ylläpitokulut käytetyssä

6-Jaggessa?

Haussa 90-luvun alun XJ-mallinen Jagge, kuutoskoneella. Näyttää saavan suomi-autoinakin edullisesti, mitä lie ylläpitokulut? Kestääkö? Osaako rivikorjaamot huoltaa? Kori kestää näköjään korroosiota, mitä näitä olen katsellut alustavasti...Kiitos neuvoista!

5

2547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P. Veli

      Jagge ei ole tarkoitettu kuluja kyseleville perseaukisille.

      • lkjsdflkj

        Eikä se ole tarkoitettu myöskään suutaan soittaville häiriköille.


    • MrBitter

      Moi,

      en osaa hirveästi kertoa, itsekin olen vasta miettimässä (joskin hiukan uudemman) Jaggen hankintaa...
      Ruoste on ollut ainakin jonkin verran ongelmana. Kuulemani mukaan kannattaa huollattaa erikoistuneessa korjaamossa (muttei välttämättä merkkikorjaamossa).
      Mutta vinkkinä kertoisin kuitenkin, kuten täällä on tapana, että Kissakulmasta varmaan saa paremmin vastauksia, siellä on enemmän harrastajia, täällä sitten noita kateellisia :)

      Myös osoitteessa Jag-lovers.org on todella paljon tietoa, siellä on myös XJ40 Buyer's Guide, jossa on paljon tietoa erityisistä ongelmista noiden kanssa.

      Ja tätä palstaa kun selailet hiukan kauemmas, niin ainakin minun kyselyni "Minustako myös Jaguar-mies" (tjsp) sai ihan asiallisiakin vastauksia...

      • Jussi

        Terve vaan,

        ensinnäkin aluksi kertomus tosi elämästä. Isäni aina haaveili ostavansa Mersu. Eipä riittänyt nuorempana uskallus ja vanhempana lääkäri vei kortin. Tuntuu kaivelevan loppuelämän. Niinpä minunkin haaveni jo nuoresta oli Jagge. Kävin 10 vuotta sitten pankinjohtajan puheilla ja ostin sellaisen, sillä eipä sitten kaduta vanhana.

        10 vuotta ja 2 xj40stä. Ylläpitokulut suunnilleen 25 % suuremmat kuin perusooppeleilla, joita oli ennen sitä. Tämä kuitenkin edellyttää harrastajaluonnetta eli kun vikoja ilmenee, niin selvittää syyn ja hankkii varaosat. Eu-aika ja nettikauppa toimivat niin Englantiin kuin Saksaan varsin sutjakkaasti. Sähkövikoja (=ns. kylmäjuotoksia) tulee, mutta jokaisesta olen selvinnyt tinaamalla "korttien" nastat uudelleen pienellä kolvilla. Puslia, iskareita, pyörän laakereita menee kuten muissakin 60 - 80 tkm välein. Kaikki voi kuitenkin vaihtaa perusmontööri itse sillä suunnittelu on 60-luvulta sähköjä lukuunottamatta.

        Perustekniikka on lujaa ja laadukasta, koneille tai laatikoille ei ole öljynvaihtoa lukuunottamatta tehdä juuri mitään. Toki puhdistettava ja rasvattava jne.

        Bensaa menee sekalaisessa ajossa 12 - 13, joten sekään ei ole kokoa ajatellen mahdoton ja vastineeksi kulkee tarvittaessa liikaakin.

        Isot ongelmat oli ekassa peräremontti ja tässä nykyisessä yksi hankala hitsaustyö (=tuulilasin alareuna), mutta näitä tulee kaikkiin 10 - 15 v vanhoihin.

        Maalipinta/ruosteenkesto ei ole galvanoitujen Audien veroinen, mutta tavallisen tasoinen. Sisustus kestää ainakin nahkaisena hyvin eikä pahemmin ratkeile.

        Siis rohkeutta ja eihän nuo enää älyttömiä maksa. On muuten pirun hyvä tapa saada kanssaihmiset kateelliseksi kyselemään kaikenlaista perinnöistä ja lottovoitoista alkaen.

        Jussi


    • Vastatuuli

      Hei !
      Kovin pitkää kokemusta asiasta ei ole, mutta kun auto on Jaguar XJ40 4.0S (-94 151000 km) niin pitää kertoa mitä osaan. Mielestäni on ihan turha pihdata kokemuksia, koska hyöty on molemminpuolinen.
      Autoni on Saksasta ostettu ja se vaikuttaa osin asiaan. Korin suhteen olet varmaankin oikeassa kun kyseessä on vuosimallit 91 -. Moottorin suhteen en kantaisi huolta, jos tarpeelliset huollot hoitelee. Moottori kehrää kyllä kuin unelma - hiljaa ja tosi tasaisesti. Sähköpuolesta en ole niin varma - ainakin itselläni on esiintynyt outoa käytöstä, ei kuitenkaan vielä muuta huolestuttavaa kuin ajonestolaitteen oikkuilu. Talviajoakin olen harrastanut (katso viestini).
      Korjaukset ja huollot on oma juttunsa! Joillekin autokorjaamoille ei edes uskalla sanoa, että kyseessä on Jaguar - puhelin lyödään korvaan nopeasti. Pienet huoltotyöt hoituu muuallakin kuin merkkikorjaamolla ja hyviä korjausoppaita on saatavana. Mitä tulee elektroniikkaan ja isoon huoltoon niin Laatuvaunu (Lahti) ja Karaasi (Helsinki)on ihan JEES! Kannattaa muistaa, että jos Jaguarissa on edes pieni vika niin asiaa tuntemattomat muistavat varmasti ilkkua "tyhmää" joka ostelee "eksoottisia" autoja. Ei näistä puheistä kannata välittää vaan olla ylpeä, ettei valinnut Toyotaa. Jos päädyt Jaggeen - tervetuloa joukkoon !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7393
    2. 78
      4903
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4799
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4218
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      2998
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2629
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2531
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      46
      2186
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2181
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1810
    Aihe