Isänpäivästä ja sen vietosta

Tuli puheeksi eilen illalla että nyt sunnuntaina olisi kuulemma isänpäivä. En ole koskaan oikein sitä viettänyt kun oma isäni nukkui pois ennenkuin isänpäivän vietto vakiintui Suomessa, lasteni isä nukkui nuorena pois myös ja nyt tuntui siltä että Lutunen ehkä haluaisi että häntä jollain tapaa pidettäisi laskuissa isänpäivänä. "Onhan minulla kaksi poikaa, oma ja sinun poikasi, sinun tyttäresi ja kaksi lapsenlasta sinun kauttasi....". Hänen omalle pojalle olen aikaisemmin soittanut ja käskenyt soittamaan ja onnittelemaan isäänsä (ei se muista muuten tai tule ajatelleeksi.
Lounsas kotona? Ravintolassa? Lahjoja? Kukkia? Hmmmmm.....

156

504

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedoksi

Meillä on keinotekoisia päiviä joulukin on keinotekoinen, syntymäpäivä ei ole keinotekoinen, on hyvä olla määrätyiksi määrättyjä päiviviä kuten tili/palkkapäivä tänään on keskiviikko ym. Jne.

• yksikasiplusyksinolla

Niin, isäpäivä - ihan kuten äitienpäiväkin - on tarkoitettu niille jotka ovat oikeasti olleet vanhempia lapselleen/lapsilleen. Ja tällä tarkoitan elämässä mukana olemista, kasvattamista ja tukemista.

Isät ja äitit jotka ei välitä lapsestaan/lapsistaan tuon taivaallista kun ovat lapsia, eivät ole ansainneet kyseistä päivää.Se että kykenee laukomaan mehua josta tulee lapsia, ei oikeuta vielä isänpäivään.

Hyvää Isänpäivää - oikeille isille!

• Tuskinkuitenkaankirpais

On se niidenkin hyvä kerran vuodessa pysähtyä miettimään edes hetkeksi, jotka ovat isän ja äidin tehtävässä epäonnistuneet.

• jussstussss
        yksikasiplusyksinolla kirjoitti:

Niin, isäpäivä - ihan kuten äitienpäiväkin - on tarkoitettu niille jotka ovat oikeasti olleet vanhempia lapselleen/lapsilleen. Ja tällä tarkoitan elämässä mukana olemista, kasvattamista ja tukemista.

Isät ja äitit jotka ei välitä lapsestaan/lapsistaan tuon taivaallista kun ovat lapsia, eivät ole ansainneet kyseistä päivää.Se että kykenee laukomaan mehua josta tulee lapsia, ei oikeuta vielä isänpäivään.

Hyvää Isänpäivää - oikeille isille!

Samaa mieltä. En vietä isänpäivää. Yhden tekstarin saatan ns. isälle lähettää jos siltä tuntuu. Itselläni ei ole lapsia.

• pappa13vuotta

meillä vietetään isänpäivää,poikani luona ja saa tavata lapsen lasta.vaikka aamulla kävin hakemassa ja juuri vein kotiinsa takaisin.yhdessä olo lapsen lapsen kanssa on yhtä juhlaa.aamulla käytiin hirviradalla ampumassa ja tyttö nautti kovasti kun sai ampua juoksevaat tauluhirveä ja seisovaa.siinä sitä on isänpäivän juhlan alkua aluksi.

• isoisäisä

mikään ei ole mahtavampaa kuin olla isä omalle lapselle,autan minkä pystyn.ja mikä mahtavampaa kun on oma lapsenlapsi.saadaan harrastaa mitä lapsen lapsi haluaa.nautin suunnattomasti lapsen lapsen kanssa puuhailusta.

• Psykoterapeutitar

Kiva juttu, että on lapsenlapsista kiinnostuneita isoisiä!
        Ei ollu isoisäni meistä kiinnostunut, ei ollut isäni lapsistani kiinnostunut, eikä lasteni isä ole kiinnostunut lapsenlapsistaan.
        Joskus ei vaan mene gypällä!

• munisäinarmahin

Onhan tuo rakkaasi siis isäkin! Mitäpä jos onnittelisit lämpimällä isänpäivähalauksella lutuistasi, ja nauttisit miehisestä isällisyydestään.

• Kyllä me halaillaan ihan arkenakin, mutta haluaisin saada nuo pojat jotenkin reagoimaan siihen että Lutunen on heille tärkeä henkilö ja ajattelee aina heidän parastaan. Hänen pojalleen lähettelin jo viestiä (sen kanssa on tosi vaikea puhua puhelimessa...) tyttärelle myös lähetin kyselyn sunnuntaista ja pojan kanssa aion puhua heti kun se tulee alakertaan.

• munisäinarmahin
        Paloma.se.co kirjoitti:

Kyllä me halaillaan ihan arkenakin, mutta haluaisin saada nuo pojat jotenkin reagoimaan siihen että Lutunen on heille tärkeä henkilö ja ajattelee aina heidän parastaan. Hänen pojalleen lähettelin jo viestiä (sen kanssa on tosi vaikea puhua puhelimessa...) tyttärelle myös lähetin kyselyn sunnuntaista ja pojan kanssa aion puhua heti kun se tulee alakertaan.

Tiedä auttaako nuorten patistaminenkaan, saattavat pitää niin itsestään selvänä, että isä on olemassa. Jos isä on vaikka eronnut heidän äidistään, ehkä sekin vaikuttaa joillakin, joskus jopa leskenkin uusi liitto on joillekin hankala.
        Ihmisinä kehittymistä vaaditaan meiltä kaikilta, nuorillahan se on vasta meneillään :)

• isänisä

Kauppiaat isäinpäivän keksi, jouluun kun on vielä pitkä tovi, ja tuottoon tulisi syvä lovi, joulumyyntiä ootellessa. Teeppäs handlare iloiseksi. Mutta muista: Isäinpäivä on tekopyhä. Lasta voi sanoa isänsä tekoseksi, mutta isäinpäivään ei kuulu seksi.

• Isänpäivä voisi olla ihan sopiva pieni perhetapaaminen joka lähentää isän ja lasten välejä, etenkin nyt kun ollaan jo aikuisia ja ei nähdä niin usein. Tuli mieleen kun käytiin hautausmaalla... minä olen nyt etupäässä ajamassa takaa sitä että pojat varaisivat aikaa ja huomiota miehelle joka antaisi vaikka viimeisen paitansa jos he sitä pyytäisivät.

• ehehei

Siis oikeesti, meinaatko sinä, että minä tosissani pohtisin sun asioitas?

• Siis oikeesti....kuka sinua on käskenyt pohtimaan mun asioitani? Ryömi vaan sinne loukkoosi takaisin ja tee minulle palvelus ja pysy poissa mun aloituksistani. (Paloma tekeen nyt käsimerkin jonka tarkoituksena on karkoittaa pahat henget ja ilkeät ihmiset)

• ehehei
        Paloma.se.co kirjoitti:

Siis oikeesti....kuka sinua on käskenyt pohtimaan mun asioitani? Ryömi vaan sinne loukkoosi takaisin ja tee minulle palvelus ja pysy poissa mun aloituksistani. (Paloma tekeen nyt käsimerkin jonka tarkoituksena on karkoittaa pahat henget ja ilkeät ihmiset)

Ehehei, en tee sulle palvelusta.

• Kuten aina.
      Jokaisen juhla-päivän tekee tunne-tila.
      Emmehän me Joulunakaan pystytä Koivuja oven-pieliin.
      Emme ainakaan Suomessa.
      Jouluisin olemme tottuneet olemaan käsin-koskettelijoita.
      Lahjoja auki raastaessamme.
      Koska ihmisellä on yksi asia joka ei koskaan unohdu...
      Ensi-Rakkaus.
      Oli minullakin tapanani, koti-puolelle jos koukkasin.
      Käydä tapaamassa Haapaa, jossa oli sydän.
      Sydämen sisällä 4 kirjainta.
      Kunnes joku kaatoi Haavan, tai se kaatui itse.
      Vesi-rajassa kun kasvoi.
      Alku-vuosina en kahta kirjaimista isällisesti ajatellut.
      En lähi-mainkaan.
      Liekö nuo päivät olivat minun isän-päiviäni?
      Puu kaatui, minä kasvoin.

Halipa Paloma sinä lutusta vain, ja kysy kainalostaan:
      Kasvatko sinä vielä minun kanssanim niin kuin minä sinun?
      Luultavasti sinä hetkenä annatte lahjan toisillenne.

H.

• de-meter

Nähdäkseni meidän lapset ovat omaksuneet isänpäivän perinteeksi - siis silloin kun ovat itse perheellisiä. Väsättiinhän päiväkodissakin innolla isänpäiväkortteja.
      Oma perheetöntä poikaani kyllä muistuttelen päivästä ja kyllä he molemmat sen sitten noteeraavat. Puolison tyttäret tulevat perheineen syömään ja kakkukahville. Ihan kiva.
      Veikkaan kyllä, että lapsenlapsille Halloween on jännittävämpi juhla kuin isänpäivä.
      Kaupallisuudesta en isänpäivän yhteydessä tykkää, mutta perhe- ja eri sukupolvien välisiä tapaamisia ei meillä mielestäni ole koskaan liikaa.

• korppis1

En usko, että aito yhteen kuulumisen tunne saadaan aikaan teennäisin keinoin. Olen oppinut uusiosuhteessamme, että en rakentele kiusallisia tilanteita.

• Minun kaikilla lapsillani on isät ja he saavat sellaisen muistamisen milaisen ovat lapsiltaan ansainneet.Vuorien saatossa rakentaneet.

• siilimuori2 kirjoitti:

Minun kaikilla lapsillani on isät ja he saavat sellaisen muistamisen milaisen ovat lapsiltaan ansainneet.Vuorien saatossa rakentaneet.

Pers.............
        Siis millaisen ja vuosien.................

• de-meter
        siilimuori2 kirjoitti:

Pers.............
        Siis millaisen ja vuosien.................

"En usko, että aito yhteen kuulumisen tunne saadaan aikaan teennäisin keinoin. Olen oppinut uusiosuhteessamme, että en rakentele kiusallisia tilanteita." kirjoittaa korppis.
        Niin. Mutta minusta jokainen tilanne - järjestettykin - on aina mahdollisuus lähentymiseen tai ainakin jonkinlainen "totuuden hetki" - tässä kohdin me nyt mennään, tämmöisinä ihmisinä. Haluammeko jatkaa näin ?

"Minun kaikilla lapsillani on isät ja he saavat sellaisen muistamisen milaisen ovat lapsiltaan ansainneet.Vuorien saatossa rakentaneet", kirjoittaa siilimuori.

Hyvin sanottu. Mutta viitaten tuohon korppikselle vastaamaani, aina voi yrittää muuttaa asioita, jos jokin mättää...

• Siis sinun poikasi eivät muista isäänsä mitenkään erityisesti isänpäivänä? Koska se olisi teeskentelyä?

Minulle tilanne on sikäli uusi että omat lapseni olisivat varmaan aina muistaneet isäänsä jos hän olisi elossa. Mutta Lutusen poika on "vaikea" koska asperger tekee yhteydenpidon vaivalloiseksi ja vaikka mahdollisesti tunteet isää kohtaan ovat siellä (ainakin tietyt heidän väliset rutiinit, halataan kun hyvästellään jne tuntuvat olevan hänelle tärkeitä) niin hän ei pysty niitä kommunikoimaan oma-aloitteisesti.

• de-meter kirjoitti:

"En usko, että aito yhteen kuulumisen tunne saadaan aikaan teennäisin keinoin. Olen oppinut uusiosuhteessamme, että en rakentele kiusallisia tilanteita." kirjoittaa korppis.
        Niin. Mutta minusta jokainen tilanne - järjestettykin - on aina mahdollisuus lähentymiseen tai ainakin jonkinlainen "totuuden hetki" - tässä kohdin me nyt mennään, tämmöisinä ihmisinä. Haluammeko jatkaa näin ?

"Minun kaikilla lapsillani on isät ja he saavat sellaisen muistamisen milaisen ovat lapsiltaan ansainneet.Vuorien saatossa rakentaneet", kirjoittaa siilimuori.

Hyvin sanottu. Mutta viitaten tuohon korppikselle vastaamaani, aina voi yrittää muuttaa asioita, jos jokin mättää...

Meillä ei mätä mikään. Vaik meillä lasten isien kanssa ei natsamnutkaan ei se tarkoita sitä et lapsillaan ei natsaa isänsä kanssa. Kukin on muodostanut isäänsä omanlaisensa suhteen ja siihen on aina kannustettu. Joulua ei tosin yhdessä vietetä koko porukalla mutta lasten merkkijuhlat menee ihan porukalla ja yhteustyölläkin järjestellen.

• Korppis1
        siilimuori2 kirjoitti:

Minun kaikilla lapsillani on isät ja he saavat sellaisen muistamisen milaisen ovat lapsiltaan ansainneet.Vuorien saatossa rakentaneet.

Onko sinulla lapset yhdelle ja samalle miehelle tehtyjä vai kuuluuko perheeseesi miehesi aikaisemmasta avioliitosta olevia lapsia tai sinun aikaisemmista suhteista lapsia?

Uusioperhetilanne on aivan erilainen kuin samalle miehelle tehdyt ja saman katon alla syntyneet ja kasvaneet lapset.

En järjestele yhteisiä tapaamisia omille enkä Petzen lapsille. He tekevät sen keskenään. Isät ja lapset.

• Korppis1 kirjoitti:

Onko sinulla lapset yhdelle ja samalle miehelle tehtyjä vai kuuluuko perheeseesi miehesi aikaisemmasta avioliitosta olevia lapsia tai sinun aikaisemmista suhteista lapsia?

Uusioperhetilanne on aivan erilainen kuin samalle miehelle tehdyt ja saman katon alla syntyneet ja kasvaneet lapset.

En järjestele yhteisiä tapaamisia omille enkä Petzen lapsille. He tekevät sen keskenään. Isät ja lapset.

Mulla ja miehelläno on molemmila kaksi lasta, joista kolme asui meidän kanssamme muutaman vuoden ennen kuin lähtivät omilleen. Siis mieheni pojat asuivat meillä, eivät äidillään. En puutu mieheni ja lastensa väleihin muuta kuin nyt kehoittelen soittamaan ja pitämään yhteyssä vähän useammin, puolin ja toisin. Omien lasteni isä-suhteet ovat toimivat, joskin toisen kanssa alkuun pikkasemn piti hakea uomia et miten toimitaan. Mut nyt kun lapset on täysikäsiä, hoitelevat itse hommat. Minä vaan katselen sivusta.

• de-meter
        siilimuori2 kirjoitti:

Meillä ei mätä mikään. Vaik meillä lasten isien kanssa ei natsamnutkaan ei se tarkoita sitä et lapsillaan ei natsaa isänsä kanssa. Kukin on muodostanut isäänsä omanlaisensa suhteen ja siihen on aina kannustettu. Joulua ei tosin yhdessä vietetä koko porukalla mutta lasten merkkijuhlat menee ihan porukalla ja yhteustyölläkin järjestellen.

Sama meininki meillä. Ei ole vaikeata järjestää yhteisiä "perhejuhlia". Yksi joulukin on vietetty yhdessä.

• oerperper
        siilimuori2 kirjoitti:

Kaikilla eri isät...no, jos suhteet toimivat mikä ettei...

• oerperper kirjoitti:

Kaikilla eri isät...no, jos suhteet toimivat mikä ettei...

Hih, sinä lisäsit tuohon sanan eri :). Mut vaik oiskin, mitä sitten. Ei niitä kuitenkaan keinhedelmöityksellä ole hankittu :)). Silloinhan voisi saada saman isän.

• mutkikkaatpolut

Mielestäni isänpäivä on isien ja heidän jälkeläistensä päivä, jonka viettävät heille itselleen sopimallaan tavalla, siihen ei tarvita väliin äiteijä, äitipuolia, vaimoja ja ex-vaimoja huseeraamaan, ellei juhlaan liittyvät osapuolet ole sitä itse pyytäneet.
      En itse, eikä äitini tai lapseni pitäisi siitä jos nykyinen puolisoni ryhtyisi järjestelemään äitienpäivää äitini, itseni ja lasteni puolesta. Puolisoni lapset (2)ovat kutsuneet meidät sunnuntaina ravintolaan yhteiselle lounaalle, joka on ollut perinne jo 6 vuotta.

Omat lapseni viettävät isänpäivää oman perheen kesken, soittavat toki isälleen, eivät kuitenkaan mene sunnuntaina käymään koska eivät ole samalla aaltopituudella hänen nykyisen kumppaninsa kanssa joka on kutsunut sinne oman poikansa, vaan ovat sopineet isänsä kanssa lounaan tulevalla viikolla ilman "äitipuolta".

• Meille tulee sunnuntana käymään kaikki pojat, niin minun kuin miehenkin, ihan omasta tahdostaan. Syödään yhdessä ja minä teen isänpäiväkakun. Lapseni muistavat isäänsä luultavimmin soittamalla, samoin kuin isoisiään. Tosin nuorimmainen oli jo viime viikonlopun mummilassa joten saatta olla et papanpäivä on juhlittu jo silloin :).

• Korppis1

Mutkikkaat polut kommentissa tuli selkokielellä se mitä yritin lyhyesti kirjoittaa.

En hämmennä isien ja lasten välissä. Isänpäivä on heidän keskenäinen juttunsa. Muistavat tai eivät, asia johon minulla ei ole enää osaa eikä arpaa. Aikuisia itsenäisiä ihmisiä.

• korppis1
        Korppis1 kirjoitti:

Mutkikkaat polut kommentissa tuli selkokielellä se mitä yritin lyhyesti kirjoittaa.

En hämmennä isien ja lasten välissä. Isänpäivä on heidän keskenäinen juttunsa. Muistavat tai eivät, asia johon minulla ei ole enää osaa eikä arpaa. Aikuisia itsenäisiä ihmisiä.

PS. esikoinen ja miniä vie miniän vanhemmat matkalle Roomaan. Eivät syö karjalanpaistia ja riisipiirakoita, eivätkä mansikkatäytekakkua juo juhlamokkaa ; ) Istunevat kaiketi italialaisessa ravintolassa ja syövät jotain paikallista ; ))

• de-meter
        Korppis1 kirjoitti:

Näinhän se periaatteessa on korppis. Minä taas katson, että kun kumppanin otan, otan koko paketin. Kun rauniolle rakentaa, ei voi alkaa puhtaalta pöydältä.
        Ja kyllä minulla on myös elävä kiinnostus puolison sukua kohtaan, vaikka siitä ei jännitteitäkään puuttuisi.

• Korppis1 kirjoitti:

Minä taas näen asian sillä tavoin et jos sinulla on jonkun kanssa yhteinen laps, siin on aina osaa ja arpaa. Tavalla tai toisella. Kyllä minin ainakin on pitänyt kannustaa toista lastani pitämään isäänsä yhteyttä, koska jossain vaiheessa oli niin että poika ei olisi halunnut olla isänsä kanssa lainkaan tekemisissä, ei vastannnut puheluihin eikä halunnut nähdä. Nuorta pitää joskus avittaa mahdollisten karikoden yli.

• de-meter kirjoitti:

Näinhän se periaatteessa on korppis. Minä taas katson, että kun kumppanin otan, otan koko paketin. Kun rauniolle rakentaa, ei voi alkaa puhtaalta pöydältä.
        Ja kyllä minulla on myös elävä kiinnostus puolison sukua kohtaan, vaikka siitä ei jännitteitäkään puuttuisi.

Juu, meilläkin on tämä "perhe" pikkasen laajempi kuin normiperheet yleensä :). Ehkä ei aina niin rentoa mut asiallista kuitenkin.

• de-meter
        siilimuori2 kirjoitti:

Minä taas näen asian sillä tavoin et jos sinulla on jonkun kanssa yhteinen laps, siin on aina osaa ja arpaa. Tavalla tai toisella. Kyllä minin ainakin on pitänyt kannustaa toista lastani pitämään isäänsä yhteyttä, koska jossain vaiheessa oli niin että poika ei olisi halunnut olla isänsä kanssa lainkaan tekemisissä, ei vastannnut puheluihin eikä halunnut nähdä. Nuorta pitää joskus avittaa mahdollisten karikoden yli.

Noin minäkin ajattelen, siilimuori - yllätys, yllätys..))
        Nuorta pitää kapinavaiheessa auttaa kestämään vanhempien aiheuttama pettymys. Ei vihanpito palvele ketään pitkän päälle. Kenenkään reviirille ei kutsumatta pidä mennä, mutta oven voi aina pitää auki...

• de-meter kirjoitti:

Noin minäkin ajattelen, siilimuori - yllätys, yllätys..))
        Nuorta pitää kapinavaiheessa auttaa kestämään vanhempien aiheuttama pettymys. Ei vihanpito palvele ketään pitkän päälle. Kenenkään reviirille ei kutsumatta pidä mennä, mutta oven voi aina pitää auki...

No näin, siinä oppii niin vanhempi kuin lapsikin et "kenenkään reviirille ei kutsumatta pidä mennä" ja pientä lasta voi komentaa ja määrätä ja vaatia mut isompaa sitten taas et. Yhteydenpito ja yhteiselo perustuu ihan eri asioihin sitten kun laps on täysikäinen. Voi olla et siinä saa joksus niskaansa vuosien pettymykset mut siinä juuri on se kipukohta et miten sen yli sitten. Jäädäänkä siihen märätykseen vai rakennetaanko uutta ja aikuista.

• rita_ansa_

Mielestäni isänpäivä on isien ja heidän jälkeläistensä päivä......

juuri noin kuten mutkikkaatpolut kirjoitti.

Kovin keinotekoisia tapaamisia on turha järjestellä. Ei kannettu vesi kaivossa pysy, on viisaus, mikä jokaisen olisi pitänyt jo tässä iässä oppia.

• rita_ansa_ kirjoitti:

Mielestäni isänpäivä on isien ja heidän jälkeläistensä päivä......

juuri noin kuten mutkikkaatpolut kirjoitti.

Kovin keinotekoisia tapaamisia on turha järjestellä. Ei kannettu vesi kaivossa pysy, on viisaus, mikä jokaisen olisi pitänyt jo tässä iässä oppia.

No pää-asiassa näin, mutta eihän isistä ois tullut isiä ilman sitä äitiä :).

• 1eero

Tai päinvastoin, olkoon sitten isäinpäivä, kortti tulee päivän aamuna puhelin soi HIRVEEN PALJON ONNEA ISILLE lapsen lapsi söpertää sekaan omiaa siinä vaiheessa on juotu jo sankari kahvit hillomunkki jos sattuu olemaan siinä se sitten päivä jatkuu niiku ei mitään.

• siilimuori2 kirjoitti:

No näin, siinä oppii niin vanhempi kuin lapsikin et "kenenkään reviirille ei kutsumatta pidä mennä" ja pientä lasta voi komentaa ja määrätä ja vaatia mut isompaa sitten taas et. Yhteydenpito ja yhteiselo perustuu ihan eri asioihin sitten kun laps on täysikäinen. Voi olla et siinä saa joksus niskaansa vuosien pettymykset mut siinä juuri on se kipukohta et miten sen yli sitten. Jäädäänkä siihen märätykseen vai rakennetaanko uutta ja aikuista.

Muistakaa siilimuori ja demeter, että ne teidän omat, yhteiset ja toisen omat ovat jo aikuisia. Ne ajat kun niillä oli puberteetti on jo menneen talven lunta. Nuo neuvonne ovat niin sitä ihteensä, että huvittaa.

Nyt on vuosi 2015.

Jokainen ihmissuhde, joka muodostuu uusiosuhteessa on alussa tutkailua, mihin väliin minä kuulun, mikä on asemani tässä baletissa. Koko paketti siinä tulee kaupantekijäisenä kaikille ei se ole vain teidän kahden kokemaan.

• korppis kirjoitti:

Muistakaa siilimuori ja demeter, että ne teidän omat, yhteiset ja toisen omat ovat jo aikuisia. Ne ajat kun niillä oli puberteetti on jo menneen talven lunta. Nuo neuvonne ovat niin sitä ihteensä, että huvittaa.

Nyt on vuosi 2015.

Jokainen ihmissuhde, joka muodostuu uusiosuhteessa on alussa tutkailua, mihin väliin minä kuulun, mikä on asemani tässä baletissa. Koko paketti siinä tulee kaupantekijäisenä kaikille ei se ole vain teidän kahden kokemaan.

No hyvä ku muistutit, ei ois muutoin juolahtanut mieleen :D.
        Oiksos näin jotta LAT-suhe jotenki erilaistaa myös nää isä-äitikuviot?

• siilimuori2 kirjoitti:

No hyvä ku muistutit, ei ois muutoin juolahtanut mieleen :D.
        Oiksos näin jotta LAT-suhe jotenki erilaistaa myös nää isä-äitikuviot?

Eikö juolahtanut mieleesi, no lue mielipiteesi uudestaan niin jospa muistuisi.

Oletko tosissasi, sitä mieltä, että kun pappi sanoo amen, ihminen on erilaisessa asemassa äitinä tai isänä kuin LAT-suhteessa?

Olen juuri Hollannissa mieheni ensimmäisten lasten lähellä. He ovat jo yli viisikymppisiä joten en sovi äitipuoleksi ; ) Ei silleen pelitä.

Omat poikani ovat isänsä lapsia. LAT-suhteeni ei ole mitenkään erilaistanut suhdetani sanoihin äiti ja isä. Eikä myöskään vaikuttanut meidän "kokopaketin" sanoihin. Petzen lapset ja minun lapset. Petzen lasten äidit ja minun lasteni isä ; )

• korppis kirjoitti:

Eikö juolahtanut mieleesi, no lue mielipiteesi uudestaan niin jospa muistuisi.

Oletko tosissasi, sitä mieltä, että kun pappi sanoo amen, ihminen on erilaisessa asemassa äitinä tai isänä kuin LAT-suhteessa?

Olen juuri Hollannissa mieheni ensimmäisten lasten lähellä. He ovat jo yli viisikymppisiä joten en sovi äitipuoleksi ; ) Ei silleen pelitä.

Omat poikani ovat isänsä lapsia. LAT-suhteeni ei ole mitenkään erilaistanut suhdetani sanoihin äiti ja isä. Eikä myöskään vaikuttanut meidän "kokopaketin" sanoihin. Petzen lapset ja minun lapset. Petzen lasten äidit ja minun lasteni isä ; )

Ihmettelen suhtautumistasi enkä näae aihetta väittelyyn. Olen kirjoittanut aiheesta omia ajatuksiani, kirjoita sinäkin aiheesta äläkä ala vatkaamaan henkilökohtaisuuksia.

• isänpäivänä

Turha koko päivä, tekee ihmisistä vaivaantuneita, pitää onnitella, eikä edes tiedä miksi. Lähinnä on sellainen tapa vain viettää yksi päivä, vaikka kakkua syöden ja yhdessäollen, jos on päässyt unohtumaan. Pitäisin itse tätä päivää, samoin kuin äitienpäivää sellaisena perhepäivänä, ollaan yhdessä, eikä sen kummemmin ketään tarvitsisi onnitella, eihän ne mitkään synttärit ole...tuo onnittelu on aina jäänyt vähän epäselväksi, että miksi onnitellaan..siksikö, että on isä..hm...sehän on luonnollista, eikä mikään onnittelun aihe kuin ainoastaan silloin, kun lapsi syntyy; silloin onnitellaan, että sinusta tuli isä..ja nyt sitten lapset alkavat onnitelemaan isää, että on isä..Meillä ostetaan joku kakku ja kahvitellaan ja lapsi antaa jotain isälle, kun haluaa...mutta ei siinä muuta sen kummempaa onnitteluja tarvita..sitten eletään vain tavalllista päivää..Jos nyt haluaisin ja haluankin edesmennyttä isääni muistaa, ajattelen häntä enemmän sinä päivänä, mutta tietääkö hän sitä, ei varmaankaan..jouluna viedään kynttilät ja muistellaan edesmenneitä siinä muodossa..En ymmärrä sitäkään, miksi ihmiset, huonon omantunnon vallitessa ravaavat hautuumailla pyhäinpäivänä, isänpäivänä ja jouluna, kenties vielä uutena vuotenakin..eivät ne edesmenneet meitä tuomitse, vaan täällä olevat....No, omaa isääni hänen eläessään muistin, kävin siellä kakkukahvilla ja sen tärkein pointti oli olla yhdessä ja jutella, ei niinkään mitkään ihmeen onnittelut..

• ent.siivoojaparka

Vastako se nyt sunnuntaina on isaänpäivä?
      Minun lapseni kävivät isänpäivillä Suomessa jo toista viikkoa sitten.

• Kaikkea mahdollista, lahjoja, kukkia ja hyvää ruokaa, niin mies tulee iloiseksi ja tyytyväiseksi, huomaa kaksi "seksiä". :)
      Kyllä isää pitää muistaa, meidän lapset ovat aina muistaneet, tämä kotipoika tosin minun avustamanani.
      Ei olisi äitiä ilman isää, eikä päinvastoin.
      Itse vien isän haudalle kynttilän, ainoa rakas isäni kun on hän ollut.

• olettaisin

Kaksi "seksiä"?
        Lapsilla eri isät?

• olettaisin kirjoitti:

Kaksi "seksiä"?
        Lapsilla eri isät?

Kenen lapsilla? Mun kaikilla kolmella lapsellani on ihan yks ja sama isä.

• ent.siivoojaparka
        Ancelina kirjoitti:

Kenen lapsilla? Mun kaikilla kolmella lapsellani on ihan yks ja sama isä.

Onko sinulla siis yhdet kaksosetkin? Vai miten kahdella seksillä tehdään kolme lasta?
        Eipä niin, että tässä iässä olisin enää kiinnostunut lapsentekoon ja siksi neuvoa kyselisin.

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

Onko sinulla siis yhdet kaksosetkin? Vai miten kahdella seksillä tehdään kolme lasta?
        Eipä niin, että tässä iässä olisin enää kiinnostunut lapsentekoon ja siksi neuvoa kyselisin.

Miten yksityisasioitten utelu liittyy aloitukseen, olet sä oikein kökkötraktori.

Voi kun aina ei jaksaisi teidän kanssanne.
        Mutta toisaalta yksinkertaisuutta sanotaan kauniiksi. En kyllä ymmärrä miksi, minua se lähinnä huvittaa.
        Katopa kun noissa kahdessa sanassa oli se " seksi" siellä lopussa ja miksei isänpäivänäkin voi harrastaa, jos ja kun..

• ent.siivoojaparka
        koti-kiusattu kirjoitti:

Miten yksityisasioitten utelu liittyy aloitukseen, olet sä oikein kökkötraktori.

No jo kerkesi enkeli siipien alle talkkarikin.
        Jos toinen alkaa itse kertomaan niinkin yksityisasioitaan kuin seksejään, niin mikä etteikö saisi kysellä tarkemmin mitä hän vihjailee.
        Miten minulla on tullut Ancelinan aikaisemmista kirjoituksista sellainen yhteenlaskuvirhe, että hänellä olisi useampikin kuin kolme lasta, joista se yksi on kuollut.
        Kumpikohan meistä on laskenut väärin?

Jos toinen alkaa itse kertomaan niinkin yksityisasioitaan kuin seksejään, niin mikä etteikö saisi kysellä tarkemmin mitä hän vihjailee.
        Miten minulla on tullut Ancelinan aikaisemmista kirjoituksista sellainen yhteenlaskuvirhe, että hänellä olisi useampikin kuin kolme lasta, joista se yksi on kuollut.

Voi sua pientä inisijää, mikä on tehnyt elämästäsi niin vaikeaa, että kaiken aikaa pitää naljailla.
        Kun et lukemaasi ymmärrä, teet omia pikku päätelmiäsi.
        Omista seksiasioistani en ole kirjoittanut sanaakaan, enkä tule kirjoittamaan.
        Olen synnyttänyt kolme lasta, heistä yksi on kuollut. Koskaan en ole muura väittänyt.

• Ancelina kirjoitti:

Voi sua pientä inisijää, mikä on tehnyt elämästäsi niin vaikeaa, että kaiken aikaa pitää naljailla.
        Olen synnyttänyt kolme lasta, heistä yksi on kuollut. Koskaan en ole muura väittänyt.

Korjaan: muuta väittänyt.

• k-kk
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Näin se siivooja menee ,yleinen palsta ja sun oppies mukaan kaikki saa reakoira haluamallaan tavalla eteen tulevaan juttuun.
        Mä nyt sattusin pitämään sun utelua tosi omituisena , elikkä käyttäytysin niin kuin kasvatukseni opettaa.

• ent.siivoojaparka
        Ancelina kirjoitti:

Lapset ja isät nyt kuuluu paremmin aloituksen aiheeseen kuin minun haukkumiseni duettona (talkkarin kanssa). En minä ole lastesi isä enkä aio sekstailla kanssasi muutenkaan.
        Aika hassua muuten, kun tunnen yhden, jolla on kolme omaa lasta eikä hän ole synnyttänyt niistä yhtään. Keisarinleikkauksella...

• ent.siivoojaparka

Lapset ja isät nyt kuuluu paremmin aloituksen aiheeseen kuin minun haukkumiseni duettona (talkkarin kanssa). En minä ole lastesi isä enkä aio sekstailla kanssasi muutenkaan.
        Aika hassua muuten, kun tunnen yhden, jolla on kolme omaa lasta eikä hän ole synnyttänyt niistä yhtään. Keisarinleikkauksella...

Niin, kysymyksessä siis nainen ja äiti eikä isä vaikka isänpäivästä kysymys onkin.

• myösminäolen

Synnyttänyt keisarinleikkauksella on käytetty sanonta.

• k-kk

Tässähän me ,kaks pahnanpohjimmaista suoritamme joka ehtoista mielipiteen vaihtoa.
        Olen huomannut sun käyttävän tota talkkari nimitystä ,on mulla nikkikin jota pyytäisin käyttämään.
        Syystä että et vahinkossa sotke viattomia mukaan , meiän suhteeseen.

Jos sinä teet johtopäätöksiä ja niiden perusteella kerrot kummastelujasi lapsiluvustani ja vähän muustakin, niin voisit vähän miettiä ja harkita. Ennen kuin avaat sanaisen arkkusi, ehkä sinusta saisi hieman myönteisemmän kuvan.
        Nyt vaikutat pelkältä piikittelijältä.
        Olisi selvyyden vuoksi pitänyt kirjoittaa, että ensimmäisen viestini alku oli suunnattu aloittajalle. Meillä isänpäivä on ihan tavallinen päivä, ehkä täytekakkua miehet saavat.

• Provoilija
        k-kk kirjoitti:

Tässähän me ,kaks pahnanpohjimmaista suoritamme joka ehtoista mielipiteen vaihtoa.
        Olen huomannut sun käyttävän tota talkkari nimitystä ,on mulla nikkikin jota pyytäisin käyttämään.

"meiän suhteeseen"
        Talkkarilla ja siivoojalla suhde. Tietääkö vaimosi?

• Korppis1
        Provoilija kirjoitti:

"meiän suhteeseen"

K/K ja Ancelin hyökkäys siivoojaa vastaan oli yllättävä ja aiheeton. Anceli alkoi heittämään huumoria seksistä, huumoria, jota yksi tai toinen ei heti ymmärtänyt ja kun siivooja pyysi tarkennusta se meni yksityisyyden piikkiin.

Anceli kirjoitti: "Voi sua pientä inisijää, mikä on tehnyt elämästäsi niin vaikeaa, että kaiken aikaa pitää naljailla."

Niin mikä on tehnyt sinun elämästäsi vaikeaa kun aloit najailemaan siivoojalle Anceli?

Seksi tekee iloiseksi ja tyytyväiseksi ei kiukkuiseksi.

Olisiko kyseessä seksinpuute.

• Korppis1 kirjoitti:

K/K ja Ancelin hyökkäys siivoojaa vastaan oli yllättävä ja aiheeton. Anceli alkoi heittämään huumoria seksistä, huumoria, jota yksi tai toinen ei heti ymmärtänyt ja kun siivooja pyysi tarkennusta se meni yksityisyyden piikkiin.

Anceli kirjoitti: "Voi sua pientä inisijää, mikä on tehnyt elämästäsi niin vaikeaa, että kaiken aikaa pitää naljailla."

Niin mikä on tehnyt sinun elämästäsi vaikeaa kun aloit najailemaan siivoojalle Anceli?

Kysypä tuota siivoojalta, minulla ei ole ole mistään puutetta.
        Yritä sinäkin olla tasapuolinen, vaikka puolueellinen oletkin.

• k-kk
        Korppis1 kirjoitti:

On aivan sama kuka kirjottaa niin kuin ent siivooja, pidin sitä tosi möllinä kysymyksenä , mitä kenenkään synnytykset tänne kuuluu.
        Voin kysyä keltä vaan kuten ent siivoojalta tää kun on yleinen juttutupa kuulemma.
        Voin puolustaa sinuakin kun paikalle satun oikeaan aikaan.

• k-kk
        Provoilija kirjoitti:

"meiän suhteeseen"

Meil on hieno suhde ,monta hienoa linkitystä olen siivoojalta alotukseeni saanut.

• Korppis1
        k-kk kirjoitti:

On aivan sama kuka kirjottaa niin kuin ent siivooja, pidin sitä tosi möllinä kysymyksenä , mitä kenenkään synnytykset tänne kuuluu.
        Voin kysyä keltä vaan kuten ent siivoojalta tää kun on yleinen juttutupa kuulemma.

Seksistähän oli kysymys, Anceli aloitti. Minusta seksi kuuluu aloituksen aiheeseen seksiä isälle isäinpäivänä ja isä tulee iloiseksi.

2007 kun aloitin kirjoittamaan voi kuinka olin tyhmä kyselijä, ei ollut puolustajia..Minä tunnen velvollisuutta puolustaa siivoojaa.

Vaikka uskon siivoojan pärjäävän sanallisesti ilman apuani, kuitenkin kaksi oli yhtä vastaan siis ylivoimapeliä, joten menin narun toiseen päähän avittamaan.
        Nyt olette nokka herneissä, pyh.... puhaltakaa ne ulos.

• ent.siivoojaparka
        k-kk kirjoitti:

Sanothan sinäkin minua siivoojaksi:"""Näin se siivooja menee ,yleinen palsta..."""
        Nii, että samat sanat, talkkari:
        """....on mulla nikkikin jota pyytäisin käyttämään.""""

• Korppis1 kirjoitti:

Seksistähän oli kysymys, Anceli aloitti. Minusta seksi kuuluu aloituksen aiheeseen seksiä isälle isäinpäivänä ja isä tulee iloiseksi.

2007 kun aloitin kirjoittamaan voi kuinka olin tyhmä kyselijä, ei ollut puolustajia..Minä tunnen velvollisuutta puolustaa siivoojaa.

Vaikka uskon siivoojan pärjäävän sanallisesti ilman apuani, kuitenkin kaksi oli yhtä vastaan siis ylivoimapeliä, joten menin narun toiseen päähän avittamaan.

Ei ole hernettä nokassa, ehkä sinä et ole kaikkia keskusteluja seurannut.
        Ole niitä naljailuja saanut yllinkyllin.
        Ja melko turhaa kun esitit noita olettamuksia minusta. Aika ala-arvoista sinulta.

• ent.siivoojaparka
        k-kk kirjoitti:

Mikset talkkari puolustanut esim. siilimuoria, kun hänenkin lapsistaan kyseltiin?
        Eikä hän siitä kyllä veetuiluun asti pahastunutkaan niinkuin sinä ja Ancelina teitte. Mikä siinä teidän kohdallane oli niin arkaa?

Mikset talkkari puolustanut esim. siilimuoria, kun hänenkin lapsistaan kyseltiin?
        Eikä hän siitä kyllä veetuiluun asti pahastunutkaan niinkuin sinä ja Ancelina teitte. Mikä siinä teidän kohdallane oli niin arkaa?

Sinun päättelysi kuten olen jo sanonut, erinäisistä asioista"Miten kahdella seksillä tehdään kolme lasta", oliko asiallista kirjoittelua.
        Mietihän nyt.

• Korppis1
        Ancelina kirjoitti:

Ei ole hernettä nokassa, ehkä sinä et ole kaikkia keskusteluja seurannut.
        Ole niitä naljailuja saanut yllinkyllin.
        Ja melko turhaa kun esitit noita olettamuksia minusta. Aika ala-arvoista sinulta.

Mitä olettamuksia kirjoitin sinun kirjoituksia luin ja tulkitsin.

"Kaikkea mahdollista, lahjoja, kukkia ja hyvää ruokaa, niin mies tulee iloiseksi ja tyytyväiseksi, huomaa kaksi "seksiä". :)" Onko tämä tekstiäsi?

• Korppis1 kirjoitti:

Mitä olettamuksia kirjoitin sinun kirjoituksia luin ja tulkitsin.

"Kaikkea mahdollista, lahjoja, kukkia ja hyvää ruokaa, niin mies tulee iloiseksi ja tyytyväiseksi, huomaa kaksi "seksiä". :)" Onko tämä tekstiäsi?

Niin ja mitä ent.siivoojaparka tuosta päätteli ja kyseli.
        Sinä päättelit ja vihjailit asiattomia.
        Ei toimita jatkaa.

• Korppis1
        Ancelina kirjoitti:

Niin ja mitä ent.siivoojaparka tuosta päätteli ja kyseli.
        Sinä päättelit ja vihjailit asiattomia.
        Ei toimita jatkaa.

"Katopa kun noissa kahdessa sanassa oli se " seksi" siellä lopussa ja miksei isänpäivänäkin voi harrastaa, jos ja kun.."

Huumoria sitä täällä tarvitaan jos vain pokka kestää poikkeavat mielipiteet ; )

• Korppis1 kirjoitti:

Oletko sinä heta?jos olet niin kyl me kirjotellaan jatkossakin ja jatkossakin voin jotakin puolustaa jos sitä turhasta kurmotat

En mäkään ny kaikkea huomaa,laittakaa lista esille ketä on aihetta haukuttu niin katotaan

Sanothan sinäkin minua siivoojaksi:"""Näin se siivooja menee ,yleinen palsta..."""
        Nii, että samat sanat, talkkari:
        """....on mulla nikkikin jota pyytäisin käyttämään.""""

Mutta kun sulla on nikkinä siivooja ? anna toinen tunnus niin täältä pesee.

• ent.siivoojaparka
        koti-kiusattu kirjoitti:

Mutta kun sulla on nikkinä siivooja ? anna toinen tunnus niin täältä pesee.

Eikä ole. Lue uudestaan ja paremmin.

Eikä ole. Lue uudestaan ja paremmin.

Jos ent.siivoojaparasta ei voi käyttää siivooja lyhennystä niin voisitko ystävällisesti antaa vinkkiä miten sinua puhutellaan ja lupaatko vastaavasti toisia samoin kunnioittaa?

• ent.siivoojaparka
        koti-kiusattu kirjoitti:

Jos ent.siivoojaparasta ei voi käyttää siivooja lyhennystä niin voisitko ystävällisesti antaa vinkkiä miten sinua puhutellaan ja lupaatko vastaavasti toisia samoin kunnioittaa?

Jos entistä talkkaria ei saa sanoa talkkariksi, niin millä logiikalla silloin voi sanoa entistä siivoojaa siivoojaksi?
        Puhuttelisinhan minä sinua sinun nikilläsi, mutta kun sinulla niitä on niin paljon: pataluha 1, pataluha2, pataluha3, pataluha4... k-kk, Piikkiö, koti-kiusattu ja pataluhan lisäksi vielä muut puskanikkisi ties kuinka paljon.
        Enhän minä millään jaksa koko listalla sinua puhutella. Menen helpoimman kautta ja puhuttelen yksinkertaisesti talkkarina. Hyvinhän tuon tittelisi näyt silti ymmärtävän.

• k-kk

Jos entistä talkkaria ei saa sanoa talkkariksi, niin millä logiikalla silloin voi sanoa entistä siivoojaa siivoojaksi?
        Puhuttelisinhan minä sinua sinun nikilläsi, mutta kun sinulla niitä on niin paljon: pataluha 1, pataluha2, pataluha3, pataluha4... k-kk, Piikkiö, koti-kiusattu ja pataluhan lisäksi vielä muut puskanikkisi ties kuinka paljon.
        Enhän minä millään jaksa koko listalla sinua puhutella. Menen helpoimman kautta ja puhuttelen yksinkertaisesti talkkarina. Hyvinhän tuon tittelisi näyt silti ymmärtävän.

Koska olet noin hyvin jaksanut luettoroida ja laittaa muistiin käyttämäni tunnukset.
        Ent.siivoojasta tulee aika luontevasti siivooja mutta miten luettelemista nikeistä tulee talkkari? vastaanko puolestasi?
        Erittäin hyvin heitit epäilyksen varjon lukijoiden eteen , ellei ole lukenut noitten nikkien juttua niin ei voi sanoa kuin minä sanon.
        Kaikissa jutuissa on ollut selvä polku minuun.
        Mut asiaan, olit niin tohkeissasi tosta nikki luettelosta että et vastannut omaa nikkiäsi koskevaan kysymykseen?
        Et edellenkään vastannut toisenkaan kysymykseen?
        Koska et mukamas löytänyt tosta omasta luettelostasi mieleistä vaan keksit oman niin silloin mullakin on oikeus keksiä haluamani puhuttelu nimi sulle?
        Tapaamme jatkossakin toivottavasti joskus ihan lepposissakin merkeissä.

• Korppis1 kirjoitti:

"Katopa kun noissa kahdessa sanassa oli se " seksi" siellä lopussa ja miksei isänpäivänäkin voi harrastaa, jos ja kun.."

Huumoria sitä täällä tarvitaan jos vain pokka kestää poikkeavat mielipiteet ; )

Kyllä mun täytyy nyt pahoitella tuolla sanan loppuosalla aiheuttamaani sekaannusta.
        Enhän voinut tietää, että lähes seitsemänkymppinen yksinhuoltajasinkku siitä noin hämmentyy ja alkaa kehittelemään villejä kuvioita.
        Eihän voi tietää milloin hän viimeksi on kyseistä piip harrastanut. Ehkä vain kahdesti elämänsä aikana.
        Sinä sentään kokeneena naisena urheasti häntä puolustit, kaikki kunnia sinulle.
        Pyrin jatkossa varovaisuuteen etten järkytä toisten herkkiä mieliä.

• Ancelina kirjoitti:

Kyllä mun täytyy nyt pahoitella tuolla sanan loppuosalla aiheuttamaani sekaannusta.
        Enhän voinut tietää, että lähes seitsemänkymppinen yksinhuoltajasinkku siitä noin hämmentyy ja alkaa kehittelemään villejä kuvioita.
        Eihän voi tietää milloin hän viimeksi on kyseistä piip harrastanut. Ehkä vain kahdesti elämänsä aikana.
        Sinä sentään kokeneena naisena urheasti häntä puolustit, kaikki kunnia sinulle.
        Pyrin jatkossa varovaisuuteen etten järkytä toisten herkkiä mieliä.

Oi ja voi taas tätä sinun tekstiä, nousitko väärällä jalalla.

Muita naijaan, mutta minua ei milloinkaan.

• korppis kirjoitti:

Oi ja voi taas tätä sinun tekstiä, nousitko väärällä jalalla.

Muita naijaan, mutta minua ei milloinkaan.

Noh, mikäs nyt harmittaa :) Mihinkä se kuuluisa huumori tai sen tajuaminen katosi?
        Toiset saa nalkuttaa ja vihjailla, minä en yhtään mitään?
        Voi voi sua, on se sun kannalta ikävää, ettei sua milloinkaan. Olen tuonkin näiltä palstoilta useaan otteeseen lukenut, taitaa olla teille isokin ongelma.
        On se kiva, kun mulla on terve ja hyväkuntoinen mies, ei tarvitse edes mitään apuaineita.
        Enkä nouse koskaan väärällä jalalla, ei ole mitään syytä.

• ent.siivoojaparka
        Ancelina kirjoitti:

Noh, mikäs nyt harmittaa :) Mihinkä se kuuluisa huumori tai sen tajuaminen katosi?
        Voi voi sua, on se sun kannalta ikävää, ettei sua milloinkaan. Olen tuonkin näiltä palstoilta useaan otteeseen lukenut, taitaa olla teille isokin ongelma.
        On se kiva, kun mulla on terve ja hyväkuntoinen mies, ei tarvitse edes mitään apuaineita.

Sinulla se on aina kaikki hyvin vaikka toisaalta kaikki kuulostaa olevan päin persittä.
        Mistä minä pystyin tietämään, että sinun lapsesi on haikara tuonut?

• Ancelina kirjoitti:

Kirjoitit, "On se kiva, kun mulla on terve ja hyväkuntoinen mies, ei tarvitse edes mitään apuaineita.

Nyt on muotia leikkiä erilaisilla verneillä ; ) Upeita vatsapohjan orgasmeja. Kunnon jutkyt kuten Timo Soini tietää. Sellaiseen jytkyyn tarvitaan muutakin jämäkästi seisova kuuskymppinen ; ) Kunnon rakastaja ei nylykytä. ; )

• korppis kirjoitti:

Kirjoitit, "On se kiva, kun mulla on terve ja hyväkuntoinen mies, ei tarvitse edes mitään apuaineita.

Nyt on muotia leikkiä erilaisilla verneillä ; ) Upeita vatsapohjan orgasmeja. Kunnon jutkyt kuten Timo Soini tietää. Sellaiseen jytkyyn tarvitaan muutakin jämäkästi seisova kuuskymppinen ; ) Kunnon rakastaja ei nylykytä. ; )

No niin, kun aikamme keskusteltiin, niin löytyihän meille yhteinen harrastus.
        Jytkyjen metsästys vermeillä, vaan ei Viagralla.
        Me tytöt ei nylkyttäjiin päin vilkaistakaan.
        Kunnon jytkyt vaan molemmille ja elämä maistuu makialle:))

• er33
        Korppis1 kirjoitti:

• kukintyylillään

Meillä ei kovin isosti isänpäivää vietetä niin kuin ei äitien päivääkään. Perinteenä on kuitenkin ollut molempina päivinä vähän parempi aamiainen. Kun normaalisti aamupala on leipää ja kahvia niin pyhänä sitten varataan lisäksi pekonia, munia tms.

• Kovin vaihtelevia ovat mielipiteet, mutta olen nyt saanut jonkinlaisen käsityksen asiasta. Yksilöllistä ja monista eri asioista riippuvaa on isänpäivän vietto.
      Minä ole de-meterin kanssa niitä jotka ostaa koko paketin. Samoin, se joka menee mun kanssa kimppaan ostaa myös koko paketin.
      Korppiksen kanssa samaa mieltä siitä että kaikkein paras olisi tietenkin antaa poikien itse huolehtia nää yhteydenpidot ja isien taas kun omista pojistaan (eri äiti), mutta tapaukseni on siinä mielessä kinkkinen että pojan äiti on kuollut ja hänellä on paha sosiaalinen fobia (ei minun keksintöä, vaan dokumentoitu) joka tekee yhteydenpidon vaikeaksi. Isälleen hän toki soittaa, mutta vain kun on joku tarve jostain. Lutunen pahoittaa mielensä kyllä jos poika ei ota yhteyttä edes isänpäivänä. Siksi minä laitan viestejä hänelle.

• KuullostaaOudolta

Lutunenko ei ymmärrä omaa poikaansa ja pahoittaa mielensä ellei tämä sairautensa vuoksi ota yhteyttä? Onko se hyvä jos poika kertoo ottavansa yhteyttä koska häntä painostettiin viestittämällä?

• KuullostaaOudolta kirjoitti:

Lutunenko ei ymmärrä omaa poikaansa ja pahoittaa mielensä ellei tämä sairautensa vuoksi ota yhteyttä? Onko se hyvä jos poika kertoo ottavansa yhteyttä koska häntä painostettiin viestittämällä?

Kyllä aspergerilapsen isän pitää lapsensa tuntea ja hyväksyä lapsen erilaisuus.
        Jos isän mieli pahoittuu siitä, että lapsi ei ole sosiaalisesti yhteistyökykyinen silloin on isän ymmärryksessä vikaa. Hänen tehtävänsä on kannustaa lastaan. Poika tarvitsee isän tukea.

• ent.siivoojaparka

Paloma:
        """"Lutunen pahoittaa mielensä kyllä jos poika ei ota yhteyttä edes isänpäivänä. Siksi minä laitan viestejä hänelle.""""

Laitapa mieluummin viestejä lutuselle, että pitää itse yhteyttä lapseensa, eikä istu odottelemassa, että lapsi ottaa häneen yhteyttä. Ettei tule samanlaiset rääkyjäiset kuin minun lapsillani, että miksi isi ei välittänyt helle ilmoittaa edes sitä, että on kuolemansairas. Lutusellasi nyt ei ehkä ole henki katkolla vaikka mistä sitä hänenkin iässään tietää koskaan milloin se lähtö on.

• korppis kirjoitti:

Kyllä aspergerilapsen isän pitää lapsensa tuntea ja hyväksyä lapsen erilaisuus.
        Jos isän mieli pahoittuu siitä, että lapsi ei ole sosiaalisesti yhteistyökykyinen silloin on isän ymmärryksessä vikaa. Hänen tehtävänsä on kannustaa lastaan. Poika tarvitsee isän tukea.

Kyllä hän tuntee ja tietää poikansa, eikä hänen ymmärryksessään ole mitään vikaa. Siitäkin huolimatta hänestä tuntuu ikävältä kun ainoa lapsi ei jaksa ottaa yhteyttä merkkipäivinä ja se eo johdu siitä että heillä olisi mitenkään huonot välit. Kyllä minä olen häntä aikaisemminkin muistuttanut, esim. iskän synttäreistä ja kukaan ei ole tykännyt pahaa.
        Kyllä he ovat viikottain jonkinlaisessa puhelinkontaktissa, joskus soittaa iskä, joskus poika. Hän on tosin hyvin sulkeutunut eikä avaudu edes isälleen eikä kerro asioistaan mitään. Minä kysyn koulusta ja hänellä on ikäänkuin valmiiksi harjoiteltu vastaus: kaikki menee hyvin! Isälleen hän voi soittaa ja kysyä jotain käytännnön asiaa ja odottaa että iskä vain ratkaisee kaikki hänen juttunsa vaikka välimatkaa on nyt yli tunnin automatka. Joskus hän soittaa eikä ole mitään asiaa eikä puhuttavaa, ainoastaan tarve kuulla isän ääni.
        Ongelmaksi hänen sulkeutuneensa tulee sosiaalisissa tilanteissa: hän ei osaa ottaa kontaktia onnitellaakseen, toivottaakseen mitään, kaikki small talk on täysin mahdotonta. Viemme aina hänet mukana kaikkiin perhejuhliin, mutta hän ei koskaan osallistu, esim. ostamalla mitään lahjaa tai viemällä kukkia. Hän vastaa lyhyesti jos hänelle puhutaan. Hän on kuitenkin erittäin älykäs ja terävä opiskelija. Omaa diagnoosiaan hän ei tunnusta eikä hyväksy. Minua vastaan henkilökohtaisesti en usko hänellä olevan mitään. Minä opettelen edelleenkin, nyt kolmen ja puolen jälkeen vieläkin, miten ymmärtää hänen ajatusmaailmaansa. Haluaisin integroida hänet enemmän uusioperhepiiriimme, mutta hän ei itse tee mitään aloitetta. Jouluja ja juhannuksia olemme viettäneet koko jengillä ja muutaman oluen jälkeen hän voi jopa nauraa ja hymyillä ja jutella mun lasten kanssa.

• ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

Kyllä hän tuntee ja tietää poikansa, eikä hänen ymmärryksessään ole mitään vikaa. Siitäkin huolimatta hänestä tuntuu ikävältä kun ainoa lapsi ei jaksa ottaa yhteyttä merkkipäivinä ja se eo johdu siitä että heillä olisi mitenkään huonot välit. Kyllä minä olen häntä aikaisemminkin muistuttanut, esim. iskän synttäreistä ja kukaan ei ole tykännyt pahaa.
        Kyllä he ovat viikottain jonkinlaisessa puhelinkontaktissa, joskus soittaa iskä, joskus poika. Hän on tosin hyvin sulkeutunut eikä avaudu edes isälleen eikä kerro asioistaan mitään. Minä kysyn koulusta ja hänellä on ikäänkuin valmiiksi harjoiteltu vastaus: kaikki menee hyvin! Isälleen hän voi soittaa ja kysyä jotain käytännnön asiaa ja odottaa että iskä vain ratkaisee kaikki hänen juttunsa vaikka välimatkaa on nyt yli tunnin automatka. Joskus hän soittaa eikä ole mitään asiaa eikä puhuttavaa, ainoastaan tarve kuulla isän ääni.
        Ongelmaksi hänen sulkeutuneensa tulee sosiaalisissa tilanteissa: hän ei osaa ottaa kontaktia onnitellaakseen, toivottaakseen mitään, kaikki small talk on täysin mahdotonta. Viemme aina hänet mukana kaikkiin perhejuhliin, mutta hän ei koskaan osallistu, esim. ostamalla mitään lahjaa tai viemällä kukkia. Hän vastaa lyhyesti jos hänelle puhutaan. Hän on kuitenkin erittäin älykäs ja terävä opiskelija. Omaa diagnoosiaan hän ei tunnusta eikä hyväksy. Minua vastaan henkilökohtaisesti en usko hänellä olevan mitään. Minä opettelen edelleenkin, nyt kolmen ja puolen jälkeen vieläkin, miten ymmärtää hänen ajatusmaailmaansa. Haluaisin integroida hänet enemmän uusioperhepiiriimme, mutta hän ei itse tee mitään aloitetta. Jouluja ja juhannuksia olemme viettäneet koko jengillä ja muutaman oluen jälkeen hän voi jopa nauraa ja hymyillä ja jutella mun lasten kanssa.

Lutusen poikahan kuulostaa ihan minun sukulaissielultani. Paitsi tuon älykkään ja terävän opiskelijan voi jättää pois minun kohdallani.
        Olisikohan minullakin jotain niin hienoa kuin asberger? Olisihan se parempi kuin ei mitään. Ehkä minä en hullu olekaan?

• Korppis1
        Paloma.se.co kirjoitti:

Älykkäät, sosiaalisesti rajoittuneet aspergerit ovat erakkoja. He voivat yllättää tietomäärällään, kielitaidollaan, teknisellä osaamisellaan, mutta lähelleen he eivät päästä kuin aivan lähimmät ja sinä et kuulu heihin. Tämä voi tuntua pahalta. Sinun on hyväksyttävä se tosiasia. Hän voi vuosien saatossa edistyä, mutta ei muuttua sosialaalisesti vapaaksi. Jos hän ei muista isäinpäivää, on pieni asia siihen nähden, että hän soittaa isälleen vaikka ei sanoisi mitään. Ei hän muutu hän elää elämänsä yksin. Hän ei avioidu eikä valmistu koskaan tai jos valmistuu ei ole kykenevä tekemään työelämän vaatimaa yhteistyötä. Joten ainut mitä lutunen voi tehdä on antaa omaa aikaansa pojalleen aina silloin tällöin. Älä tunge mukaan.

• ent.siivoojaparka
        Korppis1 kirjoitti:

Älykkäät, sosiaalisesti rajoittuneet aspergerit ovat erakkoja. He voivat yllättää tietomäärällään, kielitaidollaan, teknisellä osaamisellaan, mutta lähelleen he eivät päästä kuin aivan lähimmät ja sinä et kuulu heihin. Tämä voi tuntua pahalta. Sinun on hyväksyttävä se tosiasia. Hän voi vuosien saatossa edistyä, mutta ei muuttua sosialaalisesti vapaaksi. Jos hän ei muista isäinpäivää, on pieni asia siihen nähden, että hän soittaa isälleen vaikka ei sanoisi mitään. Ei hän muutu hän elää elämänsä yksin. Hän ei avioidu eikä valmistu koskaan tai jos valmistuu ei ole kykenevä tekemään työelämän vaatimaa yhteistyötä. Joten ainut mitä lutunen voi tehdä on antaa omaa aikaansa pojalleen aina silloin tällöin. Älä tunge mukaan.

Älä mene sanomaan, ettei avioidu koskaan. Tulee mieleen siskoni poika, jonka suusta kaikkein monisanaisimman lauseen olen kuullut: "tuo auto liikkuu", kun oli unohtunut laittaa käsijarru päälle. Muuten häneltä saa riuhtomalla riuhtoa sanoja suusta, mutta kyllä hänet nappasi ihan fiksu tyttö (aika puhelias) miehekseen ja hyvin heillä näkyy menevän.

• Korppis1

Älä mene sanomaan, ettei avioidu koskaan. Tulee mieleen siskoni poika, jonka suusta kaikkein monisanaisimman lauseen olen kuullut: "tuo auto liikkuu", kun oli unohtunut laittaa käsijarru päälle. Muuten häneltä saa riuhtomalla riuhtoa sanoja suusta, mutta kyllä hänet nappasi ihan fiksu tyttö (aika puhelias) miehekseen ja hyvin heillä näkyy menevän.

Keskusten ASPERGERIN OIREYHTYMÄ:stä

Aspergerin oireyhtymä on autismin kirjoon kuuluva neurobiologinen keskushermoston kehityshäiriö, joka aiheuttaa vaihtelevia toiminnan esteitä. Asperger-henkilöllä (AS-henkilöllä) aistien välittämä tieto ja sen tulkinta on yksilöllistä ja eriasteisesti poikkeavaa.

Aspergerin oireyhtymässä on kyse tietyistä piirteistä koostuvasta käyttäytymiskuvasta, joka on monimuotoinen ja omaleimainen.

AS-henkilöt

ymmärtävät asioiden merkityksiä eri lailla
        mieltävät ympäristöään eri lailla
        Käyttäytymisessä havaittavia piirteitä ovat

vaikeudet sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja kommunikoinnissa
        paneutuminen erityisiin mielenkiinnon kohteisiin
        vaikeus asettua toisen ihmisen asemaan
        poikkeavat reaktiot aistiärsykkeisiin.
        Aspergerin oireyhtymä ei ole psyykkinen sairaus eikä kasvatuksen tulosta.

Lainaus Aspergerin oireyhtymä

• onkopapusieraimessa

Oireet sopivat erinomaisesti omaan käyttäytymiseesi.

• korppis1
        onkopapusieraimessa kirjoitti:

Oireet sopivat erinomaisesti omaan käyttäytymiseesi.

Niinkö? no olen saanut kuulla useita analyysejä mielenterveydestäni, mutta aspergerin oireyhtymää en vielä, onnea olet ensimmäinen papuaivo ; )

• Korppis1 kirjoitti:

"Älä tunge mukaan."
        Mikään ei olisi sen helpompaa kuin olla välittämättä ja lakaista maton alle se tosiasia että pojallakin on tunteet ja hän tarvitsee ja kaipaa isäänsä ja haluaa olla osa perheyhteisöä, vaikka ei siihen sosiaalisesti pysty. Emme ole koskaan pakottaneet häntä tulemaan mihinkään yhteisiin juttuihin, mutta ei hän toisaalta halua olla yksinkään, esim jouluna tai merkkipäivinä. Me yleensä pyydämme hänet mukaan äitinsä haudalle, minä ostan kukat ja kranssit ja kynttilät, hän aina asettelee ne ja auttaa haudan koristamisessa. En usko pätkääkään että hän kokee että minä "tungen" hänen elämäänsä.

• Korppis1 kirjoitti:

Aspergerin oireyhtymä on autismin kirjoon kuuluva neurobiologinen keskushermoston kehityshäiriö, joka aiheuttaa vaihtelevia toiminnan esteitä. Asperger-henkilöllä (AS-henkilöllä) aistien välittämä tieto ja sen tulkinta on yksilöllistä ja eriasteisesti poikkeavaa.

Aspergerin oireyhtymässä on kyse tietyistä piirteistä koostuvasta käyttäytymiskuvasta, joka on monimuotoinen ja omaleimainen.

AS-henkilöt

Sitäkin on hyvin eriasteista ja toisilla sosiaalinen fobia ja kyvyttömyys on niin suuri että he tarvitsevat terapiaa ja ohjausta selvitäkseen arkielämän kuvuoista. Tämä poika tarvitsisi ensi sijassa ehkä tyttöystävää ja sitten toiseksi siivousapua.

• ent.siivoojaparka
        Korppis1 kirjoitti:

AS-henkilöt

Kyllä minulle asberger on silleen tuttua, että nuoremman likkani yhden kaverin perheessä on isällä ja yhdellä pojista asberger. Vanhemmalla likalla on ollut asberger oppilaita, joita hän vapaa-aikanaan vieläkin auttaa eteenpäin heidän jatko-opinnoissaan.

• Korppis1
        Paloma.se.co kirjoitti:

"Älä tunge mukaan."
        Mikään ei olisi sen helpompaa kuin olla välittämättä ja lakaista maton alle se tosiasia että pojallakin on tunteet ja hän tarvitsee ja kaipaa isäänsä ja haluaa olla osa perheyhteisöä, vaikka ei siihen sosiaalisesti pysty. Emme ole koskaan pakottaneet häntä tulemaan mihinkään yhteisiin juttuihin, mutta ei hän toisaalta halua olla yksinkään, esim jouluna tai merkkipäivinä. Me yleensä pyydämme hänet mukaan äitinsä haudalle, minä ostan kukat ja kranssit ja kynttilät, hän aina asettelee ne ja auttaa haudan koristamisessa. En usko pätkääkään että hän kokee että minä "tungen" hänen elämäänsä.

Kun lutunen tapaa poikansa anna heille yhteistä aikaa, sitä tarkoitin. Et voi auttaa vaikka kuinka yrität. Ei poika muutu. Voi hän toki rakastua, mutta uskon hänen rakastuvan kohteeseen, joka on saavuttamaton. Terapiaa, kuinka vanha poika on? Terapiat taitaa olla myöhäisiä ja jos ne nyt ylipäätään auttaa. Älä hakkaa päätäsi seinään se on aivan turhaan kaikki pysyy entisellään mikään ei muutu.

• Korppis1

Kyllä minulle asberger on silleen tuttua, että nuoremman likkani yhden kaverin perheessä on isällä ja yhdellä pojista asberger. Vanhemmalla likalla on ollut asberger oppilaita, joita hän vapaa-aikanaan vieläkin auttaa eteenpäin heidän jatko-opinnoissaan.

Asperger ei ole yksiselitteinen kuten linkistä, jonka lainasin ilmenee. On lähes normaalin tuntuista elämää eläviä tai täysin muiden avulla eläviä.

Joillakin empatiakyky puutteellinen. Agressiivisiä, jolloin tunteet voivat ryöstäytyä ja läheinenkin voi joutua uhatuksi.

On viisaitaja, neroja, tyhmiä on ulkoisesti sosiaalisen oloisia, mutta rajoitettuja luomaan pysyviä ihmissuhteita jne.jne.

Antaa olla ei he muutu, olen seurannut kymmenen vuotta aitopaikalla huippuälykästä aspergeria. Hän käy työssä, elättää itsensä. On siisti. Kaikki päällisin puolin hyvin vaan kun ei ole. Lupaus on sana ja se ei välttämättä tarkoita, että luvattu asia toteutuisi.

• ent.siivoojaparka
        Korppis1 kirjoitti:

Asperger ei ole yksiselitteinen kuten linkistä, jonka lainasin ilmenee. On lähes normaalin tuntuista elämää eläviä tai täysin muiden avulla eläviä.

Joillakin empatiakyky puutteellinen. Agressiivisiä, jolloin tunteet voivat ryöstäytyä ja läheinenkin voi joutua uhatuksi.

On viisaitaja, neroja, tyhmiä on ulkoisesti sosiaalisen oloisia, mutta rajoitettuja luomaan pysyviä ihmissuhteita jne.jne.

Antaa olla ei he muutu, olen seurannut kymmenen vuotta aitopaikalla huippuälykästä aspergeria. Hän käy työssä, elättää itsensä. On siisti. Kaikki päällisin puolin hyvin vaan kun ei ole. Lupaus on sana ja se ei välttämättä tarkoita, että luvattu asia toteutuisi.

Tuo viimeinen lause kuulostaa niin tutulta.
        Niitä pidetään monesti tuhannen epäluotettavina ihan turhastikin. Minulla oli yksi työkaveri, joka sai pomon hermot palamaan, kun ei siivonnut jotain vaikka oli ihan höylisti luvannut.
        Minulle tuli hänestä mieleen yksi asberger oppilas, josta likka oli kertonut. Häntä opettajat pitivät laiskana ja juntturana, kun hän ei tehnyt kotitehtäviään vaikka aina kun hänelle kuinka nätisti sanottiin, että voisitko tehdä sen huomiseksi tai ehtisitkö tekemään sen huomiseksi, niin hän lupasi eikä tehnyt kuitenkaan. Mutta hän ymmärsi ne "voisitko" ja "ehtisitkö" pelkiksi kysymyksiksi vain ja kyllä hän tietysti voisi ja ehtisikin (jos käskettäisiin). Hänelle piti aina sanoa suora määräys, että tee se huomiseksi, niin sitten hän teki ja hyvin tekikin.
        Työkaverikin alkoi tekemään mitä oli luvannut, kun pomo lopetti kysymästä, että voisitko mennä siivoamaan (niinkuin hänellä oli tapana) ja alkoi sanomaan, että menepä siivoamaan ...

• Korppis1 kirjoitti:

Kun lutunen tapaa poikansa anna heille yhteistä aikaa, sitä tarkoitin. Et voi auttaa vaikka kuinka yrität. Ei poika muutu. Voi hän toki rakastua, mutta uskon hänen rakastuvan kohteeseen, joka on saavuttamaton. Terapiaa, kuinka vanha poika on? Terapiat taitaa olla myöhäisiä ja jos ne nyt ylipäätään auttaa. Älä hakkaa päätäsi seinään se on aivan turhaan kaikki pysyy entisellään mikään ei muutu.

Noin minäkin olen sen käsittänyt ja aina kun poika tarvitsee jotain isänsä apua en lähde mukaan vaan annan Lutusen mennä yksin viettämään "laatuaikaa" lapsensa kanssa. Poika on aikamies jo, 27 v., mutta vaikuttaa paljon nuoremmalta. Kaikki käytännön asiat ovat kuin eka kertaa kuulisi asiasta.
        Häneltä puuttuu täysin kyky ajatella oman itsensä ulkopuolelta, ottaa muita ihmisiä huomioon ja tuntea empatiaa tai yhteenkuuluvaisuutta. On oltava varovainen mitä hänelle sanoo kun hän ottaa kaikki asiat täysin kirjaimellisesti; meidän huumoria hän ei tymmärrä.
        Sisälle asuntoonsa hän ei päästä ketään muita kuin isänsä. Olen miettinyt asunnon siivousta, kun siellä on kuulemma täydellinen hävityksen kauhistus, mutta minua hän ei päästä sisään, saati sitten jotain siivousfirmaa. Asunnossa olisi useita juttuja joita pitäisi antaa korjata, vuotavia raanoja jne. mutta hän ei päästä talonmiestä sisään. Pitäisi kai pyytää Lutusta käymään siellä jos sen verran pystyisivät kahdestaan siivoamaan että kehtaisi päästää talkkarin sisälle.
        Eiliseen tekstiviestiini isänpäivän vietosta ei ole tullut vastausta. Isä saa soittaa tänä iltana ja kysyä haetaanko. Olen sanonut hänelle että hän on aina tervetullut.

• hytinäx1

No eikö siinä olisi isänpäivän viettoa Lutuselle ja hänen pojalleen jos Lutunen menisi pojan asuntoon työkalupakki kainalossa ja vaikka leivokset toisessa.
        Tarviiko sitä miestä siihen pyytää, vai onko lutusellakin jonkin asteen asperger.

• hytinäx1 kirjoitti:

No eikö siinä olisi isänpäivän viettoa Lutuselle ja hänen pojalleen jos Lutunen menisi pojan asuntoon työkalupakki kainalossa ja vaikka leivokset toisessa.
        Tarviiko sitä miestä siihen pyytää, vai onko lutusellakin jonkin asteen asperger.

Lutunen on sosiaalinen ja auttavainen mies, mutta ne korjaukset olisi hyvä antaa talkkarin tehdä
        Aspergerista vielä: tietääkö kukaan voiko sairaus puhjeta kouluikäisenä koulukousaamisen seurauksena? Olen katsellut valokuvia Lutusen lapsesta ja pikkupoikana hänestä saa hyvin terveen ja valoisan vaikutuksen: pikkuinen naurava, toimelias vesseli kaikissa kuvissa. Kavereita synttärikakun ympärillä vaikka kuinka paljon.

• hytinäx1
        Paloma.se.co kirjoitti:

Lutunen on sosiaalinen ja auttavainen mies, mutta ne korjaukset olisi hyvä antaa talkkarin tehdä
        Aspergerista vielä: tietääkö kukaan voiko sairaus puhjeta kouluikäisenä koulukousaamisen seurauksena? Olen katsellut valokuvia Lutusen lapsesta ja pikkupoikana hänestä saa hyvin terveen ja valoisan vaikutuksen: pikkuinen naurava, toimelias vesseli kaikissa kuvissa. Kavereita synttärikakun ympärillä vaikka kuinka paljon.

Vielä vähän pistän lusikkaa soppaan. Kun pojalla on tämä asperger syndrooma niin eikö sitä voisi isä sanoa talkkarille ja kertoa että poika ei mielellään sen takia päästä asuuntoonsa henkilöä jota ei tunne.
        Sitten isä viisaana miehenä keskustelee pojan kanssa moneen kertaan ja ehdottaa että isä tekee työn mutta talkkari valvoo vaan vieressä että työ onnistuu.
        Kun poika näkee että isä tekee työn niin hän saa samalla luottamuksen talkkariin.
        Tuohon toiseen en osaa vastata, varmaankin saat siihen vastauksen jos otat yhteyttä kuntasi tai lähikaupungin asperger yhdistykseen. Sieltä saisi varmasti paljon muutakin informaatiota ja ehkä pojallekin virikkeitä.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Lapsi syntyy aspergeriksi. Asperger on autismin muoto. Autisti elää omassa maailmassaan, hänellä ei ole ystäviä. Asperger-lapsi on usein älykäs ja mielikuvitusrikas, mutta epäsosiaalinen. Autisti voi olla sulkeutunut eikä kommunikoi ympäristönsä kanssa.

• korppis kirjoitti:

Lapsi syntyy aspergeriksi. Asperger on autismin muoto. Autisti elää omassa maailmassaan, hänellä ei ole ystäviä. Asperger-lapsi on usein älykäs ja mielikuvitusrikas, mutta epäsosiaalinen. Autisti voi olla sulkeutunut eikä kommunikoi ympäristönsä kanssa.

Minulla oli jonkinlaista perustietoa aspergerista ja koko autismispektrumista, mutta ihmettelen edelleen tuota lutusen pojan autismin puhkeamista kouluiässä ja varhaisessa murrosiässä. Kun siivosimme taloa ennen myyntiä käsiini tulivat hänen sairaskertomuksensa ja kaikki ne koulukiusaamisesta kirjoitetut dokumentit missä hänen tilannettaan selvitettiin koulun, kunnan, lääkärien ja lapsipsykiatrian välillä.

Isä kertoo että hänellä oli paljon kavereita ennenkuin kiusaaminen alkoi ja oli iloinen ja toimelias pikkupoika ja valokuva-albumit todistavat sen.

Taidan lopettaa asian vatvomisen kun ei se siitä sen paremmaksi tule. Vuosien saatossa hän joko voi tai sitten ei alkaa tuntea jonkinlaista yhteenkuuluvaisuutta minun ja lasteni kanssa. Pääasia on tietenkin että hän itse ei kärsi eristäytmisestään ja että isä on hyväksynyt poikansa "erilaisuuden" ja rakastaa häntä häne omilla ehdoillaan.

• hytinäx1 kirjoitti:

Vielä vähän pistän lusikkaa soppaan. Kun pojalla on tämä asperger syndrooma niin eikö sitä voisi isä sanoa talkkarille ja kertoa että poika ei mielellään sen takia päästä asuuntoonsa henkilöä jota ei tunne.
        Sitten isä viisaana miehenä keskustelee pojan kanssa moneen kertaan ja ehdottaa että isä tekee työn mutta talkkari valvoo vaan vieressä että työ onnistuu.
        Kun poika näkee että isä tekee työn niin hän saa samalla luottamuksen talkkariin.
        Tuohon toiseen en osaa vastata, varmaankin saat siihen vastauksen jos otat yhteyttä kuntasi tai lähikaupungin asperger yhdistykseen. Sieltä saisi varmasti paljon muutakin informaatiota ja ehkä pojallekin virikkeitä.

Kiitos kun osallistut, minä kuuntelen mielelläni kaikkia joilla on jotain rakentavaa sanottavaa asiasta.
        Syy miksi hän ei päästä talkkaria sisään on se että häntä hävettää huono siivo. Ei hän päästä minuakaan eikä poikaanikaan sisälle ja se on sentään hänen asuntonsa (poikani)

Mutta ei jaksa alkaa siivoamaankaan.

Hän on alivuokralaisena minun poikani asunnossa ja poikani on huolissaan että hänelle tulee vaikeuksia kun asuntoa ei huolleta.

• tytär-vm55

Leivon isän herkkua, bostonkakkua, pakkaan rasiaan sopivat palat meille molemmille iltapäivän kahvihetkeä varten ja ajan reilun sadan kilometrin päähän kotikunnan palvelutalolle, aivan niin kuin olen tehnyt lähes joka sunnuntai jo kuuden vuoden ajan.

• aaaaaaaaaah

jonninjoutava keksitty päivä....paras keksitty päivä lienee vielä B&B day.

• Ihmisenä toiselle sanoisin ekaksi mieleen tullee ajatuksen,ei se kukko käskien laula.
      Pahimmas tapaukses kaikilla on vaivautunut olo tai sit ei ,voi ne pojat ymmärtääkkin ja antaa jotain takasinkin.
      Riskillä menet jos hartiavoimin koitat ihmisten tunteita ohjailla.

• nuormieli

Kyl isäinpäivänä pitää miestä muistaa oli sit isä tai ei, minä ainakin annan parastani, siis kunnon halaukset pusujen kera.

• ent.siivoojaparka

Kuules, kun se kansainvälinen miestenpäivä on vähän myöhemmin, 19.11.
        Silloin pussaillaan ja halaillaan lapsettomiakin miehiä. Ensi sunnuntai on vain isille. Yritä malttaa siihen asti.21
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansainvälinen_miestenpäivä

• nuormieli

15 päivääkö miun pittäis malttaa odottaa?, ei kyl mie otan varaslähön ja halin jo sunnuntaina, suukon voin antaa sit 19.11. katsos kun kärsivällisyys ei oo nitä miun vahvoja puolia.

• hytinäx1

Kuules, kun se kansainvälinen miestenpäivä on vähän myöhemmin, 19.11.
        Silloin pussaillaan ja halaillaan lapsettomiakin miehiä. Ensi sunnuntai on vain isille. Yritä malttaa siihen asti.21
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansainvälinen_miestenpäivä

Ihanko totta, jippii, Mikä viikonpäivä se hali-ja pusupäivä on? Torstai, hernekeitto ja lätty mansikkahillolla ja kermavaahdolla päivä. Mutta pelästyykö ne kun tulee tämmönen mummo halimaan?

• ent.siivoojaparka
        hytinäx1 kirjoitti:

Ihanko totta, jippii, Mikä viikonpäivä se hali-ja pusupäivä on? Torstai, hernekeitto ja lätty mansikkahillolla ja kermavaahdolla päivä. Mutta pelästyykö ne kun tulee tämmönen mummo halimaan?

Se on sitten vähän siinä ja siinä, pelästyvätkö.
        Epäilyttävän usein minulla on nuo vävykokelaat vaihtuneet, että en kovin monta kertaa ole ehtinyt halailemaan. Nykyinen vävykokelas on katsonutkin turvallisemmaksi pysytellä Berliinissä.

• Viatonsivullinen
    • Asperger-poika soitti juuri, ensimmäistä kertaa elämässään minulle ja minun puhelimeesi ja lupasi tulla sunnuntaina tai ehkä jo lauantai-iltana ja kysyi neuvoa mitä isille voisi ostaa. :)

• Jäämme odottamaan miten käy, toivon, että saapuu.

• korpikirjailija kirjoitti:

Jäämme odottamaan miten käy, toivon, että saapuu.

Allei mitään ihmeellista, niin uskon että tulee.
        Tämä oli jäänmurto meidän välillä. Poika soitti MINULLE vastauksena minun tekstiviestiini. Kerroin Lutuselle että hän soitti ja tulee...hän sanoi että siinä ei ollut mitään ihmeellistä että hän odotti useamman päivän ennenkuin vastasi. Hänen piti ensiksi päättää asia.

Allei mitään ihmeellista, niin uskon että tulee.
        Tämä oli jäänmurto meidän välillä. Poika soitti MINULLE vastauksena minun tekstiviestiini. Kerroin Lutuselle että hän soitti ja tulee...hän sanoi että siinä ei ollut mitään ihmeellistä että hän odotti useamman päivän ennenkuin vastasi. Hänen piti ensiksi päättää asia.

Itse suukottelin tänään aspergerimme kanssa. Uskon, että kuten jo aijemmin kirjoitit nämä "välinpitämättömät" tarvitseva myös ohjaust, holhousta ja rajoja. Olen ollut tiukka ja vaatinut, että se mikä luvataan on tehtävä. Olemme riidelleet ja olleet lähes tukkanuottasilla, mutta paljon on myös tapahtunut edistystä siitä kun tapasin ensimmäisen kerran tämän "aikuisen lapsen".

Petze on spesialisti hän on luonut poikaansa lämpimänsuhteen, hänellä on ymmärtämystä ja elastinen pitkä pinna.

Malta voi olla, että teistä tulee hyvät kaverit. Meistäkin on tullut. Talossa on wifi se oli minun toiveeni ja se toteutui.

• korpikirjailija kirjoitti:

Itse suukottelin tänään aspergerimme kanssa. Uskon, että kuten jo aijemmin kirjoitit nämä "välinpitämättömät" tarvitseva myös ohjaust, holhousta ja rajoja. Olen ollut tiukka ja vaatinut, että se mikä luvataan on tehtävä. Olemme riidelleet ja olleet lähes tukkanuottasilla, mutta paljon on myös tapahtunut edistystä siitä kun tapasin ensimmäisen kerran tämän "aikuisen lapsen".

Petze on spesialisti hän on luonut poikaansa lämpimänsuhteen, hänellä on ymmärtämystä ja elastinen pitkä pinna.

Malta voi olla, että teistä tulee hyvät kaverit. Meistäkin on tullut. Talossa on wifi se oli minun toiveeni ja se toteutui.

Me asuttiin aluksi asperger-pojan kanssa kun ostimme tän talon ja teimme putki-ja kylppäriremontit ennen muuttoa. Olin myynyt jo mökkini pari-kome kuukautta aikaisemmin. Niiden kuukausien aikana poika näyttäytyi yleensä vain ruokapöydässä tai kun kävimme kaupassa, jonne se aina halusi mukaan, hän halusi olla mukana valitsemassa mitä ostettiin. Hänen huoneessaan en käynyt koskaan, ovelta vilkaisin sitä sekasortoa kun etsimme jotain kadonnutta tavaraa. Välimme eivät ole koskaan olleet vihamieliset, mutta mitään spontaania yhteenkuuluvaisuuden sidettä meidän välille ei muodostunut. Kyllä Lutusellakin on pitkä pinna ja lämmin, ymmärtäväone suhde poikaansa, mutta uskon hänen siitäkin huolimatta että hän ymmärtää että poika on erilainen ja ajattelee eri tavalla ja vaikka hän on kyllä hankkinut tietoa aspergerista ja hyväksyy poikansa sellaisena kuin hän on (ei ole muuta vaihtoehtoa!) mutta kuitenkin hän voi sanoa joku isänpäivä että eipä poika ole soittanut ....vaikka hän kyllä soittaa jos ei saa vaihdettua patteria palohälyttimeen tai jotain vastaavaa.
        Siksi tää että hän vastasi minulle henkilökohtaisesti ja lupautui tulemaan sunnuntaina ja kyseli mitä voisi ostaa lahjaksi on huimaava askel eteenpäin.

Me asuttiin aluksi asperger-pojan kanssa kun ostimme tän talon ja teimme putki-ja kylppäriremontit ennen muuttoa. Olin myynyt jo mökkini pari-kome kuukautta aikaisemmin. Niiden kuukausien aikana poika näyttäytyi yleensä vain ruokapöydässä tai kun kävimme kaupassa, jonne se aina halusi mukaan, hän halusi olla mukana valitsemassa mitä ostettiin. Hänen huoneessaan en käynyt koskaan, ovelta vilkaisin sitä sekasortoa kun etsimme jotain kadonnutta tavaraa. Välimme eivät ole koskaan olleet vihamieliset, mutta mitään spontaania yhteenkuuluvaisuuden sidettä meidän välille ei muodostunut. Kyllä Lutusellakin on pitkä pinna ja lämmin, ymmärtäväone suhde poikaansa, mutta uskon hänen siitäkin huolimatta että hän ymmärtää että poika on erilainen ja ajattelee eri tavalla ja vaikka hän on kyllä hankkinut tietoa aspergerista ja hyväksyy poikansa sellaisena kuin hän on (ei ole muuta vaihtoehtoa!) mutta kuitenkin hän voi sanoa joku isänpäivä että eipä poika ole soittanut ....vaikka hän kyllä soittaa jos ei saa vaihdettua patteria palohälyttimeen tai jotain vastaavaa.
        Siksi tää että hän vastasi minulle henkilökohtaisesti ja lupautui tulemaan sunnuntaina ja kyseli mitä voisi ostaa lahjaksi on huimaava askel eteenpäin.

Uusioperheissä on aina alussa jännitteitä. "Mitä tuo nainen tekee talossamme."

Se on kaikille normaalisti ja ei normaalisti kehittyneille lapsille sama tunne..

Eihän "rakkaus" aikuisellekaan synny toisen lapsia kohtaan heti. Voi olla, että ei koskaan.

Vain jos lapset ovat alle kouluiän voi suhde rakentua nopeasti kuten kävi ensimmäisen avomieheni lasten ja minun välillä.

On helpottavaa nyt kun suhteeni on normalisoitunut poikaan. En enää kanna huolta. Lähti äskeen töihin ja unohti pyykkikoneen pyörimään, pitänee nostaa vaatteet kuivaustelineeseen ; )

Uusioperheissä on aina alussa jännitteitä. "Mitä tuo nainen tekee talossamme."

Se on kaikille normaalisti ja ei normaalisti kehittyneille lapsille sama tunne..

Eihän "rakkaus" aikuisellekaan synny toisen lapsia kohtaan heti. Voi olla, että ei koskaan.

Vain jos lapset ovat alle kouluiän voi suhde rakentua nopeasti kuten kävi ensimmäisen avomieheni lasten ja minun välillä.

On helpottavaa nyt kun suhteeni on normalisoitunut poikaan. En enää kanna huolta. Lähti äskeen töihin ja unohti pyykkikoneen pyörimään, pitänee nostaa vaatteet kuivaustelineeseen ; )

• Taas lähtee viestit tuplana. Olisiko syynä windou 10 nopeat reaktiot. Joskus missaan pitkiä tekstejä ja joskus ne lähtevät tuplina.

• att2

Mitä suurempi sonni sitä suurempi päivä, sillä näillä monella tulevilla taitaa isillä olla monta vaimoa ja paljon lapsia.

Itselläni oli vain yksi ja lapsia kaksi.

En halua viettää mitään päiviä oli mitä tahansa.

• surua

haudalla....

• Haudallakin, mutta se oli edellinen pyhä.
      Sytytimme kynttilöitä myös poismenneille isille.

• urtsipurtsi

Isänpäivää vietetään kuten muitakin päiviä: Katuen sitä miten tyhmä on pitänyt joskus olla! Taidan lähteä kouluihin kiertäväksi luennoitsijaksi agendalla: Mies älä koskaan mene naimisiin. Mies haluaa naimisiin saadakseen seksiä, nainen antaa seksiä päästäkseen naimisiin. Maailman suurin kusetus. On olemassa ruoka joka vie naiselta seksihalut ja se on HÄÄKAKKU.

• No ehkä tuo oli todellisuutta silloin kun sinäkin olit nuori. Ei kai nykysin kukaan oikeasti naimisiin mene saadakseen.

• 1eero
        siilimuori2 kirjoitti:

No ehkä tuo oli todellisuutta silloin kun sinäkin olit nuori. Ei kai nykysin kukaan oikeasti naimisiin mene saadakseen.

Ei sen takia vaan yhdessä olon halu halata toista.

• 1eero kirjoitti:

Ei sen takia vaan yhdessä olon halu halata toista.

Nii. Tuo kuulostaa jo paremmalta. Mut tartteeko senkään takia naimisiin mennä?

• Mustamiel

Yksin. Minut on vieraannutettu lapsestani. Terveys on mennyt sen myötä, ja työkyky. Ja nyt perjantaina "Mies"sakkien edustaja radiossa sanoi, ettei vieraannuttamista missään tapauksessa pidä kriminalisoida. Miesfeministi on kuin juutalainen hakaristi kaulassaan...

• Isänpäiviä

Vietetään normaalisti,ulkoillen ja treenaten. Isänpäivä ei tee mitään muutoksia treeneihin,tai terveelliseen elämäntapaan.

• "Normaaliati" sinulle :) Tarkoitit varmaan että teillä isänpäivä on aivan tavallinen päivä jonka vietät totuttuun tapaan pitäen omasta terveydestäsi ja kunnostasi huolta. Meneehän se siinäkin. Mutta onko se normaalia?

"Normaaliati" sinulle :) Tarkoitit varmaan että teillä isänpäivä on aivan tavallinen päivä jonka vietät totuttuun tapaan pitäen omasta terveydestäsi ja kunnostasi huolta. Meneehän se siinäkin. Mutta onko se normaalia?

Petze luki eilen lehdestä tulevasta isäinpäivästä. Emme näet keskustele juurikaan siitä mistä täällä keskustellaan, joskus kysyn neuvoja jos asia koskee aluetta jota en itse hallitse.

"Hei sunnuntaina on isäinpäivä" Hän hihkaisi hymyillen. Vastasin, et ole minun isäni.
        Johon hän, niin et ole, saa nähdä muistaako lapset.

En siis aijo itse valmistella mitään erikoista.

Juhlimme yhdessä ensiviikolla yhdeksänvuotiskihlajaisiamme Roomassa.

• näin

Mä näytän kivekseni tässä lähetyksessä, jos sopii.

• epätietoinentyttö

Onko niitä montaa näköä ja kokoa ?

• näin
        epätietoinentyttö kirjoitti:

Ovat yleensä siniset puristelusta johtuen, mutta palautuvat Jouluna ja Juhannuksena, kun on syvällisempää ajateltavaa, kuten F1 . Tämä on todiste urheiilun terveellisyydestä.

• epätietoinentyttö kirjoitti:

Kylmäpussi auttaa nopeasi.

• laatikkokamera

Viimeistä huutoa on selfie, jossa näkyy omat pallit!
      Rohkeasti kuvailemaan!

• Lähettääkö poika isälleen selfien, vai isä pojalleen? Onneksi minulla on tyttöjä, mutta jos isä lähettäisi esim "kiitokseksi" muistamisesta palliensa kuvan, niin varmasti on viimeinen kerta, kun tytöt muistaisivat isäänsä. Ei edes haudalla.

• eimeillä

Uusioäiti kyörää penskoja isien luna nuttura kosteena.

• PalomaNonSeq

Tilannetiedoitus:
      Lutunen, hänen poikansa ja minun poikani istuvat keittiössä, juovat punkkua ja keskustelevat atomien jakamisesta ja fysiikan lakien kummallisuudesta. Yhteinen ateria on nautittu, tunnelma tosi hyvä ja tiskit koneessa. Nyt meikä alkaa pelata agea.

Hieno idea ja täysin onnistunut, kutsua poika tänne viettämään isänpäivää.

• Korppis1

Hienoa ; ) Ota lasi punkkua, otin itsekin kun palasimme kotiin kauniista Leidenistä jossa vietimme koko päivän..

Esikoinen on juuri palannut Italiasta Suomeen ja laittoi meille neuvoja Rooman matkallemme ; )

• Korppis1
        Korppis1 kirjoitti:

Hienoa ; ) Ota lasi punkkua, otin itsekin kun palasimme kotiin kauniista Leidenistä jossa vietimme koko päivän..

Esikoinen on juuri palannut Italiasta Suomeen ja laittoi meille neuvoja Rooman matkallemme ; )

Unohdin, kuopus hoitelee kukkiamme korvessa, soitteli toivotti Petzelle kivaa isäinpäivää, oli soittanut onnittelut tietty myös omalle isälleen.

• TätäköNytHaluat

Olen lapseton eikä minulla ole puolisoa. Jonkun mielestä minulta pitäisi viedä jopa lisääntymiskyky. Mitään muuta ei tapahdu kuin että poliisi himoas peppuani.

• Hyvää huomenta Dalajoen alajuoksulta. Sataa tihuuttaa vettä, tuuli puhaltelee, ulos en ole vielä edes uskaltanut. Eilen illalla kulki myrsky Etelä-Ruotsin yli ja on nyt varmaan ehtinyt Suomen rannoille nostamaan vaahtopäitä Suomenlahdelle.
      Lutunen nukkuu yläkerrassa, hänen poikansa vierashuoneessa. Oma poikani lähti kahdeksan junalla yliopistolle.
      Eilen vietimme oikeastaan ensimmäistä kertaa isänpäivää täällä Ruotsissa (olimme viettäneet isänpäiviä joskuskun lapset olivat pieniä ja heidän isänsä elossa vielä). Yksinkertaisesti, syömällä yhteisen aterian (porsaanpaistia, perunoita ja kanttarellikastiketta, jälkiruuaksi hedelmäsalaattia ja vaniljajäätelöä, kahvi ja konjakki/whiskey illemmalla ja pala Paloman erikoisherkkua: kypsästä keittobanaanista , mozzarellajuustosta ja kananmunista tehtyä kakkua, joka sopisi hyvin myös geliakia kärsiville: ei jauhoja ollenkaan. Hyvää oli! Ruokajuomana englantilaista ruskeaa olutta, punaviiniä, vettä.
      Isukki sai pullon skottilaista, lahjapakkauksen missä oli dödöt ja partavedet ja minulta vain kukkia. "Lapsenlapset" soittivat ja toivottivat hyvää isoisänpäivää ;). Ei Lutunen lahjoista silleen perusta, mutta hänestä on mukavaa että muistetaan että on olemassa.
      Seuraava blogi onkin sitten varmaan jo joulun vietosta. (Tai saunan valmistumisesta, kumpi tahansa joka tapahtuu ensin ;)

• msvaan

venäläis syntyinen akkani mökötti,kuten oli jo 3 päivää ollut mykkäkoulua. ei tullut lahjaa eikä leivottu kakkua. päinvastoin vitutus koko päivän. Onneksi lapset toi lahjoja ja oli ihania. pakosta joutuu jo eroa miettiin!

• Calenderman

Ei osaa vielä sanoa kun isänpäivään on vuosi aikaa. Palataan siten astialle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      179
      5012
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      20
      4418
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3117
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2962
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2902
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2511
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27