Millainen yhteys riittäisi?

canaris

Ajatelkaa omia todellisia tietoliikennetarpeitanne. Siis niitä, jotka ovat välttämättömiä asioiden hoitoon ja päivittäiseen yhteydenpitoon ihmisten kanssa, jos siihen on tarvetta. Ajatelkaa hetki myös yhteyksienne luotettavuuden tasoa, sellaista, jollainen riittäisi ja siirtonopeutta/kapasiteettia. Unohtakaa hetkeksi olemassaolevat verkot (se iiillä alkava eli/tai triplawee). Samaten sysätkää some syrjään vähäksi aikaa. Palaamme siihen myöhemmin. Ei ehkä tässä kirjoituksessa.
Mikä riittäisi? Miten paljon tai vähän? En aio kysyä, miksi se vähä riittäisi; se on jokaisen oma asia. Selkeän puheen välittäminen kiinteillä yhteyksillä ei paljoa kapasiteettia vaadi siitä, mitä nykyisin on tarjolla. Mobiiliyhteyksillä se tuntuu olevan vaikeampaa mutta toteutettavissa. Miltä kuulostaisi hifitasoinen kaksikanavainen audioyhteys kahden liikkuvan tai kiinteän pisteen välillä, tietoturvallisesti ja autentikoituna (kumpikin osapuoli voi olla varma vastapuolen henkilöydestä ja kanavan suojauksesta koko yhteyden keston ajan). Entä tekstiviestin korvaava taskusähkösanoma, johon mahtuisi ehkä vähemmän kuin 160 merkkiä, mutta olisi silti luotettava ja latenssiltaan tunnettu, ts. voisitte aina olla satavarmoja, että se on vastaanottajalla perillä kaikkialla maailmassa sanotaan vaikka puolessa minuutissa?

12

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • canAri5

      "kaikkialla maailmassa" sisältää myös valtamerten keskikohdat aina muutaman sadan metrin syvyyteen asti

    • 10Mbit/s sisään käyttäjää käyttäjä ja 10Mbit/s ulos toimipistettä/kiinteästi asuttua paikkaa kohden.

      Eli 100/10 liittymä riittää oikein kivasti vaikka kymmenen hengen perheen tarpeisiin.

      • silläonpärjättävä

        Ja sonera myy vain 8/1 eikä yhtään enempää koska puhelinlinjat on niin pitkät. Tuo 8/1 toteutuu tosin luvatulla nopeudella että sinällään ihan hyvin.

        Ihan turha puhua mistään 100/10 liittymistä mitä ei saa kuin helsingin keskustassa.


      • silläonpärjättävä kirjoitti:

        Ja sonera myy vain 8/1 eikä yhtään enempää koska puhelinlinjat on niin pitkät. Tuo 8/1 toteutuu tosin luvatulla nopeudella että sinällään ihan hyvin.

        Ihan turha puhua mistään 100/10 liittymistä mitä ei saa kuin helsingin keskustassa.

        100/10 saa ihan hyvin, minullakin on vaikka en asu lähelläkään pääkaupunkiseutua.

        "Ja sonera myy vain 8/1 eikä yhtään enempää koska puhelinlinjat on niin pitkät."

        Kyllähän tuokin riittää nykyään ihan hyvin kotitalouteen kunhan tarkkaa videokuvaa on vain yksi stream kerrallaan, että kattoo ne videot sitten porukalla.

        Muuhun surffailuun, posteihin jne. ja perustarkkuuden videoon riittää sitten neljälle samanaikaiselle käyttäjälle.

        Tuo lähtevä 10Mbit/s on lähinnä sitä, jos haluaa itse striimata teräväpiirtoa ulos.


      • silläonpärjättävä
        M-Kar kirjoitti:

        100/10 saa ihan hyvin, minullakin on vaikka en asu lähelläkään pääkaupunkiseutua.

        "Ja sonera myy vain 8/1 eikä yhtään enempää koska puhelinlinjat on niin pitkät."

        Kyllähän tuokin riittää nykyään ihan hyvin kotitalouteen kunhan tarkkaa videokuvaa on vain yksi stream kerrallaan, että kattoo ne videot sitten porukalla.

        Muuhun surffailuun, posteihin jne. ja perustarkkuuden videoon riittää sitten neljälle samanaikaiselle käyttäjälle.

        Tuo lähtevä 10Mbit/s on lähinnä sitä, jos haluaa itse striimata teräväpiirtoa ulos.

        Joka tapauksessa pitää asua jossain kaupungissa tai ihan keskustassa. Yhtään syrjemmällä kun on niin ei saa edes sitä 24/1 megaista kun puhelinlinjan pituus on liian pitkä.

        En ymmärrä miksi niitä aktiivilaitteita ei voi siirtää lähemmäksi, samoissa tolpissa on sähkölinjat niin ei olisi sähkökään kaukana.


      • silläonpärjättävä kirjoitti:

        Joka tapauksessa pitää asua jossain kaupungissa tai ihan keskustassa. Yhtään syrjemmällä kun on niin ei saa edes sitä 24/1 megaista kun puhelinlinjan pituus on liian pitkä.

        En ymmärrä miksi niitä aktiivilaitteita ei voi siirtää lähemmäksi, samoissa tolpissa on sähkölinjat niin ei olisi sähkökään kaukana.

        Kai sitä siirretään kun maksetaan tai sitten kun alkaa ne kaapeloinnit ja koko paska rapistua rikki niin uusii sitten koko hoidon.

        En nyt näe mikä tuossa on se ongelma kun se 8/1 riittää kuitenkin melkein mihin vaan. Sillä voi neljä henkilöä surffata samanaikaisesti ja katsoa perustason videokuvaa. Sitten voi koko perhe katsoa sillä vielä jotain tarkempaa videota. Jos tarvetta on enemmälle niin sitten voi pohtia onko se investoinnin arvoista.


      • silläonpärjättävä
        M-Kar kirjoitti:

        Kai sitä siirretään kun maksetaan tai sitten kun alkaa ne kaapeloinnit ja koko paska rapistua rikki niin uusii sitten koko hoidon.

        En nyt näe mikä tuossa on se ongelma kun se 8/1 riittää kuitenkin melkein mihin vaan. Sillä voi neljä henkilöä surffata samanaikaisesti ja katsoa perustason videokuvaa. Sitten voi koko perhe katsoa sillä vielä jotain tarkempaa videota. Jos tarvetta on enemmälle niin sitten voi pohtia onko se investoinnin arvoista.

        Niin siitähän maksetaan kuukausimaksut millä pitäisi operaattorin kattaa verkon ylläpito ja parantelutyöt.

        Ei siinä mitään ongelmaa olekaan mutta kansalaiset eivät ole tasavertaisessa asemassa näiden suhteen. Toiset saa 100/10 ja toisille pitäisi riittää 8/1. Voi olla että riittää tai sitten ei.


      • silläonpärjättävä kirjoitti:

        Niin siitähän maksetaan kuukausimaksut millä pitäisi operaattorin kattaa verkon ylläpito ja parantelutyöt.

        Ei siinä mitään ongelmaa olekaan mutta kansalaiset eivät ole tasavertaisessa asemassa näiden suhteen. Toiset saa 100/10 ja toisille pitäisi riittää 8/1. Voi olla että riittää tai sitten ei.

        Niin ja sitä kunnostusta ja parantelua tehdään kaiken aikaa. Aluksi päivitettiin ADSL:n, sitten keskityttiin päivitettiin kaikki vähintään 1M tasoon, ja äsken päivitettiin kaikki vähintään 2M tasoon. Saman aikaisesti on rakennettu uusia taloja ja vanhoihin on tehty putkiremonttia ja samassa yhteydessä on uusittu linjat.

        Seuraavaksi nostetaan kaikki yhteydet vähintään 10M tasoon seuraavan 5v aikana. Jos haluat nopeampaa nyt niin maksat uusimiset itse. Kyllä sitä pitäisi olla sen verran järkeä että kun vasta äsken uusittu 8/1 tasoon niin ei niitä uusia vehkeitä heti vaihdeta vaan käytetään vanhat loppuun.


      • silläonpärjättävä
        M-Kar kirjoitti:

        Niin ja sitä kunnostusta ja parantelua tehdään kaiken aikaa. Aluksi päivitettiin ADSL:n, sitten keskityttiin päivitettiin kaikki vähintään 1M tasoon, ja äsken päivitettiin kaikki vähintään 2M tasoon. Saman aikaisesti on rakennettu uusia taloja ja vanhoihin on tehty putkiremonttia ja samassa yhteydessä on uusittu linjat.

        Seuraavaksi nostetaan kaikki yhteydet vähintään 10M tasoon seuraavan 5v aikana. Jos haluat nopeampaa nyt niin maksat uusimiset itse. Kyllä sitä pitäisi olla sen verran järkeä että kun vasta äsken uusittu 8/1 tasoon niin ei niitä uusia vehkeitä heti vaihdeta vaan käytetään vanhat loppuun.

        Kyllä sitä 8/1 on saanut jo ties miten kauan ja mitään päivitystä ei ole tehty. Päivitykseksi ei lasketa sitä että operaattori on lopettanut myymästä hitaampia yhteyksiä ja nostanut vähimmäisnopeuden tuohon 8 megaan mitä myydään. On sen saanut ennen sitäkin mutta aluksi se olisi ollut huomattavasti kalliimpi.

        Itse asiassa 8 megan adsl taitaa olla reilusti yli kymmenen vuotta vanhaa tekniikkaa että ei todellakaan ole ihan juuri äsken uusittu niitä vehkeitä. Tai mistä minä tiedän vaikka olisikin mutta kun ne on niin kaukana ettei enempää voi myydä kuin 8/1.

        Ei se auta että jonnekin keskukselle uusitaan vehkeet vaikka joka vuosi kun pitäisi tuoda niitä lähemmäksi käyttäjiä jolloin voisi myydä nopeampia yhteyksiä.

        Keskustaan katsoin huvin vuoksi soneran sivulta parilla osoitteella niin myydään näköjään 50/10 ja hinta-ero tähän minun 8/1 on ihan olematon. Sitten muutaman kilometrin päähän keskustasta niin 8/1 on maksimi.

        Jos 50/10 maksaa 24kk määräaikaisella sopimuksella ekat 12kk 19,90 ja seuraavat 12kk 29,90 niin 8/1 pitäisi kaiken järjen mukaan maksaa ekat 12kk 3,20 ja seuraavat 12kk 4,80.

        Mutta 8/1 maksaakin 19,90 koko 24kk ajan. Eli ensimmäisen vuoden keskusta-asukas saa samaan hintaan yli viisinkertaista nopeutta kuin minä! Ja se keskusta-asukkaan nopean yhteyden mahdollistama laite on osittain minun maksama koska olen maksanut kuukausimaksua ja mitään parannuksia minun yhteyksiin ei ole tullut.

        Se ei ole oikein että minun maksamasta kuukausimaksusta maksetaan parannuksia vain johonkin keskukseen joka on jo olemassa sellaisella tasolla etten minä hyödy siitä mitään että sinne tulee nopeammat laitteet kun niistä pääsee hyötymään vain lähellä asuvat!

        Minä maksan ihan saman kuin keskustan asukkaat joten kyllä minunkin pitäisi saada 50 megainen kun se keskustassa on mahdollinen. Kyllä operaattorille raha kelpaa vaan ei tarvitse tehdä mitään. Aikoinaan sonera laskutti muistaakseni megan liittymästä reilusti yli 30€ kuukaudessa, on se siihen nähden nykyään kohtuullistunut mutta silti.

        Ja kilpailua ei ole. Sonera omistaa kaapelit niin minkään muun yhtiön liittymää ei saa (olen tarkistanut). Ja vaikka saisikin niin sama tilanne siinä on edelleen että keskus on jossain hevon kuusessa.

        Niin eihän siinä operaattorilla mitään kiirettä ole verkkoa parantaa. Laskuttaa voi ihan samalla tavalla sai asiakas 8 tai 50 megaa. Tulot on samat joten eihän se verkon parantaminen tietenkään kannata, eikä asiakasta edes kannata pitää tyytyväisenä kun ei se voi valita mitään muutakaan operaattoria.

        Miksei operaattorit kilpaile. Jos olisi tilanne että soneran keskus on hevon perseessä niin esim. elisa voisi tuoda oman keskuksen lähelle ja vetää siitä omat johtonsa jolloin voisi myydä parempaa liittymää ja siinä olisi kilpailu-etua soneraan nähden. Nyt tilanne on että kaikki kolme (elisa sonera dna) tarjoaa korkeintaan samantasoista liittymää ja käyttää samoja johtoja, samoja keskuksia jne. mitä järkeä?

        Tai sitten vain yksi myy jotain kuka omistaa kaapelit ja loppuja ei edes kiinnosta myydä toisten omistamien kaapeleiden kautta mitään.


      • silläonpärjättävä kirjoitti:

        Kyllä sitä 8/1 on saanut jo ties miten kauan ja mitään päivitystä ei ole tehty. Päivitykseksi ei lasketa sitä että operaattori on lopettanut myymästä hitaampia yhteyksiä ja nostanut vähimmäisnopeuden tuohon 8 megaan mitä myydään. On sen saanut ennen sitäkin mutta aluksi se olisi ollut huomattavasti kalliimpi.

        Itse asiassa 8 megan adsl taitaa olla reilusti yli kymmenen vuotta vanhaa tekniikkaa että ei todellakaan ole ihan juuri äsken uusittu niitä vehkeitä. Tai mistä minä tiedän vaikka olisikin mutta kun ne on niin kaukana ettei enempää voi myydä kuin 8/1.

        Ei se auta että jonnekin keskukselle uusitaan vehkeet vaikka joka vuosi kun pitäisi tuoda niitä lähemmäksi käyttäjiä jolloin voisi myydä nopeampia yhteyksiä.

        Keskustaan katsoin huvin vuoksi soneran sivulta parilla osoitteella niin myydään näköjään 50/10 ja hinta-ero tähän minun 8/1 on ihan olematon. Sitten muutaman kilometrin päähän keskustasta niin 8/1 on maksimi.

        Jos 50/10 maksaa 24kk määräaikaisella sopimuksella ekat 12kk 19,90 ja seuraavat 12kk 29,90 niin 8/1 pitäisi kaiken järjen mukaan maksaa ekat 12kk 3,20 ja seuraavat 12kk 4,80.

        Mutta 8/1 maksaakin 19,90 koko 24kk ajan. Eli ensimmäisen vuoden keskusta-asukas saa samaan hintaan yli viisinkertaista nopeutta kuin minä! Ja se keskusta-asukkaan nopean yhteyden mahdollistama laite on osittain minun maksama koska olen maksanut kuukausimaksua ja mitään parannuksia minun yhteyksiin ei ole tullut.

        Se ei ole oikein että minun maksamasta kuukausimaksusta maksetaan parannuksia vain johonkin keskukseen joka on jo olemassa sellaisella tasolla etten minä hyödy siitä mitään että sinne tulee nopeammat laitteet kun niistä pääsee hyötymään vain lähellä asuvat!

        Minä maksan ihan saman kuin keskustan asukkaat joten kyllä minunkin pitäisi saada 50 megainen kun se keskustassa on mahdollinen. Kyllä operaattorille raha kelpaa vaan ei tarvitse tehdä mitään. Aikoinaan sonera laskutti muistaakseni megan liittymästä reilusti yli 30€ kuukaudessa, on se siihen nähden nykyään kohtuullistunut mutta silti.

        Ja kilpailua ei ole. Sonera omistaa kaapelit niin minkään muun yhtiön liittymää ei saa (olen tarkistanut). Ja vaikka saisikin niin sama tilanne siinä on edelleen että keskus on jossain hevon kuusessa.

        Niin eihän siinä operaattorilla mitään kiirettä ole verkkoa parantaa. Laskuttaa voi ihan samalla tavalla sai asiakas 8 tai 50 megaa. Tulot on samat joten eihän se verkon parantaminen tietenkään kannata, eikä asiakasta edes kannata pitää tyytyväisenä kun ei se voi valita mitään muutakaan operaattoria.

        Miksei operaattorit kilpaile. Jos olisi tilanne että soneran keskus on hevon perseessä niin esim. elisa voisi tuoda oman keskuksen lähelle ja vetää siitä omat johtonsa jolloin voisi myydä parempaa liittymää ja siinä olisi kilpailu-etua soneraan nähden. Nyt tilanne on että kaikki kolme (elisa sonera dna) tarjoaa korkeintaan samantasoista liittymää ja käyttää samoja johtoja, samoja keskuksia jne. mitä järkeä?

        Tai sitten vain yksi myy jotain kuka omistaa kaapelit ja loppuja ei edes kiinnosta myydä toisten omistamien kaapeleiden kautta mitään.

        "Kyllä sitä 8/1 on saanut jo ties miten kauan ja mitään päivitystä ei ole tehty."

        Niin jos siellä on piuhat ja laitteet tähän rakennettuna niin tietysti ne käytetään loppuun.

        ADSL:n päivittäminen alkoi silloin joskus 1998 ja tavoitteena oli saada se joka paikkaan, meni johonkin vuoteen 2005 kun tää oli saatu hoidettua. Sitten uusittiin niin, että oli vähintään 1M taso ja se meni vuoteen 2010. Seuraavaksi nostettiin 2M tasoon ja siihen päästy tänä vuonna. Seuraavaksi nostetaan 10M tasoon varmaan joskus 2020.

        Katsos kun se kaikki remontti on kallista, tehdään johonkin 10-15v tähtäimelle ja uusimista tehdään kun alkaa olla niin vanha että reistaa, uusiminen on järkevää kun on joku putkiremppa tai sitten alkaa käymään liian hitaaksi. Ei niitä huvikseen uusita, et sinäkään varmaan osta uutta autoa joka vuosi jos aikaisempi vielä toimii.

        "Ei se auta että jonnekin keskukselle uusitaan vehkeet vaikka joka vuosi kun pitäisi tuoda niitä lähemmäksi käyttäjiä jolloin voisi myydä nopeampia yhteyksiä. "

        Ei niitä uusita jos ei tarvitse ja jos lähemmäksi haluaa niin silloin tarvitsisi vetää uudet johdot lähemmäksi. Eli ei mitään järkeä kun on jo hyvät yhteydet.

        Kyllä siellä operaattoreilla on kokoajan porukka töissä joka ei tee muuta kuin uusii vehkeitä ja vetää piuhoja. Järjestys on toki niin, että jos on jossain putkiremonttia tai on jossain vanhoja tai hitaaksi käyviä niin siinä järjestyksessä.

        Jos 10v ollut se 8/1 niin menee sitten vielä varmaan 5v ennen kuin vetävät uudet johdot ja laitteet. Eli käytetään ne vanhat vaan loppuun eikä tehdä uusia uusien tilalle.

        "Keskustaan katsoin huvin vuoksi soneran sivulta parilla osoitteella niin myydään näköjään 50/10 ja hinta-ero tähän minun 8/1 on ihan olematon."

        Niin? Ei se ole sinulta mitenkään pois, että ovat jossain uusineet vehkeitä ja nostaneet nopeuksia missä se on ollut mahdollista ilman olennaisia lisäinvestointeja.

        "Mutta 8/1 maksaakin 19,90 koko 24kk ajan."

        Eli on halpa.

        "Eli ensimmäisen vuoden keskusta-asukas saa samaan hintaan yli viisinkertaista nopeutta kuin minä!"

        Mitä sitten? Ei se ole sinulta mitenkään pois.

        "Ja se keskusta-asukkaan nopean yhteyden mahdollistama laite on osittain minun maksama koska olen maksanut kuukausimaksua ja mitään parannuksia minun yhteyksiin ei ole tullut. "

        Sinulta saatavat rahat menee siihen, että sinulle vedetään uudet johdot seuraavan 5v aikana.

        "Kyllä operaattorille raha kelpaa vaan ei tarvitse tehdä mitään."

        Tekeehän ne. Se vaan ei tapahdu joka paikassa samalla hetkellä vaan ne hommat tehdään järjestyksessä. Vanhimmat ja hitaimmat ensiksi sekä sinne missä tehdään kerran 40v aikana tehtävä isompi remontti. Sinulla on vasta 10v ikäiset narut ja hyvät yhteydet, että voi hyvin varautua siihen että menee vielä 5v kun operaattori uusii niitä vanhempia ensiksi.

        "Jos olisi tilanne että soneran keskus on hevon perseessä niin esim. elisa voisi tuoda oman keskuksen lähelle ja vetää siitä omat johtonsa jolloin voisi myydä parempaa liittymää ja siinä olisi kilpailu-etua soneraan nähden."

        Tietysti voi tuoda, ei mikään ongelma jos siitä vaan maksetaan. Jos sinä haluat sen yksinään ja yksinään haluat maksaa vain 20€/kk niin sitten tuskin. Ei kenenkään tarvitse ilmaiseksi sitä tehdä.


      • sheitti

        "Mitä sitten"-heebo taas vauhdissa, LOL


    • fdsafdsa

      Jos ei katso videoita tai pelaa verkkopelejä, riittää pari megaa. Videoiden ja pelien kanssa 8 sisään, 4-8 ulos. Tätä enemmän on sitten vain sitä, että asiat latautuvat nopeammin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2052
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      55
      1924
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe