Tulisin kirkkoon ehtoolliselle, mutta en kuulu kirkkoon ja en ole kastettu.
Vaaditaanko ehtoolliseen osallistujalta kaste?
87
1226
Vastaukset
- Miksi.ehtoolliselle
Miksi tahdot ehtoolliselle, vaikka et kuulu kirkkoon? Onko ehtoollisessa mielestäsi jokin hyvä asia?
- Pide.Mieli
Kirkossa ei vaadita mitään - armo kantaa. Kaikkien luterilaisten kannattaisi erota kirkosta ja luottaa sitten vaan kasteen armon kaikenkattavaan kantavuuteen. Miksi maksaa kirkollisveroa turhaan?
- vapauteen
Ei kirkossa mitään kysellä keneltäkään. Mene vain ehtoolliselle, sehän on Vapahtajamme asettama. Itse en luterilaisena mene ortodoksikirkon ehtoolliselle, koska pitää kuulua ort.kirkkoon ennenkuin voi ehtolliselle mennä. Kunnioitan heidän perinnettään. (Ja jäisin kiinni, sillä se ort.srk on niin pieni).
- Luterilainen
vapauteen kirjoitti:
Ei kirkossa mitään kysellä keneltäkään. Mene vain ehtoolliselle, sehän on Vapahtajamme asettama. Itse en luterilaisena mene ortodoksikirkon ehtoolliselle, koska pitää kuulua ort.kirkkoon ennenkuin voi ehtolliselle mennä. Kunnioitan heidän perinnettään. (Ja jäisin kiinni, sillä se ort.srk on niin pieni).
Jos aikoo mennä Herran ehtoolliselle luterilaiseen kirkkoon, pitää olla kirkon jäsen, eli pitää olla kastettu ja rippikoulun käynyt. Kirkkojärjestys kieltää ehtoollisen mm. helluntailaisilta ev. lut. kirkossa.
Kukaan ei kuitenkaan kontrolloi ehtoolliseen menijöitä ja tiedän erään helluntailaisen pariskunnan rikkovan kirkkojärjestystä. Heidän omatuntonsa on tässäkin hyvin venyvää sorttia. - taas.valehtelet
Luterilainen kirjoitti:
Jos aikoo mennä Herran ehtoolliselle luterilaiseen kirkkoon, pitää olla kirkon jäsen, eli pitää olla kastettu ja rippikoulun käynyt. Kirkkojärjestys kieltää ehtoollisen mm. helluntailaisilta ev. lut. kirkossa.
Kukaan ei kuitenkaan kontrolloi ehtoolliseen menijöitä ja tiedän erään helluntailaisen pariskunnan rikkovan kirkkojärjestystä. Heidän omatuntonsa on tässäkin hyvin venyvää sorttia.Minä erosin kirkosta ja Askola toivotti minut silti edelleenkin tervetulleeksi kirkon tilaisuuksiin ja ehtoolliselle.
Eikä kirkossa kysytä keneltäkään mihin seurakuntaan kuuluu. Riittää kunhan vaan määrätty porukka maksaa kirkollisveroa, että papeilla on hommia.
Miksi siis eivät hellarit myös kävisi ehtoolisella kirkossa jos se heille kelpaa. Mieluummin tosin minäkin nautin uskovien seurassa ehtoollista kuin sellaisten kanssa ja tarjoamana jtoka eivät edes usko mitä puhuvat. - kirkkojärjestys
taas.valehtelet kirjoitti:
Minä erosin kirkosta ja Askola toivotti minut silti edelleenkin tervetulleeksi kirkon tilaisuuksiin ja ehtoolliselle.
Eikä kirkossa kysytä keneltäkään mihin seurakuntaan kuuluu. Riittää kunhan vaan määrätty porukka maksaa kirkollisveroa, että papeilla on hommia.
Miksi siis eivät hellarit myös kävisi ehtoolisella kirkossa jos se heille kelpaa. Mieluummin tosin minäkin nautin uskovien seurassa ehtoollista kuin sellaisten kanssa ja tarjoamana jtoka eivät edes usko mitä puhuvat."Minä erosin kirkosta "
Olet siis joskus kastettu luterilaiseen kirkkoon. Vaikka eroat, kaste pysyy. Siinä on se ratkaiseva ero.
Ehtoolliselle saa osallistua vain kastettu kirkon jäsen. - taas.valehtelet
kirkkojärjestys kirjoitti:
"Minä erosin kirkosta "
Olet siis joskus kastettu luterilaiseen kirkkoon. Vaikka eroat, kaste pysyy. Siinä on se ratkaiseva ero.
Ehtoolliselle saa osallistua vain kastettu kirkon jäsen.Mutta minut toivotettiin tervetulleeksi vaikka en enää ole jäsen.
taas.valehtelet kirjoitti:
Mutta minut toivotettiin tervetulleeksi vaikka en enää ole jäsen.
Jos satun oksentamaan öylätin ja viinin, katsotaanko minut pahan vallassa olevaksi?
Sikaa syön mielelläni, verilettuja rakastan, mutta krapulassa sunnuntaina voipi elimistö tehdä tenän. Tosin varovasti ateistina astelen aina kirkkoon, jos se kaikkivaltias vaikka pystyisi tuleen minut sytyttämään... turha toivo, olematon iun ei oysty tätäkään rienauspostia estämään..vai pystyykö... nyt kyl tuos sydänalas tuntuu ilkeeltä... paskat, ei se edes yrittänyt, kalja vaan röyhtäyttää..- ma-he
he-ma kirjoitti:
Jos satun oksentamaan öylätin ja viinin, katsotaanko minut pahan vallassa olevaksi?
Sikaa syön mielelläni, verilettuja rakastan, mutta krapulassa sunnuntaina voipi elimistö tehdä tenän. Tosin varovasti ateistina astelen aina kirkkoon, jos se kaikkivaltias vaikka pystyisi tuleen minut sytyttämään... turha toivo, olematon iun ei oysty tätäkään rienauspostia estämään..vai pystyykö... nyt kyl tuos sydänalas tuntuu ilkeeltä... paskat, ei se edes yrittänyt, kalja vaan röyhtäyttää..Ihan omalta itseltäsi kuulostat.
- renntu-sergei
Luterilainen kirjoitti:
Kukaan ei kuitenkaan kontrolloi ehtoolliseen menijöitä ja tiedän erään helluntailaisen pariskunnan rikkovan kirkkojärjestystä. Heidän omatuntonsa on tässäkin hyvin venyvää sorttia.Entisenä laitapuolenkulkijana olen paljon joutunut lain kanssa tekemisiin. Joten takaportti löytyy kirkkojärjestyksestäkin,jos sinulla on pakottava syy voit osallistua ehtoolliselle.
- Mitä.oppi.sanoo
Tästä olinkin kiinnostunut, että mitä luterilainen oppi sanoo asiasta. Olisiko joku kirkon opetuskirjan teksti vahvistamassa asiaa?
On siis kirkon sääntöjen vastaista osallistua ehtoolliseen ellei ole kastettu. Voin alkaa käydä ehtoollisella sitten kun minut ensin kastetaan. - Roksi
Liitytkö kirkkoon sen tähden että saat ehtoollista? Voi olla kannattamaton sijoitus. Joudut sitten käymään riparinkin.
- Suuntana.se.että
muslimit liittyvät kirkkoon, suomalaiset eroavat.
- t.kari.ja.irja
Sitähän mäkineaskolat juuri ajavat.
- evl
Jos sinulla on vielä jotain epäselvää tässä, niin kyllä ev. lut. kirkon sivustoilta löytyy kirkkojärjestyksestä kohta jossa kerrotaan ketä saa tulla Herran ehtoolliselle. Se on sitten sinun asiasi ja omantuntosi asia, menetkö vai et. Ei kirkon jäsenyyttä mitenkään tarkasteta.
- Omatunto.puhtaana
Laittaisit linkin siihen kohtaan.
- Tässä.sitä
KIRKKOJÄRJESTYS
11 §
Ehtoolliseen saa osallistua jokainen konfirmoitu kirkon jäsen.
Kastettu lapsi, jolle on opetettu ehtoollisen merkitystä, saa osallistua ehtoolliseen yhdessä vanhempansa tai muun hänen kristillisestä kasvatuksestaan huolehtivan kirkon konfirmoidun jäsenen kanssa. Kastettu seurakunnan jäsen, joka osallistuu rippikouluun, voi ehtoollisopetusta saatuaan osallistua ehtoolliseen seurakunnan yhteisessä jumalanpalveluksessa rippikoulunsa opettajan kanssa.- tätäkään.ei.noudateta
Tässähän puhutaan koko ajan seurakunnan jäsenestä. Siis tämän mukaan jos ei ole kirkon jäsen ei saisi ehtoollista. Mutta tätäkään kirkko ei noudata vaan kutsuu kirkosta eronneetkin ehtolliselle. Katto korkealla ja seinät leväällään.
- eipahalle
Jos ei usko ei kannata käydä ehtoollisella koska ehtoollinen ei ole teatteria vaan tosi mielellä sinne on mentävä syntien anteeksi saamisen toivossa.
Jos ns. leikkimielellä ehtoolliselle menee se on Jumalan pilkkaa eikä sillä ole silloin ehtoolliselle menijälle mitään hyötyä vaan ennemminkin haittaa. Kontrolli toimii Jumalan toimesta joka tietää tarpeesi mitä vilpittömästi haluat.
Näin ajattelisin tästä ehtoollisesta en sillä perusteella kuuluuko kirkkoon vai ei.
Silloin kun vakavalla mielellä menee ehtoolliselle olisi hyvä liittyä kirkkoon ja alkaa rakentamaan yhteisöllisyyttä uskossa. - toimi.varovasti
27 Sen tähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
30 Sen tähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois." 1 Korinttilais 11.- eriehtoolliset
"27 Sen tähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen..."
Tuo onkin hyvin vakava kohta. On syytä toimia kunkin kirkon sääntöjen mukaan. Eri kirkoilla on hyvin erilainen ehtoollinen ja sen tähden ei ole tätä ehtoollisyhteyttä. Helluntailaisilla esim. ehtoollinen on muistiateria. Vanhoissa kirkoissa (ort. ja kat.) se on Herran todellisen ruumiin sakramentti. Luterilaisillakin se on Herran läsnäolon sakramentti.
Sanokoon liberaalipappi tai piispa mitä tahansa, parasta on noudattaa oikeaa oppia.
Jos haluat ehtoolliselle, voit kai samalla liittyä kirkkoonkin. Miksi ottaa toisilta palveluja, jos ei halua olla osallinen yhteisöstä?
Hei!
Juudaskin ehtoollisella oli.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- Oikein.kastettu
Juudas ei ollut mukana uuden liiton seurakunnassa, joka perustettiin ristillä ja täytettiin Pyhällä Hengellä helluntaipäivänä.
Uusi liitto alkoi Jeesuksen kuolemasta: "Tämä on uusi liitto minun veressäni."- kristitty_mies
Jeesus sanoi TÄMÄ ON UUSI LIITTO, eli Jeesus tarkoitti juuri sitä mitä hän sanoi. Uusi liitto alkoi siis jo ennen Jeesuksen ristiinnaulitsemista näillä sen asetussanoilla.
Luuk. 22:20
Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne. [2. Moos. 24:8; Jer. 31:31; Hepr. 10:10]
- Sillä.se.selviää
Jarinhotelli ei ole ajan tasalla. Kannattaisi opiskella Raamatun kronologiaa.
- Jeh.ja.vautsi
Luterilainen kirkkokin on siis helluntailaisten linjalla, että vain kasteella käynyt saa osallistua ehtoolliseen.
Katolinen kirkko on siinä ehdoton.- Kirkkojärjestys
Rippikoulun käyminen vaaditaan myös luterilaisen kirkon ehtoollispöytään osallistuvalta.
- selvä.nakki
Ehtoollinen on uskovien ateria ja uskovat ovat kastettuja vaikkakaan kaikki kastetut eivät ole uskovia koska osa heistä on kastettu tiedottomina vauvoina. Siis myös kaste on uskoville joten selvä juttu että ehtoollinen on vain uskoville kastetuille koska muut nauttivat sen turmiokseen kuten Raamattu sanoo.
- Veli.seurakunnasta
selvä.nakki kirjoitti:
Ehtoollinen on uskovien ateria ja uskovat ovat kastettuja vaikkakaan kaikki kastetut eivät ole uskovia koska osa heistä on kastettu tiedottomina vauvoina. Siis myös kaste on uskoville joten selvä juttu että ehtoollinen on vain uskoville kastetuille koska muut nauttivat sen turmiokseen kuten Raamattu sanoo.
Näinhän me sen olemme seurakunnassa aina käsittäneet. Yhteistyö kirkon kanssa on hämärtänyt rajoja viime vuosina.
Olen vastaan, että luterilaisten kanssa tehdään yhteistyötä.
- Ymmärrä.jo
Hyvin vähän te helluntailaiset olette osallistuneet kirkon toimintaan. Jos joskus salaa käytte ehtoollisella kirkossa, niin se ei ole yhteistyötä kanssamme.
- Puolin.ja.toisin
Käykö kirkon väki salaa ehtoollisella helluntaikirkossa?
- toisin.puolin
varmaan koska haluavat edes joskus nauttia uskovien aterian.
- pstt
Selvä.nakki kirjoitti:
" selvä juttu että ehtoollinen on vain uskoville kastetuille koska muut nauttivat sen turmiokseen".
Selvää pässinlihaa. Veljeni, joka on kehitysvammainen, halusi osallistua helluntaiseurakunnassa ehtoolliselle. Seurakunnassa oltiin juurikin sitä mieltä, että ei voi osallistua, koska häntä ei ole kastettu,
Ilmeisesti alentuneista kognitiivisistä taidoista aiheutunut pysyvä haitta esti veljeäni ymmärtämästä uskon syvintä olemusta. Siksi vanhemmisto ei myöskään ollut halukas myöskään kastamaan veljeäni, vaikka tämä oman suunsa tunnustuksella todisti " olen syvällisesti uskovainen".
No, totuuden nimissä täytyy sanoa, että tapahtuneesta on jo aikaa ja monen taikapiirin säännöt ovat väljentyneet, olkoonkin, että liberalisointi heikentää Suuren Sanoman uskottavuutta. - Eronnut.ehtoollisella
Eri asteisia kehitysvammaisia on kastettu helluntaiseurakunnissa. He saavat osallistua ehtoolliseen. Vaikeammin vammautunut tarvitsee avustajan. Kastetulta ei saa kieltää ehtoollista ellei ole kysymyksessä synnissä eläminen.
- Kielletty.vai.ei
Eikö raamattu opeta että kaste ei ole tarpeellinen, vaikka sen saakin tehdä?
- opetuksen.jälkeen
Jeesus sanoi:19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.
- gewrtoi
Ehtoollisella saatavat leipä ja viini ovat Jeesuksen tosi ruumis ja veri. Tämä on luterilaisen kirkon selkeä opetus ja se perustuu raamatun sanaan. Ehtoollinen tulee tehdä Jeesuksen muistoksi eli hänen ristin uhriaan syntiemme sovitukseksi, muistaen.
Ehtoolliselle tulevan tulee olla kastettu vrt. hepr. kirje 10:22- itse.tarkoitus
Ehtoollinen on uskovien yhteysateria ja uskova on kastettu. Jos olet uskova miksi et olisi kastettu? Jos et ole uskova miksi menisit ehtoolliselle?
- gewrtoi
Luther: "Minä usko etten voi omasta voimastani enkä järjestäni uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen, enkä päästä hänen luokseen, vaan että vaan Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa." Tässä lahjat ovat pyhät sakramentit ; ehtoollinen ja kaste.
- itse.tarkoitus
gewrtoi kirjoitti:
Luther: "Minä usko etten voi omasta voimastani enkä järjestäni uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen, enkä päästä hänen luokseen, vaan että vaan Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa." Tässä lahjat ovat pyhät sakramentit ; ehtoollinen ja kaste.
Kyllä, omasta voimastaa ihminen ei usko vaan kapinoi Jumaa vastaan. Pyhä Henki antaa uskon ja auttaa meitä uskomaan uskoo meissä kun Hänen annamme sen tehdä.
- apt
gewrtoi kirjoitti:
Alkuseurakunta alkoi nauttia ehtoolista kun oli tullut uskoon ja kastettu.
- omalla.vastuulla
gewrtoi kirjoitti:
1. Korinttolaiskirjeessä "Sen tähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta, sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo turmioksensa"
- Vain.kirkon.jäsenille
Kunkin kirkon ehtoollinen on vain sen omia jäseniä varten. Esim. luterilaisen kirkon ja vapaidensuuntien välillä ei ole ehtoollisyhteyttä. Ei myöskään katolisten kirkkojen välillä.
Luterilaisena osallistun usein myös ortodoksiseen liturgiaan, mutta kaikkeen muuhun osallistuen, en ole yrittänyt ottaa ehtoollista, sillä siihen ei ole lupaa.
Samoin ei muilla kuin Ev.lut.kirkon jäsenillä ole lupaa luterilaiselle HPE:lle.
Luterilainen ei myöskään saa osallistua muiden kirkkokuntien ehtoolliselle. Jos luterilainen käy esim. helluntailaisten muistoaterialla, luterilainen pappi tästä tietoisena voi evätä häneltä HPE:n ja kehoittaa miettimään ja valitsemaan mitä uskoa tunnustaa. Molempia ei voi.
Helluntailaiset tietävät erittäin hyvin, ettei ehtoollisyhteyttä ole, mutta vahingoniloisina mielellään kutsuvat muidenkin kirkkojen jäseniä osallistumaan epäraamatulliselle muistoaterialleen, nauttien ajatuksesta, että ovat saaneet luterilaisen tietämättään kieltämään oman uskonsa. Monet luterilaiset kuvittelevat tätä "vieraanvaraisuudeksi", mutta siitä ei ole kysymys, sillä helluntailaisten "ehtoollisen" merkitys ei ole sama kuin kristillisillä kirkoilla. Osallistuessaan toista merkitystä olevalle "ehtoolliselle" kristitty samalla kieltää oman uskonsa. Helluntailaiset pitävät tätä voittona omalle uskonnolleen.- gewrtoi
En tiennyt, että tuota rajataan noin tiukasti. Kerran Venäjällä ollessani osallistuin sikäläisen "vapaan suunnan" ehtoolliselle. Lausuin itse kohdalleni tullessa asetussanat Tämä ON Jeesuksen veri minun edestäni annettu ja tämä ON Jeesuksen ruumis minun edestäni annettu, kun pappi ei niitä jakaessa lausunút erikseen ja en kielestä ymmärtämättömänä tiedä oliko ollut liturgiassakaan.
- turha.keskustelu
Jeesus sanoi omilleen tehkää se minun muistokseni. Mikä kirkkokunta voi tulla ihmisen ja Jeesuksen väliin? Ehtoollista voi nauttia kotonakin vaikka yksin. Turhaa byrokratiaa taas tehdä papeista tärkeitä. Ottakaa alkuseurakunnasta oppia eikä ihmisten tärkeilystä.
- Vain.kirkon.jäsenille
turha.keskustelu kirjoitti:
Jeesus sanoi omilleen tehkää se minun muistokseni. Mikä kirkkokunta voi tulla ihmisen ja Jeesuksen väliin? Ehtoollista voi nauttia kotonakin vaikka yksin. Turhaa byrokratiaa taas tehdä papeista tärkeitä. Ottakaa alkuseurakunnasta oppia eikä ihmisten tärkeilystä.
No niin. Helluntailaisen ääni, joka kehoittaa uhmaamaan kirkon oppia. Tässä se tuli. Te ette ole Jeesus.
Miksi teille on niin tärkeää saada luterilaisia muistoaterioillenne? Luuletteko te, että te sillä hyväksytätte itsenne kristittyjen keskuudessa? Tiedätte, ettei teillä ole siihen lupaa, esiinnytte edessäpäin muka ystävinä, mutta totuus on tuo: haluatte särkeä kristittyjen yhteyden omiin kirkkoihinsa.
Toisaalta, näyttäähän tuo toimineen. Luterilaiset eivät ymmärrä keitä te olette.
Ette te mitään alkuseurakuntaa edusta. Tuo on illuusio, jota levitätte, perustuen hatariin fundamentalistisiin "raamatunselityksiinne". - Vain.kirkon.jäsenille
gewrtoi kirjoitti:
En tiennyt, että tuota rajataan noin tiukasti. Kerran Venäjällä ollessani osallistuin sikäläisen "vapaan suunnan" ehtoolliselle. Lausuin itse kohdalleni tullessa asetussanat Tämä ON Jeesuksen veri minun edestäni annettu ja tämä ON Jeesuksen ruumis minun edestäni annettu, kun pappi ei niitä jakaessa lausunút erikseen ja en kielestä ymmärtämättömänä tiedä oliko ollut liturgiassakaan.
Olet toiminut tietämättäsi, tuntematta asiaa ja tarkoituksesi on ollut hyvä. Älä kuitenkaan enää osallistu näiden epämääräisten lahkojen omille "ehtoollisille", sillä heillä ei ole edes tarkoin määriteltyjä oppeja. Ehtoollisaineitakaan ei ole välttämättä pyhitetty, "viini" ei olekaan viintä kuten luulet, vaan mehua. Ne voi jakaa kuka tahansa. Ym.
Helluntailaisen opetuksen mukaan ehtoollinen ei ole Kristuksen ruumis ja veri, vaan leipä ja viini, "jotka vertauksellisesti kuvaavat Jeesuksen ruumista ja verta". "Jeesus ei ole läsnä näissä ehtoollisaineissa, mutta läsnä heidän keskellään". Kyse on harhaopista nimeltä nestoriolaisuus (löytyy netistä).
Kuten seuraava kirjoittaja itsekin todistaa, helluntailaiset aggressiolla hyökkäävät kristillisten kirkkojen oppeja, sakramentteja ja papiston arvovaltaa vastaan.
Heissä ei ole todellisuudessa mitään sydämellistä ja rakastavaa, vaan vihaa, kuten itsekin näet. - oletko.ateisti
Vain.kirkon.jäsenille kirjoitti:
Olet toiminut tietämättäsi, tuntematta asiaa ja tarkoituksesi on ollut hyvä. Älä kuitenkaan enää osallistu näiden epämääräisten lahkojen omille "ehtoollisille", sillä heillä ei ole edes tarkoin määriteltyjä oppeja. Ehtoollisaineitakaan ei ole välttämättä pyhitetty, "viini" ei olekaan viintä kuten luulet, vaan mehua. Ne voi jakaa kuka tahansa. Ym.
Helluntailaisen opetuksen mukaan ehtoollinen ei ole Kristuksen ruumis ja veri, vaan leipä ja viini, "jotka vertauksellisesti kuvaavat Jeesuksen ruumista ja verta". "Jeesus ei ole läsnä näissä ehtoollisaineissa, mutta läsnä heidän keskellään". Kyse on harhaopista nimeltä nestoriolaisuus (löytyy netistä).
Kuten seuraava kirjoittaja itsekin todistaa, helluntailaiset aggressiolla hyökkäävät kristillisten kirkkojen oppeja, sakramentteja ja papiston arvovaltaa vastaan.
Heissä ei ole todellisuudessa mitään sydämellistä ja rakastavaa, vaan vihaa, kuten itsekin näet.Helluntaileinen kaste- ja ehtoolisopetus ja käytäntö on juurikin Raamatun mukainen. Miksi vastustat Raamatun sanaa?
- Totuuden.sana
Raamattu opettaa tiukasti, että ehtoolliseen voivat osallistua vain uskoon tulleet, jotka ovat uskoon tulonsa jälkeen ottaneet upotuskasteen vedessä Jeesuksen nimeen. Apt. 2:38,41,42.
Korinttolaiset, joille annettiin tarkentavaa opetusta ehtoollisyhteyden sisällöstä, olivat uskoon tultuaan kastetut. Apt. 18:8. 1 Kor. 11:23-34.
Yhtäkään luterilaisen kirkon jäsentä ei sovi ottaa ehtoollisyhteyteen. Ensi pitää erota harhaopista ja ottaa oikea kaste. - Pekka.Lippo
Älä sie Kalle-Kustaa vekuta.
- Muslimi.ja.kirkko.yhtä
Älä mene kirkon ehtoolliselle.
27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
30 Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois." 1 Korint. 11.- erotkaa.heistä
Vielä sanotaan näin
Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa? 2. Kor 6:14-15
- tulipamieleeni
Olen itse eronnut kirkosta, mutta en minä ole perunut kastetta enkä rippikoulua ja olen kyllä käynyt ehtoollisella ainakin kerran sen jälkeen. En ole sellainen, joka eroaa ja liittyy, vaan nämä ovat pitkällisiä pohdintoja ja itselläni oli jokin etsintävaihe, olin vähällä mennä katoliseen kirkkoon, kunnes aloin tutkia sitä tarkemmin ja ymmärsin olevani luterilainen kristitty sittenkin. Asun Hgissä, enkä pysty täällä liittymään kirkkoon. Odottelen henkilöseurakuntien syntyä. Olen aika köyhä, ja täällä päässä on niin outoja pappeja, jotkut jopa väittävät, että evankeliumi on peruttu. En minä menisi missään muussa kirkossa ehtoolliselle, jos ei olisi välttämätöntä tarvetta. Sellaista tilannetta ei ole tullut, tietenkään, Suomessa asuessa. Voisin kyllä käydä noiden kirkkojen tilaisuuksissa, mutta en voisi kuvitella meneväni siellä ehtoolliselle, vaikka se olisi isokin kirkko ja hukkuisin väkijoukkoon, eikä kukaan kysyisi. Meillä on kaiketi anglikaanien kanssa ainakin ehtoollisyhteys, mutta sitäkään tarvetta ei ole tullut. Minusta on ihan hyvä, jos helluntailainen käy ehtoollisella luterilaisessa, sillä se ei ole täällä pelkästään muistoateria. Tässäkin luterilaiset ovat taas lähimpänä totuutta. Ilmeisesti Jumala jätti maailmanlaajuisesti pieneksi sen vuoksi, että aito evankeliumme ja puhtaana pysynyt apostolisissa piireissä, siinä on nykyihmiselle erityisesti suuret vaarat, sillä se johtaa laiskuuteen. Sikäli kai sitten Jumala ymmärsi, että ihminen tarvitsee myös keppiä. Aikoinaan kuulemma jätettiin antamatta köyhäinapua, kun kerran sinne taivaaseen pääsi muutenkin. Heh. Sanottaisiinko näin, että todellisuudessa luterilaisuus on harvoille ja valituille, jotka ymmärtävät sen oikein, eivätkä käytä armoa väärin.
- Kannattaa.katsoa
Olisiko sinulle "tulipamieleeni" apua tästä linkistä:
http://www.Jeesus-on-Herra.com- tulipamieleeni
Kiitos tarjouksesta, mutta ei se varmaan ole minulle. MIten tämän nyt kauniisti sanoisi, en koe eri kirkkokuntia pahana asiana ja ne saattavat osaltaan jopa rikastuttaa toisiaan. Helluntailaiset ja muut vapaaseurakuntalaiset saisisivat mielestäni nauttia sen vuoksi luterilaisen kirkon ehtoollista, että he ovat sen tarpeessa. Se on hyvä, jos he saavat kerran eläessään oikean ehtoollisen.
Tämä juttuhan menee niin, että katolilaisilla kaikki on ylikypsynyttä, ehtoollinenkin ja sitten on järjettömiä jostain tyhjästä vedettyjä juttuja, kuten miksi kaikki seurakuntalaiset eivät saa vieläkään sekä viiniä että leipää, vaan vain papit. Sitten taas vapaat suunnat pyrkivät alkuseurakunnan tilaan teennäisesti, kuten valitettavasti tuo nimikin jo viittaa Jeesus on Herra eli ensimmäinen uskontunnustus. Nikean uskontunnustus on Jumalalta, ja se todellakin on jo Raamatussakin sisällä ja alkuseurakunnassa, vaikka siellä ei tätä ole suoraan. Kaikki kristilliset suunnat tarvitsevat myös luterilaisuutta sikäli, että se on myös parhaimmillaan raitista eikä mitään pelkkää haihattelua. - tulipamieleeni
Henkilöseurakunnalla tarkoitin sitä, että kirkkoon kuuluva saa valikoida sen seurakunnan mihin haluaa kuulua, missä sitten asuukin. Suurin osa kirkollisverosta nimittäin menee sille seurakunnalle. Hgin hiippakuntaan ei tosin voi kuulua, koska silloin rahoista liian suuri osa menisi kuitenkin tyhjäkäyntiin, ja köyhän näkökulmasta katsoen tällaisten tyhjien toimintojen ja henkilöiden, joilla on ihan eri agenda kuin kristinuskossa, palkka on kuitenkin sitä luokkaa, että sitä ei kannata maksaa. Se ei ole sijoitus, vaan köyhän sentti käytetään täysin hyödyttömään toimintaan. Se on sama kuin menee ruokakauppaan, köyhän pitää laskea rahansa, että saa ravitsevaa ruokaa ja käyttää vähäiset rahat viisaasti. Samaten köyhänä haluan tietenkin, että rahani menevät evankeliumin julistukseen ja köyhien auttamiseen. Minkäänlaisia suojatyöpaikkalaisia, joille on epäselvää, mitä on kristinusko , ei ole varaa elättää. Joskus mietinkin, että ei varmaan silloin aikoinaan, 100-luvulla kun seurakunta kasvoi ja alkoi tulla harhaoppeja kuten gnostilaisia ja muita, tuskin hekään näin paljon ja näin hyvää elintasoa vaativat harhaopeistaan ja Herraa vastaan taistelustaan. JOku roti sentään oli. Henkilöseurakunnalla en siis tarkoittanut voimakkaan persoonan johtamaan seurakuntaa, joka on todella suuri vaara, nähdäänhän se nyt jo äärikarismaattisissa ilmiöissä, joissa jonkun henkilön ympärille on kerääntynyt porukka, joka sitten nielee, mitä tuo despootti saa päähänsä sanoa. Hekin ovat toinen köyhien elätettävä tätä nykyä.
Luterilaisuuden hyvä puoli on nimenomaan siinä, että se on myös kirkollinen eikä mikään vapaa ihmisten muodostama joukkio, joka miten tahansa päättää Jumalasta. Kirkollisuutta myös tarvitaan. - tyhjääkolinaapitkästi
tulipamieleeni kirjoitti:
Henkilöseurakunnalla tarkoitin sitä, että kirkkoon kuuluva saa valikoida sen seurakunnan mihin haluaa kuulua, missä sitten asuukin. Suurin osa kirkollisverosta nimittäin menee sille seurakunnalle. Hgin hiippakuntaan ei tosin voi kuulua, koska silloin rahoista liian suuri osa menisi kuitenkin tyhjäkäyntiin, ja köyhän näkökulmasta katsoen tällaisten tyhjien toimintojen ja henkilöiden, joilla on ihan eri agenda kuin kristinuskossa, palkka on kuitenkin sitä luokkaa, että sitä ei kannata maksaa. Se ei ole sijoitus, vaan köyhän sentti käytetään täysin hyödyttömään toimintaan. Se on sama kuin menee ruokakauppaan, köyhän pitää laskea rahansa, että saa ravitsevaa ruokaa ja käyttää vähäiset rahat viisaasti. Samaten köyhänä haluan tietenkin, että rahani menevät evankeliumin julistukseen ja köyhien auttamiseen. Minkäänlaisia suojatyöpaikkalaisia, joille on epäselvää, mitä on kristinusko , ei ole varaa elättää. Joskus mietinkin, että ei varmaan silloin aikoinaan, 100-luvulla kun seurakunta kasvoi ja alkoi tulla harhaoppeja kuten gnostilaisia ja muita, tuskin hekään näin paljon ja näin hyvää elintasoa vaativat harhaopeistaan ja Herraa vastaan taistelustaan. JOku roti sentään oli. Henkilöseurakunnalla en siis tarkoittanut voimakkaan persoonan johtamaan seurakuntaa, joka on todella suuri vaara, nähdäänhän se nyt jo äärikarismaattisissa ilmiöissä, joissa jonkun henkilön ympärille on kerääntynyt porukka, joka sitten nielee, mitä tuo despootti saa päähänsä sanoa. Hekin ovat toinen köyhien elätettävä tätä nykyä.
Luterilaisuuden hyvä puoli on nimenomaan siinä, että se on myös kirkollinen eikä mikään vapaa ihmisten muodostama joukkio, joka miten tahansa päättää Jumalasta. Kirkollisuutta myös tarvitaan.Ole nyt jo vaiti kun mitään asiaa ei näytä olevan, oman pääsi visioita beivaat sinne tänne etkä tiedä Raamatun opista hlykäsen pöläystä.
tyypillinen luterilainen siis ilman omakohtaista uudestisyntymää.
- Ville-pappi
Olet oikeassa. Luterilaisen kirkon ehtoolliselle saa osallistua vain kastettu kirkon jäsen. Se ei ole avoin pöytä kaikille, vaan monilta kristillisiltä yhteisöiltä ja seurakunnilta suljettu, kuin myös kirkon kuulumattomiltakin. Kaste on ensimmäinen edellytys, mikä taitaa olla kaikissa kristillisissä yhteisöissä.
Tutustu rauhassa kirkon omaan selitykseen sakramenteista.
Kasteesta
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/884A722A85BFF899C2256FEA003B7DE8?OpenDocument&lang=FI
Ehtoollisesta
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/66AE67B9B0EFB2B0C225728B003F4EC2?OpenDocument&lang=FI
Sivujen alalaidassa on linkit Katekismukseen. - Mitä.oppi.sanoo
Olen nyt saanut riittävän tiedon. En voi osallistua ehtoolliseen, koska kuulun siviilirekisteriin.
- Seurakunta.ei.rekisteri
Niinhän kuuluu kaikki vapaiden suuntienkin ihmisetkin.
- Uudestisyntynyt
Et menetä mitään vaikka et osallistukaan ehtoolliseen. Asia muuttuu, jos tulet Jumalan lapseksi.
- Koskettavaa.tekstiä
Ville-pappi. Uskoisin, että tämä turkulaisten vetoomus koskee sinuakin:
http://jeesus-on-herra.com/?wysija-page=1&controller=email&action=view&email_id=10&wysijap=subscriptions- Ville-pappi
En ole lindroosilainen. Olen kristitty ja Jeesuksen pelastama. Oma kotiseurakuntani riittää minulle.
Weijo Lindroosin tekstit laittavat miettimään, että hän kyllä tuntee Raamattua, mutta osaako hän muuta kuin laittaa sitaattia sitaatin perään.
- Poika.varjon.kujilta
On se opetus linkissä ihan raamatusta. Mutta kuuluuko kahden vuosituhannen takainen sanelu nyt vieläkin meille?
- itse.voi.valita
Jos haluaa olla Jeesukense seuraaja ja periä Jumalan valtakunnan niin kuuluu.
- Vapisen.vieläkin
Samasta linkistä löytyi mielenkiintoinen puhe,
http://jeesus-on-herra.com/?page_id=1372 - En.tule.älä.pelkää
Pitäkää kirkkonne ja ehtoollisenne.
- Onko.mitään.pyhää
Voiko uskovainen kiroilla? Kuulen jatkuvasti työkaverin ärräpäitä. Ja se on uskossa.
- peräkammarinpoika
Mihin duunikaverisi on uskossa? Vai onko Uskossa?
- Ei.vääryyden.valtaa
Ei ole uskossa, jos ärräpäitä lentelee. On sen toisen herran palvelija, sen, jota avukseen huutaa.
- EpäileväTuomas
Ei tietenkään kuulu sakramentti kastamattomille tai kirkkoon kuulumattomille. Liittykää siis kirkkoon, keitä ehtoollinen kiinnostaa. Hämmentävää on, että vaikkapa Ruotsin kirkkoon voi liittyä kastamatonkin, ja näin ollen kastamattomille tarjottaneen myös sakramentti. Ei siis ole ihme, että koko kirkkolaiva on erittäin maallistunut ja monenlaista kummallista uutta oppia on sinne ilmaantunut. Käytännössä kastamattomat pakanatkin voivat siellä siis olla kirkon oppiin vaikuttamassa. Onneksi meillä ei olla vielä ihan noin alas vajottu, suunta kylläkin on sama. Ikävä kyllä.
- Raamatullisesti.kastettu
Eikö se kuitenkin ole niin, että kaikki kirkkokasteella kastetut ovat raamatullisella KASTEELLA kastamattomia?
- siitävoialoittaa
se on justiinsa niin!
vauvan kastaminen ja saunailta ovat samanarvoisia tapahtumia.
- Pelkäävä
Voinko pelastua, jos en koskaan ota ehtoollista? Sanooko raamattu siitä jotain?
- onko.Jeesus.Herrasi
Jos Jeesus on Herrasi pelastut mutta miksi et kävisi ehtoollisella jos tiedät sen Herramme asettamaksi yhteysaseriaksi?
- Korjaan
....... yhtysateriaksi?
- Pelkäävä
Pelkään paljon kirkkoa ja muita lahkoja, en uskaltaisi ottaa yhteysateriaa niissä yhteyksissä. Pitäisi löytää yksi rehellinen uskovainen mikä on kastettu.
- älä.otakaan
Etsitkö siis eläintä kun käytit sanaa "mikä"?
- Saalem.rauhan
Tulisit seurakuntaan ehtoolliselle, jos sinut on kastettu.
Saalem Helsinki. - Raamattu.on.lääke
Näkyy olevan niin, että monet ovat irti todellisuudesta. Olisi psykiatrille asiaa. Mutta Raamatun kokonaistotuuteen antautuneet parantuvat.
- totisesti
Amen
- antiyrjö
Ei vaadita!
Otin juuri pienet. - Donalds
Kuulostaa niin vaikealta , että parasta , kun menet MC. Donaldsille
ehtoolliselle , sillä siellä saat valita mieleisesi öylätin . - Etninen.vähemmistö
Kirkko on pirun kirkko. Kaikki ne on sama eksytys.
- Sanokaa.tekin.mp
Luin vähän tätä aihetta, kun se kiinnostaa. Mitä sanoo oikeat uskovaiset, jotka on käynyt kasteella? Ehtoollistako voi ottaa kenen kanssa vaan ja missä vaan?
- Mitä.oppi.sanoo
Aikas lailla tyhjää sanojen helinää. Mitään selvää en saanut.
- Anonyymi
Ainoa oikea usko on Rauhanyhdistyksellä muut hengellisyys on saatananpalvontaa. Epäuskoisen papin jakama ehtoollinen on saatananpalvontaa, se on kiroukseksi uskovaiselle, eli vanhoillislestadiolaiselle,.. Me emme käy ehtoollisella jos sitä jakavat papit ovat epäuskoisia. Sekä myös toisinpäin, jos epäuskoinen menee ehtoollisella on se hänelle kiroukseksi. Jumala on ankara eikä siedä epäuskoisia, näin me uskomme
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä741379Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2431269Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1521066Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2551048- 51775
- 64734
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em62717Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui39708Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44671- 30627