Vaikeus saada kieltenopettajan sijaisuuksia

Kieltenope_heittopussina

Hei!

Valmistuin 4 vuotta sitten kieltenopettajaksi (FM). Olen ennen valmistumista sekä sen jälkeen tehnyt pelkkää pätkätyötä.

Olen joustanut ja tehnyt mitä vain sijaisuuksia mitä on tarjottu. Työstäni olen saanut
aina hyvää palautetta.

Tein pari vuotta sijaisuuksia kotipaikkakunnallani, ja siellä sijaisuuksia oli tosi vähän tarjolla. Muutin isommalle paikkakunnalle, ja sain heti lyhyitä sijaisuuksia. Ensimmäisen pidemmän sijaisuuden uudella paikkakunnalla sain sattuman kaupalla.


Tämä viimeisin työpaikkani oli vuoden mittainen kieltenopettajan sijaisuus. Olin aika varma, että nyt pidempien pätkien varmaankin helpottuu, kun olen näinkin kauan ollut yhdessä koulussa. Mutta ei. Kovan työnhaun ja rehtoreille avointen hakemusten lähettelyn jälkeen huomasin tänä syksynä taas olevani työtön. Taasko pitää aloittaa sama päivän sijaisena oleminen eri kouluissa vieraalla paikkakunnalla.

Olen hakenut kieltenopettajan sijaisuuksia (siis ihan päivän sijaisuuksista pitempiin) alakoulun puolelta, mutta minulle tarjotaan vain luokanopettajan sijaisuuksia.

Olen tehnyt luokanopettajan sijaisuuksia epäpätevänä, ja ne ovat olleet aika raskaita. Luokanopettajan työ on sijaiselle hyvin raskasta, kun ei tunne oppilaita ja on joka viikkoa eri koulussa. Luokanopettajan työ ei ole minua varten, mutta olen mainio kieltenopettaja (onhan minulla siihen koulutus ja kokemustakin!) Silti näitä pitäisi kuitenkin ottaa vastaan...huoh.

Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä te muut työttömät aineenopettajat teette? Teettekö kilttinä mitä vaan sijaisuuksia vuodesta toiseen. Miten jaksatte?

Olen kyllästynyt heittopussina olemiseen. Kilttinä ja tunnollisena ihmisenä olen tehnyt luokanopettajan sijaisuuksiakin, mutta tuntuu että mitä järkeä niitä on tehdä kun en halua luokanopettajaksi? Ei niistä ole vielä tähänkään saakka mitään kieltenopettajan sijaisuutta poikinut.

Lyhkäisten päivän sijaisuuksien tekeminen, tai edes vuorotteluvapaan sijaisena vuoden oleminen ei siis todellakaan auta saamaan mitään pidempää ainakaan samasta koulusta. Kuinka kauan olette muut jaksaneet tehdä päivän sijaisuuksia pätevänä opettajana? Hankala suunnitella elämää yhtään eteenpäin kun on joka viikkoa eri kouluissa töissä.

Olisin kiitollinen jos muilla olisi antaa näkökulmia tähän hankalaan aineenopettajien tilanteeseen.

3

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kieltenopettajatar

      Kieltenopettajien tilanteesta kertonee jotakin se, että eteläsuomalaisessa 30 000 asukkaan kaupungissa syyslukukauden pituiseen sijaisuuteen oli melkein 30 muodollisesti kelpoista hakijaa. Osalla heistä luonnollisesti oli työ olemassa, mutta suurimmalla osalla uskoakseni ei ollut.

      Kieltenopettajalla on kuitenkin se suuri etu, että kielitaidolla on hyvät mahdollisuudet työllistyä moneen muuhunkin hommaan kuin luokan eteen.

      • ketjun_aloittaja

        Kiitos viestistäsi. Olet oikeassa siinä, että kieltenopettajien kannattaa ehdottomasti etsiä töitä myös muilta aloilta. Monesti täytyy kyllä lisäkouluttautua, mutta ei kait siinä.

        Monet juuri muuttavat Etelä-Suomeen työn toivossa, mutta eipä niitä töitä välttämättä ole tarjolla jos ei ole suhteita tai ole mukana politiikassa. Ainakaan pidempiä pätkiä.

        Suomessa on niin paljon YT-neuvottelujakin ollut ja porukkaa työttömänä, että varmasti on vaikea päästä töihin johonkin suureen yritykseen tässä vaikeassa taloustilanteessa. Monet tämmöisissä suurissa yrityksissäkin vain siirtyvät yrityksen sisällä toiseen tehtävään, ja näin eivät joudu edes olemaan työttömänä.

        Mutta eipä auta sekään, että päivittelee tätä taloustilannetta. Ei auta kuin kouluttautua toiseen ammattiin, jos ei pidempää pätkää ala löytymään.

        Taitaapa olla melkein niin, että vain lääkäreille ja sairaanhoitajille on oikeasti kokopäiväistä työtä tarjolla. Huolestuttavaa on se, että suurin osa esim. myyjienkin työpaikoista ovat osa-aikaisia! Osa-aikaisten ja matalapalkkatöiden määrä vaan kasvaa ja kasvaa.

        Tämä nyt menee hieman ohi varsinaisen aiheen, mutta entäpä elinkustannekset esim. pk-seudulla vaikka nyt luokanopettajan palkalla?

        Vuokrat ja elinkustannekset ovat Etelä-Suomessa huimia. Mutta täällä on myös enite työmahdollisuuksia. Esim. vuokra 1000e pienestä kaksiosta pk-seudulla, ja siihen päälle ruokaostokset ja muut laskut ja pakolliset menot, kk bussilippu.

        Miten kukaan voi elää pk-seudulla alle tai vähän päälle 2000e tuloilla, jos on näin kallista. Ja siis 2200 kun on se luokanopettajan palkka suunnilleen, jos niitä töitä tässä alkais tekemään kun niitä kerran on tarjolla. Sehän tarkoittaa sitä, että pitää melkein koko elämä asua vuokralla, ei tosta mitään asuntolainoja kyllä makseta pois. Tai maksaa, mutta sitten ei voi 20 vuoden aikana tehdä mitään matkoja tai ostaa mitään ylimääräistä. No joo...saa nähdä kuinka moni nuori lähtee täältä Suomesta menemään.


    • Muidiri

      Pätkätyöt näyttävät tosiaan olevan nykyään Suomessa (ja ehkä muuallakin länsimaissa) ennemmin normi kuin poikkeus. Mielestäni kuvauksesi perusteella olet tehnyt kaiken niin hyvin kuin mahdollista. Ottanut kaikki paikat vastaan ja hoitanut työn mahdollisimman hyvin. Eräällä tavalla voi olla vain huonoa tuuria ettei sinua ole valittu vakituiseen työsuhteeseen.

      Itse olen myös aineenopettaja ja kun tein sijaisuuksia otin vastaan kaikki mahdolliset tarjoomukset. Lähes aina niistä kouluista sai myöhemmin hommia. Jos kieltäytyi ei soitettu enää koskaan. Luokanopettajan hommia ei koskaan edes tarjottu, mutta olisin kieltäytynyt niistä kun eivät ole omaa alaa.

      Omat työkuvioni tähän asti. Tein aluksi yhteensä 1,5 kuukauden verran sijaisuuksia (ynnään tässä kaikki tipoittaiset sijaisuudet yhteen). Sitten sain noin puolen vuoden vuorotteluvapaan sijaisuuden. Tämä vaati muuttamista aivan toiselle paikkakunnalle. Kyseinen sijaisuus ei ilmeisesti ollut monenkaan muun mielestä houkutteleva. Tämä siksi koska sijainti oli juuri niin kaukainen, että se vaati muuttamista. Lisäksi isoja yliopistopaikkakuntia ei ollut lähellä (joten hakijoita ei ollut kovin paljon) ja lisäksi se alkoi vaikeasti ennen kevätlukukautta jolloin monilla oli vielä entinen työsuhde päällä. Kun tämä sijaisuus oli ohi sain osittain tuurilla (kaikki muut valitut peruivat, minua ei ollut alunperin edes haastateltu) vuoden pestin joka vaati taas muuttamista erittäin kauas paikkaan jota monet voisivat luonnehtia syrjäseuduksi. Sitten vuoden jälkeen sain ko. paikalta vakituisen työn joka edelleen jatkuu.

      Tajuan että moneen muuhun aloittelevaan opettajaan verrattuna minun työhommani ovat menneet aika sujuvasti. Mutta ei johtuen omista ansioista vaan lähinnä hyvällä tuurilla ja sillä että olin valmis muuttamaan aivan minne vaan.

      Mielestäni jos et halua luokanopettajan sijaisuuksia ja ne eivät johda oman aineen opettamisen sijaisuuksiin niin voit aivan hyvin kieltäytyä niistä. Lisäksi toinen juttu jota voisit harkita olisi se, että suostuisit muuttamaan työn perässä oli työpaikka missä tahansa. Jos olet ns. periferiassa vaikka pari-kolme vuotta töissä, niin sitten papereissasi on se työkokemus ja voit hyvällä tuurilla päästä hivuttautumaan takaisin etelään päin tai minne päin maata haluatkin :).

      Olet käyttänyt monta vuotta elämästä tämän koulutuksen hankkimiseen. Ehkä siis parempi vaihtoehto kuin opiskeluihin palaaminen, on todellisuuden hyväksyminen. Että tässä sitä ollaan ja tällaista elämä on, koska yhteiskunta on tällainen. Pätkätyöt ovat hyvin monen ihmisen elämänmuoto. Mutta aiemmasta ajasta on jäljellä mielihalu vakituiseen työpaikkaan. Nämä ovat kuitenkin harvinaisuuksia nykyajassa. Ehkä kestää vielä pari vuosikymmentä ennen kuin pätkätyöt eivät enää ahdista ihmisiä kun mitään muistoa edeltävästä ajasta ei ole. Yleensä ideaalit kestävät muutaman vuosikymmenen kauemmin kuin todellisuus. Toisaalta mikä minä olen puhumaan, että älä ahdistu, kun itselläni on vakityö.

      Jos hieman teoriaa, niin jo 1800-luvulla esim. John Ruskin ja Emile Durkheim havainnoivat, että nouseva teollistunut kulutusyhteiskunta sisältää kummallisia piirteitä. Toisaalta se on nostanut kansakuntien ja tavallisten ihmisten varallisuustasoja, mutta toisaalta teollisuus oli jo tuolloin alkanut valmistaa aivan turhia tuotteita. Näille tuotteille luotiin kysyntä, eli ihmisille siis luotiin turhia tarpeita. Vaikka tämä asia siis havainnoitiin kys. tutkijoiden toimesta jo tuolloin, niin se ei kuitenkaan johtanut siihen asiat olisivat muuttuneet.

      Nyt elämme sitten maailmassa jossa ihmiset ovat jo varmaan kymmenen sukupolven ajan länsimaissa syntyneet tilanteeseen, jossa näitä turhia tarpeita pommitetaan meille lapsesta saakka. Ja ajattelemme että tavaroilla ja materialla voi jotenkin saada hyvän elämän. Sitten meillä on jotain ihmeellisiä elämän unelmia ja toiveita. Kaikki nämä ovat mielestäni turhia. Eikä näitä ollut olemassa nykymielessä esim. 1600-luvulla. Silloin ei uskottu edistykseen tai jatkuvaan itsekehitykseen. Mutta nykyään ihminen on tyytymätön jos hän ei pyri joihinkin loppupeleissä materialistisiin tavoitteisiin (joita esim. matkailukin mielestäni edustaa).

      Kun kirjoitit siitä miten kallista pk-seudulla on asua ja miten koko hommassa ei ole eräällä tavalla järkeä, koska palkka menee elämiseen eikä ole rahaa mihinkään muuhun... Niin miksi rahaa pitäisi olla mihinkään muuhun? Miksi pitäisi olla muita tarpeita kuin välitön eloonjäänti? Mistä nämä tarpeet ovat tulleet? Kuka ne on meidän aivoihimme ladannut? Ovatko ne oikeasti todella meidän omia tarpeitamme?

      Jos vain hyväksyy todellisuuden sellaisena kuin se on, niin sitten voi vain katsoa maailmaa ja todeta että okei, minulla ei ole mahdollisuutta elämään jossa asun Helsingin keskustassa. Minulla on varaa asua vuokralla lähiössä ja palkalla tulen juuri ja juuri toimeen. Miksei tämä sitten ole tarpeeksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      459
      3369
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      451
      3277
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      135
      2918
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2242
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2110
    6. 187
      1460
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1367
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1246
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      86
      1232
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1060
    Aihe