kuinka yleisiä oli pulttilukkoiset haulin heittäjät vuosia sitten ,minulle tuli 70-luvulla perinnöksi sellainen en ole sillä kertaakaan uskaltanut ampua luulen oleva n 16 kal ja aika vanhalta se vaikuttaa m
pulttilukkoinen haulikko
1
1008
Vastaukset
- jormanenä
Ei varmaan kauhean yleisiä. Eivätkä kovin yleisiä ole tänäkään päivänä.
Pulttilukko ei ole kaikkein optimaalisin toimintamekanismi haulikossa. Paikkolaukauksen ampuminen on melko hidasta. 70-luvulla varmaan oli jo saatavilla joitain amerikkalaisia (esim. Mossbergin tekemiä) varta vasten pulttilukkoisiksi valmistettuja haulikoita, muita näitä tuskin Suomessa kauheasti oli, koska niiden käyttötarkoitus oli useimmiten sama kuin tänä päivänä eli täyteisten ampuminen. Ja Suomessa on perinteisesti ammuttu aika vähän täyteisiä.
Todennäköisemmin haulikkosi on kotimainen nyrkkipajalla sotilaskivääristä rakennettu haulikko. Näitä rakennettiin jonkin verran sekä Mosin-Nagant tyyppisistä sotilaskivääreistä, että varsinkin vanhemmista Berdan kivääreistä. Erityisesti kansan käsiin päätyneet Berdanit muutettiin usein haulikoiksi, koska haulikko oli riistalle paljon sopivampi pyssy kuin 11 mm luotia ampuva mustaruutikivääri.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.948086- 1743782
- 533289
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2552541- 482175
- 422035
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?291970- 481912
- 601788
- 191783