Isäni velat

velka_hommat

Isäni, jota en koskaan eläessäni tuntenut, kuoli 3,5 vuotta sitten.
Minä olin ainut osallinen pesään ja minusta tuli täten pesänhoitaja. Teetin perukirjan ja perintöä ei jäänyt, koska velkoja oli monta kertaa enemmän kuin vainajalla varoja.
Minulle sanottiin, että velat eivät periydy mutta koska olen ainut joka voi käyttää vainajan tiliä (erillisellä valtakirjalla), niin minun pitäisi periaatteessa jakaa tilin rahat velkojien kesken.
En ymmärtänyt tästä prosessista mitään ja se jäi sitten lopulta tekemättä, kun mistään suunnasta ei tullut pyyntöjä asian tiimoilta. Ainakaan kukaan velkoja ei ottanut minuun yhteyttä.
Eli mitä noille veloille tapahtuu? Missä vaiheessa ne vanhenevat? Velkojina on kaikkea operaattoreista kaupunkiin. Isäni oli myös edunvalvonnassa joten pikkuhiljaa aloin ajatella, että ehkä edunvalvoja on hoitanut tämän homman.

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Somerotar

      Hyvä mies! Varaa aika kunnalliselle oikeusaputoimistolle, siellä on lakimies kohtuullisella tuntitaksalla. Saat selville, mihin olet vastuissa. Periaatteessa, jos olisit hoitanut asiat ajallaan, olisit irti kaikista isäsi veloista. Velat eivät periydy jälkeläisille, mutta asiat olisi pitänyt hoitaa jo perunkirjoituksen yhteydessä. Siis selvitä ehdottomasti oikeudellinen asemasi niin pian kuin suinkin.
      Pane asiasi kuntoon. Epätietoisuus on pahinta.

    • Turhaan menit perunkirjoitusta tekemään. Yksinkertaisinta olisi ollut, että olisit jäänyt passiivisena sivuun koko touhusta. Tällöin sinulle ei olisi seurannut vastuuta veloista eikä mistään muustakaan. Täältä löytyy 8 vuotta sitten laatimani selvitys: http://keskustelu.suomi24.fi/t/4833573/vaikea-tilanne-pesanselvitykseen-liittyen#comment-25692689

      ^^koska olen ainut joka voi käyttää vainajan tiliä (erillisellä valtakirjalla), niin minun pitäisi periaatteessa jakaa tilin rahat velkojien kesken.^^

      Keneltähän se valtakirja mahtaa olla? Pesässä on siis muitakin osakkaita sinun lisäksesi, kun kerran valtakirja on tarvittu. Miksi ryhdyit hommaan, kun et vainajaa koskaan tavannut?

      Perintökaaren 23 luvussa säädetään kuolleen henkilön ja pesän velasta. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040#L21

      Velat vanhentuvat lähtökohtaisesti kolmessa vuodessa, jollei vanhentumista katkaista, joten ehkäpä ne ovat jo vanhentuneet.

    • Äitisiolisipitänytker

      Niin mikset häntä tuntenut?

    • HylättyJaKatkera

      Oliko isäsi samalainen paskahousu ja mitätön luuseri kuin edesmennyt artisti nimeltään Kari Tapio, hän hylkäsi myös yhden oman lapsensa täysin.

      • isänioliköyhä

        Kari tapio oli rahamies ei luuseri ja noillahan tähdillä on niitä tenavia siellä sun tuolla monellakin nyt karalahdella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      58
      2392
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      75
      1999
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      229
      1915
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1757
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1671
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1639
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1534
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe