Otavan historiallisen romaanin kirjoituskilpailu

Historiallinen

Aiotko osallistua Otavan historiallisen romaanin kirjoituskilpailuun? Miten työsi etenee?

Oma romaanini käsittelee sota-aikaa, ja olen saamassa sen valmiiksi etuajassa.

Kirjoitatteko muutkin sodasta, vai oletteko valinneet jonkun toisen aiheen? Millaisia teemoja teillä on teksteissänne?

55

849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Superlatiivimiinusmiinus

      Muistakaa kasvaminen.

    • SuperlativusPlus

      Päähenkilön pitää tosiaan kasvaa henkisesti tarinan edetessä, kiitos vinkistä muuten. En olisi tuota itse muistanutkaan, pitääpä vielä muokata käsikirjoitusta sen verran, että saan päähenkilössäni tapahtuvan selkeän kasvun erottumaan.

      • Kasvukohta

        Ei tarvitse kasvaa, ihan höpöä.


    • wanna-be-owl

      Kun kerroit kirjoittavasi sota-ajasta, niin mistä sodasta? Kyllä Suomen historiaan sotia mahtuu.
      Minuakin kiinnostaa, onko kisa kovin suosittu. Todennäköisesti.
      Itsekin osallistun ja olen myöskin saanut tekstini jo valmiiksi. En kyllä lähetä sitä kuin vähän ennen dead linea. Harmittaa, jos tulisi mieleen joku muutos eikä sitä voisi tehdä, kun teksti on jo lähetetty.
      Mun päähenkilöt ei kyllä kasva henkisesti mitenkään näkyvästi. Siinä on rakastuminen, joka päättyy toisen osapuolen kuolemaan.
      Perusteemat, mutta ehkä lähestymistavassani on (toivottavasti) jotain tuoretta.

    • JonathanScary

      Onko kilpailu suunnattu ei-esikoiskirjan kirjoittajalle? Vai myös ammattikirjailijoille?

      • hippiäinen_

        "Kilpailu on avoin kaikille 18 vuotta täyttäneille kirjoittajille, jotka eivät ole julkaisseet kaunokirjallista teosta. Selkeä omakustanne tai osallistuminen antologiaan ei kuitenkaan ole este osallistumiselle. Kilpailuun osallistuvan käsikirjoituksen pitää kuitenkin olla aiemmin julkaisematon."


    • Kiirettäpitää

      Minäkin olen osallistumassa, jos vain saan kirjan valmiiksi ajoissa. Hirveä homma on kaiken mahdollisen taustatiedon tutkimisessa ja kokonaisen kirjan kirjoittamisessa, kun käy siinä sivussa töissä ja lapsiakin on. Aloititteko kirjanne kirjoittamisen vasta kun kuulitte kilpailusta, vai oliko teillä jo jotain etukäteen valmiina?

    • eevaO

      Miten muilla menee?

    • VieläköPitäisiJotain

      Valmista tuli. Mietityttää vain, että josko laittaisi menemään, kun aikaa vielä olisi ja voisi parantaa tuota tekstiä. Mietin sitäkin, että kun kuljetan tarinaa kahdessa aikatasossa, niin onko minulla tarpeeksi tuota historiapuolta. Muut työt haittaavat tekemistä, vaan pitäisikö kuitenkin vielä petrata tätä. Kun vain tietäisi, mitä sille kannattaisi tehdä. Teksti on laaja ja sitä on vaikea saada haltuun.

      • nykyvaiei

        Onko se toinen taso nykyajassa? Silloin kannattaa harkita nykyaikatason poistamista, kässäri ei ole silloin historiallinen romaani.


    • wanna-be-owl

      Minä aion panna tän huomenna postiin. En osaa tehdä tälle enää mitään. Oon tuijottanu tätä nyt niin kauan, että varmaan puolen vuoden päästä osaisin tehdä tälle paljonkin, mutta tällä hetkellä aivot lyövät tyhjää. Ei tää keskeneräinen oo, mutta tuntuu, että jos tätä nyt lähden muuttelemaan, niin ei tää tästä enää parane.
      Mulla on sellanen käsitys, että nykysin tykätään laajoista ja vaikeasti haltuun otettavista teksteistä.
      Omani on aika helppolukuinen, mutta se voi johtua siitä, että olen itse lukenut tän nyt varmaan sata kertaa=).

    • EevaR

      Millaisia aiheita ja teemoja teidän romaaneissa on?

    • Diklofenaakki

      Lähetin jatkosodasta kertovan käsikirjoitukseni marraskuussa. Se on nimenomaan sotakertomus, mutta ei kerro pelkästään suomalaisen sotilaan näkökulmaa ja kuvaa myös keskeisesti ihmisten suhteita sekä psyykkeen kestämistä sodan olosuhteissa.

      Olin suunnitellut tällaista tarinaa jo pitkän aikaa, mutta kilpailusta kuuleminen joudutti tarttumaan työn touhuun ja kirjoittamaan valmiiksi saakka.

    • Terveisiä2

      Nyt on viimeiset ajat käsillä, tällä viikolla pitää saada postiin ... Voiko ihmisten hyvyys ja pahuus olla teema?

      • mielikuvaa

        Hyvyydestä ja pahuudesta on kirjoitettu noin miljardi kirjaa, että aika omaperäinen saa olla. Sama kun nuo sotakirjat. Kilpailuun osallistuu todennäköisesti kymmeniä ellei satoja sota-aikaa kuvaavia käsikirjoituksia. Aihe on niin loppuun kaluttu, että kiinnostaako kilpailun raatia kun kertavuoteen joku myyvä julkkiskirjailija rustaa aiheesta bestsellerin. Mihin mielikuvitus on kadonnut? Aiheita on ääretön määrä, mutta aina kun on historiakilpailu, kaikki kirjoittavat samoista aiheista.


    • wanna-be-owl

      Edelleenkin, Suomen historiaan mahtuu sotia enemmän kuin rauhan vuosia. Minua häiritsee tuo pelkästä sota-ajasta puhuminen. Tässä esim. wikipedialinkki Suomen sodista: https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_historian_sodista
      Kuka on sanonut, että sota-aika käsittelee pelkästään 1900-lukua? Silloinhan sodat olivat suurimmaksi osaksi jo ohi. Kisaan osallistuva voi tarinoida vaikka pronssikaudesta. Nykyaikaan saa linkin esim. siten, että tarinassa Suomen historian professori tutkii kaivauksilla löytynyttä rintaneulaa vuodelta miekka ja kirves. Itse asiassa voisin kirjoittaa jostain sellaisesta jatkossa.
      Oma tarinani ei käsittele 1900-lukua, vaikka sota siinäkin on menossa. Se nyt vaan on kätevää kytkeä tarina johonkin paljon tutkittuun poliittiseen kontekstiin. Kisan säännöt luultavasti sallivat senkin, ettei tarinaa ajoiteta varsinaisesti mihinkään tiettyyn vuoteen, kunhan se tapahtuu Suomessa tai päähenkilöt ovat suomalaisia eivätkä selvästi jossain Afrikassa koko aikaa. Ns. fantasia-genre.
      Mistä aiheesta ei olisi kirjoitettu jo miljardia kirjaa?

    • kiirettäpitää

      Minulla on ensimmäinen versio valmis, mutta se tarvitsee vielä runsaasti muokkausta. Aion venyttää palautuksen viimeiseen päivään asti. Miten muuten aiotte pakata käsikirjoituksen?

    • Positiivari2

      Runsaasti muokkausta ja kaksi päivää aikaa? Onnea joka tapauksessa siitä, että eka versio on valmis, ja se kannattaa ilman muuta lähettää.

      • kiirettäpitää

        Kiitos. Olen todella helpottunut että sain ensimmäisen version ylipäätään valmiiksi, pitkään vaikutti siltä että en ehdi. Tekstiä voisin muokata loputtomiin, mutta teen nyt sen minkä ehdin ja loput sitten syksyä odotellessa.


    • Meitäkohti

      Sinne menivät meidän tekstit. Kuinkahan monta osallistunutta yhteensä oli? Olisihan se aina kiva tietää, ja ehkä tieto on jo jossain tulossa meitä kohti.

    • evva

      Kukahan kysyisi asiaa Otavalta?

    • ewva

      Kysyäkö se pitää? Siltähän se tietysti tuntuu, kun ei kuulu. Tuskin niitä nyt niin paljon on, etteikö niitä vielä olisi laskettu.

    • Vähempiparempi

      Nuortenromaanikilpailuun tuli 200 tekstiä. Tähän varmaan jonkun verran vähemmän?

    • Joko-joko

      No? Jokos tästä jotain uutta kuuluis?

      • syksylläsitten

        Wsoy julkisti oman kisansa voittajat viikon myöhässä, joten se antaa aika hyvän kuvan miten kustantajat nykyään toimivat. Voi olla ettei Otava ilmoittele mitään ennen syksyä.


    • hävettääedestunnustaa

      tai sitten osallistujia on ollut niin vähän ja taso on ollut niin surkea, että Otava haluaisi haudata vähin äänin koko kisan. Kukaan ei voita ja asiaan ei koskaan palata enää missään

    • SuperlativusPlus

      Nooo...

      • enora

        Samaa veikkaan, Otava ei halua nyt hehkuttaa tätä. Jonkin kansikuvakilpailun osallistujat ilmoitettiin heti. Onko jollain pokkaa lähettää sähköpostia ja kysyä?

        Jokin romaanikilpailu oli aiemmin saanut 700 osallistujaa.


    • googlaillessaviisastuu

      Vuonna 2003 on ainakin järjestetty yksi historiallisen romaanin kirjoituskilpailu. Siihen osallistui silloin 114 käsistä. Voiton vei Anneli Poukka. Hän sai koko palkintosumman, joka piti alun perin jakaa kolmen parhaan kesken. Kolme seuraavaksi tullutta saivat tyytyä kunniamainintaan. Kunniamaininnan sai mm. J-P Koskinen, joka on myöhemmin ollut Finlandia-ehdokkaanakin, vuonna 2013 teoksellaan Ystäväni Rasputin. Voittajasta en sen sijaan ollut kuullut koskaan aiemmin.

      http://www.hs.fi/paivanlehti/arkisto/Anneli Poukka voitti historiallisten romaanien kirjoituskilpailun/aaHS20030824SI1KU02qgb?src=haku&ref=arkisto/

    • enora

      Aika härskiä, että palkintosummia muutetaan jälkeenpäin. Vaikka kiva Annelille.

    • Nimimimi

      Olisi kyllä kiva tietää tästä kilpailusta jo enemmän. Kuinka paljon niitä osallistujia on?

    • kysyinjo

      Otavalta sanoivat, että ottavat yhteyttä voittajiin todennäköisesti syyskuun loppuun mennessä. En siis aio odotella mitään ennen kuin kesä on ohi.
      Osallistujien lukumäärä kyllä kiinnostaisi tietää.

      • NimimErkki2

        Kyllä kiinnostaisi tietää, kuinka monta osallistujaa oli. Olisi kiva, jos kertoisivat. Ei veisi kovin paljon aikaa. Vai onko tämä tieto jossain jo?


      • kfjg
        NimimErkki2 kirjoitti:

        Kyllä kiinnostaisi tietää, kuinka monta osallistujaa oli. Olisi kiva, jos kertoisivat. Ei veisi kovin paljon aikaa. Vai onko tämä tieto jossain jo?

        Yleensä kilpailuissa osallistujamäärä kerrotaan vasta samalla kuin palkinnotkin.


    • vadelmacarambola

      Sellaista kysyisin, että kuinka moni teistä, jotka skabaan osallistuitte, olette lähettäneet samaa kässäriä myös muihin kustantamoihin?
      On nimittäin törkeän pitkä odotteluaika. Kilpailu on alkanut jo 20. tammikuuta 2015. Jos joku lähetti kässärin vaikka 21.1.2015 niin on odotellut jo melkein vuoden ja neljä kuukautta. Vielä odottelee lokakuun loppuun, että tuleeko voitto, tuleeko voitto, ai ei tullut, no lähetänpä muualle. Vai?
      Mietin, että normaali hylkäys tulisi paljon nopeammin. Otava ilmoittaa sivuillaan vastaavansa 1-3 kuukaudessa. Jos lähettäisi kilpailuun osallistuneen kässärin pdf:nä sähköpostitse sinne uudestaan, niin joku sen siellä lukisi ja lähettäisi "ei-kiitoksen" jo ennen juhannusta. Sitten saisi rauhassa hengähtää ja päästä elämässä eteenpäin. Ja jos kävisi niin perhanallinen tuuri, että sieltä vastattaisiinkin, että juu, tekele ylittää meiän julkaisukynnyksen, niin sitten voisi sanoa, että sama raapustus by the way on teiän historiallisen romaanin kisassa, johon ne siellä, että hitto vie, sittenhän sä olet voittanut, tai ainakin tullut tokaksi/kolmanneksi, jolloin saisi joka tapauksessa tietää ennen syyskuun loppua.

      • enora

        Kilpailun tuomarit eivät tainneet olla kustannustoimittajia. Itse olen lähettänyt vain kisaan. Samalla kässäri saa hautua rauhassa. Syksyllä editoin ja lähetän tarvittaessa muille.


    • nippeko

      Mikä estää lähettämästä? Jos tärppää niin ilmoittaa sit vain kilpailuun että ei vaiskaan.

    • saasnähdä

      Alun perin ajattelin, että voisin hyvin lähettää muihinkin kustantamoihin samalla, kun kerran on noin pitkä odotteluaika. Sitten kun olin intensiivisesti aamusta iltaan kirjoittamalla puurtanut käsiksestä version kilpailuun, tuli sellainen olo, että kaipaankin pitkää breikkiä. Tällä hetkellä aion siis odotella syksyyn asti ja muokata tekstiä vasta sitten kun tieto suuntaan tai toiseen selviää.

    • syksynsatoa2

      Mitäs tähän kisaan osallistuneille kuuluu? Milloinkahan sijoittuneille kerrotaan?

    • lentok

      Yritän unohtaa ja odotan. Varmaan syys-lokakuussa ilmoittavat.

    • Toivotonko

      Onko kukaan kuullut mitään? Joko voi luopua toivosta?

    • lentok

      Syyskuun alussa olivat luvanneet ilmoittaa. Muuta tietoa ei ole.

      • jaa-ah

        Olivatko? Minulle taas lupasivat ilmoittavansa voittajille "todennäköisesti syyskuun loppuun mennessessä".


    • LokakuuonMokakuu

      Minä kyllä veikkaan lokakuun alkua ennemminkin.

    • Heihei22

      syyskuun alku tai lokakuun loppu, enää ei ole kauan aikaa kääk

    • Toivotonko

      Toivottavasti edes yksi kolmesta voittajasta löytyy täältä ja on sen verran ystävällinen, että päästää meidät muut piinasta saatuaan yhteydenoton.

    • kdyhfn4665

      Voisivat kyllä ilmottaa. Ei oo ainakaan ajasta ollut kiinni.
      Paitsi jos voittajat on valittu jo maaliskuussa ja niille on ilmotettukin, ja tekstejä on vaivihkaa hiottu pitkin vuotta ja valmiit romaanit ilmestyvät ensi vuoden alkupuolella.
      Me huonot luuserit vaan roikutaan henkisessä löysässä hirressä, kun ei osata kirjottaa=(.

    • malttamat

      Miten luulette, että he ovat yhteydessä voittajiin? Puhelimella, sähköpostilla, kirjeellä?

      • Äkkavaara

        Täällä lisää yksi, joka ei kyllä kuvittele voittavansa. Pitkältä tämä odotusaika kyllä tuntuu. Olisi mukavaa kuulla jotain kautta, että kärkisijoille sijoittuneisiin on otettu yhteyttä. Onko firman pr-toiminta ihan kunnossa? Ei siltä oikein tunnu. Vai katsonko asioita vääränväristen silmälasien läpi?


    • kdyhfn4665

      Otavan sivuilla kertoivat valinneensa voittajat ja olleensa heihin yhteydessä. Heidät julkistetaan 28.10.

      Unelmat murskaksi yhdellä vilkaisulla.

      Kotiin lähden tänään Alkon kautta...

      • sinnemänt

        No niinpäs näkyy, se siitä sitten. Työstän kirjasta uuden version ja lähetän sen kaikkiin muihin kustannusyhtiöihin paitsi Otavaan.


    • lentok

      Toivottavasti ostat viiniä tai kuohuvaa ja juhlit että sait tekstin aikanaan valmiiksi tai että olit silloin tyytyväinen.
      Vaikka ei täälläkään naurata.

    • Äkkkavaara

      Happamia, sanoi kettu... Näissä tunnelmissa lohduttaudun sillä, että käsikirjoitukseni ei olisi varmaan myynyt tarpeen hyvin. Kirjoittaminen oli itselle tärkeää. Eteenpäin mennään...

    • sinnemänt

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7548
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2822
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2412
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      113
      2129
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1399
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1337
    Aihe