Auttakaa - miten etenen uskon taipaleella?

saara-2015

Hei.

Olen perheellinen, naimisissa oleva, kahden lapsen äiti.

Olen viime aikoina tutustunut upeisiin lestadiolaisäiteihin pienten lastemme kautta. Jotenkin olen "ajautunut" mukaan myös rauhanyhdistyksen järjestämään toimintaan; lasten pyhäkouluihin, seuroihin, jne. En siis itse ole alkujani lestadiolainen vaikka kosketus kristillisyyteen noin muuten on ollut olemassa. Joka tapauksessa tämä kanssakäyminen näiden uskovien naisten kanssa on minusta todella positiivinen asia, samoin kuin käynnit seuroissa ym. rauhanyhdistyksen toiminnassa. Minusta tämä kaikki tuntuu niin oikealta. En osaa selittää, mistä tämä johtuu, mutta ehkä te ymmärrätte? Seuroissa ollessani tunnen tulleeni oikeaan paikkaan, tuntuu että kuljen oikeaan suuntaan. (Mieheni ei seuroihin tms. ole lähtenyt mukaan, mutta suhtautuu asiaan positiivisesti, hyväksyen, ymmärtäen.) Tavallaan tuntuu, että Jumala kutsuu nyt todella voimakkaasti juuri tällä tavalla.

En kuitenkaan tunne lestadiolaisuutta kovinkaan tarkkaan. En myöskään ole rohjennut kauheasti kysellä mielestäni "typeriltä" tuntuvia kysymyksiä, vaikka ihan yleisluontoisista asioista olen kyllä uusien tuttavieni kanssa puhunut.

Koska täällä asiaa on mahdollisuus kysyä kasvottomana, kysynkin nyt teiltä: entä, jos vielä pidemmänkin ajan jälkeen tuntuu oikealta - jos tuo seurakunta on minun "kotini". Miten minä etenen omalla uskon taipaleellani? Miten lestadiolaiseksi tullaan? Haluaisin pyytää jotakuta uusista tuttavuuksistani rukoilemaan puolestani tai kanssani, voiko niin tehdä? Tuntuu ehkä käsittämättömältä, että kyselen tällaisia. En vain oikeasti tiedä vastauksia, ja ajattelen, että täältä niitä voisi saada.

Olen vilpittömästi kiitollinen kaikista asiallisista vastauksista.

terveisin etsijä

95

388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilja-grigor

      Kannattaa ottaa asia rohkeasti esille näiden äitien kanssa, joiden kans olet tekemisissä. Voihan olla, että he arkailee puhumisesta uskonasioista. Eivät halua tuputtaa omaa uskoa muille. Ehkä ajattelevat että otat aiheen tarkemmin esille, jos koet tarpeelliseksi. Tai sitten arkiasiat ovat niin pinnalle, että väistämättä uskon asioista puhuminen jääkin taka-alalle vaikka se onkin taustalla.

      Emmä oikein pareemmin osaa sanoa tai neuvoja antaa. Kysy niitä asioita, joita haluat kysyä ja älä mieti, onko joku kysymys tyhmä. Tyhmiä kysymyksiä ei ole ja usein monella ihmisellö kuitenkin on ne samat kysymykset pinnalla riippunatta siitä, onko vl tai ei.

      • Melko pian huomaa, ettei Vl ole pelastava usko.

        >>Eivät halua tuputtaa omaa uskoa muille??

        Eli heillä ei uskon fokus ole Herraa Jeesus, vaan SRK:

        Jeesushan sanoo, Matt 10;32 "Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan omakseni Isäni edessä taivaissa.
        33 Mutta joka ihmisten edessä kieltää minut, sen minäkin kiellän Isäni edessä taivaissa.

        He eivät uskalla tunnustaa Jeesusta Herrkseen EDES OMIENSA KESKEN, saati sitten kaduilla ja kujilla.

        Näin avaajalle. Katso oikeasti mihin lahkoon olet tullut, se ei pelasta.

        Etsi ensin Jeesus, siitä on hyvä aloittaa.

        Kes.


      • vl-reijo

        @kesitas kirjoiitti: >> eli uskon fokus Herran sijasta on SRK

        Kesitas taas vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Ihan huolella mutkat suoriksi sen perusteella, ettei tuputa uskoa kenellekkään. VL-ihminen tajuaa olevansa syntinen ihminen siinä missä kuka tahansa muukin ihminen. Ei siinä fokuksessa voi alkaa kiihkomieliseski publikaaniksi kadunkulmaan lappuja jakelemaan. Uskoa voi tunnustaa ihan tavallisella arkikäytöksellä. Kyllä uskon fokus on edelleen Herran sanassa eikä vl-ihmisten arkikäyttäytyminen sulje pois tuota viitattua Matt 10;32 sta.


      • Niin, kuka se nyt Jeesuksen läheyyskäskyä kunnioittaa, jollei kunnoita ja tunne Jeesusta.

        Ei kukaan, ainakaan SRK/ Jt;t.

        Minä en tuputa, mutta kirkastan kaikessa vaiheessa Herraani, Hän on elämäni sekä olemuskeni, olenhan kasettu Häneen.

        Bublikaani ei ole muuten kristitty, vaan virkamies.

        Ja olethan huomannut, kuinka ne toimivat lahkossanne mm Veikko Vihelän tapausessa, 14 raiskausta ja 80 pv. ehtoollista.

        Vetoat Matt 10;32,33 jakeisiin.

        Miten voit olla noin surkea, valhelet. He sanovat, että sukso on oma asia, ei sitä muille kerrota.

        Ja sytytetään uusi tupakka, kyllä saatana omansa aikoinaan kerää.

        vain tunnustamalla Jeesus, näkee Isän.

        Kes.


      • raipi
        Kesitas kirjoitti:

        Niin, kuka se nyt Jeesuksen läheyyskäskyä kunnioittaa, jollei kunnoita ja tunne Jeesusta.

        Ei kukaan, ainakaan SRK/ Jt;t.

        Minä en tuputa, mutta kirkastan kaikessa vaiheessa Herraani, Hän on elämäni sekä olemuskeni, olenhan kasettu Häneen.

        Bublikaani ei ole muuten kristitty, vaan virkamies.

        Ja olethan huomannut, kuinka ne toimivat lahkossanne mm Veikko Vihelän tapausessa, 14 raiskausta ja 80 pv. ehtoollista.

        Vetoat Matt 10;32,33 jakeisiin.

        Miten voit olla noin surkea, valhelet. He sanovat, että sukso on oma asia, ei sitä muille kerrota.

        Ja sytytetään uusi tupakka, kyllä saatana omansa aikoinaan kerää.

        vain tunnustamalla Jeesus, näkee Isän.

        Kes.

        Itehän viittasit tuonnon matteuksen jakeen omassa ensimmäisessä viestissä. Miten niin ei kerrota? Kyllä kysyttäessä kerrotaan. Uskoa tunnustetaan ihmisten edessä omalla käytöksellään. Sinulle uskon tunnustaminen ihmisten edessä on sitä, että koko ajan tyrkytetään uskoa jokapaikassa. Sinulle on näköjään hämärän peitossa SRK:n rooli. En minä ainakaan perusta uskoani SRK:lle vaan Jumalan sanalle. Enkä tunne ketään muutakaan vl-ihmistä, jonka usko perustuu srk:lle. Ja voin sanoa, että tunnen tuhansia vl-ihmisiä.

        Ja ihan turhaan otat VV:n nimen esille. Hän on tehnyt henkilökohtaisessa elämässä järkyttäviä rikoksia. Hänen rikoksillaan ei ole mitään tekemistä raamatun sanan opetuksilla. Kukaan ei opeta raiskaamaan lapsia vaikka kuinka niin yrität muuta väittää.

        Voit ihan rauhassa tupakoida omissa piireissään. Minun suussani tupakka ei pala. Märkä suu.

        Mikset mene omille hellarisivuille puhumaan omista uskonkäsityksistäsi?


      • raipi kirjoitti:

        Itehän viittasit tuonnon matteuksen jakeen omassa ensimmäisessä viestissä. Miten niin ei kerrota? Kyllä kysyttäessä kerrotaan. Uskoa tunnustetaan ihmisten edessä omalla käytöksellään. Sinulle uskon tunnustaminen ihmisten edessä on sitä, että koko ajan tyrkytetään uskoa jokapaikassa. Sinulle on näköjään hämärän peitossa SRK:n rooli. En minä ainakaan perusta uskoani SRK:lle vaan Jumalan sanalle. Enkä tunne ketään muutakaan vl-ihmistä, jonka usko perustuu srk:lle. Ja voin sanoa, että tunnen tuhansia vl-ihmisiä.

        Ja ihan turhaan otat VV:n nimen esille. Hän on tehnyt henkilökohtaisessa elämässä järkyttäviä rikoksia. Hänen rikoksillaan ei ole mitään tekemistä raamatun sanan opetuksilla. Kukaan ei opeta raiskaamaan lapsia vaikka kuinka niin yrität muuta väittää.

        Voit ihan rauhassa tupakoida omissa piireissään. Minun suussani tupakka ei pala. Märkä suu.

        Mikset mene omille hellarisivuille puhumaan omista uskonkäsityksistäsi?

        Mitä sinä hourit, että minä tyrkytän, vaikka minulla on siihen käskijä, Jeesus Kristus, ja Hän on minulle maailman suurin olemus.
        Miksen kertoisi, lue KERTOISI HÄNESTÄ, kuten kristityn kuuluukin.
        Sinulla ei ole mitään näitä, olet avuton, siitä heikko ymmärtämisesi.
        Olen elänyt sen Roolin läpi, nähnyt itsemurhaan johtavat hoidot.
        Minulle taas Pyhän Hengen voidelleelle on helppo mennä ihmisen luokse joka potee jotain vaivaa, fyysistä tai psyykkistä.
        Menen ja sanon kuka olen sekä; voinko rukoilla puolestasi, Jeesus auttaa.
        En noteeraa, kuinka paljon ihmisiä on läsnä, jos vain tilaisuus ilmenee.
        Usein Jeesus on kuullut rukouksen ja ihminen on parantunut, tai jopa lähtenyt seuraamaan Häntä.
        Sitä mahdollisuutta tuskin Sinulla on.
        On olemassa SRK lestadiolaisia ja jotain muita, älä valehtele, se on juuri näin.
        Rivinne rakoilee.
        Myös minä tunnen tuhansia VL ihmisiä, eikä juuri kukaan tunnusta suoralta kädeltä, ilman selittelyä Jeesusta Kaikkivaltiaaksi, Herraksi.
        Veikon rikokset kertaantuivat Voittosen sen salatessa sekä vitkutellessa, jolloin se osin vanheni.
        Tunnen suvun ja sitä tuskaa, jota SRK salaili, ei elä kukaan muu kun he.
        Tytöillä ei ole koskaan Jumalan luomia sukupuolisen rakkauden iloja.
        Paikat on revitty, kuten muslimeilla.
        Älä viitsi, usein Isä opetti myös poikansa ja objektiiveina oli pienemmät tytöt.
        Etkö katso TV:tä, tai lue julkaisuja.
        On tosi hyvä, ettet polta ja en sinua ihmisenä arvostele, vaan VL tulostelua, kokemuksesta sekin.
        Voit ihan rauhassa tupakoida omissa piireissään. Minun suussani tupakka ei pala. Märkä suu.
        Miksen mene hellari sivuille. Siksi kun en koskaan ole ollut enkä todennäköisesti olekaan hellari, mutta VL tunkion haju säilyy ja kaipuu alkuperäiseen opetukseen.
        Mikset mene omille hellarisivuille puhumaan omista uskonkäsityksistäsi?
        Joskus vaikuttaa, että on aika yksinkertaista jengiä.
        Olen yli 10 vuotta kertonut, että en ole helluntailainen, ei mene perille.
        Vika on korvien välissä.
        Kes.


      • mbnäh
        Kesitas kirjoitti:

        Mitä sinä hourit, että minä tyrkytän, vaikka minulla on siihen käskijä, Jeesus Kristus, ja Hän on minulle maailman suurin olemus.
        Miksen kertoisi, lue KERTOISI HÄNESTÄ, kuten kristityn kuuluukin.
        Sinulla ei ole mitään näitä, olet avuton, siitä heikko ymmärtämisesi.
        Olen elänyt sen Roolin läpi, nähnyt itsemurhaan johtavat hoidot.
        Minulle taas Pyhän Hengen voidelleelle on helppo mennä ihmisen luokse joka potee jotain vaivaa, fyysistä tai psyykkistä.
        Menen ja sanon kuka olen sekä; voinko rukoilla puolestasi, Jeesus auttaa.
        En noteeraa, kuinka paljon ihmisiä on läsnä, jos vain tilaisuus ilmenee.
        Usein Jeesus on kuullut rukouksen ja ihminen on parantunut, tai jopa lähtenyt seuraamaan Häntä.
        Sitä mahdollisuutta tuskin Sinulla on.
        On olemassa SRK lestadiolaisia ja jotain muita, älä valehtele, se on juuri näin.
        Rivinne rakoilee.
        Myös minä tunnen tuhansia VL ihmisiä, eikä juuri kukaan tunnusta suoralta kädeltä, ilman selittelyä Jeesusta Kaikkivaltiaaksi, Herraksi.
        Veikon rikokset kertaantuivat Voittosen sen salatessa sekä vitkutellessa, jolloin se osin vanheni.
        Tunnen suvun ja sitä tuskaa, jota SRK salaili, ei elä kukaan muu kun he.
        Tytöillä ei ole koskaan Jumalan luomia sukupuolisen rakkauden iloja.
        Paikat on revitty, kuten muslimeilla.
        Älä viitsi, usein Isä opetti myös poikansa ja objektiiveina oli pienemmät tytöt.
        Etkö katso TV:tä, tai lue julkaisuja.
        On tosi hyvä, ettet polta ja en sinua ihmisenä arvostele, vaan VL tulostelua, kokemuksesta sekin.
        Voit ihan rauhassa tupakoida omissa piireissään. Minun suussani tupakka ei pala. Märkä suu.
        Miksen mene hellari sivuille. Siksi kun en koskaan ole ollut enkä todennäköisesti olekaan hellari, mutta VL tunkion haju säilyy ja kaipuu alkuperäiseen opetukseen.
        Mikset mene omille hellarisivuille puhumaan omista uskonkäsityksistäsi?
        Joskus vaikuttaa, että on aika yksinkertaista jengiä.
        Olen yli 10 vuotta kertonut, että en ole helluntailainen, ei mene perille.
        Vika on korvien välissä.
        Kes.

        kessi tuntuu enemmän karkeralta ei ristitty piikkiele tuolla tavoin


      • mbnäh kirjoitti:

        kessi tuntuu enemmän karkeralta ei ristitty piikkiele tuolla tavoin

        Me kristityt sanomme totuuden, ei kumarrella lahkoja.


      • raipi
        Kesitas kirjoitti:

        Mitä sinä hourit, että minä tyrkytän, vaikka minulla on siihen käskijä, Jeesus Kristus, ja Hän on minulle maailman suurin olemus.
        Miksen kertoisi, lue KERTOISI HÄNESTÄ, kuten kristityn kuuluukin.
        Sinulla ei ole mitään näitä, olet avuton, siitä heikko ymmärtämisesi.
        Olen elänyt sen Roolin läpi, nähnyt itsemurhaan johtavat hoidot.
        Minulle taas Pyhän Hengen voidelleelle on helppo mennä ihmisen luokse joka potee jotain vaivaa, fyysistä tai psyykkistä.
        Menen ja sanon kuka olen sekä; voinko rukoilla puolestasi, Jeesus auttaa.
        En noteeraa, kuinka paljon ihmisiä on läsnä, jos vain tilaisuus ilmenee.
        Usein Jeesus on kuullut rukouksen ja ihminen on parantunut, tai jopa lähtenyt seuraamaan Häntä.
        Sitä mahdollisuutta tuskin Sinulla on.
        On olemassa SRK lestadiolaisia ja jotain muita, älä valehtele, se on juuri näin.
        Rivinne rakoilee.
        Myös minä tunnen tuhansia VL ihmisiä, eikä juuri kukaan tunnusta suoralta kädeltä, ilman selittelyä Jeesusta Kaikkivaltiaaksi, Herraksi.
        Veikon rikokset kertaantuivat Voittosen sen salatessa sekä vitkutellessa, jolloin se osin vanheni.
        Tunnen suvun ja sitä tuskaa, jota SRK salaili, ei elä kukaan muu kun he.
        Tytöillä ei ole koskaan Jumalan luomia sukupuolisen rakkauden iloja.
        Paikat on revitty, kuten muslimeilla.
        Älä viitsi, usein Isä opetti myös poikansa ja objektiiveina oli pienemmät tytöt.
        Etkö katso TV:tä, tai lue julkaisuja.
        On tosi hyvä, ettet polta ja en sinua ihmisenä arvostele, vaan VL tulostelua, kokemuksesta sekin.
        Voit ihan rauhassa tupakoida omissa piireissään. Minun suussani tupakka ei pala. Märkä suu.
        Miksen mene hellari sivuille. Siksi kun en koskaan ole ollut enkä todennäköisesti olekaan hellari, mutta VL tunkion haju säilyy ja kaipuu alkuperäiseen opetukseen.
        Mikset mene omille hellarisivuille puhumaan omista uskonkäsityksistäsi?
        Joskus vaikuttaa, että on aika yksinkertaista jengiä.
        Olen yli 10 vuotta kertonut, että en ole helluntailainen, ei mene perille.
        Vika on korvien välissä.
        Kes.

        No mikä on ongelma? Loppujen lopuksi niin sinulla kuin minullakin usko on raamatun TULKINTAA. Sinä tulkitset eri tavoin kuin minä. Uskonnonvapaus sallii erilaiset käsitykset tai olla uskomatta ollenkaan. Onko todella noin vaikea hyväksyä vanhoillislestaadiolaisten käsityksiä? Ymmärtäisin sinun väittelysi, jos se tapahtuisi jollain eri foorumilla, mutta kun tämä on keskustelupalstan osio on rajattu käsittelemään vl-uskovaisten käsityksiä. Suomi24:sta varmasti sinullekin löytyy oma osionsa, johon voit samaistua.


      • etsivä-xx
        Kesitas kirjoitti:

        Niin, kuka se nyt Jeesuksen läheyyskäskyä kunnioittaa, jollei kunnoita ja tunne Jeesusta.

        Ei kukaan, ainakaan SRK/ Jt;t.

        Minä en tuputa, mutta kirkastan kaikessa vaiheessa Herraani, Hän on elämäni sekä olemuskeni, olenhan kasettu Häneen.

        Bublikaani ei ole muuten kristitty, vaan virkamies.

        Ja olethan huomannut, kuinka ne toimivat lahkossanne mm Veikko Vihelän tapausessa, 14 raiskausta ja 80 pv. ehtoollista.

        Vetoat Matt 10;32,33 jakeisiin.

        Miten voit olla noin surkea, valhelet. He sanovat, että sukso on oma asia, ei sitä muille kerrota.

        Ja sytytetään uusi tupakka, kyllä saatana omansa aikoinaan kerää.

        vain tunnustamalla Jeesus, näkee Isän.

        Kes.

        Tiedän kes että tuntemuksesi pohjalla on myös 1960-70 luvun ikäviä ja painostavia kokemuksia. Ei vanhoillislestadiolaisesta uskosta puutu Kristus. On tosin eroa miten puhujat painottavat puheitaan. On vanhoja "kansanmiehiä" jotak puhuvat Kristuksesta ja on pappeja jotka kutakuinkin poikkeuksetta puhuvat siitä kristinopista minkä minä olen luterilaiseksi uskoksi kokenut, etemkin tässä nykyisessä kirkossa missä ikävä kyllä syntisyys ei oikein ole asia josta sopii puhua tai missä Jumalan armon sijalle on tullut armollisuus itselle ja muille arkisessa elämässä.

        Minulle ulkoa tulleelle eivät vanhoillislestadiolaisuuden tavat ole koskaan avautuneet, ne ovat minulle sama asia kuin on ollut alkuseurakunnassa pakanakristittyjen ja juutalaistaustaisten erilaiset taustat suhteessa kristinuskoon. Suomessa lestadiolaisesta herätyksestä on kulunut jo liian kauan, tuoreuden ja erilaisuuden ymmärtämisen sijaan on tullut liian monen sukupolven "sisäsiittoisuus" joka ruokkii sitä että kristinusko ja maalaiselämän tapakulttuuri osin sekoittuvat toistensa kanssa. Riippuu sitten siitä tunteeko Jumalan valon olevan jossakin kaiken tämän turhan kuorman takana.

        Ulkoapäin tulleelle tulee mielestäni kaikkein vaikein kysymys olemaan suhde ehkäisemättömyyteen. inun oma vakaumukseni on tässä suhteessa lähempänä katolilaisen tai miksei ortodoksisenkin kirkon näkemystä. Eletään tämän asian kanssa niin että lapsien olemassa olo avioliiton keskiössä, mutta ymmärrän itse Jumalan tahdon näkyvän myös siinä mitä Jumala on ihmiselle lahjoittanut terveytenä, myös lisääntymisterveytenä sekä henkisenä kykynä toimia vanhempana. Minun olisi vaikea nähdä omia lapsiani pakotettuna synnyttämään joka vuosi, mutta minulle omat lapseni ovat olleet rukouksen lapsia, jotka ovat olleet olemassa jo ennen lestadiolaisuuteen tutustumistani.

        Lestadiolaiseen perinteeseen ei kuulu virsi 517 Herra kädelläsi

        1.
        Herra, kädelläsi
        asua mä saan,
        turvallisin käsi päällä maan.
        Siellä kaikki saavat
        uuden sydämen,
        rauhan annat haavat sitoen.
        Onneni on olla
        Herraa lähellä,
        turvata voin yksin Jumalaan.
        Onneni on olla
        Herraa lähellä,
        tahdon laulaa hänen teoistaan.


        Ehkä tämä näkymätön Jumalan turva jää turhan paljon pimentoon kun puheiden keskiössä on toisen uskovaisen kautta julistettava syntien anteeksiantamus joka perustuu Raamattuun missä Luterilaisuuden perussanoman mukaisesti ns avainten valta on jätetty maanpäälle. Sitä Lutherkaan ei kehoita hakemaan vain yksikseen rukoilemalla vaan seurannan piiristä.

        Vanhoillislestadiolaiseksi tullaan vain siten että jokin puhe tai tilanne on sellainen että itse sisimmässäsi koet että "kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä" on sinulle Jumalan julistus ja sielusi rauha.


      • raipi kirjoitti:

        No mikä on ongelma? Loppujen lopuksi niin sinulla kuin minullakin usko on raamatun TULKINTAA. Sinä tulkitset eri tavoin kuin minä. Uskonnonvapaus sallii erilaiset käsitykset tai olla uskomatta ollenkaan. Onko todella noin vaikea hyväksyä vanhoillislestaadiolaisten käsityksiä? Ymmärtäisin sinun väittelysi, jos se tapahtuisi jollain eri foorumilla, mutta kun tämä on keskustelupalstan osio on rajattu käsittelemään vl-uskovaisten käsityksiä. Suomi24:sta varmasti sinullekin löytyy oma osionsa, johon voit samaistua.

        Minun usko on uskoa Jeesukseen, Messiaana ja Raamattuhan on kirja, jonka tutkiminen on esgeteettistä toimintaa ja Raamatun tutkiminen kokonisualaisesti teologiaa (oppi Jumalasta, teo- logia).
        Opettajan tulee tuntea sana syvemmin, eli siihen on kouluttauduttava jossain Teologisessa opin ahjossa.
        Se on minulle kun TIETO, miten Jeesusta seurataan.
        Palsta ei ole; osio on rajattu käsittelemään vi-uskovaisten käsityksiä?
        Vaan keskustelua Vanhoillislestadiolaisuudesta.
        Siihen minulla on kompetenssi.
        Minä samaistun Kristukseen, kasteen kautta ja tätä evankeliumia olen jakamassa palstalla.
        Kes.


      • etsivä-xx kirjoitti:

        Tiedän kes että tuntemuksesi pohjalla on myös 1960-70 luvun ikäviä ja painostavia kokemuksia. Ei vanhoillislestadiolaisesta uskosta puutu Kristus. On tosin eroa miten puhujat painottavat puheitaan. On vanhoja "kansanmiehiä" jotak puhuvat Kristuksesta ja on pappeja jotka kutakuinkin poikkeuksetta puhuvat siitä kristinopista minkä minä olen luterilaiseksi uskoksi kokenut, etemkin tässä nykyisessä kirkossa missä ikävä kyllä syntisyys ei oikein ole asia josta sopii puhua tai missä Jumalan armon sijalle on tullut armollisuus itselle ja muille arkisessa elämässä.

        Minulle ulkoa tulleelle eivät vanhoillislestadiolaisuuden tavat ole koskaan avautuneet, ne ovat minulle sama asia kuin on ollut alkuseurakunnassa pakanakristittyjen ja juutalaistaustaisten erilaiset taustat suhteessa kristinuskoon. Suomessa lestadiolaisesta herätyksestä on kulunut jo liian kauan, tuoreuden ja erilaisuuden ymmärtämisen sijaan on tullut liian monen sukupolven "sisäsiittoisuus" joka ruokkii sitä että kristinusko ja maalaiselämän tapakulttuuri osin sekoittuvat toistensa kanssa. Riippuu sitten siitä tunteeko Jumalan valon olevan jossakin kaiken tämän turhan kuorman takana.

        Ulkoapäin tulleelle tulee mielestäni kaikkein vaikein kysymys olemaan suhde ehkäisemättömyyteen. inun oma vakaumukseni on tässä suhteessa lähempänä katolilaisen tai miksei ortodoksisenkin kirkon näkemystä. Eletään tämän asian kanssa niin että lapsien olemassa olo avioliiton keskiössä, mutta ymmärrän itse Jumalan tahdon näkyvän myös siinä mitä Jumala on ihmiselle lahjoittanut terveytenä, myös lisääntymisterveytenä sekä henkisenä kykynä toimia vanhempana. Minun olisi vaikea nähdä omia lapsiani pakotettuna synnyttämään joka vuosi, mutta minulle omat lapseni ovat olleet rukouksen lapsia, jotka ovat olleet olemassa jo ennen lestadiolaisuuteen tutustumistani.

        Lestadiolaiseen perinteeseen ei kuulu virsi 517 Herra kädelläsi

        1.
        Herra, kädelläsi
        asua mä saan,
        turvallisin käsi päällä maan.
        Siellä kaikki saavat
        uuden sydämen,
        rauhan annat haavat sitoen.
        Onneni on olla
        Herraa lähellä,
        turvata voin yksin Jumalaan.
        Onneni on olla
        Herraa lähellä,
        tahdon laulaa hänen teoistaan.


        Ehkä tämä näkymätön Jumalan turva jää turhan paljon pimentoon kun puheiden keskiössä on toisen uskovaisen kautta julistettava syntien anteeksiantamus joka perustuu Raamattuun missä Luterilaisuuden perussanoman mukaisesti ns avainten valta on jätetty maanpäälle. Sitä Lutherkaan ei kehoita hakemaan vain yksikseen rukoilemalla vaan seurannan piiristä.

        Vanhoillislestadiolaiseksi tullaan vain siten että jokin puhe tai tilanne on sellainen että itse sisimmässäsi koet että "kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä" on sinulle Jumalan julistus ja sielusi rauha.

        >>Ei vanhoillislestadiolaisesta uskosta puutu Kristus. ** Ei todella puutu kokonaan, mutta se on puhujille kuriositeetti mantrassaan, jossa he ottavat Jeesuksen majoriteetin itselleen; - syntisi on anteeksi annetut. Kukaan niitä ei enää saa muistella.
        Jeesus poljetaan ikään kuin jalkoihin, joten Hänen SISÄINEN TUNTEMUS UUPUU SEURAKUNNALTA.
        Ei koskaan ”kakkosmiestä kirkasteta” oli järjestö mikä hyvänsä.
        Jos todella haet tartuntapintaa näkemykselleni, siitä johtuu se täysin absurdi ajatus, että Jumala itse antaa synnit anteeksi.
        Jeesus sai täyden vallan miltei heti kasteensa jälkeen Isältä, joka uupuu kaililta VL;iltä.
        Siinä puetaan Kristus ruumis ihmsien päälle.
        Jos muistat ajat ennen Pyhän Hengen häipymistä, eli hoitoja.
        Silloin oli seurapenkeissä ihmisiä, jotka ylistivät Jeesusta, kuten nyt vapaissa suunnissa, he tunsivat Jeesuksen täydellisesti.
        Mutta siihen se loppuikin.
        Kaikki uudestisyntyneet ovat pappeja, toinen toisilleen.
        Jaak. 5:16
        Tunnustakaa siis syntinne toisillenne ja rukoilkaa toistenne puolesta, jotta parantuisitte. Vanhurskaan rukous on voimallinen ja saa paljon aikaan.

        >luterilaiseksi uskoksi kokenut, etemkin tässä nykyisessä kirkossa missä ikävä kyllä syntisyys ei oikein ole asia josta sopii puhua tai missä Jumalan armon sijalle on tullut armollisuus itselle ja muille arkisessa elämässä.** Hieman erikoinen tunne, vaikka koen Sinut vilpittömäksi.
        - Joka syntinsä tunnustaa, Hän saa ne anteeksi.
        Tuo Jaakob, Jeesuksen veljen koko kirje on lukemisen arvoinen, etenkin tämä jae 5;16.
        Turha meidän on syntivelkaamme kantaa, koska se on jo sovitettu 2000v. sitten Jeesuksen anteeksi antamuksella.
        Mutta kerrotko minkä kirjeen, niistä lähes kymmenestä Paavali kirjoitti pelkille syntisille,, ei yhtään mutta ei sitä pelännyt sanoa, etteikö kristittykin syntiä tee.
        En ole sinne tullut, vaan sieltä pois lähtenyt, kun huomasin, että he tekevät sopimuksia saatana kanssa.
        Sitomiset olivat juuri sitä.
        Lähdin, mutta toive on, että se vielä muuttuu alkuperäiseen asuun, hajoamisen yhteydessä ja aika on aika lähellä.
        Eikä Uskoon tulo Jeesukseen avaudukaan, ei tällä menolla, kun Jeesus ei ole kulmakivi, eikä seurakunnan pää.
        Kun päitä on kolme, Jumala, Jeesus ja SRK, vetää jokainen eri suuntiinsa.
        Siitä ei tule yhtään mitään.
        Se mikä vaikeutti Jerusalemin seurakunnan alkua, oli myös sama on ongelma kun nyt SRK;ssa. Ei tajuta, että eletään Uutta, Jeesuksen Liittoa ja meille Vanha, Jumalan liitoista (5) on jäänyt taakse ja ne on VAIN
        Israelin kansalle, ei pakanoille.
        Uusi on koko maailmalle,,,, mahdollisuus.
        Ortodoksit jopa tappoivat, kuten islamistit nyt kristittyjä, joista hyvä esimerkki.
        Stefanus oli esimerkki Uudessa Testamentissa ja Häntä teloittamassa oli Jumalan mies Saul.
        Jeesus puuttui kuitenkin Saulin elämään ja Saul teki parannuksen, Jumalasta Kristukseen, joka tie on UT;n aikaan ainut tie Isän luo.
        Isä antoi vallan pojalleen.
        Jumalaan turvaaminen, luvalla sanoen on Sinullakin jäänyt ”päälle”, se valo ei ole Jumala, vaan Kristus, Jeesus.
        Jumala ei pelasta, Jeesus pelastaa.
        Ei tarvitse tulla ulkoakaan, kun tajuaa, että ehkäisykielto ei ole Jeesuksesta, se on saatanasta.
        Välimuotoja ei ole.
        Jeesus ei ottanut kantaa asiaan, eikä koko Uusi Testamentti.
        Mistä se tulee, ei muualta kun SRK raamatusta.
        UT sanoo, -He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta. Joh 1;13.

        Näin ollen, kun Jeesus syntyi Jumalan tahdosta, mies päättää sen, montako lasta perhe haluaa, ei kukaan muu, ulkoinen taho.
        VL:t vetoaa Oonaan, Hän keskeytti nainnin, omasta syystään joten se ei missään määrittele perheen kokoa.
        Kyllä lapset on avioliiton keskiössä, mutta lasten elämää elää vain lapset.
        Vanhemmilla on laajempi ”keskiö”.
        >Minun olisi vaikea nähdä omia lapsiani pakotettuna synnyttämään joka vuosi, mutta minulle omat lapseni ovat olleet rukouksen lapsia, jotka ovat olleet olemassa jo ennen lestadiolaisuuteen tutustumistani. ** Olet paljon samanlainen kun minä, lapseni (6) ovat rukousvastuksia ja he pärjäävät nyt hyvin, kun saavat itse tehdä päätöksensä.
        kasvattajana oli vaativa.
        Tuo ”virsi” on alun perin ylistys ja kiitoslaulu, jota laulaa kaikki seurakunnat kautta maailman.
        mahtava laulu, laulan sitä usein, vaikka siinä turvataan yksin Jumalaan, se tarkoittaa todellisuudessa adonai, kolmiyhteiseen Jumalaan, mutta se on vaikea riimittää.
        Todellinen turva on Jeesus.
        Tuo syntien VL anteeksi antaminen ei perustu Raamattuun.
        Kerro yksikään paikka, missä siellä ihminen on toiselle synnit anteeksi saarnannut, vaikka VL saarnaajat vielä 5 vuotta sitten väittivät näin, - suorin vartaloin.
        Se saa väärän turvallisuuden tunteen ja ei vie taivaaseen, joutuu toiseen jonoon, ja sen päätepiste polttaa.
        Jeesus ei antanut avaimia maan päälle, vaan Pietarille, ei muille.
        Lue Matt 16.
        18 Ja minä sanon sinulle: SINÄ OLET PIETARI, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita.
        19 MINÄ OLEN ANTAVA SINULLE TAIVASTEN VALTAKUNNAN AVAIMET. Minkä sinä sidot maan päällä, se on


      • Kesitas kirjoitti:

        >>Ei vanhoillislestadiolaisesta uskosta puutu Kristus. ** Ei todella puutu kokonaan, mutta se on puhujille kuriositeetti mantrassaan, jossa he ottavat Jeesuksen majoriteetin itselleen; - syntisi on anteeksi annetut. Kukaan niitä ei enää saa muistella.
        Jeesus poljetaan ikään kuin jalkoihin, joten Hänen SISÄINEN TUNTEMUS UUPUU SEURAKUNNALTA.
        Ei koskaan ”kakkosmiestä kirkasteta” oli järjestö mikä hyvänsä.
        Jos todella haet tartuntapintaa näkemykselleni, siitä johtuu se täysin absurdi ajatus, että Jumala itse antaa synnit anteeksi.
        Jeesus sai täyden vallan miltei heti kasteensa jälkeen Isältä, joka uupuu kaililta VL;iltä.
        Siinä puetaan Kristus ruumis ihmsien päälle.
        Jos muistat ajat ennen Pyhän Hengen häipymistä, eli hoitoja.
        Silloin oli seurapenkeissä ihmisiä, jotka ylistivät Jeesusta, kuten nyt vapaissa suunnissa, he tunsivat Jeesuksen täydellisesti.
        Mutta siihen se loppuikin.
        Kaikki uudestisyntyneet ovat pappeja, toinen toisilleen.
        Jaak. 5:16
        Tunnustakaa siis syntinne toisillenne ja rukoilkaa toistenne puolesta, jotta parantuisitte. Vanhurskaan rukous on voimallinen ja saa paljon aikaan.

        >luterilaiseksi uskoksi kokenut, etemkin tässä nykyisessä kirkossa missä ikävä kyllä syntisyys ei oikein ole asia josta sopii puhua tai missä Jumalan armon sijalle on tullut armollisuus itselle ja muille arkisessa elämässä.** Hieman erikoinen tunne, vaikka koen Sinut vilpittömäksi.
        - Joka syntinsä tunnustaa, Hän saa ne anteeksi.
        Tuo Jaakob, Jeesuksen veljen koko kirje on lukemisen arvoinen, etenkin tämä jae 5;16.
        Turha meidän on syntivelkaamme kantaa, koska se on jo sovitettu 2000v. sitten Jeesuksen anteeksi antamuksella.
        Mutta kerrotko minkä kirjeen, niistä lähes kymmenestä Paavali kirjoitti pelkille syntisille,, ei yhtään mutta ei sitä pelännyt sanoa, etteikö kristittykin syntiä tee.
        En ole sinne tullut, vaan sieltä pois lähtenyt, kun huomasin, että he tekevät sopimuksia saatana kanssa.
        Sitomiset olivat juuri sitä.
        Lähdin, mutta toive on, että se vielä muuttuu alkuperäiseen asuun, hajoamisen yhteydessä ja aika on aika lähellä.
        Eikä Uskoon tulo Jeesukseen avaudukaan, ei tällä menolla, kun Jeesus ei ole kulmakivi, eikä seurakunnan pää.
        Kun päitä on kolme, Jumala, Jeesus ja SRK, vetää jokainen eri suuntiinsa.
        Siitä ei tule yhtään mitään.
        Se mikä vaikeutti Jerusalemin seurakunnan alkua, oli myös sama on ongelma kun nyt SRK;ssa. Ei tajuta, että eletään Uutta, Jeesuksen Liittoa ja meille Vanha, Jumalan liitoista (5) on jäänyt taakse ja ne on VAIN
        Israelin kansalle, ei pakanoille.
        Uusi on koko maailmalle,,,, mahdollisuus.
        Ortodoksit jopa tappoivat, kuten islamistit nyt kristittyjä, joista hyvä esimerkki.
        Stefanus oli esimerkki Uudessa Testamentissa ja Häntä teloittamassa oli Jumalan mies Saul.
        Jeesus puuttui kuitenkin Saulin elämään ja Saul teki parannuksen, Jumalasta Kristukseen, joka tie on UT;n aikaan ainut tie Isän luo.
        Isä antoi vallan pojalleen.
        Jumalaan turvaaminen, luvalla sanoen on Sinullakin jäänyt ”päälle”, se valo ei ole Jumala, vaan Kristus, Jeesus.
        Jumala ei pelasta, Jeesus pelastaa.
        Ei tarvitse tulla ulkoakaan, kun tajuaa, että ehkäisykielto ei ole Jeesuksesta, se on saatanasta.
        Välimuotoja ei ole.
        Jeesus ei ottanut kantaa asiaan, eikä koko Uusi Testamentti.
        Mistä se tulee, ei muualta kun SRK raamatusta.
        UT sanoo, -He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta. Joh 1;13.

        Näin ollen, kun Jeesus syntyi Jumalan tahdosta, mies päättää sen, montako lasta perhe haluaa, ei kukaan muu, ulkoinen taho.
        VL:t vetoaa Oonaan, Hän keskeytti nainnin, omasta syystään joten se ei missään määrittele perheen kokoa.
        Kyllä lapset on avioliiton keskiössä, mutta lasten elämää elää vain lapset.
        Vanhemmilla on laajempi ”keskiö”.
        >Minun olisi vaikea nähdä omia lapsiani pakotettuna synnyttämään joka vuosi, mutta minulle omat lapseni ovat olleet rukouksen lapsia, jotka ovat olleet olemassa jo ennen lestadiolaisuuteen tutustumistani. ** Olet paljon samanlainen kun minä, lapseni (6) ovat rukousvastuksia ja he pärjäävät nyt hyvin, kun saavat itse tehdä päätöksensä.
        kasvattajana oli vaativa.
        Tuo ”virsi” on alun perin ylistys ja kiitoslaulu, jota laulaa kaikki seurakunnat kautta maailman.
        mahtava laulu, laulan sitä usein, vaikka siinä turvataan yksin Jumalaan, se tarkoittaa todellisuudessa adonai, kolmiyhteiseen Jumalaan, mutta se on vaikea riimittää.
        Todellinen turva on Jeesus.
        Tuo syntien VL anteeksi antaminen ei perustu Raamattuun.
        Kerro yksikään paikka, missä siellä ihminen on toiselle synnit anteeksi saarnannut, vaikka VL saarnaajat vielä 5 vuotta sitten väittivät näin, - suorin vartaloin.
        Se saa väärän turvallisuuden tunteen ja ei vie taivaaseen, joutuu toiseen jonoon, ja sen päätepiste polttaa.
        Jeesus ei antanut avaimia maan päälle, vaan Pietarille, ei muille.
        Lue Matt 16.
        18 Ja minä sanon sinulle: SINÄ OLET PIETARI, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita.
        19 MINÄ OLEN ANTAVA SINULLE TAIVASTEN VALTAKUNNAN AVAIMET. Minkä sinä sidot maan päällä, se on

        jatkan: 19 MINÄ OLEN ANTAVA SINULLE TAIVASTEN VALTAKUNNAN AVAIMET. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu.
        Missä siinä esiintyy se, että avaimet lähtevät Häneltä eteenpäin, mutta kirkko, jota Jeesus sanoo; kalliolle minä rakennan kirkkoni.
        Pietarin nimihän muuttui, Hänestä tuli kallo, ja Jeesuksen kirkko on kaikkialla, jossa on Uudestisyntyneitä.
        Luther ei oikeastaan jaellut syntejä anteeksi, se myöhemmin pantiin Hänen suuhunsa.
        Raamatussa sitä ei esinäyt lainkaan.
        Se mitä sanotaan Luhterin ohjeissa mm rukousesta, jää kansankirkossamme Jeesuksen opetuksen yläpuolelle, se tekee sen, etten kuulu luterilaisuuteen.
        Ne on pelkkiä muotomenoja.
        >>Vanhoillislestadiolaiseksi tullaan vain siten että jokin puhe tai tilanne on sellainen että itse sisimmässäsi koet että "kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä" on sinulle Jumalan julistus ja sielusi rauha.** Tämä mantra todella saa väärän turvallisuuden tunteen.
        A. ei missään Raamatussa sanota, että kun on synnit anteeksi, pelastut??
        B. Sinäkin pelastut, jos uskot Jeesukseen, ainoana auktoriteettina ja Sinun pelastajana, Herranasi.
        Oli hyvä kysymys ja vastus kirjoitus.
        Olet ilmeisesti niitä uusia uskovia piireissä, mutta pidä kiirettä ja lopeta tuo höpötys syntien anteeksi jakamisen avaimesta.
        Kaiken mitä Jumala ja Jeesus on luvannut on KONGTEETTISTA.
        A. Poika; Hän oli käsin kosketeltava.
        B. Pyhän Henki; Hänen armolahjoillaan pelastetaan tänäkin päivänä useita kuoleman sairaita elämään.
        C. Se Avain; Näyttäkää se.
        Jeesus ei ole pantomiimi, vaan kaikki.
        Siunauksella
        Kes.


      • etsivä-xx
        Kesitas kirjoitti:

        >>Ei vanhoillislestadiolaisesta uskosta puutu Kristus. ** Ei todella puutu kokonaan, mutta se on puhujille kuriositeetti mantrassaan, jossa he ottavat Jeesuksen majoriteetin itselleen; - syntisi on anteeksi annetut. Kukaan niitä ei enää saa muistella.
        Jeesus poljetaan ikään kuin jalkoihin, joten Hänen SISÄINEN TUNTEMUS UUPUU SEURAKUNNALTA.
        Ei koskaan ”kakkosmiestä kirkasteta” oli järjestö mikä hyvänsä.
        Jos todella haet tartuntapintaa näkemykselleni, siitä johtuu se täysin absurdi ajatus, että Jumala itse antaa synnit anteeksi.
        Jeesus sai täyden vallan miltei heti kasteensa jälkeen Isältä, joka uupuu kaililta VL;iltä.
        Siinä puetaan Kristus ruumis ihmsien päälle.
        Jos muistat ajat ennen Pyhän Hengen häipymistä, eli hoitoja.
        Silloin oli seurapenkeissä ihmisiä, jotka ylistivät Jeesusta, kuten nyt vapaissa suunnissa, he tunsivat Jeesuksen täydellisesti.
        Mutta siihen se loppuikin.
        Kaikki uudestisyntyneet ovat pappeja, toinen toisilleen.
        Jaak. 5:16
        Tunnustakaa siis syntinne toisillenne ja rukoilkaa toistenne puolesta, jotta parantuisitte. Vanhurskaan rukous on voimallinen ja saa paljon aikaan.

        >luterilaiseksi uskoksi kokenut, etemkin tässä nykyisessä kirkossa missä ikävä kyllä syntisyys ei oikein ole asia josta sopii puhua tai missä Jumalan armon sijalle on tullut armollisuus itselle ja muille arkisessa elämässä.** Hieman erikoinen tunne, vaikka koen Sinut vilpittömäksi.
        - Joka syntinsä tunnustaa, Hän saa ne anteeksi.
        Tuo Jaakob, Jeesuksen veljen koko kirje on lukemisen arvoinen, etenkin tämä jae 5;16.
        Turha meidän on syntivelkaamme kantaa, koska se on jo sovitettu 2000v. sitten Jeesuksen anteeksi antamuksella.
        Mutta kerrotko minkä kirjeen, niistä lähes kymmenestä Paavali kirjoitti pelkille syntisille,, ei yhtään mutta ei sitä pelännyt sanoa, etteikö kristittykin syntiä tee.
        En ole sinne tullut, vaan sieltä pois lähtenyt, kun huomasin, että he tekevät sopimuksia saatana kanssa.
        Sitomiset olivat juuri sitä.
        Lähdin, mutta toive on, että se vielä muuttuu alkuperäiseen asuun, hajoamisen yhteydessä ja aika on aika lähellä.
        Eikä Uskoon tulo Jeesukseen avaudukaan, ei tällä menolla, kun Jeesus ei ole kulmakivi, eikä seurakunnan pää.
        Kun päitä on kolme, Jumala, Jeesus ja SRK, vetää jokainen eri suuntiinsa.
        Siitä ei tule yhtään mitään.
        Se mikä vaikeutti Jerusalemin seurakunnan alkua, oli myös sama on ongelma kun nyt SRK;ssa. Ei tajuta, että eletään Uutta, Jeesuksen Liittoa ja meille Vanha, Jumalan liitoista (5) on jäänyt taakse ja ne on VAIN
        Israelin kansalle, ei pakanoille.
        Uusi on koko maailmalle,,,, mahdollisuus.
        Ortodoksit jopa tappoivat, kuten islamistit nyt kristittyjä, joista hyvä esimerkki.
        Stefanus oli esimerkki Uudessa Testamentissa ja Häntä teloittamassa oli Jumalan mies Saul.
        Jeesus puuttui kuitenkin Saulin elämään ja Saul teki parannuksen, Jumalasta Kristukseen, joka tie on UT;n aikaan ainut tie Isän luo.
        Isä antoi vallan pojalleen.
        Jumalaan turvaaminen, luvalla sanoen on Sinullakin jäänyt ”päälle”, se valo ei ole Jumala, vaan Kristus, Jeesus.
        Jumala ei pelasta, Jeesus pelastaa.
        Ei tarvitse tulla ulkoakaan, kun tajuaa, että ehkäisykielto ei ole Jeesuksesta, se on saatanasta.
        Välimuotoja ei ole.
        Jeesus ei ottanut kantaa asiaan, eikä koko Uusi Testamentti.
        Mistä se tulee, ei muualta kun SRK raamatusta.
        UT sanoo, -He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta. Joh 1;13.

        Näin ollen, kun Jeesus syntyi Jumalan tahdosta, mies päättää sen, montako lasta perhe haluaa, ei kukaan muu, ulkoinen taho.
        VL:t vetoaa Oonaan, Hän keskeytti nainnin, omasta syystään joten se ei missään määrittele perheen kokoa.
        Kyllä lapset on avioliiton keskiössä, mutta lasten elämää elää vain lapset.
        Vanhemmilla on laajempi ”keskiö”.
        >Minun olisi vaikea nähdä omia lapsiani pakotettuna synnyttämään joka vuosi, mutta minulle omat lapseni ovat olleet rukouksen lapsia, jotka ovat olleet olemassa jo ennen lestadiolaisuuteen tutustumistani. ** Olet paljon samanlainen kun minä, lapseni (6) ovat rukousvastuksia ja he pärjäävät nyt hyvin, kun saavat itse tehdä päätöksensä.
        kasvattajana oli vaativa.
        Tuo ”virsi” on alun perin ylistys ja kiitoslaulu, jota laulaa kaikki seurakunnat kautta maailman.
        mahtava laulu, laulan sitä usein, vaikka siinä turvataan yksin Jumalaan, se tarkoittaa todellisuudessa adonai, kolmiyhteiseen Jumalaan, mutta se on vaikea riimittää.
        Todellinen turva on Jeesus.
        Tuo syntien VL anteeksi antaminen ei perustu Raamattuun.
        Kerro yksikään paikka, missä siellä ihminen on toiselle synnit anteeksi saarnannut, vaikka VL saarnaajat vielä 5 vuotta sitten väittivät näin, - suorin vartaloin.
        Se saa väärän turvallisuuden tunteen ja ei vie taivaaseen, joutuu toiseen jonoon, ja sen päätepiste polttaa.
        Jeesus ei antanut avaimia maan päälle, vaan Pietarille, ei muille.
        Lue Matt 16.
        18 Ja minä sanon sinulle: SINÄ OLET PIETARI, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita.
        19 MINÄ OLEN ANTAVA SINULLE TAIVASTEN VALTAKUNNAN AVAIMET. Minkä sinä sidot maan päällä, se on

        olen huolissani sinusta Kes. Kirjoitat:
        "Kun päitä on kolme, Jumala, Jeesus ja SRK, vetää jokainen eri suuntiinsa."

        Olen kovasti huolissani siitä että ajattelet Jumalan ja Kristuksen vetävän eri suuntiin. En ole niin sanotusti "uskoa korviani".

        1. Joh. 2:24

        Pysyköön siis teissä se, minkä jo alussa olette kuulleet. Jos se, minkä olette kuulleet alusta asti, pysyy teissä, tekin pysytte Pojassa ja Isässä.


      • etsivä-xx

        jatkanpa vielä hieman Kes.
        kirjoitat:
        "A. ei missään Raamatussa sanota, että kun on synnit anteeksi, pelastut??"

        1. Joh. 2.
        12 Minä kirjoitan teille, lapseni: synnit on annettu teille anteeksi hänen nimensä tähden

        Room. 4:8
        Autuas se mies, jolle Herra ei lue viaksi hänen syntiään.

        Ap. t. 13:38

        (13:38-39) Tietäkää siis, veljet: hänen ansiostaan teille julistetaan synnit anteeksi, ja hänen ansiostaan jokainen, joka uskoo, tulee vanhurskaaksi,

        Ap. t. 26

        17 Minä pelastan sinut oman kansasi käsistä ja varjelen sinua, kun lähetän sinut pakanoiden pariin
        18 avaamaan heidän silmänsä ja saattamaan heidät pimeydestä valoon ja Saatanan vallasta Jumalan luo. He saavat syntinsä anteeksi, kun uskovat minuun, ja heillä on oleva paikkansa niiden joukossa, jotka Jumala on pyhittänyt.'


        Missä Kes on sellainen yhdistelmä, että ihmisellä olisi syntien anteeksiantamus ilman uskoa? Missä on usko ilman syntien anteeksiantamusta. En oikein voi ymmärtää nyt sinua Kes. Eihän koko Raamattu käsittele muuta kuin sitä miten ihminen voi saada syntinsä anteeksi, koska muutoin hän ei ole Jumallalle kelpaava ja iankaikkisesta elämästä osallinen.


      • etsivä-xx kirjoitti:

        olen huolissani sinusta Kes. Kirjoitat:
        "Kun päitä on kolme, Jumala, Jeesus ja SRK, vetää jokainen eri suuntiinsa."

        Olen kovasti huolissani siitä että ajattelet Jumalan ja Kristuksen vetävän eri suuntiin. En ole niin sanotusti "uskoa korviani".

        1. Joh. 2:24

        Pysyköön siis teissä se, minkä jo alussa olette kuulleet. Jos se, minkä olette kuulleet alusta asti, pysyy teissä, tekin pysytte Pojassa ja Isässä.

        Hyvä että tartuit:
        Osio oli vain jatke aiemmalle toteamukselle.
        heille on Jumala pääsääntöisesti Herra ja Jeesus vain kuriositeetti, sillä puhuja on juuri se, joka on ottanut Jeesuksen roolin.
        Isä ja poika on yhtä, mutta VL jumala on heidän näköisensä, ei Israelin Jumala.
        He eivät ole tajunneet, että kristityt elävät Liitossa, jossa Jeesuksella on täysi, kaikki valta.
        Jeesus esittelee Isälle, kenet tahtoo ja sinne ei pääse syntien anteeksi saaneet tuossa lahkossa, se on suurta soopaa.
        Heitä kohtaa se onnettomuus, josta Jeesus sanoo;
        Matt. 12:26
        Jos Saatana ajaa ulos Saatanan, silloin se on noussut itseään vastaan. Kuinka sen valtakunta silloin voi pysyä koossa?

        Sitten se SRK. He pelkäävät sitä enemmän kun Jumalaa.
        Sinä ymmärrät, he eivät.
        Kiitos, että sain selventää.
        Kes.


      • etsivä-xx

        "C. Se Avain; Näyttäkää se."

        Avain on evankeliumi. Ja se on maanpäällä. Ei kallio jolle Kristuksen kirkko on rakennettu ole Pietari vaan hänen sanansa:
        "16 Simon Pietari vastasi: "Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika."
        17 Jeesus sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.

        1. Kor. 10:4

        ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus

        Ilm. 3:7

        "Filadelfian seurakunnan enkelille kirjoita: "Näin sanoo Pyhä ja Tosi, Daavidin avaimen haltija, hän, jonka avaamaa ovea ei kukaan sulje, hän, jonka sulkemaa ovea ei kukaan avaa: [Ilm. 1:18]

        Tässä ilmestyksessä puhutaan tehtävästä mikä seurakunnalle annettiin.

        Kol. 4:3

        Rukoilkaa samalla meidänkin puolestamme, jotta Jumala avaisi meille oven sanansa julistamiseen ja me saisimme puhua Kristuksen salaisuudesta, jonka vuoksi juuri olen vankinakin.

        Matt. 16:19

        Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu."

        Jonka te pidätätte, on arvoituksellinen sanoma, koska koskaan ei Jumala ole antanut ihmiselle tuomiovaltaa tässä ajassa. Sideavaimen olemassa olo on toki todellisuutta, se näkyy Simon noidan kohdalla, mutta siinä hänet sitoo se, että hän Simon ei ole vilpitön Jumalan edessä. Häntä siitä varoitetaan, mutta hänen oma sieluntilansa on se mikä on este.

        Toisessa kohden Ramatussa on myös sideavaimesta:
        22 Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
        23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."

        Syntien ateeksiantamus on Pyhän Hengen vaikuttama usko. Ei voi olla ihminen vaan Pyhä Henki joka tutkii ihmisen sielun syvyyden. Minä itse ajattelen Pyhän hengen erehtymöttömyyttä niin että ihmsen tehtävä on vain varoittaa. Tutkittavaksi ihmisen mielen tuo vain evankeliumin sanoma.


      • etsivä-xx kirjoitti:

        "C. Se Avain; Näyttäkää se."

        Avain on evankeliumi. Ja se on maanpäällä. Ei kallio jolle Kristuksen kirkko on rakennettu ole Pietari vaan hänen sanansa:
        "16 Simon Pietari vastasi: "Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika."
        17 Jeesus sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.

        1. Kor. 10:4

        ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus

        Ilm. 3:7

        "Filadelfian seurakunnan enkelille kirjoita: "Näin sanoo Pyhä ja Tosi, Daavidin avaimen haltija, hän, jonka avaamaa ovea ei kukaan sulje, hän, jonka sulkemaa ovea ei kukaan avaa: [Ilm. 1:18]

        Tässä ilmestyksessä puhutaan tehtävästä mikä seurakunnalle annettiin.

        Kol. 4:3

        Rukoilkaa samalla meidänkin puolestamme, jotta Jumala avaisi meille oven sanansa julistamiseen ja me saisimme puhua Kristuksen salaisuudesta, jonka vuoksi juuri olen vankinakin.

        Matt. 16:19

        Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu."

        Jonka te pidätätte, on arvoituksellinen sanoma, koska koskaan ei Jumala ole antanut ihmiselle tuomiovaltaa tässä ajassa. Sideavaimen olemassa olo on toki todellisuutta, se näkyy Simon noidan kohdalla, mutta siinä hänet sitoo se, että hän Simon ei ole vilpitön Jumalan edessä. Häntä siitä varoitetaan, mutta hänen oma sieluntilansa on se mikä on este.

        Toisessa kohden Ramatussa on myös sideavaimesta:
        22 Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
        23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."

        Syntien ateeksiantamus on Pyhän Hengen vaikuttama usko. Ei voi olla ihminen vaan Pyhä Henki joka tutkii ihmisen sielun syvyyden. Minä itse ajattelen Pyhän hengen erehtymöttömyyttä niin että ihmsen tehtävä on vain varoittaa. Tutkittavaksi ihmisen mielen tuo vain evankeliumin sanoma.

        Jos avain olisi pelkkä evankeliumi, olisi Raamattu sen selittänyt.
        Jos näin olisi, olisi se ainutkertainen Raamatun historiassa.
        Evankeliumia kuitenkaan mitenkään aliaarioiden.
        Se tehtävä on kuitenkin kaikilla kristityillä, osa sitä ei vaan käytä.
        Mutta tuosta kirkosta, se on alkutekstissä seurakunta.
        Se kuuluu vapaasti suomennettuna, Sinä Pietari olet kallio, jonka päälle rakennan minun seurakunnan, jota ei portit Haadeksen eivät voita
        Niin Pietari oli ensimmäinen Piispa, jolle Jeesus antoi tehtävän, perusta Jerusalemin seurakunta.
        Hänen sanastaan ei puta mitään, joten ole varovainen.
        Jokainen uudestisyntynyt toteaa saman, Jeesus on elävän Jumalan Poika.
        Se ei ole avain.
        Jos luet tarkkaan, sanoma saattaa avautua eri tavalla; 19 Minä olen ANTAVA sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu."
        Koska kukaan ei niitä koskaan Raamatussa käyttänyt, saattaa olla, että se jäi antamatta.
        Kyllä Hän kuitenkin antoi, sillä alkuteksti sanoo; annan Sinulle.
        Taas Daavidilla on se avain, kun aika on kypsä ja näkyy uudessa Jerusalemissa ja Hän on ikuinen Kuningas.
        3 VT; profeettaa kirjoittaa siitä.
        Filaselfialle ei avainta anneta, vaan Jeesus esittelee itsensä; Näin SANOO, Pyhä ja Daavidin avaimen haltia, jonka Hän sitten luovuttaa Daavidille, kun Isä tulee Ilm 21;1-3.
        Olen Ilmestyskirjan opettajana nyt, joka on erikoisalaani.
        Ko jae oli vasta 3 viikkoa sitten.
        Seurakunnan enkelille ei, eikä seurakunnalle avain kuulu, vaan Jeesukselle, joka esittelee joka 7;lle seurakunnalle, joista Filadelfia on Hänelle rakkain ja on toinen niistä, joka sai puhtaat paperit.
        Tässä ilmestyksessä puhutaan tehtävästä mikä seurakunnalle annettiin.
        Ja kasto, nämä kaksi, jotka saivat puhtaat paperit, on vieläkin toiminnassa, ei muuta.
        Vasta jakeessa 8 alkaa dialogia.
        >>Syntien ateeksiantamus on Pyhän Hengen vaikuttama usko. ** No höpö höpö.
        Henki kirkastaa aina Jeesusta ja antaa meille kristityille armolahjoja, synnin kanssa Hänellä ei ole mitään tekemistä.
        Mikä Sinun on?
        >>Ei voi olla ihminen vaan Pyhä Henki joka tutkii ihmisen sielun syvyyden. ** Tutkija on Jeesus itse?
        Aiemmin vastasin siihen SRK;N kolmeen päähän, yksihän niistä on Jumala, mutta se on vain Jeesus, jolla on sovituksen ”AVAIN”, ja se ilmenee kaikki valtiaisuudessa.
        >>Minä itse ajattelen Pyhän hengen erehtymöttömyyttä niin että ihmsen tehtävä on vain varoittaa. Hän on myös Jumala, eikä erehdy, mutta Jeesus on se kenen kanssa Pyhät dialogiaa käyvät. Uskovathan on kastettu Häneen.
        >>Tutkittavaksi ihmisen mielen tuo vain evankeliumin sanoma.** Niin, ensin Laki, sitten evankeliumi.
        Ilman lakia ei ole syntiäkään.
        Kes.


      • etsivä-xx kirjoitti:

        jatkanpa vielä hieman Kes.
        kirjoitat:
        "A. ei missään Raamatussa sanota, että kun on synnit anteeksi, pelastut??"

        1. Joh. 2.
        12 Minä kirjoitan teille, lapseni: synnit on annettu teille anteeksi hänen nimensä tähden

        Room. 4:8
        Autuas se mies, jolle Herra ei lue viaksi hänen syntiään.

        Ap. t. 13:38

        (13:38-39) Tietäkää siis, veljet: hänen ansiostaan teille julistetaan synnit anteeksi, ja hänen ansiostaan jokainen, joka uskoo, tulee vanhurskaaksi,

        Ap. t. 26

        17 Minä pelastan sinut oman kansasi käsistä ja varjelen sinua, kun lähetän sinut pakanoiden pariin
        18 avaamaan heidän silmänsä ja saattamaan heidät pimeydestä valoon ja Saatanan vallasta Jumalan luo. He saavat syntinsä anteeksi, kun uskovat minuun, ja heillä on oleva paikkansa niiden joukossa, jotka Jumala on pyhittänyt.'


        Missä Kes on sellainen yhdistelmä, että ihmisellä olisi syntien anteeksiantamus ilman uskoa? Missä on usko ilman syntien anteeksiantamusta. En oikein voi ymmärtää nyt sinua Kes. Eihän koko Raamattu käsittele muuta kuin sitä miten ihminen voi saada syntinsä anteeksi, koska muutoin hän ei ole Jumallalle kelpaava ja iankaikkisesta elämästä osallinen.

        >>1. Joh. 2.
        12 Minä kirjoitan teille, lapseni: synnit on annettu teille anteeksi hänen nimensä tähden** Mutta ei mitään pelastuksesta.
        >>Room. 4:8
        Autuas se mies, jolle Herra ei lue viaksi hänen syntiään.** Se on totta, autuas on, mutta ei mitään tässä synnin anteeksi antoa?
        >>Ap. t. 13:38
        (13:38-39) Tietäkää siis, veljet: hänen ansiostaan teille julistetaan synnit anteeksi, ja hänen ansiostaan jokainen, joka uskoo, tulee vanhurskaaksi,** Hep.
        JOKAINEN JOKA USKOO HÄNEEN, vanhurkautuu?
        Mutta synnin anteeksi antamusta siinä julistetaan, se ei pelasta vaan usko Jeesukseen.
        >>Ap. t. 26
        17 Minä pelastan sinut oman kansasi käsistä ja varjelen sinua, kun lähetän sinut pakanoiden pariin** Tämä ei ole iankaikkisuuteen pelastus, vaan juutalaisten ortodoksien käsistä.
        Lue: pelastan sinut oman kansasi käsistä.
        Hieman konteksti hukassa.
        >>Missä Kes on sellainen yhdistelmä, että ihmisellä olisi syntien anteeksiantamus ilman uskoa? ** Ei muualla kun SRK;ssa, siellä ei uskota Jeesukseen, vaan SRK;hon.
        >>Missä on usko ilman syntien anteeksiantamusta. ** ei missään.
        >>En oikein voi ymmärtää nyt sinua Kes. Eihän koko Raamattu käsittele muuta kuin sitä miten ihminen voi saada syntinsä anteeksi, koska muutoin hän ei ole Jumallalle kelpaava ja iankaikkisesta elämästä osallinen.** vaikka kuinka on synnit anteeksi, ei ihminen kelpaa Jumalalle.
        Hänen tulee kelvata ensin Jeesukselle, Hän on tie isän luokse.
        Joh. 14:6
        Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.
        Tässä nyt alkaa sinunkin identiteetti valjeta, lestadiolaisilla, johon olet uudestaan kiintynyt, on pelastaja Jumala, Jeesus on poljettu maahan.
        Mutta tulos on aivan nolla. Jeesus pelastaa ja esittelee Isälleen vain omansa, uudestisyntyneet.
        Lestadiolaisille sopii; matt 24,23 "Jos joku silloin sanoo teille: 'Täällä on Messias', tai: 'Messias on tuolla', älkää uskoko.
        Ja vielä suurempi varoitus;
        Matt. 11:12
        Johannes Kastajan päivistä asti taivasten valtakunta on ollut murtautumassa esiin, ja jotkut yrittävät väkivalloin temmata sen itselleen.
        Joten ole varovainen.
        Varkautenne ei onnistu.
        Kes.


      • etsivä-xx

        En ole kanssasi yhtä mieltä siitä että Jumala olisi toimeton ja merkityksetön taivaassa. Komiyhteinen Jumala on yksi.
        Joh. 16:23

        Sinä päivänä te ette kysy minulta mitään. "Totisesti, totisesti: mitä ikinä te pyydätte Isältä minun nimessäni, sen hän antaa teille. [Joh. 14:13,14 ]

        Jeesus puhuu rukouksesta oman kuolemansa jälkeen:
        24 Tähän asti te ette ole pyytäneet mitään minun nimessäni. Pyytäkää, niin te saatte, ja teidän ilonne on täydellinen.
        25 "Olen puhunut tästä teille vertauksin. Tulee aika, jolloin en enää käytä vertauksia vaan kerron teille avoimesti kaiken Isästä.
        26 Sinä päivänä te esitätte pyyntönne minun nimessäni, enkä minä enää sano, että käännyn Isän puoleen teitä auttaakseni.
        27 Rakastaahan Isä itse teitä, koska te olette rakastaneet minua ja uskoneet, että olen tullut Jumalan luota.
        28 Isän luota minä olen lähtenyt ja tullut tähän maailmaan, ja nyt minä jätän maailman ja menen takaisin Isän luo."

        Sen hän antaa teille, siis Isä antaa. Jeesuksen nimessä pyydetään.

        Luterilainen päätää saarnankin yhtä hyvin muidossa Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

        Isää ei voi asettaa pakastimeen odottamaan Jeesuksen toista tulemista. Ja uuden testamentin mukaan Jeesus on ollut mukana jo juutalaisten erämaavaelluksella, kristuskalliosta on juotu vettä.

        1. Kor. 10:4

        ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. [2. Moos. 17:6; 4. Moos. 20:10,11]


      • örkkikesmel
        Kesitas kirjoitti:

        Me kristityt sanomme totuuden, ei kumarrella lahkoja.

        tulihan se sieltä me ainakin hedelmät ovat huonot mutta keitähän ilta vehvit


    • saara-2015

      Kiitos ystävällisestä vastauksesta.

      Arkiasiat ovat tosiaan paljon läsnä meidän kaikkien puheissa, ja ehkäpä sitten siksikin nuo uskon asioista puhumiset on jääneet... Voi olla toki, että me kaikki arastelemmekin asiasta puhumista jollakin tavalla; minulla on vähän sellainen "Mitähän toinen minusta ajattelee?"- olo ainakin.

      Täytyy yrittää ottaa näitä asioita puheeksi heidän kanssaan...

      Osaisiko vielä joku muukin vastata? :)

      • Käy kokeilemassa muita seurakuntia, mm vapaissa suunnissa, he kehtaavat tunnustaa keneen uskovat, eikä tarvitse ujostella.

        Jeesus sanoo; - etskikää, koetelkaa mikä on hyvä.

        Kes


      • Mitähän_ne
        Kesitas kirjoitti:

        Käy kokeilemassa muita seurakuntia, mm vapaissa suunnissa, he kehtaavat tunnustaa keneen uskovat, eikä tarvitse ujostella.

        Jeesus sanoo; - etskikää, koetelkaa mikä on hyvä.

        Kes

        nuo "vapaat suunnat" ovat? Jumalavapaita suuntia?

        Jos aloitus on aito, niin... Eihän tällainen henkilö kuin aloittaja, jolle Jumala jo on siunannut uskovaisia ystäviä ja joka on päässyt käymään rauhanyhdistyksellä seuroissa ja muutenkin osallistumaan uskovaisten rientoihin, löydä "vapaista suunnista" mitään muuta kuin teeskentelyä ja toivotonta kipuilua. Aloittaja on niin sanotusti jo saanut maistaa Jumalan lapsen rauhaa ja vapautta.


      • Noissa
        Kesitas kirjoitti:

        Käy kokeilemassa muita seurakuntia, mm vapaissa suunnissa, he kehtaavat tunnustaa keneen uskovat, eikä tarvitse ujostella.

        Jeesus sanoo; - etskikää, koetelkaa mikä on hyvä.

        Kes

        "vapaissa suunnissa" on se vika, että siellä täytyy yrittää tiristää itsestään esille ja ulos hurskautta, joka näkyisi vähän ulospäinkin. Täytyy ikään kuin omalla hyvyydellään yrittää kelvata Jumalalle. Siksi se on teennäisyyttä ja toivottomanoloista kipuilua, koska eihän ihmisestä lopultakaan mitään hyvää löydy.

        Jumalan valtakunnassa taas saa olla semmoisena kuin sitä on ja uskoa itsensä pahana pyhäksi ja syntisenä vanhurskaaksi. Jumalan lapsen täydellisyys on Kristuksen täydellisyydessä.


      • Mitähän_ne kirjoitti:

        nuo "vapaat suunnat" ovat? Jumalavapaita suuntia?

        Jos aloitus on aito, niin... Eihän tällainen henkilö kuin aloittaja, jolle Jumala jo on siunannut uskovaisia ystäviä ja joka on päässyt käymään rauhanyhdistyksellä seuroissa ja muutenkin osallistumaan uskovaisten rientoihin, löydä "vapaista suunnista" mitään muuta kuin teeskentelyä ja toivotonta kipuilua. Aloittaja on niin sanotusti jo saanut maistaa Jumalan lapsen rauhaa ja vapautta.

        >>nuo "vapaat suunnat" ovat? Jumalavapaita suuntia? Niillä on kuitenkin yksi tärkeämpi, pelastusta ajatellen, eli Jeesus, joka uupuu SRK;lta,,, täysin.
        Kun et ennen ole kuullut Raamatusta, siellä Jeesus itse sanoo;
        Joh. 14:6
        Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.
        Se tarkoittaa seuraavaa; - Minä olen, on Jumalan nimi, joka on nyt Hänen käytössään kaikkivaltiaana.
        2 Moos 3;17 Jumalan aikana Hän sanoi näin; Jumala sanoi Moosekselle: "Minä olen se joka olen." Hän sanoi vielä: "Näin sinun tulee sanoa israelilaisille: 'Minä-olen on lähettänyt minut teidän luoksenne.
        Minä olen, on Jumalan nimi silloin.
        Se esiintyy Raamatussa yli 600 kertaa.
        Jeesus siis on ainut TIE taivaaseen, Isän luo.
        Isä ei ole puhut kertaakaan ihmisille 2400 vuoteen, ellei oteta Vl raamattua, siellä se rupattelee kaiken aikaa, mutta vain lestadiolaisille.
        Jeesus on se koka siunaa Uuden Testamentin aikana. Hänellä on valta, mutta Hän myös pelastaa vain omansa.
        Matt 10;
        2 "Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan omakseni Isäni edessä taivaissa
        33 Mutta joka ihmisten edessä kieltää minut, sen minäkin kiellän Isäni edessä taivaissa.
        Sinua Hän ei tunnusta.
        >>mitään muuta kuin teeskentelyä ja toivotonta kipuilua. ** Kukahan se oikeasti teeskentelee.
        VL;istä lähes puolet on elämäntapa lestadiolaisia, jotka todella pelkäävät lahkoaan enemmän mitä Jeesusta ja Jumalaa.
        On vielä se, että joutuu maksamaan takuita, ”uskovainenhan luottaa toiseen uskovaan”.
        Huomattu on.
        >>Aloittaja on niin sanotusti jo saanut maistaa Jumalan lapsen rauhaa ja vapautta. **Nimeä minulle yksi VL joka täyttää tuon litanian.
        Kes.


      • Noissa kirjoitti:

        "vapaissa suunnissa" on se vika, että siellä täytyy yrittää tiristää itsestään esille ja ulos hurskautta, joka näkyisi vähän ulospäinkin. Täytyy ikään kuin omalla hyvyydellään yrittää kelvata Jumalalle. Siksi se on teennäisyyttä ja toivottomanoloista kipuilua, koska eihän ihmisestä lopultakaan mitään hyvää löydy.

        Jumalan valtakunnassa taas saa olla semmoisena kuin sitä on ja uskoa itsensä pahana pyhäksi ja syntisenä vanhurskaaksi. Jumalan lapsen täydellisyys on Kristuksen täydellisyydessä.

        "vapaissa suunnissa" on se vika, että siellä täytyy yrittää tiristää itsestään esille ja ulos hurskautta, joka näkyisi vähän ulospäinkin. ** Älä viitti.
        Kyllä se löytyy VL piireistä. Naiset ovat itkuun purskahtamillaan ja hiukset hoitamatta, eikä mitään ehostusta, kun ei jaksa.
        Miehet ovat oppineet kävelemäänkin samalla tavalla, pyllynposket yhdessä, pitkäkärkiset kengät jalassa, ja tupakka suupielessä.
        Molemmilla iho on jo oireilla.
        Omia kykyjä usko tarvitsee, ja PH antaa niihin voimat. Teillä kuivana lahkona se ie toimi.
        Jaak. 2:26
        Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.
        Niin, teiltä ne uupuu, mutta SRK tekoja on tehtävä talkoilla.
        Uskosi ilman tekoja turhaa, kuollut.
        Silloin kun Jumalan Valtakunta tulee, on siellä elo ylösnousemusruumissa.
        Kaikki on kun Paratiisissa.
        Taas tuo pakanallinen mantra; Jumalan valtakunnassa taas saa olla semmoisena kuin sitä on ja uskoa itsensä pahana pyhäksi ja syntisenä vanhurskaaksi. ** On täyttä soopaa.
        Missä mantraa; Vain ME, uskova ei TEE NÄIN; yms.
        Köysi on vankasti kaulassasi, kiristyy koko ajan.
        >>Jumalan lapsen täydellisyys on Kristuksen täydellisyydessä.** Uudestsisyntyneen, kastetun ihmisen Pyhyys on samaa mitä Isällä.
        Jeesus sanookin ( sinullehan Hän ei puhu, vaan jumalasi, kuten JT;lle) 48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."
        Täydellinen on sama kun Pyhä (Matt 5).
        Sinne sinulla on matkaa.


      • kempeleestä

        Kempeleen harmaan eminenssin saastainen helluntailainen suoritusulostus.


    • SuuriHanOn

      Itse olen saanut paljon rohkaisua ja tietoa uskonasioista tv7:n ohjelmien kautta. Monista ohjelmista voi loytää omanlaisensa.

    • Hei_aloittaja

      Sinähän voisit lueskella uskonasioista esim. täältä:

      http://rauhanyhdistys.fi/

      Seuroja voi kuunnella myös netissä:

      http://www.nettiseurat.info/

      Sinulle ensimmäisenä vastannut nimimerkki "ilja-grigor" antoi hyviä neuvoja.

      Tämä palsta ei useinkaan ole hyvä paikka esittää asiallisia kysymyksiä, koska täällä asiallisiin kysymyksiin usein saa epäasiallisia vastauksia. Esimerkiksi tähän aloitukseesi heti huomisaamuna vastaa heinolalainen eläkeläinen, käyttää usein nimimerkkiä "melperi". Hän sanoo mm, että jos haluat saatanan kelkkaan, liity saastaisia raamatunvastaisia valheoppeja julistavaan vanhoillislestadiolaiseen herätysliikkeeseen. Tämä mies tuntuu jo äidinmaidossa imeneen lestadadiolaisvihan itseensä.

      Ketjussa mainitaan myös TV7. Olen joskus katsonut sitä. Mielestäni kaikki siellä esitetty jää jotenkin hengettömäksi kun taas esimerkiksi rauhanyhdistyksen seuroissa tai uskovaisten ihmisten kanssa seurustellessa voi ikään kuin tuntea Jumalan läsnäoloa. (Tähän viimeiseen lauseeseen Kalevi Laakso/melperi luultavasti ilman nimimerkkiä heti aamulla vastaa, että "täyttä VL-PASKAA.)

      Sinullahan ovat asiat nyt oikein hyvin kun nyt olet saanut uskovaisia ystäviä ja päässyt käymään seuroissakin ja olet myös muuten ollut rauhanyhdistyksen toiminnassa mukana ja olet kokenut tämän kaiken hyväksi ja oikeaksi. LOhdullistahan tässä on se, että Jumala vetää ihmistä puoleensa ja lapsekseen eikä koskaan hylkää.

      • upshups

        upp


    • aloittajalle

      Ensiksi, olet onniteltava ihminen. Sinua Jumala vetää puoleensa.
      Tutustu ihan rauhassa asioihin ja jos haluat edetä,niin pyydät vain syntejäsi anteeksi
      joltain uskovaiselta. Kun hän saarnaa Sulle synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, niin saat sitten Pyhän Hengen sydämesi asukkaaksi. Siitä se lähtee.

      Siunausta elämääsi!

      • mikävaivaasokeaa

        niin justiinsa eli ihmiseltä pyydetään syntejä anteksi,,,oletko ihan täystoope vai miten kukaan voi noin typeriä päästellä suustaan...ihmiseltä anteksi..ei voi olla hullumpaa pallolla enää!


      • sitätarkoitin

        Ei niitä ihmiseltä anota anteeksi, mutta uudestisyntynyt voi kyllä toimia rippi-isänä tai äitinä ja julistaa synninpäästön.


    • Eniten kai kannattaa miettiä, oletko valmis jopa terveytesi uhalla synnyttämään mahdollisimman monta lasta ilman ehkäisyä ja ehtimättä antaa heille aikaasi siten kuin lapsi tarvitsisi. Jättiläisperheissähän vanhempien sisarusten on osin tarkoitus korvata äiti ja isä.
      Ehkä kannattaisi tarkkailla myös niitä kymmenen lapsen äitejä, joilla eletty elämä tuntuu raskaasti niskassa ja lapsia pitäisi yhä vain putkautella vaikka ei enää jaksaisi. Kaikkein kypsyneimmät heistä ovat tosin jo jättäneet lestadiolaisuuden eikä heitä seuroissa tapaa.

      • vl-reijo

        Mitä ihmettä sä höpötät? Ei kukaan tule kenenkään makuuhuoneeseen kyyläämään seksuaalista elämää. Saati että ketään pakotettaisiin pakkosynnytyksiin. Täydellistä tietämättömyyttä. Perheet toimivat omien voimavarojen mukaan. Ei vl-kulttuurissa seksi ole mitään lapsitehtailua ensisijaisesti. Seksi on Jumalan lahja, josta nautitaan ihan samalla tavalla kuin peruspakanatkin toisiaan kunniottaen. Ainakin meidän perheessä on käytetty ehkäisyä sellaisina aikoina, joilloin arki on ollut liian raskasta. Ensisijaisesti huolehditaan omasta jo olemassa olevan perheen hyvinvoinnista ennenkuin aletaan uusia lapsia tekemään. Ei lapsenteko todellakaan ole mikään päämäärä vaan Jumalan antama lahja.

        Aloittajan tapauksessahan vielä miestä ei edes kiinnosta uskonasiat, mutta kunnioittaa vaimon tekemisiä. Tottakai perheessä, jossa toinen ei ole uskovainen ja toinen mahdollisesti on, niin voi nauttia seksistä samalla tavoin kuin ennenkin. Ei se tarkoita seksistä luopumista. Vl-perheissä kunnioitetaan puolisoja. Toive lapsista pitää olla molemmilla. Kukaan vl ei hankkiudu raskaaksi ilman yhteistä tahtoa.

        Repe ruutikallio vois laittaa valoja päälle. Maalaisjärki on lahja Jumalalta ja se on tarkoitettu käytettäväksi, eikä se tarkoita, että raamatun sanaa pitäisi ylitulkita.


      • 18und4

        #Repe ruutikallio vois laittaa valoja päälle#

        Bravoo - päivän paras ohje !


      • maailmaa.minä.rakastan
        vl-reijo kirjoitti:

        Mitä ihmettä sä höpötät? Ei kukaan tule kenenkään makuuhuoneeseen kyyläämään seksuaalista elämää. Saati että ketään pakotettaisiin pakkosynnytyksiin. Täydellistä tietämättömyyttä. Perheet toimivat omien voimavarojen mukaan. Ei vl-kulttuurissa seksi ole mitään lapsitehtailua ensisijaisesti. Seksi on Jumalan lahja, josta nautitaan ihan samalla tavalla kuin peruspakanatkin toisiaan kunniottaen. Ainakin meidän perheessä on käytetty ehkäisyä sellaisina aikoina, joilloin arki on ollut liian raskasta. Ensisijaisesti huolehditaan omasta jo olemassa olevan perheen hyvinvoinnista ennenkuin aletaan uusia lapsia tekemään. Ei lapsenteko todellakaan ole mikään päämäärä vaan Jumalan antama lahja.

        Aloittajan tapauksessahan vielä miestä ei edes kiinnosta uskonasiat, mutta kunnioittaa vaimon tekemisiä. Tottakai perheessä, jossa toinen ei ole uskovainen ja toinen mahdollisesti on, niin voi nauttia seksistä samalla tavoin kuin ennenkin. Ei se tarkoita seksistä luopumista. Vl-perheissä kunnioitetaan puolisoja. Toive lapsista pitää olla molemmilla. Kukaan vl ei hankkiudu raskaaksi ilman yhteistä tahtoa.

        Repe ruutikallio vois laittaa valoja päälle. Maalaisjärki on lahja Jumalalta ja se on tarkoitettu käytettäväksi, eikä se tarkoita, että raamatun sanaa pitäisi ylitulkita.

        Täydellista tietämättömyyttkö on, että liikkeen jättäneet puhuvat järjestään ehkäisykiellosta....


    • armosta

      Uskon alkaja ja ylläpitäjä on Jeesus Pyhän henkensä kautta. Se on Jumalan lahja sille, joka uskoo Jeesuksen Jumalan Pojaksi. Sinulle voisi julistaa sen tunnustamisen jälkeen synnit anteeksi. Jumalan henki vaikuttaa lopun. Mielesi kääntyy seuraamaan Herramme opetuksia eli Raamattu kiinnostaa, koska on halu tietää, mitä meille luvataan ja meiltä odotetaan.
      Vl-väki keskittyy seuraamaan phujiensa opetuksia, jotka kaikilta osin eivät ole Raamatun mukaisia. He kielsivät TV:n katselun, mutta nyt netti menee ohi. Korut on kieltolistoilla jne. Joidenkin puhujien tausta ei kestä päivänvaloa, koska ovat joko itse tehneet tai sallineet lapsiin sekoamisen ym., kunhan heille on tunnustanut. Parannuksen tekoon ei kehoteta, kuten Raamattu opettaa. Syntielämä on hylättävä, koska ei Herran henki voi asua saastaisessa sydämessä.
      Ehkäisykin on ainakin ollut kieltolistalla. Poikkeavat joutuvat vanhempien puhutteluun ns. hoitokokouksiin.
      Heillä on tapana väittää olevansa se pieni ja ainoa pelastuvien joukko... Suuri harhaanjohtamisen yritys. Raamatun mukaan se joukko on lopun aikana tosin pieni, mutta siihen kuuluu ihmisiä kaikista maista ja uskonnoista- jotka Jeesusta tunnustavat.
      On siellä hyvääkin niillä, jotka oikeasti seuraavat Jeesusta. Maallisista houkuttimista halutaan silloin pysyä erossa. Puhdas omatunto ja arka mieli ovat hyvästä, vaikka kukaan ei pelastukaan omilla teoillaan. Raamattu aukeaa hiljalleen sen mukaan, miten kestää edetä. Uskoa ei siis mitata.

      • raipi

        Näytä sellainen syntilista, jos olet asiasta niin varma. Mitään syntilistoja ei ole olemassa.


    • TakarivinKuuntelija

      Kun Sinulla on niitä vl-tuttuja niin rohkeasti juttele heidän kanssaan ja tule seuroihin.

      Vl-issä on Kristus uskoisia laupeudella varustettuja. Äärijyrkkiä kannattaa välttää. Heillä on lakihenki ja ylpeyden ja muiden alistamisen vikaa.

    • Kuapankäyntiäkö

      Taistelu sieluista menossa...keneltä tulee paras tarjous,,,onko uppokaste jo esitelty ainoana oikeana..

      • saara-2015

        Niin, en minä ajattele näiden olevan markkinat joiden tarkoituksena on löytää se paras tapa uskoa - tarkoitin oman aloitusviestini sellaiseksi, että oma paikka on alkanut hahmottua ja etten oikein tiedä kuinka pitäisi edetä. Vastauksia kyllä jo tulikin, tosin kyllähän minuakin hieman ihmetyttää joidenkin uskonsuuntien "markkinointi"henkiset puheet kun kuitenkin kerron Jumalan kutsuvan minua nimenomaan lestadiolaisuuteen..


      • heinolasta

        Saarahan kertoi jo aiemmin käyneensä vapaitten suuntien tilaisuudessa, joita edustat ja totesi ne teatteriksi. Yrität hakea tukea saastaisille saatanalta lähteville ajatuksillesi. Mutta hyvä sinä olet pahassa.


      • heinolasta

        Asian varmistamiseksi voisit kertoa, missä mielestäsi Jumalan sanaa julisretaan puhtaasti. Oletko sitä mieltä toisaalta, että vapaat suunnat ovat teatteria?


      • heinolasta

        #Kerro raamatunpaikka, jonka mukaan vanhoillislestadiolaiset ovat koko maailmassa ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia.#
        En ole koskaan kuullut tuota hokemaasi vanhoillislestadiolaisia koskevaa mantraa. Näkemyksesi , että se on oppi, on sinun oman aivoituksesi tulos.
        Sanoisin, että vanhoillislestadiolaiset ovat uskovaisia ja Raamattu määrittelee,ketkä ovat oikeita ja ketkä vääriä uskovaisia. Ei kerskaus ole siinä, että minä olen uskovainen, vaan uskon antajassa Jeesuksessa Kristuksessa.
        Nuo seuraavat Raamatun jakeet olet tyrmännyt aiemminkin, joten teet sen varmaan nytkin. Varmaan Raamattua lukeneena luulet ymmärtäväsi näiden jakeiden hengellisen sisällön, mutta se ymmärryksesi ei ole avautunut Hengen kautta
        2. Kor. 5:18
        Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran.
        2. Kor. 5:19
        Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
        Esittämääsi kahta oppia ei vanhoillislestadiolaisuudessa ole.


      • heinolasta

        Eihän totuus välttämättä ole toisten mielipiteissä,vaikka hyvää tarkoittavatkin. Sinä kuitenkin omassa opissasi haet vain epäoleellisia tartuntapintoja joidenkin yksittäisten sanomisten tai kirjoitusten perusteella ja pyrit rakentamaan kokonaisuuden harvoista yksityiskohdista. Luepa ajatuksella oman lahkosi tekstiä:
        #Nämä oppinäkemykset ovat siirtyneet ja muovautuneet ikään kuin perimätietona sukupolvelta toiselle. Aivan Suomen helluntailiikkeen syntyhistorian alussa mukana oli useita pappiskoulutuksen tai muun akateemisen koulusivistyksen saaneita voimahahmoja. Tuolloin muotoiltiin tärkeät opilliset linjaukset muun muassa paikallisesta seurakunnasta, uskovien kasteesta, ehtoollisen vietosta, Pyhän Hengen kasteesta ja seurakuntien yhteisestä toiminnasta. Näitä näkemyksiä ei kuitenkaan kirjattu virallisiin asiakirjoihin. Siksi helluntaiherätyksessä on ollut vapautta tuoda esille erilaisia teologisia näkemyksiä ja koetella niitä yhteisön keskellä. Aikaisempina vuosina oikeasta opista huolehtivat arvostetut raamatunopettajat julistuksensa kautta.#
        Oppinne sisältöhän on vahvasti ihmislähtöinen, omiin tulkintoihin, ei Raamatun ilmoitukseen perustuva, sekulaari,erilaisille vaihtoehdoille avoin.
        Useissa netin keskustelupalstoilla hellarit pitävät uskoaan ainoana oikeana! Loppujen lopuksi , niin saavat pitääkin. Samahan se on politiikassa ,minä olen persu ja sinä kepu ja kumpikin sanoo olevansa enemmän oikeassa.
        Vai kehtaan valehdella? On outoa ,että palstan alatyylisintä ilmaisutaitoa käyttävä
        kirjoittaja huutaa moraalia ja etiikkaa sfääreihin. Et vastannut esittämääsi toiseen
        oppiin saamaasi vastaukseen.


      • heinolasta

        Tyypillinen altavastaajaluuserin harhaisessa hullureisuudessa , upotuksessa ahdistuneen , paholaisen mielen omaavan vastaus. Onko sulla ymmärryksessä
        vajavuutta, kun et vastaa siihen mitä kysytään?


      • Kat_kirkko_opettaa

        Katilainen kirkko, maailman suurin kristillinen kirkko
        1. Ei ole pelastust katolilaisen kirkon ulkopuolella
        2. Vai katolilainen pappi voi ripissä antaa syntejä anteeksi, eikä hänkään ilman sovitustekoja, eikä kokonaan vaan on myös kiirastuli
        3. Vai katolilainen kirkko on Jumalan ja Pietarin kirkko, jolle kalliolle Kristus perusti kirkkonsa. (Paavin ja Pietarin suhde seuraajana)
        4. Ei ole pelastusta katolilaisen kirkon ulkopuolella.
        5. Katolilaisen kirkon käsitys ehkäisystä


      • Siellä_katolisessa
        Kat_kirkko_opettaa kirjoitti:

        Katilainen kirkko, maailman suurin kristillinen kirkko
        1. Ei ole pelastust katolilaisen kirkon ulkopuolella
        2. Vai katolilainen pappi voi ripissä antaa syntejä anteeksi, eikä hänkään ilman sovitustekoja, eikä kokonaan vaan on myös kiirastuli
        3. Vai katolilainen kirkko on Jumalan ja Pietarin kirkko, jolle kalliolle Kristus perusti kirkkonsa. (Paavin ja Pietarin suhde seuraajana)
        4. Ei ole pelastusta katolilaisen kirkon ulkopuolella.
        5. Katolilaisen kirkon käsitys ehkäisystä

        kirkossahan harrastetaan rahanpesua. Papit elävät ylellistä elämää köyhille kerätyillä varoilla. Luther oli oikeassa noustessaan moista mädännäisyyttä vastaan.


    • saara-2015

      Kiitos vastauksista.

      Joku ehdotti vapaiden suuntien puoleen kääntymistä, hänelle haluan vastata että kävin joitakin tilaisuuksia joskus kuuntelemassa mutta meno tuntui sellaiselta, ettei ollut minua varten. Joku sen kiteyttikin; toki uskonsa voi suullaan tunnustaa ja arkisissa teoissaankin näyttää, mutta minulle tuli ns. olo, kuin katselisin jonkinlaista näytöstä. Mitä tulee saarnaamisesta, en minä ole kokenut tulleeni tuomituksi vaan saaneeni puheista paljon sellaista, mikä kantaa.

      Ja se lapsiluku.. Tuttavilla on perheissään 3-5 lasta, eli ei se ihan niin yksioikoista tuntuisi olevan.. Ajatus isommasta perheestä ei tunnu pahalta, se on ollut meillä suunnitelmissa muutenkin. Vaikkei lasta tuliskaan kerran vuoteen, uskon, että se on meidän henkilökohtainen ratkaisu. Ajattelen, että lapsia saa tulla niin kuin voimat riittää. Tietysti meidän yhteisellä päätöksellä.

      • Eihän_Sinulla

        ole mitään hätää nyt kun olet päässyt yhteyteen Jumalan lasten kanssa.

        Viime kesänä suviseuraradiossa haastateltiin n. 30 vuotiasta rouvaa, joka oli ollut naimisissa 8 vuotta. Perheessä ei ollut yhtään lasta, vaikka lapsia olisi haluttu. Tämä nuori rouva sanoi, että elämässä pitää naittia siitä. mitä on, eikä haikailla sen perään, mitä ei ole.

        Vielä sanottakoon, että tuntuu melko uskomattomalta, että joku tosissaan eksyisi tälle palstalle tällaisella aloituksella, mutta ei kait se mitään haittaa, vaikka kyseessä olisi provokin, koska aloituksesta kuitenkin on syntynyt asiallistakin keskustelua (poisluettuna tietenkin melperin vihanpurkaukset).


    • pitkäänuskossa

      Kerran oli eräs ystäväni ollut samassa tilanteessa uskonsa alkutaipaleella. Tämä nuori nainen oli kokenut Jumalan vetävän puoleensa. Sitten oli tutustunut lastaneitosiin ja pyytänyt näiltä rukousta puoleensa. Tytöt olivat hämmentyneet ja sanoneet etteivät voi auttaa.
      Sitten tämä etsijä oli saanut jälkeenpäin tietää, että liikkeessä on vain johtavilla veljillä oikeus ja auktoriteetti rukoilla ja julistaa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä.
      On hienoa että olet saanut kaipauksen ja janon Jumalan ja kristittyjen yhteyteen. Nyt sinun kannattaa rukoilla Jumalan johdatusta. Ei kannata hätäillä. Kannustan käymään myös muissa hengellisissä piireissä, myös vapaissa suunnissa.
      Oletko ajatellut tilannetta, että jos sinusta tulee lestadiolainen, niin oletko valmis suurperheen äidiksi ja jos se sinulle sopii, niin haluaako puolisosi välttämättä suurta lapsikatrasta.

      • etsivä-xx

        "Sitten tämä etsijä oli saanut jälkeenpäin tietää, että liikkeessä on vain johtavilla veljillä oikeus ja auktoriteetti rukoilla ja julistaa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä."

        Täyttä puppua kirjoitat nimimerkki pitkään uskossa. En ole vanhoillislestadiolaisesta perheestä vaan kuten avaaja. Koskaa ei ole missään sanottu ei seurapuheissa tai vl-uskovaisten ihmisten puheissa että syntien anteeksiantamus ei ole jokaisella kristityllä luterilaisen opetuksen ytimen mukaisesti. Luterilainen opetus on aina perustunut mm näihin jakeisiin:
        Ensimmäinen Pietarin kirje 2:9:

        Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa.


      • pitkäänuskossa

        Ei seuroissa asiasta puhuta, mutta jos jossain vaikka kotona esim. kahvikupposen ääressä nainen ottaa esille uskonasiat ja pyytää siinä kaveriaan rukoilemaan puolestaan ja synninpäästöä, niin siihen ei ole oikeutta. Nainen ei saa pitää puheita seuroissa, saa vain soittaa pianoa. Ei voi olla edes esilaulajana.


      • pitkäänjouskossa

        Vielä haluan sanoa Saaralle. En minun tarkoitus ole estää sinua löytämästä hengellistä kotia lestadiolaisuuden parista, mutta ei kannata hätäillä. Voi itse rukoilla, lukea Jumalan sanaa ja kyllä Pyhä Henki ohjaa ja palaset loksahtelevat paikoilleen.
        Jumala tietää paikkamme ja tehtävämme.


      • etsivä-xx
        pitkäänuskossa kirjoitti:

        Ei seuroissa asiasta puhuta, mutta jos jossain vaikka kotona esim. kahvikupposen ääressä nainen ottaa esille uskonasiat ja pyytää siinä kaveriaan rukoilemaan puolestaan ja synninpäästöä, niin siihen ei ole oikeutta. Nainen ei saa pitää puheita seuroissa, saa vain soittaa pianoa. Ei voi olla edes esilaulajana.

        Nyt puhut taas ihan omiasi nimimerkki pitkäänuskossa. Et ole lestadiolaisessa kodissa ollutkaan uskonnon harjoittamisen tilanteessa, kun tällaista esität "mutta jos jossain vaikka kotona esim. kahvikupposen ääressä nainen ottaa esille uskonasiat ja pyytää siinä kaveriaan rukoilemaan puolestaan ja synninpäästöä, niin siihen ei ole oikeutta.". En ole kuullut, että jonkun puolesta rukoiltaisiin vaan, sille joka pyytää vakuutusta uskonsa vahvistamiseksi julistetaan syntien anteeksiantamusta Jeesuksen nimessä ja veressä välittömästi. Naiset ja lapset ja miehet kaikki julistavat tätä lapset vanhemmilleen tai sisaruksilleen. Tämä on lestadiolaisuuden ydintä. Kaikki julistavat toisille syntien anteeksiantamuksen evankeliumia, kyse on uskovaiselle jalkojen pesemisestä kuten Jeesus kehoitti opetuslapsiaan.
        Se on totta, että nainen ei esimerkiksi naisten sisarillassa esitä rukousta vaan siihen "raahataan" aina mies, mitä minä aina ouduksun. Minulle luterilaisen kirkon kasvattina on rukous jokaisen yleisen pappeuteen kuuluva oikeus, ei siihen puhuvaista veljeä mielestäni aina tarvita. Sanan julistaminen "seurakunnan yli" on luoteeltaan erilainen kuin rukous. Rukous on jokaisen uskovaisen perusoikeus. Samoin oikeus lukea Raamatun tekstiä sellaisenaan kuten luterilaisessa jumalanpalveluksessa tapahtuu tekstinlukijoiden osalta, kysessä ei ole naispappeuteen rinnastettava asia. Kun lestadiolaisessa yhteisössä kokoonnutaan koteihin voivat naisetkin lukea tekstiä ääneen. Kyse ei silloin ole kotiseuroista.

        Mitä laulamiseen tulee on esim. Helsingin rauhanyhdistyksellä ollut nainen esilaulajana, joskin siitä on jokunen vuosi. Teologisesti siihen ei liene esteitä. Kovasti harvinaista tämä ilmeisesti kuitenkin on.


      • sursur
        pitkäänuskossa kirjoitti:

        Ei seuroissa asiasta puhuta, mutta jos jossain vaikka kotona esim. kahvikupposen ääressä nainen ottaa esille uskonasiat ja pyytää siinä kaveriaan rukoilemaan puolestaan ja synninpäästöä, niin siihen ei ole oikeutta. Nainen ei saa pitää puheita seuroissa, saa vain soittaa pianoa. Ei voi olla edes esilaulajana.

        jokainen uskovainen on pyhänhengen pappi myös naiset mutta naisia kuin miehiäkään ei ole asetettu yliseurakunnan puhujiksi


    • Aina alkavat hälytyskellot soimaan, kun joku sanoo omaa "seurakuntaryhmäänsä" ainoaksi oikeaksi. Kantapään kautta aikanaan perehdyin moormoonien (vähän aikaa jäsen) ja jehovantodistajien oppeihin ja totesin ne useita kirjoja luettuani harhaopeiksi. Nuorena (kauan sitten) havaitsin "aitoja uskovia" luterilaisuudessa esim. Kansanlähetyksen parissa (uudestisyntyneitä). Päihteiden maailmassa elin kymmeniä vuosia, mutta Jumalan armosta olen saanut uskossani uudistua. Nyt kuulun pienehköön helluntaiseurakuntaan, missä koen opetuksen terveeksi. Myös esim. Leo Mellerin opetus (ainakin nykyään) kuulostaa terveeltä (Patmos-järjestö)...menneiltä vuosilta en hänen opetuksistaan paljoa tiedä. Pelastusarmeijan Jumalan palvelukset ovat vaikuttaneet ihan hyviltä TV:ssä. On hyvin tärkeää tutkia itse Raamattua ja pyytää siinä Pyhän Hengen viisautta sekä tutustua uskon peruskysymyksiä käsitteleviä kirjoihin. Eri suuntauksiin on hyvä tutustua ihan paikan päällä. Todellisia uudestisyntyneitä uskovia löytyy monista seurakunnista ja "sen oikean" etsimisessä täytyy nähdä ehkä vaivaakin ja pyytää Jumalan johdatusta. Edellä mainittu vanha herätysliike on minulle vieras, joten en voi sen toimintaan ottaa kantaa. Hienoa ja tärkeintä on, että haluat sydämestäsi tulla Jumalan lapseksi ja Jeesuksen Kristuksen veren pesemäksi. Moni varmaan rukoilee itseni lisäksi puolestasi.

    • Melperi-riepu

      on monilla kommenteillaan sotkenut tätäkin ketjua. Tehotonta se tietenkin on tässä tapauksessa, kun aloittajan toinen jalka on jo Jumalan valtakunnassa eikä häntä edes itse piru - melperistä puhumattakaan - voi repiä sieltä irti. Jumala näet rakastaa ihmistä.

      Jossakin tämän ketjun kommentissaan aloittaja-Saaralla on hyvä huomio: vapaiden suuntien meno on kuin jotakin esitystä. Jos on hyvin harjoiteltu niin kauniiltahan se näyttää. Mutta kun sieltä puuttuu Pyhä Henki niin etsivä ihminen ei löydä sieltä apua.

      Näillä nimilla ketjussakin mainituilla uskonnollisuuksilla (esim. luterilaisuus, helluntailaisuus, vapapaakirkko, patmos, pelastusarmeija jne) on kuitenkin tärkeä kultturellinen ja sosiaalinen tehtävä yhteiskunnassa, joten ei niitä pidä aliarvioida ja halveksia. Tunnen joitakin "johtomiehiä" sieltä ja mielestäni he ovat ihan hyviä ja rehellisiä ihmisiä. Moni tavallinenkin ihminen on löytänyt näistä uskonnollisuuksista sisältöä elämäänsä. Myös köyhien auttaminen (esim. helluntailaisten leipäjonot) on tärkeää, eikä Jumala ole niin epäoikeudenmukainen etteikö hän tällaista työtä siunaisi.

      • Vl-ketku_vastaa

        Ei ole olemassa raamatunpaikkaa, jossa sanottaisiin, että vanhoillislestadiolaiset olisivat ainoita oikeita JUmalalle kelpaavia uskovaisia.

        Jumalahan se on syntien anteeksiantaja. Tästä ei meillä vl-yhteisössä ole koskaan ollut pienintäkään epäselvyyttä.


      • öitä_

        Mene hengellisesti tunnekylmä piru tulillesi


      • vastaakysmykseen
        öitä_ kirjoitti:

        Mene hengellisesti tunnekylmä piru tulillesi

        eli et voinut vastata kysmykseen, miksi et?

        mitä tähän kuuluu joku kylmyys tai kuumuus, meinaatko pakastaa tai polttaa melperin?


      • pöllöäijäke
        Vl-ketku_vastaa kirjoitti:

        Ei ole olemassa raamatunpaikkaa, jossa sanottaisiin, että vanhoillislestadiolaiset olisivat ainoita oikeita JUmalalle kelpaavia uskovaisia.

        Jumalahan se on syntien anteeksiantaja. Tästä ei meillä vl-yhteisössä ole koskaan ollut pienintäkään epäselvyyttä.

        Miksi veeälpatu nauroi kun kerroinuskoontulostani, miksi?

        koko taivas toki iloitsi mutta tämä itsensä korottaja nauroi ja lyttäsi kertomukseni alas, miksi niin jos teillä ei ole epäilystäkään kuka syntejä antaa anteeksi, kertokaa niin että koko suomi ymmärtää tämän yhtälön!


      • vl-ketku

        Täytyy välillä tehdä töitökin niin ei ole mahdollisuutta jatkuvasti päivystää palstalla. Nytkin meni neljä tuntia ennen kuin ehdin taas tänne. Vastailen nyt lyhyesti.

        ###
        Miksi te vanhoillislestadiolaiset sitten opetatte olevanne koko maailman ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia? Ja ivaatte kaikkia muita uskovaisia "epäuskoisiksi".

        Mihin tämä oppi perustuu?
        ###
        Me vanhoillislestadiolaiset emme suinkaan opeta olevamme koko maailman ainoita oikeita ja JUmalalle kelpaavia uskovaisia.
        Tämä mainitsemasi oppi perustuu Sinun harhaisiin käsityksiisi ja omiin mielipiteisiisi.
        Emme ivaa muita, mutta joku fariseus joskus toki saattaa kokea parannuskehotuksen ivaamiseksi, vaikka se onkin JUmalan suurta rakkautta.

        ###
        "Jumalahan se on syntien anteeksiantaja."

        Miksi sitten opetatte, että Jumala ei pysty suoraan antamaan syntejä anteeksi vaan AINOASTAAN vanhoillislestadiolainen henkilö voi antaa synnit anteeksi?
        ###
        Jumalahan se on syntien anteeksiantaja. Tästä ei meillä vanhoillislestadiolaisuudessa ole koskaan ollut piernintäkään epäilystä eikä erimielisyyksiä.

        Asiaa on jäljempänä ketjussa laajemmin pohtinut nimimerkki "UskonainenUskovainen".

        ###
        Miksi te vanhoillislestadiolaiset olette korottaneet itsenne kaikkivaltiaan Jumalan yläpuolelle?
        ###
        Näin emme ole suinkaan tehneet. Ymmmärrämme hyvin, että olemme vain tomua ja tupakantuhkaa :-).


      • Vl-ketku_vastaa kirjoitti:

        Ei ole olemassa raamatunpaikkaa, jossa sanottaisiin, että vanhoillislestadiolaiset olisivat ainoita oikeita JUmalalle kelpaavia uskovaisia.

        Jumalahan se on syntien anteeksiantaja. Tästä ei meillä vl-yhteisössä ole koskaan ollut pienintäkään epäselvyyttä.

        Ei siinä lahkossa, mutta Raamatussa se on.

        Syntien sovittaja sekä anteeksi antaja on Kaikkivaltias Jeesus.

        Hän antoi sytejä anteeksi?

        Missä Jumala sen teki?

        Kes.


    • UskovainenUskovainen

      Vanhoillislestadiolaisuuden ydin on kaikkien syntien anteeksisaamisessa Herran Jeesuksen sovintotyön perusteella. Jumalan ainoa poika Herra Jeesus sovitti kaikkien ihmisten synnit kärsiessään ja kuollessaan ristillä synnittömänä vajaa 2000 vuotta sitten Jerusalemissa Golgatan kummulla. Näin hän lunasti koko ihmissuvun kuoleman, perkeleen ja synnin vallasta. (tässä tarkoitetaan "kaikilla" lapsia, sillä kaikki ovat olleet lapsia, sillä Jumala on luonut jokaisen ihmisen Kristuksen kautta ja Kristukseen).

      Useimmat ihmiset ovat kuitenkin joutuneet vartuttuaan eroon tämän Jeesuksen lunastustyön osallisuudesta syntien ja hengellisen kuoleman kautta. Hengellisellä kuolemalla tarkoitetaan ihmisen hengen joutumista eroon Jumalan Pyhästä Hengestä, sillä kuolema tarkoittaa raamatun mukaan "eroa Jumalasta". Hengellisesti kuollut ihminen on joutunut eroon Jeesuksen lunastusarmon osallisuudesta ja hänen syntinsä eivät ole anteeksi Jumalan edessä, vaikka Jeesus Kristus onkin sovittanut kaikkien ihmisten synnit kertakaikkisella itsensä uhraamisella (sillä hän uhrasi itsensä synnittömänä).

      Ihminen voi omistaa tämän kaikkien syntien anteeksisaamisen omalle kohdalleen ainoastaan Pyhän Hengen synnyttämän elävän uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, meidän kaikkien syntiemme sovittajaan (kaikissa riittävän nuorissa lapsissa ja riittävän kehitysvammaisissa tämä elävä usko Kristukseen on tiedostamattomana Pyhän Hengen vaikutuksesta).Kaikki ihmiset ovat siis alustansa (hedelmöityksestä) lähtien elävässä uskossa ja sitä kautta taivaskelpoisia, vaikka heillä onkin kaikilla myös perisynti Aadamin lankeamuksen perintönä, sillä heidän kaikki syntinsä ovat anteeksi elävän uskon kautta Kristukseen Jeesukseen.

      Ihminen voi säilyä elävässä uskossa ja siis hengellisesti elävänä, jos hän on riittävän kehitysvammainen tai jos hän ehtii kuolla jo pikkulapsena (jolloin tosin usko vaihtuu taivaan ilon näkemiseksi) tai jos hän saa elää Jumalan seurakunnan armohoidossa, niin että hän saa uskoa syntinsä anteeksi Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästöstä myös varttuessaan ja vartuttuaan ja jos hän ei lankea kuolemansynteihin (peccata mortalia). Uskovainen saa voimaa elävässä uskossa säilymiseen Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästöstä, silti vaikka hän saakin joka hetki kaikki ei-kuolemansyntinsä (peccata venialia) anteeksi etulahjana, eli ilman synninpäästön vastaanottamistakin.

      Herra Jeesus antoi kaikille elävässä uskossa oleville ihmisille Pyhän Henkensä sydämiin asukkaaksi ja sen kautta vallan antaa kaikki synnit anteeksi kaikille katuvaisille ihmisille Jeesuksen nimen ja Golgatalla vajaa 2000 vuotta sitten vuodatetun synnittömän sovintoveren kautta. Tämä syntien anteeksiantaminen eli "absoluutio" tapahtuu "äänellisen" saarnan kautta, joka voidaan suorittaa esimerkiksi puhumalla, viittomalla, tunnusteluviittomalla tai muulla spontaanilla informaation siirron menetelmällä.

      Tämä absoluutio toimii vain spontaanin informaation ("saat nyt kaikki syntisi anteeksi Herran Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä") siirron avulla, joten se ei toimi lukemalla vanhaa epäspontaania tekstiä tai kuuntelemalla vanhaa epäspontaania äänitettä tai katselemalla viittomana vanhaa epäspontaania videotallennetta tunnusteluviittomarobotin epäspontaania ohjauskooditallennetta käyttämällä.

      Tässä asiassa minulla ei ole tarkkaa tietoa, kuinka vanha synninpäästötallenne toimii, eli on Pyhän Hengen läsnäolon mahdollistavalla tavalla riittävän spontaani informaation siirroksi (lieneekö tuo aikaraja 2minuuttia vai lyhyempikin, 10 min vai vuorokausi vai vielä pidempi aika, sitä minä en tiedä), sillä se on asia jonka luultavasti vain Jumala tietää.

      Elävän uskon voi menettää varttuessaan myös ilman muihin kuolemansynteihin lankeamista, sillä järjen ja perisynnin vaikutuksesta ihminen voi menettää elävän uskon noin 7 vuoden tai noi 12 vuoden ikäisenä, jolloin epäusko tulee järkeilyn ja perisynnin vaikutuksen kautta hänelle kuolemansynniksi (peccata mortalia).

      Hengellisesti kuolleen ihmisen on päästävä hengellisesti eläväksi, jotta hän saisi kaikki syntinsä anteeksi, eikä siis joutuisi viimeisellä tuomiolla synneistään tuomittavaksi iankaikkiseen tulijärveen, jossa on oleva sinne joutuvilla loputon tuska ja vaiva rangaistuksen ruumiissa fyysisessä muodossa maailmanlopusta lähtien.

      Synnillä tarkoitetaan ihmisen sydämessään tekemiä pahoja asenteita (mm riittävän rakkauden puutteena Jumalaa ja muita ihmisiä kohtaan), jotka ilmenevät pahoina ajatuksina, pahoina ilmaisuina (mm puheina, ilmeinä, viittomina, kirjoittamisina jne) ja pahoina tekoina ja velvollisuuksien laiminlyönteinä, ja rakkauden tekojen laiminlyönteinä (jotka laiminlyönnit johtuvat rakkauden puutteesta). Jumala on täydellisen oikeudenmukainen eli vanhurskas kaikissa kolmessa persoonassaan, joten Kaikista edellä mainituista synneistä hän rankaisee oikeudenmukaisella rangaistuksella kaikkia niitä ihmsiä, joiden synnit eivät ole anteeksi Jumalan edessä Jeesuksen... (jatkuu...

      • UskovainenUskovainen

        (jatkuu:) ...synnittömän nimen ja Jerusalemissa Golgatalla vuodatetun synnittömän sovintoveren kautta.

        Uskomme ja kaikki oppimme ovat Raamattun mukaisia, joka on väärentämättömänä Pyhän Hengen vaikutuksesta kirjoitettua Jumalan sanaa.


      • KorvenKuiskaaja

        Uskovainen/Uskovainen kirjoitti
        #Tämä absoluutio toimii vain spontaanin informaation ("saat nyt kaikki syntisi anteeksi Herran Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä") siirron avulla, joten se ei toimi lukemalla vanhaa epäspontaania tekstiä tai kuuntelemalla vanhaa epäspontaania äänitettä tai katselemalla viittomana vanhaa epäspontaania videotallennetta tunnusteluviittomarobotin epäspontaania ohjauskooditallennetta käyttämällä.

        Tässä asiassa minulla ei ole tarkkaa tietoa, kuinka vanha synninpäästötallenne toimii, eli on Pyhän Hengen läsnäolon mahdollistavalla tavalla riittävän spontaani informaation siirroksi (lieneekö tuo aikaraja 2minuuttia vai lyhyempikin, 10 min vai vuorokausi vai vielä pidempi aika, sitä minä en tiedä), sillä se on asia jonka luultavasti vain Jumala tietää.#

        Eli äänitteen todistusta Jeesuksen sovituksesta ei saakkaan uskoa ja pitää totena puhumattakaan että kirjoitetun Raamatun todistusta ei voi pitää totena eikä uskoa.

        Usko tulee kuulosta mutta se tarkoittaa sydämen kuulemista. Jos se tulisi fyysisestä kuulosta suurin osa suomalaisia olisi uskossa, mutta epäsukositen määrä vain lisääntyy.

        Koska Totuuden Henki ei voi valehdella niin jo se todistaa että teillä ei sitä ole.

        Jo nimimerkkisi on harhaan johtava.

        Aikoinaan oli parta miehellä syntiä. Kukaan ei osannut sanoa mikä on ns. partasynnin raja - monta mm tai millin osia. Se kun kasvaa kaiken aikaa ja jos se on hyvin pieni pitäisi nousta yölläkin ajamaan ja monta kertaa päivässä.

        Aivan yhtä farisealaista hapatusta on moni muukin vl-oppi.

        Kun Jumala Pyhyydessään käynnisti Lars Leevin kautta herätyksen oli totta kai Pyhä Henki mukana ja herätys levisi kulovalkean tavoin.

        Kun SRK ylpeydessään teki Majesteettirikoksen ja omi Jumalan valtuudet itselleen niin Siunaus otettiin pois.

        Jumala ei anna kunniaansa ihmisille ja lahkoille.


      • etsivä-xx

        "Tämä absoluutio toimii vain spontaanin informaation ("saat nyt kaikki syntisi anteeksi Herran Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä") siirron avulla, joten se ei toimi lukemalla vanhaa epäspontaania tekstiä tai kuuntelemalla vanhaa epäspontaania äänitettä tai katselemalla viittomana vanhaa epäspontaania videotallennetta tunnusteluviittomarobotin epäspontaania ohjauskooditallennetta käyttämällä.

        Tässä asiassa minulla ei ole tarkkaa tietoa, kuinka vanha synninpäästötallenne toimii, eli on Pyhän Hengen läsnäolon mahdollistavalla tavalla riittävän spontaani informaation siirroksi (lieneekö tuo aikaraja 2minuuttia vai lyhyempikin, 10 min vai vuorokausi vai vielä pidempi aika, sitä minä en tiedä), sillä se on asia jonka luultavasti vain Jumala tietää."

        kirjoituksessasi on sekä luterilaista opetusta että eksyt kummallisiin ajatuksiin, jotka sitten vesitävät kirjoituksesi. Tällä asialla ei ole pohtimasi kanssa mitään tekemistä. Asain ydin on mm näissä jakeissa:
        Room. 1:17

        Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon. Onhan kirjoitettu: "Uskosta vanhurskas saa elää."

        Ap. t. 10:44

        Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa.


      • UskovainenUskovainen kirjoitti:

        (jatkuu:) ...synnittömän nimen ja Jerusalemissa Golgatalla vuodatetun synnittömän sovintoveren kautta.

        Uskomme ja kaikki oppimme ovat Raamattun mukaisia, joka on väärentämättömänä Pyhän Hengen vaikutuksesta kirjoitettua Jumalan sanaa.

        Vai uskotte? Annat täysin väärän kuvan lahkosta.

        Jeesus on syntien anteeksi antaja sekä sovittava, mutta VL saarnaajat tekevät aivan toisin, ottavat Jeesuksen roolin itselleen.

        Kes.


    • heikki.immonen

      Älä sekoita uskontoa ja uskonnollisuutta. Uskonnollisuus ei ole kirkossa vaan ihmisissä ja mitä enemmän sitä vähemmän uskoa. Älä lankea oppeihin, ne ovat aatteiden ja tuotteiden ohella nykyajan kivijumalia. Vältä uskonnollisia syitä, koska ne ovat juuri uskonnollisuudessaan uskonnon perustehtävän vastaisia. Tieto voi olla väärää, mutta Jumala ei voi olla epäjumala.

      • heikki.immonen

        Tässä oli sudenkuoppa. Käsiteanalyyttisesti Jumala ei ole epäjumala mutta Kaikkivaltiaalle sekin on mahdollista. Egyptistä paossa on vastaava nurinkurisuus, kun Jumala paaduttaa faaraon sydämen. Myös Jumalafiksaatio ja Jumalan puolesta puhuminen ovat tällaisia tilanteita. Tiede on keskeneräistä eikä runouskaan aina valmista saati täydellistä.


    • TeitHyvinKunTulit

      Saara,

      Lestadiolaiseksi, uskovaiseksi, tullaan uskomalla synnit anteeksi. Eli toisinsanoen, voit kysyä uskovaisilta kavereilta esim. ,että voisivatko he saarnata sinulle kaikki synnit anteeksi, tai voit seuroissa nostaa kättä kun puhuja sanoo, että on lupa uskoa kaikki synnit anteeksi, niin hän tai joku vieressä istuva voi saarnata aivan erikseen kaikki synnit anteeksi, tai ei tarvitse edes nostaa kättä, voit vain uskoa siitä saarnasta. Itsestäni tuntuu kyllä vaikealta uskoa siitä yleisestä synninpäästöstä yleensä, ellei erikseen pyydä evankeliumia. Toisinsanoen, ei tarvitse muuta kuin uskoa saarnatusta sanasta epäusko ja kaikki synnit anteeksi. Täällä palstalla on paljon perkeleen opetuslapsia, ei kannata kuunnella niitä.
      Rukoilen Sinun puolesta, että pääset sisälle Jumalan Valtakuntaan.

      Terveisin,
      uskovainen

      • Pyyntö.sinulle

        ##Lestadiolaiseksi, uskovaiseksi, tullaan uskomalla synnit anteeksi.##

        Kerrotko vielä, missä kohtaa Raamattua opetetaan, että uskovaiseksi tullaan uskomalla synnit anteeksi.

        Minä kun tunnen Raamattua vähän huonosti. Samalla myöskin avaaja saa sen tiedon.


      • TeitHyvinKunTulit
        Pyyntö.sinulle kirjoitti:

        ##Lestadiolaiseksi, uskovaiseksi, tullaan uskomalla synnit anteeksi.##

        Kerrotko vielä, missä kohtaa Raamattua opetetaan, että uskovaiseksi tullaan uskomalla synnit anteeksi.

        Minä kun tunnen Raamattua vähän huonosti. Samalla myöskin avaaja saa sen tiedon.

        Oli ehkä vähän huono termi käyttää sanaa uskovainen, sanotaan, että taivaskelpoinen. Mutta itse määrittelen uskovaisen taivaskelpoiseksi, joten samapa tuon. Tuossa nyt nopeesti yks raamatunkohta:
        Jeesus sanoi: ”He saavat syntinsä anteeksi, kun uskovat minuun, ja heillä on oleva paikkansa niiden joukossa, jotka Jumala on pyhittänyt.” (Ap.t. 26:18)


      • saara-2015

        Kiitos, tässä oli se vastaus minun kysymykseeni. Täällä joku jo ehti epäillä etten tosissani voi tällaista kirjoittaa mutta kyllä täällä ihan oikea ihminen vilpittömänä ja aidosti näin ajattelevana on. Varmaan me ns. ulkopuolelta tulevat olemme vähemmistö ja siksi tämä joitakuita saattaa kummastuttaa... Minusta van tuntuu oikealta tehdä näin ja tuntuu että vähä vähältä alan saada jonkinlaisen helpotuksen, rauhan. Ehkä joku ymmärtää saman kokeneena, mistä puhun.


      • TeitHyvinKunTulit

        Pyyntö.sinulle

        Taidat esittää tahallasi tyhmää ja yrittää väittää, että olisin tarkoittanut aikaisemmin, että ihminen uskoo omasta ansiostaan tai omasta voimastaan synnit anteeksi ilman Jeesuksen lunastustyötä? Jos haluat ymmärtää sen sillä tavalla, vaikka varmasti tiedät hyvin, mitä tarkoitin, en voi sinua estääkkään. Augsburgin tunnustuksesta:

        IV Vanhurskautus

        Samaten seurakuntamme opettavat, että ihmiset eivät voi tulla vanhurskautetuiksi Jumalan edessä omin voimin, ansioin tai teoin, vaan että heille annetaan vanhurskaus lahjaksi Kristuksen tähden uskon kautta, kun he uskovat, että heidät otetaan armoon ja että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, joka kuolemallaan on antanut hyvityksen synneistämme. Tämän uskon Jumala lukee edessään kelpaavaksi vanhurskaudeksi (Room. 3 ja 4). (Room. 3:21 ss; Room. 4:5)

        Tämä omanani vielä:
        Jos ihminen ei usko, että hänen syntinsä ovat anteeksi annettu Jeesuksen lunastustyön tähden, ei hän pelastu. Ei Jeesus tieten tullut tänne synnittömiä, eli ihmisiä, jotka eivät tunne/myönnä olevansa syntisiä, pelastamaan, vai (Matt.9:11-13)? Ellei syntien anteeksisaaminen Jeesuksen nimessä ole avain pelastukseen, mikä sitten on (Apt.t.4:12)? Sen haluaisin totisesti tietää. Ketäänhän ei auta se tieto siitä, että Jeesus on kuollut koko maailman syntien puolesta, eikä edes se, että uskoo, että se on totta, koska niinhän perkelekin tekee? Itseasiassa perkele tietää sen(Matt.4:1-11). Mutta täytyy nähdä oma syntisyys ja nöyrtyä omat synnit pyytämään anteeksi. Vielä Augsburgin tunnustuksesta:

        XII Parannus

        Parannuksesta seurakuntamme opettavat, että ne, jotka ovat kasteen jälkeen langenneet, voivat saada syntien anteeksiantamuksen milloin tahansa, kun he kääntyvät, ja että kirkon tulee antaa synninpäästö niille, jotka näin palaavat tehdäkseen parannuksen. Parannus näet sisältää varsinaisesti seuraavat kaksi asiaa. Toinen on katumus eli synnintunnosta johtuva pelästyminen, joka ahdistaa omaatuntoa. Toinen on usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä ja joka luottaa siihen, että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, ja antaa omalletunnolle lohdutuksen ja vapauttaa sen pelosta. Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä.

        Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka väittävät, että kerran vanhurskautetut eivät voi menettää Pyhää Henkeä, samaten ne, jotka väittävät, että jotkut tässä elämässä saavuttavat sellaisen täydellisyyden, etteivät voi tehdä syntiä.

        Edelleen ne tuomitsevat novatianolaiset 12, jotka eivät tahtoneet antaa synninpäästöä kasteen jälkeen langenneille, kun nämä palasivat tehdäkseen parannuksen.

        Myös ne hylätään, jotka eivät opeta, että syntien anteeksiantamus saadaan uskon kautta, vaan velvoittavat meidät ansaitsemaan armon omilla hyvitysteoillamme.

        Joh. 20:

        19 Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, opetuslapset olivat illalla koolla lukittujen ovien takana, sillä he pelkäsivät juutalaisia. Yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!" 20 Tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Ilo valtasi opetuslapset, kun he näkivät Herran. 21 Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." 22 Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. 23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."


    • Kin334

      Ensinnä. Ketjun avaaja ei ole varmasti oikea henkilö. Tarina ei voi pitää paikkaansa. Toisekseen jos ajatellaan teoriassa niin ainoa ohje olisi, että juokse karkuun heti ja älä katso taaksesi.

      • Ehkä_ketjun

        avaaja ei ole "oikea henkilö", mutta avauksen alle on kuitenkin kertynyt varsin laadukkaitakin ja rakentavia kommentteja. Poisluettuna tietenkin melperi- ja Kesitaspirujen häirikköviestit; näin se on saatana kavala ja pyrkii nakertelemaan Jumalan valtakuntaa, vaikka turhaa ja tehotonta se tietenkin on.


    • saara-2015

      Kyllä täällä ihan oikea henkilö aitoine ajatuksineen ja tuntemuksineen kirjoittaa. Haluan vielä kiittää kaikkia tähän ketjuun kirjoittaneita ja kertoa, että otin itse tänään ison askeleen. Sain juttutuokion uskovan sisaren kanssa ja kerroin hänelle asioista, jotka ovat painaneet mieltäni ja toisaalta siitä tarpeesta, mikä minulla on; päästä lähelle Jumalaa ja pysyä siinä. Kerroin, että tuntuu kuin olisi pakko päästä seuroihin. (Seuraohjelmasta minulla vain ei ollut tietoa.) Sisar kysyi, haluaisinko uskoa syntini anteeksi ja vastasin myöntävästi. Tänä päivänä pidettiin myös seurat, joihin osallistuin... Oma olo on nyt paljon helpompi, parempi. Tutut, joita seuroissa oli muutama, iloitsivat puolestani, mikä tuntui tietysti hyvältä. Lämmöllä otettiin vastaan ja sain tuntea olevani "omieni" joukossa.

      Haluaisin vielä kysyä (aion toki ottaa tämän puheeksi myös tosielämän ystävien kanssa) sellaista asiaa, että mihin Raamatun kohtiin minun ehkä erityisesti kannattaisi syventyä? Tietysti kaikki on varmasti hväksi, mutta jos teille tulee jotain mieleen, niin ottaisin mielelläni neuvoja vastaan.

      • etsivä-xx

        On muutama asia joita lestadiolaiset eivät nosta puheissa esiin mutta kun olen keskustellut minua kummastuttaniesta asioista hengellisten asioiden opettajien kanssa (puhujista osa on erityisen hyödyllisiä silloin kun itse miettii mitä eroa kenties on evl kirkkomme tavanomisen opetuksen painontuseroissa) niin kuitenkin on uskovaisen elämässä rukous. Jeesus rukoili paljon ja opetti rukoilemista. Vanhoillislestadiolaisuudessa on esillä esirukouspyynnöt, se on se näkyvä, mutta rukous on tärkeää kristitylle vaikka se ei tule näkymään keskusteluissa niiden uskonsisarten kanssa. Rukoileminen ei kuitenkaan ole niitä rukouspiirejä ja rukousiltoja joita pidetään monessa muussa hengellisessä liikkeessä. Lestadiolainen rukouskäytäntö on enemmän tätä:
        Matt. 6:6

        Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile sitten Isääsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut. [2. Kun. 4:33; Dan. 6:11]

        Tämä jae on siitä kohdasta missä Jeesus opettaa rukoilemaan Isä meidän rukouksen.

        Tulee kuitenkin muista se että lestadiolaisuudessa ei opeteta niin kuin evl kirkko nykyisin opettaa että synnit saa rukoilemalla anteeksi. Tässä on kuitenkin se asia että uskovaisella ihmisellä on uskon kautta koko ajan osallisuus syntien anteeksiantamukseen. Syntisyyden tunnustaminen rukouksessa on siis ok olemmehan me syntisiä siis kaksiosaisia vaikka Kristuksen kautta meillä on hänen vanhurskautensa ja Jumala ei lue meille kadotustuomiota.

        Muista että emme saa syntien anteeksantamusta tipoittain. On ero kääntymyksellä ja parannuksella ja ns jalkojen pesulla. Olemme Jeesuksen sanojen mukaan jo kylpeneet mutta tarvitsemme jalkojen pesua jota jaetaan runsaalla Jeesuksen nimessä ja veressä synnit on anteeksia annettu julistuksella joka jokaisessa seuratilaisuudessa ja yhdessä kokoontumisessa kuten sisarilloissa on esillä. Ei siis ole katolista uskoa siitä että yksitellen pyydämme syntejä anteeksi, ei ole huolta että uskovaisella olisi äkkikuolemassa sellainen hätä kuin on katolilaisella että juuri sitä ennen on kaikki synnit pyydetty anteeksi. Uskon kautta meillä on se Kristuksen lainaama vanhurskauden vaate päällämme koko ajan vaikka meille toki viimehetkinäkin on todennäköisesti tuorettakin syntiä syntynyt.

        Tämä jalkojen pesu on Raamatussa kohdassa
        Johannes 13


      • TakarivinKuuntelija

        Onnea Saara

        Kanttaa alkaa lukea kanssa roomalaiskirjettä ja johanneksen evankeliumia ja psalmeja.

        Siunausta Saara Sinulle ja perheellesi.


      • Kristitty23v

        Hyvä että olet lähtenyt seuraamaan Jeesusta. Itse kuuluin aiemmin lestadiolaisiin (esikoislestadiolaisiin) mutta tiedän sen verran että molemmat uskovat samalla tavalla että vain esikois tai vanhoillislestadiolaiset pääsevät taivaaseen. Sitä oppia varo. Mielestäni molemmat ovat oikealla asialla mutta siinä mennään harhaan jos ihmiset alkavat ylentää itsensä tai osoittaa toisiaan syyttäen että vain tätä kautta pääset taivaaseen. Maalilmassa on miljardeja ihmisiä ja ovatko lestadiolaiset levittäneet uskoaan kaikkialle maailmaan? eivät. Toivon että et tuomitse muita seurakuntia ja kristittyjä, sillä vain henkilökohtainen usko ratkaisee. Usko parannukseen ja Jeesuksen sovintovereen. Emme koskaan tiedä kuka tunnustaa suullaan mutta on jotain muuta kuin sydämestään uskova. Jumala tietää ketkä menee Taivaaseen, ei me. Tästä vain halusin varoittaa. Ja joskus ihminen saa käyttää myös järkeään vaikka olisi uskovainen. Kuuntele mitä opetetaan mutta älä välttämättä ota kaikkea heti arvioimatta sillä myös opettajat ovat ihmisiä ja hekin tekevät virheitä, Jeesus opetti fariseuksista ja kirjanoppineista: Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee.
        Muista ryhmä ei pelasta, vaan henkilökohtainen usko. Jumalan silmissä kaikki sydämestään kristityt naailmassa jotka noudattavat Jeesusken opetuksia ja uskovat sovintovereen, ovat samalla viivalla.

        Jumalan siunausta!

        t. Uskova sisar


      • saara-2015

        Kiitos kommentista, ja ihan aiheellisia asioitahan sinä tässä kirjoitat. On totta, että ihminen on erehtyväinen ja että siksi ihmiseen ei aina kannata sokeasti luottaakaan.

        Jumalan siunausta sinullekin!


    • TÄHTIRYHMÄ

      Onnittelemme Sinua sydämemme pohjasta, olet tehnyt elämän tärkeimmän ja oikean ratkaisun.

      Siunausta elämääsi!

    • TeitHyvinKunTulit

      Saara,

      Onnea ja Taivaan Isän siunausta, täytyy sanoa, että minunkin sydämeni iloitsee tästä uutisesta! :)

      Mitä tulee Raamatun lukemiseen. Sanoisin, että koko raamattuhan on Jumalan Sanaa, ja sinänsä tärkeää, mutta uusi testamentti kannattaa lukea ensiksi. Evankeliumeista aloittaisin ensiksi, koska siellä on Jeesuksen omia sanoja/puheita paljon. (Apostolien) Kirjeissä on paljon myös neuvoja ja opetuksia, joten oikeastaan voisi sanoa, että koko uusi testamentti kannattaa lukea :D. Kuten joku aikaisemmin mainitsi, psalmit on vanhan testamentin puolelta, mitä suosittelisin itsekin aluksi lukemaan. Itse tykkään monesti vain avata jonkun kohdan Raamatusta, ja alkaa lukemaan. Tai sitten napsia kirjan sieltä toisen täältä :D. Suosittelisin ymmärrettävyyden puolesta -92 vuoden käännöstä, biblia on usein niin vaikeaselkoinen, ettei siitä saa Erkkikään selvää :D. 38 On myös OK, mutta siinäkin on senverran vanhahtavaa se kieli, että voi olla joltain osin vaikeaselkoinen, tosin se on sanatarkempi kuin -92 käännös.

      • Onhan_se_kaunis

        tarina tämä Saaran tarina.

        Anonyymillä palstalla ei tietenkään ole lopultakaan väliä sillä, onko alkuperäinen aloitus aito vai ns. provo, koska ketjussa kuitenkin on syntynyt hyvää ja rakentavaa keskustelua. Mukavaa on myös se, että Saara tässä tarinassa on löytänyt Jumalan valtakunnan.

        Niitähän on tosielämässä moniakin tarinoita, joissa peräti julkijumalattomasta perheestä oleva henkilö saa parannuksen armon ja alkaa sitten elää Jumalan valtakunnan mukana, saa uskovaisen perheen ja elää elämänsä Jumalan lapsena, vaikka monesti onkin elatuksen murheita ja muita aikaan kuuluvia hankaluuksia.


    • ToivoVieläOn

      Olipa etsijällä hyvä onni. Löysin rauhan ja syntien anteeksiantamuksen.

      Jospa Heinolan levoton Melperikin saisi hänen laittaa löytää aarteen.

    • YrkänTalkkari

      Olisippa se upeaa jos Melperillekin yli 10 vuoden rauhattomana ja levottomana heilumisen jälkeen tulisi rauha paranuksen tekemisen jälkeen.

      Voisi olla vapaa ja ylistää muiden uskomassa olevien kanssa Kristusta.

    • tämätiek

      Suomen suurin uskonnollinen häpeä.
      Hoitokokous, vanhusten saa.talleheittämienen.
      -
      "VAIN ME" on RADIKALISMIA kaikissa raakuudessaan.
      .
      Joka saarnassaan se uhotaan. Joka viikko pakko käydä RY talossa.
      .
      Joka siihen uskoo, "menkööt"

      ------------

    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5479
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3564
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      158
      3361
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2613
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2429
    6. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      262
      2002
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1507
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      104
      1424
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1389
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1170
    Aihe