Suolaus mitä se on

Tehkää koe. Laittakaa lasiin lunta ja jäätä saatte nähdä, että vesi on kirkasta. Se muuttuu vasta likaiseksi, kun nastat irrottaa bitumia sekaan. Eli lasien likaantuminen ja näkyvyys ongelma on nastojen syy.

31

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oletSuurinHölmö

      kura leviää märässä ja sorarekat ja maansiirto kalusto kulkee joka paikassa. Käyt hiekkapihassa ja autosi renkaat ja alusta levittää kuraa joka paikkaan. Mitään ei putsata ennen kevättä.

      • Ei muutu vaan on kirkasta kuin Koskenkorva. Ilman nastapellejä ei tarvitsi lasinpesunestettä laisinkaan. Riittäisi vain pyyhkiä. Mutta nastat irrottaa törkyä tiestä ja joudumme haistelemaan lasinpesunestettä, että tulemme humalaan.


      • Eli summa summaarum kuran tekee nastapellet ei suolaus


    • vaiAutoilijaHehee

      Kuinka tyhmä oletkaan? Suolaa veteen ja vesi muuttuu harmaan sakeaksi ja kaikki kura ja lika jota on syksyisin joka paikassa lisää sinun iloasi. Tuota kurapaskaa oli jo ennen ensimmäisiä nastarenkaita.

    • hirveet-urat

      Joo, Turkin Alanias lasit likaantuu, ja mikä ihmeellisintä tiet aivan urilla kuten Suomessakin. Nastoja en kuitenkaan autoissa nähnyt.

      • Mutta ei täällä Thaimaassa ei uria ei karkeaa asfalttia eikä kuraa,vaikka sataisikin.


    • Ruostepesä

      Suola on passiivien aine, joka ei syö mitään. Näin syksyisin kun meillä on tapana laittaa kovametalipiikit autojen renkaisiin ensin irtoaa asfaltista bitumiliima, joka tarraa auton pintoihin. Myöhemmin kun tiessä olevan kiviaineksen mursakaus alkaa se tarttuu kiinteäksi osaksi auton pintaa bitumiliiman kiinnittämänä ja sotkee koko auton ja ympäristön mukaan luettuna kuskien housunlahkeet. Se mössö ei lähde suolan tapaan huuhtelemalla, tai sadekelillä irti vaan vaatii mekaanisen hankauksen. Lopputuloksena on ruostepesä.

      • 3plus4

        Sulla on kyllä merkillinen auto, kun siinä tuollaisia ongelmia on?
        Mulla kura lähtee helposti pesussa, siinä ei ongelmia yhtään. Mitään 'bitumiliimaa' ei tähän mennessä ole löytynyt.
        Tuota 'murskattua kiviainesta' löytyy, tottakai, kun massiivisesta suolauksesta johtuva jäätyminen-sulaminen vedeksi-uudelleen jäätyminen rikkoo asfalttia koko talven ajan. Tämäkin lähtee tosin näppärästi pikapesussa tai ihan omatoimisesti pesten.

        Autonikaan ei ole ruostepesä, vaikka suola pyrkiikin sen sellaiseksi tekemään. Pesu säännöllisesti hyvän ruostesuojauksen kanssa auttaa.

        Sen sijaan betonisiltoja ja terässiltoja sekä muita rakenteita ei pestä ja ne ovat koko talven 'passiivisen' suolan uhrina. No tiedossammehan onkin näiden hapertuminen ja ruostevauriot. Kalliita korjauksia tiedossa...

        Luonnon ja pohjavesien saastumisesta ja niiden kustannuksista kukaan ei kirjoita mitään. Niitäpä ei huikeiden summien vuoksi ilmeisesti kukaan edes uskalla laskea. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö ne tule joskus vastaan...
        Silloin nämä meidän pikkuväittelymme jostain teiden kulumisesta nastojen vuoksi tai muista nastahaitoista tuntuvat lähinnä koomisilta.


      • RuosteEiRaiskaa

        Nykyiset autot alkavat olemaan koreiltaan sinkittyjä jotwn ruoste ei enää raiskaa edes suolauksen takia. Eipä uudehkoja ruosteisia henkilöautoja juurikaan enää näe.


      • kuinkaTyhmäVoiOlla

        Ei ole kauaakaan kun puhuttiin kuinka uudetkin autot ruostuvat nopeasti, jopa kolme vuotta vanha auto voi olla pahasti ruosteessa, varsinkin aasialaiset merkit.


      • VoitOllaTyhmä
        RuosteEiRaiskaa kirjoitti:

        Nykyiset autot alkavat olemaan koreiltaan sinkittyjä jotwn ruoste ei enää raiskaa edes suolauksen takia. Eipä uudehkoja ruosteisia henkilöautoja juurikaan enää näe.

        "Eipä uudehkoja ruosteisia henkilöautoja juurikaan enää näe." KuinkaTyhmäVoitOlla! Voi herranjestas! Minkään en ole nähnyt uutta ruosteista autoa, joskin paljon vanhoja ruosteisia sellaisia!


      • RuosteEiRaiskaa kirjoitti:

        Nykyiset autot alkavat olemaan koreiltaan sinkittyjä jotwn ruoste ei enää raiskaa edes suolauksen takia. Eipä uudehkoja ruosteisia henkilöautoja juurikaan enää näe.

        Jep ja sinkitys on se heikoin ruostesuojaus autoissa.


      • suksihevonvittuun
        delfin84 kirjoitti:

        Jep ja sinkitys on se heikoin ruostesuojaus autoissa.

        Siis mitä vittua sinä saatanan kusipää sekoilet, vcoi vittu mikä ähkysomali olet


      • Katso peiliin, niin löydät todellisen änkysomalin.


      • painu.ähky.vittuun
        delfin84 kirjoitti:

        Katso peiliin, niin löydät todellisen änkysomalin.

        Kyllä katsoin, siinä näkyi sinun perslärvin kuva, voi vittu kun yököttää lärvisi. Siis kuinka kehtaat vitun perslärviäsi näyttää.


      • vajakeille...lääkkeitä
        painu.ähky.vittuun kirjoitti:

        Kyllä katsoin, siinä näkyi sinun perslärvin kuva, voi vittu kun yököttää lärvisi. Siis kuinka kehtaat vitun perslärviäsi näyttää.

        Onko päivän lääkkeet jääneet ottamatta?


      • Laatu_myy
        kuinkaTyhmäVoiOlla kirjoitti:

        Ei ole kauaakaan kun puhuttiin kuinka uudetkin autot ruostuvat nopeasti, jopa kolme vuotta vanha auto voi olla pahasti ruosteessa, varsinkin aasialaiset merkit.

        Aasialaiset autot ovat paalattaessa ruosteessa. Tosiasia monta kertaa. Ovat ainoastaan vuosia vanhempia kuin monen muun maan autot ja usein vielä teknisesti toimivia.

        Laitoin kopioimani pari esimerkkiä saksalaisista laatuautoista. Kannattaa katsoa.

        VW Phaeton: https://youtu.be/Yto6qLn2yVA
        VW Passat: https://youtu.be/U8wQLSWtkTA


      • SääliksiKäy
        painu.ähky.vittuun kirjoitti:

        Kyllä katsoin, siinä näkyi sinun perslärvin kuva, voi vittu kun yököttää lärvisi. Siis kuinka kehtaat vitun perslärviäsi näyttää.

        No eipä sun ulkonäkösi ole hääppöinen. Ei ihme, että noin vi***taa.


    • nastoistako

      Kura velloo Insinöörinkadulla, jota ei varmasti suolata! Ja kas kummaa, ei se kesällä ollut yhtään kurainen vaikka oli sateinen kesä. Mistä kummasta moinen voisi johtua?

      • siinä.syy

        "Kura velloo Insinöörinkadulla"

        Silmissä sulla ainakin pahasti vikaa.
        Käsityskyky taitaa olla myös lievästi puutteellinen.
        Siinäpä suurimmat syyt.


      • hiemanFaktaaSekaan

        VTT:n tutkimuksen mukaan tiepölystä vain 2% on nastojen aikaan saamaa ja pöly on sitä paskamaista kuraa joka tarttuu autojen kylkiin. Huomatkaa vain 2%, 98% aiheutuu kaikesta muusta. Jos nastat kiellettäisiin, niin jouduttaisiin lisäämään hiekoitusta ja suolausta. Kitkarenkaiden lamelleissa kivet jauhavat tienpinnan ja muut kivet hienoksi pölyksi, joten kuran ja paskan määrä vain kasvaisi huomattavasti.


      • vajakeille...lääkkeitä
        hiemanFaktaaSekaan kirjoitti:

        VTT:n tutkimuksen mukaan tiepölystä vain 2% on nastojen aikaan saamaa ja pöly on sitä paskamaista kuraa joka tarttuu autojen kylkiin. Huomatkaa vain 2%, 98% aiheutuu kaikesta muusta. Jos nastat kiellettäisiin, niin jouduttaisiin lisäämään hiekoitusta ja suolausta. Kitkarenkaiden lamelleissa kivet jauhavat tienpinnan ja muut kivet hienoksi pölyksi, joten kuran ja paskan määrä vain kasvaisi huomattavasti.

        Mistäs se loppu 98% on peräisin?


    • sulleneuvo

      Työnnä se suola perseeseesi.

    • pelle.se.on

      Voi pyhä yksinkertaisuus tätä palstapelle "autoilija" arton ääretöntä tyhmyyttä.
      Pelle raapustaa, tavoistaan poiketen, jo illansuussa mutta on niin humalassa tai muissa mömmöissä, että niputtaa suolan,lumen, jään, vesilasin, kurakelit ja nastarenkaat yhdeksi käsittämättömäksi soperrukseksi.
      Tosin eihän pellen aivopieruissa ole koskaan järkeä ollut joten miksipä tässäkään.

      • sitä.se.juuri.on

        Juuri niin, että mitä se jää ja lumi lasissa tekeekin niin tuskin kuuluu millään tavoin liikenteeseen, eikös se ole enempi baarimikon hommia nuo jäät lasissa.
        Että tosiaankin täyspellen hölinää.


      • Itse olet tyhmä kuin vasemman jalan saapas


      • pelle.se.on
        autoilija kirjoitti:

        Itse olet tyhmä kuin vasemman jalan saapas

        Palastapelle "autoilija" arto, normaalin ihmisen vasemmanjalan saapas on Eienstein sinun älykkyyteen verraten.


      • on.se.täysidiootti
        pelle.se.on kirjoitti:

        Palastapelle "autoilija" arto, normaalin ihmisen vasemmanjalan saapas on Eienstein sinun älykkyyteen verraten.

        Juuri niin, "mitä se suolaus on", niin miten se liittyy nastarenkaisiin, nastarenkailla pärjää ilman suolausta mutta lepuuttajilla ei, eli juuri se suolaus tekee palstapellen lasiin sitä kuraa, voi vittu siis voi pelle olla idiootti. No tokihan tuon olemme jo tienneet aikoja sitten, voi vittu siis että joku voi olla täysidiootti ja kehtaa sen täällä tunnustaa, no palstapellelle se ei ole mahdotonta sekään.


    • Kitkakuluttaa

      Kaikki renkaat kuluttavat tietä. Kun rengas ja tie kohtaavat, niin tie ja rengas kuluvat. Siis molemmista ne mömmöt sinun lasiisi tulevat. Vai luulitko, että kitkarenkailla auto leijuu ilmassa?

    • Historian_havinaa
    • Olisikohan syynä se että

      A: Suomessa on talvirengasapkko ja monella ainot talvikumit on nastat

      B: Ei haluta poistaa talvirengaspakkoa

      C: Ei haluta kohdan B: jälkeen kieltää nastarenkaita

      D: Lisätä turvallisuutta asentamalla lämmitys päälsytettyihin teihin tien uusimisen yhteydessä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1566
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      422
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe