Edunvalvontavaltakirja

Tekisitkös sellaisen?
Aamuteeveessä oli juttua edunvalvontavaltakiejasta jolla voi valtuuttaa jonkun hoitamaan asioistasi sitten kun itse et siihen enää kykene. Kuulostaa aika hyvältä, että itse täysissä ruumiin ja sielun vimissa voi määräritellä kenen haluaa asioistaan hoitavan vai?

41

1237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei-mandaatteja

      Hop hop toimintaa. Kirjoita se eeron nimiin. Siis esimerkiksi. Hunkzsi ottaisi estin hyvin mielellään.

      • En kai minä Eeron nimiin voi mitään kirjoittaa, vain omaani. Eero halutessaan voi tehdä omansa ja Hunksz omansa. Siin pitää olla sitten kahden henkilön todistus ja lähisukulaiset ei kelpaa todistajiksi.


      • palstasukulaisia

        no hunkki ja eerohan ei o lähisukulaisia :)


      • palstasukulaisia kirjoitti:

        no hunkki ja eerohan ei o lähisukulaisia :)

        Keskenäänkö?


    • Ehkäpä...
      Jos olis tyhjää ja hiljaista tämän pojan elämä.

      H.

      • Ahas. Eli sullon jo joku jonka kanssa olet sopin et sitten kun et enää itse kykene, kenen haluat hoitavan asioistasi. Tai siis kenet valtakirjalla valtuutat hoitamaan.


    • 1eero

      Siilillä on valtuus aloitukseen ilman minun suostumusta, on rekistöröity tänne minä taase en siinä on vissi ero.

      • "1iero"

        Höpö, höpö vaan.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "1iero"

        Höpö, höpö vaan.

        H.

        Elä paljasta kaikkea.


    • Jouduin mummojen ja pappojen papereita ja hoitotahtoja yms aikoinaan kirjoittelemaan. Silloin laiton myös omat paperini kuntoon.
      Jos haluaa, ettei yhteiskunta määrää valvojaa asioitani hoitamaan, sitten kun itse en enää kykene, niin tarpeellinen paperi on. Lapset eivät automaattisesti tule niitä hoitamaan. Siihen vaaditaan suostumus henkilöltä tai henkilöiltä. Paperin voi kirjoittaa valmiiksi ja sitten vain lääkärintodistuksen kanssa ja maistraatti asian vahvistaa kun tilanne tulee eteen.
      Nykyään on helppoa kirjoitella tahtoja kun täältä netistä löytää valmiita kaavioita ja voihan ne aina myös mieleisekseen värkätä.
      Se voi olla myös riesa tälle luottamuksen saaneelle riippuen tietysti siitä, miten avoimesti asioista on etukäteen puhuttu ja suunniteltu.

      • Minä ymmärsin että tässä valtakirjassa voi tarkkaan määritellä mitä asioita valtakirja koskee. Hoitotahto on eri asia mielestäni, samoin testamentti.


      • Se paperi on tärkeää tehdä etukäteen hyvissä ajoin, koskaan ei tiedä, mikä päivä omasta elämästä tulee tyhjää ja hiljaista, se voi tapahtua hiljaa hiipimällä tai yhdessä punaisessa sekunnin murto-osassa rytinällä.


      • siilimuori2 kirjoitti:

        Minä ymmärsin että tässä valtakirjassa voi tarkkaan määritellä mitä asioita valtakirja koskee. Hoitotahto on eri asia mielestäni, samoin testamentti.

        Eri papereita ne on, toisessa kerrotaan kuinka haluan hoidettavan ja toisessa kuinka etujani valvotaan. Hoitotahto ei vaadi maistraattia.
        Just miten toivon raha-asioitani hoidetavan ja miten omaisuuttani käsitellään, annetaan valtuuksia esim myymiseen ja ostamisen yms.


      • rosaliiin kirjoitti:

        Eri papereita ne on, toisessa kerrotaan kuinka haluan hoidettavan ja toisessa kuinka etujani valvotaan. Hoitotahto ei vaadi maistraattia.
        Just miten toivon raha-asioitani hoidetavan ja miten omaisuuttani käsitellään, annetaan valtuuksia esim myymiseen ja ostamisen yms.

        ...siis kuinka haluan itseäni hoidettavan...


    • mimmimum-mi

      En katsonut aamuteeveetä.... mielestäni pankin antama edunvalvontavaltuutus on vähän eri kuin maistraatin myöntämä edunvalvonta...minulla oli tämä pankin antama valtuutus kun hoidin äitini raha-asiat....erittäin sujuva ..ja kevyempi hoitaa kuin maistraatin.

      • Eli pankki myönsi sinulle valtuudet? Äitisi suostumuksella?
        Aamuteeveess' puhuttin edunvalvontavaltuutuksesta, joka tehdään henkilön ollessa täysissä sileunvoimissa päättämään asioistaan. Valyakirja toimitetaan maistraattiin vatsa kun asia on ajannkohtainen. Silloin vaaditaan maistraattiin lääkärintodistus.


      • mimmimum-mi

        Pankissa asia hoidettiin...kävimme tekemässä ja allekirjoittamassa paperit..kaksi todistajaa olivat pankin toimihenkilöitä...Asiat käytiin äitini kanssa siinä selväksi...rajoitukset tilinkäytölle...muunmuassa.. Mitään kirjanpitoa ei tarvitse...niinkuin maistraatin valtakirjassa kuuleman mukaan on...
        Käykää lukemassa pankin sivuilta....


      • siilimuori2 kirjoitti:

        Eli pankki myönsi sinulle valtuudet? Äitisi suostumuksella?
        Aamuteeveess' puhuttin edunvalvontavaltuutuksesta, joka tehdään henkilön ollessa täysissä sileunvoimissa päättämään asioistaan. Valyakirja toimitetaan maistraattiin vatsa kun asia on ajannkohtainen. Silloin vaaditaan maistraattiin lääkärintodistus.

        "siilimuori"

        Kielesi alkaa lipsumaan sikaarin ja Whiskyn puolelle.
        Rauhoitu siis, ja keksi uusi vanhus-aloitus.
        Vaikkapa: Miks ei saa sossusta sähkö-mopoo ilmasi?

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "siilimuori"

        Kielesi alkaa lipsumaan sikaarin ja Whiskyn puolelle.
        Rauhoitu siis, ja keksi uusi vanhus-aloitus.
        Vaikkapa: Miks ei saa sossusta sähkö-mopoo ilmasi?

        H.

        Aijaa. Mulla vasta alkaa, sullon lipunu jo kauan ;).
        En tykkää wiskistä enkä sikarista, mut ei haitaa jos joku tykkää, kunhan ei haitolle asti.
        Ilmaa vaan oma mopos jottei karkaa käsistäs.
        Minä olen täysin rauhallinen, miksen olis?


      • siilimuori2 kirjoitti:

        Aijaa. Mulla vasta alkaa, sullon lipunu jo kauan ;).
        En tykkää wiskistä enkä sikarista, mut ei haitaa jos joku tykkää, kunhan ei haitolle asti.
        Ilmaa vaan oma mopos jottei karkaa käsistäs.
        Minä olen täysin rauhallinen, miksen olis?

        Ja vielä: Teeppäs sinä aloitus vaikka et kymenen niksiä saada 60 -palstalaisten niskavillat pystyyn.


    • Minä annan täydet valtuudet ainoalle elossa olevalle lapselleni asioitteni hoitamiseen kun en itse siihen kykene.
      Hän antaa minun itse päättää asioistani niin kauan kuin siihen pystyn.

      • Minunkin läheiseni antoi minulle. Toivon mukaan sitä ei koskaan tarvitse laittaa täytäntöön.


    • Mulla on lähinnä kokemusta siitä, miten asiat hoidetaan sairaan vanhuksen kanssa silloin jos ei ole minkäänlaisia valtuuksia. Aika tuskallista, ja paljon jälkipyykkiä.
      Lisäksi yhteiskunnan monet palvelut ovat siirtyneet nettiin tai muihin laitteisiin. Ja menee varmaan samaa tasaista kehitystä. Onneksi monet toimii pankkitunnuksilla, joten taitaa riittää ainakin alkuun että antaa jollekin ne valtuudet.
      Edunvalvoja onkin työläämpi juttu. Valvojan pitää pitää kuiteista tarkkaa lukua.

      • Minusta on nhyvä et edunvalvojalla on velvollisuus pitää kirjanpitoa. Ehottomasti. Ihminen kun on raadollinen ja ahne jos sille päälle sattuu.


      • 1eero
        siilimuori2 kirjoitti:

        Minusta on nhyvä et edunvalvojalla on velvollisuus pitää kirjanpitoa. Ehottomasti. Ihminen kun on raadollinen ja ahne jos sille päälle sattuu.

        En alkaisi edunvalvojaksi kenellekkään sitä varten on töikseen edunvalvojia, lähipiirissä tunnen erään joka ei ole tyytyväinen, valittaa kuulemma liian tarkkoja rahan antamisessa lähinnä tuntee joutuvansa omia rahoja kerjämään mutta on talous pysynyt kunnossa.


      • 1eero kirjoitti:

        En alkaisi edunvalvojaksi kenellekkään sitä varten on töikseen edunvalvojia, lähipiirissä tunnen erään joka ei ole tyytyväinen, valittaa kuulemma liian tarkkoja rahan antamisessa lähinnä tuntee joutuvansa omia rahoja kerjämään mutta on talous pysynyt kunnossa.

        Tarinoita on varmasti monenlaisia. Turhaanhan ei edunvalvojaa määrätä. Mut ihanteellistahan olisi et luottamus olisi molemminpuolinen.


      • siilimuori2 kirjoitti:

        Tarinoita on varmasti monenlaisia. Turhaanhan ei edunvalvojaa määrätä. Mut ihanteellistahan olisi et luottamus olisi molemminpuolinen.

        Ai niin ja......
        Minä olen sitten mieluusti äitini edunvalvoja jos ja kun aika on. Valvon et ei kusta silmään. Jos noin rumasti saa asian ilmaista :).


      • siilimuori2 kirjoitti:

        Minusta on nhyvä et edunvalvojalla on velvollisuus pitää kirjanpitoa. Ehottomasti. Ihminen kun on raadollinen ja ahne jos sille päälle sattuu.

        Onhan se hyvä, varsinkin jos joutuu turvautumaan ulkopuoliseen edunvalvojaan. Mutta en tiedä haluanko niin raskasta pestiä esim. langettaa omille lapsille. Luulen että ihminen vanhemmiten haluaa olla mahdollisimman vähäksi vaivaksi omaisilleen. Ei mikään taakka.
        Vaikka äitini olisi aikoinaan antanut minulle edunvalvonnan, en olisi ottanut vastaan. Se olisi syönyt meidän suhdetta, tehnyt siitä epäsuhdan. Oli niin paljon muutakin joka sen suhteen nakersi, tosi vaikeaa tasapainotella siinä kaikilla pakkohoitotempauksilla joita jouduin tekemään. Minusta olisi tullut vihollinen nro. 1 :)
        Siinä mielessä vaikeaa suunnitella noin suurta toimenpidettä etukäteen, kun ei tiedä miten oma mieli muuttuu. Eihän sitä edunvalvontaa tarvita ellei mieli jotenkin sairastuu.


    • iprptirptprti

      Kannattaa miettiä, kun on vielä järjissään, jos sellaisen haluaa..nimittäin myöhemmin voi käydä niin, että edunvalvojaksi hankkiutuu sellainen ihminen, joka tyhjentää koko pesän, kuten kävi meille...

      • "iprptirptprti"

        Meille?

        Valvoja vei teiltä jotain, jota teille ei oltu ajatustakaan antaa?

        Aika liero olet.

        H.


    • eppu2

      En katsonut aamuteeveetä. Asia sinänsä on kyllä mielessä käynyt, olisi varmaan tuon pojan helpompi tarvittaessa asioita hoitaa.
      Varmaan jotain kaavakepohjiakin netistä löytyy, että muotoseikat tulisi oikein.
      Kun on vaan yksi lapsi, tuo riittäisikin hyvin, ei tarvitsisi varsinaista edunvalvojaa, kun ei ole väkeä asioista sohlaamassa.
      Parastahan se olisi, jos täyspäisenä saisi viimeisen henkäyksensä vetää, vaan kun ei sitä koskaan tiedä.

    • Edunvalvontaa

      Edunvalvonta käsittää vain henkilön talousasioiden hoitamisen. Joskus asiakkaat odottaa että edunvalvoja hoitaa muitakin heidän juoksevia asioitaan. Yleensä näistä menee erillinen maksu, jos tarvitaan ulkopuolisia työntekijöitä tekemään jotakin asiakkaan puolesta.
      Julkinen edunvalvonta hoitaa kirjanpitoineen raha-asiat. Edunvalvonnassa olevalta menee aina varallisuutensa mukainen maksu asioiden hoitamisesta. Käteisen nostosta sovitaan erikseen asiakkaan kanssa, mutta kulutus ei voi ylittää omia tulo- tai rahavaroja kuukausittain. Jos joku valittaa pienistä kuukausittaisista summista jotka hänelle annetaan, on hänen ymmärrettävä että menot joudutaan pitämään tulojen kanssa tasa-painossa. Kenenkään ei pidä antaa omien etuuksien valvomista sellaiselle yksittäiselle epäluotettavalle henkilölle, joka voi toimia omaksi hyväkseen asiakkaansa varoilla.

      • eppu2

        Edunvalvonta on eri asia, kun edunvalvontavaltakirja.
        Edunvalvontavaltakirjassa voidaan määritellä mitä etuja asianomainen haluaa valvottavan. Se tulee voimaan vasta sitten, kun asianomainen ei todistettavasti (lääkärin todistus) pysty asioita hoitamaan ja silloin se vahvistetaan maistraatissa.


    • Juu, mun etuja saa valvoa ihan kuka vaan haluaa.. :)

      • Totta olet tehnyt tuosta edunvalvontavaltakirjan :).


      • siilimuori2 kirjoitti:

        Totta olet tehnyt tuosta edunvalvontavaltakirjan :).

        No en ole niin viralliseksi heittäytynyt, pitää varmaan, jos alkaa paukut loppua.
        Vielä kun on tolkuissaan.


      • Ancelina kirjoitti:

        No en ole niin viralliseksi heittäytynyt, pitää varmaan, jos alkaa paukut loppua.
        Vielä kun on tolkuissaan.

        No näinpä. Ne paukut kun voivat loppua vaikka tänään.


    • ent.siivoojaparka

      Ihan ensimmäiseksihän pitäisi osata ennustaa, kenellä se vielä järki kipinöi siinä vaiheessa, kun minulla pimenee ihan kokonaan.

      • eppu2

        Sen vuoksi edunvalvontavaltakirjalla voi määrätä myös varavalvojan.


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Sen vuoksi edunvalvontavaltakirjalla voi määrätä myös varavalvojan.

        Entä jos hänkin pimenee ennen minua?


    • hytinäx1

      Enpä tiedä kenelle sellaisen valtakirjan tekisin. Eiköhän sitten ajallaan kaupungin sosiaaliviranomaiset järjestä senkin asian.
      Entinen työkaverini oli edunvalvoja eräälle laitatien kulkijalle ja kyllä hän oli joskus aika väsynyt siihen hommaan. Varsinkin kun hankalia puhelinsoittoja tuli kesken työpäivän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe