Kesäkuun alussa ilman mitään traumaa kipeytyi vasen solisluu. Alussa kipu oli levossa, mutta tässä kuukausien saatossa kipu on vain pahentunut. Nykyään särkee koko ajan, käden liikuttaminen vain pahentaa entisestään kipua. Kättä ei pysty nostamaan hartian tasoa ylemmäs, siitä voi vain haaveilla...
Olen n.10krt käynyt fysioterapeutilla, joka on hieronut hartioita, mutta ei ole mitään vaikutusta, kipu vain jatkuu.
Fysioterapeutti sanoi, että ei voi enempää auttaa, ja kirjoitti lääkärille selosteen, että mitä on tehty, joka ei ole auttanut.
UÄ-hoitoakin on kokeiltu, ei auta, voltarenia ja särkylääkkeitä olen kokeillut viikon, ei tehoa.
Fysioterapeutti kirjoitti lausuntoon:
Liikkeistä rintalihaksen venytyys ja yr. akt/pass abd tekevät kipua. Crossarm -/ . AC-nivelen palpointi arkaa. Löydökset viittaavat AC-niveleen.
Osaisiko joku hieman suomentaa tätä?
TK-lääkärillä olen käynyt, ja koko olkapää on röntgen kuvattu, ei ole mitään.
Lopulta kävin yksityisellä lääkärillä, ja se laittoi lähetteen kirurgille / ortopedille. Jos olisi toive, että olkapää magneettikuvattaisiin. Nyt odotan kutsua kirurgille / ortopedille.
Voisiko joku kertoa mitä magneettikuvauksessa tehdään? Laitetaanko varjoainetta, miltä se tuntuu?
solisluu ac-nivel
4
2279
Vastaukset
- weightoftheworld
Hei! kuulostaapa tutulta, tosin itselläni on oikealla puolen ja trauman seurauksena rikkoutunut ac-nivel. Olkalisäke-solisluunivel voi kyllä kipeytyä muutenkin kuin trauman seurauksena, esim kalkkeuman, jänne-/jännetupentulehduksen ja niveltulehduksen takia. Mulla tuo loukkaantuminen aiheutti paitsi nivelsiteiden repeytymisiä, myös tulehdustilan (inflammaation, ei infektioa), joka levisi myös epäkäslihakseen sekä rintalihaksen ylä-ulko-osaan ja olkalihaksen etu- ja sivulohkon yläosaan. Siihen söin sitten melkoiset kuurit tulehduskipulääkkeitä ja tehtiin kaikenlaisia hoitoja (akupunktio, kylmä/kuuma, ultraääni, mikrovirta, hieronta, liike- ja voimaharjoitteet).
Kaikkein eniten on vaatinut se, että on jaksanut pitää huolta nivelestä ja sen tukilihaksista nyt yli kymmenen vuotta. Kylmä kipeyttää, staattiset asennot kipeyttää, väärät nostotekniikat kipeyttää ja jo alle kuukauden treenaamattomuus kipeyttää. Treenaaminenkin kipeyttää aluksi, mutta helpottaa kun vain malttaa jatkaa, eikä antaudu kivulle. Yksi tärkeä tekijä on se, että tietää mistä kipu on peräisin, ja että se kuuluu asiaan. Säännöllisellä kuntosalitreenillä (3-4x/vko) on tuo vaiva pysynyt aika hyvin aisoissa, eikä haittaa normaalielämää, työtä tai harrastuksia. Heittolajit ja tennis/squash/sulkis (kaikki olan yli tulevat lyönti/heittoliikkeet) ovat kiellettyjen listalla, mutta esim frisbeegolfia voin harrastaa, kun muistaa hyvän lämmittelyn ja heittotekniikat. Salilta olen saanut kaupanpäälle muutakin ;)
Leikkaushoitoa ei nykyisellään juuri enää suosita, koska siitä kuntoutuminen edellyttää pitkää ja ehdottoman säntillisesti noudatettua terapiaa, johon potilaat ovat tähän saakka sitoutuneet aika huonosti, jolloin vaiva on uusiutunut ja kallis leikkaus ollut käytännössä turha. Urheilijoiden kohdalla ennuste on ollut parempi. Käytännössä leikkausta edes harkitaan, jos vaiva uhkaa viedä työkyvyn, kaikki muut keinot on jo kokeiltu, leikkauksella saavutetaan sellaista etua mitä ei muuten voida saada ja potilas on valmis maksamaan leikkauksen itse (yksityissektorilla). Magneettikuva on hyvä tapa nähdä myös pehmytkudosvauriot itse nivelen ympärillä ja sisällä. Varjoainetta ei välttämättä tarvita ja kuvaushan on itsessään kivuton.- weightoftheworld
Linkki unohtui, joten tuossa se: http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50099
- eikukaanjoopajoo
Jos kättä ei saa nostettua ylös, tuskin kyse pelkästään AC nivelestä. Trauman jälkeen sen vois ymmärtää, muttei tuollaisessa kipeytymisessä.
- acn
Olkapäähän on kokeiltu mobilisointia, ei ole auttanut. 5kk olen päivittäin jumpannut olkapäätä fysioterapeutin ohjeiden mukaan, ei ole vaikutusta.
Kysyisin, että missä kohdin bursa sijaitsee olkapäässä?
Fysioterapeutti oli diagnoosiksi kirjoittanut muu bursan infektio, mitä se tarkoittaa?
Nyt on levossa alkanut tuntua kipua myös olkapään ulkosivulla?
Eräs ihminen sanoi, että siinä on se kiertäjänkalvosin.
Millaiset oireet tässä kiertäjänkalvosimen tulehduksessa tai bursan tulehduksessa on?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841390Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 901115
- 81975
- 82971
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v68866Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841