Maukas ruokakala ja luonteeltaan rauhallinen vedeneläjä.
Oikein valmistettuna on silakkalaatikko suurinta herkkua, mitä maan päältä voi löytää.
Uunivuokaan asetellaan raakoja perunaviipaleita.
Niiden päälle nätisti silakoita pituusjärjestyksessä ja tiiviisti selät vastakkain.
Näin tehtynä tuntevat silakat olonsa turvalliseksi ja voivat nauttia toistensa läheisyydestä.
Tämä vähentää niiden kokemaa stressiä oudosta tilanteesta, eikä silakan pelkotilanteessa erittämästä hajusta tule mitään sivumakua laatikkoon.
Toinen kerros perunaviipaleita uhrien peitoksi, munamaitoa niskaan ja lopuksi vielä mustaapippuria päin näköä.
Sitten vain vuoka kuumaan uuniin muhimaan 2 tunniksi.
Valmis silakkalaatikko maistuu erityisesti hapanleivän ja kokkelipiimän ryydittämä.
Jos vielä jättää ulko-oven raolleen, voi tätä suolameren kaviaaria nautiskella nälkäisten naapurien kateellisten herjahuutojen säestyksellä.
Ja ei muuta kuin syömään...
Aaaahh...silakka...suolaisten vesien pioneeri...
33
165
Vastaukset
Muute hyvvää mytta silakan vois jättää pois.
- juutinrauma
Aloitus ihan hyvä, mutta suolaisemmassa vedessä silakka on silli. Nehän ovat sama kala tavallaan.. silli itämeren pienemmässä suolapitoisuudessa on silakka.
juutinrauma kirjoitti:
Aloitus ihan hyvä, mutta suolaisemmassa vedessä silakka on silli. Nehän ovat sama kala tavallaan.. silli itämeren pienemmässä suolapitoisuudessa on silakka.
Silli on joskus hyvää, muutama pieni pala. Jouluksi valkosipulisilli, nam. Tahtoo vaan olla et jos syö liian paljon suolaista, neste kertyy elimistöön.
- MuutenEnSyö
Punajuurta pitää olla aina silakkalaatikon kanssa.
- JaSilläSipulinen
Missäs-se-sipuli-viipyy?
Ja näin jäykkä-aivo otti Hauesta onkeensa.
H.- a--------------------
Jep, kaikki seuraavat hunkszia kuin hau eiku hai laivaa.
- a-------------------
Silakkalaatikossa on ruotoja. Ruodottomia silakoita, tai en syö.
Muistan lapsena kun silakka-auto ajoi tien päähän, lapset huutelivat että silakka-auto tuli. Rannikolla asuville silakka oli tärkeä elintarvike.
Aina silakkaa ostettiin, sitä paistettiin voissa ja suolattiin kyllä silakkalaatikkoakin syötiin, siihen pantiin myös sianlihaa.
Nykyisin en oikein silakasta välitä. Äiti syö vieläkin lähes päivittäin silakkaa, ostetaan hänelle pakastettuna.- mimmimum-mi
Miksi ei kukaan ole laittanut sellaista kala-autoa kiertelemään....niinkuin jäätelöauto...voisi olla kysyntää kaloille...
Silakkalaatikko on hyvää stressitöntä ruokaa joka suhteessa. Helppoa valmistaa, tumpeloltakin onnistuu ja maistuu hyvältä, varsinkin jos on silakat stressittömiä, mutta laitan myös silavaa oman kerroksensa, senkin pitää olla stressittömän possun kylkeä, ettei tule stressillistä sivumakua. Pippurin pitää maistua mustalta.
- eppu2
mimmimum-mi kirjoitti:
Miksi ei kukaan ole laittanut sellaista kala-autoa kiertelemään....niinkuin jäätelöauto...voisi olla kysyntää kaloille...
Kun olin muksu, meilläpäin kulki kalakauppias pakettiautolla. Aina hältä ostettiin.
- Hau-kikin-on-kala
Meidän sisämaan pikkujärvellä kävi silakankin pyytäjiä mutta aina ne veti vesiperän, turhaa liottivat verkkojaan.
- 1eero
Kaloja on monenlaisia muitakin kuin kännikaloja.
Särki hyljeksitty otappa selkäfileet käy suolttuna jos laatikkoo kissakin tykkee.
Kaupan, on kassissa lohi kasvattu syö sitäkin siihekkin kyllästyy maistuu lopulta äitäleeltä kuha ei kettämällä vaan hauduttamalla veessä mausteiden hauki on kala.
Paras muikun jälkeen on ahven puol kiloinen savustettu tai fileenä Saksan maalla maksaa maltaita, mutta kala on parasta just veestä nostettuna. En ennee jaksa kertoa. - eppu2
1eero kirjoitti:
Kaloja on monenlaisia muitakin kuin kännikaloja.
Särki hyljeksitty otappa selkäfileet käy suolttuna jos laatikkoo kissakin tykkee.
Kaupan, on kassissa lohi kasvattu syö sitäkin siihekkin kyllästyy maistuu lopulta äitäleeltä kuha ei kettämällä vaan hauduttamalla veessä mausteiden hauki on kala.
Paras muikun jälkeen on ahven puol kiloinen savustettu tai fileenä Saksan maalla maksaa maltaita, mutta kala on parasta just veestä nostettuna. En ennee jaksa kertoa.Appeni muistan suolanneen särkeä. Ittekin olen paistanut pannulla ja hiilloksella. Hyvää on.
Just veestä nostettuna on monta kalaa syöty.
- Epätietoinentaas
Pitääkö silakat olla jotenkin hellästi tainnutettu ennen varsinaista teurastusta?
- namikalaauuniin
Kahdesta AA-patterista, johdonpätkistä ja teipistä on helppo askarrella ikioma silakantainnutin.
Näin saa kala lempeän lähdön ja pääsee kitumatta lopputaipaleelle.
Tätä keinoa ei kannata käyttää:
Kokeilin lukea niille palstalta Hunksin kommentteja.
Alle 2 minuutissa niiden silmät lasittuivat ja ne kadottivat kokonaan elämänhalunsa, saaden tuskallisen ja järkyttävän lopun.
Parempi vain askarrella se patteritainnutin. - Tottataateli
..ja jos lähtee järvelle ei siellä veneessä kannata edes kuiskata hunksin nimeä, kalat kaikkoavat tosi kauaksi tai jos ei ole pako jokea, ryntäävät maihin haukkomaan kitusiaan. Olen nähnyt järkyttyneen ahvenen ja se ei ole kaunis katseltava. Kun ei ole tilata kala-ambulanssia, pitää ymmärtää niiden terveyden päälle.
- eppu2
Sipulia ja suolaa kanssa.
- Hyväähän
Se on.
- 1eero
Imeletyn perunalaatikon jälkeen maistuisi muikkuperunasipulikermajuustoraastelihalaatikko nam taidampa tehhä viikonlopuksi.
- mimmimum-mi
Herra Janssonin kiusaus on helpompaa tehdä...kuin silakkalaatikko...
- Olen.kuullut
siilimuori2 kirjoitti:
Anjovis on liian suolasta. Lohilaatikko tai -kiusasu on parempata.
Anjovitsejä voi pyöräyttää astianpesukoneessa tai lingota pesukoneessa suolan miedontamiseksi.
Olen.kuullut kirjoitti:
Anjovitsejä voi pyöräyttää astianpesukoneessa tai lingota pesukoneessa suolan miedontamiseksi.
Ai niinkö:D?
- mimmimum-mi
Olen.kuullut kirjoitti:
Tässä yksi anjovitsi...kökkövitsi....Mikä saa ruåttalaisen "hulluksi"...laittaa pyöreeseen koppiin ja sanoo et janssoninkiusausta on nurkassa.....
- hytinäx1
Tänään söin lohilaatikkoa, (perunaviipaleita ja lohta ) oli sekin hyvää voisulan ja herneiden kanssa, en tehnyt itse vaan olin muualla syömässä.
Näyttääpä täälläpäin olevan aika arvokasta tuore silakka tällä hetkellä. Pitkälle toista sataa kruunua kilo yhdessä nettibutiikissa, vaan se on silloin fileattu valmiiksi ja sanotaan olevan tuoretta.
Tulipa ikävä ex. appivainaan tekemää silakka laatikkoa. - ö-Öö
Silakkalaatikko on hyvää.
Jostsin syystä sitä ei tule tehtyä, kuin harvoin. Einekset nyt on eineksiä, niitä syö joskus. Kai silakkalaatikon tekemisessä suurin este, ei viitsi alkaa perkkaamaan, noissa koneperkatuissa fileissä ei oikein ole makua.
Eniten tulee tehtyä(konefileistä)silakkapihvejä ja eritoten suutarinlohta. Suutarinlohi, se aina ollut mun suurta herkkua.
=DW= - kesivä
Ei ole tullut silakkalootaa tehtyä. Tykkään rapeiksi paistetuista silakoista ja niitä teen useinkin. Pottumuussia voisilmällä ja salaattia. Piimä sopii juomaksi hyvin raikastajaksi rasvaisille silakoille.
- VaiMitäSanotte
Jospa kirjoittaisimme tähän omia lempiruokaohjeitamme silakoista tai silakkafileistä. Olisi kiva kokeilla uusia herkkuohjeita.
Totta. Olisi mukava lukea tarinoita mieliherkkuistanne.
Osaan vain laittaa tavallisia perinteisiä silakkaruokia. Silakkapihvit ovat hyviä, olen yrittänyt niitä pellillä uunissa, ettei tarttis käryttää koko huushollia , mutta niistä on silloin aina kadonnut mehevyys, siis mieluummin paistelen pannulla ja käristän koko huushollin.
Äitini laittoi eläessään jouluksi silakoita monella tavalla, etikkaan ja valkosipuliin, rullille, pitkittäin ja poikittain jne, en edes muista kaikkia, joululta kun sitten omillemme lähdimme niin silakoita oli jokaisella kotiin viemiseksi. Silakkaherkkuja jäi aina paljon, joulupöydässä kun muutenkin on niin monenlaista syötävää.
Kalaruuista tykkään muutenkin ja en vähiten sen vuoksi, että tilli ja sitruuna kuuluvat kalaan ja jotenkin tuon pariskunnan liitto lumoaa aina.
- Viatonsivullinen
Molemmat, silakka ja muikku parasta voissa paistettuna. Jauhotettuna,
oman maun mukaan.
Silakkalaatikkoa en juurikaan tee, muikuista tulee hyvä laatikko. - KalaErnesti
Silakkaluatikko on paras ruoka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad861391- 52997
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että370828- 151800
- 55709
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän124707- 51658
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38635- 76622
- 56604