Mitä välineitä käytät arjessa liikkumiseen?

eppu2

Onko liikkumiselle jotain esteitä? (sairaus, vamma, lääkitys)
Ensi vuoden alusta hyväksytään ns. kevytmotorisoituja liikennevälineitä, esim. potkulauta. Olisikohan näppärä. Onko jollain omia ratkaisuja?
Yli 75-vuotiaita ajokortillisa on yli 200 000, joista yli 90-vuotiaita n.3000.
Myös kahdella yli 100-vuotiailla on ajokortti.
Myös rajoitettuja ajo-oikeuksia myönnetään.
Tätä asuntoani, kun etsin, kiinnitin huomioni juuri siihen, että jos liikkuminen käy huonoksi. Niimpä silmäni nauliutui heti siihenkin, että ulko-oven molemmin puolin on luiskat, pääsee ulos vaikka rollaattorin avulla.

64

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä firmaa ajattelit mainostaa?
      Onks vielä semmonen kun Tunturi?
      3-vaihteinen.

      Ole huoleti sinäkin.
      SOTE hoitaa hommat.
      Varsinkin maalla Stadilaisten rahoilla.

      H.

      • eppu2

        Tuliko kommenttisi mahdollisesti väärään aloitukseen.
        Vai mitä halusit sanoa.


      • Jekkuykkönen

        Hunksi liikkuu ikirollaattorilla ja se vasta kalliiksi tuleekin kun terveet maalaiset maksaa. Pääkaupunkiseudulla näkee harvoin 65 - 100 vuotiasta joka liikkuisi omin jaloin. Kyllä he tarvitsevat apusarvia. Hunksikin, että voi ripustaa mummivainaansa käsilaukun siihen rollaattorin ohjaussarveen. Hunksi haluaa omia terveiden tapoja peittääkseen vajavaisuutensa joka alkaa jo hänen päälaestaan.


    • 1eero

      Auton merkitys minun kohdalta tullee jäämään olemattomaksi melkein sama vaikka ei olisikaa, kilometrin säteeltä löytyy kaikki mitä tarvitsen polkupyörä on näppärin tosin kävely ihan kunnon takia, on niitä muitakin kulkuvälineitä ja liikkumismuotoja kuten juokseminen miksei ryömiminen matelemalla.

      • eppu2

        Etkös Sinä kesäaikaan liiku paljon sillä veneellä, onko se pelkkää huviajelua, vai poikkeiletko ostoksille rannoille?


      • 1eero
        eppu2 kirjoitti:

        Etkös Sinä kesäaikaan liiku paljon sillä veneellä, onko se pelkkää huviajelua, vai poikkeiletko ostoksille rannoille?

        Oon jo maininnu et luovuin kesämökkiosuudesta, nyt mulla on laituripakka varattu reilun 500 m päähän. Se nyt vastaa mulle kesämökkiä, olen selaillu myytäviä veneitä jos isompi ja enempi mukavuuksia, saas nähdä. Tuo vanhan puoleinen auto seisoo joutilaana, viime talvena tuli kilometrejä parisataa ei varmaan tulevana talvena paljon enempi nyt en juuri ensi kesälläkkään kovin paljon, no olkoon vielä jos....? Niin täällä kaupungissa palvelut ihan likellä kävely/pyörän päässä.
        Kesä on mulle tärkein liikkeellä olon takia tarkoitan veneily on sama kuin sulle maallasi olo.


    • Viatonsivullinen

      Auto. Jalat. Juuri lähden uimahallin kuntosalille, autolla. Takatullessa piipahdan kaupassa, muuta en tänään teekään.
      Uiminen ja saunominen kuntoilun jälkeen kypsyttää minut nirvanaan:-)

      • valaistua

        Taidat olla buddhalainen


      • eppu2

        Saunan jälkeen nukkuu kyllä hyvin.
        Näin talvella käytän jalkoja, kun käyn lenkillä, poikkean siinä samalla kauppaan.
        Kesällä asiointireissuihin tarviin autoa, kun mökiltä on 15km lähimpään kauppaan.


    • Kuljen autolla, sähköpyörällä, tavallisella pyörällä, talvella potkukelkalla ja tietysti jalan.
      Keskustassa ollessa ajan välimatkat sulan maan aikaan pyörällä. Mökille autolla.

      • 1eero

        Tuo sähköpyörä saattas olla kätsy ihan oikeesti, potkukelkka sopisi mainiosti jos kävelyteitä ei hiekotettaisi takavuosina ennen vanhaan asuin tuolla syrjemmällä ni potkukelkka oli kätsy.


      • Tulee ajettua enemmän pyörällä kun on sähköavusteinen. Polkea pitää, mutta ylämäet ja vastatuuli eivät vauhtia hiljennä.


      • eppu2

        Sähköpyörään en ole tutustunutkaan, varmaan kevyempi kuin poljettava.
        Silloin, kun sisarukseni asuivat vielä maalla, siellä käydessäni käytin potkukelkkaa, nyt ne siellä ladossa kököttävät.


    • Polkupyörää käytän kesällä pikku matkoihin, kuntoon ja hupiin.
      Autosta en halluu luopua, voi kun pystyisi ajamaan koko loppuelämänsä, olisi niin mukava lähteä omia aikojaan maalle ja muualle. Auto voidaan varustaa jos joskus tarvitsisi jotain apuvälineitä, että saattaisi itse ajaa mahdollisimman pitkään.
      Potkulautaa ei tämmösessä kannokossa pystyis käyttämään.
      Rollaattori on sitten tulevaisuuden kulkupeli.
      Kotini on helppokulkuinen, ei kynnyksiä, leveät ovet ja luiskalla sisääntulo ja kahvoja ym löytyy, koska täällä pitää pystyä pyörätuolia käyttävä liikkumaan ja pyörimään.

      • kuulostaasiltä

        Asutko jossain vanhusten talossa?


      • eppu2

        Minäkin toivon, että ajokuntoa riittäisi mahdollisimman pitkään.
        Minullakaan ei ole kynnyksiä, vain matala lista.


      • kuulostaasiltä kirjoitti:

        Asutko jossain vanhusten talossa?

        Kuinka noin voit päätellä? Meillä Espoossa on myös rakennettu talo, jossa on luiskat ja liuskat vanhuuden varalle, mutta talo on omamme.

        Molemmilla on kuitenkin vielä auto käytettävissä ja kumpikaan emme tarvitse rollaattoria, ei edes kävelykeppiä, vaikka mieheni sen pian tarvitsee, mikäli ei opi nousemaan sängystä rauhallisesti, ilman kiirettä.

        Naapurilla olen huomannut ihanan sähköisen kulkupelin, joka voisi olla tulevaisuutemme, mikäli elämme?


      • eppu2
        Kristiina23 kirjoitti:

        Kuinka noin voit päätellä? Meillä Espoossa on myös rakennettu talo, jossa on luiskat ja liuskat vanhuuden varalle, mutta talo on omamme.

        Molemmilla on kuitenkin vielä auto käytettävissä ja kumpikaan emme tarvitse rollaattoria, ei edes kävelykeppiä, vaikka mieheni sen pian tarvitsee, mikäli ei opi nousemaan sängystä rauhallisesti, ilman kiirettä.

        Naapurilla olen huomannut ihanan sähköisen kulkupelin, joka voisi olla tulevaisuutemme, mikäli elämme?

        Ihan tavallisessa osaketalossa minäkin asun.
        Tätä kotia hankkiessani, pidin nimenomaan silmällä sitä, että vanhenen vaan päivä päivältä, että pääsee mahdollisimman pitkään omin neuvoin kulkemaan.
        Tuo äkkinäinen sängystä nousu saattaa johtaa verenpaineen hetkelliseen äkilliseen laskuun ja huimata.


      • kuulostaasiltä kirjoitti:

        Asutko jossain vanhusten talossa?

        Kiitos kysymästä, en onneksi vielä asu vanhusten talossa, senioritalo olisi kyllä aika mukava, ehkä joskus tulevaisuudessa, saa nähdä.

        Pyörätuolia saattavat joutua käyttämään myös nuoremmat ihmiset, ikävä kyllä, sen vuoksi tuo kaikki on jouduttu ottamaan huomioon.

        Lisäisin myös, että huono liikkuminen yleensä, eihän sitä tarvitse kuin käyttää sauvoja, niin kaatumisriski jo kasvaa, silloin kodista lähtee ensimmäiseksi matot, turhaa niihin on kompuroida.


    • Erikoinen-eläkeläinen

      Pääasiassa jalat vaikka polvi onkin jo risana mutta en viitsi korjauttaa niin kauan kun roikun työelämässä, silloin tällöin. Itseasiassa polvirikko on aktivoitunut viimeisen 2 - 3 viikon aikana siten, että se muistuttaa unienkin läpi jos kääntyy väärään asentoon. Jotta saa näkee kauanko kestää enää. Kestäisi nyt pari kuukautta, että ehdin normaalille eläkkeelle. Jos ei kestä syytän itseäni, en ketään muuta, otan täyden vastuun.
      Mökille menen tyyliin taksi-juna-taksi. Joskus lentäen. Puolentuhatta kilometriä on rasittava matka klenkata jalkaisin. Polkupyörää ei ole.
      Niin ja silloin kun käyn töissä sen hoitaa yksityiskuljettajat, joskus jopa taksilla, vaikka on minulla bussikorttikin, sellainen ladattava, jota käytän 2 - 3 kertaa vuodessa. Juuri tänään kävin päivittämässä kortin, olenhan muka työkyvyttömyyseläkkeelläkin, papereiden mukaan ainakin, vaikka papereissa ei lue aivoinvalidi. Kyvyttömyydestä jopa maksavat jotakin.

      • eppu2

        Kyllä kait kannattaisi niitä polvia hoidattaa, se liikuntakyky kun on niin tärkeä. Auttaisiko tilapäisesti mikään tukiside.
        On Sinulla pitkä mökkimatka, noh koitahan pärjäillä polviesi kanssa.


      • Erikoinen-eläkeläinen

        Terve.
        Liikkuessani työperäisien asioiden tiimoilla, joka sekin liittyy jalkojen päällä olemiseen, käytän puristavaa tukisidettä. Tosin ei auta varsinaisesti sekään. koska samalla olisi osattava, eli muistettava kävellä jalalle "otollisessa" asennossa jalkaterä ihan hieman sisään päin. Joku siellä on menossa rikki? On se oireillut ennenkin, ohimenevästi. Mutta nyt kuin aktivoitunut, vasemman polven sisäsivu. Kuulostelen hetken, vielä, onhan tässä välipäiviäkin kuin huilata.


      • kivuton
        Erikoinen-eläkeläinen kirjoitti:

        Terve.
        Liikkuessani työperäisien asioiden tiimoilla, joka sekin liittyy jalkojen päällä olemiseen, käytän puristavaa tukisidettä. Tosin ei auta varsinaisesti sekään. koska samalla olisi osattava, eli muistettava kävellä jalalle "otollisessa" asennossa jalkaterä ihan hieman sisään päin. Joku siellä on menossa rikki? On se oireillut ennenkin, ohimenevästi. Mutta nyt kuin aktivoitunut, vasemman polven sisäsivu. Kuulostelen hetken, vielä, onhan tässä välipäiviäkin kuin huilata.

        Teetä ortopediset pohjalliset kenkiisi. Ne auttavat jalkojen asentovammoihin ja usein selkäsärytkin poistuvat niillä.


      • Erikoinen-eläkeläinen

        Olen ollut tietoinen asiasta, muutaman vuoden. Pohjallis-asia on ollut esillä. Mutta nilkoissakin on alkavaa häikkää ja pari muuta seikkaa, ideana kyllä varteenotettava ajatus vähintään.
        Työperäisiä rungon kulumia kaikki tyyni, haittaantuu juurikin vanhuuden kynnykselle, sopivasti. Niin varmaan kaikilla.


      • hytinäx1

        Erikoinen-eläkeläinen. Eikö se polvi olisi ollut parempi korjauttaa nyt kun olet töissä, jos se vika on töistä johtuva. ? Olet sitten kesään saakka vaikka toipumislomalla. Vakuutuksethan, joita ikäsi tai työnantaja olette maksaneet ovat sitä varten. Nyt kun linkkaset väärässä asennossa niin se vaikuttaa ihan joka paikkaan, hartioista nilkkaan.


      • eisuutarintytär
        Erikoinen-eläkeläinen kirjoitti:

        Olen ollut tietoinen asiasta, muutaman vuoden. Pohjallis-asia on ollut esillä. Mutta nilkoissakin on alkavaa häikkää ja pari muuta seikkaa, ideana kyllä varteenotettava ajatus vähintään.
        Työperäisiä rungon kulumia kaikki tyyni, haittaantuu juurikin vanhuuden kynnykselle, sopivasti. Niin varmaan kaikilla.

        Kulumia esiintyy eniten ihmisillä, joilla on astuntavirheitä, jotka on helppo korjata mittojen mukaan tehdyillä pohjallisilla.

        Itselläni oli polvi- ja selkävaivoja, mutta siirryttyäni mittojen mukaan tehtyjen pohjallisten käyttäjäksi vaivat jäivät.
        Hyvät jalkineet palauttivat minut terveiden piiriin ollessani jo lähellä invaliiditeettiä.


      • eisuutarintytär
        eisuutarintytär kirjoitti:

        Kulumia esiintyy eniten ihmisillä, joilla on astuntavirheitä, jotka on helppo korjata mittojen mukaan tehdyillä pohjallisilla.

        Itselläni oli polvi- ja selkävaivoja, mutta siirryttyäni mittojen mukaan tehtyjen pohjallisten käyttäjäksi vaivat jäivät.
        Hyvät jalkineet palauttivat minut terveiden piiriin ollessani jo lähellä invaliiditeettiä.

        Lisään tuohon aiempaan, että juoksu maistuu taas, mutta varon kovaa alustaa rasituksen takia.


      • eppu2
        eisuutarintytär kirjoitti:

        Kulumia esiintyy eniten ihmisillä, joilla on astuntavirheitä, jotka on helppo korjata mittojen mukaan tehdyillä pohjallisilla.

        Itselläni oli polvi- ja selkävaivoja, mutta siirryttyäni mittojen mukaan tehtyjen pohjallisten käyttäjäksi vaivat jäivät.
        Hyvät jalkineet palauttivat minut terveiden piiriin ollessani jo lähellä invaliiditeettiä.

        Joskus muistan nähneeni jollain sellaiset kengät, jossa erimittaisen jalan kenkään oli tehty paksumpi pohja, jotta asento saatiin hyväksi.


    • Autolla mieluimmin ja kuljettajan kera.
      Jalat toimii vielä muutaman kilsan patikkamatkoilla pitempiä en ole aikoihin tehnyt. Soudan ja huopaan. Pyörä on ollut ruostumassa vajan kupeella jo vuosikausia mutta en ole oikein innostunut alkamaan uudelleen polkemaan.

      • eppu2

        Onhan tuo muutama kilsa ihan hyvää liikuntaa.
        Talvisin harrastan kanssa kävelyä, kesällä tulee runsain mitoin hyötyliikuntaa.
        Pyöriä katselin kesällä ladossa, mistäpä sitä tietää mihn sitä itse kukin vielä innostuu.
        Olisipa joskus kuljettaja, vaan kun itse aina pitää rattia pyörittää. jos jonnekin haluaa.


      • eppu2 kirjoitti:

        Onhan tuo muutama kilsa ihan hyvää liikuntaa.
        Talvisin harrastan kanssa kävelyä, kesällä tulee runsain mitoin hyötyliikuntaa.
        Pyöriä katselin kesällä ladossa, mistäpä sitä tietää mihn sitä itse kukin vielä innostuu.
        Olisipa joskus kuljettaja, vaan kun itse aina pitää rattia pyörittää. jos jonnekin haluaa.

        Kuulun siihen koulukuntaan joka ajattelee "use it or lose it" elikkä jalkoja pitäisi yrittää käyttää niin pitkään kuin mahdollista. Mammakin käveli vielä paljon yli kahdeksankymppisenä sellasen kolmen kilsa lenkin joka päivä ja vielä päälle yhdeksänkymppisenä dementiakodissa jalat olisivat vielä kuljettaneet mutta pää ei enää tiennyt minne ja kaikkein viimeisenä kesänä hänelle piti neuvoa miten kävellään "siirrät nyt tota jalkaa eteenpäin ja sitten tota toista..."


    • ö-Öö

      Ei ole rollaattoria

      Pari kävelykeppiä on kaiken varalta, toinen kävelyjalka joskus vihoittelee. Mutta noin muuten käytän lähinnä arjalaista muskeliautoa, junaa ja sporaa, joskus metroa tai pussia. Joskus kätevintä käyttää taksia.

      Olen aika luottavainen, tekniikka jo sen verran kehittynyttä, jos menee jalat finaaliin, siihen löytyy monenlaista apuvälinettä. Itselle tärkein kai invahissi rivariin. Se maksaa pari kymppiä, mikä ei ole paljoa hyötyyn nähden. Noita sähkövempaleita kulkemiseen löytyy kehittyvän akkuteknologian ansiosta monenlaista.

      Nämät esteettömyysasiat itse asiassa tärkeämpiä, kuin kulkupelit. Uudemmassa rakentamisessa siihen kuitenkin kiinnitetty huomiota hyvin.

      =DW=

      • eppu2

        No ei maksa paljon sitten invahissi.
        Kyllä nykyään apuvälineitä on monenlaisia ja niitä saa lainaksikin yhteiskunnalta.
        Aikoinaan äitille hain rollaattorin ja vein sitten takaisin, kun ei enää tarvinnut.
        Mietin tuossa, että on noin vuosi, kun viimeksi olen taksilla kulkenut.


      • eppu2 kirjoitti:

        No ei maksa paljon sitten invahissi.
        Kyllä nykyään apuvälineitä on monenlaisia ja niitä saa lainaksikin yhteiskunnalta.
        Aikoinaan äitille hain rollaattorin ja vein sitten takaisin, kun ei enää tarvinnut.
        Mietin tuossa, että on noin vuosi, kun viimeksi olen taksilla kulkenut.

        Se muuten onkin aika hyvä juttu, ettei tarvitse kaikkia apuvälineitä itse hankkia, apuvälinekeskuksesta voi lainata ja pyörätuolitkin tehdään täysin omien mittojen ja painojen mukaan.
        Kunnasta saa neuvoja ja opastetaan niiden käytössä.
        Jos joutuisi itse hankkimaan niin hinta on kyllä aikamoisen kova vempeleessä kuin vempeleessä. Joskus kun piipahtaa semmoisessa kaupassa on jännää nähdä missä kaikessa ihminen voi pienillä apuvälineillä helpottaa arkeaan.


      • ö-Öö
        rosaliiin kirjoitti:

        Se muuten onkin aika hyvä juttu, ettei tarvitse kaikkia apuvälineitä itse hankkia, apuvälinekeskuksesta voi lainata ja pyörätuolitkin tehdään täysin omien mittojen ja painojen mukaan.
        Kunnasta saa neuvoja ja opastetaan niiden käytössä.
        Jos joutuisi itse hankkimaan niin hinta on kyllä aikamoisen kova vempeleessä kuin vempeleessä. Joskus kun piipahtaa semmoisessa kaupassa on jännää nähdä missä kaikessa ihminen voi pienillä apuvälineillä helpottaa arkeaan.

        Vempeleistä.

        Vierailin joskus ajat sitten jossain jyskän seudulla olevassa apuvälinetehtaassa. Oli juu näitä kaukohjattavia keittiökaappeja, joissa voi yläkaapit laskea alas moottorivoimalla, että voi tuolistakin niistä ottaa. Kaikenlaista muutakin, tottakai.

        Yks mikä herätti hilpeät naurut. Invakylpyamme. Siis amme, joka tarkoitettu tuoli-ihmisille. Siinä oli isot ovet, että voi hiissata itsensä tuoista ammeeseen. Siis ei siinä mitää huvittavaa. Mutta jos epähuomiossa täyttää ammeen ensin ja sitten avaa oven, vedet syliin :DD Että hieman perehtymistä aluksi, että ei hyvää vettä suotta tuhlaa.

        Noin muuten, aikanaan tein rivariin ulkoportaisiin tuoliliuskan. Ne nykyisin vakiota. Kas, sellaiselle muutakin käyttöä, lastenvaunut, polkupyörät jne. Nämä esteettömyysjutut ei ole kalliit, jos ne alunperin mietitty. Olemassa tietenkin senioriasuntoja, invakämppiä jne. Mutta melkein kämpän, kuin kämpän saa esteettömäksi loppujen lopuksi aika pienellä duunilla. Rahaa toki palaa jonkin verran, mutta asuntoja nyt jokatapauksessa tapana remontoida.

        =DW=


      • eppu2
        ö-Öö kirjoitti:

        Vempeleistä.

        Vierailin joskus ajat sitten jossain jyskän seudulla olevassa apuvälinetehtaassa. Oli juu näitä kaukohjattavia keittiökaappeja, joissa voi yläkaapit laskea alas moottorivoimalla, että voi tuolistakin niistä ottaa. Kaikenlaista muutakin, tottakai.

        Yks mikä herätti hilpeät naurut. Invakylpyamme. Siis amme, joka tarkoitettu tuoli-ihmisille. Siinä oli isot ovet, että voi hiissata itsensä tuoista ammeeseen. Siis ei siinä mitää huvittavaa. Mutta jos epähuomiossa täyttää ammeen ensin ja sitten avaa oven, vedet syliin :DD Että hieman perehtymistä aluksi, että ei hyvää vettä suotta tuhlaa.

        Noin muuten, aikanaan tein rivariin ulkoportaisiin tuoliliuskan. Ne nykyisin vakiota. Kas, sellaiselle muutakin käyttöä, lastenvaunut, polkupyörät jne. Nämä esteettömyysjutut ei ole kalliit, jos ne alunperin mietitty. Olemassa tietenkin senioriasuntoja, invakämppiä jne. Mutta melkein kämpän, kuin kämpän saa esteettömäksi loppujen lopuksi aika pienellä duunilla. Rahaa toki palaa jonkin verran, mutta asuntoja nyt jokatapauksessa tapana remontoida.

        =DW=

        Tuossa lehtä luin, siinä sattui olemaan näistä apuvälineistä. Taivutettu ruokailuväline, pikakahva, ei tarvitse ruuveja, silmätippaohjain, vipuvarsi oven avaamiseen (avaimen pää työnnetään siihen), säilyketölkin- ja pullonavaajat. ym.
        Mielenkiintoinen purkinavaaja 7,15€, sanottiin, että aukeaa vaikka mikä kurkkupurkki.
        Rollaattorin näköinen kävelyteline, luki, että kippimahdollisuus helpottaa kynnysten ja jalkakäytävien ylittämistä.
        Apuvälinemessuilla olen joskus kauan sitten käynyt, sen jälkeen on tullut paljon uutta.


    • Ei muuta rajoitteita ku mukavuudenhalu,ei sateella lenkkeillä.
      Ajelen fillarilla ja oikein mukavalla autolla syksyin talvisin kävelen lenkkejä 10-15km kerralla.
      Kotona porrashissi tytön jäljiltä ,isot oviaukot ,uskoisin pärjääväni aika pitkään omakotitalossani.
      konesänky ja korkeet vessanpytyt jo valmiina.

      • eppu2

        Sinullapa onkin jo hyviä varusteita olemassa.
        Kuntosikin taitaa olla varsin hyvä, noista reissaamiskertomuksistasi päätellen.


      • ö-Öö

        Sähkösangystä.

        Tai oletan, ei sun sänky toimi höyrykoneellakaan. Itelle ei ole löytynyt sopivaa patjaa millään, nukkunut vuosikymmeniä sohvalla, siihen voi tyynyistä jne kasata ihan ok nukkumapaikan.

        Vähän katellut joskus sähkösänkyjä, onhan niitä, käytettynäkin myytävänä aika hyvin. Eikä edes kammottavan kalliitakaan, kun ajattelee, kuinka hyödyllinen kampe.

        Mua vaan se kiinnostaa, kaikissa näyttää olevan tavalliset patjat, kuinka ne kestää ja toimii pitemmän päälle, jos sänky säädetty puoleksi istuvaan asentoon? Kun hyvä superloni on hyvää, mutta ällistyttävän kallista. Joku tempur?

        =DW=


      • k-kk
        ö-Öö kirjoitti:

        Sähkösangystä.

        Tai oletan, ei sun sänky toimi höyrykoneellakaan. Itelle ei ole löytynyt sopivaa patjaa millään, nukkunut vuosikymmeniä sohvalla, siihen voi tyynyistä jne kasata ihan ok nukkumapaikan.

        Vähän katellut joskus sähkösänkyjä, onhan niitä, käytettynäkin myytävänä aika hyvin. Eikä edes kammottavan kalliitakaan, kun ajattelee, kuinka hyödyllinen kampe.

        Mua vaan se kiinnostaa, kaikissa näyttää olevan tavalliset patjat, kuinka ne kestää ja toimii pitemmän päälle, jos sänky säädetty puoleksi istuvaan asentoon? Kun hyvä superloni on hyvää, mutta ällistyttävän kallista. Joku tempur?

        =DW=

        Sellainen tempur se näyttää olevan , sälepohja , ja se moottori kasaa ja suoristaa sitä ku haitaria soittais.
        Oikeestaan siin on ensin 20cm peruspatja ja sen päällä 10cm tempur ,hyvin on muotonsa säilyttänyt ja oiennut .
        Sänkyssä on myös jaloilla mahdollisuus vaikuttaa korkeuteen, on vanhuutta ajatellen kätevää kun korkeus on sopiva nousuun ja makuulle menoon.


      • k-kk
        eppu2 kirjoitti:

        Sinullapa onkin jo hyviä varusteita olemassa.
        Kuntosikin taitaa olla varsin hyvä, noista reissaamiskertomuksistasi päätellen.

        epulle
        Mä olen aina liikkunut paljon ja nuorena luulin et se auttaa kaikessa.
        Kun sitten sain esilääkityksen ohitusleikkausta varten tunsin et asiantuntijat ja lääkärit on valehdelleet.
        Ei ne olleet,kolmen kuukauden päästä kahden suonen vaihdosta olin taas laivan päällä hommis,kova kunto auttoi toipumises.
        Uskottelen itselleni et elämän vastoinkäymiset on korvattu nykyisellä kyvyllä liikkua.
        Sanoisin et mulla on nyt tilipäivä kun ikätovereihini vertaan.


      • ö-Öö kirjoitti:

        Sähkösangystä.

        Tai oletan, ei sun sänky toimi höyrykoneellakaan. Itelle ei ole löytynyt sopivaa patjaa millään, nukkunut vuosikymmeniä sohvalla, siihen voi tyynyistä jne kasata ihan ok nukkumapaikan.

        Vähän katellut joskus sähkösänkyjä, onhan niitä, käytettynäkin myytävänä aika hyvin. Eikä edes kammottavan kalliitakaan, kun ajattelee, kuinka hyödyllinen kampe.

        Mua vaan se kiinnostaa, kaikissa näyttää olevan tavalliset patjat, kuinka ne kestää ja toimii pitemmän päälle, jos sänky säädetty puoleksi istuvaan asentoon? Kun hyvä superloni on hyvää, mutta ällistyttävän kallista. Joku tempur?

        =DW=

        Minulla on Hästens sähkösänky, kiva katsella sängystä telkkaria kun saa nojata kunnolla ei niskat väsy, myös jalkopää nousee, jalkaleikkauksen jälkeen oli hyvä kun sai jalan hyvin koholle.


    • Psykoterapeutitar

      Ihan vaan käytän tilanteen mukaan koipia, sporia ja dösiä. Ajokorttia en ole koskaan ajanutkaan, kun en ole itse koskaan autoa tarvinnut. Prätkäkortin ajoin kuusitoistavuotiaana.
      Eläkkeelle jäämisen myötä on kaikenlainen liikkumista haittaava jalkasärky kohta kokonaan hävinnyt ja nyt pystyn taas kävelemään paikoissa, joissa en vielä vähän aikaa sitten uneksinutkaan enää käveleväni. Voin taas kiivetä dösän takaosaan, kävellä mukulakivikadulla ja lenkkimatkojen pituus vaan lisääntyy.
      Unhoon jää liikunnallisen työn rasitus, joka vei voimat totaalisesti!

      • eppu2

        Hienoa, että olet työn rasituksista toipunut ja pystyt hyvin liikkumaan.
        Siitä saa elämää vuosiinsa.


      • Rasitus.on.tosiasia

        Milloinhan päättäjät uskoisivat sen kivikovan totuuden, että rankka fyysinen työ voi viedä eläkkeelle jo varhain ja siitä ei palaudu, ennen kuin pääsee irti ja toden totta, voimat saattavat palata hiljalleen sitten eläkkeellä.
        Sen sijaan ovat nostamassa eläke-ikiä ties mihin tappiin. Itsekin jouduin luopumaan täys-päivä töistä jo 57 v. Kremppaa oli jo 55 ikäisenä. Fyysisessä työssä palautumisaika on nolla koska viikonloputkin on lyhyitä aikoja palautua. Itsellä se huono puoli, että minulla ei ollut normaalia virka-aikaa, vaan iltoja, öitä, viikonloppuja jne.


      • Psykoterapeutitar

        Ja lääkkeeksi jo ennestäänkin rasittavalle työlle tarjotaan lisää liikuntaa! Eihän urheilijakaan tervettä päivää nää!
        Mutta kyllä on todella mukavaa ja helpottavaa, että voi taas liikkua pelkäämättä kipua, joka yhtäkkiä esim. mukulakivetyksellä kävellessä saattoi salaman lailla nappasta, että naama tuskan irvistyksessä piti pysähtyä.
        En todellakaan ymmärrä, miten olisin vielä työvuosia lisännyt ja kauhulla katselen työkavereitani, jotka nyt samoissa ongelmissa kamppailevat särkyineen.


      • eppu2
        Rasitus.on.tosiasia kirjoitti:

        Milloinhan päättäjät uskoisivat sen kivikovan totuuden, että rankka fyysinen työ voi viedä eläkkeelle jo varhain ja siitä ei palaudu, ennen kuin pääsee irti ja toden totta, voimat saattavat palata hiljalleen sitten eläkkeellä.
        Sen sijaan ovat nostamassa eläke-ikiä ties mihin tappiin. Itsekin jouduin luopumaan täys-päivä töistä jo 57 v. Kremppaa oli jo 55 ikäisenä. Fyysisessä työssä palautumisaika on nolla koska viikonloputkin on lyhyitä aikoja palautua. Itsellä se huono puoli, että minulla ei ollut normaalia virka-aikaa, vaan iltoja, öitä, viikonloppuja jne.

        Jossain välissähän oli sellaista puhetta, että raskaasta työstä voisi päästä aikaisemmin eläkkeelle, mutta puheeksi se varmaan vaan jää.
        Muistan, kun itse vielä olin töissä ja sitten, kun näki eläkkeelle jääneitä, monet olvati silminnähden virkistyneitä.
        Jonkun määrä voi tulla aiemmin täyteen, kuin toisen.


      • Viatonsivullinen

        Aivan samansuuntaisia kokemuksia. Vain pitkäaikainen täydellinen lepo palautti voimat, siihen normaaliin tasoon. Sinne huipulle ei ole
        enää tarvetta palata, mikään elämässäni ei enää vaadi sitä mitä
        työelämä vaati.


    • Liike on lääke, ja samalla endorfiineja tuottavaa ja elämäniloa lisäävää!

      Minun liikkumisvälineitäni ovat kävelysauvat, POLKUPYÖRÄ, ja pitemmillä matkoilla das Auto. Helsinkiin tosin otan bussikyydin mieluiten, vaikka se melkoisen lähellä onkin, niiden parkkiongelmien takia.

      • eppu2

        Kyllä liike on niin fyysiselle, kuin mielenkin terveydelle edistykseksi.
        Kun menen Hervantaan ja silloin harvoin, kun keskustaan on jotain asiaa, oma auto jää parkkipaikalle ja bussilla mennään.
        Noita sauvoja en ole koskaan kokeillut, en varmaan saisi oikeaa rytmiä aikaiseksi.
        Muksuna kyllä talven lumilla tuli hiihdeltyä , no se on tietysti eri asia.


    • att2

      Autoa tietenkin en osaa ostaa edes lippua muihin kulkuvälineisiin, näin käy apinalla.

      • eppu2

        Kyllä sen lipunkin ostamisen oppii ainakin ihminen, tuosta apinasta en oikein tiedä.


    • Niken lenkkarit. Jalan salille ja marketin kautta kotiin.Maastopyörä on saanut olla koko vuoden tallissa.
      Autolla kuukauden välein vaimon kuljetus labraan ja muutaman kerran vuodessa Seutulan keikka. Jokunen pk- seudun käynti myös.

      Salilta palatessa loppusilaus jaloille 46 askelmaa ylöspäin 2 - 3 askelmaa kerrallaan. No, kertanousulla ei ole todellista merkitystä enkä viitsi ravata edestakaisinkaan.

      • Hei, käytätkö aktiivisuusranneketta liikkuessas.
        Tuli mieleen kun noin askeleitas laskeskelet.
        On tehnyt mieli hankkia moinen värkki ja olen jo käynyt niitä kattelemassa, mutta on vaan jäänyt hankkimatta. Sitäkin pitäisi osata sitten käyttää. Kytkennät tietokoneeseen pelottaa, sanovat aina, että pitäisi olla yhteensopivat ranneke ja tietokone tai aiphone. Kalliimmat kuin pieniä tietokoneita.
        Pitäisiköhän pyytää joulupukilta, jos ne tontut tietäisivät mimmonen on oikea.


      • eppu2

        Tuleehan sitä jo tuossa liikettä. On tuossa 46:ssa askelmassakin kapuamista.
        Aika paljon tuo auto mullakin parkkipaikalla seisoo, varsinkin näin talvisaikaan.


      • rosaliiin kirjoitti:

        Hei, käytätkö aktiivisuusranneketta liikkuessas.
        Tuli mieleen kun noin askeleitas laskeskelet.
        On tehnyt mieli hankkia moinen värkki ja olen jo käynyt niitä kattelemassa, mutta on vaan jäänyt hankkimatta. Sitäkin pitäisi osata sitten käyttää. Kytkennät tietokoneeseen pelottaa, sanovat aina, että pitäisi olla yhteensopivat ranneke ja tietokone tai aiphone. Kalliimmat kuin pieniä tietokoneita.
        Pitäisiköhän pyytää joulupukilta, jos ne tontut tietäisivät mimmonen on oikea.

        Ranteeni ovat aina tyhjät paitsi vedoissa joissa käytän kämmennahkojen säästämiseksi vetoremmejä.
        Lihasvoimatreeneissä teen suunniteltujen painojen ja toistojen mukaan. Aerobisissa jumputuksissa katson keston seinäkellosta ja seuraan sykettä.
        Kyykky- ja mavetreenien jälkeen hieman irroittelen kotirapuissa.
        Nopeat ärsykkeet aina viimeeksi mutta enää en uskalla edes kokeilla loikkia, kinkkauksia, tasatassua yms. joten rappuloikat ylös päin saavat kelvata. Miksi ylöspäin? Silloin ei ole alastulon iskua joka tulee loikissa yms.


    • mimmimum-mi

      Oma äitini muutti aika iäkkäänä osakkeeseen....sinne oli monta korkeaa askelmaa jo pelkästään rappuun...ja siitä vielä kymmenkunta porrasta oman asunnon ovelle....mutta kun jalat "sairastuivat" ja kunto heikkeni ...hän oli kotinsa vanki..
      Kyllä näitä asioita on hyvä ennakkoon ajatella...
      Tulikin mieleeni ajatus jota ehdotan tämän talon osalta....olen usein auttanut rollaattori ihmisiä ovien kanssa....

      • eppu2

        Muistan silloin, kun asuntoa etsin, olisi ollut ihan keskustassa varteenotettava, mutta, kun ulkoovelta ekakerrokseen oli monta rappua, eikä hissiä, hylkäsin sen.
        Kyllä sitä kannattaa ajatella ´´nenäänsä pitemmälle.´´


      • Kannattaa ennakoida tulevat tilanteet. Nuoremmaksi ei kukaan tule.

        Vaikka terveyskansiosi alkaa tekstillä: "Ei mitään pysyvää sairautta." niin

        kuinka kauan? - Tilanteet muuttuvat. - Itsensä kannattaa hoitaa hyvin,

        sillä siirtää vanhuutta tai ainakin sen vaivoja kauemmaksi.


      • Kysyvä

        Jotain rautoja kengissä monet kuulemma käyttävät talven liukkailla. Miten ne laitetaan?


      • KenkäMaakariKorkoo

        Käy kysymässä suutarilta. osa kai ruuvataan kiinni kantan ja sen voi kääntää koron tääkse piiloon, kun ei tarvita.


      • eppu2
        Kysyvä kirjoitti:

        Jotain rautoja kengissä monet kuulemma käyttävät talven liukkailla. Miten ne laitetaan?

        On sellaisia nastoja, jotka ovat kiinnitetty johonkin kumintapaiseen. Ne vedetään kenkien päälle.
        Niitä on kolmea eri muotoa.
        En tiedä löytyisikö netistä kuvia. Niitä sanotaan liukuesteiksi.


    • eppu2

      Kuka xzgyykeöäwsle vetelee vanhoja ketjuja.

      • siilenä

        Ei ole muuta puhumista.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      60
      1545
    2. 43
      924
    3. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      68
      901
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      65
      858
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      829
    6. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      41
      788
    7. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      53
      761
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      755
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      732
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      682
    Aihe