Onko kokemusta ym. lääkkeestä. Itse olen muuten korkean riskin potilas,mutta statiineistä saan pahoja sivuoireita.
En osaa vielä sanoa mitään muuta tästä Ezetrolista,mutta hurjan kallis lääke.
Kolesteroliin Ezetrol-lääke
17
18311
Vastaukset
- oihohi
Onneksi on hintaa eikä Kela korvaa vielä sillä minä en usko kolesterolin vaarallisuuteen. On mulla pari kertaa pumppu tukkeentunut.
Sote soppa tulee myös hintoihinsa joten Suomi vaan köyhtyy. - RAL
Paljonkos ne kolesteroliarvot ovat?
- oihohi
Ne ovat salaisuuksia mitä ne tulppapotilailla ovat. Tuossa on ainoa mitä olen löytänyt.
http://www.tritolonen.fi/files/images/ldl-kol_ja_svt.jpg
Mulla oli hyvin ihanteelliset arvot tulpan tullessa. Minua kyllä ärsyttää nää jotka kauhistelevat kolesterolin vaarallisuutta.
- käyttäjä55
Minulle on tehty neljän suonen ohitusleikkaus. Olen syönyt Ezetrolia vuoden ajan ja kolesteroliarvot ovat nyt hyvät.
Kyllähän Kela korvaa lääkkeen, jos lääkäri kirjoittaa reseptiin rasvaa-aineiden sairauden hoitoon. - Karoliina2
Kiitos vastauksista,varsinkin käyttäjä 55...ehkä kokeilen, jos se sopisi ja parantaisi arvoja. Saan kai myöhemmin ehkä korvausta hiukan enemmän, jos lääke sopii ja alentaa/parantaa arvoja. Nyt lääke maksaa minulle n.34 euroa /kk. Minulla on myös monta muuta lääkettä,joten ruokaan ei kohta riitä tarpeeksi.
- KjK643
Minulla kyseinen lääke ollut käytössä lähes vuoden ja kolesteroliarvot laskenut hyvin eikä ole ollut haittavaikutuksia. Minulle lääkäri määräsi lääkkeen otettavaksi joka toinen päivä kun sanoin etten pysty ostamaan noin kallista lääkettä joten 1 kk pakkaus riittää 2 kk.
- edullistakin
Eikö kävelykään auta,ja kalanmaksaöly?Minä pärjään niillä...puoli tuntia sauvakävelyä päivittäin,ja 1tl kalanmaksaöljyä!
- Karoliina2
Ei minulla ainakaan ole liikunta auttanut alentamaan koles.,kävelen joka päivä minimissään tunnin. Myös kalaöljyä olen käyttänyt vuosia.
- vaarallinenlääkeon
Valtimoiden seinään kertyvästä plakista (paakusta) noin 50 % on kalkkia ja vain 3 % kolesterolia. Infarkti johtuu useimmiten paakun repeämästä ja siitä irtoavien palasten tukkimista pienistä valtimoista sydämessä tai aivoissa. Kolesteroli on sepelvaltimotautiin liittyvä riskitekijä, mutta vain pienelle ryhmälle, nuorehkoille miehille. Naisten ja vanhusten sydäntautiriskiä kolesteroli ei lisää. Erityisesti ikääntyneet naiset tarvitsevat suhteellisen korkeaa kolesterolitasoa elääkseen pitkään ja terveinä. Kolesterolista puhuttaessa tulisi aina muistaa, että kolesteroli ei ole rasva vaan vaha sekä paljon puhuttu tyydytetty rasva on aivan eri aine. Lisäksi tyydytetty rasva ei muutu kolesteroliksi, joten koko rasvakammoisuudella sekä kolesterolilla ei ole mitään tekemistä aivohalvausriskin kanssa. Kolesterolin vaarallisuuden naurettavuudesta kertoo sekin, että ilman kolesterolia ei olisi elämää. Elimistö tarvitsee kolesterolia ja siksi se itse valmistaa pääosan tarvitsemastaan kolesterolista, jota sitten lääkkeiden turvin pyritään keinolla millä hyvänsä alentamaan!
Kolesterolilääkkeiden on todettu aiheuttavan runsaasti haittavaikutuksia, etenkin vanhuksille. Haitat kohdistuvat erityisesti lihaskudokseen. Esimerkiksi statiinit vaurioittavat lihaskudoksen voimalaitoksia, mitokondrioita, mikä johtaa lihaskudoksen kalsiumpitoisuuden lisääntymiseen. Tällöin luurankolihas, sydänlihas ja valtimon seinämät kalkkeutuvat ja samalla syntyy lihaskudoksen insuliiniresistenssi. Se puolestaan lisää II-tyypin diabeteksen riskiä. Valtimon mitokondrioiden vaurioituminen ja valtimon kalsiumin lisääntyminen on hyvin tuhoisaa. Mitä enemmän valtimon kalsium lisääntyy, sitä nopeammin sepelvaltimotauti etenee. Statiiniliääkitystä käyttävillä havaittiin tässä tutkimuksessa noin 50% enemmän sellaisia plakkeja, joissa oli kalkkia.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22981406- Anonyymi
Tämän kirjoittaja ei tiedä mistään mitään. Täyttä pötyä kolesterolista ja sen vaikutuksista.
- Anonyymi
Terveellinen ruokavalio ja statiinit lisäävät maksan LDL-reseptoreiden määrää jolloin maksa poimii tehokkaammin LDL-hiukkasia verestä ja veren kolesterolipitoisuus laskee. Poimimansa kolesterolin maksa toimittaa joko suoraan sapen mukana ohutsuoleen josta se poistuu ulosteen mukana.
Ezetimibi estää kolesterolia imeytymästä ohutsuolesta takaisin verenkiertoon, joka lisää lääkityksen tehoa.
- nojustjoo_
Vieläkö joku syö kolesterolilääkkeitä? Heittäkää nyt ne tarpeettomat terveysriskilääkkeet pois. Pelkkä rahankeruuohjelma koko kolesterolivouhotus. Kolesteroli ei uhkaa sydäntäsi ja valtimoitasi, vaan matala-asteinen tulehdus. Keskittykää sen ehkäisyyn, niin pysyy pumput ja suonet siltä osin kunnossa.
- Anonyymi
Ezetrolille on olemassa erityiskorvattavia rinnakkaislääkkeitä nimellä Ezetimibe. Niiden hinta on kelakorvauksen jälkeen on n. 1,50 €/30 tbl. Ei ole kallis
- Anonyymi
Olen nyt syönyt pari kk kyseistä lääkettä ja nyt pari pv kovat säärisäryt!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen nyt syönyt pari kk kyseistä lääkettä ja nyt pari pv kovat säärisäryt!
Minulle lisättiin Ezetimibe Simvastatinin lisäksi pari kuukautta sitten. Pitäisi saada LDL alemmas, 1.7:stä alle 1.4. Tuli kovat lonkka- säärisäryt ja pahoinvointi ja väsymys. Lääkäri sanoi että pitää tauko ja aloittaa uudestaan. Sama juttu. Olen itsekseni kokeillut pienempiä määriä, puolikkaita, harvemmin. Nyt 1 tabl. joka kolmas päivä sujuu jotenkin. Väsyttää. Käytän Alentajaa ja huolellista ruokavaliota ym. Onkohan tämä välttämätöntä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulle lisättiin Ezetimibe Simvastatinin lisäksi pari kuukautta sitten. Pitäisi saada LDL alemmas, 1.7:stä alle 1.4. Tuli kovat lonkka- säärisäryt ja pahoinvointi ja väsymys. Lääkäri sanoi että pitää tauko ja aloittaa uudestaan. Sama juttu. Olen itsekseni kokeillut pienempiä määriä, puolikkaita, harvemmin. Nyt 1 tabl. joka kolmas päivä sujuu jotenkin. Väsyttää. Käytän Alentajaa ja huolellista ruokavaliota ym. Onkohan tämä välttämätöntä?
Sama juttu ezetimibe lisättiin parikuuksutts sitten ja väsynys ja oikean polven na. Pantakipu alkanut. En pysty taittamaan polvea taakse ettei ottaisi kipeää. Koitan lopettaa ton ja syön vain simvastattinia
- Anonyymi
Minä söin Rosuvastatin- Ezetimibleä vuoden,hyvin laski arvot,sitten sitä ei saanut enää yhdistelmänä,vaan piti ostaa kahdenlaista,ja nyt viimeisin oli ezetimiblen lisäksi Sandoxin valmistama Rosuvastatin,ja 10 päivän käytön jälkeen sain yöllä kummallisen kaohtausken,kauhea paineen tunne tuli päähän yöllä,ajattelin että infarkti,mutta meni ohi kun hengittelin tiheästi..mieskin heräsi toisessa huoneessa kun hengittelin niin isosti..nyt lähti roskiin Sandoxit,ajattelinkin kun niin empien ehdottivat sitä tilalle,ei ois pitänyt ottaa!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123620MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar701915Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421588Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja641027Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33978Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60843- 171834
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768