HD-television ja tallentavan normiboxin kytkentä?

metkat_kytkennät

Muutin huoneistoon jossa maanpäällinen antenni. Minulla on televisio jossa (myös) DVB-T2-viritin ja yksi scart-paikka. Edellisessä asunnossa käytin 3-paikkaista scart-jakajaa, koska kytkin televisioon myös vanhan DVD-soittimen ja VHS:n (yksi paikka siis vapaana). Jakaja varustettu valintapainikkeilla ja homma toimi. Tallentavaa boxia en ole koskaan omistanut. Mutta nyt muutettuani sain edelliseltä asukkaalta (kuulemma) toimivan tallentavan, kaksoisvirittimellä varustetun maanpäällis-digiboxin jossa vain 2xScart, ei HDMI-liitäntää (ei siis HD-boxi). Boxin takana liitännät Tuner1: TV IN, TV OUT ja Tuner2: TV IN ja TV OUT, Scart1-TV ja Scart2-VCR.

Sitten ne kytkennät - ja ongelmat:

Kytkin antennijohdon seinästä boxin Tuner1 TV IN -liitäntään ja edelleen Tuner1 TV OUT liitännästä television TV IN -liitäntään, koska haluan yhä katsoa myös HD-lähetyksiä tv:n omalla virittimellä. Tuner2 IN ja OUT välille kytkin loop-kaapelin. Scart 1:sen (TV) kytkin jakajaan joka tietty on kytketty television ainoaan scart-paikkaan.

Lopputulos oli että TV toimi omalla virittimellään (ilman että boxissa virtaa) mutta kun kytkin digiboxiin virran, valitsin TV:n menusta ulkopuoleisen lähteen (eli Scartin takana olevat laitteet) ja scart-jakajasta kytkin digiboxin painikkeen, ilmoittaa ruutu että "No signal". Tarkistin että kaikki kaapelit, etenkin scart kunnolla kiinni vaan sama juttu. Aattelin että boksi on rikki mutta kokeilin vielä ilman antennikaapelia boxin ja tv:n välille, pelkällä scartilla ja ohhoh, kanavat ilmestyi joten toimiihan se boxi sittenkin mutta TV:n viritin siis poissa pelistä (eli ei HD-lähetyksiä).

Pitkä selitys mutta lyhyt kysymys siis; miten noi oikein pitäisi kytkeä kun olishan se kiva joskus tallennella jotain mutta kuitenkin katsella teräväpiirtoakin...ja niin muuten, jos tallennan jotain niin onko silloin automaagisesti TV:n viritin poissa pelistä, eli pitääkö silloin katsoa pelkästään boxin tarjoamaa kuvaa - jos moista yleensä saisin näkyviin eli kytkennät toimimaan.

Kiitos jos joku jaksoi lukea ja vielä vastata =).

2

188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Loop_viritinten_väliin

Et sitten jaksanut kertoa digiboksin mallia. Helpottaisi huomattavasti vastaamista, jos edes se olisi tiedossa. Kahden virittimen malli se tuntuu kuitenkin olevan;)
      Kytke antennijohto seinästä Tuner 1 TV IN -liittimeen, LOOP-kaapelilla viet signaalin Tuner 1 TV OUT -liittimestä Tuner 2 TV IN -liittimeen ja sitten Tuner 2 TV OUT -liittimestä antennikaapeli televisiolle. Scart on oikein kytketty.
      Tuolla LOOP-kaapelilla saat digiboksin molemmat virittimet käyttöön, jolloin voit tallentaa digiboksin mallista riippuen kahta tai useampaa kanavaa samanaikaisesti. HD-kanavat kannattaa katsoa ilman muuta tv:n omalla virittimellä.

• metkat_kytkennät

No voihan luuppi, olen hämmästynyt ja hyvin tyytyväinen eli suuret kiitokset, homma alkoi pelittään. Mulla siis oli loop-kaapeli kiertämässä kehää ja kaiketi siksi ei antanut kummaltakaan virittimeltä kuvaa televitsuuniin. Kait. Joka tapauksessa, nyt näkyy! Ja juu, kauhean selittelyn jälkeen tosiaan en kertonut edes koneen mallia joten tässäpä se: Handan DVB-T 6001. Ohjekirjaahan mulla ei tietenkään tuohon ole mutta kaipa se siitä, en ole vielä arvannut kokeillut miten ja mistä tallennus pelittää kun en ole noiden kanssa juurikaan vekslaillut, ajan kanssa hiljalleen opiskelen...:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      51
      3665
    2. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      114
      2620
    3. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      598
      2315
    4. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      19
      2046
    5. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      79
      1862
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1688
    7. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      20
      1668
    8. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      1602
    9. Millainen kaivattusi luonne on?

Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      95
      1469
    10. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1466
    Aihe