Opiskelumotivaatio ihan hukassa!

Nytahistaaa

Olen 20 v tyttö ja tänä syksynä aloitin toisen vuoden ammattikorkeakoulussa. Olen tosi paljon tykännyt alastani ja olen ollut aiemmin suht ajoissa kaikkien koulutehtävien kanssa ja lukenut tentteihin ihan hyvin, mutta nyt opiskeluinto on hiipunut ihan kokonaan ja kaikki koulujutut jää ihan viimetippaan ja kauheen paineen alla luen tenttiin tai väännän tehtäviä yömyöhään melkein itkua vääntäen. Ei vaan enää ole minkäänlaista motivaatiota tai innostusta tehä tehtäviä.. Ahistavaa ja stressaavaa!

En tiedä yhtään mistä tämä johtuu, mutta ei vaan yksinkertaisesti saa aikaseksi mitään ennen kuin on pakko yrittää saaha jotain aikaseksi edellisenä iltana. Tähän asti olen kaikesta päässyt ekalla läpi, mutta nyt ahistaa eräs vaikea tentti, joka on ylihuomenna ja en ole saanut luettua siihen kuin ihan vähän. Ja se ei todellakaan riitä! Asiat on niin vaikeita, että olisi pitänyt aloittaa lukeminen jo viikko sitten. Viime vuonna oli samasta aineesta tentti ja luin siihen ainakin viikon. Asiat olivat vielä helpompia sillon, mutta sain aika surkean numeron, mutta pääasia että pääsin läpi. Nyt tuntuu jo aivan mahottomalta edes päästä läpi ja ahistaa. Mistä ihmeestä nyt revin motivaatiota ja kiinnostusta lukea tuohon tenttiin?

Lisäksi painaa muutama koulutehtävä ja kolme muuta tenttiä ihan älyttömästi päälle, jotka pitäs olla tehtynä kaikki ensiviikkoon mennessä. Ja vielä kaiken kukkuraksi koulussa on tämä ja ensiviikko täynnä 9-11 tunnin päiviä.

En tosiaan tiiä mitä mää teen.. Ei auta mitkään to do -listat, on kokeiltu.. Senkin näkeminen saa niin ahdistuneeks, että ei saa mitään aikaiseksi..

2

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laalala

      Ehkä sua ei vain kiinnosta se koulu enää? Kannattaa olla rehellinen itelle :) Mieli voi muuttua.Mullakin kävi niin et eka vuos olin jeejee ja sit alko hiipua, kävin väkisin loppuun mut en oo pahemmin tehny sen alan töitä kun totuus on ettei kiinnosta kumminkaan vaikka kuinka innoissani olin ekana vuonna

    • 2.tutkintoa.opiskeleva

      Oon ollut samassa tilanteessa, tuntui että kaikki rysähti niskaan. Välttelin kauheasti koulutehtäviä ja tenttiin lukemista, en halunnut ajatellakaan kurssi-ilmoittautumisia. Ala oli kuitenkin hirveän mielenkiintoinen, mutta mitään en saanut aikaiseksi. Meni se oma touhu niin naurettavaksi, että puhalsin pelin poikki ja varasin ajan opintopsykologin puheille.
      Neuvot, joita sain: Rauhoitu: Lopeta itsesi piiskaaminen, välillä saa epäonnistua - sitä varten on uusinnat. Anna itsellesi anteeksi. (Tämän sisäistämiseen mulla meni aikaa.)
      Jos tiedät olevasi asioiden lykkääjä (tai olet ajautunut siihen tilanteeseen), tee itsellesi aikataulu. Ei pelkkä to do -lista, vaan selkeä lukujärjestys. Tee siitä tarpeeksi "löysä", eli realistinen. Tunnista se, että jokaisena päivänä et tule lukemaan/tekemään tehtäviä niin paljon kuin lukujärjestyksen mukaan pitäisi, ja varaa myös ns. kiinniottopäiviä. Lukujärjestyksen tekeminen tuntuu ilkeältä, itseäni ahdisti laskea tenttialueen kokoa ja sijoittaa se osissa päiviin ja viikkoihin. Mutta kun se lukujärjestys on tehty, olo helpottuu. Tiedät mitä pitää tehdä ja milloin.
      Muista merkitä lukujärjestykseen vapaapäiviä ja liiku ulkona, mieluiten päivittäin. Käy kävelemässä tai juoksemassa, tuuleta aivoja.
      Vähän virheellisesti puhutaan motivaatiosta aina, kun tulee ongelmia. Ihmisellä voi olla paljonkin motivaatiota, mutta mitään ei saa silti aikaiseksi. Tällöin puuttuu itsekuria. Itsekuri on siitä vaikea asia, että se ei löydy niin helposti kuin motivaatio. Itsekurin eteen pitää tehdä töitä, sitä pitää rakentaa.
      Kolmas asia: Jos joku ystäväsi tulisi luoksesi samoin ajatuksin kuin ne, joiden kanssa itse painit, miten neuvoisit häntä? Asetu oman tilanteesi ulkopuoliseksi, ja mieti, miten neuvoisit ystävääsi tällaisen ongelman kanssa.

      Tsemppiä loppuvuoteen sekä alkavaan vuoteen 2016!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      682
      5087
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3534
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3287
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2543
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2369
    6. 261
      1960
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1487
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1389
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1369
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1150
    Aihe