Osaako joku sanoa, minkä näköisiä komeasinikuunliljan siemenet ovat? Keräsin komeasinikuunliljana ostamastani kasvista kuihtuneet kukkavanat, jotka olivat täynnä ihan siemeniltä näyttäviä tuppia. Nyt niiden kuivuttua rupesin perkaamaan niitä ja ne, minkä oletin olevan siemeniä, ovatkin ihan olemattoman kevyitä eikä niissä näy tai tunnu mitään, minkä voisin kuvitella olevan siemen. Ne ovat n. sentin pituisia ja parin millin levyisiä mustia pikku läpysköitä, ikään kuin pelkkiä lenninsiipiä, eivätkä siis paina mitään.
Onko sinikuunlilja niin tyhmä kasvi, että kasvattaa siemenien lenninsiivet, vaikka ei mitään siementä olekaan? Ihan kuin valeraskaus...
Kuunliljan siemenet
4
162
Vastaukset
- 1212
Sen 'tupen' sisällä on paljon paperin ohuita siemeniä, kyllä ne itääkin, mutta menee vuosia ennenkuin taimettuvat. Eli yleensä ehtii harata ja kitkeä moneen kertaan sen paikan johon niitä on itsestään kylväytynyt tai kylvetty.Toisin sanoen joko ostamalla taimia tai mielumminkin jakamalla saa uusia yksilöitä helpommalla.
Joskus hangella näkee niitä karisseita siemeniä, kun jättää ne varret katkomati- Onttomukulakiurunkannus
Ahaa, kiitos tiedosta. Aika olemattomia siemeniksi ovat kyllä! Puutarhakirjan mukaan voidaan lisätä siemenistä keväällä, joten kylmäkäsittely ei liene välttämätön. Laitan ensi keväänä siis joko idätyslaatikkoihin tai lavaan ja merkitsen kunnolla.
Totta, että jakamalla saa nopeasti ja paljon. Minusta vaan on niin kiva idättää siemenistä! Välillä ei onnistu, välillä onnistuu.
- 1212
onnea yritykselle...itse monta kertaa kylvökset hajalle haranut olen ja enpä viitsi enää sitä tehdä. Olen kuin orava joka ei muista minne on mitäkin laittanut....'tyhjä' paikka kun houkuttaa jotakin istuttamaan ja taas on kylvös mennyttä.
- Onttomukulakiurunkannus
Kylvin niitä olemattoman painoisia pikku läpysköitä kolmisen viikkoa sitten idätyslaatikkoon Biolanin Mustaan multaan ja suljin koko höskän muovipussiin. Huoneenlämmössä ovat olleet ja nyt on ensimmäiset sirkkalehdet pinnassa. Ulkoilivatkin jo viikonloppuna lasitetulla eteläparvekkeella. Nyt kun vielä pysyisivät hengissä ja lähtisivät kasvamaan...
On tämä kevään tulo ja siementen idättäminen vaan niin kivaa, että ihan kylmät väreet menee!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005328527Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4366224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72193Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571163Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17806Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.37736Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57732Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68706- 42686
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36637