ASUS X53BY läppäri ja Mint 17.2 Cinnamon ei bootta

jopasjotakin1

Eli otsikon mukainen kone ja kokeilin bootata sitä USB tikulta ja CD-rommilta joissa siis boottaava Mint 17.2.
Bootti etenee siihen asti kun tulee se lm kuva ja siihen jää jöpöttämään. Ei siis etene kummallakaan medialla. Vielä kokeilin bootata Tails tikulta mutta sillä meni ainoastaan tekstimoodiin ja pyysi loggaaman sisään. (en tiedä "amnesian" salasanaa).
Koneella on kyllä Winkkari 7 HomeEdition ja sillä graaffinen puoli toimii.

Voisko tuosta päätellä että Mint tai Tails ei tue tota näytönohjainta, AMD Radeon HD6310?
Mitä pitäisi tehdä että saisi koneen pystyyn Mintillä?

13

96

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dww
    • ihateubuntu
      • jopasjotakin1

Hmmm... miten sitten Win 7 Home Edition 64bit pyörii siinä suhtkoht ok.? Tosin se on asennettu kovalevylle.
        Ja molemmat tikulta tai CD'ä bootatut stoppaa.. kertokaa mikä voisi olla vikana?

Linuxin täytyisi olla vähän enemmän Winkkarin näköinen käyttöliittymä. Kone ei ole mulla, vaan vähän iäkkäämmällä tuttavallani. Hän harjottelisi ensin vaan tikulla olevalla Linuxilla, ennenkuin asennattaisiin se levylle, jos asennettaisiin.

• ihateubuntu

• Mintissä saattaa olla aika vanha kernel, Tailssissa nyt ainakin, uudemmissa kerneleissä löytyy parempi tuki eri laitteille. Kokeile ladata vaikka Ubuntu 15.10 ja kokeile sillä.

• huumorimies2.5

ASUS X53BY on sen verran vanhaa rautaa, että siihen ei mitään Ubuntun testiversioita kannata asentaa. Yleensäkin nuo testiversiot, kuten 15.10, eivät sovellu tavalliselle käyttäjälle. Oikea valinta on LTS-versio.

• Ai ajattelin jos on joku uudempi. Siksi tuota uusinta Ubuntua ajattelin kun siinä on uudempi kerneli. Normaalisti kyllä LTS on se oikea.

• jopasjotakin1

Joo toi läppäri on vanha ja ajateltiin että ei varmaan pyöritä sitä vakoiluohjelma 10 enää. Ja ajateltiin hyödyntää sitä rautaa ettei tarttisi investoida turhaan.

Mikäs olisi uusin toimiva kerneli jos sen päivittäisi tohon Mintin tikkuun? Eiks se onnistu samoin kuin levyllekin sieltä valikosta?

Jos toi ei onnistu niin täytyy kokeilla sitä SolydX. Se on mulle ihan tuntematon. Ajattelin että voisin toimia "etätukena" kun on hiukan kokemusta Mintistä.

• feryghgh
        huumorimies2.5 kirjoitti:

ASUS X53BY on sen verran vanhaa rautaa, että siihen ei mitään Ubuntun testiversioita kannata asentaa. Yleensäkin nuo testiversiot, kuten 15.10, eivät sovellu tavalliselle käyttäjälle. Oikea valinta on LTS-versio.

Pah mitä sontaa. Kyllä vanhaan koneeseen voi uutta käyttöjärjestelmää asentaa jos haluaa.

• Sarita_S

Koetapa Mint 13 Matea (tukea muistaakseni vuoteen 2017). Mulla ainakin pyörii ikivanhassa läppärissä. Joku vanha Xubuntu-versiokin voisi menetellä.

• toimiihan_se

Kyllä minulla Linux Mint 17.2 toimii vallan hyvin vanhassa pöytätietokoneessa jossa on vain VIA:n näytönohjain. Ei mikään "supertehoinen näytönohjain".
      Ja tällä VIA:n näytönohjaimella monet muutkin linuxdistrot toimii tässä tietokoneessa "live" versiona. (eivät kaikki, kokeiltu on monia mm. Gobolinux ei toimi millään tempulla)
      Ongelma viittaa todellakin näytönohjaimen tunnistukseen. Ehkä näytönohjaimen ajurisi on soveltumaton? Tai näytönohjaimessa itsessään on jokin elektroniikatason vika?
      Kyllä linuxdistrot boottaa kunhan laitetunnistukset ja ajurit toimii.

• 335

Eikö siinä boottivalikossa ole joku "safe-mode"-valinta? Monissa jakeluissa ainakin on. Sitäkin voi kokeilla.

• jopasjotakin1

Bootti pysähtyy siihen kun "lm" kuvake ilmestyy ruutuun. Sen jälkeen ei mikään näppäinkomento tehoa, ainoastaan virtanappi.

Onko siis esim Mate 17.2 paremmin yhteensopiva kuin Cinnamon?
        Täytyy kokeilla tota Matea kunhan pääsen taas paikalle. Tosin en itse tykkää tuon Maten työpöydästä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3708
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      27
      2900
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      268
      2699
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      5
      1885
    5. 219
      1418
    6. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      75
      1231
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      1037
    8. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      2
      967
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      30
      963
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      90
      917
    Aihe