ASUS X53BY läppäri ja Mint 17.2 Cinnamon ei bootta

jopasjotakin1

Eli otsikon mukainen kone ja kokeilin bootata sitä USB tikulta ja CD-rommilta joissa siis boottaava Mint 17.2.
Bootti etenee siihen asti kun tulee se lm kuva ja siihen jää jöpöttämään. Ei siis etene kummallakaan medialla. Vielä kokeilin bootata Tails tikulta mutta sillä meni ainoastaan tekstimoodiin ja pyysi loggaaman sisään. (en tiedä "amnesian" salasanaa).
Koneella on kyllä Winkkari 7 HomeEdition ja sillä graaffinen puoli toimii.

Voisko tuosta päätellä että Mint tai Tails ei tue tota näytönohjainta, AMD Radeon HD6310?
Mitä pitäisi tehdä että saisi koneen pystyyn Mintillä?

13

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dww
    • ihateubuntu
      • jopasjotakin1

        Hmmm... miten sitten Win 7 Home Edition 64bit pyörii siinä suhtkoht ok.? Tosin se on asennettu kovalevylle.
        Ja molemmat tikulta tai CD'ä bootatut stoppaa.. kertokaa mikä voisi olla vikana?

        Linuxin täytyisi olla vähän enemmän Winkkarin näköinen käyttöliittymä. Kone ei ole mulla, vaan vähän iäkkäämmällä tuttavallani. Hän harjottelisi ensin vaan tikulla olevalla Linuxilla, ennenkuin asennattaisiin se levylle, jos asennettaisiin.


      • ihateubuntu

    • Mintissä saattaa olla aika vanha kernel, Tailssissa nyt ainakin, uudemmissa kerneleissä löytyy parempi tuki eri laitteille. Kokeile ladata vaikka Ubuntu 15.10 ja kokeile sillä.

      • huumorimies2.5

        ASUS X53BY on sen verran vanhaa rautaa, että siihen ei mitään Ubuntun testiversioita kannata asentaa. Yleensäkin nuo testiversiot, kuten 15.10, eivät sovellu tavalliselle käyttäjälle. Oikea valinta on LTS-versio.


      • Ai ajattelin jos on joku uudempi. Siksi tuota uusinta Ubuntua ajattelin kun siinä on uudempi kerneli. Normaalisti kyllä LTS on se oikea.


      • jopasjotakin1

        Joo toi läppäri on vanha ja ajateltiin että ei varmaan pyöritä sitä vakoiluohjelma 10 enää. Ja ajateltiin hyödyntää sitä rautaa ettei tarttisi investoida turhaan.

        Mikäs olisi uusin toimiva kerneli jos sen päivittäisi tohon Mintin tikkuun? Eiks se onnistu samoin kuin levyllekin sieltä valikosta?

        Jos toi ei onnistu niin täytyy kokeilla sitä SolydX. Se on mulle ihan tuntematon. Ajattelin että voisin toimia "etätukena" kun on hiukan kokemusta Mintistä.


      • feryghgh
        huumorimies2.5 kirjoitti:

        ASUS X53BY on sen verran vanhaa rautaa, että siihen ei mitään Ubuntun testiversioita kannata asentaa. Yleensäkin nuo testiversiot, kuten 15.10, eivät sovellu tavalliselle käyttäjälle. Oikea valinta on LTS-versio.

        Pah mitä sontaa. Kyllä vanhaan koneeseen voi uutta käyttöjärjestelmää asentaa jos haluaa.


    • Sarita_S

      Koetapa Mint 13 Matea (tukea muistaakseni vuoteen 2017). Mulla ainakin pyörii ikivanhassa läppärissä. Joku vanha Xubuntu-versiokin voisi menetellä.

    • toimiihan_se

      Kyllä minulla Linux Mint 17.2 toimii vallan hyvin vanhassa pöytätietokoneessa jossa on vain VIA:n näytönohjain. Ei mikään "supertehoinen näytönohjain".
      Ja tällä VIA:n näytönohjaimella monet muutkin linuxdistrot toimii tässä tietokoneessa "live" versiona. (eivät kaikki, kokeiltu on monia mm. Gobolinux ei toimi millään tempulla)
      Ongelma viittaa todellakin näytönohjaimen tunnistukseen. Ehkä näytönohjaimen ajurisi on soveltumaton? Tai näytönohjaimessa itsessään on jokin elektroniikatason vika?
      Kyllä linuxdistrot boottaa kunhan laitetunnistukset ja ajurit toimii.

    • 335

      Eikö siinä boottivalikossa ole joku "safe-mode"-valinta? Monissa jakeluissa ainakin on. Sitäkin voi kokeilla.

      • jopasjotakin1

        Bootti pysähtyy siihen kun "lm" kuvake ilmestyy ruutuun. Sen jälkeen ei mikään näppäinkomento tehoa, ainoastaan virtanappi.

        Onko siis esim Mate 17.2 paremmin yhteensopiva kuin Cinnamon?
        Täytyy kokeilla tota Matea kunhan pääsen taas paikalle. Tosin en itse tykkää tuon Maten työpöydästä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe