Umpikujassa

Umpikujassa

Olen nyt parin viikon ajan lueskellut tätä palstaa ja kohtalotovereita näköjään löytyy, pieni lohtu sekin, etten ole yksin ja ainoa maailmassa.

Oma tarinani on lyhyesti sellainen, että ensin oli siedettävä ja hoidettavissa oleva määrä velkaa. Sitten tuli hyväuskoisuuttaan otettua luottotiedottomalle kaverille lainaa omiin nimiin (jota ko. kaveri tunnollisesti hoitikin kunnes tapahtui ikävämpiä juttuja), samoihin aikoihin pari muuta huonoa päätöstä ja lopulta asioiden "paikkaamista" uusilla luotoilla. Huonoja valintoja, sitä ei tarvitse erikseen korostaa, tiedetään kyllä;(.

Nyt on sitten tilanne se, että lainoja (noin 50 000) ei saa yhdistetyksi mitenkään, kk-nettotulot on saman verran kuin velkojen kk-erät yhteensä. Auto on välttämätön työmatkan vuoksi (julkisia ei näillä nurkilla kulje), mutta enää ei ole rahaa auton ylläpitoon ja bensaan.

Jos ei ole autoa, joudun irtisanoutumaan vakinaisesta työstä. Jos velat menevät ulosottoon, taitaa silloinkin mennä työpaikka (työtehtävien vuoksi maksuhäiriöt ovat huono asia). Eli niin tai näin, työpaikka taitaa mennä alta...!

Sain tänään vastauksen lähes jokaiselta velkojalta (olen ollut jokaiseen nyt yhteydessä) ja ainoa mitä he esittävät, on yksi maksuvapaa kuukausi ja sen myötä kuukausierien suureneminen jatkossa. No, todettakoon, että se ei tässä tilanteessa ole ratkaisu vaan se olisi ainoastaan viivytystaktiikkaa.

Asuntolainasta (omistan puolet ok-talosta) on omaa osuutta jäljellä noin 5000 euroa, mutta asuntoa ei voi käyttää vakuutena ilman toisen omistajan lupaa ja hänhän (avomies) ei tiedä koko sotkusta mitään.

Pankkiin menoa ei "kantti kestä", pienellä paikkakunnalla kaikki pankin työntekijät ovat liian tuttuja ja asioiden läpikäyminen tuntuu ylitsepääsemättömältä.

Maksuvara riittäisi 600-700 e kk-eriin korkoineen ja sen lisäksi asuntolaina ja normaali eläminen, mutta keinot ovat lopussa ja alamäki edessä. Ensimmäinen kerta kun tässä tilanteessa ollaan, luottotiedot vielä kunnossa ja yhtään maksuerää ei vielä koskaan ole ollut myöhässä.

Nyt kuitenkin ollaan täsdä tilanteessa ja tunnelin päässä ei näy valoa. Tyhmä mikä tyhmä, sitä minulle ei tarvitse erikseen kertoa...oli kuitenkin pakko "avautua" edes jonnekin, koska tästä asiasta en ole voinut puhua kenellekään.

Jos jollakin tämän palstan kirjoittajalla on hyviä neuvoja, niin kuuntelen todella mielelläni...

112

3357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • synkkää

      Meikä on kokolailla samanlaisessa liemessä kun sinäkin. Taidan olla pahemmassa ;) Pikavippejä tehnyt, kulutusluottoja ja muuta velkaa myös. Ulosotossa kaikki. Varattomaksi todettu ulosottomiehen mukaan. Velka on ja pyörii ja kasvaa. Olla vaan ja ihmetellä. Olen työtön ja rahaa ei jää mitkään ylimääräiseen. Joten älä menetä hermojasi meitä on monta samassa veneessä!

      • Ihmettelen_vaan

        Miten työtön voi saada tuollaisen määrän velkaa?


      • UusiLaskutoimitus

        Yrittäisin yhdistää paria kolmea velkaa yhteen isompaan lainaan, jolla olisi pidempi maksuaika, jolloin kuukausi erä kokonaisuudessaan pienenesi, jos kerran kaikkia ei saa könttään millään.

        Toinen vaihtoehto antaa isommat velat mennä perintään ja yrittää sopia perintätoimiston kanssa sopiva kuukausierä niille ja maksaa samalla pois pienempien velkojen kuukausieriä. Jos päästää pienenpiä velkoja perintään tai ulosottoon, kulut niistä nousevat suhteessa kohtuuttomiksi (Esim. satasen velka 700 euroon). Samalla selviää työnantajan kanta luottotietojen menetykseen. Ehkä vaihtavat johonkin toiseen työtehtävään??

        Paras tapa taitaa olla, että kerrot puolisolle ja otat velkaa asuntoa vastaan. Puolisosi voi suojata oman osuutensa pankin ohjeiden mukaisesti (tietysti talo menee huonossa tapauksessa alta, mutta puolisosi saa sitten enemmän rahaa kuin sinä velkojen maksun jälkeen).

        Lopputulos voi olla, että kaikki menee hyvin tai sitten lähtee työpaikka, asunto ja puoliso...


      • 20s

        Tämä on hyvä neuvo. Aina kannattaisi sopia eikä päästää ulosottoon,ulosotossa on aivan tuhottomat maksut jA Korot. Ennemmin vaikka perintätoimistollekin niiden korotkin ovat inhimillisiä.Älä anna periksi ja niinkuin edellinen vastaaja sanoi avopuolisolle kannattaa kertoa.


      • pientä_apua

        |

        http://www.mistarahaa.net/ sivuston ohjeilla olen itse saanut vähän lisäansioita kasaan. Eipä tuo AP:n ongelmaa ratkaise, mutta saattaa auttaa sellaisia, joilla on pienempi rahantarve ja jotka eivät ole vielä ihan noin pahassa jamassa.

        |


      • rajat

        olen asunut ylihintaisessa asunnossa pari vuotta ja velkaantunut eläinlääkäri maksujen vuoksi jouduin sanomaan asunnon irti ja luopumaan lemmikeistä nyt olen asunnoton ja kelan maksut viivästyivät jouduin ottamaan lisää velkaa osan veloista olen maksanut menee vielä pitkään ennen kuin on varaa omaan asuntoon


      • hikuli
        Ihmettelen_vaan kirjoitti:

        Miten työtön voi saada tuollaisen määrän velkaa?

        Etkö tiedä, monet ovat olleet töissä ja ovat ottaneet esim; autoa tai asuntoa varten lainaa..Sitten työntekijät heitetään pihalle ja milläs työtön maksaa samaa summaa lainasta työttömänä, kuin töissä ollessaan..tai tulee sairaus!Eli monille on käynyt niin..turha ihmetellä!


      • Hanki sinä Ulosottomieheltä varattomuustodistus,niin saat pitää ainakin työkkärin/Kelan rahat ei mee edes elatusmaksut,ja sitten velkaneuvontaan Äläkä valehtele tai putoat listalta ja seon pitkä.


    • poijhgghj

      Umpikujassa! Kerä voimia toiselle kertoa. Et ole vielä ulosotossa ja talolaina on niin pieni eli teillä on vakuuksia ja vakituinen työ. Pankki voi antaa lainan.Älä välittää että pieni paikka ja kaikki tunnevat. Nyt on pakko sellaiset ajatukset sivuutta. Kohta olet ulosotossa.

      Minä olen ulosotossa muutama kuukautta ollut ja velka 27000e. n. 650-700 maksan kuussa. Omakotitalo on puoliksi. velkaa yhteistä 74000 ja asunto arvo n.110000e. 36000 jaettaan puoliksi ja ulosottomies nyt haluaa 18000 e. tai koti myyntiin. Ei meille tullut ollenkaan turvaava ulosmittausta vain heti haluaa realisoita. Meillä on asunnosta vakuuksia 17000 ja yrittämme sen verran saada pankilta vähintään laina.
      Lisäksi samoin en uskaltanut ollenkaan puolisolle kertoa ja posti menee kaikki netpostiin ja poste restante. Ydhenä päivänä hän sai lapun kotiin ulosotosta että vakinnainen minun asuinpuolikas ulosmitattaan. Hän oli järkytynyt, mutta niin paljon rakastamme siltti toisiamme, että sanoi tulee mitä tulee me pysymme yhsessä.
      Elä sinä tee sellaista virheettä, että annat ulosottoon mennään. Teillä on vakuuksia talosta enemmän.
      Ulosotto tuli neljän kuukauden kuluttua jo ilmoittamaan realisoinnista. heillä on hirveä harkintavalta. Olin kyllä kunnollisesti nuot erät maksanut ja sanoi ettei se velka lyhenne ja kuulema olisi pitänyt puoleessa vuodessa olla maksettu. Viime kertaa sanoi vielä, että kaksi kuukauttaa... Ihan hullu. Lakimies sanoi ei missä laissa ole sellaista pykälä.

      • poijhgghj

        Hei Umikujassa!
        Lisään vielä oman edelliselle kirjoitukselle. Elää sopii mitään uusi lainoja, se on vain ajan kysymys kun ulosotto vastaan tulee ja palkka ei ole sen kummempa visti. Pelkaatko eromista. jos hän nyt Sinulle ei anteeksi antaa, silloin on väistämättä myöhemmin se ero edessä kun tieto tulee. Riippuu ihan teidänne välisistä syhdesta ja paljon yhdessä haluatte olla. Minun mies oli myös aina niin tiukka, ettei ollemkaan uskaldanut puhua ja pelkäsin, että vielä omalle suvulle kertoo. Jos hän haluaa jatkaa yhteiselämää, ei nuot Sinun touhut silloin häntä kaata. Järkyttyy ja ehkä huutakin. Aikaisemmin tai myöhemminon se edessä ja elä viivyttää. Ole viisampi kun minä.


      • Umpikujassa

        Kiitos kaikille kommenteista, ilmeisesti täällä "avautuminen" auttoi ainakin sen verran, että ajatukset edes hieman selkiintyvät. Ongelmahan ei katoa savuna ilmaan ja lottovoittoakaan ei taivaasta tipahda, joten jotain ratkaisuja on tehtävä.

        Tilannepäityksenä sen verran, että nyt on jokaiselta suuremmalta luoton antajalta jonkinlainen ehdotus, mutta ne eivät vielä ratkaise mitään, antavat vain aikaa miettiä parasta toimintamallia tässä tilanteessa.

        Aion vielä kokeilla myös omaa pankkia, mutta siellä tarvitaan varmasti henkilötakausta ja siihen en ihan vielä ole valmis (jotenkin ajatuksissa on se, että itse olen sotkun aiheuttanut ja omin voimin siitä on myös selvittävä).

        Tuolla kommenteissa mainittiin työtehtävien vaihdon mahdollisuus, mutta se on pois laskuista...pieni yritys ja olen ainoa joka vastaavia työtehtäviä hoitaa. Eli huonompi homma;).

        En usko että "avoeroa" tulisi, mutta kun toinen on tarkka (ei kuitenkaan pihi), niin asioiden kertominen on aika ison kynnyksen takana.

        Aion nyt selvitellä asioita lisää ja yrittää saada pankista yhdistelylainaa, vaikka suuresti epäilen sen onnistumista. Todennäköisesti omalta kannaltani "järkevintä" (ei tässä kyllä järkeä taida olla...) on suurempien luottojen päästäminen perintään ja niiden maksaminen sinne. Ulosottoa yritän kyllä välttää viimeiseen saakka, mutta voihan se mennä niinkin että se on jossain vaiheessa ainoa vaihtoehto.

        Hyvä olla jälkiviisas, mutta en olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut koskaan olevani tässä tilanteessa...

        Päivitän tilannetta asioiden edetessä, jos tästä (kin) tarinasta olisi muillekin apua...


      • ghvb

        Jos on puolisolla vakityö, hän voi saada sinuun vakuuksien verran lainaa ja sinut pelasta, Silloin keskenään maksat hänelle. Et voida sillä mitään, kun ajattelet ,että haluat itse maksaa. Ole realistinen,et pystyy! Nyt jo tarvitset rakkaan apua. kerroin Sinulle jo, että elä viivyttää, se ei auttaa. niin minä myös ajattelin kokon ajan , että itse. Myähemmin saattaa toinen Sulle sanoa, ettei miksi miksi ole kertonut ja silloin voi olla myöhäistä. Hyvä ihminen lopettaa nyt nuot "sankarilliset ajatukset MINÄ ITE" Et pystyy. Anna toisella auttaa ja sitten kun olette kuntoon saanut maksat hänelle.


      • tyhmätyhmempityhmin
        Umpikujassa kirjoitti:

        Kiitos kaikille kommenteista, ilmeisesti täällä "avautuminen" auttoi ainakin sen verran, että ajatukset edes hieman selkiintyvät. Ongelmahan ei katoa savuna ilmaan ja lottovoittoakaan ei taivaasta tipahda, joten jotain ratkaisuja on tehtävä.

        Tilannepäityksenä sen verran, että nyt on jokaiselta suuremmalta luoton antajalta jonkinlainen ehdotus, mutta ne eivät vielä ratkaise mitään, antavat vain aikaa miettiä parasta toimintamallia tässä tilanteessa.

        Aion vielä kokeilla myös omaa pankkia, mutta siellä tarvitaan varmasti henkilötakausta ja siihen en ihan vielä ole valmis (jotenkin ajatuksissa on se, että itse olen sotkun aiheuttanut ja omin voimin siitä on myös selvittävä).

        Tuolla kommenteissa mainittiin työtehtävien vaihdon mahdollisuus, mutta se on pois laskuista...pieni yritys ja olen ainoa joka vastaavia työtehtäviä hoitaa. Eli huonompi homma;).

        En usko että "avoeroa" tulisi, mutta kun toinen on tarkka (ei kuitenkaan pihi), niin asioiden kertominen on aika ison kynnyksen takana.

        Aion nyt selvitellä asioita lisää ja yrittää saada pankista yhdistelylainaa, vaikka suuresti epäilen sen onnistumista. Todennäköisesti omalta kannaltani "järkevintä" (ei tässä kyllä järkeä taida olla...) on suurempien luottojen päästäminen perintään ja niiden maksaminen sinne. Ulosottoa yritän kyllä välttää viimeiseen saakka, mutta voihan se mennä niinkin että se on jossain vaiheessa ainoa vaihtoehto.

        Hyvä olla jälkiviisas, mutta en olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut koskaan olevani tässä tilanteessa...

        Päivitän tilannetta asioiden edetessä, jos tästä (kin) tarinasta olisi muillekin apua...

        Uskomatonta!!!
        Minkälainen ihminen voi velkaantua yli varojensa, mikäli ei ole joko narkomaani, peliriippuvainen, tai muuten vain sekaisin päästään? 2-suuntainen mielialahäiriö? Epävakaa persoonallisuus? Luottanut liikaa ystäviin ja taannut lainoja? Tai erittäin tyhmä: ostanut kalliilla ja joutunut myymään halvalla (niinkuin minä)?

        Ja millainen on parisuhde, jos ei edes oma puoliso tiedä mitään perheensä raha-asioista? Ihmettelen ....


      • Perttijiikoo
        tyhmätyhmempityhmin kirjoitti:

        Uskomatonta!!!
        Minkälainen ihminen voi velkaantua yli varojensa, mikäli ei ole joko narkomaani, peliriippuvainen, tai muuten vain sekaisin päästään? 2-suuntainen mielialahäiriö? Epävakaa persoonallisuus? Luottanut liikaa ystäviin ja taannut lainoja? Tai erittäin tyhmä: ostanut kalliilla ja joutunut myymään halvalla (niinkuin minä)?

        Ja millainen on parisuhde, jos ei edes oma puoliso tiedä mitään perheensä raha-asioista? Ihmettelen ....

        Kuule, tuollainen taivastelu ei helpota AP:n oloa yhtään! Hän hakee täällä ymmärrystä ja sinä lyöt lisää vauhtia alamäkeen!
        Umpikujassa: Kannattaa avata asiaa puolisolle joka tapauksessa. Ennemin tai myöhemmin hän saa tietää asiasta ja siloin kysyy ensin, mikset ajoissa tullut puhumaan? Jos teillä on OIKEA suhde ("kaiken se kestää, kaiken se kärsii"), on toivoa. Nämä on sellaisia tilanteita, ettei niitä toivois kellekään. Jaksamista sulle! Niin tummaa pilveä ei olekaan, etteikö sen takana olisi aurinko.


    • velkaantunut

      Heippa Umpikujassa oleva! Itsellä sama tilanne melkein ja hiljalleen alkaa ahdistaa. Mies ei tiedä asiasta mitään ja en tiedä uskallanko kertoa. Vaikka varmasti helpottaisi omaa oloa kun voisi jollekin puhua. En oisi ikinä kuvitellut että saan asiat näin pahasti sotkettua. :(

      • zx11

        Oletko miettinyt että miehesikin voi olla samassa tilanteessa eikä uskalla kertoa sinulle omien asioiden laitoja? Eikö olisi kuitenkin aika avata peli ja kertoa vaikeuksista?


      • velkaantunut

        Niin varmasti olisi järkevintä. Mutta se eibole niin helppoa ja yksinkertaista.


      • MitäIhmettä-
        velkaantunut kirjoitti:

        Niin varmasti olisi järkevintä. Mutta se eibole niin helppoa ja yksinkertaista.

        Näissä jutuissa eniten ihmetyttää se että miten on mahdollista että nämä puolisonne eivät muka tiedä asioista mitään? Oletteko te kaikki naimisissa joidenkin vajakkien kanssa?? Velkaa on kymmeniä tuhansia, onhan sen rahan ollut PAKKO johonkin mennä! Jotain sillä on ostettu ja hankittu. Miten on mahdollista että puoliso ei mitenkään huomaa kun kotiin ilmestyy toinen toistaan kalliimpaa tavaraa, tai käydään kalliilla lomareissuilla, tai mihin sitä rahaa nyt on mennytkin. Kai teidän puolisonne nyt tietävät mitä teette työksenne, ja jos ei aivan hönö ole niin tietää kyllä suunnilleen senkin mitä mistäkin työstä maksetaan ja millainen kulutustaso on realistinen ja järkevä.

        Puolisot ovat noissa tilanteissa melkein yhtä syyllisiä kun ovat iloisesti piilottaneet päänsä pensaaseen ja sulkeneet silmänsä ilmiselviltä tosiasioita.


      • samankokenut
        MitäIhmettä- kirjoitti:

        Näissä jutuissa eniten ihmetyttää se että miten on mahdollista että nämä puolisonne eivät muka tiedä asioista mitään? Oletteko te kaikki naimisissa joidenkin vajakkien kanssa?? Velkaa on kymmeniä tuhansia, onhan sen rahan ollut PAKKO johonkin mennä! Jotain sillä on ostettu ja hankittu. Miten on mahdollista että puoliso ei mitenkään huomaa kun kotiin ilmestyy toinen toistaan kalliimpaa tavaraa, tai käydään kalliilla lomareissuilla, tai mihin sitä rahaa nyt on mennytkin. Kai teidän puolisonne nyt tietävät mitä teette työksenne, ja jos ei aivan hönö ole niin tietää kyllä suunnilleen senkin mitä mistäkin työstä maksetaan ja millainen kulutustaso on realistinen ja järkevä.

        Puolisot ovat noissa tilanteissa melkein yhtä syyllisiä kun ovat iloisesti piilottaneet päänsä pensaaseen ja sulkeneet silmänsä ilmiselviltä tosiasioita.

        Kun maksaa velkaa velalla, joutuu tuollaiseen jamaan. Taustalla voi olla myös peliriippuvuus, joten velkarahalla ostettua realisoitavaa omaisuutta ei ole. Joskus näin vaan tapahtuu. Hyvä puoli tässä on, että velkaantuminen loppuu. Itsekin oöen samassa jamassa ollut. Noin 50 000 € velat maksettiin ulosoton kautta pois ja samalla on maksettu asuntolainaa. Yksikään velka ei jäänyt maksamatta.


      • pojh

        "SAMANKOKENUT" kauanko maksoit ja miten paljon oli kuukausierä ulosottoon.Kiinostaa, että sait säilyttää asunnon. minulla ovat heti kimpussa 25000 eurosta.


      • Umpikujassa
        MitäIhmettä- kirjoitti:

        Näissä jutuissa eniten ihmetyttää se että miten on mahdollista että nämä puolisonne eivät muka tiedä asioista mitään? Oletteko te kaikki naimisissa joidenkin vajakkien kanssa?? Velkaa on kymmeniä tuhansia, onhan sen rahan ollut PAKKO johonkin mennä! Jotain sillä on ostettu ja hankittu. Miten on mahdollista että puoliso ei mitenkään huomaa kun kotiin ilmestyy toinen toistaan kalliimpaa tavaraa, tai käydään kalliilla lomareissuilla, tai mihin sitä rahaa nyt on mennytkin. Kai teidän puolisonne nyt tietävät mitä teette työksenne, ja jos ei aivan hönö ole niin tietää kyllä suunnilleen senkin mitä mistäkin työstä maksetaan ja millainen kulutustaso on realistinen ja järkevä.

        Puolisot ovat noissa tilanteissa melkein yhtä syyllisiä kun ovat iloisesti piilottaneet päänsä pensaaseen ja sulkeneet silmänsä ilmiselviltä tosiasioita.

        Kyllä se vain on mahdollista ettei toinen tiedä. Ulkomaanmatkoja ei ole tehty yhdessä eikä erikseen, ellei 2-3 tallinnan risteilyä 20 vuoden aikana lasketa mukaan. Ja ei-kyse ei tosiaankaan ole mistään vajakista. Huonekalut vanhoja, eikä kodista löydy muutenkaan mitään hienouksia. Autot molemmilla noin 15 v vanhoja. Että se siitä kulutusjuhlasta! Peliongelmaakaan ei ole eikä ole ollut ellei satunnaista kolikkoa johonkin automaattiin silloin tällöin lasketa. Omat velat aiheutuivat alun perin liiallisesta eläinrakkaudesta eli en ymmärtänyt luopua ajoissa, ell-laskut menivät yli kaikkien budjettien ja ne laskuthan oli helppo salata. Loput syyt ovat aloituksessa ja oppirahat maksetaan katkerimman kautta. Kyllä se avopuoliso tulot suunnilleen tietää, mutta mistä h****tistä se voi tilanteen tietää kun ikinä ei yksikään lasku vielä ole ollut myöhässä tai maksamatta.


      • No kui sä ne asiar noin sotkit?


      • Umpikujassa
        martti.jokinen kirjoitti:

        No kui sä ne asiar noin sotkit?

        Niinpä. ..sitä tässä itsekin pohdin. Näköjään se on täysin mahdollista, mutta ulospääsy aivan toivotonta.


    • Hyväneuvo

      Kannattais se laina maksaa pois ettei asiat mene ihan ojaan.
      Terveisin hyvä neuvo

      • Selvinnyt

        Varaa Velkaneuvojalle aika ja keskustele hänen kanssaan. Omalla vaimolla oli sama tilanne n. 10v sitten, ulkomaan matkoja ym. Velkaa kertynyt kymmeniä tuhansia, lainoja, pikavippejä ym. kunnes seinä tuli vastaan. Tiukilla ollaan oltu, mut nyt velkajärjestely lopuillaan lisäsuorituksineen. Toivottavasti hän ei saa velkaa enää ikinä. 2007 hän tuli uskoon ja sai syntivelkansakin anteeksi Jeesuksen sovitustyön perusteella.


      • vkggkhtkh7
        Selvinnyt kirjoitti:

        Varaa Velkaneuvojalle aika ja keskustele hänen kanssaan. Omalla vaimolla oli sama tilanne n. 10v sitten, ulkomaan matkoja ym. Velkaa kertynyt kymmeniä tuhansia, lainoja, pikavippejä ym. kunnes seinä tuli vastaan. Tiukilla ollaan oltu, mut nyt velkajärjestely lopuillaan lisäsuorituksineen. Toivottavasti hän ei saa velkaa enää ikinä. 2007 hän tuli uskoon ja sai syntivelkansakin anteeksi Jeesuksen sovitustyön perusteella.

        Saako ihanko totta ulkomaanmatkoihinkin velkajärjestelyä? Kyllä tämä on kumma maa tämä Suomi!


      • selvinnyt

        Hän on maksanut ulkomaan matkansa velkajärjestelyn kautta.


      • vkggkhtkh7

        Eikös velkojen "järjestely" tarkoita olennaisesti sitä, että velallinen saa osan veloistaan tai kaikki velkansa anteeksi? Tosin tässä nimenomaisessa tapauksessa velallinen sai velkansa anteeksi myös Jeesuksen sovitustyön perusteella.


    • selvinnyt

      Minä en aikanaan halunnut mitenkään kertoa miehelleni tilannettani, hävetti, ahdisti ja pelkäsin, miten hän suhtautuu. Mutta lopulta sain kerrottua ja kyllä helpotti kun sai jonkun kanssa puhuttua asiasta. Hän suhtautui todella asiallisesti ja sai järjestettyä lainan, jolla minun lainani yhdistettiin ja pääsin maksamaan vain yhtä velkaa pois.

      Ja kun joku täällä miettii, minkälaisten torvien kanssa ollaan naimisissa, kun eivät tajua: minäkin otin lainaa pikku hiljaa vuosien varrella ja jos vaikka 10 vuoden aikana velkaantuu lisää 3000,- vuodessa, ei sillä rahalla nyt mitään kamalia merkkilaukkuostoksia tehdä. Minulla ongelmat alkoivat kertyä kun sairastuin ja tulot pienenivät muutamaksi kuukaudeksi, samalla ei jaksanut miettiä rahan käyttöään ja soppa oli valmis. Sitten piti ottaa lainaa, jotta selviää lainojen lyhennyksistä ja kamalista kiskurikoroista.

      • samaalainaa

        Hyvin kuvasit, ei taida tuntea puolisoaan, tai ei vain enää kiinnosta????

        Ei onnistuisi mun kanssa tuollainen, haluan olla kyllä tietoinen puolisonkin rahatilanteesta, en sen käytöstä niinkään.


    • urospuoleinen

      tervehdys kaikille tasapuolisesti

      oli mielenkiintoisia ajatuksia herättäviä kommentteja.
      minä pelkään että omalla vaimolla voi talous heittelehtiä pahastikin pakkasen puolelle
      kulutustottumuksien ja rahan arvon ymmärryksen puutteen vuoksi.

      pyöritän pienimuotoista yritystoimintaa ja vaimo tietää vain käyttötilillä olevista varoista, tili missä pidän kk kulutusta vastaavaa summaa.

      salassapidettävänä on 3 muuta tiliä missä harjoitan osakekauppaa, kiinteistösijoitustoimintaa ja ihan raakasti käteistä rahaa 30-150k.

      päätin tilien salaamisesta silloin kuin törmäsin vaimooni sillä havahduin seuratessani hänen rahankäyttöä ettei siinä ole järjen hituakaan, enemmän menee koko ajan mitä tulee.

      olen henkisesti jo itselleni selvittänyt että jos vaimolta pääsee mopo lapasesta alle 100k verran niin bailaan hänet siitä kertapierulla kuiville ja sen jälkeen hän laittaa nimeä paperiin että on taloudellisesti holhottava ei oikeustoimikelpoinen yksilö ja kaikki omaisuus on sen jälkeen minun sormissani, raadollista mutta totta.

      • Umpikujassa

        Jos jotain sijoittamisesta ymmärtäisin ja tosi pienellä summalla alkuun pääsisin, niin varmasti kokeilisin...tosin huonostihan sekin tällä "asiantuntemuksella" päättyisi;). Tsemppiä vaimosi tilanteeseen, ei kuulosta tuokaan hyvältä...


    • lainaava

      Et ole yksin..Muitakin samassa jamassa..

    • toivotaan_parasta

      Kannattais varmaankin ottaa yhteyttä joihinkin tahoihin kuten esim. velkaneuvojiin.
      Kaikesta huolimatta nimi kannattaa koittaa pitää puhtaana.

    • Umpikujassa

      Kunpa ymmärtäisikin sijoitustoimintaa ja uskaltaisi tosi pienellä rahalla kokeilla...tosin tällä taidolla lopputulos taitaisi olla melko hyvin ennustettavissa. Jää siis väliin suosiolla;).

      • Umpikujassa

        No nyt tuo kommentti tuli vähän eri sisällöllä kahteen kertaan, pahoittelut!


    • piistukissa

      Heippa vaan! Samassa tilanteessa ollaan. Olen kieriskellyt tässä jo monta vuotta, luottotiedot on kunnossa, en halua niitä menettää. Vähän myöhässä on laskuni joskus olleet, mutta aina olen kaikki maksanut. Miehelle kertominen ja avun pyytäminen on kauheaa. Joskus kerroin jotain ja siitä seurasi huutoa ja huutoa. Sain vähän apua, mutten uskalla kertoa kaikkia, mutta olen tänne asti selvinnyt. Pieni paikkakunta täälläkin, joten haluan pitää kulissit pystyssä. Tuskin yksinäni edes saisin pankistani lainaa. Et ole ainoa. Tulin tänne ekaa kertaa tänään katsomaan. Voimia koettelemuksiin. Yks paha virhe voi johtaa tähän kurjuuteen.

    • näinteen

      muuta henkilöllisyytes, muuta vittuun jonnekin ulkomaille, eti komea poikaystävä ja nauti elämästä. näin se pelittää..

    • vatipää111

      elä vittu valita. valivalivali....laita vaipat itelles.. pampersia suosittelen..

    • selviätKyllä

      Jos puolisosi olisi vastaavassa tilanteessa, niin toivoisitko, että hän salaisi tilanteen sinulta? Minä ainakin loukkaantuisin sydänjuuriani myöten, jos puoliso salailisi noin isoa asiaa.

      Mitäpä jos kerrot asian hänelle ja katsotte yhdessä, että mitä asialle voi tehdä. Parempi, että kerrot itse asiasta kuin että omakotitalo uhkaa mennä pakkohuutokauppaan.

      Kasva aikuiseksi, lopeta vippien ottaminen, tee suunnitelma jonka mukaan selviät veloistasi. Voi olla, että saat apua puolisolta, vanhemmiltasi tms, mutta salailu ei ole ennenkään ratkaissut mitään ongelmaa.

      Sinun pitää miettiä seuraavia vaihtoehtoja:
      - ota kakkosduuni esim. lehdenjakoa, kaupassa työskentelyä tms
      - puolisosi ottaa kakkosduunin
      - otat puolisoltasi lainaa
      - otat siltä luottotiedottomalta henkilöltä omaisuutta, jolle pikavipin hommasit ja myyt sen omaisuuden ja käytät rahat velkojen maksuun
      - pistät KAIKKI ylimääräiset kulut kuriin, ostat halvinta mahdollista ruokaa jne
      - pääsisitkö töihin jonkun työkaverin kyydissä? Voisiko puolisosi heittää sinut töihin? Silloin voisit luopua autosta
      - onko sinulla omaisuutta, jota voisit myydä (fillari, telkkari, kodin elektroniikkaa, astioita, vaatteita)?

    • Takametsästä

      Tyhmällehän et tunnu ollenkaan, korkeintaan ajattelemattomalle. Nyt pitäisi rohkaistua kertomaan koko stoori avokkaalle, asia tuskin siitä hirveästi pahenee. Ja pankkiin kanssa, mitä näistä tutuista. Olet koettanut hoitaa asiaa parhaasi mukaan, turha sovinnaisuus kannattaa myös unohtaa! Voimia ja jaksamista!

    • Rahhoonriittää

      Pikavippejä ja velkaa. Itse olen säästeliäs ja kuljen huonoissa vaatteissa ja kengissä sekä itse leikkaan jopa hiukseni. Rahaa on tilillä ja talous mallillaan. Se mikä minua vituttaa on perseaukisten arvostelu pukeutumisestani.

      Jos ole velkavetoinen pintaliitäjä niin pidä pääsi kiinni toisten ulkonäöstä !

    • Itse66655455

      En ota tällä kantaa sinun tilanteesesi mutta näyttää siltä että Suomessa ei opeteta rahan käytöstä missään oikeastaa mitään. Sitä kyllä toitotetaan että valtio tulee ja pelastaa jos ei itse pysty tai halua pitää itsestään huolta. Minusta olisi tärkeää opettaa että raha on kuitenkin tärkeää ja sitä tulisi osata käsitellä.

      • jusstussss

        Eiköhän tuon opettaminen kuulu ihan vanhemmille. Koulussa kyllä opetetaan laskemaan, joten ihan jokaisen kyllä pitäisi hoksata, että ei voi tuhlata enempää kuin saa. Muuten mennään miinukselle. Todella yksinkertaista.

        Ennemmin ajattelisin, että ne jotka velkaantuvat, velkaantuvat kuitenkin opettamisista huolimatta. Tuollaiset ihmiset saattavat usein olla välinpitämättömiä ohjeille. Liian impulsiivisia ostelemaan kaikkea tai sitten esimerkiksi rahapeliaddikteja.


      • Impulsiivinen_Sonni

        Täältäkin neuvo, että kerro ihmeessä puolisolle kaikki, sitten taloa vastaan lainaa. Itse tuskailen yritykseni talousvaikeuksien kanssa, loppuvuoden yrityslaskuihin olis rahat kasassa, mutta ei elämiseen...


    • rtysrt

      tyhmyydestä sakotetaan... ei mula muuta....

      • Rassissti

        Oleko sa kans pakolainen taalla Suomi maassa? Me saada hyva palkka firmassa ISIS. HUVA siivouspalvelu. Opettele kirjottaa apina!


    • urpot

      Urpo ei ymmärrä ettei pikavippejä kannata ottaa,jos itse ottaa velkaa niin turpa kiinni ja itke yksisäs ihan itse aiheutettu ongelma.

      Tyhmyydestä kärsii koko ruumis.

      • hävetkääpersut

        Kyllähän se enimmäkseen noin on.... mutta tuskin aloittaja mainitsemaasi kannustusta tarvitsee. Meillä velattomilla on kiva kuittailla... mutta minkä vuoksi? Suuri osa meistä vähätuloisista kitkuttajista on perustanut asiansa siten, että koskaan emme velkaa ota ja vastapuoli, velkaa otamme sen mitä meille annetaan. Ja lopputulos; oma sijoitusvarallisuuteni on nyt 48 vuotiaana noin 800 000 (kolme asuntoa ja yhteismetsäosuuksia), kaikki on ansaittu keskipalkkaisella työllä ja lapsen elätys siihen päälle. Velkaa 0 euroa. Työ kannattaa, mutta vetelehtiminen ei.


      • isokoego
        hävetkääpersut kirjoitti:

        Kyllähän se enimmäkseen noin on.... mutta tuskin aloittaja mainitsemaasi kannustusta tarvitsee. Meillä velattomilla on kiva kuittailla... mutta minkä vuoksi? Suuri osa meistä vähätuloisista kitkuttajista on perustanut asiansa siten, että koskaan emme velkaa ota ja vastapuoli, velkaa otamme sen mitä meille annetaan. Ja lopputulos; oma sijoitusvarallisuuteni on nyt 48 vuotiaana noin 800 000 (kolme asuntoa ja yhteismetsäosuuksia), kaikki on ansaittu keskipalkkaisella työllä ja lapsen elätys siihen päälle. Velkaa 0 euroa. Työ kannattaa, mutta vetelehtiminen ei.

        On se hienoa. Mitenhän tuo oma tarinasi auttoi muuten kuin itseäsi ja nettoarvoasi pönkittäen?


      • Umpikujassa
        hävetkääpersut kirjoitti:

        Kyllähän se enimmäkseen noin on.... mutta tuskin aloittaja mainitsemaasi kannustusta tarvitsee. Meillä velattomilla on kiva kuittailla... mutta minkä vuoksi? Suuri osa meistä vähätuloisista kitkuttajista on perustanut asiansa siten, että koskaan emme velkaa ota ja vastapuoli, velkaa otamme sen mitä meille annetaan. Ja lopputulos; oma sijoitusvarallisuuteni on nyt 48 vuotiaana noin 800 000 (kolme asuntoa ja yhteismetsäosuuksia), kaikki on ansaittu keskipalkkaisella työllä ja lapsen elätys siihen päälle. Velkaa 0 euroa. Työ kannattaa, mutta vetelehtiminen ei.

        Niin, olisi itselläkin ollut mahdollisuus hoitaa asiat toisin, mutta sitten sattui ja tapahtui liian paljon ikäviä asioita melko pienellä ajanjaksolla. Yhden veloista saisin kuitatuksi eläkesäästöillä, mutta sain pankista selville, ettei niitä voi nostaa! Aika uskomatonta, nehän ovat kuitenkin minun rahojani! Omaa osuutta talosta en voi yksin pantata ja tuleva perintökään tuskin pantiksi kelpaa. Jos ei olisi näin surkea tilanne, niin melkein naurattaisi. Tavallaan on varallisuuttakin, mutta ei juuri nyt mitään apua.


      • Theo2013
        hävetkääpersut kirjoitti:

        Kyllähän se enimmäkseen noin on.... mutta tuskin aloittaja mainitsemaasi kannustusta tarvitsee. Meillä velattomilla on kiva kuittailla... mutta minkä vuoksi? Suuri osa meistä vähätuloisista kitkuttajista on perustanut asiansa siten, että koskaan emme velkaa ota ja vastapuoli, velkaa otamme sen mitä meille annetaan. Ja lopputulos; oma sijoitusvarallisuuteni on nyt 48 vuotiaana noin 800 000 (kolme asuntoa ja yhteismetsäosuuksia), kaikki on ansaittu keskipalkkaisella työllä ja lapsen elätys siihen päälle. Velkaa 0 euroa. Työ kannattaa, mutta vetelehtiminen ei.

        Yhteismetsää ,,kolme asuntoa? Kuullostaa jonkinlaisen perikunnan jäämistöltä,tai olet hyvin toimeentuleva palkoillinen tai peräti yrittäjä. Tiedät kait ettei monen tulot riitä edes vakuutuksiin jonka omaisuutesi vaatii,jos vuokraat ja sinua on siunattu kunnollisilla vuokralaisilla olet auringon lapsi ja metsähän kasvaa ellei tuholaiset tai myrskyt tee hallaa,,hirvieläimistähän et enää mitään saa syö ne vaikka kaikki latvukset.Toivottavasti metsäverot tulee metsästä ja vuokralaisten tuhot vuokrista. Kieltämättä hyvin sulla asiat,menestystä edelleen.


      • hgvfgfvf
        Theo2013 kirjoitti:

        Yhteismetsää ,,kolme asuntoa? Kuullostaa jonkinlaisen perikunnan jäämistöltä,tai olet hyvin toimeentuleva palkoillinen tai peräti yrittäjä. Tiedät kait ettei monen tulot riitä edes vakuutuksiin jonka omaisuutesi vaatii,jos vuokraat ja sinua on siunattu kunnollisilla vuokralaisilla olet auringon lapsi ja metsähän kasvaa ellei tuholaiset tai myrskyt tee hallaa,,hirvieläimistähän et enää mitään saa syö ne vaikka kaikki latvukset.Toivottavasti metsäverot tulee metsästä ja vuokralaisten tuhot vuokrista. Kieltämättä hyvin sulla asiat,menestystä edelleen.

        Kyllä tuo on täysin mahdollista jopa keskipalkkaiselta, tosin se vaatii valtavasti säästämistä. Eli ei ikinä uusia autoja, ei uusimpia älykännyköitä, eikä kannata edes asua kalliissa asunnossa. Tiukalla elämisellä voi saada 2000 euron nettopalkasta yli tonnin kuussa säästöön. Ja säästäminen pitää aloittaa tuossa tapauksessa jo teini-ikäisenä, ellei jopa aiemmin. Onko tämä sitten järkevää on aivan toinen asia...


    • pankkiinsiitä

      Kuules nyt nimim. Umpikujassa, sinne pankkiin on vaan mentävä oli tuttuja tai ei. Lisäksi avokille on kerrottava ihan ensiksi, sillä mitäs luulet tapahtuvan, kun kaikki kuitenkin ennen pitkään selviää hänellekin ja silloin on jo asiat vielä huonommalla mallilla.
      Pankista riittävän pitkällä maksuajalla lainaa ja makselet velat pois. Elintaso sen verran alas, että rahaa säästyy sitäkin kautta. Avopuolisokin voi ymmärtää paremmin tilannetta, kun tilanne on kaikkien tiedossa.
      Summahan on aika pieni, 50000€ on aika helppo järkätä pankin kanssa sopivalla ohjelmalla maksuun. Vaan jos lasket velat perintään ja ulosottoon, tulee kuluja niin paljon, että sitten sitä rahaa palaakin. Pankista saa rahaa kaikista halvimmalla, ei kannata alkaa mitään "elloslainoja" ottamaan, niissä 10 kertainen korko pankin korkoon verraten.

      • kokei

        Hh haa Kirjanmyynti..Älä vaan lähde tuolliseen mukaan.Ota vaan oikeita hyviä neuvoja täältä ja voimia..T.Jaksamista


    • voijavoi

      Joka toinen Suomalainen maksaa laskujaa myöhässä kertoo mikä tilanne meneillään. Elä osta mitään ylimääräistä ei tähän enään muuta neuvoa ole.

    • hylätty0

      meillä ei ole rahaa edes ruokaan

    • velluvelaton

      Hölmöt elää velaksi.

    • whatahattua

      Ainoa neuvo mitä tarvitset, kerro miehellesi!

      • niinminätekisin

        Oikein . Mies kuuluaan kusetuksesi haluaa varmasti jättää luuseri akan ja jatkaa
        elämäänsä oikealla tiellä missä raha asiat pidetään kunnossa .


    • Voutilainen_

      Ei sun tarvitse miehelles mitään kertoa. Ulosottomies kyllä kertoo siinä vaiheessa, kun se ulosmittaa tuon omakotitalon.

    • Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja mahdollinen ympäristö. Lasten kannalta ikävää.

      • Umpikujassa

        No onneksi ei ole niitä lapsia, ei tarvitse kenenkään niitä sääliä.


    • fewrgewr

      Lainaa voi ja kandee kysyä muualtakin kuin omasta pikkukylän pankista. Etenkin jos ujostuttaa sinne mennä.

    • iuyh6iui6uyi

      "Sitten tuli hyväuskoisuuttaan otettua luottotiedottomalle kaverille lainaa omiin nimiin "

      Älä koskaan ota lainaa toiselle omiin nimiisi, korkeintaan suostu takaajaksi, jos oma takaisinmaksuvarasi on riittävä.

    • EiMullaMuuta

      Suosittelisin kertomaan, olisi kannattanut tosin heti kertoa, miehen on helpompi sulattaa asia, et on lainannut ja jätti maksamatta, kun se että asia salataan ja paikataan vipeillä, kannattaa ehkä myös ottaa kertomisen jälkeen mahdollinen p**ka niskaan hirveesti rääpimättä takasin, yrittää vaikka lainata mieheltä korottomana lainaa niiden vippien maksamiseen takuuna omaa osuutta omistamastasi puolikkaasta taloa, eikä yrittää maksatuttaa ainakaan alkuun niitä velkoja miehellä, ennenkuin pöly on laskeutunut, jos mies on tarkka rahasta, ettei tuu peruuttamatonta riitaa, turha ainakaan alkaa selittämään rakkautta selityksenä, missä itse on pimittänyt raha asioita kumppaniltaan, eli olet jo osoittanut tässävaiheessa, ettet luota suhteeseenne itsekkään...

    • toivotontapaus

      Hei. Niin tuttua asiaa luin kirjoituksestasi,samassa veneessä ollaan. Rahat eivät riitä kaikkiin maksuihin,kun ensin asuntolainaan menee osa ja muuhun lainaan myös. Tuli otettua pika vippejä myös,että olisi rahaa vähän muuhunkin tarvittavaan. Ja nyt kierre on valmis,en pysty maksamaan näitä vippejä ajallaan,enkä sitä euro määrää,mikä kuuluisi lyhentää kun lasku tulee. Olen soitellut velkojille ja yrittänyt sopia maksu ehdoista,se ei vain heille käy,haluavat rahansa pois,tietystikin sen ymmärrän.Nyt olen umpikujassa ja elämä on mustaa,Täysin oma vika,mitäs ryhdyin tähän rulettiin.En myöskään voi mennä pankkiin kysymään rahoitusta,sillä sitä en saa,koska talo on vakuutena jo muista lainoista ,sekä pitäisi olla puoliso mukana ja hän ei tule kanssani. Teki sen asian minulle hyvin selväksi,sanoi vain hoida sotkusi itse,kun olet ne tehnytkin. Ainoa asia tässä velka helvetissä olisi,kun saisin joltain yksityiseltä lainan,niin maksaisin nämä vippilainat pois,ei jäisi kuin as.laina ja tuo muu laina, niin sitten pärjäisi kyllä ja saisin maksaa lainaajalle pienissä erin lainaamani summan takaisin. En näe valoa tunnelin päässä,tilanteeni on kestämätön. Nyt vähän helpotti kun sain kertoa edes jollekkin.

    • puuhapete2015

      Pankit vaan hanaa vastaan nykyään. Itsekin yrittänyt yhdistellä lainoja. Itsellä on perus duuni ja velkaa on melkein kaks kertaa mitä vuodessa tienaa. Enemmänkin on tietenkin ollut aikoinaan velkaa 4x summa.

      Nuoruusvuosina tuli otettua joustoluottoa kolmesta eri pankista. Nyt on vähän, niin ja näin et pärjää kuukaudesta toiseen. Jää se 100e kuukaudessa tilille ennenkuin uusi tili tulee. Melkein suusta suuhun tyylillä mennään. Yritin yhdistää nuo kolme joustoluottoa yhdeksi. Mut en saanut omalla nimelleni kaikkea. Jäi parista tonnista kiinni. Yritän uudestaan kesällä, kun tietenkin velka vähenee kuukausi kerrallaan.

      Helpompi ois maksaa kerran kuukaudessa, vaikka 400e , kun maksaa 3x170e ja maksaa kolmea eri korkoakin.

      No itsehän myös tämän itselleni kaivanut kuopan, mutta jos vetää menot ihan minimiin, niin kaikki on mahdollista.

      Itse viimevuosina tehnyt, että ensin velat maksuun ja sitten katsotaan mitä jää. Ennen oli et tilit menoks ja sitten velkapäivänä katsotaan mitä maksetaan vai maksetaanko.

      Pikavipit,ellos,anttila-lainathan ne kaikki on niitä hankalimpia.

      Itsellä kaikki pankista joustona, niin korko on vielä "kohtuullinen" vaikka 8% korko paljon onkin. Ns, kallista rahaa.

      • rtgititk5jyhi5t6yhj

        "Helpompi ois maksaa kerran kuukaudessa, vaikka 400e , kun maksaa 3x170e ja maksaa kolmea eri korkoakin."

        "Itsellä kaikki pankista joustona, niin korko on vielä "kohtuullinen" vaikka 8% korko paljon onkin."

        Kun kerran kaikissa joustoluotoissasi on 8 prosentin korko, on samantekevää onko lainoja yksi iso vai kolme pientä. Toki tilinhoitomaksu menee jokaisesta lainasta, mutta niiden takia ei kannata yöuniaan menettää.


    • WisdomOfJesusIsUndenying

      Käänny Jeesuksen puoleen niin kaikki asiat hoituvat ja enemmän! ♥

    • Nahkatukka

      Terve ap,

      Joitakin hyviä vinkkejä ketjussa on jo tullutkin. Minäkin kannustan kertomaan tilanteesta miehellesi - tuli mitä tuli, niin saat ainakin siltä osin puhtaan omatunnon ja yhden painolastin pois niskastasi. Joskus on vaikeaa elää rehellisesti ja tunnustaa muille tehneensä huonoja valintoja, mutta se ettei tarvitse enää valehdella eikä esittää muuta kuin on, saattaa helpottaa oloa jo paljon. Toiseksi pahimmassa tapauksessa miehesi päättää suhteen ja asuntonne menee myyntiin, jolloin saat oman osuutesi asunnon arvosta ja suuren osan veloista kuitattua pois. Pahimmassa tapauksessa "jäädyt" tilanteeseen, et kerro miehellesi ja yrität vain selvitä tuntojesi kanssa minuutista toiseen, jolloin paine käy lopulta liian kovaksi ja sairastut henkisesti, jolloin selviäminen on jo monin verroin vaikeampaa.

      Oletko harkinnut tällaisia vaihtoehtoja?
      - sivutyö (kuten joku jo mainitsikin niin vaikka kaupan kassalla, lisäksi voit tarjota esim. pihatöitä ja siivousta pientä korvausta vastaan esim. tutuille tai lähikaupan ilmoitustaululla)
      - leivo tutuille korvausta vastaan kakkuja, jouluherkkuja yms.
      - myy esim. nettihuutokaupassa tai paikallisella Facebook-kirpparilla kaikki sellainen omaisuutesi, jota et itse tarvitse (mitä uskomattomimmat asiat saattavat olla jollekin toiselle tarpeellisia!)
      - irtisano lehtitilaukset, yhdistysten jäsenyydet ym.
      - kilpailuta sähkö
      - tarjoa kimppakyytiä muille samalta suunnalta samalle suunnalle töihin kulkeville / ota selvää muiden tarjoamista kimppakyydeistä
      - harkitse, voitko luopua joksikin aikaa joistakin käyttämistäsi tuotteista tai palveluista (esim. kampaaja, osa kosmetiikasta..)
      - päätä päivittäinen ruokabudjettisi ja pysy siinä. Tekemällä ruoat itse, hyödyntämällä tarjouksia ja pakastamalla "ylijäämäruoat" myöhempään käyttöön säästää yllättävän paljon!
      - Hienosäädä ruokaostoksesi: osta yksittäispakattujen jugurttien sijaan litran tölkkejä, suosi kauppojen omia, usein edullisempia merkkejä, karsi herkkuja (näihinkin saa poltettua huomaamattaan rahaa yllättävän paljon) jne.
      - tee itse eväät töihin
      - jos työmatkasi ei ole liian pitkä, voit ehkä harkita työmatkapolkupyöräilyä? Kaupan päälle saat raitista ilmaa ja pidettyä samalla huolta kunnostasi, jotka eivät varmaan ainakaan heikennä oloasi :)
      - voisitko neuvotella töissä palkankorotuksesta? Jos siihen ei tällä hetkellä ole edellytyksiä, voisitko ehdottaa nykyisiin työtehtäviisi joitakin luontevia lisäyksiä siten, että palkankorotuksesta tulisikin ajankohtainen?

      Millään näistä vinkeistä ei tietenkään saada kasaan 50000 euroa, mutta jos itse olisin Sinun tilanteessasi niin jo tieto siitä, että teen kaiken voitavan auttaisi jo paljon. Lisäksi pienistä puroista saattaa kuitenkin lopulta kertyä isokin summa; pätee niin rahanmenoon kuin säästämiseenkin.

      Muista liikunta ja mahdollisimman terveellinen ruokavalio! Jos terveelliseen ruokavalioon ei ole varaa, on vitamiinipurkki silloin tällöin pieni hinta siitä, että elimistösi käy ja kukkuu, kuten pitää. Monenlaista liikuntaa voi harrastaa myös ilmaiseksi: kävelylenkkejä, juoksulenkkejä, kotijumppaa, joogaa.. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus ja fyysinen hyvinvointisi heijastuu väistämättä myös henkiseen hyvinvointiisi ja päinvastoin. Jos on jotakin mitä voit tehdä itsesi - ja samalla mahdollisesti myös parisuhteesi - eteen, niin hyödynnä tilaisuudet ihmeessä :) Ja tietenkin: henkäise syvään ja mene sinne pankkiin, vaikka kuinka pelottaisi. Heillä on salassapitovelvollisuus. Kannustan myös kertomaan tilanteesta perheellesi, lähimmille ystävillesi ja miehellesi. Parhaassa tapauksessa voit saada heiltä yllättävää apua tai ainakin henkistä tukea, mutta joka tapauksessa voit tappiosi tunnustettuasi kulkea taas pää pystyssä rinnallasi ne ihmiset, jotka ovat valmiita kulkemaan kanssasi vaikka olisitkin tehnyt virhearvioita ja kohdannut taloudellisen katastrofin. Et kuitenkaan ole tekstisi perusteella tappanut ketään etkä halunnut kenellekään mitään pahaa; et ole huono ihminen vaikka jotkin päätöksesi ehkä ovatkin olleet kehnoja.

      Sisua ja tsemppiä!

    • Zinuski

      Mun mielestä kannattas kertoo miehellesi vaikka kuinka pelottas, ehkä yhdessä voisitte keksiä keinon. Ja helpottas ihan varmaan sun oloa, se salailu on ihan hirveetä, tiedän kokemuksesta

    • Järkkää velat velkojen aiheuttaneen henkilön nimiin, moni on menettänyt asuntonsakin kuin tuhkan tuuleen hyvässä uskossa puolisoonsa.

    • Älä missään nimessä irtisanoudu työpaikastasi tai ala myymään yhtään mitään,ainakaan autoasi,äläkä hanki edes ylinopeussakkoja,ne katsotaan oman talouden tahalliseksi haitan teoksi ja ovat este tuleville neuvotteluille. Äläkä hae lainoja yhdistävää lainaa netistä,sen korko on niin korkea että vaikka nouset tuolille et huippua näe.Sinun täytyy mennä ulosottomiehen puheille ja nöyränä selittää että panikoit ja otit näitä pikavippejä ym. PANKKI VIE SEN TALON SIINÄ EI AUTA TIETÄÄKÖ MIEHESI ASIASTA MITÄÄN. Joten yritä Velkaselvitykseen,kun sanoit ettei lainoja voi yhdistää mutta ne velkojat voi. Olin itse tilanteessa että olin vuokralla ja muutamia osamaksuja ja normi kk/menot,mutta oli myös isohko pankkilaina jolla oli ostettu se auto.Sitten kävi niin että pikku Pankkimme Säästöpankki teki konkan ja sen osti ISO P ostipankki,ja vaati 27tonnin lainasta 70 tuhatta heti kahden viikon aikana maksettavaksi.No ei käy soitin pankkiin ja vastaus tuli yli sadan tonnin kertavaateella.Silloin aloin hakea apua lakimieheltä joka sanoi että summat hyppii koska konkurssi pesä ei saa velkoa yhtään mitään.Oli erittäin happy mies mutta silti luottotiedot meni muttei lainalaskuja sieltäpäin enää tullut,eli kosti vain piruuttaan. Sitten olin samassa tilanteessa kun sinä aloittaja nyt,koska työpaikka meni vaimolta muusta syystä,jäi 7 velkojaa joten anoin pääsyä velkaneuvontaan päästäkseni maksamaan hirveän suureksi muuttunutta noin kolmekymmentä tuhatta sinä aikana korkoja kun tappelin pankin kanssa,kaikki tietysti pisti maksimit päällä ja ilmeni jopa kaksi huijausta.Pääsin täyttämään paperit"konttorille"joka oli sairaalan tuulikaappi jossa pieni pöytä ja pilkkipalli tälle pelastajalleni.Pääasi oli että läppäri ja paperit mahtuivat pöydälle,olin vieraassa kaupungissa joten ihmettelin ääneen moista toimistoa,niin sain vastauksen että hänellä meidänkin kunnan hallitukselle pyyntö päästä auttamaan ihmisiä,vastaus on kuulemma ei käy.Mutta saimme velkojat luetteloitua tuomieni laskujen perusteella ja kolmen kk/päästä sain maksusuunnitelman jossa maksaisin 27,30/per.kk jonka velkojat itse jakaisivat, ja maksoin 5v. ja siihen loppui maksut ja luottotiedot sain takaisin. Ihme oli tapahtunut ,ja selittää miksi kunnan yrittäjät ja kunta,kaupungit ei halua näitä ihmisiä auttamaan hätään joutuneita,,,Taistele et ole takuulla yksin.

    • itelläkkiivaikeeta

      Ehdottomasti ensin sinun pitää kertoa asiasta miehellesi!!!

    • Köyhämuttaonnellinen

      Ulkopuolisen on hyvä neuvoa? Mutta sitähän toivoit viestiketjua aloittaessa.
      Kerrot miehellesi ja muille läheisillesi kuten vanhemmillesi ja sisarruksillesi. Tämän jälkeen sinun ei tarvitse kaikkein tärkeimmille ihmisille näytellä mitään ja he eivät odota sinulta mitään erityisiä asioita taloudellisissa asioissa.
      Kaikki korjaaminen alkaa siitä että ekaksi selvitetään tilanne jossa ollaan ja sitten tehdään ratkaisut asian korjaamiseksi, muista että se kertominen ei muuta sinua ihmisenä mitenkään se asia on sinussa jokatapauksessa. Kuka ei totuutta kestä lähtee varmaan pois luotasi, mutta oliko hän edes sen arvoinen jos ei pysty auttamaan.

      1. Tee asuntolainaasi välivuosi, maksa mahdollisimman paljonmuita luottoja loppuun sinä aikana. Kun vuosi on mennyt tarkastele tilannetta
      uudelleen.
      Sen henkilön kanssa jonka lainaa takasit keskustelu mitä hän voisi realisoida että saisit apua lainojen hoitamiseen sen osalta mitä hän on aiheuttanut.

      2. Kartoita mahdollisuus lisäansioihin, iltaisin kaupan kassalle, lehtien jakoa, vanhusten auttamista, kerrostalon siivousta, nurmikon ajoa... Ihan mitä vaan... (Itse olen tehnyt miehenä kolmea työtä yhtäaikaa kun ensiasuntoa hankkisin. Päivät olin kaupassa, illat ja alkuyöt grillillä ja jossain välissä siivosin asumani kerrostalon porraskäytävät ja yleiset tilat).



      3.Mieti mitä voit realisoida? Vaikka kirpputoreilla myymällä ihan mitä vaan.

      4. Kaikki ostohalut kuriin... Ylimääräinen kymppi aina pahanpäivänvaralle... Tai luottojen lyhentämiseen:)

      Tsemppiä... Älä päästä luottotietojasi menemään... Se sun vielä pahempi kertoa miehelles joskus.

    • Rohkeutta

      Tänään on se päivä, kun pyydät miehesi istumaan, ja sanot että sinulla on aivan kamalaa kerrottavaa. Sitten kerrot ihan rehellisesti kuinka asiat ovat, kerrot että sinulla on aivan hirveä tuska ja paniikki kun et tiedä miten asiasta selviät. Jos hän on ihan normaali ihminen, hän kuuntelee sinua, ja yhdessä mietitte, mitä asialle nyt ryhdytään tekemään. Elämä koostuu myötä- ja vastoinkäymisistä, ja tällaista vaan joskus tapahtuu. Et voi enää elää tällaisen painolastin alla. Usko että kertominen helpottaa suunnattomasti. Teet nyt vain rohkean päätöksen ja istutat hänet viereesi ja alat kertoa. Siitä asiat lähtevät pikkuhiljaa järjestymään.

    • Toivoakinon

      Kiireesti velkaneuvontaan. Saat purkaa mieltäsi alan tuntevalle henkilölle.
      Eikös EVLut seurakunnilla ole myös velkaneuvontaa?
      Lopuksi asia pitää jakaa myös puolison kanssa.

    • Kokemuksesta

      En lukenut kaikkia kommentteja joten saatan toistaa jonkun toisen neuvoja. Ensiksi kertoisin puolisolleni tilanteen sillä tuleehan se hänen tietoonsa jos asia etenee huonoon suuntaan. Seuraavaksi menisin pankin juttusille ja yrittäisin neuvotella lainan saamisen pankista kaikkien velkojen ja vastuiden hoitamiseksi. Maksuaikaa myös niin paljon että kuukausierät pysyvät itselle sopivalla tasolla, korkotasohan on nyt niin matalalla ettei se aiheuta ylipääsemättömiä vaikeuksia. Jos ja kun saat puolisosi mukaan niin voit käyttää taloa vakuutena. Pankkejahan on vielä muuallakin kuin kotipaikkakunnalla jos pelkäät ihmisten puheita. Kannattaa kertoa tilanne niinkuin se on eikä kaunistella asiaa. Pidä myös huoli ettei henkilö joka on aiheuttanut tilanteen pääse kuin koira veräjästä jos mahdollista. Itse olin samantapaisessa tilanteessa 1990-luvulla laman seurauksena ja selvisin tilanteesta em. keinoin.

    • uskonasiatjärjestyy

      Ensinnäkin: AINA kertokaa lähimmillenne, vaikka olisitte olleet miten tyhmiä. Pyytäkää anteeksi, kertokaa totuus ja vihdoin hyväksykää vastuunne siten tapahtuneesta. Se ettei häpeältään kerro on oman vastuun pakoilemista, se ettei pyydä apua, on edelleen tilanteen kiistämistä. Jos on mies, mille kertoa: KERRO HETI! Heti velkaneuvojaan yhrteyttä, heti teette suunnitelman, voitteko yhdessä saada yhden lainan, voiko äiti, isä tai joku auttaa, miten saatte sotkun selviettyä, nyt et enää siihen yksin pysty. Sanot, että joo, tiedät että olet ollut vähän hölmökin, mutta se on kuule inhimillistä. On hyvä asia, että hävettää, koska sitä kautta voi oppia! Joten se on ihan ok. Nyt tarvitsee siirtyä tekoihin ja hakea kaikki apu, mitä irti saatte: yhteinen YKSI laina, sosiaalinen laina, velkaneuvoja ja nyt käytetätte sitten myös sen viivystystaktiikan. Se on tyhjää parempi.
      Lisäksi kantin on nyt kestettävä: nyt ei ole varaa häpeään. Ei voi mitään, mutta sinun on nyt joko hukuttava ylpeyteesi tai nieltävä se.
      Jos todella ymmärrät virheesi, ymmärrät myös että nyt on hetki nöyrtyä: kyllä, olet ollut tyhmä, mutta isoin osa ihmisistä on tyhmiä. Eri asioissa joskus, mutta noin keskimääräistä älykkäämpikin voi joutua elämän melskeessä maksuvaikeuksiin. Tiedän tämän, koska olen molempia. Semmoista se on. Joten nyt voit taas olla tyhmä: hiljaa, kertomatta, salailla ja sääli itseäsi. Tai fiksuuntua! Nöyrtyä ja ottaa vastaan se mitä tulee, mutta pyytää apua ja käyttää kaikki kortit asian ratkaisemiseen, kääriä hihat ja pistää ne kädet omaan paskaasi. Näin se vaan on.

      Sitten jos löydät, otat toisen työn ja teet vähän aikaa ylitöitä sitä kautta, saat ainakin vähän enemmän rahaa. Varmasit joudutte pihtaamaan kaikessa, miehesi joutuu elättämään sinua vuoden verran jne. Joudutte varmasti tekemään töitä, raskaita päätöksiä ja luopumisia, mutta teillä on toisenne, kotinne ja te voitte selvitä yhdessä. Sinä et ole yksinasuva ja siis olet enemmän turvassa, kunhan nyt vihdoinkin olet rehellinen. Kohta mokailusi kaataa parisuhteennekin. Joudut varmasti paljonkin pyytämään anteeksi, mutta kyllä se siitä. Omat mokansa pitää kohdata ja hyväksyä, sitä se on oppiminen. Ei sitä, että juoksee karkuun eikä kestä. Lisäksi ei pidä odottaa pikafiksiä, nt olet jo oppinut ettei sitä tule. Varaudu siis pitkään kriisiin ja varmasti ensimmäinen vuosikin saattaa mennä asioita vatvoessa. Mutta kun tiedostat tämän, selviätte kyllä.

      Maksat ensin ne lainat pois, mitä voit maksaa kokonaisina, että saat niitä lyhennyksiä pois: pienet lainat ja korkeat korot ensin pois. Sitten teet itsellesi omaehtoisen lainauskiellon, en muista sen nimeä mutta se löytyy netistä kyllä. Kaikki sataset auttaa, joten jos voit myydä turhaa, myy kaikki turha pois. Juhlimisista ja tupakasta on itsestään selvää tinkiä, jos niitä on, mutta vaatteita ei tarvitse kun kerran vuodessa, ruokaa pitää miettiä jne. jne. siis, kun yhdessä suunnittelette talouden, saatte kyllä kaiken riittämään.

      Työt sinulta ei voi mennä alta, koska maksuhäiriöitten takia ei saa irtisanoa. Ne voivat olla kyllä syy jättää palkkaamatta nykyään, mikä sekin on todella typerää, koska työnantajalle ei minusta kuulu koko asia (kuten ei perhe jne. rahansa ja elämänsä voi hoitaa miten lystää, kunhan tekee työnsä), mutta jos sinulla on vakityö, et saa potkuja sen takia: mutta eihän tuossa ole mitään järkeä voivotellakaan sitä etukäteen! Nyt sinulla on auto ja tarvitset jokaisen sentin maksaaksesi. Velat on kuitenkin maksettava, eikä työttömyys siinä auta. Sinulla ei ole nyt semmoista vaihtoehtoa että olet heti luovuttamassa, tai hankit itsellesi kenkää.

      No, mutta kun kerrot näistä asioista ja vielä yrität ja yrität, ja muista että nyt on pakko, niin kyllä se siitä. Yhdessä saatte asiat järjestymään.

    • sieLUU

      Onhan se raha hankalaa Jos löydämme rakkauden voimem elää ilman rahaa
      Mutta näyttää toivottomalta
      ( sii sminul olisi maatila, minua ei huvita pyytäärahaa siitä että siellä nukkuisi,
      mut ei ole ketään keiden kanss a olisi mitään rakkautta
      ;
      Minua huvittaa viljellä siellä yksin
      [email protected]

    • Reisillemenee

      Nyt voit vain nautiskella omista päätöksistäsi , onnistuit upottamaan koko systeemin.

    • sieLUU

      joku ehdotti että tekisitte kahta työtä.....
      ( jos minä olisin tuo jolla tilanne.....
      Voisiko olal mahdollista vuokrata se talonne ja mennä jonnekin Ashramiin missä saisi elää edullisesti ( Amman ashramissa kuulema maksaa olal 80 e kk
      ( mutat en hyväksy sitä halaamista
      jos on muitakin Ashrameita
      ( minul pysähtyi se henkinen kehitys ( lähteä esim eläm henkistä elämää
      koska Ismo, Toni w , Vilel marko kohtelivat julmasti,
      torjuivat kokonaan
      tunne elämä vaurioitui ( olisin ehkä Ismon tavattua ja todettua että hän vaan on sen naisen kanssa jne
      Tai Tonin että hän nyt meni tuon Mian kanssa
      olisin tuntenut, surua yms ( hän ei antanut minun tunte amitään
      ( ksoka mitään ei ollut ( Tunne on reagoimista ärsykkeeseen
      hän ei antanut minulel mitään
      ( tarvitsin todella kipeästi jotakin esim postikortin, ( 03-06 )
      ;
      tunteeni olivat jotka tuhannet vuodet kehittyneet
      niinkuin puun oksat hermosto?
      valoon kasvaneet ( kuten Toni itse kirjoitaa " ei oo jäljellä monta aoksaa"
      Hän ajatteli vain itseään
      " se tule etaas " pahasta hengestä
      Hän ajatteli vain itseään
      Ei varjellut avutonta naista urheasti
      ;
      Mutat hänelläe i ole 12 huoneessa aspekteja
      Hän ei pysty olemaan hengellinen
      Hän on saatana joka itseään täynnä, valitettavasti
      ( pyydän ette p9idä Tonia minään Jumalalna, koska hänellä ei ole eikä tule olemaan Jumalaa
      ( te olette hänen Jumala.. hän tarvitsee ylesisön suosiota ja suojelua
      ja sääliä mitättömyydelleen olla osa saatanaa
      ( hänellä on venus korkealla..
      silloin hän rakastaa porton maailmaa..
      kuten Zombie videosta näkyy
      ;
      ( hän ei antanut minulle, huomiota ( kuten Majakan sytyttämis mus videossa..
      se olin minä.. se valoa kantava tyttö.. silloin viel oli oikea henki
      Koin käsittämättömäksi hylkäyksen .. Kun se oli niin ihana henki!!
      ;
      mutta turha Tonia tuomita tms koska hän ei kerran pysty,
      hänellä ei ole sitä 12 aspektia
      Se on sama, kuin että Ismolla ei ole Ilman merkkiä
      Hän ei ymmärrä miksi kommunikoida
      Niin olen hänet ymmmärtänyt
      ( mutta tulessa on ilmaa
      ? hän syö minun ilmaa....
      ( se hänen tulenmerkki Venus.... ?????
      ;;

      nii Toni vaan "rakasti" porttoa, ni ei hän voi ymmärtää Jumalaa
      tajuan sen kun itsekin menettänyt henkeä ja tunnetta
      Mut minä voin sen löytää
      Pitäköön Jannika vaan huolta siitä onnettomasta
      Jospa se lapsi ja jannika pitää jaloillaan
      Siinä on Jumala a sen verran kuin hän pystyy tajuamaan

    • sieLUU

      Niin en löytänyt tunnetta mennä Luostariin itskemään suruani menettäär akkaus jota rakastin .. tms tunne prosessit
      juuttui 03-06 ei saanut Tonilta mitään
      Olisin uhrautunut , itkenyt häissään ollut joku loistavin pyhä joka anta ahänen rakastaa ketä rakastaa ?
      ;
      ( nyt se on vaan yhdentekevää
      ;
      Tosiaan,,, Tonilal voisi olla jotain Kheiron, Lilith, tms mitä ei siinä kartass anäkynyt...
      Mutta ei ole ilmennyt tähän mennessä että olisi ollut hengellisesti ymmärtäväinen
      Hän vain vaurioitti
      ;
      ihmistä joka rakasti joka oli arvokas
      ( tahtoi kaiken paina aalle hänen seksi pimun jalkovälin tason
      Sydämeni , pääni sieluni
      ;
      hän laulaisi ... nukuttaja laulun sijaan...
      sinun rumuutesi... pidän kaukana
      Sinun kaameutesi
      ;
      en sellaisena ( kun niitä saman tehneitä miehiä n kuusi
      ( esim yrjänä , ku meni n tavastialle, lavan eteen iltapäivällä
      olis iellä kitaran kanssa sound checkiä aloittamassa
      Kysyin voimemko sopia tapaamisen jonnekin
      sanoi Kirjoita levy yhtiöön tai kautta levy yhtiön
      Sitten räjäytti sen sähk kitaran täysiä soimanaan n 2 metrin päässä
      niin että joudin sormet korvissa pakenemaan ( niin epäkohteliasta )
      ja valheellista
      Hän tietää, että levy yhtiö ei järjestä mitään tapaamista tai yhteyden saamista,
      ( Kirjeen voi lähettää levy yhtiön kautta,
      ja tiedän, että he eivät koskaan vastaa kirjeeseen on se millainen tahansa
      Hän tiesi sen, oli vain valheellinen
      siksi se musiikki on roskaa, nykyään
      ( hän luuli että hän elää viimeistä elämää..?
      koska häntä niin ihailtiin
      Minäkin niin paljon toivoin heistä
      rakastin Mut ei hän tahdo tavata
      On niin epäkohtelias
      Ei hän tahdo elää kanssani
      Hän haluaa olla jonkun kauniin naisen kanss a jolla ei ole ylevyyttä
      pyhää pelastaa
      ( he oli kaikki sellaisia
      ;
      ( he epäonnistui kun he hylkäsi St salomen joka oli neitsyt ja pyhä ja tuhannet vuodet kehittynyt tunteessa ja ajattelussa
      he koettaa pitää naistaan vielä arvossa
      mut kaikki on merkityksetöntä
      "rakastellaan missä vaan" nainen "voitti" ( Ilkka Alangon ällöttävä laulu )
      Moraaliton
      Saa nähdä mitä siitä seuraa

    • sukuloija

      ......Käyn mummolassa......Viivyttelemässä.....vararikkoa......kun kiinnitän hänen mökkinsä .....velkoihini.....aivan kivijalkaakin myöten.....

    • miksei69

      myyt osuutesi talosta avopuolisolle

    • KHMMm

      Hei, ihan samanlaisessa tilanteessa ollut minäkin mutta euromäärät hiukan suuremmat vielä. Mutta minulla ei ole ollut omistusasuntoa, että pidä siitä kiinni että on edes katto päänpäällä. Ota yhteyttä kaupungin velkaneuvojaan ja hae sieltä apua maksuvaikeuksiisi. Kyllä kaikki järjestyy, tuo on vielä niin pieni summa. Työtäsi älä missään tapauksessa jätä. Kerro asiasta puolisollesi, tuo ei ole mikään iso juttu. Ajatella kuitenkin että olet terve ihminen ja käyt töissä. Rahaahan tuo vain on, kaikesta selviää puhumalla. Lainaa ei tarvitse välttämättä hakea oman kaupungin pankista kyllä pankkeja on muuallakin jos et velkaneuvojelle halua mennä. jaksamista sinulle. Nim. pahemmasta lainataakasta selvinnut.

    • Yksivaihtoehto

      Kerro miehellesi tilanteesta ja jutelkaa rauhassa asiasta. Tuli mieleen seuraavanlainen kysymys: olisiko mahdollista, että miehesi ostaisi sinulta osan asunnontonne sinun osuudesta? Jos hänellä on vain vähän asuntolainaa jäljellä eikä muita lainoja, hän saisi varmaan helposti lisää asuntolainaa. Asuntolainan korko tulee todennäköisesti olemaan pitkään matalana. Asunto olisi turvattu, sinä pääsisit eroon asuntolainastasi ja saisit rahaa jolla maksaa pos osan muista veloistasi ja järjestäisit kaikki loput velat yhdeksi lainaksi.

    • ulkomaillevaan

      Minä muutin ulkomaille asumaan,,,eipäs vouti seuraanut perässä ja muutamaan maahan euroopassa vouti ei pääse lainkaan...hommaa muualta työpaikan ja jää rahaa elämiseen....

    • 00000

      Palstan Aloittajalle :
      Selvitty veloista 30.000 ja takuusäätiö autto! Kiitos ja kumarrus:

      Tiukkaa teki, mutta satavarmasti en ikinä ota velkaa mistään!!!!!

      Otappa selvää!

    • sieLUU

      Nin en osaa puhua Ashrameiden puolesta kun en ole niisä elänyt
      En tahdo Amman Ashramia suositella kun en pidä sitä halaamisesta
      Kysyjä voisi asua myös äidin luona!? Tai sukulaisen tai tuttavan
      Jos suku ja tuttavat ottavat omistusasuntoonsa ilmaiseksi asumaan
      ei tarvi pyytää asumistukea valtiolta Minä olen säästänyt, laskin ehkä n 30 tuhatta valtion varoja, kun kauan olen ollut asunnoton. Ja uskova joka auttaa pääsee kyllä Taivaaseen ja on Jumalan palkitsema , sehän kannattaa.
      ( oiekasti, sitä kannattaa ajatella
      Siinä saa olla itsekäs
      Saa tahtoa ja pyrkiä taivaaseen

    • eienääikinä

      Pikavipit ovat yksi p*****le ! Kun ihmiselle tulee jokin ylimääräinen meno elämässä niin kierre on valmis ja nämä firmat ne rikastuu ihmisten hädästä.

      Jouduin juuri itse tähän kierteeseen mukaan ja lopulta kävi niin että ei enää ollut rahaa lyhennellä kaikenmaailman vippejä ja luottoja. Yritin yhdistellä lainojani netissä kun sinne on ilmestynyt nyt tällaisia " yhdistä vippisi ja maksa vain yhtä lainaa pois", yksikään ei antanut minulle tuota rahaa siihen. Lopulta marssin omaan pankkiini ja oikein pankinjohtajan puheille suoraan. Hän sanoi että minun olisi jo aikoja sitten pitänyt tulla heille asiani kanssa ! Nyt on asia käsittelyssä ja takaaja lainalleni,toivottavasti kaikki menee kuten nyt pitäisikin ja laina myönnetään. Ikinä en enää pikavippeihin koske tämän sotkun jälkeen ! Ne rahastavat hirvittävillä koroillaan hädässä olevia ihmisiä. Nämähän piti kieltääkin ja sähköpostiin sataa koko ajan mainoksia vipeistä ?!

      (Itse velkaannuin avioeron jälkeen, ostelin kaikkea pakollista ja ei pakollista, vaatteita esim. aivan liikaa. Sellaista itsensä hellimistä tms. Olen onneksi saanut paljon myytyäkin vaatetta pois ja muutakin.)

    • sieLUU

      Juuri motivoiduin taas elämään Jumalalle , kun lunta ulkona ja tajusin varoa miten jalkani asetan.. ( sellaisissa Jeesus auttaa...
      kun tajusin että miten kaameaa, jos olisi kaatunut tuossa... että miten vaarallista elämä on.

    • SanDiego

      Hei sieLUU.

      Otapa ne lääkkeet ja mene nukkumaan, huomenna taas päivä uusi. Hyvää yötä.

    • anttirokka

      Nyt taitaa olla kerrankin aito hätä ja todellinen kirjoittaja?
      Ihmisen kyvyt ovat rajalliset. Jos vilpittömällä mielellä on elänyt ja toiminut, et ole syyllistynyt mihinkään, mistä saattaisit tuntea suurempaa syyllisyyttä.
      Ei sinulla ole mitään hätää, vaan niillä jotka hulluuttaan ja ahneuttaan ovat rahaa lainanneet.
      Panet pelin poikki ja aloitat uuden elämän. Ihan hyvä vaihtoehto.

    • mekkk

      Jos sinä omistat omakotitalosta puolet niin et tarvitse sen laittamista vakuudeksi avokin suostumusta koska omistat sen puolikkaan. Ei muuta kun pankista hakemaan se summa lainaa millä kuittaa muuta pois ja riittävän pien kuukausierä lainaan niin selviät ja miks et aikoinaaan kysynyt avokin mielipidetta kaverille lainaamiseen. Olen sen verran nähnyt noita takuksia ja lainaamisisä niin en kenekään lainaan nimeäni laita ja kerran yksi kaveri kysy asiaa niin snaoin että älä unta näe.

      • yheinenkoti

        Kyllä yhteisomistuksessa täytyy molempien omistajien olla mukana vaikka laina tulisi vain toisen omistajan nimiin. Eli avokki allekirjoittaa paperit myös. Täytyis perustaa As oy: ja jossa molemmat omistaa puolet osakkeista, Silloin voit ilman toisen suostumusta käydä pankissa nostamassa lainaa. Paras ratkaisu tässä olisi varmaan jos myisit oman talonpuolikkaasi avokille ja maksat pois velkoja. Ja laita maksuvaatimus sille jonka lainaa kävit takaamassa. pikku hiljaa voit sitten viedä sen käräjäoikeuteen ja saat ehkä ulosoton kautta rahojasi takaisin.


    • dfv

      voi vitu ku on toisilla hävitöntä tekstiä,jokaisella jolla on vähänkin velkaa ja lapsia ei ole ruusuilla tanssimista tässä suomessa,kyllä joitain hyyssätään ja maksetaan kaikki mutta omat jää rannalle.ei tässä maassa pärjää enään kuin venkulat ja pakolaiset ne tyhjentävät valtion kassaa ja me veron maksajat maksamme niitä joka vuosi.

    • migri---

      Mamujen hyysäämiseen menee jo n, 3 milj. euroa päivässä.

    • veroja_pakoon

      Velkaa ei pidä ottaaa enempää kuin mihin oma maksukyky riittää. Kyllähän jokaisen pitäisi tietää se, että velka on joskus myös maksettava haluttaa tai ei.
      Minäkin olen maksellut omaa asuntolainaa jo muutamia vuosia ja vähitellen tämä maksaminen alkaa kyllästyttää. (onneksi vielä on maksukyky säilynyt kun työnantaja ei vielä ole minua irtisanonut työstäni keinotekoisin eli tuotannolllis-taloudellisin syin)
      Maailmankarttakaan ei kerro minne voisin lähteä elintasopakolaiseksi?
      Ottaisko joku veroparatiisimaa vastaan kun verojen maksukin alkaa kyllästyttää?

    • työtönpummi

      Oli minullakin joskus velkaa mutta kovalla säästämisella sain maksettua ja sen jälkeen olen aina sukkalaatikkoon laittanut rahaa säästöön n 50-60 euroa kuussa vaikka olen työtönkin ollut nyt 4 v niin aina olen laittanut säästöön. Ei ole onneksi autoa ja en osta mitään turhaa ja elän aina maltilla että en osta netistä tavaraa vaan olen aina säästänyt rahaa jos tarvin jotain. Yli 10 000 olen onnistunut säästämään.

      • onnellinenheppu

        Koet siis eläväsi onnellisen elämän. Tosin haiskahtaa, että olet saanut hieman perintöä tai muuta tuloa ja et maksa asuntolainaa tai vuokraa. Mikä on elämäsi pointti muille? Elää kuten sinä vaiko mikä?


    • Maarit34v

      Moi, oikeasti voit tienata seksillä. Itsellä oli vähän samanlainen tilanne ja aloitin seksin myymisen. Vuodessa 37000€ velka oli muuttunut 12000€ säästöksi, mies ei tiennyt asiasta eikä tule ikinä tietämäänkään. Itse olen 34v ihan tavallinen itsestään huoltapitävä nainen pieneltä paikkakunnalta, mutta tapaamiset hoidin muualla. Tsemppiä.

      • einokihara

        Moi! Olen pian kuusikymppinen mies ja olen ajatellut aivan samaa tienaamisen mahdollisuutta. Mitä antaisit minulle neuvoksi? En kaipaa fitness-juttuja, sillä olen jo 175/90 valmiiksi, joten ulkonäkö ei ole ongelma.


    • surullinen123

      AP, joko kerroit? täällä toinen samassa tilanteessa..pakko avata suu tänään tai huomenna.. ahdistaa..

    • hohhoijakkaa

      7 lainaa ja velkaa n. 120 000 e. Onneksi on vielä toistaiseksi työpaikka, asunto ja auto. Hitaasti tuo velka lyhenee, mutta lisää velkaa en enää ota.

    • elämäonoppimista

      Sama "kokemus" itselläni. Eli olen siis se tietämätön aviomies. En huomannut mitään. Välillä kysyin vaimolta, että onko sun talous kunnossa, vai onko murheita? Kaikki kunnossa, eikä mun tarttis murehtia mistään! Kunnes yhtenä iltana vaimo tyhjensi keittiön pöydälle muovikassillisen rästissä olevia laskuja, pikavippejä, vakuudettomia lainoja, yhteensä noin 33 000 EUR. Ja siis mitään meillä ei ole noiden rahojen vastineena: Ei ole matkustettu, ei huonekaluja, ei vaatteita, ainoa auto on mun, EI MITÄÄN! ZERO. Tuijotin tyhmänä minuutin, suu auki. Sit kysyin että käytäksä huumeita vai ooksä pelannut noi rahat???? Ei kuulemma.
      No, mitä siitä seurasi? Turha suuttua edes. Paska on housuissa, eikä siitä kiukkuamalla selvitä. Onneks saatiin yhdessä pankista koko mälli lainaksi ja sitä maksellaan 300 eur kuussa. Mutta tärkeämpää kuin tuo, on varmistua jotenkin, ettei lainaamiskierre ala uudelleen. Nimittäin lainojen järjestäminen ei poista sitä syvälle juurtunutta tyhmyyttä sieltä korvien välistä. Pankissa sanottiin, että valitettavasti ennuste on huono. Monesti sama kierre alkaa uudelleen. Mutta hyvä keino on ottaa itselleen henkilökohtainen lainakielto. Se kannattaa ottaa, vaikka osaisi hoitaakin asiansa. Auttaa nimittäin silloin, kun joutuu identiteettivarkauden kohteeksi. Mutta siitä kerron ensi kerralla. Hei siihen saakka. Ja tsemppiä! Mikä ei tapa, vahvistaa.

    • sieLUU

      Ei teitä pelasta mikän
      olete vain unta ja lakkaatte olemasta
      se Jumala mikä luonut sen mitä minulle tapahtunut on niin paha
      että tämä varmankin on painajainen vain
      Silti se Jumala on paha
      Minusta on ihan samantekevää mitä teille tehdään
      Te annatte häväistä Jeesusta vaikka
      vaikka elätte hänen keksinnöistä
      Toivon että maksatte viimeisee pirtaan joak sekunnista jona olette häväisseet
      Te saatte ryömiä ja kitua minä en teidän pyhä välitä olla eikä ketään muutakaan ole
      ;
      se ei vaan ole sen arvoista
      Niin jos unesta tulee painajainen
      he höpisi tuolal kirkossa että uudet taivaat ja udet maat
      mutta se olisi todel saatana joka tekisi teille mitään taivaita tai maita
      Jo s JUmal on olemassa Jumala lakkauta akokonaan sen olion, miehen tai naisen joka kajosi minuuin äskenkin sieluuni,
      ;, en ole keistään havainnut mitään parempaakaan
      Ainoa mikä pidättele e minua on karman ymmärrys
      en saa olla väkivaltainen
      Toivon että Jumala repii kappaleiksi kiduttamalla niiden vuosituhaNSIEN EDESTÄ JOINA LUOTTAVAISENA KEHITYIN
      tunteissa ja herkkyydessä
      Toivon että kun läjhden toiselle planeetalle tämän planeetan ihmiset takanani kituvat niiden vuostuhansien edestä ja lakkaavat olemasta

    • sieLUU

      nuohan on kuin barbeja tuossa kuvisa.. he on vain unta ?
      En tahdo kirota sitä kärsimystä
      Ehkä jossain on Jumala korkeampi Jumala
      jonka kanssa OLENKIN ELÄNYT

      en voi elää ihmisten kanssa he ovat niin oksettavia kuin yllä kirjoittaneet
      He ei välitä, että olen Jeesuksen sisko
      Ei Toni joka oli SEbedeus välitä
      ei ketkään heistä
      he antoivat raiskaTA
      JA LUULEVAT Sitten että voivat
      elää jotain rakaus elämää jonkunkauniin ja miellyttävämmän henkilön kanssa
      Heitä odottaa jotain niin helvettiä
      ;;
      nii perun kirouksen..
      Rukoilen ettei minun väkivallan ajatuksen takia ketään vahingoiteta atomin murto osaakaan
      ( vetäydyn nyt??
      yrittämästäkään eklää ihmisten kanssa???
      nii selvitään
      Inhoan niin Minul on ihan amatila, ja on jokunen uskova
      jotka voi auttaa
      ( jos on oikeus olemassa ihmiset ryömivät helveteissä ennemmin tai myöhemmin
      He ovat niin röyhkeitä
      ::

      Jumala on hyvä vain Jeesuskin sanoi miksi sanotte minua hyväksi Kukaan ei ole hyvä Jumala yksin on hyvä

    • erotavaiei.fi

      Joskus tahtoo lääkket mennä sekaisin.

    • änkikusessa

      On mahdollista aloittaa uudelleen, kun jaksaa odottaa, muutenhan maailma katoaa ikihäpeään. On valittava ennen lähtöä...

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      376
      1436
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      113
      1180
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1062
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      930
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      876
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      786
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe