Alhainen kasvuhormoni aikuisella?

apua33vee(mies)

Tietääkö kukaan, mitä meinaa hyvin alhainen kasvuhormoni aikuisella ihmisellä? Todettu verikokein.
Mitä voi aiheuttaa, ja mistä johtuu?

Onko kyse vakavasta asiasta, ja voiko tehdä jotain asialle?

Laboratoriossa sanoivat mulle, että tulokseni on "hirveäan alhainen" ja kehoittivat ottamaan yheyttä lääkäriin pian, ja että hormonaaliset asiat ON merkittäviä.

Mun sietämätöntä olotilaani, ahdistusta ja voimattomuutta on lääkitty muutaman vuoden masennuslääkkeillä (!) ei apua, ei ihmekään, jos kyse on fyysisestä asiasta, ei psyykkisestä.
Auttakaa.

(Menen kyllä lekurille lähiaikoina, mutta olisi kiva, jos joku tuntee tätä asiaa.)

Toimintakyky ollut koko iän alhainen, murrosikä omituinen ja olen ollut aina ikäluokkaani (33 v) jäljessä monessakin mielessä. Tunnen olevani vajavainen.

Nukun aivan liikaa, ja en saa tehtyä edes arkiasioita.

Nuorena luulin että olen laiska ja tyhmä, nyt on "mustaa valkoisella", että kasvuhormoni selvästi tosi matala.

15

7060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lumihiutale

      Voisit kirjoittaa Googleen sanat Kasvuhormonin puute. Sieltä tulee 120 linkkiä. Lueskele niitä, saat varmasti asiallista tietoa.
      Mutta tässä nyt yksi sitaatti:
      Aivolisäkkeen etulohkon vajaatoiminta esiintyy erittäin harvoin (...) vain yhden hormonin puutteena - yleensä usean hormonin tuotanto häiriintyy lähes samanaikaisesti. Kliiniset oireet johtuvat gonadotropiinien (hypogonadismi), TSH:n (hypotyreoosi) ja ACTH:n (hypokortisolismi; "Addisonin tauti") puutteesta. Prolaktiinin ja kasvuhormonin puute eivät ilmeisesti aiheuta sairastumista aikuisilla. Tärkeää on oivaltaa, että eri hormonien puutokset ilmenevät usein kliinisesti eri aikaan eli potilas yleensä kääntyy lääkärin puoleen valittaen vain yhden hormonin puutteen aiheuttamia oireita. Muiden hormonien puutokset tulevat esiin vasta tarkemmissa tutkimuksissa.
      http://www.kandidaattikustannus.fi/tf/ch10/ch10_06.html

      • kerro lisää lumihiutale

        Kiitos


    • JaJu

      Yleinen käsitys lienee se ettei kasvuhormonin puutteella aikuisiällä olisi merkitystä. Liikatuotanto sen sijaan aiheuttaa akromegalian. Puute lapsuudessa aiheuttaa ainakin lyhytkasvuisuutta.
      Minulla on jo todettuja häiriöitä (mm DI) aivolisäkkeen&hypotalamuksen toiminnassa joten yritin puhua lääkärille myös GH:sta mutta ei oikein välittänyt.
      Minulla myös samantyyppisiä oireita kuin sulla. Olen vain hieman nuorempi. Epäilen että GH:n puute olisi ollut jo suunnilleen murrosiästä asti. DI:n syynä todennäköisesti aivotärähdys ja uskon myös gh:n puutteen alkaneen tuolloin kuten ehkä koko hypotalamus&hypofyysi-systeemin.
      Aihe kiinnostaa todella kovasti.
      Tämä sopii paremmin Terveys-palstalle.

      • alkup.

        JaJu: kysyit tuolla toisella palstalla, miksi se kasvuhormoni mitattiin mulla.
        Mitattiin, koska lekuri tiesi että myös testosteroni alhainen minulla, tosin juuri ja juuri viitearvojen sisäpuolella.


        Kilpirauhanen tunnusteltu lääkärin toimesta, ja verikoe otettu, mikä oli normaali. Tosin olen kuullut, että kilpirauhaskoe ei välttämättä ensimmäisellä kerralla näytä oikein, vain tarvittaisiin muutama eri kerta verikokeelle (?)


      • normaali
        alkup. kirjoitti:

        JaJu: kysyit tuolla toisella palstalla, miksi se kasvuhormoni mitattiin mulla.
        Mitattiin, koska lekuri tiesi että myös testosteroni alhainen minulla, tosin juuri ja juuri viitearvojen sisäpuolella.


        Kilpirauhanen tunnusteltu lääkärin toimesta, ja verikoe otettu, mikä oli normaali. Tosin olen kuullut, että kilpirauhaskoe ei välttämättä ensimmäisellä kerralla näytä oikein, vain tarvittaisiin muutama eri kerta verikokeelle (?)

        on todellisuudessa kaikkea muuta kuin normaali. Mullakin oli pitkään lähes 5, ja vaan seurattiin ja seurattiin. Sitten joku lääkäri oli sitä mieltä että kokeillaan lääkitystä.
        Ja huh! sen jälkeen vasta aloin elää. Olin ollut sumussa vuositolkulla.
        Nyt on tsh 1 ja t4v 18 ja hyvin voin.


      • Piikitänpäivittäin

        Kasvuhormonia ei mitata pelkällä verikokeella, vaan tarvitaan arginiini rasituskoe ja mahdollisesti myös sokerirasitustesti. Kasvuhormoni on tosi kallista ja Kelan korvattavavuuteen tarvitaan erikoislääkärin b-lausunto ja toivotaan, että Kela korvattavuuden hyväksyy. Jos kasvuhormonihoito aloitetaan, niin vuosittain erikoislääkäri seuraa IGF-1 arvoa jonka on todettu parhaiten "jäljittelevän" kasvuhormonin eritystä. Googellilla: adult growth hormone replacement therapy löytynee parasta tietoa asiasta, tosin englannin kielellä.


      • RandomWalker

        Aivotärähdyskin voi olla syy, mutta tutkimuksissa on havaittu (jo kauan sitten), että tämä on hyvin epätodennäköistä jos ei selvää tajunnan menetystä. Merkitystä on kyllä silläkin, että onko aiempia tärähdyksiä.

        Eräs syy voi olla myöskin hypotalamus-aivolisäkealueen nekroosi eli hapenpuutteesta syntynyt toiminnan vajaus (tiedetty kauan). Kirjallisuuden mukaan pieni ja hetkellinen puute jo voi aiheuttaa häiriön. Oireet eivät välttämättä manifestoidu välittömästi tai täydellisenä. Eräs ehkä vähemmän tunnettu aivojen happivajeen syy voi olla anestesian komplikaatiot, ja on lisäksi syytä muistaa että kilpirauhasen vajaatoiminnan ollessa huonossa hoitotasapainossa potilasta ei saa nukuttaa ellei ole aivan pakko. Että näin... ;)


    • häirikkö

      yksi sairaus (tosin kiistelty, vaikka tautiluokista löytyykin) jonka syntysyyksi epäillään kasvuhorminin erityksen häiriöitä aikuisilla, on pehmytkudosreuma, eli fibromyalgia.

    • alkuperäinenm33

      jos ketään kiinnostaa, niin kävin tiistaina lääkärissä, ja laittoi lähetteen tonne Meilahteen, ja siellä tehdään ehkä joku rasitus/rasitetesti. Tietääkö kukaan, mikä se on? Kiitti.

      (kasvuhormoni siis mulla nollassa.)

      • jokunen1234

        Millainen testi on? Oletko saanut apua? Millaisia oireita sinulla on/ollut? Millä tavalla pääsit meilahteen testiin? Minulla on mitattu kahteen kertaan kasvuhormoni ja molemmilla kerroilla alle 0.1,mutta IGF-1 viitealueella.


      • ??????????
        jokunen1234 kirjoitti:

        Millainen testi on? Oletko saanut apua? Millaisia oireita sinulla on/ollut? Millä tavalla pääsit meilahteen testiin? Minulla on mitattu kahteen kertaan kasvuhormoni ja molemmilla kerroilla alle 0.1,mutta IGF-1 viitealueella.

        ja tuskin ed.vastaaja enää yli 4 vuoden jälkeen täällä kirjoittelee


      • LaiskaTyhmä&Saamaato
        jokunen1234 kirjoitti:

        Millainen testi on? Oletko saanut apua? Millaisia oireita sinulla on/ollut? Millä tavalla pääsit meilahteen testiin? Minulla on mitattu kahteen kertaan kasvuhormoni ja molemmilla kerroilla alle 0.1,mutta IGF-1 viitealueella.

        Tervehdys.

        Nostellaan tätä aihetta, koska itselläni on ollut koko iän ns. laiskuus ja paremminkin saamattomuus ongelmana.

        Nämä ongelmat alkoivat, kun murrosiän jälkeen lopetettiin kasvuhormoonihoito, mutta nyt sitten 10vuoden jälkeen olen alkanut miettimään, että voisiko se johtua juurikin tuosta aivolohkon vajaatoiminnasta, vai miksikäs sitä kutsutaan. Olen ottanut puheeksi asian lääkärissä. Yksi lääkäri kiinnostui asiasta, vaikka hän myönsi hormoonihommien olevan hänelle utopiaa.

        Noh, kuitenkin hän määräsi minut lisätesteihin. Ensin otetaan kai aivan tavallinen verikoe, mutta koska kasvuhormoonia ei ole koskaan ns. vakiomäärää veressä, niin kuinka ihmeessä sellaisesta kokeesta voi olla hyötyä?

        Minua kiinnostaa se, että onko jollain täällä aloitettu kasvuhormoonihoito aikuisiällä ja onko siitä tullut se kadoksissa ollut virta ja ns. normaalin ihmisen puhti takaisin? Onko lääkärit kertoneet mahdollisista haitoista? mm. sisuskalujen kasvusta tms? En tiedä onko tuo enää nykytietojen mukaan haittavaikutus, mutta joskus siitä on ollut puhetta. Ja käsittääkseni aikuisiällä nuo annokset ovat huomattavasti pienempiä, kuin lapsuusiän kasvuhormoonihoidossa.

        Nyt samaa hoitoa ollaan todennäköisesti suunnittelemassa omalle lapselleni, koska hän on pienikasvuinen, kuten minäkin. Minulla siitä ei ollut lapsuudessa kauheasti apuja (kai). Lääkäri tosin kertoi vasta myöhemmin, että mahdollisesti urheiluharrastuksillani olisi ollut asiaa tähän, etten saavuttanut hyötyä hoidosta, varsinkaan murrosiän aikana, kun sen kasvupiikin piti tulla.

        Kiitoksia vastaajille. Minua kiinnostaa eritoten aikuisiän kasvuhormoonihoito, lasten kasvuhormoonihoidosta saa paljon enemmän tietoa netistä, ja omastakin historiasta, mutta toki otan siitäkin asiallisia kommentteja ja mielipiteitä mielelläni vastaan.

        ps. Se, että ketju on vanha, niin kirjoitin asiani tänne, enkä aivan välttämättä tee sillä tiedolla mitään, että tämä ketju on aloitettu vuosia sitten.
        KIITOKSIA!


      • alkuperäinenkirjoittaja
        ?????????? kirjoitti:

        ja tuskin ed.vastaaja enää yli 4 vuoden jälkeen täällä kirjoittelee

        Moikka. Sattumalta löysin tämän jälleen, olin unohtanut koko kirjoituksen :) Olen alkuperäinen kirjoittaja, apua33vee, nyt olen 44-vuotias. Jaksan ihmetellä, että vielä tässäkin iässä olen vielä lapsenkasvoinen, ihmiset luulee että olen jotain 30 v.
        "Millainen testi oli?" No, en näin monen vuoden jälkeen osaa kertoa kuin sen, että verikokeita tehtiin, makoilin sängyssä parisen tuntia. Olenko saanut apua? En ole. Asia jäi siihen. Lekurin mielestä asia oli ok. Minulla kasvuhormonin tulos oli "nolla", sairaanhoitaja sanoi että se on "tosi matala", lekuri taas myöhemmin väitti että se on "kaikilla nollassa aamulla". Verikokeet siis otettiin aamulla. Kuten sanottu, asia jäi siihen, ja lekuri oli vihainen myöhemmin puhelimessa. Antoi ymmärtää että tehtiin "turhia tutkimuksia", suorastaan huusi puhelimessa että "asia on loppuun käsitelty". Aikamoinen kusipää. Tähän olen joutunut tyytymään, enkä asiaa ole sen jälkeen yrittänyt tutkituttaa.


      • RandomWalker

        Kasvuhormonia on erittäin vaikea saada, koska se on älyttömän kallista. Tosiaan puute kasvuiässä vaikuttaa mm. kasvonpiirteisiin ja aikuisilla taas lihasmassaa vaikeampi saada, tulee läskiä, luusto haurastuu. Liikatoiminnassa kärkiosat kasvaa eli kasvoista tulee hyvin kulmikkaat, kädet ja jalat huomattavan kookkaat.


      • Anonyymi
        alkuperäinenkirjoittaja kirjoitti:

        Moikka. Sattumalta löysin tämän jälleen, olin unohtanut koko kirjoituksen :) Olen alkuperäinen kirjoittaja, apua33vee, nyt olen 44-vuotias. Jaksan ihmetellä, että vielä tässäkin iässä olen vielä lapsenkasvoinen, ihmiset luulee että olen jotain 30 v.
        "Millainen testi oli?" No, en näin monen vuoden jälkeen osaa kertoa kuin sen, että verikokeita tehtiin, makoilin sängyssä parisen tuntia. Olenko saanut apua? En ole. Asia jäi siihen. Lekurin mielestä asia oli ok. Minulla kasvuhormonin tulos oli "nolla", sairaanhoitaja sanoi että se on "tosi matala", lekuri taas myöhemmin väitti että se on "kaikilla nollassa aamulla". Verikokeet siis otettiin aamulla. Kuten sanottu, asia jäi siihen, ja lekuri oli vihainen myöhemmin puhelimessa. Antoi ymmärtää että tehtiin "turhia tutkimuksia", suorastaan huusi puhelimessa että "asia on loppuun käsitelty". Aikamoinen kusipää. Tähän olen joutunut tyytymään, enkä asiaa ole sen jälkeen yrittänyt tutkituttaa.

        Itse olen 49v mies ja minulla alkoi tulemaan erilaisia neurologisia oireita pikkuhiljaa n. 4v sitten, mutta myös väsymystä., heikotusta ja energian puutetta koko ajan pahantuen. Olen ns. ikikoomassa, ja oireita voisi verrata myös krapulaan.

        Minulla on mitattu 5 kertaa kasvuhormoni, joka on aina ollut alle mitattavan rajan, esim. <0.05. Mutta jostain syystä kasvuhormoniin liittyvä IGF-1 on ollut hyvä, viimeksi 24. Lääkärit eivät ole onnistuneet selvittämään tätä mysteeriä :-(


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      188
      1512
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      27
      1237
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      313
      1153
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1094
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      98
      967
    6. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      105
      950
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      131
      948
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      932
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      61
      910
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      86
      885
    Aihe