Nukutteko hyvin?

Minä saatan herätä pikkutunneilla ja uni ei tule ennenkuin parin, kolmen tunnin päästä, mutta tapanani on nousta ylös ja tehdä jotakin, pestä vaikkapa pyykkiä tai silittää ja mankeloida ehkä edellisen päivän pyykkejä. Sanaristikko on myös hyvää ajanvietettä. Uni tulee sitten
taas aikanaan.

Mutta näkyy olevan muitakin kuin minä, jonka on vaikea nukahtaa, niinkuin Juuso-nalle, jonka pitäisi mennä talviunille marraskuussa, mutta uni ei vaan tule. Niinpä hoitajansa Sulo menee Juuson pesään nukuttamaan Juusoa. Toivottavasti linkki aukeaa. :)



www.youtube.com/watch?v=69atYyxcz4o&spfreload=10

18

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fyysinen työ ikäihmiselläkin tressaa. Ainakin miehiä vielä lisäksi vaivaa lisääntynyt virtsaamisentarve. Kahden ja puolen tunnin goisapätkästä saa jo olla tyytyväinen.
      Ensimmäisen k-tauon heräämisen jälkeen yleensä vielä nukahtaa, mutta toisen jälkeen saa jo valvoa.
      Kahdella 2-3 tunnin unijaksolla en millään pärjäisi. Puolen tunnin päiväunilla tilanne korjautuu jotenkin siedettäväksi.
      Kun tupsin vapaa-ajan töitäni ulkoilmassa, iltavälipalan jälkeen usein silti väsyttää.

      • Minä en miettimisiä enää kaipaa, fyysisiä pikku hommia mielelläni teen. Rajaa on alkanut kuitenkin sille tulla, väsyy jo vähemmästäkin, puunhakkuuseen minusta ei varmaan enää olisi.
        Uni on parantunut huomattavasti tässä puolen vuoden aikana, enää en hypi valvomassa keskellä yötä.


    • vm43

      Nukahdan parissa minuutissa. Jos olen illalla juonut yhtä lasillista enemmän siideriä ( alkoholiton ligth ) niin saatan joskus herätä hiekkalaatikolle joskus 3 - 5:n välillä. Nukahdan uudelleen ja koisin > 6 - 6.30:een. Harvoin pitempään.
      Satunnaiset iltapäivätorkut eivät häiritse yöunta.

    • Simo ja Juuso kömpivät kumpikin niin talviunisina nukkumaan, että

      melkein uskon yhtä pitkät sikeät heidän vetelevän.

      Minun pitäisi opetella päikkäreille, en ole koskaan vielä niitä

      harrastanut. Joskus herään yöllä hiekkalaatikolle, silloin

      varon laittamasta valoja tai miehen vielä eläessä varoimme

      juttelemasta, ettei valpastu liiaksi,

      näin menetellen uni tulee takaisin hengitykseen keskittymällä.

    • ESEsEscxvcvx

      Ite oon koukussa piristeisiin, mm. ES-juoma vie kielenkin mennessään....

    • Yleensä nukun hyvin, nyt tosin viime aikoina olen herännyt jo 3 aikaan aamuyöstä. Jokin sekoitti unirytmini, (superkuu)mutta nukahdan kyllä parin tunnin jälkeen uudelleen. Kerran heräsin sitten 9.30 kun 5 aikaan kävin uudelleen sänkyyn, ja se on kovin myöhään minulle, joka n. 6 aikaan normaalisti herään. Nyt saunan jälkeen nukuttaa makeasti, mutt'en ihan vielä painu pehkuihin, minulle kun riittää 6-7 tunnin uni.

    • Minulla on tapana laittaa Enyan levy soimaan hyvin pienellä volyymillä. Se on hyvin yksitoikkoista musiikkia, unettavaa ja nukahdankin ennekuin toinen kappale ehtii alkaa, mutta kun ensimmäisen kerran herään niin usein käy niin että tiedän että nyt ei uni enää jatku, varsinkin jos on saanut kramppeja tai nivelet särkevät. On noustava ylös ja voideltava Voltarenilla. Siinä ehtii valpastua, mutta ajattelen että nukun paremmin sitten kun nukuttaa.
      Silloin kun asuin vielä talossa, niin saatoin mennä sellaisina unettomina öinä vaikkapa lumitöihin. Kyllä sen jälkeen uni maistui ja naapurit ihmettelivät aamulla kun olivat itse menossa lumitöihin, että kuka minun lumityöni on tehnyt kun ikkunat ovat vielä pimeänä ja minä varmaankin vielä nukun.
      Kesällä oli valoisat yöt ja oli kiva kyhnätä tontilla. Linnutkin alkoivat yksi toisensa jälkeen herätä ja viserrellä. Sitten vielä töitten päälle aamu-uinnille ja muutamaksi tunniksi nukkumaan.
      Nyt on keho rähjääntynyt iän mukana ja tuonut vaivoja, joitten kanssa
      pitää vaan tulla toimeen parhaansa mukaan. Nuorempana oli huolia, jotka valvottivat. Nyt ei enää ole samoja huolia, mutta valvomisesta en ole päässyt eroon. Mutta kun ei enää tarvitse herätä pirteänä töihin,
      niin otan valvomiset pienellä kantapotkulla.
      P.S Viime yönä nukuin 9 tuntia!

    • Olen lakannut murehtimasta lyhyitä yöunia, koska otan torkut silloin kun nukuttaa. Minun konstini on avata tv ja säätää ääni mutinan asteelle. On muutamia hyviä nukutusohjelmia, kuten F-ykköset, luonto-ohjelmat ja Hercule Poirot. Muiden muassa.
      Eilen en ottanut päiväunia, mutta nukahdin iltauutisiin. Kömmin sänkyyn jo ennen klo 23, ja heräsin sitten kolmelta. Siinä sitä aamua vierähti kahdeksaan saakka, aamukahvit ja aamutv - ei uutisia hallitusrintamalta - ja nukuin yxkax sohvan nurkkaan.
      Kyllä se tarvittava 7-8 tuntia vuorokaudessa tulee täyteen, vaikka pätkissä. Jopa ylikin, luulen.

      • kat.leija

        En stressaa itseäni nukkumisasioilla minäkään, pääasia ettei ole yleistä univajetta. Minä kuulun illanvirkkuihin, mutta silti herään 7 uutiset kuunneltuani. Joskus tosi harvoin saatan valvoa koko yön, mutta ei sekään missään tunnu kummemmin. Silloin pienet päiväunet auttavat jaksamaan.
        Vasta viime aikoina on tullut tavaksi iltasella painua nirvanaan keinutuolissa tv:tä katsoessa. Se verottaa kyllä uneen pääsyä, jos ehtii virkistyä ennen sänkyyn menoa. Poirotin ja Kahden keikan aina tallennan, sillä melkein poikkeuksetta uni tulee jo puolessa välissä. Sitä katsoo ja kuulee mutta kaikki menee kuitenkin ohi tajuamatta. Poirottihan vaatii tarkkaa seurantaa, jos meinaa jyvällä pysyä.
        Nyt kun verenpainelääkitystäni on jouduttu vaihtamaan olen huomannut että tämän uuden aikana uneen pääsy ja yöuni ovat paljon parantuneet edelliseen verraten. Lääkkeiden sivuvaikutuksista puhutaaan aika vähän.


    • Himmelsauge

      Nukun yleensä hyvin noin 7h. Joskus havahduin hereille mutta nukahdan
      kun korjaan asentoa, pöyhin tyynyä sekä peittoa, kietoudun peiton alle
      ja nukahdan uudelleen. Huomioin että nukun paremmin kun teen tuon
      rituaalin, siksi minua ei häiritse se pieni puuhasteluhetki.
      Olen miettinyt sitäkin että saatan nukkua melko paikallaan joten
      keho saattaa kaivata ojennusta, voisi olla hyvä nousta ylös ihan seisomaan ja pöyhiä peti, käydä heti uudelleen nukkumaan.
      Vanhana kun kaikki on vähän sitä ja tätä, vaikka olisitkin hyväkuntoinen,
      voi nukkuessa liikaakin hidastua toiminnot.
      Aina tulee näitäkin ajateltua.

    • Eläkemiehen_tapaan

      Illalla otan kymmenen maissa puolikkaan Imovanea. Kun ei se mitään vaikuta, otan toisen yhdeltätoista. Siinä puolenyön maissa alkaa vaikuttamaan ja menen peiton alle.
      Aamukusi herättää joskus 4-5 välillä, mutta sitä ei tule. Sitä huijatakseni juon lasillisen vettä ja johan saan loroteltua. Sitten joko väkisinmakaan tai joskus otan kolmannenkin pillerinpuolikkaan ja nukun max kahdeksaan asti katsellen painajaisia. Jos en sitä kolmatta pillerin puolikasta ota, niin yritän nukkua. Rukoillakin. Jossakin puolihorteessa menee joskus kuuteenkin asti painajaisissa piehtaroiden. En haluaisi herätä, nousta ylös ja kohti uusia pettymyksiä. Vaikka ei ne hajanaiset unenpätkätkään miellyttäviä ole. Pakko se kuitenkin on nousta jossain vaiheessa ylös ja kahvipannullisen juotua suunnistaa kohti uusia pettymyksiä...

      • Painajaisunet saattavat olla jonkun lääkkeen sivuvaikutus. Itselläni on ollut joskus sellainen verenpainelääke, että en tahtonut uskaltaa mennä nukkumaan painajaisten takia. Samaa koki isäni, mutta kun vaihdettiin lääkettä toiseen niin painajaiset loppuivat. Kannattaa ehkä
        jutella lääkärin kanssa.


      • Himmelsauge

        Otan osaa, sulla aikaikävä yö. Ei ne lääkkeet ole hyväjuttu, saattavat
        aiheuttaa pahoja unia. Lääkkeet estää aivoja työstämästä unenaikana
        tärkeitä asioita, sitten ne kasaantuu, ne asiat. Tämä on tietysti vain minun mielipiteeni, en ole mikään lääkäri. Panadolin otan joskus unilääkkeeksi, se rentouttaa lihaksia.
        Mene lääkärille kertomaan, mene uudelleen, jos olet jo käynyt.
        Sinulle voisi auttaa keskusteluterapia, keskustelu auttaa aina, olen
        kokenut.


    • vm43

      Viime yönä klo 23.00 -> klo 7.30. Riittää hyvin. En jatka raportointia.

    • Viime yönä yksi herääminen, ehkä viisitoista minuuttia,
      nukkumaan menin 23.30 ja heräsin juuri, 8.40. - Onpas pimeä aamu!

      Olikohan se Maila Pylkkönen, joka runoili: "Minun on pimeä", en muista tällä hetkellä.
      Voimistelut ja aamukahvi voivat auttaa.

      • Tunteena..pimeys

        "Olimme neljäntoista. Poimin satuja, opettelin kieltä, avasin lumisateen..."
        Lapsena isojen siskojen joululahjoiksi antamat runokirjatkin tulivat luetuiksi.


    • Poirot toimi taas hyvin tuutulauluna. Pari lyhyttä heräämistä ja ylösnousu uuteen aamuun klo 6.30.
      Seuraavaksi Ykkösaamu: Jari Korkki ja Olli Rehn. Onko valtakunnassa taas kaikki hyvin?

    • uniat

      Yleensä olen ollut hyvä nukkumaan, mutta nyt vanhemmiten kun vaivoja on tullut
      heräilen ja sitten saan pyöriskellä parikin tuntia.
      Aamusta otan sen takaisin ja nukun noin 8 saakka.

      Päiväuniin en ole tottunut. En varmaan seuraavana yönä saisi nukutuksi, jos päivällä
      nukkumaan alkaisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      56
      861
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe