Moottorit eivät ole mekaanisesti muuttuneet miksikään. Niissä on edelleen sama rakenne. Kiertokankea, kampiakselia ja mäntää. Muutokset on tulleet polttoaineen syöttöön ja pakopuolelle.
Longlife on pelkkä markkinointikikka. Edelleen moottoriin pitäisi vaihtaa öljyt 10 000 välein jos välittää moottorin kestävyydestä. Oli öljy miten laadukasta tahansa uutena, se menettää ominaisuuksiaan nopeasti. Siihen sekoittuu polttoainetta ja vettä ja epäpuhtauksia.
Voi sitä ajaa öljyillä 30 000km jos haluaa ajaa konettaan kuluttavilla paskoilla sen viimeiset 20 000km.
Vaihtakaa ne öljyt 10 000km välein ettei minun tarvi ostaa teidän loppuun ajettuja paskoja myöhemmin. Haluan ostaa sellaisia käytettyjä joita on huollettu. 30 000km ajosuorite tarkoittaa 60km/h keskinopeudella 500 tunnin käyttöä. koneelle joka on 4-5 litran öljytilavuuksilla se on järjettömän paljon liikaa. Isoihin 12 litran dieseleihinkin joiden öljytilavuus on luokkaa 40l vaihdetaan öljyt useammin.
LL-öljyt silkkaa humpuukia
18
219
Vastaukset
- ProOil
Voi voi, on toivotonta tuo tietämättömyys. 30t km on henkilöautojen LL öljyille vaihtoväli ja öljy kestää tuon varmasti, jos on asianmukainen merkkejä en viitsi mainostaa.
Tiesitkö sitä, että raskaankaluston LL ajellaan 100t km vaihto väleillä, on vielä melkoinen ero. Öljyjä nyt sattuu olemaan erilaisia, eri tarkoituksiin, siis ei sattumalla vaan tarkoituksellisesti eri lisäaine paketeilla varustettuja jotka soveltuvat kyseisille koneille, vaihteille, akseleille, laakereille yms. Maalla, merellä, merenalla, ilmassa, avaruudessa yms. Missä on erilaiset olosuhteet ja tarpeet KUIN MÖNTTÖSEN PERHEAUTOSSA, mitä siinä voi olla, niin vaikeaa ymmärtää järjellä, ei TUNTEELLA!
Kiitos ja anteeksi- ajetaanpaljon
järkihän sen sanookin että kun ajaa 4 litran öljytilavuudella 30tkm on öljy ollut viimeiset 15tkm täydellistä paskaa. ja vaikka se kestäisikin niin sen suorituskyky laskee, suorastaan perkele romahtaa. halvalla tekee autoon konerempan kun vaihtelee sen 10tkm välein öljyt,. ei kuku perkele koskaan moottori. ajelee 600tkm että heilahtaa. ei kulu jakoketjukaan. ( oikeissa autoissa on aina jakoketju. lasten leikkikaluissa kumiritsaremmi)
- kulutminen
kestäähän se LL vaikka 50tkm. ei kone leikkaa kiinni. se vain kuluu nopeasti
- singertikkaajaöljyvaihtu
ajetaanpaljon kirjoitti:
järkihän sen sanookin että kun ajaa 4 litran öljytilavuudella 30tkm on öljy ollut viimeiset 15tkm täydellistä paskaa. ja vaikka se kestäisikin niin sen suorituskyky laskee, suorastaan perkele romahtaa. halvalla tekee autoon konerempan kun vaihtelee sen 10tkm välein öljyt,. ei kuku perkele koskaan moottori. ajelee 600tkm että heilahtaa. ei kulu jakoketjukaan. ( oikeissa autoissa on aina jakoketju. lasten leikkikaluissa kumiritsaremmi)
Koneen ja moottorin erottaa siitä, että koneessa nokka-akseli pyörii hammaspyörästön voimalla ja moottoreissa ketjulla tai muilla venyväisillä. Näin opetettiin konepäällikkön opinnoissa.
Miten usein luulette laivojen vaihtavan öljynsä? - öljystäpuhetta
moottorit on tehty käyttöä varten. jakokumiritsoja suositaan kun ovat edellisempia toteuttaa. ketju kestää moottorin iän mutta edellyttää kuten moottori muutoinkin, riittävän tiheitä öljynvaihtoja.
laivojen öljytilavuudet on hieman erilaiset. sadoista tuhansiin litroihin. laivoissa ei ole kylmäkäynnistyksiä ja öljyn lämpötila on aina sama lauhduttimien jne ansiosta. ei voi mitenkään verrata henkilöautoon jota käynnistellään kylmänä ja jonotetaan kesähelteellä ilman ajoviimaa kaupungissa. - päivitystäVailla
ajetaanpaljon kirjoitti:
järkihän sen sanookin että kun ajaa 4 litran öljytilavuudella 30tkm on öljy ollut viimeiset 15tkm täydellistä paskaa. ja vaikka se kestäisikin niin sen suorituskyky laskee, suorastaan perkele romahtaa. halvalla tekee autoon konerempan kun vaihtelee sen 10tkm välein öljyt,. ei kuku perkele koskaan moottori. ajelee 600tkm että heilahtaa. ei kulu jakoketjukaan. ( oikeissa autoissa on aina jakoketju. lasten leikkikaluissa kumiritsaremmi)
essonvaarin puhetta, päivitä itsesi 2000-luvulle.
- vaiKoneMestari
singertikkaajaöljyvaihtu kirjoitti:
Koneen ja moottorin erottaa siitä, että koneessa nokka-akseli pyörii hammaspyörästön voimalla ja moottoreissa ketjulla tai muilla venyväisillä. Näin opetettiin konepäällikkön opinnoissa.
Miten usein luulette laivojen vaihtavan öljynsä?Mitenkä tuo liittyy mihinkään?
- ketjutKolisee
öljystäpuhetta kirjoitti:
moottorit on tehty käyttöä varten. jakokumiritsoja suositaan kun ovat edellisempia toteuttaa. ketju kestää moottorin iän mutta edellyttää kuten moottori muutoinkin, riittävän tiheitä öljynvaihtoja.
laivojen öljytilavuudet on hieman erilaiset. sadoista tuhansiin litroihin. laivoissa ei ole kylmäkäynnistyksiä ja öljyn lämpötila on aina sama lauhduttimien jne ansiosta. ei voi mitenkään verrata henkilöautoon jota käynnistellään kylmänä ja jonotetaan kesähelteellä ilman ajoviimaa kaupungissa.Taitaa nykypäivänä nuo "kumiritsat" kestää pidempään kuin kuuluisat kettingit.
- laatukestääisältäpo
no eihän kukaan kestävää autoa haluava uusia autoja ostakaan enää. lähtisin ihan laatun etsimisessä sille linjalle kuin MB 124, saab900, toyota corolla 90-luku.
- voiMiksiOletTyperys
sieltä tulikin mahtava totuus, tosin noilla on jo elinkaari lopussa jo ennen aikojaan. Ei ruostu ei ja kone ajettu jo loppuun jnee....
- Hieman_eri_asioita
öljystäpuhetta kirjoitti:
moottorit on tehty käyttöä varten. jakokumiritsoja suositaan kun ovat edellisempia toteuttaa. ketju kestää moottorin iän mutta edellyttää kuten moottori muutoinkin, riittävän tiheitä öljynvaihtoja.
laivojen öljytilavuudet on hieman erilaiset. sadoista tuhansiin litroihin. laivoissa ei ole kylmäkäynnistyksiä ja öljyn lämpötila on aina sama lauhduttimien jne ansiosta. ei voi mitenkään verrata henkilöautoon jota käynnistellään kylmänä ja jonotetaan kesähelteellä ilman ajoviimaa kaupungissa.Mm. uusimmissa laivamoottoreissa on ristikappaleet. Yksi syy käyttää tätä ratkaisua on erottaa kampikoneiston voitelu sylinterissä syntyvistä palamisjätteistä. Voiteluöljy pysyy puhtaana palamistuotteista. Sylinterin yläosan voitelu tapahtuu erityisten injektoreiden avulla. Wärtsilä-Sulzer RTA96-C
Laivamoottorien valmistajat tietävät ongelman matalakierroksisissa laivadieseleissä. Kerro samalla, mikä laivadieseli pyörii n. 3000 r/min nopeudella tai vastaavaa. - ProOil
Hieman_eri_asioita kirjoitti:
Mm. uusimmissa laivamoottoreissa on ristikappaleet. Yksi syy käyttää tätä ratkaisua on erottaa kampikoneiston voitelu sylinterissä syntyvistä palamisjätteistä. Voiteluöljy pysyy puhtaana palamistuotteista. Sylinterin yläosan voitelu tapahtuu erityisten injektoreiden avulla. Wärtsilä-Sulzer RTA96-C
Laivamoottorien valmistajat tietävät ongelman matalakierroksisissa laivadieseleissä. Kerro samalla, mikä laivadieseli pyörii n. 3000 r/min nopeudella tai vastaavaa.Ja montakohan vanhanmallista konetta jyskyttää mailmanmerillä, jossa voitelu ei toteudu kaksiosaisena, kuten esittämässäsi ratkaisussa.
Aluksissa öljyn suodatus on huomattavasti paremmalla tolalla juuri pitkiä öljyn vaihtoja ajatellen, sillä järjestelmässä separaattorit jolla öljy puhdistetaan paluu linjassa, lisäksi öljyä pystytään lauhduttamaan optimaaliselle lämmölle ja vielä lisäksi öljytilavuus erillisen tankin johdosta suurempi, ei tietystikään toteudu kaikissa laivoissa.
Öljyjä testataan TAN/TBN lukujen osalta saannollisesti ja lisäaineistetaan uudelleen tarvittaessa. Sama toimisi autoissakin, mutta öljy määrien ollessa verrattain pienet on edullisempaa vaihtaa öljyt, kun arvioitu lisäaineistu alkaa olla lopuillaan (määritellyt huolto välit=öljyn TBN paketti laskennallisesti vähentynyt riittävä lähelle kriittistä pistettä)
- SeppoAaa
Sehän on todettu muun muassa jo eläkkeellä olevan Tuulilasin autotietäjän Tapio Ketosen teksteissä, että jos ajaa pitkää matkaa, kuten taksit ja muut ammattikuskit, LL-öljyjen lisäainestus riittää tuolle 30 000 km:n matkalle kun käyttää tunnettujen valmistajien öljyjä. Jos ei tule kilometrejä urakkatahtiin, öljynvaihtoväli kannattaa puolittaa ja silloin riittää tavallisen synteettisen öljyn käyttö. Itse vein VW:n 1.2 TSI-koneeseen huoltoon Shellin Helix Ultran 5W-40-öljyn ja hyvin pelittää. Mutu tuntumalla saa olla mitä mieltä haluaa.
- 500tonniamatkaa
sekin riittää että ajaa kaikissa olosuhteissa 40tkm samoilla öljyillä. ei se kone siitä kilahda. sen käyttöikä vain lyhenee ratkaisevasti. ei LL autot tule kestämään 500tkm
- ProOil
500tonniamatkaa kirjoitti:
sekin riittää että ajaa kaikissa olosuhteissa 40tkm samoilla öljyillä. ei se kone siitä kilahda. sen käyttöikä vain lyhenee ratkaisevasti. ei LL autot tule kestämään 500tkm
Voit olla oikeassa. Itselläni viimeksi laitettiin Mobil 1 ESP FORMULA 5w-30 hengst suodatin. Ventiilit /mikä lie alkoivat pitää melkoista kilkatusta/raksutusta hieman vajaan 20 000km jälkeen vaikka auton oma järjestelmä ilmoitti seuraavan öljyn vaihdol olevan 15 000km päästä.
Päätin tehdä pienen öljyn vaihdon ja imaisin 3 litraa 7,7 litrasta öljyä pois ja laitoin tilalle uutta öljyä 0w-30 mobil LL. Raksutus/kilkatus hävisi. Tämä jälkeen ajeltu paljon ja nyt öljyn vaihtoon auton ilmoituksen mukaan 1900km ja kokonais kilometrejä takan 26 700 ja kone käy ihan nätisti.
Edellis kerralla oli eri merkkiset öljyt ja kone ei kilkattanut ja vaihto väli oli 35 000 km samanlaisessa ajossa
Tein myös öljyä vaihtaessa testin, ettei polttoainetta ollut öljyn seassa(kahvin suodatin testi, eli pisara öljyä kahvin suodattimelle ja jos pelkkää öljyä, tasainen jälki ja jos dieseliä joukossa ulkoreunaan tulee selkeä väriero)
Seuraavaksi en todellakaan laita Mobil öljyjä, jotka väsähtivät kesken kaiken. Tarkoituksenani ei ole ajaa 500 000km, mutta, kun vaihdan öljyä ja luotin Mobil öljyn olleen korkealaatuista ja hinnaltaan laadukasta vaihdettuna 19,90€/l niin kyllä olo on melko jymäytetty! Vai onko Mobilin tuotannossa vaihtelua, vai kusettiko huolto firma ja laittoi muuta öljyä?
- compott
Itse tulkitsen sen mukaan öljynvaihtovälien riittävyyttä, kun tirkistää täyttöaukosta nokka-akselia; jos sitä ruskeaa kuraa on kertynyt koloihin ja kulmiin, niin vaihtoväli on ollut liian pitkä. Riittävä öljynvaihto estää ilman muuta moottorin likaantumisen.
Nyt on jäänyt keskustelusta sivuun suodattimen liansitomiskapasiteetti; onkohan sillä merkitystä? Niissäkin on jotain LL-malleja..
Itse arvelen,että kylmänä esiintyvä raksutus nokkakoneistolta (muuttuva ajoitus) johtuu juurikin liasta.
Laitoin hiljattain mottiin Teboil Goldia "huuhtelemaan" sitä; ajan pari tuhatta ja vaihdan jonkun muun öljyn, vaikkapa.- ProOil
Ilmansuodatin-öljynsuodatin-öljyn kokonaisuus ratkaisee voitelun onnistumisen.
Yksikin huonolaatuinen komponentti näistä kolmesta pilaa kokonaisuuden, ja valitsemalla kaikkiin näistä keskinkertaisen osion, niin ei se voitelukaan oikein hyväksi tai erin omaiseksi voi muuttua, paitsi mielikuvana päässä.
- krakattuja-kaikki
Luokitus ratkaisee..
https://www.tokmanni.fi/tuotteet/tuoteryhma/836/moottorioljyt
Neste ei mainosta enää TÄYSSYNTEETTISTÄ.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641516Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä281399Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701318Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2201189- 1281105
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3211051Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271037Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että291970- 76964
- 42959