Juu eli minulla on vinyylisoitin, sekä esivahvistin jossa RIAA-korjain. Hommasin vahvistimen, jossa on AUX ja Phono -liitännät. Olen ennen tätä kuunnellut levyjä vain liittämällä esivahvistimen Sonyn stereoiden AUX-paikkaan. Nyt kun yritän laittaa tän esivahvistimen (Pro-ject Phono box) kiinni uuden vahvarin AUX-paikkaan, niin kajareista ei kuulu mitään. Eli kysymys kuuluu:
Miten vahvistimen AUX- ja Phono -paikat eroaa toisistaan käytännössä kun haluaa liittää vinyylisoittimen vahvistimeen? Onko AUX sitä varten jos käyttää esivahvistinta ja Phono sitä varten jos liittää levarin suoraan vahvistimeen ilman esivahvaria? Olen todellakin aloittelija näissä hommissa, jos joku kokeneempi viitsisi valaista.
Tänx.
Aloittelijalle neuvoa esivahvistimesta
2
168
Vastaukset
- Musical_Fidelity
Riaa- korjain pitää olla jossain välissä, jos vinyyliä meinaa kuunnella. ELi vinyylisoitinta ei saa kytkeä suoraan aux- liitäntään, joka on vain tavallinen linjatulo siinä missä esim. cd, tape, radio yms. liitännät, muuten taajuustoisto on vääristynyt: https://fi.wikipedia.org/wiki/RIAA-korjain
Vahvistimen phono- liitännän pitäisi itsessään sisältää tuo korjain, eli levari siihen kiinni vain. Näin äkkiseltään ajateltuna et tarvi välttämättä sitä phono boxia mihinkään väliin.
Esivahvistinliitännät ovat yleensä esivahvistimessa esim pre out ja päätevahvarissa esim pre in.- Aloittelija-Aatu
Kiitos vastauksesta. Vähän ajattelinkin että tuo phono box saattaa nyt olla turha kun vahvarissa on tosiaan tuo phono-vaihtoehto. Mutta onkohan sillä mitään merkitystä soundiin tai mihinkään, kuuntelenko Auxin kautta phono-boxilla vai suoraan phono-liitännän kautta ilman phono-boxia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 172373
- 441261
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70907Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää135838- 45831
- 59797
- 42766
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44735Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164722Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130684