Nordnet ja lainoitusarvo

PörssiRuuttanako

Miten tuo toimiin, eli kun minulle on vaikka myönnetty lainaa 2000e ja käytän sen välittömästi osakkeisiin niin miten tuota lainaa sitten lyhennetään? Korkoa maksetaan vain käyetylle summalle ja korko lienee 4,85% onkohan mitään muita ns yllätysmaksuja tiedossa? oletteko käyttäneet tätä kyseistä lainoitusta?

3

1092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kewadq

      Ei ole mikään pakko lyhentää, niin kauan kun salkun vakuusarvo on suurempi kuin lainasumma. Mutta jokainen tilille tuleva euro toki aina pienentää sitä lainasummaa, ja poislähtevä suurentaa.

      Ylilainoituksesta (laina > vakuusarvo) mäjähtää seuraamuksia urakalla, tärkeimpänä salkun osakkeiden rahaksimuutto Nordnetin toimesta, kysymättä sinulta mitään. Eli kunhan huolehdit että ylilainoitustilannetta ei pääse missään tapauksessa edes hetkellisesti tapahtumaan, niin muuten ei huolta.

      Em. asiassa ota huomioon, että Nordnet voi myös muuttaa arvopaperien vakuusarvoja muutaman viikon varoitusajalla.

      Pluspuolena se, että jos täytät superluoton hopea- tai kultatason ehdot (ja olet ottanut superluoton käyttöön?) lainakorko on huomattavasti pienempi.

      • PörssiRuuttanako

        Minä olen ilmeisesti tasolla 4, olen tehnyt viime aikoina niin vähän kauppaa, viimeksi kun myin hieman tappiolla niin meni 13e välityspalkkio. Eli kun minulle myönnetään tuo 2000e luotto niin voin sitä tarvittaessa käyttää osakkeiden osteluun, mutta kai takaisinmaksussa jokin takaraja kuitenkin on? Voinko maksaa luoton ilman seuraamuksia kerralla pois jos näyttää että onnistun kaupoissa tienaamaan nopeasti tuon luoton? Jotenkin vaikuttaa melko houkuttelevalta tuo luotto nyt :)


      • fsaah
        PörssiRuuttanako kirjoitti:

        Minä olen ilmeisesti tasolla 4, olen tehnyt viime aikoina niin vähän kauppaa, viimeksi kun myin hieman tappiolla niin meni 13e välityspalkkio. Eli kun minulle myönnetään tuo 2000e luotto niin voin sitä tarvittaessa käyttää osakkeiden osteluun, mutta kai takaisinmaksussa jokin takaraja kuitenkin on? Voinko maksaa luoton ilman seuraamuksia kerralla pois jos näyttää että onnistun kaupoissa tienaamaan nopeasti tuon luoton? Jotenkin vaikuttaa melko houkuttelevalta tuo luotto nyt :)

        Takaisinmaksussa ei ole mitään takarajaa, sinulla voi olla koko ajan tilin saldo miinuksella, jos haluat.

        Käytetty lainan määrä on siis tilin miinusmerkkinen saldo(*). Aina kun tilille tulee rahaa (myynneistä tai talletuksina), se pienentää lainasummaa, ja kun tililtä lähtee rahaa (ostoihin tai vastatilille), lainan määrä kasvaa. Ja kyllä, voit koska vaan siirtää tilille niin paljon rahaa, että saldo nousee plussalle jolloin lainan määrä on nolla.

        (*) tilin saldon kohdalla pitää kuitenkin aina muistaa ns. mikkihiirirahan vaikutus, eli näkyvän saldon ja todellisen saldon ero. Kun ostat jotain osaketta, näyttää siltä niin kuin rahat lähtisi heti, mutta todellisuudessa ne lähtevät vasta kahden päivän kuluttua (tai kolmen, jenkkiosakkeilla). Ja vastaavasti, kun myyt jotain, näyttää siltä niin kuin rahat tulisi heti, mutta oikeasti rahat tulee vasta 2 päivän päästä. Jos ostat ja myyt salkun sisällä yhdellä valuutalla, tuossa ei ole mitään ongelmaa, kun kaikki todellinen rahaliikenne seilaa sen saman 2 päivää perässä. Mutta jos nostat rahaa tai vaihdat valuuttaa, tarkista saldotilanne edellisten parin päivän kauppojen osalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe