Vaikeus saada kieltenopettajan sijaisuuksia

Kieltenope_heittopussina

Hei!

Valmistuin 4 vuotta sitten kieltenopettajaksi (FM). Olen ennen valmistumista sekä sen jälkeen tehnyt pelkkää pätkätyötä.

Olen joustanut ja tehnyt mitä vain sijaisuuksia mitä on tarjottu. Työstäni olen saanut
aina hyvää palautetta.

Tein pari vuotta sijaisuuksia kotipaikkakunnallani, ja siellä sijaisuuksia oli tosi vähän tarjolla. Muutin isommalle paikkakunnalle, ja sain heti lyhyitä sijaisuuksia. Ensimmäisen pidemmän sijaisuuden uudella paikkakunnalla sain sattuman kaupalla.


Tämä viimeisin työpaikkani oli vuoden mittainen kieltenopettajan sijaisuus. Olin aika varma, että nyt pidempien pätkien varmaankin helpottuu, kun olen näinkin kauan ollut yhdessä koulussa. Mutta ei. Kovan työnhaun ja rehtoreille avointen hakemusten lähettelyn jälkeen huomasin tänä syksynä taas olevani työtön. Taasko pitää aloittaa sama päivän sijaisena oleminen eri kouluissa vieraalla paikkakunnalla.

Olen hakenut kieltenopettajan sijaisuuksia (siis ihan päivän sijaisuuksista pitempiin) alakoulun puolelta, mutta minulle tarjotaan vain luokanopettajan sijaisuuksia.

Olen tehnyt luokanopettajan sijaisuuksia epäpätevänä, ja ne ovat olleet aika raskaita. Luokanopettajan työ on sijaiselle hyvin raskasta, kun ei tunne oppilaita ja on joka viikkoa eri koulussa. Luokanopettajan työ ei ole minua varten, mutta olen mainio kieltenopettaja (onhan minulla siihen koulutus ja kokemustakin!) Silti näitä pitäisi kuitenkin ottaa vastaan...huoh.

Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä te muut työttömät aineenopettajat teette? Teettekö kilttinä mitä vaan sijaisuuksia vuodesta toiseen. Miten jaksatte?

Olen kyllästynyt heittopussina olemiseen. Kilttinä ja tunnollisena ihmisenä olen tehnyt luokanopettajan sijaisuuksiakin, mutta tuntuu että mitä järkeä niitä on tehdä kun en halua luokanopettajaksi? Ei niistä ole vielä tähänkään saakka mitään kieltenopettajan sijaisuutta poikinut.