Lääkäriin kertomaan että on masentunut

MarraskuuMasentaa

Eli miten asioita aletaan tälläisessä tapauksessa purkamaan? Millaisia kyselyjä ja testejä on siis edessä henkilölle joka menee lääkäriin ja kertoo olevansa ilmeisesti masentunut? Saako miten helposti sairaslomaa ja kuinka pitkiä lomia saa yleensä? Entä kuuluuko hoitoon aina ehdottomasti määrätty lääkitys ja miten sitä sen käyttöä sitten pystytään seuraamaan? tarkoitan jos vaikka ei aloittaisikaan niiden syöntiä, mutta ostaisi kuitenkin niitä säännöllisesti? Millaiset oireet on lievimmillään että voi saada sairaslomaa?

23

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fyugkhl

      täyttelet siellä bdi-testin ,saat lääkereseptin ja kaksi viikkoa sairaslomaa, oletan.

      • HuhMikäTulos

        Huh, kokeilin just tuota BDI testiä netissä ja sain pisteitä 30, eli vaikea masennus?? Onko todellakin näi??


      • lksdffkolkönfs

        Masennusdiagnoosi perustuu subjektiiviseen kokemukseen. BDI-testin tarkoitus on auttaa potilasta hahmottamaan omaa tilaansa.
        Matka työkyvyttömyyseläkkeelle psykiatrisin perustein on pitkä ja paikoin karu.
        Viime vuonna kaikista työkyvyttömyyseläkehakemuksista hylättiin 29%.
        Kun diagnoosina on ainoastaan masennus, ei työkyvyttömyyseläkettä tänä päivänä myönnetä.


    • tritolonen

      Ei aloittaisikaan niiden syöntiä? Eli jos jalka olisi poikki niin ei laittaisikaan kipsiä? hopihopi, pistä kello aamulla soimaan ja ryntää vaan kiltisti oravanpyörään. Typerä kysymys.

      • MarraskuuMasentaa

        Joo ei kuule mun tartte hypätä mihinkään oravanpyörään maanantaina, tiistaina,keskiviikkona,torstaina,perjantaina,lauantaina tai edes sunnuntaina! Olen ihan työtön, et silleen!


      • bgfmkmhknmt

        Jos olet Työtön , mitä teet sairaslomalla ??? kelan sairauspäiväraha etuus ei ole yhtään isompi työttömälle , paitsi jos on lähiaikoina jäänyt työttömäksi. miksi ostaisit lääkkeitä , jos et niitä aio syödä , ne mieliala lääkkeet ei ole ihan halvimmasta päästä..


      • TyötönLuuseriPummi
        bgfmkmhknmt kirjoitti:

        Jos olet Työtön , mitä teet sairaslomalla ??? kelan sairauspäiväraha etuus ei ole yhtään isompi työttömälle , paitsi jos on lähiaikoina jäänyt työttömäksi. miksi ostaisit lääkkeitä , jos et niitä aio syödä , ne mieliala lääkkeet ei ole ihan halvimmasta päästä..

        No olisko kuule siksi että hän haluaa saada ihan kuule sairauspäivärahaa tietyn ajan, noin 10kk jotta on oikeutettu hakemaan mahdollista työkyvyttömyyseläkettä, riittääkö tämä tyhmälle näin ensi alkuun vastaukseksi? Älä puutu asioihin josta et tiedä vielä mitään!


      • bgfmkmhknmt

        No tiedän aika paljon noista asioista kun olen itse pysyvällä työkyvyttömyys eläkkeellä. olen masennuksen takia elääkkeelä. diagnoosi vaikea psykoottinen masennus ja silläkin sai eläkkeen vasta kun psykoosi oireita ei saatu hoidettua kuntoon oikealla lääkityksellä. Linja eläkeyhtiöissä nykyään se että vaikeasta masennuksesta kyllä toipuu ainakin välillä työkuntoon ja jos ei psykoosi oireita niin voi saada määräaikasien eläkkeen ja sitten taas työkkäriin vajaakuntoiseksi työnhakijaksi työttömyyskorvaukselle . aloitus tekstistäsi tietää tilanteestasi sen verran että et tule saamaan eläkettä millään.


    • jfiöhoskgåoifh

      Sairaspäiväraha määräytyy viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan, tässä tapauksessa viime vuoden. Jos tulot ovat olleet viimeisen kuuden kuukauden aikana tuota suuremmat, maksussa käytetään tätä summaa määrittämään etuuden määrää.
      Kuulostaa siltä, että koetat kepillä jäätä. Kirjoituksestasi tulee sellainen tunne, että voi olla parempi jättää kokeilematta. Mutta asian ollessa toisin, voit selvittää asian ihan omakohtaisesti menemällä lääkärille. Ensin terveyskeskukseen, sieltä lähetteellä mielenterveystoimistoon. Terveyskeskuslääkäri ei masennuksen takia saa kirjoittaa merkittäviä sairaslomia, koska ei kuulu tämän erikoisalaan. Asia selviää käypähoito-esitteistä, joita netissäkin on.
      Se syötkö jotain ruokaa, lääkettä, kukkia tai sieniä, on oma asiasi, ja mitään niistä ei seurata mitenkään. Psykiatri seuraa vointiasi kertomaasi perustuen, ei laboratoriotestein.

    • S0lidaarisuus

      Onnea vaan matkaan. Itsellä ollut vaikea masennus jo kohta 18 vuotta. Ei sillä mitään sairaslomaa tai työkyvyttömyyttä saada. Pitää kuulemma olla psykoosissa vähintään (psykiatri sanoi näin minulle Helsingin mielenterveyspolilla). Saat korkeintaan "vajaakuntoinen työnhakija"-merkinnän joka johtaa Duuriin ja sieltä "kuntouttavaan" työtoimintaan 9e/arkipäivä orjatyöhön.

      • tritolonen

        Kannattaisiko vaihtaa pikkuhiljaa lääkäriä??? vakava masennus, eikä saa edes sairaslomaa?? älä viitsi jauhaa paskaa


      • gbgnhgn

        Kyllä vakavalla masennuksella saa lyhyen sairasloman , mutta jos hänellä tavoitteena työkyvyttömyyseläke , niin sitä ei nykyään oikein saa edes vakavalla masennuksella , vaikka ennen on saanut jopa keskivaikealla masennuksella. Sen verran vaikea masennus diagnoosista , että vaikka sellainen olisi niin terveyskeskus lääkäri tekee ohjeistuksen mukaan keskivaikea masennus diagnoosin ja laittaa lähetteen psykiatrille joka tutkii ja tarvittaessa muuttaa vaikeaksi masennukseksi diagnoosin...


      • S0lidaarisuus
        tritolonen kirjoitti:

        Kannattaisiko vaihtaa pikkuhiljaa lääkäriä??? vakava masennus, eikä saa edes sairaslomaa?? älä viitsi jauhaa paskaa

        En jauha paskaa vaan juuri sitä mitä lääkäri minulle on sanonut. Eikä ole myöskään ainoa lääkäri jota olen asian tiimoilta tavannut.


      • tritolonen
        S0lidaarisuus kirjoitti:

        En jauha paskaa vaan juuri sitä mitä lääkäri minulle on sanonut. Eikä ole myöskään ainoa lääkäri jota olen asian tiimoilta tavannut.

        Okei, uskon jos kerran näin on tapahtunut. Itse sain keskivaikeasta masennuksesta kuukauden sairasloman ja palasin oravanpyörään reippaana takaisin, mutta oireet alkoivat suht nopeasti uudelleen ja kirjoitettiin suoraan vuosi.


    • lipsu1

      Ohhoh, mikä kysymys ap:ltä!
      "Millaiset oireet masennuksessa on lievimmillään, että voi saikkua saada..2
      Kyllä taatusti masennuksen oireet tunnet, jos sitä olet! Takaan, että tunnet.
      Ei masentuneen ole tarve täällä oireita kysellä.
      Älytöntä kerrassaan.

      • Penaalinterävinkö

        Tyhmä! Etkö lue rivienvälistä mitä Ap tarkoittaa tai yrittää, sinä taisit tehdä nyt itsestäsi tyhmän ;)


    • Masennusko

      http://www.terveysportti.fi/xmedia/pgr/100.012.html

      Netissä löytyi BDI kysely ja kokeeksi täytin tuon kyselyn.
      Sain 38 pistettä ja raportin mukaan minulla on VAIKEA MASENNUS.
      Tuskin tuon testin perusteella myönnetään työkyvyttömyys eläkettä.

      En ole tällähetkellä työelämässä ja jättäydyin pois kortistosta, koska en jaksaisi työelämässä, kun juuri jaksaa tehdä kotityöt.
      Minulla on enemmän keskeneräisiä töitä tekemättä, kun ei vaan jaksa tehdä niitä valmiiksi ja sit kaikki kasaantuu.
      En minä ole mihinkään lääkäriin mennyt, enkä oiken jaksakaan, kun väsyttää.

    • kortti-meni

      Eipä kannata leikkiä sillä ensivuoden alusta kiristyy ajooikeus niillä joilla lääkitys joka haittaa ajoa eli kaikki psykoosi ja voimakkaat särkylääkkeet eli ajooikeus menee aina heti. Kiittäkää taas EU:ta ja pilleruihumalassa ajavia. Jos saat siis vakio lääkityksen ja hyvässä lykyssä vielä työkyvyttömyyseläkkeen niin unosda autoilu lopuksi elämää laillisesti ainakin.

      • höpö_höpö

        Höpö höpö.


      • hohhoijaajahöpöhöpö

        Mistähän olet moista höpöhöpöä keksinyt? Ei todellakaan mene ajo-oikeus jos syö esim. neuroleptejä. Toki voi riippua tapauksesta.


    • kyllä-menee

      Ajoterveysvaatimukset eivät täyty, jos henkilöllä on: 1)vakava psyykkinen häiriö; tai2) vaikeapsyykkisen kehityksen häiriö.
      Ajoterveysvaatimukset eivät täyty, jos henkilö käyttää säännöllisesti keskushermostoon vaikuttavia lääkärin määräämiä lääkkeitä, jotka hoitavan lääkärin arvion mukaan haittaavat ajoturvallisuutta. Eli lääkärille sanoo vastaan tai suututtaa sen niin lähti heti ilmoitus poliisille jotta tämä ei varmaan hänen mielestään tarvitse korttia tässä tilanteessa. Kortti lähtee ja on sinun velvollisuus tapella se takaisin hankkimalla erikoislääkärin paprut jos joku niitä kirjoittaa toisen lääkärin jo suositellessa ajooikeuden menetystä.

      • höpö_höpö

        Älä jauha paskaa vaan anna linkkiä mistä revit tuota soopaa. Jos se on omasta päästäsi, niin silloin ei sitä linkkiä löydy.


      • höpö_höpö
        höpö_höpö kirjoitti:

        Älä jauha paskaa vaan anna linkkiä mistä revit tuota soopaa. Jos se on omasta päästäsi, niin silloin ei sitä linkkiä löydy.

        Siis voihan se toki olla mutta ei se ajo-oikeus automaattisesti mene, toisinkuin tuolla ylempänä väitetään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe