Ihmettelijä Ranskanmaalta

Kumma_Juttu_

Mihin ihmeeseen joku tarvitsee kovametallilla vahvistettuja kumirenkaita, kun lumet aurataan, raskasta liikennettä varten suolataan, kovilla pakkasilla hiekoitetaan ja talvirenkaat ovat pakolliset. Luulisi ainakin kitkarenkaita käyttäen myös huononkin henkilöauton kuljettajan pärjäävän.

24

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8Putte

      Se on se korvia raastava melu mikä antaa turvallisuuden tunnetta kun kuulee tien rikkoutuvan kovametalin käsittelyssä.

    • Höhhistä

      Ympäristöä tuhoava nastarengas on Nokian Renkaiden lobbaamana edelleen Suomessa talvikauden rajoittamattomasti käytettävissä. Suomi tulee Venäjän kanssa jäämään viimeiseksi tällä ympäristötuhon alueella. Ruotsissa ja Norjassakin on viisastuttu laittamalla nastarenkaille niille kuuluva vero. Sakasalaiset järkevinä kielsivät koko hölmöilyn heti alkunsa.

      Nokian Renkaiden lobbaus vetää täysillä kuin viimeistä päivää. Todellisuudessa yhtiön oikeat talvirenkaat, kitkarenkaat ovat keskitasoa luokattomanpia kaikissa testeissä mitä maailmalla on tehty. Lobbauksen huippunoteeraus oli tänä syksynä, kun Nokian Renkaitten myynti lähetteli Suomessa lehdistön välityksellä kuluttajille ohjeita viikon välein mitä hämmästyttävimmin argumentein, kuten "Nastarenkaan voi laittaa jo hyvissä ajoin käyttöön, koska siinä olevat nastat kantavat niin paljon, että itse rengas kuluu vähemmän kuin kesärengas" Höh !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

    • Taas_uusi_avaus

      Montako uutta avausta prikulleen samasta asiasta aiot tehdä?

      Eihän tosiasiat mihinkään muutu väsyttämälläkään, vaikka joka päivä teet uuden keskusteluavauksen asioista, joista ole saanut nenillesi kaikissa edellisissä avauksissasi.

      Lienetkö sama kirjoittaja kuin nimimerkki 'autoilija', joka on toiminut tällä tavoin useita kertoja vuosien ajan. Aina, kun hänen väitteensä tulee kumotuksi faktatiedoilla, niin nimimerkki avaa uuden keskustelun täsmälleen samoilla väitteillä.

      Mikä lienee perimmäinen tarkoituksesi onkaan, niin ainakaan se ei lisää uskottavuuttasi, joka onkin jo nolla.

    • nastat.kuuluu.renkaisiin

      Todellakin, eikö riittäisi kangas tai nailonvahvisteiset renkaat, nuo teräskudosvahvisteiset ovat kai mennyttä aikaa.
      Mutta nastat kuuluu tosiaankin talvirenkaisiin, no eipä siitä tosin tässä ollutkaan kyse, totesinpahan vain.

    • Ranskikselle

      Aurataan, mutta koska...
      Perjantainakin oli motarilla viiden sentin loskakerros, eikä aura-autoista mitään jälkeä.
      Lumi ja muu moska tamppaantuu ja se sitten usein jäätyy, niin siinähän ihmettelet ilman nastoja.
      Siellä Ranskassa ja muualla keski-euroopassa, kun sattuu satamaan enemmän, pidetään muutama päivä rokulia ja lähdetään liikkeelle, kun lumet on aurattu tai sulaneet. Alpeille yms. mennessä laitetaan ketjut pyöriin tietä hakkaamaan.

    • eipelle

      Nastarenkaita ei tarvitse muut kuin nastapellet.

      • Kitkapellenreviiri

        Autoilun rajoittuessa kehä-1seen, ei kannata pitää kovin paljon ääntä muiden osalta.


    • spiket

      Nastarengas on muinaisjäänne, ei enää tätä päivää.

      • paljonOvatKehittyneet

        Päinvastoin, uusien normien nastarenkaat ovat todella hyviä, hiljaisia eivätkä kuluta juurikaan asfalttia.


    • 9plus8

      Valista nyt hyvä ihminen sitä tietämätöntä fransmannia millainen on suomalainen talvi ja miten sen kanssa pärjää liikenteessäkin.
      Aloita esim siitä mitä lumi ja jää ovat.

    • sohjokeli

      Tules ajelemaan tänne itäsuomeen,kun tiet aurataan vasta klo14.00 jälkeen jos aurataan.

    • kajjssj

      ostin juuri ihan uudet nastarenkaat.on hyvät,misukat.kitkoistakin on kokemusta.niitä en alle laita..

    • LandePaukunNastat

      Suomessa on runsaasti tiestöä myös kaupungin ulkopuolella. Maaseudulla teitä aurataan harvemmin, eikä suolata koskaan. Ranskanmaalaiset eivät tiedä mitään syrjäkylistä, missä lähimpään naapuriin, josta saa hinausapua, saattaa olla matkaa jopa 20km.

    • PahaMelu

      Äänestä kuulee mitä kovametallipala renkaassa tekee asfatille;

      rikko tien pölyksi, kuluttaa renkaat ja ruostuttaa autot, rikkoo moottorit kvartsipölyllä, sairastutta ihmiset kuolettavasti pölykeuhkoon, keuhkoahtaumatautiin, verisuoni- ja sydäntautiin ja keuhkosyöpään, aiheuttaa kovaa melua ympäristöön ja auton sisään, likaa autot pesukuntoon, sotkee ympäristön ja pakottaa tekemään meille tiet karheasta/meluisasta louhossepelistä. Lisäksi maksaa aikaa/ruuhkia ja rahaa aivan tuhottomasti kun tiet pitäisi vähintäinkin kerran vuodessa pinnoitta uudellen, että ne pysysivät edes jossain kunnossa.

    • 939939

      Nyt sitten valitetaan nastaurapaikkausten viivästyttämästä matkasta ja teiden korjaajille näytetään keskisormea. Onko tämä kokonaisuus järkevää?

      • Tylsääkö_näin_kesällä

        Mitä ymmärrätkään sanalla 'järkevä'?
        Kirjoituksistasi paistaa läpi, että sulla on joku muu kuin yleisesti ymmärretty merkitys tuolle sanalle. Vilkaisepa vaikka perinteistä Nykysuomen sanakirjaa....


    • Pitoa_riittää

      20v sikana ilman nastoja Itä-Suomessa.
      Auto Subaru legacy jatkuva neliveto renkaana kitkat, Blizzakit kesät talvet.
      Aja millä haluat minä kitkoilla.

      • omaSyysi

        Otan osaa.


      • Pitoa_riittää

        Omasyysi ottaa osaa, vaikka pikemmin on itse osanotont tarpeessa ilmeisestikin.
        Mutta näinä vuosikymmeninä en ole ollut kertaakaan vaikeuksissa minkäänlaisilla iljanteilla.
        Päin vastoin Subarumies tulee ja auttaa pulasta, ei hodnamies.
        Takakontissa on aina oltava hinausliina jotta voi helpottaa nestarenkailla ajavien elämää vaikeissa ja vähän helpommissakin kelitilanteissa.


      • Joopa_joo_taas
        Pitoa_riittää kirjoitti:

        Omasyysi ottaa osaa, vaikka pikemmin on itse osanotont tarpeessa ilmeisestikin.
        Mutta näinä vuosikymmeninä en ole ollut kertaakaan vaikeuksissa minkäänlaisilla iljanteilla.
        Päin vastoin Subarumies tulee ja auttaa pulasta, ei hodnamies.
        Takakontissa on aina oltava hinausliina jotta voi helpottaa nestarenkailla ajavien elämää vaikeissa ja vähän helpommissakin kelitilanteissa.

        Hah, taas noita iänikuisia legendoja jaksat toistella....

        Kerropa yksikin testi, tutkimus tai muu selvitys, jossa kitkarenkaat ovat osoittautuneet pidoltaan edes yhtä hyviksi, saati paremmiksi kuin nastarenkaat. Edes yksi. Koska olemme Suomessa, niin luonnollisesti nuo olisi hyvä olla suomalaisissa olosuhteissa tehtyjä.
        Ja miltä vuodelta tahansa, uusia tai vanhoja. Millä suomalaisella talviajan keleillä tahansa, jäisellä, lumisella, sulalla märällä tai sulalla kuivalla, kovalla pakkasella, nollakelillä, ihan millä tahansa.

        Jos jostain sellaisen sattuisit löytämään, niin pistäpä linkki tai muu osoite....


      • Pitoa_riittää

        Mitä väliä niillä testeillä, minä en niiden takia mielenrauhaani menetä. Huijauksiksihan nuo ovat osoittautuneetkin.
        En papukaijana toistele nastarengaskauppiaan valheellista propagandaa.

        Kerroinpahan vain että testeistä huolimatta olen tullut ilman ongelmia toimeen kelissä kuin kelissä. Muistan kyllä ajan kun en ollut kokenut nastarenkaiden ominaisuuksia ja vannoin nastarenkaiden nimeen. Oma kokemukseni on osoittanut että ne eivät ole oikeastaan koskaan välttämättömät.
        Tiedän että kitkojen kiivaimpia vastustajia ovat ne jotka eivät koskaan ole niillä yhtään talvea ajaneet.

        Voisin lyödä vetoa että Joopa_joo_taas ei taas ole koskaan omistanut autoa jossa on kitkarenkaat alla.


      • Joopa_joo_taas
        Pitoa_riittää kirjoitti:

        Mitä väliä niillä testeillä, minä en niiden takia mielenrauhaani menetä. Huijauksiksihan nuo ovat osoittautuneetkin.
        En papukaijana toistele nastarengaskauppiaan valheellista propagandaa.

        Kerroinpahan vain että testeistä huolimatta olen tullut ilman ongelmia toimeen kelissä kuin kelissä. Muistan kyllä ajan kun en ollut kokenut nastarenkaiden ominaisuuksia ja vannoin nastarenkaiden nimeen. Oma kokemukseni on osoittanut että ne eivät ole oikeastaan koskaan välttämättömät.
        Tiedän että kitkojen kiivaimpia vastustajia ovat ne jotka eivät koskaan ole niillä yhtään talvea ajaneet.

        Voisin lyödä vetoa että Joopa_joo_taas ei taas ole koskaan omistanut autoa jossa on kitkarenkaat alla.

        Hävisit vetosi. Kitkarenkaista on kokemusta reilun kolmen talven ajalta, kun ne tulivat käytetyn auton mukana. Kyllä niiden kanssa selvisi, ei siinä mitään, vaikka nastojen veroisia ne eivät olleet. Sen jälkeen palasin takaisin nastoihin, kun uusimisen aika tuli. Samalla hintaa kun saa paremmat talvirenkaat, niin miksipä ei sitten sellaisia hankkisi koska minun prioriteeteissani talvirenkaiden osalta on nimenomaan pitokyky ja sen myötä parempi turvallisuus.

        Testihuijauksia tosiaan on valitettavasti ollut. Ne ovat kohdistuneet sekä nastarenkaisiin että kitkarenkaisiin, joten niiden perusteella ei kyllä saa perusteita sen paremmin kitkojen kuin nastojenkaan puolesta. Kaikki rengaskauppiaat, joiden palveluja olen käyttänyt, myyvät sekä nasta- että kitkarenkaita. Enkä ole havainnut heidän suosittelevan erityisesti nastarenkaita. Luulisi päinvastoin, koska kitkat kuluvat nopeammin ja se taas tietää bisneksen paranemista.

        Eli yhtään kysymään testi/tutkimus/selvitystulosta et kykene esittämään? No en ihmettelekään, koska minäkään en sellaisiin ole koskaan enkä missään törmännyt.
        Eihän niiden takia pidäkään mielenrauhaa menettää, mutta jos antaa ymmärtää kitkojen olevan pidon osalta nastojen veroisia, niin mielellään tietäisi mihin käsitys perustuu.

        Onhan se niin, että kaikki eivät aja testien, vikatilastojen, kestotestien yms perusteella todettujen autojen parhaimmistoillakaan. Ei edes saman hintaluokankaan. Sama tietysti renkaidenkin osalta.
        Valintaan vaikuttaa aina asenteet, mieltymykset, ulkonäkö jne irrationaaliset jutut.


      • Pitoa_riittää

        Erästä asiaa nämä nastarengas veijarit eivat laske kuluihin ovat vaihtokulut.
        Valkokaulusautoilija kun ei pukuaan sotke renkaita vaihtaessaan.
        Renkaat vaihtaa liike ja vie ne "hotelliin" vuoroin talvi- ja vuoroin kesähotelliin.
        Tulkoon vielä joomiehelle ja muillekin sanotuksi että ajan siis ympärivuoden niillä samoilla renkailla.
        Ei minun mitään testituloksia tarvitse esittää, kokemus puhuu puolestaan.
        Luen toki testit kun niitä kohdalle sattuu ja kaikissa on sama piirre mitatut arvot ovat desimaalien sisällä.
        Paljon suurempi vaikutus kuin renkaiden eroilla konsanaan on ajonopeudella.

        Seuraavassa sinulle testitulokset jotka pätevät kaikille renkaille kaikissa olosuhteissa.

        Pudota nopeutta 5 km/h ja jarrutusmatkasi lyhenee 10%
        Pudota nopeutta 10 km/h ja jarrutusmatkasi lyhenee 20%
        Pudota nopeutta 20 km/h ja jarrutusmatkasi lyhenee 40%

        Kasvata nopeutta 10 km/h ja jarrutusmatkasi kasvaa 20%

        Näin yksinkertaisesti hallitaan olosuhteiden vaikutus.


    • malttia

      Mitäpä jos kerättäisiin voimia ja puhtia syksyyn ja isketään silloin uusien ja mielikuvituksellisten väittämien kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      79
      3295
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1982
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1871
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1548
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1385
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1099
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1038
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      844
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      840
    Aihe