Imeletty perunalaatikko

1eero

Perunat on kuorittu, paljonko laitan sokeria ?
Ajattelin tehdä rääpäliä samassa uunin lämmössä ja jälkiruuaksi Tsupsukat.
Aamulla söin Puksmänttiä, imeletyn perunalaatikon sijasta voisin valmistaa Ruusmuljua on tässä vaihtoehtoja entäs oletteko syöneet Räättänätä.

96

2066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikö vasta menehtyneeltä vaimolta jäänyt reseptejä?

      H.

      • Jos ei jäänyt, niin valuta sekaan kyyneleitä.
        Saat tosi makean fiiliksen syödessäsi.

        H.


      • Vihaatko vai karehditko eeroa ? Pitäiskö huolestua ja reakoira?


      • hunksz kirjoitti:

        Jos ei jäänyt, niin valuta sekaan kyyneleitä.
        Saat tosi makean fiiliksen syödessäsi.

        H.

        Täs on jottai kummallista.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Vihaatko vai karehditko eeroa ? Pitäiskö huolestua ja reakoira?

        "koti-kiusattu"

        Ei ole syytä reagoida mitenkään.
        Minulla on tapanani, kun yllättäen tulee useita aloiotuksia sinne samaan päin.
        Irvistellä moisia aloituksia yhdistellen.
        Minun mieleeni liian luonnotonta on se.
        Kuin robotin käsi-alaa.

        H.


      • Provoilija
        hunksz kirjoitti:

        "koti-kiusattu"

        Ei ole syytä reagoida mitenkään.
        Minulla on tapanani, kun yllättäen tulee useita aloiotuksia sinne samaan päin.
        Irvistellä moisia aloituksia yhdistellen.
        Minun mieleeni liian luonnotonta on se.
        Kuin robotin käsi-alaa.

        H.

        Ite oot luonnoton, sydämetön, empatiakyvytön. Kukaan normaalin tunne-elämän omaava ei voisi eikä kehtaisi noin kirjoittaa. Ja päivästä toiseen jatkuu sama lässytys ja törkeydet.


      • Provoilija kirjoitti:

        Ite oot luonnoton, sydämetön, empatiakyvytön. Kukaan normaalin tunne-elämän omaava ei voisi eikä kehtaisi noin kirjoittaa. Ja päivästä toiseen jatkuu sama lässytys ja törkeydet.

        "Provoilija"


        En minä voi pahoin.
        Olen oikein iloinen jo perus-luonteeltani.
        Harvaa kirjoittajaa minä moitin, monia kirjoituksia kylläkin.
        On hyvä pitää keskustelua yllä ja saada ihmiset ainakin ajattelemaan enemmän, kuin pulisemaan.
        Palaan hampaisiini loppu-vuodesta.
        En näe toistaiseksi aihetta hävetä sen enempää kuin heidän, jotka minua
        voimakkaasti arvostelevat ja minulle irvistelevät.
        Jopa kuolleita vanhempiani ivaten.

        H.


      • Provoilija
        hunksz kirjoitti:

        "Provoilija"


        En minä voi pahoin.
        Olen oikein iloinen jo perus-luonteeltani.
        Harvaa kirjoittajaa minä moitin, monia kirjoituksia kylläkin.
        On hyvä pitää keskustelua yllä ja saada ihmiset ainakin ajattelemaan enemmän, kuin pulisemaan.
        Palaan hampaisiini loppu-vuodesta.
        En näe toistaiseksi aihetta hävetä sen enempää kuin heidän, jotka minua
        voimakkaasti arvostelevat ja minulle irvistelevät.
        Jopa kuolleita vanhempiani ivaten.

        H.

        Heinäkenkä, jolla on esi-isänsä käsityöläisammatin vuoksi ruotsinkielinen nimi
        Ite oot luonnoton, sydämetön, empatiakyvytön. Kukaan normaalin tunne-elämän omaava ei voisi eikä kehtaisi noin kirjoittaa. Ja päivästä toiseen jatkuu sama lässytys ja törkeydet.


    • nuormieli

      Älä laita sokeria laisinkaan, kun olet survonut keitetyt perunat lisää hieman vehäjauhoja siis noin 1 kg kohti 1 ruokalusikallinen sekoita hyvin anna imeltyä lämpimässä paikassa vaikka haalean lieden päällä liinalla peitettynä, ennenkuin laitat uuniin lisää 2 ruokalusikallista siirappia ja tietenkin maito muut mausteet.

      • Eisiirappia

        Jos imellyttäminen onnistuu, niin ei tarvi siirappia!


      • Makustelujuttu

        Paitsi ehkä vähän mausteeksi ja jos tahtoo vielä makiammaksi ja sehän 'taittaa' muut mausteet mukavasti.


    • Tsädää

      Kännissä ei kannata kokata. Avaa hernekeittopurkki vaan.

      • 1eero

        Mistä niin päättelit ei ole wiskiä kotona.
        No tein normaali perunalaatikon ja äsken söinkin oli muuten hyvveeee.
        Lihaa tuli melkein enempi kuin perunaa mausteita kerma/kanamuna maitoo päälle juustoraastetta.


      • mimmimum-mi

        Siis teit lihaperunalaatikon....varmaan ihan hyvää..nam.. Imelletty perunalaatikko on aivan muuta.... huomasin tänään kaupassa että uusavuttomia on taas avustettu...on paistovalmiita joululaatikoita...tai ei niinkään joululaatikoita...vaan peruna..bataatti ym.


      • puolivalmista
        mimmimum-mi kirjoitti:

        Siis teit lihaperunalaatikon....varmaan ihan hyvää..nam.. Imelletty perunalaatikko on aivan muuta.... huomasin tänään kaupassa että uusavuttomia on taas avustettu...on paistovalmiita joululaatikoita...tai ei niinkään joululaatikoita...vaan peruna..bataatti ym.

        Ei kai siinä mikään avuton tarvitse olla, yksin jos syö, niin mikä pakko ostaa perunat, lantut ym. Ja tehdä alusta alkaen kaikki, yhden laatikon takia.


      • MyösLihaisena
        mimmimum-mi kirjoitti:

        Siis teit lihaperunalaatikon....varmaan ihan hyvää..nam.. Imelletty perunalaatikko on aivan muuta.... huomasin tänään kaupassa että uusavuttomia on taas avustettu...on paistovalmiita joululaatikoita...tai ei niinkään joululaatikoita...vaan peruna..bataatti ym.

        Imelletyn perunalaatikon voi tehdä myös lihaiseksi. Aivan samaan tapaan kuin perunasoselihalaatikkokin.


    • käytänriisikiljua

      Muussaa ne vaan ja anna olla yön yli. Sitten voit maustaa makusi mukaan ennen uuniin panoa edellä mainituilla tavoilla, ellet kiljua tee.

    • Jokujärkijuttuun

      Oikean imelletyn tekeminen aloitetaan kuorimattomien perunoitten keitosta suolattomassa vedessä. En kyllä koskaan muutenkaan keitä perunoita kuoritta ja heitä sitten keitinvettä, johon kaikki ravintoaineet ovat kiehuneet ja lionneet.

      • Ymmärsinkö oikein?et siis heitä keitinvettä menemään vaan teet sillä mitä?


      • kuisneolikaan

        Heittääkö hän keitinvettä vai keittääkö hän heitinvettä?
        Onko puhdas ja aatteellinen vai ahdas ja puutteellinen?
        Onko turvaton karkulainen karvaton turkulainen?
        Jos roikaleet alkavat riekkua, milloin riekaleet alkavat roikkua?
        Parasta ennen on erestä pannen!


      • kuisneolikaan kirjoitti:

        Heittääkö hän keitinvettä vai keittääkö hän heitinvettä?
        Onko puhdas ja aatteellinen vai ahdas ja puutteellinen?
        Onko turvaton karkulainen karvaton turkulainen?
        Jos roikaleet alkavat riekkua, milloin riekaleet alkavat roikkua?
        Parasta ennen on erestä pannen!

        Semmottis oikke,.
        Ei sul mittä vitsi olis?


      • Provoilija
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Ymmärsinkö oikein?et siis heitä keitinvettä menemään vaan teet sillä mitä?

        Vastaan, vaikken ole henkilö, jolta kysyt.
        Siis hän ei koskaan kuori perunoita ennen keittämistä vaan keittää perunat aina kuorineen. Hänelle ei tule keitinvettä, jossa on ravintoaineita runsaasti.
        Harvoinhan kaikki keitinvesi syödään/juodaan. Yleensä sitä jää haaskioon, esim. kompostiin tai viemäriin.
        Perunamuusiin minä kyllä kuorin perunat ja osan keitinvedestä jätän muusiin ja loput laitan kastikkeeseen.
        Miten tekee perunamuusinsa nimim. Jokujärkijuttuun ja koti-kiusattu


      • kuisneolikaan
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Semmottis oikke,.
        Ei sul mittä vitsi olis?

        Nyt on vitsit vähissä ja komiikka kortilla...
        Vaimo ehdotti minulle sellaista, että mitä jos vietettäisiin uusi kuherruskuukausi ja aivan samaan tapaan kuin aikaisemmin.
        Vuokrataan sama huone siitä hotellista, missä silloin oltiin ja juostaan alastomina pöydän ympäri.Ihan kuin silloinkin!
        Sanoin hänelle, että sopii hyvin, mutta yhdellä ehdolla:
        "Tällä kerralla minä juoksen edellä ja huudan:Se on liian suuri! Se on aivan liian suuri!"


      • Provoilija kirjoitti:

        Vastaan, vaikken ole henkilö, jolta kysyt.
        Siis hän ei koskaan kuori perunoita ennen keittämistä vaan keittää perunat aina kuorineen. Hänelle ei tule keitinvettä, jossa on ravintoaineita runsaasti.
        Harvoinhan kaikki keitinvesi syödään/juodaan. Yleensä sitä jää haaskioon, esim. kompostiin tai viemäriin.
        Perunamuusiin minä kyllä kuorin perunat ja osan keitinvedestä jätän muusiin ja loput laitan kastikkeeseen.
        Miten tekee perunamuusinsa nimim. Jokujärkijuttuun ja koti-kiusattu

        Mä olen äärimmäisen kiitollinen syöjä ,kuhan lämmintä on.
        En osaa ja en halua tehrä ruokaa vihaan sitä touhua ,korvasta vääntämällä vaimo opetti perusasioita , makkara,liha ,purkkisopan lämmitys suvereenisti ne onnistuu makaroonilaatikko on kinttaalla.


      • Pottuonperusjuttu

        Kirjoitin jo kommentin, mihin se hävisi? Well, koetan uudestaan:

        Kiitos "provoilija", meni melkein nappiin. Huomasin vaillinaiseksi jääneen virkkeeni, mutta ajattelin että fiksut lukijat ymmärtävät mitä meinaan.

        En koskaan keitä kuorittuja perunoita, koska sitten joutuisi heittämään keitinveden, johon kaikki ravintoaineet ovat keittyneet ja lionneet, pois. Muusin teen keitinveteensä ja lisään vain kerman. Jos valmistan kuorettomia perunoita, niin teen uunissa perunaveneitä eli lohkoperunoita maustein. Ne ovatkin melkein paras muoto potuista.

        "Kuisneolikaan"-kommentin nauruhermon kutittelulle myös kiitit, hörisin yksin melkein ääneen.


      • Keitinveteen
        Pottuonperusjuttu kirjoitti:

        Kirjoitin jo kommentin, mihin se hävisi? Well, koetan uudestaan:

        Kiitos "provoilija", meni melkein nappiin. Huomasin vaillinaiseksi jääneen virkkeeni, mutta ajattelin että fiksut lukijat ymmärtävät mitä meinaan.

        En koskaan keitä kuorittuja perunoita, koska sitten joutuisi heittämään keitinveden, johon kaikki ravintoaineet ovat keittyneet ja lionneet, pois. Muusin teen keitinveteensä ja lisään vain kerman. Jos valmistan kuorettomia perunoita, niin teen uunissa perunaveneitä eli lohkoperunoita maustein. Ne ovatkin melkein paras muoto potuista.

        "Kuisneolikaan"-kommentin nauruhermon kutittelulle myös kiitit, hörisin yksin melkein ääneen.

        Kun keittää niukassa vedessä, niin silloin kaiken keitinveden voi käyttää imellyttämistä edistämään. Eikä keitinvettä tarvi kaataa pois vaan perunat voi muussata suoraan keitinveteen imeltymään tai muusiksi.


      • Keittoveteen
        Keitinveteen kirjoitti:

        Kun keittää niukassa vedessä, niin silloin kaiken keitinveden voi käyttää imellyttämistä edistämään. Eikä keitinvettä tarvi kaataa pois vaan perunat voi muussata suoraan keitinveteen imeltymään tai muusiksi.

        Erityisesti kuoritut perunat tulisi keittää niukassa vedessä ja soseuttaa keittoveteen, niin ei ole haittaa vaikka hajoavat keitettäessä - jauhoiset perunat kun hajoaa helposti, varsinkin puikula mutta muutkin.


    • Nyt sinä 1eero aloituksen teit, putosin heti kärryltä.
      Ei voinut tehdä muuta kuin kooklettaa, mutta nytpä tiedän perinneruuista taas paljon enemmän. Melkein ruusmuljua olen joskus tietämättäni tehnyt, en tosin keitetyistä perunoista, oli muuten hauskaa löytää geokätkijän sivuilta tuo resepti (10 kg perunoita 2,5 kg palvattua possua muut) siinä olisi ruokaa koko suvulle.
      Räättänätä eli mustikkakukkoo olen syönyt vaan pitääpä sitäkin itse joskus kokeilla.
      Viimeksi tein korpilahtelaista perinneruokaa, rottamattia, sekin on loppujen lopuksi vain marjamämmiä ja hyvää onkin.
      Muista mainitsemistasi löysin reseptejä mutta rääpäli on vielä tuntematon suuruus.
      Sinä olet kyllä mainio ruuanlaittaja kun jälkiruuaksikin tsupukoita, nam, nam.

      • Eero voi pitäkki meille illalliskutsut hyacnthin tapaan, mut sillee miesnäkökulmasta. Mikä ois illan teema?


      • siilimuori2 kirjoitti:

        Eero voi pitäkki meille illalliskutsut hyacnthin tapaan, mut sillee miesnäkökulmasta. Mikä ois illan teema?

        En usko, että 1eero mainitsemasi rouvan tapaan kutsuja järjestäisi. Ne olisivat varmaan ihan eeron näköiset ja makuiset, siis ainakin suussa sulavat. Lisukkeina eeron ruokatarinat ja jutut. Tärkeilystä ei olisi tietoakaan.
        Jos sellaisille kutsuille kutsun saisin, olisin myyty, parhaat päälleni pukisin, ison kimpun ruusuja hommaisin ja oman värssyni hänelle värkkäisin.


      • Ai ei vai. Minusta ne ois hauskat .


    • Rättänän olen kuullu mut muut on ihan arvoitus.

    • Äiti teki imellettyä perunalaatikkoa. Itse en ole tehnyt kun en pitänyt siitä erityisemmin. Käsittääkseni peruna imeltyy ilman sokeria kun antaa muhia jonkin aikaa lämpimässä. Siirappia taisi tulla vähän muistaakseni.

      • ent.siivoojaparka

        Imeltyy se.
        Omilla keittiökokeiluillani olen sen huomannut. Kun jättää perunamuusin tähteen muutamaksi päiväksi kattilaan, niin siihen tulee heti sellainen imelletyn perunan tuoksukin.
        Mitä se imelletty perunalaatikkokaan on muuta kuin paistettua puoliksi märäntynyttä perunamuussia.


      • nuormieli
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Imeltyy se.
        Omilla keittiökokeiluillani olen sen huomannut. Kun jättää perunamuusin tähteen muutamaksi päiväksi kattilaan, niin siihen tulee heti sellainen imelletyn perunan tuoksukin.
        Mitä se imelletty perunalaatikkokaan on muuta kuin paistettua puoliksi märäntynyttä perunamuussia.

        Joo kyl imeltyy mut (ei toki mädänny) hämäläinen imellytetty perunalaatikko perunat keitetään kuorineen sit kuoritaan muusataan hyvin ja jätetään mieluiten yönyli imeltymään lämpimään (ei kuumaan), uuniin laittaessa vähän siirappia jos ei ole tarpeeksi imeltynyt. Mommoni oli hämäläinen hän teki maailman parhaan imeltyneen perunalaatikon.


      • Näinseonoikein

        Oikea imelletty pottuloota IMELLETÄÄN VEHNÄJAUHOILLA. Perunat keitetään suolattomassa vedessä kuorineen, kuoritaan kuumina / lämpiminä, muusataan soseeksi ja sekoitetaan vehnäjauhoja sekaan ja jätetään liinan alle lämpimään paikkaan imeltymään muutamaksi tunniksi tai yön yli.

        Ennen uuniin laittoa sitten maustetaan suolalla, voilla, maidolla ja muskotilla. Nammm ... Minäkin teen "maailman parhaan imelletyn perunalaatikon.


      • hytinäx1
        nuormieli kirjoitti:

        Joo kyl imeltyy mut (ei toki mädänny) hämäläinen imellytetty perunalaatikko perunat keitetään kuorineen sit kuoritaan muusataan hyvin ja jätetään mieluiten yönyli imeltymään lämpimään (ei kuumaan), uuniin laittaessa vähän siirappia jos ei ole tarpeeksi imeltynyt. Mommoni oli hämäläinen hän teki maailman parhaan imeltyneen perunalaatikon.

        Tuleeko siihen myös sellainen vihertävä pinta päälle?


      • nuormieli
        hytinäx1 kirjoitti:

        Tuleeko siihen myös sellainen vihertävä pinta päälle?

        Mitä ihmettä "vihertävä pinta päälle" Ei todellakaan vaan kaunis kullanruskea.


      • hytinäx1
        nuormieli kirjoitti:

        Mitä ihmettä "vihertävä pinta päälle" Ei todellakaan vaan kaunis kullanruskea.

        Oho, olin vastannut eilen väärälle nimimerkille, tarkoitus oli ent.siivoojalle niinkuin vitsinä.
        Mutta tuosta vihertävästä tuli mieleen myös hernetuuminki, teettekö sitä koskaan?


    • 1eero

      Jo joo kyllähän tiedätte imelästä puhekkin voi olla imelää, kyl tiesin mitä tarkoitin imelällä siis kansalaiset älkää tosissaa imeltykö. Tottakai presetti löytyy mut vanhoja ruokia selessain tuli hupi nimistä jotka ei tai ehkä maakunnissa tiedetään perinneruuat muutettu Suomen kieliseksi, en sen paremmi kerro se o teiä juttu.

      • Mitäsekoilua

        Ja sitten sama hyvällä oikealla Suomen kielellä kiitos.


    • O-Orvokki

      Minä en laita yhtään sokeria enkä siirappia tai hunajaa imellettyyn perunalaatikkoon. Muussatut perunat imeltyvät ilman lisäaineita.

      • MummeliMia

        Kiitos, O-Orvokki, optimismini sait palaamaan palstan suhteen.

        Halvalla ja huonolla sokerilla tai siirapeilla pilataan kaikki
        ' puolivalmisteet ' nykyisin niin, ettei niitä voi ostaa.

        Miksi siis tekisimme saman vielä omatekoisillekin ruuille?


      • Osaattekolukea

        Eivät imelly! Oikea imellys tapahtuu vehnäjauhoilla.


      • Imeltyynopeasti
        Osaattekolukea kirjoitti:

        Eivät imelly! Oikea imellys tapahtuu vehnäjauhoilla.

        Oikea imellyttäminen tapahtuu 60-78 asteessa. Tässä lämpötilassa imellyttämisaika on 3-6 tuntia.


      • Myösvettä

        Ja vettä. Keitinvesi on parasta. Veden lisäyksen vaikutusta imellyttämiseen ei useinkaan tuoda esille valmistusohjeissa. Veden lisäys onneksi mainitaan.


      • Eivieläpliiiiiis

        Ei meirän köksässä ole saunan lämpötilaa ja aina on pottuloora imeltynyt. Harva kai pystyy kuumia perunoita kuorimaan, samoin tein survonta ja heti lämpimään soseeseen vehnäjauhot. Ei tartte saunaa aiheeseen lämmittää.

        Joko joillakin on joulukiireet alkaneet kun tällainen on nostettu esille?


      • henrjii

        nou hätä, joku vaan oli tehnyt läskilooraa ilman läskiä


    • henrjii

      mäpä meinaan teherä liinaressua, ohoranjauhoosta.
      Lataa ja varmista

    • EiSiiräppiä

      Imellyttäminen perustuu kahtee eri optimilämpötiloissa tapahtuvaan amylaasireaktioon. 62-70 asteessa beetta-amylaasireaktioon ja 70-80 asteessa alfa-amylaasireaktioon. Amylaasireaktiot on helppo hallita kun perunasurvos jäähdytetään 60 asteeseen ja jäähtymisen aikana lisätään amylaasireaktion vaatima vilja - yleensä vehnäjauho, mutta muukin jauho käy. Amylaasireaktio nopeutuu jos survokseen lisätään vesi esim. perunoiden keitinvettä. Perunat voi keittää kuorittuina vähässä vedessä ja survotaan suoraan keitinveteen.

      Survos laitetaan sähköuuniin ja uunin lämpötila asetetaan 70 asteeseen tai aavistuksen yli. Tässä lämpötilassa muodostuu beetta-amylaasi ja annetaan imeltyä 2-3 tuntia. Tämän jälkeen lämpö asetetaan 80 asteeseen. Tässä lämpötilassa muodostuu alfa-amylaasi ja jatketaan imeltymistä 2-3 tuntia. Lisämakeutusta ei tarvita tällä menetelmällä.

      Lisätään suola ja maito. Seoksen tulee notkean puuron tai sakean vellin kaltaista. Paistetaan 2-3 tuntia.

      • Hah-hah-haaa

        Et siis osaa tehdä sitä.


      • KerroMuillekin
        Hah-hah-haaa kirjoitti:

        Et siis osaa tehdä sitä.

        Miten se tehdään.


      • Jokaisellaomansa

        Aika moneen kertaan se on tässä ketjussa kerrottu ja aika monella tavalla. Voi onnistua monellakin tavalla, jotta mitä sitä sen enempiä enää selvittämään.


    • MakeutettuVaiImelletty

      Jos teet imellettyä perunalaatikkoa, niin se ei kaipaa sokeria, vaan imellyttäminen makeuttaa sen.

      Jos kuitenkin haluat makeuttaa makeuttamisaineilla niin silloin makeuttaminen tulee tehdä siirapilla. Siirappi antaa myös sopivasti väriä. Näin tehty perunalaatikko ei ole imellettyä perunalaatikkoa.

      • Jasilläsiisti

        Kylläpäs on. Imellytän ja panen myös siirappia, koska iänikuinen perintökeittokirja käskee niin tehdä.


      • TälläPerinteisellä
        Jasilläsiisti kirjoitti:

        Kylläpäs on. Imellytän ja panen myös siirappia, koska iänikuinen perintökeittokirja käskee niin tehdä.

        Tässä mukailtu iänikuisen 1800 luvun keittokijan ohjetta.

        Tässä yksinkertaistettu prosessi. Tämä hallittiin jo 1800 luvulla vaikka alfoja ja beettoja ei tunnettu. Käytä jauhoista lajiketta.

        1. Soseuta keitetyt perunat ja vesi sekä lisää jauhot 75 asteiseen soseeseen. Perunat voi kuoria raakoina ja soseuttaa keitinveteen. Vesi on oleellinen osa imellyttämistä Eristä soseastia kunnon vällyillä ja laita lämpimään. Soseen voi laittaa myös 65 asteiseen uuniin imeltymään.

        2. 70-75 asteessa muodostuu makeimmat alfareaktioyhdisteet. Tarkista imeltyminen 1/2 tunnin kuluttua. Tässä vaiheessa voi kaiken varalta lisätä jauhoja. Tämä reaktio on tärkein imeltymisreaktio. Se menetetään usein nykyisillä ohjeilla.

        3. 63-66 asteessa muodostuu beettareaktiossa maltoosi.

        4. Kun sose on jäähtynyt noin 60 asteiseksi 3-6 tunnissa Imeltäminen on valmis.

        5. Lisää imeltyneeseen soseeseen suola voi ja maito. Soseen tulee olla sakeaa velliä. Pinnalle voinokareita ja jos halutaan niin korppujauhoja.

        6. Paista 120-150 asteisessa uunissa 2-3 tuntia.

        Nykyaikana vällyt voi korvata 65 asteisella sähköuunilla tai lämpökaapilla. On tärkeää että imeltyminen alkaa 75 asteesta.


      • Enhankalastijavaikeasti

        Mukaelmasi ei kelpaa, ainakaan meitsille. Pottuja ei voi soseuttaa keitinveteensä kun ne keitetään kuorineen suolattomassa vedessä, kuoritaan kuumina, soseutetaan ja sitten lisätään vehnäjauhot, jotka imeltävät perunaseoksen, jonka lämpötilaa en ole ikinä mitannut. Enkä käyttänyt "vällyjä" sen enempää kuin sähköuuniakaan. - Mutta tee sinä miten parhaaksi näet, minä teen omalla hyvällä tavallani.


      • Hajooone
        Enhankalastijavaikeasti kirjoitti:

        Mukaelmasi ei kelpaa, ainakaan meitsille. Pottuja ei voi soseuttaa keitinveteensä kun ne keitetään kuorineen suolattomassa vedessä, kuoritaan kuumina, soseutetaan ja sitten lisätään vehnäjauhot, jotka imeltävät perunaseoksen, jonka lämpötilaa en ole ikinä mitannut. Enkä käyttänyt "vällyjä" sen enempää kuin sähköuuniakaan. - Mutta tee sinä miten parhaaksi näet, minä teen omalla hyvällä tavallani.

        Jauhoisista potuista saa enemmän irti kun ne kuorii ennen keittämistä ja keittää ne niukassa vedessä ja survoo keitinveteen. Kypsät jauhoset kun usein hajoaa kuorittaessa.


      • Iänikuinenohje
        Jasilläsiisti kirjoitti:

        Kylläpäs on. Imellytän ja panen myös siirappia, koska iänikuinen perintökeittokirja käskee niin tehdä.

        Iänikuinen perinnekokkien ohje käskee laittamaan jauhon jäähdytettyyn, mutta vielä kuumaan juuri ja juuri alle 80 asteiseen soseeseen.
        Sose eristetään kunnolla "vällyihin" ja laitetaan lämpimään paikkaan imeltymään. Imeltymisen alkaminen varmistetaan puolen tunnin kuluttua maistamalla. Jos imeltymisen merkkejä ei ole maistamalla havaittavissa niin silloin sekoitetaan soseeseen uusi jauho. Imeltymisen edistymistä voi seurata pari kertaa maistamalla. Vällyjä ei pidä kuitenkaan avata tarpeettomasti ettei sose jäähdy liian nopeasti.
        Sose imeltyy 3-5 tunnissa. Imeltämistä voi jatkaa muutamalla tunnilla aamuun.

        Imeltämisen jälkeen sose valmistellaan paistoon lisäämällä suola, voi ja maito. Sose laitetaan paistovuokiin ja paistetaan 150 asteessa 2-3 tuntia.


      • Käyjahappanee
        Enhankalastijavaikeasti kirjoitti:

        Mukaelmasi ei kelpaa, ainakaan meitsille. Pottuja ei voi soseuttaa keitinveteensä kun ne keitetään kuorineen suolattomassa vedessä, kuoritaan kuumina, soseutetaan ja sitten lisätään vehnäjauhot, jotka imeltävät perunaseoksen, jonka lämpötilaa en ole ikinä mitannut. Enkä käyttänyt "vällyjä" sen enempää kuin sähköuuniakaan. - Mutta tee sinä miten parhaaksi näet, minä teen omalla hyvällä tavallani.

        Ei kelpaa muillekaan ja sitten ihmetellään että miksi tulee käyneen ja happaman makuista.


      • KerroOmaTapasi
        Enhankalastijavaikeasti kirjoitti:

        Mukaelmasi ei kelpaa, ainakaan meitsille. Pottuja ei voi soseuttaa keitinveteensä kun ne keitetään kuorineen suolattomassa vedessä, kuoritaan kuumina, soseutetaan ja sitten lisätään vehnäjauhot, jotka imeltävät perunaseoksen, jonka lämpötilaa en ole ikinä mitannut. Enkä käyttänyt "vällyjä" sen enempää kuin sähköuuniakaan. - Mutta tee sinä miten parhaaksi näet, minä teen omalla hyvällä tavallani.

        Kerro oma tapasi niin kokeilen.


      • Luki-luki-ko

        Kerroin jo.


      • Anonyymi
        Jasilläsiisti kirjoitti:

        Kylläpäs on. Imellytän ja panen myös siirappia, koska iänikuinen perintökeittokirja käskee niin tehdä.

        On muitakin keittokirjoja missä siirapilla makeutetusta tai sokerilla makeutetusta perunalaatikosta käytetään virheellisesti "imelletty perunalaatikko" nimitystä.

        Monissa lähteissä käytetään makeutetusta perunalaatikosta virheellisesti nimitystä "imelletty perunalaatikko".


      • Anonyymi
        Enhankalastijavaikeasti kirjoitti:

        Mukaelmasi ei kelpaa, ainakaan meitsille. Pottuja ei voi soseuttaa keitinveteensä kun ne keitetään kuorineen suolattomassa vedessä, kuoritaan kuumina, soseutetaan ja sitten lisätään vehnäjauhot, jotka imeltävät perunaseoksen, jonka lämpötilaa en ole ikinä mitannut. Enkä käyttänyt "vällyjä" sen enempää kuin sähköuuniakaan. - Mutta tee sinä miten parhaaksi näet, minä teen omalla hyvällä tavallani.

        Kerropa tarkemmin se oma hyvä tapasi tehdä imelletty perunalaatikko ???


    • ImelläOikein

      Älä laita sokeria. Imellä kunnolla.

      Sekoita soseeseen perunoiden keitinvettä ja vehnäjauhoja.

      Laita sose sähköuuniin ja aseta uunin lämpötilaksi 70 astetta.

      1-2 tunnin kuluttua aseta uunin lämpötilaksi 80 asteta. Anna olla uunissa 2-3 tuntia.

      Lisää soseeseen suola, voi ja maitoa. Soseen tulee olla sakean vellin tai notkean puuron kaltaista. Kaada sose paistovuokiin. Pinnalle voi ripotella korppujauhoa ja voinokareita.

      Paista 2-3 tuntia.

    • Daiatetic

      Pane reilusti sokeria. Itse panisin vaahterasiirappia oikein kunnon holauksen.

      Diabeetigot voivat panna hermesetasta perunalaatikkoonsa.

    • 1eero

      Laitoin äsken uuniin tulemaa silakkalaatikkoa, suap nähä pystyykö syömää irvistilemättä,

    • Josimellytät

      Jos imellytät, niin silloin ei tarvi muuta makeutusta lisätä.

    • Sokeriako

      Onko kuorittu vai ei kuorittu. Se ei vaikuta sokerin määrään.

      • Tavuviiva

        Mielekiintoinen ruoka tuo imelletty perunalaatikko.
        Äitini teki aikoinaan hyvää ja toi jouluksi, vaikka asuin jo omillani.
        Oikeastaan lapsena jouluruoka ei maistunut, pitkin hampain pupelsin ja ruoka pyöri lautasella.
        Mietin vaan, miten aikoinaan koko loora on syntynyt.
        Puuhellalla hautui siinä ohessa monet pöperöt. Ehkä se onkin jokin "epäonnistunut" tuotos, ylikypsää muusia.
        No kuorineen tai ei, mulla on sovintoratkaisu eli sillanrakennusidea: kuorii perunat ja laittaa keitinveteen sekä kuoret että nakut perunat ja sitten viivilöi kuoret pois tai pitää ne jossain pussissa, niinkuin mausteita voidaan laittaa. No, kiehumista edistän vedenkeittimellä; keitän valmiiksi vedet ja kaadan pottujen päälle. Spadam.
        Sitten mietin, voiko hunajalla makeuttaa, jos sokerisuutta haluaa vai antaako se oudon vivahteen.

        Kaupantäti auttaa mua laatikoissa, koska nämä ovat vain mauksi.
        Kuoriperunat tilalle.

        No, mutta, miten tehdään Inkoon puuro? Tätäkin äitini teki. Ja se oli todella hyvää, samettista, voisilmän kanssa. Namnam.Iso H:lle: no ei jäänyt reseptiä ei.


      • Yleensäkaloripommeja

        On sellainen sanonta että joka keitetyn paistaa, se makian maistaa.


      • Imellyttäminen
        Yleensäkaloripommeja kirjoitti:

        On sellainen sanonta että joka keitetyn paistaa, se makian maistaa.

        Loora on syntynyt silloin kun ei ollut sokeria eikiä siirappia makeuttamiseen. Makean nälkää on ihmisillä ollut aina. Imellyttäminen oli varma tapa saada makeeaa aikaiseksi. Silloin ei tunnettu imellyttämisreaktioita eikä imellyttämisentsyymejä, mutta imellyttäminen hallittiin kokemuksen ja perinnetiedon avulla. Se perinteinen tapa imellyttää on monelta jäänyt oppimatta ja nykyisin imellyttäminen korvataan usein lisämakeuttamisella.


    • Tässä perunaruispuuron ja/tai Inkoon puuron resepti. Nam. Maistuu minullekin, vaikkei tule kovin usein tehdyksi.

      Keitä kuoritut perunat väljässä vedessä.
      Kun perunat ovat kypsyneet pehmeiksi, kaada vesi talteen ja survo perunat kattilassa muusiksi. Laita kattila takaisin liedelle, sulata muutama voipala muusin keskellä kattilan pohjalla, sekoita puulastalla hämmentäen muusin sekaan.
      Sekoita myös keitinvesi muusin sekaan, ensin puulastalla ja sitten vaikka teräsvispilällä sekoittaen. Ripottele päälle hienoja ruisjauhoja ja vatkaa puuro teräsvispilällä tasaiseksi. Lisää tarvittaessa myös keitettyä vettä kattilaan, koska puuro turpoaa melkolailla.
      Anna seoksen kiehua hiljalleen miedolla tulella ja sekoita puulastalla aina välillä huolellisesti, ettei puuro pala pohjaan. Kun puuro on kypsynyt, jätä se lämpimälle liedelle hautumaan.

      Puuron voi syödä voisilmän kanssa. Jossain päin Suomea ihmisillä on tapana kastaa puurolusikallinen piimälasiin ja nauttia puuroa piimäisenä.

      Seuraavana päivänä puuro maistuu vielä paremmalta, kun ottaa siitä lohkareita ja paistaa voissa paistinpannulla.

      • Mahrotontehtävä

        Aika oleellinen osa reseptiä uupuu kokonaan: pottujen ja jauhojen määrät.


      • Tavuviiva

        Huomenta. Kiitos ohjeista. Odottelen noita määriä ja teen testipuuron.


      • O-Orvokki

        Silmämitalla ja käsituntumalla olen yleensä valmistanut.
        Pitäisi varmaan keittää puuro mitan kanssa. :)

        Laittaisin sunnilleen seuraavat määrät, joita voi säätää oman maun mukaan, kun on kokeillut. Puuro paksunee vielä keittämisen ja hauduttamista aikana.

        Reilusti vettä
        1 kg perunoita kuorittuna ja lohkoiksi leikattuina
        ripaus suolaa
        2 - 3 dl ruisjauhoja
        2 rkl voita


        Itse keitän useimmiten suuren kattilallisen, eli kaksin tai kolminkertaisen annoksen. Keittäminen, vaivaaminen ja sekoitteleminen vaatii aikaa ja vaivaa, joten samantien voi valmistaa suuren kattilallisen - ja kutsua kaikki tutut puuron ystävät syömään.

        Keittoaika vähintään puoli tuntia ja sitten haudutus.

        Olisi kiva kuulla, miten kokeilu onnistui ja miltä maistui.


      • Tavuviiva
        O-Orvokki kirjoitti:

        Silmämitalla ja käsituntumalla olen yleensä valmistanut.
        Pitäisi varmaan keittää puuro mitan kanssa. :)

        Laittaisin sunnilleen seuraavat määrät, joita voi säätää oman maun mukaan, kun on kokeillut. Puuro paksunee vielä keittämisen ja hauduttamista aikana.

        Reilusti vettä
        1 kg perunoita kuorittuna ja lohkoiksi leikattuina
        ripaus suolaa
        2 - 3 dl ruisjauhoja
        2 rkl voita


        Itse keitän useimmiten suuren kattilallisen, eli kaksin tai kolminkertaisen annoksen. Keittäminen, vaivaaminen ja sekoitteleminen vaatii aikaa ja vaivaa, joten samantien voi valmistaa suuren kattilallisen - ja kutsua kaikki tutut puuron ystävät syömään.

        Keittoaika vähintään puoli tuntia ja sitten haudutus.

        Olisi kiva kuulla, miten kokeilu onnistui ja miltä maistui.

        Palaan, kun olen tehnyt. Kiitos täydennyksestä.


      • Tarpeenmukaan
        Mahrotontehtävä kirjoitti:

        Aika oleellinen osa reseptiä uupuu kokonaan: pottujen ja jauhojen määrät.

        Ei ole mitään vakiomääriä - tilanteen ja tarpeen mukaan.


    • rakkaudellamuistaen

      Koskaan en ole syönyt niin hyvää perunalaatikkoa, kun anoppilassa aikoinaan.

    • imelytetty

      Imelytetty perunalaatikko! Imeletty??

      • O-Orvokki

        Meillä tehtiin ja syötiin imellytettyä perunalaatikkoa, tai oikeastaan kai syödään ja tehdään edelleen.


      • O-Orvokki
        O-Orvokki kirjoitti:

        Meillä tehtiin ja syötiin imellytettyä perunalaatikkoa, tai oikeastaan kai syödään ja tehdään edelleen.

        Taisi oikeastaan olla imellettyä. - Onpa meillä yllättävän vaikea kieli: imellytän, imellän, imellytin, imelsin, imeltyy, imeltyi ? ? ? ? ;). :D

        Taisi kuitenkin tulla jotain ihan muuta kuin imelää, ei edes imellytettyä.


      • imelytetty
        O-Orvokki kirjoitti:

        Taisi oikeastaan olla imellettyä. - Onpa meillä yllättävän vaikea kieli: imellytän, imellän, imellytin, imelsin, imeltyy, imeltyi ? ? ? ? ;). :D

        Taisi kuitenkin tulla jotain ihan muuta kuin imelää, ei edes imellytettyä.

        imellytettyä, tämä minusta kuulostaa siltä että se on laitettu itsekseen imeltymään.
        Eikös siinä niin tapahdu?


    • Toimiikodurralla

      Imelletty perunalaatikko. Voiko vehnäjauhon korvata durrajauholla, kun en ole kokeillut vielä.

      2 kg jauhoista perunaa
      1,5-2 dl durra jauhoa
      0,5-1 l maitoa
      2 tl suolaa
      50-100 g voita

      Kuori perunat.

      Keitä perunat kypsiksi vähässä suolattomassa vedessä.

      Soseuta perunat keitinveteen.

      Sekoita soseeseen jauhot.

      Peitä astia kannella ja anna imeltyä sähköuunissa 70 asteessa 3-6 tuntia. Imeltymisen loppuvaiheessa nosta lämpö 80 asteeseen.

      Sekoita pari kertaa imeltymisen aikana.

      Lisää soseen joukkoon suola, sulatettu voi ja maitoa niin paljon, että soseesta tulee vellimäistä puuroa tai puuromaista velliä . Lisämakeutusta ei tarvita.

      Kaada seos voideltuun uunivuokaan. Älä kaada vuokaa liian täyteen kuohumisen vuoksi.

      Paista 150 asteessa 2-3 tuntia.

      • MakeutettuPerunalaatikko

        Ei imellä durra. Niin kuin ei muutkaan gluteenittomat jauhot.
        Kun gluteenitonta haluaa niin silloin on tyytyminen makeutettuun perunalaatikkoon.


      • Anonyymi

        Kokeiltu on. Durra ei imellä.
        Mutta "puhdas kaura" gluteenitonta kaurajauhoa voisi kokeilla.
        Ja soseuttamisen jälkeen sose tulee jäähdyttää välillä sekoittaen 70-75 asteiseksi.


    • SiirappiaKorjaamiseen

      Pitää paikkansa että epäonnistuneen perunalaatikon imellyttämisen voi korjata sokerilla. Yleisesti käytetään kuitenkin siirappia.

      • Helppoakin

        Helppoakin kun osaa.


    • Unohdaässät

      Jos imellytät oikein niin sokerin ja siirapin voi unohtaa.

    • Jos-epäonnistuu

      Jos imeltyminen epäonnistuu, käytä korjaamiseen mieluummin siirppia.

    • VainPerunasta

      ARKINEN PERUNASOSEVUOKA

      Helppo ja nopea arkinen perunasosevuoka. Valmistusaika vain noin 6 tuntia. Voi valmistaa vaikka kerran viikossa.

      2 kg jauhoisia perunoita kuoritaan ja pilkotaan reiluiksi kuutioiksi.

      Perunat keitetään niukassa suolattomassa vedessä ja soseutetaan keittoveteen. Tarvittaessa notkistetaan noin 80 asteisella vedellä puuromaiseksi.

      Sose jäähdytetään noin 76 asteiseksi. Jäähtyneeseen soseeseen lisätään vehnäjauhoja noin 2 kukkupää ruokalusikallista.

      Sose laitetaan vetäytymään 77 asteiseen uuniin noin 3 tunniksi. Vetäytyessään maku pehmenee ”suun mukaiseksi”.

      Vetäytyneeseen soseeseen lisätään suola, voi ja maitoa niin että sose notkistuu ”sakeahkoksi puuroksi”.

      Soseen voi maustaa mielensä mukaan. Monien mielestä maustamatta paras. Alkuperäistä arkista perunasosevuokaa ei mausteta.

      Sakeahkoksi puuroksi notkistettu sose laitetaan uunivuokaan ja paistetaan 150 asteessa noin 2 tuntia. Voidaan paistaa myös notkeampana. Pinnalle voidaan sirotella korppujauhoa ja voinokareita.

      Tämä on hyvä arkiruoka ja tuo sopivasti vaihtelua ruokapöytään. Vähän erilainen verrattuna paistettuun perunasoseeseen, mutta lähes yhtä helppo valmistaa. Nyt tätä helppoa perunasosevuokaa kannattaa tehdä kun kellaroidut perunat sopii tähän todella hyvin.

      VASTAA

    • Anonyymi

      Perinteisesti imelletty perunalaatikko

      Valmistetaan yksinkertaisista raaka-aineista:

      n. 2 kg perunoita, kiinteä lajike tai jauhoinen Lajike tai siltä väliltä lajike

      Vettä - keittämiseen, tönkkösoseen notkistamiseen ja imeltymiseen

      4 rkl vehnäjauhoja

      50-100g voita

      8 dl maitoa, määrä vaihtelee runsaasti, jauhoiset enemmän, kiinteät vähemmän

      1-2 teelusikallista suolaa

      Ohje:

      Taikaa tai ei, perunat kannattaa kuoria raakoina kattilaan ja keittää kypsiksi pienessä määrässä suolatonta vettä ja soseuttaa kattilassa keittoveteen.

      Soseuta perunat perinteisellä survimella. Jauhojen palamisvaaran takia sose jäähdytetään huolellisesti alle 77 asteiseksi. Hyvä lämpötila on 75-76 astetta.

      Lisää vehnäjauhot 75-76 asteiseksi jäähtyneeseen perunasoseeseen.

      Eristä kattila hyvin useilla kerroksilla keittiöliinoja ja anna imeltyä lämpimässä paikassa 2-4 tuntia. Ylipitkä imeltymisaika haihduttaa makeutta ja huonontaa imeltymistulosta. Hyvin eristetyssä kattilassa sose imelytyy huoneenlämmössä, esimerkiksi keittiön pöydällä.

      Uunissa imeltäminen on hyvä vaihtoehto – sose laitetaan imeltymään 65-70 asteiseen uuniin 2-4 tunniksi.

      Myös vesihauteessa voi imellyttää, mutta se on epävarmaa ja hankalaa.

      Sosetta sekoitetaan imeltymisen aikana 2-3 kertaa ja samalla voi maistamalla seurata imeltymisen edistymistä.

      Imeltyneeseen soseeseen lisätään ohuina siivuina voi sulamaan. Lisätään suola ja lisätään maitoa niin että saadaan sakea velli tai notkea puuromainen sose.

      Sose laitetaan voideltuun vuokaan ja pinnalle ripotellaan muutama voinokare, jos halutaan, pinnalle voi ripotella korppujauhoja.

      Sosevuoka laitetaan aluksi 180-205 asteiseen uuniin. Kun pinta saa väriä ja sose alkaa kuplimaan alennetaan uunin lämpötila 140 asteeseen, niin kupliminen rauhoittuu.

      Sosetta paistetaan 2-3 tuntia

    • Anonyymi

      Kenen dementikon ketju tämä on ? Se pullahtaa myös70 plussassa muutaman kerran
      vuodessa esiin. Henkilö ilmeisesti tekee ympäri vuoden imellettyä perunalaatikkoa
      päivät pääksytysten . . .
      Kuinka moni tekee koskaan ? En minä ainakaan kahta lusikallista varten
      tuhraa tuntikausia aikaani ja tuhlaa energiaa. Ei se mikään herkku edes ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1829
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe