Vuokrasopimuksen purku vuokralaisena

5365ey

Millä perusteilla vuokralainen voi purkaa vuokrasopimuksensa? Asun asunnossa, jossa ei pysty esim. yöllä nukkumaan jatkuvan meluhaitan vuoksi. Meluhaittaa aiheuttaa taloyhtiön hissi, jonka kuilu kulkee asuntoni seinän takana. Hissi pitää kulkiessaan äänekästä kolinaa, jonka vuoksi en saa unta. Ongelma on ilmennyt vasta viimeisten kuukausien aikana, aiemmin sitä ei ole ollut.

Asiasta olen ollut yhteyksissä vuokranantajaan, isännöitsijään ja huoltoyhtiöön. Mitään ongelmaa ei ole myönnetty eikä asialle vieläkään ole valituksista huolimatta tehty mitään. Joudun syömään unilääkkeitä jotka aiheuttavat riippuvuutta, muuten nukkuminen on mahdotonta.

Vuokranantaja ei suostu edes vuokran alentamiseen. Mielestäni tässä täyttyy se seikka että vuokralaisena minulla on oikeus purkaa sopimus koska asunnossa asuminen on haitaksi terveydelleni.

Miten kannattaa menetellä?

5

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tabou

      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481
      "63 § Vuokralaisen oikeus purkaa vuokrasopimus

      Vuokralaisella on oikeus heti purkaa vuokrasopimus, jos vuokralaisen, hänen kotiväkeensä kuuluvan tai vuokralaisen palveluksessa olevan terveydelle aiheutuu ilmeistä vaaraa huoneiston käyttämisestä sopimuksessa edellytettyyn tarkoitukseen.

      Vuokralaisella on oikeus purkaa vuokrasopimus kuukauden kuluessa siitä, kun huoneisto tai osa siitä on joutunut pois vuokralaisen hallinnasta, jos tällä seikalla on vuokralaiselle olennainen merkitys.

      Vuokralaisen oikeudesta purkaa vuokrasopimus säädetään lisäksi 8, 16, 20, 21 ja 42 §:ssä."

      Terveydellesi ei aiheudu kyllä vaaraa "unettomudesta", koska kuitenkin muut henkilöt talossa luultavasti nukkuvat yhtälailla, liikkui hissi tai ei.
      Irtisanot sopimuksen 1 kalenterikuukauden irtisanomisajalla, se siitä. Muuta rauhallisempaan taloon.

    • hank-alaa

      Veikkaan että tuossa on pidempi soppari kyseessä josta ei ihan 1kk pääse irti!

    • Kolistin

      Minkälainen vuokrasopimus on kyseessä?

    • useinonnäin
    • helppoaon

      Aina kannattaa tehdä TOISTAISEKSEKSI oleva vuokrasopimus, niin 1kk:n irtisanomisaika.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe