Olen jo useammassa eri tilanteessa törmännyt keskusteluun että enää ei voi ottaa edes ohjaustietoa auton takavaloilta peräkärrylle ”kun valot on väylässä”, pitää siis ostaa monien satojen ”väyläjohtosarja” valmistajalta eikä ole oikotietä onneen.
Ensimmäisellä kerralla kuuntelin tätä kuin kärpäsen surinaa mutta samat jutut eri henkilöiltä ovat alkaneet jo enemmänkin vi*uttaa kun ei kuitenkaan osata tarkemmin kertoa mistä tässä oikein on kysymys.
Ymmärrän kyllä että ilman relettä ei voi varastaa ilman että polttimovahti sekoaa/muita ongelmia, tai jos releenkin käämin 200mA virta on liikaa niin miten fettikään ei muka siihen sitten sovellu? Meneekö väylätieto autoissa edes jossain polttimon johdoissa 12V jännitteen päällä vai omissa väylään kytketyissä antureissa/lähettimissä???
Voisiko joku asiasta ymmärtävä hieman valottaa että onko tässä nyt taas kysymys jostain lyhtynsä pimentäneistä palstalla aiemminkin esiintyneistä autosähköteknikoista ja heidän bonk-puheesta vai jotain syvällisempääkin mitä joka perusjätkä ei voi naisten ja moottorisahan kalvokaasuttimien lisäksi ymmärtää?
Auton väyläohjatut valot ja peräkärryn sähköt
14
3430
Vastaukset
- ik7ju6y
Omissa johdoissaan väylät on.
Ongelmat tulee tosiaan lähinnä esim. polttimoiden valvonnan kanssa, joissa osa valvoo polttimon ottamaa virtaa ja jotkut sitten lähettelee pulsseja jotka ennemmminkin sotkee rinnalle kytketyn systeemin toimintaa -esim. peräkärryn led-valot alkavat pitämään välkkymisshowtaan mittapulssin tahdissa. - Meikä-
En jotenkin voi uskoa että polttimovahdin pulssiohjaus toimisi niin hitaalla taajuudella että led-valoilla ihmisen silmä havaitsisi välkkymistä peräkärryn valoissa, mutta että auton hehkulankapolttimo/led kuitenkaan ei siinä välkkyisi?
Jos polttimovahti sekoaa jo fetin gatelle menvästä Virrasta niin kai polttimon/ledin kanssa voisi shuntin sarjaankin kytkeä ja ottaa siitä vaikka operaatiovahvistimelle? Välkkyminenkin peräkärryn sähköissä luulisi loppuvan kun laittaa vahvistimen sisäänmenoon hieman kapasitanssia?
Mahtaako nuo mystiset ”väylävalot” nyt olla se autovalmistajan esijohdottama sarjaliitin mihin saa maahantuojalta valmiin johtosarjan suoraan perävaunupistokkeelle?- ik7ju6y
Välkkymisen takana voi olla sekin että ledien ohjain "hiljalleen varautuu" pulsseista ja liipaistuu... Samantapaista ilmiötä joskus energiansäästölsmpuilla asuintiloissa
Mutta tämän ilmiön olen itsekin nähnyt kun yhden Volvon kuorma-auton perässä kärry piti hienoa valo-showtaan -tai ei se nyt niin hienolta tuntunut sitä välkkyvää kärryä perässä vetää
- majakka_valaisee
Meneekös se jo joillakin valmistajilla sillä tavalla, että takavalo on oikeastaan komponentti, jolle tulee virtapiuha ja ohjauspiuha. Tuosta ohjauspiuhan sisällöstä ei sitten saakaan selvää ilman mikroprosessoria. Toisaalta, ei sellainenkaan ole kovin kallis juttu ostaa, koska halvimmillaan kustannus näyttäisi olevan tällä hetkellä 0,70e. Ongelmana taitaakin olla closed-source koodit, joita ei pysty välttämättä itse setvimään. Mutta kyllä sieltä lampun kannalta pystyy nähdäkseni edelleen mittaamaan sen, onko lamppu päällä lähes kuormittamatta kytkentää ja siten ryöväämään sen valon päällekytkemisen tiedon perävalolle. Langan resistanssi kun kasvaa sen valaistessa ja lampun yli muodostuu pieni jännite.
- en-ole-sähkömies
Eikö herätintä voisi ottaa valoherkillä vastuksilla/diodeilla suoraan valoista releille, ja auton piuhoihin ei tarvitse kytkeä mitään, sähkö vaikka suoraan akulta? Ei kait auto huomaa jos sen valoja vähän kytätään?
- kxkzkxnlxkzkflf
elä tee noin! kohta muuten kehitetään pian valojen kyttääjän kyttääjä. vähän niin kuin tutkanpaljastimenpaljastin.
anna merkkihuollolle se, mikä merkkihuollolle kuuluu! eli nippu seteleitä.
- en-ole-sähkömies
Entäs se ryöstäminen kun tunnistin laitetaan esim vilkun piuhan päälle, ei itse kupariin, ja siitä releelle, ei luulisi haittaavan auton omia juttuja?
- Meikä-
Varmaan haittaa noita väylävalomiehiä jo jos edeltävässään ajoneuvossa ohjaukset varastettu takavaloilta, ja nykyisessä autossa olisi koukkua saati pistoketta ollenkaan niin silti sekoaa. Olen jo itsekin ottanut kovaäänisesti osaa tähän kahvipöytäkeskusteluun ettei mitenkään ole mahdollista ilman väylävalosarjaa.
- käämi
Eikö ole valmiina sellaista hall-anturi-relettä, johon tuotaisiin jäykkä 12V ja antoliittimestä vedetään peräkärryn valolle. Anturiosa vaan laitetaan halutun valojohdon ympärille. Ei pitäisi olla rakettitiedettä vaikka itse rakentaa?
- xcdcfcb
""Anturiosa vaan laitetaan halutun valojohdon ympärille.""
Minähän jo ehdotin tätä, ja tunnistimia releillä kyllä löytyy.- käämi
Merkki, tyyppi ja mistä löytyy?
- fao-dir
Olisko nämä niitä?
http://www.pewatron.com/en/products-solutions/e-components/current-sensors/dc-current-sensors/- käämi
Siinä olisi sensoreita kyllä, lisäksi rele ja vähän ohjauselektroniikkaa.
Varmaan jostain löytyy kykentäkaaviokin, ellei sitten jo valmista mokkulaa.
- Meikä-
Ei onnistu noillakaan ilman kunnon väylävaloja, amppeerit hyppää volttia ja cosini fiikin on jo yli yksi, sitten menee aallot sekaisn!!!1
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195963
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263724- 822577
- 392111
- 331892
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331448