Suomi on hyvä maa - nyt on nähtävä kokonaisuus

kaiken ongelmakeskeisyyteen keskittymisen yli.
Meillä on nyt toimiva hallitus, sen päätöksentekokyky on testattu.
Elämme oikeusvaltiossa sen suomin velvoittein ja oikeuksin, perustuslain turvassa.
Täällä kaikkialle voidaan toimittaa hyödykkeitä, ruokaa, vesi on puhdasta ja melkein kaikilla on asunto. Luonto on puhdas, viljatkin ovat suomalaisia, jne.

Se, että keskitymme koko ajan kielteiseen debaattiin, niin talouden tilasta kuin tänne hakeutuneiden ihmisten problematiikasta, ei voi olla vaikuttamatta meihin kuormittavasti. Meillä on ammattilaiset hoitamaan / ratkomaan ed. mainittuja asioita.

Vaikka on ongelmia, täällä on NYT turvallista nautitaan tästä kaikesta hyvästä mitä isänmaallamme on kaikille tarjota.

52

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On kai helpomi löytää jutun jurta kun tuo esille jotain problematiikkaa. Jos kaikki on hyvin ja meillä on hieno maa ja hieno kansa ja ongelmista suurin on kun naapuriin muutti perhe jossa musiikki soi täysillä ja naapurin tupakansavu tunkeutuu mun partsalle ja niin edelleen....niin mistä me oikein puhuttaisiin?

      Ja sitten asiaan:
      Suomi on tosi hieno maa. Ruotsi myös. Kaikki toimii ja vanhaksi eletään. Olemme kaikissa tutkimulsissa ihan kymmenen parhaan joukossa, siis miten hyvä täällä on elää.

    • eppu2

      Totta turiset.
      Joskus vaan hiipii tukan alle ajatus. Kuinka kauan?
      Muistutan usein itseäni siitä, että kaikki on hyvin nyt.
      Ei kuitenkaan voi elää kun tätä hetkeä, emme voi ahnehtia tulevaisuutta, vaikka kuinka haluaisimme.
      Voimme vaan yrittää elää niin, että huomennakin olisi hyvin.
      Pienistä asioista me usein valitamme.
      Maailmalla myrskyt jyllää ja laineet lyö tänne asti.
      Tuo sana NYT, se on oikein hyvä ja paikallaan.

      • 1eero

        Samallaista on kuin tähänkin asti, minusta on ruvenna tuntumaa siltä jos kuuntelee liikaa lamakeskuteluja että kirjoituksia nii ihan siinä lamantuu.


      • eppu2
        1eero kirjoitti:

        Samallaista on kuin tähänkin asti, minusta on ruvenna tuntumaa siltä jos kuuntelee liikaa lamakeskuteluja että kirjoituksia nii ihan siinä lamantuu.

        Joo, pitäisi pohtia välillä hyviäkin puolia.
        Tiedotusvälineet syytää nyt vain elämän nurjaa puolta.
        Niinhän sitä sanotaan, että kun tarpeeksi kauan jotain asiaa jankuttaa, ihmisten mielissä se muutuu todeksi, vaikkei sitä olisikaan.


      • kylmätotuus
        eppu2 kirjoitti:

        Joo, pitäisi pohtia välillä hyviäkin puolia.
        Tiedotusvälineet syytää nyt vain elämän nurjaa puolta.
        Niinhän sitä sanotaan, että kun tarpeeksi kauan jotain asiaa jankuttaa, ihmisten mielissä se muutuu todeksi, vaikkei sitä olisikaan.

        Suomessa media suoltaa vain negatiivisia uutisia.
        Paljon hyviäkin asioita on, mutta ne eivät ylitä mediakynnystä.

        Jo vuosia sitten tehtiin tutkimus, jossa vertailtiin eri maiden medioita.
        Suomi oli selvä ykkönen huonojen uutisten julkistamisessa.

        Arvi Lind esiintyy videossa "Hyviä uutisia", mutten sitä nyt löytänyt.

        Medialla on valtava mahti vaikuttaa ihmisten maailmankuvaan.
        Ja kuten totesit jatkuvalla manipuloinnilla voidaan luoda mielikuvia, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.


    • Täällä on hyvä elää. Toimeentulo turvattu eläkeläisillä ja työttömilläkin. Niin ei ole ihan joka paikassa. Olen hyvin tyytyväinen että olen saanut syntyä suomeen.
      Sukulainen muutti jenkkeihin, heillä menee hyvin, vievät suomalaista osaamista maailmalle. Kertoivat että moni asia on täällä paljon paremmin.

      • Tuo on hyvä kommentti, että jostain asiasta liian pohdinnan tai esillä olon jälkeen tulee totta.
        Tarkoitan aloituksella myös maan taloustilanteeseen tapahtuvaa vaikutusta, kun luodaan epävarmuuden ilmapiiri kotimainen kysyntä hiipuu varovaisuuden takia, myös niillä joilla on normaali tilanne eli töitä.
        On niin isoista asioista kyse...........
        Naapurimaista sekä Ruotsilla, Tanskalla, että Venäjällä on omat vaikeutensa


      • eppu2
        kawe kirjoitti:

        Tuo on hyvä kommentti, että jostain asiasta liian pohdinnan tai esillä olon jälkeen tulee totta.
        Tarkoitan aloituksella myös maan taloustilanteeseen tapahtuvaa vaikutusta, kun luodaan epävarmuuden ilmapiiri kotimainen kysyntä hiipuu varovaisuuden takia, myös niillä joilla on normaali tilanne eli töitä.
        On niin isoista asioista kyse...........
        Naapurimaista sekä Ruotsilla, Tanskalla, että Venäjällä on omat vaikeutensa

        Niin se on negatiivisuus tarttuu, koska vain siitä puhutaan mikä on huonosti.
        Onko se niin, että positiiviset uutiset keräävät pienemmän kuulijakunnan.
        Toisinaan sitä miettii, tätä ylenmääräistä hallituksenkin haukkumistakin.
        Se alkoi heti, melkein ennen kuin olivat istumaan kerennyt.
        Kukakohan sillä paikalla sitten pärjäisi niin, ettei ainainen räksytys kuuluisi.
        Ovatko asiamme kuitenkin niin hyvin, että joutavistakin valitetaan.


    • de-meter

      "Se, että keskitymme koko ajan kielteiseen debaattiin, niin talouden tilasta kuin tänne hakeutuneiden ihmisten problematiikasta, ei voi olla vaikuttamatta meihin kuormittavasti. Meillä on ammattilaiset hoitamaan / ratkomaan ed. mainittuja asioita."

      En tiedä muista, mutta oma tapani suhtautua isoihin asioihin on lähestyä niitä negaation pohjalta ja lähteä siitä rakentamaan uutta. Ei mitenkään hyvä asenne hengen nostatukseen, mutta saattaa joskus palvella muuten, vaikka muistuttamalla realiteeteista.

      En oikein usko, että epäkohtien näkijät ja niiden esille tuojat olisivat välttämättä tyytymättömiä oloihinsa. Voi olla niinkin, että he vain tahtoisivat jakaa, lisätä muidenkin hyvinvointia ja turhautuvat, kun esteet tuntuvat liian suurilta.

      Itsetyytyväisyys johtaa helposti sokeuteen ja välinpitämättömyyteen ja se on mielestäni vaarana silloin, kun painotetaan liikaa sitä, mikä on hyvää, koska osa meistä jää aina siitä osattomaksi.

      Silti olen samaa meiltä siitä, että voimme olla ylpeitä omasta kotimaastamme ja muistaa, miten onnekkaita me lopulta olemme. Eli Kennedyn sanoin: "älä kysy, mitä maasi antaa sinulle vaan kysy, mitä sinä annat sille" (vapaasti muistettuna)

    • 1eero

      Poikkeaako Suomalaiset vertailussa tyytyväinen tyytymätön, yleisempi tapa on valittaa jos onkin niin valittaja saa hyvän mielen valittaessaan. Sairas valittaa kanssa ihmisille hakeakseen myötätuntoa, köyhä köyhyttään saamatta mitään.
      Harvemmin tuodaan esiin kuinka hyvin minulla on ehkä siksi kun tuntuu päivänselvältä mutta negatiivinen puoli ei ole päivänselvä.

    • Toivottavasti aloittaja huomaa valittavansa.

      Olen pitkälti, mutta enimmäkseen samaa mieltä nimmari de-meterin kanssa.

      Jos on kyky ymmärtää, on valittaminen viisasta.
      Ymmärrys syntyy kyvystä luokitella epä-kohdat oikein.
      Turhan-päiväinen höpötys valittamisesta on asia, johonka minä en pysty sortumaan koskaan, muuten kuin tahallani.
      Tökkimällä läpeensä-tyytyväisiä, olen osaltani ollut luomassa Suomea joka tänään on.
      Saisinpa vain nuorisomme hereille höpö-huumastaan.
      Ynähtävät valittaen vain kun...
      Suomi on alkanut sortua hautani päälle.

      H.

      • de-meter

        Olipa mieluista kuulla, että nimimerkkini näkemykset herättivät vastakaikua. Kiitos vahvistuksesta, nimimerkki hunksz..)) Sinun sanoillasi kun on sitä taikavoimaa, hyvässä ja pahassa.
        Valittamisella ja kritiikillä on minustakin eroa. Ja kuten 1eero kirjoitti, valittaminen voi myös viedä eteenpäin, ainakin sitä joka valitti...

        Pari kirjoittajaa katsoi, että negatiivisuus tarttuu. Minusta se tarvitsee tartuntapinnan.
        Ja ainakin itselleni käy niin, että jos jonkun näkemys on perusteettoman negatiivinen siihen on suorastaan pakko lisätä positiivinen näkökulma - ja toimii myös toisin päin.
        Ehkäpä aloituksessakin haettiin tätä ?


      • eppu2
        de-meter kirjoitti:

        Olipa mieluista kuulla, että nimimerkkini näkemykset herättivät vastakaikua. Kiitos vahvistuksesta, nimimerkki hunksz..)) Sinun sanoillasi kun on sitä taikavoimaa, hyvässä ja pahassa.
        Valittamisella ja kritiikillä on minustakin eroa. Ja kuten 1eero kirjoitti, valittaminen voi myös viedä eteenpäin, ainakin sitä joka valitti...

        Pari kirjoittajaa katsoi, että negatiivisuus tarttuu. Minusta se tarvitsee tartuntapinnan.
        Ja ainakin itselleni käy niin, että jos jonkun näkemys on perusteettoman negatiivinen siihen on suorastaan pakko lisätä positiivinen näkökulma - ja toimii myös toisin päin.
        Ehkäpä aloituksessakin haettiin tätä ?

        Maailman laajuisestihan tuo on nähtävissä,että negatiivisuus tarttuu, mutta niin tarttuu positiivisuuskin. Siksi sitäkin viljelen.
        Tuo valittamisen ja kriitikin eron esiin tuominen, on hyvä näkökohta.
        Huonojen asioiden esiin tuominen ei välttämättä ole valittamista, niinkin usein tulkitaan.
        Joskus vaan haluaa kertoa, jonkun asian, joskus haluaa saada aikaan keskustelua.
        Silloin, kun valittaminen on viisasta, onko se valittamista ollenkaan, Pelkkä valittaminen on ruikutusta. Viisas valittaminen johtaa siihen, että yrittää myös vaikuttaa. Näin sen näkisin.


      • de-meter
        eppu2 kirjoitti:

        Maailman laajuisestihan tuo on nähtävissä,että negatiivisuus tarttuu, mutta niin tarttuu positiivisuuskin. Siksi sitäkin viljelen.
        Tuo valittamisen ja kriitikin eron esiin tuominen, on hyvä näkökohta.
        Huonojen asioiden esiin tuominen ei välttämättä ole valittamista, niinkin usein tulkitaan.
        Joskus vaan haluaa kertoa, jonkun asian, joskus haluaa saada aikaan keskustelua.
        Silloin, kun valittaminen on viisasta, onko se valittamista ollenkaan, Pelkkä valittaminen on ruikutusta. Viisas valittaminen johtaa siihen, että yrittää myös vaikuttaa. Näin sen näkisin.

        Tuota juuri hain, eppu2. Että epäkohtien esiin tuominen voi olla alku muutokselle.

        Yleinen tyytymättömyys taas on aika hedelmätöntä ja minusta harva meidän ikäinen siihen syyllistyykään. Ollaan tilastojenkin valossa tyytyväistä porukkaa. Ja jos vertailukohtana pidetään sodanjälkeistä aikaa niin juhlaahan tämä on - ainakin aineellisessa mielessä. Henkinen ilmapiiri oli kyllä silloin raikas ja toivoa täynnä.
        Isoja, maailmanlaajuisia uhkia ei ollut näköpiirissä toisin kuin nyt.


      • de-meter kirjoitti:

        Tuota juuri hain, eppu2. Että epäkohtien esiin tuominen voi olla alku muutokselle.

        Yleinen tyytymättömyys taas on aika hedelmätöntä ja minusta harva meidän ikäinen siihen syyllistyykään. Ollaan tilastojenkin valossa tyytyväistä porukkaa. Ja jos vertailukohtana pidetään sodanjälkeistä aikaa niin juhlaahan tämä on - ainakin aineellisessa mielessä. Henkinen ilmapiiri oli kyllä silloin raikas ja toivoa täynnä.
        Isoja, maailmanlaajuisia uhkia ei ollut näköpiirissä toisin kuin nyt.

        "de-meter"

        Valittaen on todettava tiede-miesten todenneen että Kiinasta löytyi bakteeri.
        Johon ei pure viimeisinkään kehitetty penisiliini-tyyppi.
        Sanovat siis jo kauan pelätyn kauhu-skenaarion syntyneen.
        Kiinassa eläimiä ruokitaan runsaasti anti-biooteilla.

        Milloinkahan sitä alkaisi valittaa?
        Silloinko kun Keskon "Siwa" alkaa myydä Kiinalaista nautaa huono-jalkaisille
        vanhuksille :)
        Paradoksi on ilmeinen, eikö vain?

        Miete-lauseesi ei koske sinua erityisesti:)

        "Älä lujasti polje jalkaasi vanha nainen"

        H.


      • Sinun pitää nähdä kokonaisuus, josta kirjoitan ja siihen sisältyy myös negatiivisia asoita, mutta näe loppupäätelmä mikä näkee kotimaamme hyvänä kokonaisuutena elää ja olla.


      • kawe kirjoitti:

        Sinun pitää nähdä kokonaisuus, josta kirjoitan ja siihen sisältyy myös negatiivisia asoita, mutta näe loppupäätelmä mikä näkee kotimaamme hyvänä kokonaisuutena elää ja olla.

        "kawe"

        Kuljin kaukana edelläsi.
        Yritin ilmaista valituksen-aihetta, jonka nykysyisyys tekee, mutta vasta
        tulevaisuus antaa vaikuttaa.
        Eli:
        Milloin on oikea aika valittaa.
        Minulle, eläkeläiselle, hyvä Suomi riittää elämäni loppuun saakka.

        H.


    • ossin

      Kyllähän se ajatusmaailmaan vaikuttaa heti aamusta lähtien kun asiat nähdään vain huonoina ideoina ja osoitellaan niitä epäkohtia ja paljonko multa nyt puuttuu mitäkin.
      Media repii otsikoita vain sillä kuinka paljon ketäkin irtisanotaan ja mistä ikäänkuin oltais tekemässä jotain ennätyksiä irtisanomisissa mihin se muuten vaikuttaa kuin mielialoihin. Mielelläni lukisin vain myönteisiä ja hyviä uutisia vaikka siitä kuinka paljon mikäkin yritys nyt palkkaa uutta väkeä. Enkä tarkoita suuryrityksiä vaan ihan sellaisia kivijalka liikkeitä eli kerrottas menestystarinoita ruohonjuuritasolta lähtien. Mitä tapahtuisi jos irtisanomisuutiset kiellettäisiin kokonaan medialta, koskisiko se sinua mitenkään ? Ei mua kiinnosta montako miljoonaa joku henkilö sai yrityskaupoillaan mielestäni on kuitenkin kyse myyjän ja asiakkaan välisestä kertasuorituksesta ja uutisesta joka vie turhaa palstatilaa paremmilta ideoilta. Toisaalta vois ajatella et valtio saa verotuloja mut hyvinpä nuo aiemmat Nokia miljoonatkin on jo tuhlattu eli se siitä. Joku keksii hyvän idean, - miksei kerrota siitä ja revitä otsikoita. Siitä olen tänään mielissäni et Suomessa on hallitus joka ainakin yrittää tehdä jotain päätöksiä ja panna toimeen jo tehtyjä päätöksiä koko ajan tapahtuu jotain ja varmasti jossain vaiheessa onnistuukin. En tiedä kuinka se minuun vaikuttaa mut se jää nähtäväksi. Olo on kuin jännäriä lukis.
      Tapahtui mitä tahansa hallituksen taholta niin mitä se minuun vaikuttaa ei kiinnosta sillä en voi siihen päätökseen kuitenkaan vaikuttaa, olen senkin hyväksynyt, enkä jaksaisi kiukutellakaan se vasta raskasta olisi. Samanlailla kuitenkin äänestäisin kuin viimeksikin.
      Parempi olla monelle iloks kuin yhdelle suruks.

    • kepuloisetko

      Jopa torvien lässytystä. Kuin olisivat pangolla verovaroin loikovia kepuloisia?Eläkeläisiä kepulivetoinen hallitus sortaa urakalla. mamutus vie talouden lopullisesti kuralle.. Päätä pensaaseen työntää faktoilta vain tollo!

      • ei.tollo

        siinä sinä valittelet


    • kawe

      Lue uusin; Ilkka Remeksen kirjoittama kirja " Jäätyvä helvetti" ja mieti, mitä voikaan tapahtua?

      Mielestäni siinä oli kuvattu tulevaa uhkaa, mutta tietenkin kirjailijan suomalla vapaudella, mutta ei kuitenkaan niin mahdottomalla tapahtumalla. Ainakin oli Putin syrjäytetty, mutta meidän pääministeri oli Sipilä ja Presidentti Niinistö?

      Venäjä voi ja saa aikaiseksi sellaisen kyberhyökkäyksen, että kaikki tietokoneet, puhelimet ja nettiyhteydet sammuu ja myös sähköt, koska he tuhoavat näitä laitoksia, joten Suomi jäätyy kylmyyteen?

      Hyvin oli myös kuvailtu näiden Venäläis-omistuksien tiloja, kuinka siellä sabotoidaan maamme turvallisuus järjestelmiä?

      Itse en pidä mitenkään mahdottomana, että noin ei tulisi käymään, koska Remes on kirjoIttanut aikaisemminkin kirjoja, joissa sitten tapahtuikin niin?

      • Olen Remeksiä lukenut, hänellä on näkemystä ja kykyä havainnoida terävästi yhteiskunnan tilaa laajemminkin. Voi olla etten nyt lue menee viikon unet on nyt hiukka pelottavia uutiset.


    • Kirjoitin viestin, joka poistui. Siinä viittasin Ilkka Remeksen uusimpaan kirjaan " Jäätävä Helvetti".?

      Mielestäni hänen kirjoittamansa voi olla todellakin totta piakkoin, koska hänen aikaisemat kirjansa ovat toteutuneet, osittain.

      Miettikää valmiiksi, jos Suomesta katkeaa sähköt ja kaikki nettiyhteydet? Kenellä on puilla lämpiävä uuni ja ruokaa myös?

      • "Kristiina23"

        Uskoisin sinun päästäsi jotain poistuneen.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Kristiina23"

        Uskoisin sinun päästäsi jotain poistuneen.

        H.

        Kiitos hunksz huomiostasi. Hetkeksi poistuikin jotain, mutta nyt olen aivan valmis lukemaan taas näitä "maailmanparantajia", jotka ratkaisevat sodat siellä jossain?

        Paljon on kirjoitettu (pakolaisista) ja paljon on ilmeisesti jäänyt sanomattakin joltain, mutta tänään juttelin lapsenlapseni kanssa, joka oli jo pelannut jalkapalloa näiden pakolaisten kanssa ja tänään hän ilmoitti, että heidän kouluun tulee 30.11 uusia oppilaita, joilla on erityisopettaja aluksi, mutta pian he ovat mahdollisesti heidän luokallaan.Hän oli iloinen siitä ja minä olin iloinen siitä, että ei kukaan ollut luonnut häneen sellaista ennakkoasennetta näistä maahanmuutajista. Siis syrjintää.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        Kiitos hunksz huomiostasi. Hetkeksi poistuikin jotain, mutta nyt olen aivan valmis lukemaan taas näitä "maailmanparantajia", jotka ratkaisevat sodat siellä jossain?

        Paljon on kirjoitettu (pakolaisista) ja paljon on ilmeisesti jäänyt sanomattakin joltain, mutta tänään juttelin lapsenlapseni kanssa, joka oli jo pelannut jalkapalloa näiden pakolaisten kanssa ja tänään hän ilmoitti, että heidän kouluun tulee 30.11 uusia oppilaita, joilla on erityisopettaja aluksi, mutta pian he ovat mahdollisesti heidän luokallaan.Hän oli iloinen siitä ja minä olin iloinen siitä, että ei kukaan ollut luonnut häneen sellaista ennakkoasennetta näistä maahanmuutajista. Siis syrjintää.

        "Kristiina23"

        Kommenttisi on palannut.
        Toivottavasti päähäsikin.

        Hauskaa että itsellesi tärkeät lapsesi tarvitsevat erityis-opettajaa.
        Muista maksaa itse kaikki.
        Etteivät syyttömät joudu vajavaisten lastesi kanssa ongelmiin.
        He, joidenka lapset pitäisi välittömästi nostaa eliitti-kouluihin.
        Kouluihin, joidenka oppilaita valtio kipeästi tarvitsee.


        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Kristiina23"

        Kommenttisi on palannut.
        Toivottavasti päähäsikin.

        Hauskaa että itsellesi tärkeät lapsesi tarvitsevat erityis-opettajaa.
        Muista maksaa itse kaikki.
        Etteivät syyttömät joudu vajavaisten lastesi kanssa ongelmiin.
        He, joidenka lapset pitäisi välittömästi nostaa eliitti-kouluihin.
        Kouluihin, joidenka oppilaita valtio kipeästi tarvitsee.


        H.

        Hauskaa että itsellesi tärkeät lapsesi tarvitsevat erityis-opettajaa?

        No, mutta hunksz? Oletko lukutaidoton? Kirjoitin lapsenlapsistani.

        Minun lapseni ovat jo melkein sinun ikäisiäsi, no ei aivan, mutta vanhin heistä täyttää kuitenkin joulukuussa 50 vuotta! Nainen (tyttäreni) ja asuu Tanskassa, omistaa talon ja Jaguaarin, mutta vaikka ei ole avio- eikä avoliitossa, niin ei ole lesbokaan, koska on niin omituinen, kuin sinäkin noine mielipiteinesi.

        Harmi, että kirjoitin tuon, koska "korvensanomat" voi tulla kateelliseksi, että joku toinenkin on matkustellut "maailmalla" ja päässyt jopa parempaan ammattiin, kuin Hesarin toimittajaksi?


      • kaenuustakotosin
        Kristiina23 kirjoitti:

        Hauskaa että itsellesi tärkeät lapsesi tarvitsevat erityis-opettajaa?

        No, mutta hunksz? Oletko lukutaidoton? Kirjoitin lapsenlapsistani.

        Minun lapseni ovat jo melkein sinun ikäisiäsi, no ei aivan, mutta vanhin heistä täyttää kuitenkin joulukuussa 50 vuotta! Nainen (tyttäreni) ja asuu Tanskassa, omistaa talon ja Jaguaarin, mutta vaikka ei ole avio- eikä avoliitossa, niin ei ole lesbokaan, koska on niin omituinen, kuin sinäkin noine mielipiteinesi.

        Harmi, että kirjoitin tuon, koska "korvensanomat" voi tulla kateelliseksi, että joku toinenkin on matkustellut "maailmalla" ja päässyt jopa parempaan ammattiin, kuin Hesarin toimittajaksi?

        Olihan tämä hs:n toimittaja hs:n uutisia kuluvalla viikolla telkussa lukemassa. Ohutukkanen mies tuo E.J.


      • de-meter
        Kristiina23 kirjoitti:

        Kiitos hunksz huomiostasi. Hetkeksi poistuikin jotain, mutta nyt olen aivan valmis lukemaan taas näitä "maailmanparantajia", jotka ratkaisevat sodat siellä jossain?

        Paljon on kirjoitettu (pakolaisista) ja paljon on ilmeisesti jäänyt sanomattakin joltain, mutta tänään juttelin lapsenlapseni kanssa, joka oli jo pelannut jalkapalloa näiden pakolaisten kanssa ja tänään hän ilmoitti, että heidän kouluun tulee 30.11 uusia oppilaita, joilla on erityisopettaja aluksi, mutta pian he ovat mahdollisesti heidän luokallaan.Hän oli iloinen siitä ja minä olin iloinen siitä, että ei kukaan ollut luonnut häneen sellaista ennakkoasennetta näistä maahanmuutajista. Siis syrjintää.

        Täällä maalla (Pirkanmaa) pakolaisiin näytään suhtautuvan hyväntahtoisen uteliaasti.
        Irakilaisperheitä asutettiin tyhjään kerrostaloon 8 km:n päähän keskustasta. Vähän heidän tapojaan on ihmetelty, mutta lapset on otettu ilolla vastaan - pelastivathan he lakkautusuhan alla olevan kyläkoulun. Meidän kasu- (=kantasuomalainen) lapset välttyivät pitkältä taksikuljetukselta isoon kouluun.
        Paikallislehtikin on jo ehättänyt haastattelemaan yhtä perhettä. Se onnistui Googlekääntäjän avulla. Elämäntarina kuultiin ja vakuudeksi näytettiin vatsaan ammutun pojan arpi. Ellei lasten kärsimys kosketa niin sitten ei mikään...


      • de-meter kirjoitti:

        Täällä maalla (Pirkanmaa) pakolaisiin näytään suhtautuvan hyväntahtoisen uteliaasti.
        Irakilaisperheitä asutettiin tyhjään kerrostaloon 8 km:n päähän keskustasta. Vähän heidän tapojaan on ihmetelty, mutta lapset on otettu ilolla vastaan - pelastivathan he lakkautusuhan alla olevan kyläkoulun. Meidän kasu- (=kantasuomalainen) lapset välttyivät pitkältä taksikuljetukselta isoon kouluun.
        Paikallislehtikin on jo ehättänyt haastattelemaan yhtä perhettä. Se onnistui Googlekääntäjän avulla. Elämäntarina kuultiin ja vakuudeksi näytettiin vatsaan ammutun pojan arpi. Ellei lasten kärsimys kosketa niin sitten ei mikään...

        "Irakilaisperheitä asutettiin tyhjään kerrostaloon"

        Täällä asutettiin kaupungin tyhjiin kerrostaloihin aivan keskustan tuntumassa, koska heidän aikaisempi hätämajoitus entisessä Hotellissa tuli omistajan taholta tyrmätyksi, koska sinne tulee "vanhusten hyvinvointikeskus"?

        Kauhea vastus oli ensin kaupunkilaisilla pakolaisia vastaan, mutta onneksi kaupunki huomasi, että nyt on hyvä sauma asuttaa tyhjät kerrostalot ja saada jopa vuokraa niistä.

        Jotenkin ihmettelen tuota, että vapaita asuntoja on kaupungilla satoja ja sitten valitetaan, että asuntoja ei saa vähävaraiset, joille kuitenkin maksettaisiin asuntotukea? Vai onko he niitä, jotka eivät osaa hakea tukea, joka heille kuuluisi, joita on mukamas hyvin paljon ja siihen on tulossa mukamas lakimuutos, että kaikki saavat heille kuuluvan tuen, oliko se 2017 alusta alkaen.??

        Minä olen iloinen, että lapsenlapseni ovat iloisia, kun uusia oppilaita tulee ja heillä ei ole ennakkoluuloja näihin uusiin tulokkaisiin. Ovat olleet jo kuulemma pelaamassa "jalista" kentällä!


      • de-meter
        Kristiina23 kirjoitti:

        "Irakilaisperheitä asutettiin tyhjään kerrostaloon"

        Täällä asutettiin kaupungin tyhjiin kerrostaloihin aivan keskustan tuntumassa, koska heidän aikaisempi hätämajoitus entisessä Hotellissa tuli omistajan taholta tyrmätyksi, koska sinne tulee "vanhusten hyvinvointikeskus"?

        Kauhea vastus oli ensin kaupunkilaisilla pakolaisia vastaan, mutta onneksi kaupunki huomasi, että nyt on hyvä sauma asuttaa tyhjät kerrostalot ja saada jopa vuokraa niistä.

        Jotenkin ihmettelen tuota, että vapaita asuntoja on kaupungilla satoja ja sitten valitetaan, että asuntoja ei saa vähävaraiset, joille kuitenkin maksettaisiin asuntotukea? Vai onko he niitä, jotka eivät osaa hakea tukea, joka heille kuuluisi, joita on mukamas hyvin paljon ja siihen on tulossa mukamas lakimuutos, että kaikki saavat heille kuuluvan tuen, oliko se 2017 alusta alkaen.??

        Minä olen iloinen, että lapsenlapseni ovat iloisia, kun uusia oppilaita tulee ja heillä ei ole ennakkoluuloja näihin uusiin tulokkaisiin. Ovat olleet jo kuulemma pelaamassa "jalista" kentällä!

        Olen kuullut sellaistakin, että joskus nämä tyhjät kerrostalot ovat huonokuntoisia ja niiden peruskorjaus tulisi niin kalliiksi että ne kannattaa purkaa ja rakentaa uutta. Tilapäiseen asumiseen ne kai sitten soveltuvat.


      • eppu2
        de-meter kirjoitti:

        Olen kuullut sellaistakin, että joskus nämä tyhjät kerrostalot ovat huonokuntoisia ja niiden peruskorjaus tulisi niin kalliiksi että ne kannattaa purkaa ja rakentaa uutta. Tilapäiseen asumiseen ne kai sitten soveltuvat.

        Täällä myös tyhjiin kerrostaloihin asutettiin pakolaisia.
        Punainen risti maksaa vuokraa sen verran, että asuntoyhtiön kulut peittyvät.


      • de-meter
        eppu2 kirjoitti:

        Täällä myös tyhjiin kerrostaloihin asutettiin pakolaisia.
        Punainen risti maksaa vuokraa sen verran, että asuntoyhtiön kulut peittyvät.

        Kai pakolaisten saapumisessa ja asuttamisessa tulisi pyrkiä tilanteeseen, jossa kaikki voittavat.
        Kertomassani tapauksessa pakolaisia tuli vähän, he tulivat perheenä ja heille oli osoittaa majoitus, joka ei ollut keneltäkään pois. Asuntoihin haettiin kalustusta myös kierrätyskeskuksesta, ei sossun sitoumuksella erikoisliikkeistä. Ja kuten kerroin, kyläkoulun pelastaminen oli luettava heidän ansiokseen. Paikallinen elinkeinoelämä saattaa myös hyötyä heistä ja jos heistä löytyy riittävästi yritteliäisyyttä, he voivat hyvinkin löytää paikkansa työelämässä, vaikka työllisyystilanne nyt on mikä on.


      • eppu2
        de-meter kirjoitti:

        Kai pakolaisten saapumisessa ja asuttamisessa tulisi pyrkiä tilanteeseen, jossa kaikki voittavat.
        Kertomassani tapauksessa pakolaisia tuli vähän, he tulivat perheenä ja heille oli osoittaa majoitus, joka ei ollut keneltäkään pois. Asuntoihin haettiin kalustusta myös kierrätyskeskuksesta, ei sossun sitoumuksella erikoisliikkeistä. Ja kuten kerroin, kyläkoulun pelastaminen oli luettava heidän ansiokseen. Paikallinen elinkeinoelämä saattaa myös hyötyä heistä ja jos heistä löytyy riittävästi yritteliäisyyttä, he voivat hyvinkin löytää paikkansa työelämässä, vaikka työllisyystilanne nyt on mikä on.

        Kunnat hyötyvät ainakin siitä, että heidän maahanmuuttovirastolta saama raha jää miltei asumiskuntaan.
        Tyhjänä nämäkin asunnot olivat.
        Täällä on aikaisemmin tulleita ja sitten nyt tästä ryysiksestä tulleita.
        Tiettävästi n. 300 henkilöä yhteensä.
        Jostain juuri näin summan, että on arveltu tämän kansainvaellukse maksavan Suomelle 59 miljoonaa euron.
        Kyllähän siinä veronmaksajat miinukselle jää kokonaisuutta ajatellen, vaikka osalla kotoutuminen hyvinkin onnistuisi. Näin ajattelisin.
        Liekö tämä sitten sitä hyvinvoinnin tasinkoa noin maailmanlaajuisesti.
        Tämä vanha, heidän kunnioittamansa sheikki puhui tänään TV:ssä rauhan puolesta ja mainitsi senkin, ettei Suomella ole ollut alusmaita.


      • Korppis1
        Kristiina23 kirjoitti:

        Hauskaa että itsellesi tärkeät lapsesi tarvitsevat erityis-opettajaa?

        No, mutta hunksz? Oletko lukutaidoton? Kirjoitin lapsenlapsistani.

        Minun lapseni ovat jo melkein sinun ikäisiäsi, no ei aivan, mutta vanhin heistä täyttää kuitenkin joulukuussa 50 vuotta! Nainen (tyttäreni) ja asuu Tanskassa, omistaa talon ja Jaguaarin, mutta vaikka ei ole avio- eikä avoliitossa, niin ei ole lesbokaan, koska on niin omituinen, kuin sinäkin noine mielipiteinesi.

        Harmi, että kirjoitin tuon, koska "korvensanomat" voi tulla kateelliseksi, että joku toinenkin on matkustellut "maailmalla" ja päässyt jopa parempaan ammattiin, kuin Hesarin toimittajaksi?

        Linjoilla minäkin ; ) Jäi näin yön tunteina aikaa lueskella palstaa. On todella kivaa huomata, että minua kaivataan.

        Kristiina, pakko kysyä, mitä sun tyttäresi puuhastelee siellä Tanskassa?


      • sanotaan.nimimerkki

        Hän myy Jaguareja ja ajaa prätkällä-kin... -vitsiiiiii-

        No emmie tiijä kun en oo palstalainen enkä ihan korvestakaan. Mökkikin on ihmisten ilmoilla.


      • Korppis1
        sanotaan.nimimerkki kirjoitti:

        Hän myy Jaguareja ja ajaa prätkällä-kin... -vitsiiiiii-

        No emmie tiijä kun en oo palstalainen enkä ihan korvestakaan. Mökkikin on ihmisten ilmoilla.

        Minusta tuntuu, että se myy jotain muuta kuin Jaguareja.

        Hollannissa ajelen mieheni sisaren kanssa Bemarilla, joissa on nahka sisustus. Näissä ns. hienoissa menopeleissä on yksi huono puoli, kyytiin sopii hyvin vain kaksi etupenkille. Takapenkkille sopii yksi jos istuu polvet vinossa kun katto on auki, mutta jos katto on kiinni takapenkille sopii vain käsilaukku ;)

        Muuten minulla itsellä on hajoamisvaiheessa oleva Fiat Punto ; )


      • de-meter
        eppu2 kirjoitti:

        Kunnat hyötyvät ainakin siitä, että heidän maahanmuuttovirastolta saama raha jää miltei asumiskuntaan.
        Tyhjänä nämäkin asunnot olivat.
        Täällä on aikaisemmin tulleita ja sitten nyt tästä ryysiksestä tulleita.
        Tiettävästi n. 300 henkilöä yhteensä.
        Jostain juuri näin summan, että on arveltu tämän kansainvaellukse maksavan Suomelle 59 miljoonaa euron.
        Kyllähän siinä veronmaksajat miinukselle jää kokonaisuutta ajatellen, vaikka osalla kotoutuminen hyvinkin onnistuisi. Näin ajattelisin.
        Liekö tämä sitten sitä hyvinvoinnin tasinkoa noin maailmanlaajuisesti.
        Tämä vanha, heidän kunnioittamansa sheikki puhui tänään TV:ssä rauhan puolesta ja mainitsi senkin, ettei Suomella ole ollut alusmaita.

        "Liekö tämä sitten sitä hyvinvoinnin tasinkoa noin maailmanlaajuisesti" (eppu2).

        Noin minäkin ajattelen. Velka ihmisyydelle on maksettava. Nyt tässä muodossa.

        Veikkaan, että kunnat tulevat saamaan valtionavustusta maahanmuuton kustannuksiin myös jatkossa. Kaikkien intressissä on kuitenkin onnistunut kotouttaminen.

        Heh, tuonkin voi lukea meille plussaksi. Emme ole koskaan "riistäneet" kehittyviä maita,
        kun olemme olleet alamaisia itse. Mutta siitä onkin lähdetty uljaaseen nousuun..))


      • Korppis1 kirjoitti:

        Minusta tuntuu, että se myy jotain muuta kuin Jaguareja.

        Hollannissa ajelen mieheni sisaren kanssa Bemarilla, joissa on nahka sisustus. Näissä ns. hienoissa menopeleissä on yksi huono puoli, kyytiin sopii hyvin vain kaksi etupenkille. Takapenkkille sopii yksi jos istuu polvet vinossa kun katto on auki, mutta jos katto on kiinni takapenkille sopii vain käsilaukku ;)

        Muuten minulla itsellä on hajoamisvaiheessa oleva Fiat Punto ; )

        Korppis1

        Muuten minulla itsellä on hajoamisvaiheessa oleva Fiat Punto ; )

        Anteeksi Korppis, että viittasin sinuun, mutta minulla on hajoamassa oleva 27-v vanha Nissan, jonka tyttäreni antoi minulle, muutettuaan Tanskaan. "Kaupan tiskiltä" hän osti Suomesta Jaguaarinsa verovapaasti.

        Yritän olla nyt kommentoimatta lapsieni elämästä, mutta joskus tulee nuo lapsenlapset mieleen, koska tapaan heitä ainakin viikottain.

        Minulle oli iloinen yllätys, kun löysin sellaisen korjaamon, että omistaja sanoi minulle; "sellaista vikaa ei olekaan, jota he eivät pysty korjaamaan"?

        Totta "mooses" pystyvät ja hyvin. Rahastahan se on vain kiinni, mutta olen päätynyt siihen, että mieluummin maksan siitä lisää, kuin ostaisin jonkun halvan "romun", johon ei ole mitään uusittu sitten käyttöönoton jälkeen.

        Tervetuloa Suomen lumiseen maisemaan, sillä siellähän on jo oikein jouluinen tunnelma, mutta saatiin tänne Eteläänkin lunta, mielestäni liikaa, koska kävin juuri autoni putsaamassa tuolta (15 cm)= lumesta, koska maanantaina on taas lasten kouluun vienti yhdeksäksi ja sitten haku ip ja sen jälkeen uimahalliin vienti.

        Jotenkin huvitti tuokin aloitus, kun mies valitti vaimonsa puolesta, että heitä on "pakotettu" lapsensa lapsien hoitajaksi? No, olkoon. Onhan meitä moneksi ja minä ilmeisesti olen se "moni", koska autan lastani kaikin tavoin juuri nyt, koska hänelläkin on noita töitä vihdoinkin! Kuka nämä lapset veisi kouluun ja hakisi sieltä, koska nyky lapset ei kävele 4 km suuntaansa, varppina!


    • att2

      Suomi tänään on nolla kaikessa----kaikessa, talous ja muut, on hetkiä tv jotka ovat hyviä muut nollaa. Maan hallinto on täysin nolla---matka saarnaajat.... .

      Suomi luulee olevan jotain erikoista, koska tavallaan kaikki ovat sisäsiittoisia eurolaulajia

      • att2
        Hyvä, että sinulla kuitenkin "pyyhkii hyvin" siellä' Svedumaassa, mutta jotenkin tuntuu, että et ole kuitenkaan onnellinen sielläkään, koska aina jaksat mollata entistä kotimaatasi. Miksi?


      • Sinäkin att2 olet sitten sisäsiittoinen. Ymmärtääkseni olet suomalainen.
        Ei meillä hätää ole, elämme oikein mukavasti.


      • mielikki.neito kirjoitti:

        Sinäkin att2 olet sitten sisäsiittoinen. Ymmärtääkseni olet suomalainen.
        Ei meillä hätää ole, elämme oikein mukavasti.

        mielikki.neito
        Kyllä minäkin olen usein ihmetellyt tätä att2 kirjoituksia, että mikä on mennyt pieleen hänen elämässään, koska sairaaloisesti haluaa tuoda julki, että olemme apinoita ja Suomi olisi osa Venäjää?

        Miksi emme ole huomanneet sitä?

        No, ilmeisesti nämä NATO ajatukset ovat hänen mielessään, mutta tuskin hän niistä tajuaa mitään? Kunhan kännipäissään ja etenkin yöllä hän suoltaa näitä "apina" juttujaan ja sekoitti jopa 70 palstankin, jossa on kiivas keskustelu "Palstahäriköstä" kirjoitusvirheen vuoksi ja juttu vaan jatkuu, kuten täälläkin on yleensä tapana.

        Yksi kun keksitään, niin kaikki on hyenaana kimpussa!


      • k-kk
        Kristiina23 kirjoitti:

        mielikki.neito
        Kyllä minäkin olen usein ihmetellyt tätä att2 kirjoituksia, että mikä on mennyt pieleen hänen elämässään, koska sairaaloisesti haluaa tuoda julki, että olemme apinoita ja Suomi olisi osa Venäjää?

        Miksi emme ole huomanneet sitä?

        No, ilmeisesti nämä NATO ajatukset ovat hänen mielessään, mutta tuskin hän niistä tajuaa mitään? Kunhan kännipäissään ja etenkin yöllä hän suoltaa näitä "apina" juttujaan ja sekoitti jopa 70 palstankin, jossa on kiivas keskustelu "Palstahäriköstä" kirjoitusvirheen vuoksi ja juttu vaan jatkuu, kuten täälläkin on yleensä tapana.

        Yksi kun keksitään, niin kaikki on hyenaana kimpussa!

        Ei att2 oo pöljä ,se filmaa ,jos seuraat sen juttuja niin toisinaan erittäin fiksua.
        Esim toi sisäsiitoinen eurolaulaja on hyvä.


      • att2
        Kristiina23 kirjoitti:

        mielikki.neito
        Kyllä minäkin olen usein ihmetellyt tätä att2 kirjoituksia, että mikä on mennyt pieleen hänen elämässään, koska sairaaloisesti haluaa tuoda julki, että olemme apinoita ja Suomi olisi osa Venäjää?

        Miksi emme ole huomanneet sitä?

        No, ilmeisesti nämä NATO ajatukset ovat hänen mielessään, mutta tuskin hän niistä tajuaa mitään? Kunhan kännipäissään ja etenkin yöllä hän suoltaa näitä "apina" juttujaan ja sekoitti jopa 70 palstankin, jossa on kiivas keskustelu "Palstahäriköstä" kirjoitusvirheen vuoksi ja juttu vaan jatkuu, kuten täälläkin on yleensä tapana.

        Yksi kun keksitään, niin kaikki on hyenaana kimpussa!

        Näen kuin pikku suomella on-- luulot suuret omasta ja kaikessa nolla.

        Te olette nollia elämässä ja tulette olemaan.

        Minulla ei ole mitään pielessä vain Suomi-apinoilla on ja paljon!!!


      • att2
        att2 kirjoitti:

        Näen kuin pikku suomella on-- luulot suuret omasta ja kaikessa nolla.

        Te olette nollia elämässä ja tulette olemaan.

        Minulla ei ole mitään pielessä vain Suomi-apinoilla on ja paljon!!!

        ja
        Den finska krisen blir allt mörkare. Nu hotar 2015 att bli det tredje året på raken med negativ tillväxt. Det varnar Nordeas analytiker.









        Finland har skakats av både generalstrejk och regeringskris under hösten, i spåren av det ekonomiska motlut som drivit fram en sträng sparpolitik.





        Länge har dock flertalet bedömare levt på hoppet om ett visst lyft för tillväxten med draghjälp av en ljusning för euroländerna och även bottenkänning för recessionen hos den viktiga handelspartnern Ryssland.

        LÄS MER: Hanza säljer i Finland

        Men de senaste konjunktursignalerna tar loven av förhoppningarna och pekar nu mot ett BNP-facit på minus även i år, skriver Nordeas analytiker i ett kundbrev. Under 2013 och 2014 uppgick tillväxten till minus 1,3 respektive minus 0,1 procent.

        Fredagens BNP-indikator pekade mot ett tillväxttapp på hela 2,6 procent i september, i årstakt. Det motsvarar den sämsta utvecklingen i hela EU, sett till utvecklingen för hela det tredje kvartalet jämfört med närmast föregående kvartal, minus 0,6 procent.
        LÄS MER: Kryssningsbåt fast i Åbo

        ”Ekonomin vände alltså nedåt efter de blygsamma förbättringar som noterats under de två föregående kvartalen”, skriver Nordeas ekonomer.

        Den månatliga BNP-indikatorn stämmer inte alltid med utfallet. Först i börjanav december kommer hård statistik för det tredje kvartalets BNP, medger Nordea.

        ”Men tillväxtens förtecken är uppenbar. Minustecknet blir vi inte av med”, skriver ekonomerna.

        Nyligen redovisade Finlands tullmyndighet också att exporten rasade överraskande mycket med hela 13 procent i september jämfört med motsvarande månad i fjol, enligt preliminära siffror. Sedan årsskiftet innebär det en nedgång med 4 procent jämfört med samma period 2014.

        Orderingången för den finska industrin i september var en annan kalldusch, skriver Nordea. De mycket lågt ställda förväntningarna kom på skam när statistikmyndigheten rapporterade ett ras på hela 31 procent jämfört med ett år tidigare.

        Fjolårets starka septembermånad innebar tuffa jämförelsesiffror, men 2015 års urusla ordersiffra var dessutom den sämsta sedan finanskrisens 2009, avslutar Nordea.

        FAKTURAKÖP: Låt bankerna slåss om dina fakturor! (Extern tjänst)


      • att2

        Ei kaikkia samaan suomessakaan.... on vaikea keskustella monien nollien kanssa.


      • att2 kirjoitti:

        ja
        Den finska krisen blir allt mörkare. Nu hotar 2015 att bli det tredje året på raken med negativ tillväxt. Det varnar Nordeas analytiker.









        Finland har skakats av både generalstrejk och regeringskris under hösten, i spåren av det ekonomiska motlut som drivit fram en sträng sparpolitik.





        Länge har dock flertalet bedömare levt på hoppet om ett visst lyft för tillväxten med draghjälp av en ljusning för euroländerna och även bottenkänning för recessionen hos den viktiga handelspartnern Ryssland.

        LÄS MER: Hanza säljer i Finland

        Men de senaste konjunktursignalerna tar loven av förhoppningarna och pekar nu mot ett BNP-facit på minus även i år, skriver Nordeas analytiker i ett kundbrev. Under 2013 och 2014 uppgick tillväxten till minus 1,3 respektive minus 0,1 procent.

        Fredagens BNP-indikator pekade mot ett tillväxttapp på hela 2,6 procent i september, i årstakt. Det motsvarar den sämsta utvecklingen i hela EU, sett till utvecklingen för hela det tredje kvartalet jämfört med närmast föregående kvartal, minus 0,6 procent.
        LÄS MER: Kryssningsbåt fast i Åbo

        ”Ekonomin vände alltså nedåt efter de blygsamma förbättringar som noterats under de två föregående kvartalen”, skriver Nordeas ekonomer.

        Den månatliga BNP-indikatorn stämmer inte alltid med utfallet. Först i börjanav december kommer hård statistik för det tredje kvartalets BNP, medger Nordea.

        ”Men tillväxtens förtecken är uppenbar. Minustecknet blir vi inte av med”, skriver ekonomerna.

        Nyligen redovisade Finlands tullmyndighet också att exporten rasade överraskande mycket med hela 13 procent i september jämfört med motsvarande månad i fjol, enligt preliminära siffror. Sedan årsskiftet innebär det en nedgång med 4 procent jämfört med samma period 2014.

        Orderingången för den finska industrin i september var en annan kalldusch, skriver Nordea. De mycket lågt ställda förväntningarna kom på skam när statistikmyndigheten rapporterade ett ras på hela 31 procent jämfört med ett år tidigare.

        Fjolårets starka septembermånad innebar tuffa jämförelsesiffror, men 2015 års urusla ordersiffra var dessutom den sämsta sedan finanskrisens 2009, avslutar Nordea.

        FAKTURAKÖP: Låt bankerna slåss om dina fakturor! (Extern tjänst)

        "att2"

        Jaadå

        Som sagt av dig, i Jul betalas klapparna bara av gubbarna och gummarna.
        Snopna äro enbart föräldrarna.

        "Hanza säljer i Finland "

        :)

        H.


      • att2
        hunksz kirjoitti:

        "att2"

        Jaadå

        Som sagt av dig, i Jul betalas klapparna bara av gubbarna och gummarna.
        Snopna äro enbart föräldrarna.

        "Hanza säljer i Finland "

        :)

        H.

        Käytän samaa merkkiä kaikilla palstoilla att2.

        Du är bra .

        Tiden ska visa ---vägen men den är inte lätt så som jag ser.. alla ser va ska vi göra.

        Med vänlig hälsning.


      • hytinäx1
        att2 kirjoitti:

        ja
        Den finska krisen blir allt mörkare. Nu hotar 2015 att bli det tredje året på raken med negativ tillväxt. Det varnar Nordeas analytiker.









        Finland har skakats av både generalstrejk och regeringskris under hösten, i spåren av det ekonomiska motlut som drivit fram en sträng sparpolitik.





        Länge har dock flertalet bedömare levt på hoppet om ett visst lyft för tillväxten med draghjälp av en ljusning för euroländerna och även bottenkänning för recessionen hos den viktiga handelspartnern Ryssland.

        LÄS MER: Hanza säljer i Finland

        Men de senaste konjunktursignalerna tar loven av förhoppningarna och pekar nu mot ett BNP-facit på minus även i år, skriver Nordeas analytiker i ett kundbrev. Under 2013 och 2014 uppgick tillväxten till minus 1,3 respektive minus 0,1 procent.

        Fredagens BNP-indikator pekade mot ett tillväxttapp på hela 2,6 procent i september, i årstakt. Det motsvarar den sämsta utvecklingen i hela EU, sett till utvecklingen för hela det tredje kvartalet jämfört med närmast föregående kvartal, minus 0,6 procent.
        LÄS MER: Kryssningsbåt fast i Åbo

        ”Ekonomin vände alltså nedåt efter de blygsamma förbättringar som noterats under de två föregående kvartalen”, skriver Nordeas ekonomer.

        Den månatliga BNP-indikatorn stämmer inte alltid med utfallet. Först i börjanav december kommer hård statistik för det tredje kvartalets BNP, medger Nordea.

        ”Men tillväxtens förtecken är uppenbar. Minustecknet blir vi inte av med”, skriver ekonomerna.

        Nyligen redovisade Finlands tullmyndighet också att exporten rasade överraskande mycket med hela 13 procent i september jämfört med motsvarande månad i fjol, enligt preliminära siffror. Sedan årsskiftet innebär det en nedgång med 4 procent jämfört med samma period 2014.

        Orderingången för den finska industrin i september var en annan kalldusch, skriver Nordea. De mycket lågt ställda förväntningarna kom på skam när statistikmyndigheten rapporterade ett ras på hela 31 procent jämfört med ett år tidigare.

        Fjolårets starka septembermånad innebar tuffa jämförelsesiffror, men 2015 års urusla ordersiffra var dessutom den sämsta sedan finanskrisens 2009, avslutar Nordea.

        FAKTURAKÖP: Låt bankerna slåss om dina fakturor! (Extern tjänst)

        Kuule älä viitsi mainostaa sitä typerää pankkia, ikinä en sinne rahojani säästäisi.


    • Kiitos, huomaan, että täällä arvostetaan isänmaatamme, sen rauhallisia oloja, luontoa
      Kritiikki kuuluu debaattiin ja se pitää jotenkin tasapainoa myös yllä että voimme pitää realismin mielessämme. Fiksuja olette, tässä keskustelussa on mielestäni sitä tasoa - potentiaalia mitä täällä niin paljon on.

    • Illalla ystäväni kanssa puhelimessa puhuessamme näitä nyt pinnalla olevia kysymyksiä ja huolenaiheita pohdimme. Olimme samaa mieltä siinä, että monestakin asiasta etukäteen turhaan huolehditaan ja jopa kiivastutaan.
      Täälläkin on kannettu suurta huolta siitä, kuinka eläkeläisten käy, jos asumistuki heiltä poistetaan, noh, kuinkas heidän nyt kävikään. Sotesta ollaan huolissaan, emmekä siitäkään voi millään lailla päättää, kuinka se lopulta järjestyy ja toimii.
      Pitää malttaa odottaa, kun ei itse voida asioihin vaikuttaa. Muuten kuin äänestämällä.
      Kuten kirjoitit, meillä on päättäjät joille nämä enimmäkseen kuuluvat, he päättävät kuinka asiat etenevät.
      Meillä on hyvä maa ja vielä kun toivotaan, ellei jopa uskota, että meillä on myös hyvät ja viisaat päättäjät, niin mikä on ihmisen elellessä kuolemaa odotellessaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      316
      3163
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      200
      2591
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      140
      2439
    4. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      1945
    5. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      14
      1937
    6. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1612
    7. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      16
      1446
    8. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      10
      1266
    9. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      118
      1194
    10. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      219
      1134
    Aihe