netistä ym. mutta se ei ole niin yksiselitteistä. Elämäntilanteet riippuvat niin monenlaisista ja erilaisista asioista. Mutta on vain elettävä ja kestettävä.
- Anonyymi
Suojelusenkeli pitää huolta. Valvoo kun nukumme, kantaa kun jalat ei kanna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suojelusenkeli pitää huolta. Valvoo kun nukumme, kantaa kun jalat ei kanna.
Kiitos tästä kommentista!
Näin tosiaan on.
Olen huomannut sen niin monta kertaa elämässäni.
Aivan ihmeellisiä tapauksia on sattunut, ja on se vain niin että se oma suojelusenkelimme on ollut asialla.
- Anonyymi
Kerrostaloyksiö.Yksinäistä erakkoelmää.
Onneksi tätä ei ole kestänyt kauan vain 2010 alkaen.- Anonyymi
sitähän tää yksin eläminen on. vaan, kun ikääntyneet miehetkään ei jaksa kiinnostaa, - kaveriksi ?
toisekseen, mistä tietää, mitä oireita mahdolliselle jo ikääntyneelle kaverillekin tulisi, siinä sitten "omaishoitajana". . .
Itse vielä, hyvinkin pärjään, - fyysisesti kuntoilen, - ei mitään lääkitystä, että siltä osin vielä "skarppi".
jotenkin sitä puolikkaaksi kokee itsensä, kun ei puolisoa/kumppania, - ei aina voi tukeutua ystäviin, tuttaviin, tms.
se on useimmilla suomalaisilla, että: "itse on pärjättävä", - se tukeutuminen sitten joskus toisten apuun, - ei niin mieltä ylentävää !
Rahalla sekin hoituisi paremmin, - kuin että olla "kiitollisuuden velassa", - kenellekään. . .
p.s. aamuisia mietteitä. . .
- Anonyymi
Olen pian 80-v mies lapsia ei ole , sukulaiset ovat etäisiä. Eivät soittele ,eivätkä ole missään yhteydessä . Olen alkanut täyttää pakastinta, siltä varalta , että liikuntani estyisi, vaikka liukkaiden kelien takia , että en pääsisi kauppaan , tai muusta syystä. Olisi vaikeaa , jos joutuisin pyytelemään apua , tuntuisi, että olen kiitollisuuden velassa. Tämä hallitus/eduskunta , kun ei anna meille eutanasiaa, eikä hoitajia huolehtimaan meistä niin jäljelle jää vain junan alle heittäytyminen .
- Anonyymi
Oletko ottanut yhteyttä kuntasi vanhuspalveluun? Sieltä sitä apua on saatavana ihan lakiperusteisesti. Ei ketään heitteille jätetä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1572558Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482377Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1021072- 64901
- 65839
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka274717Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18717Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85710Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait203680Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22658