Moisti-Haihtuu

Melkein-Raitis

Yksi raittiuden riesa ja tosi paha riesa. Nyt kun olen yli kuusikymppinen ja ollut kuukausia ilman mitään alkoholia onkin tullut toisenlaisia ongelmia. Esim. Tasapaino on kadonnut niin, etten enää uskalla lähteä kävellen mihinkään. Toinen vieläkin pahempi ongelma on se etten enää muista paljon mitään. Kyselen kuulemma samoja asioita, vaikka olisin saanut niihin vastaukset ihan äsken. Se on kamalaa, koska minua on pidetty kohtuullisen skarppina.

Kaikkein kummallisinta on se, että vaikka kirjottelen muistilappuja en itse ymmärrä niistä mitään. Toisen kielenkin olen menettänyt lähes kokonaan.

Ei noita ongelmia ollut silloin kun tissuttelin joka päivä.
Miten tämä raitistuminen onkin tällaista? Äskenkin kunkun kävin kaupassa jouduin ottamaan hissin. Aiemmin en käyttänyt hissiä ikinä nyt on pakko koska ei uskalla käyttää portaita. Miten tällaisestakin selviää?

14

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ISO-G

      Ajan kanssa helpottaa! Itse olen ollut kolmisen vuotta kuivilla (takana reilu 20 vuotta itsetuhoista juomista) ja edelleen - varsinkin lyhyt muisti pätkii aika-ajoin ja tasapaino heittää satunnaisesti - molemmat etenkin väsyneenä ja/tai nälkäisenä. Alussa - noin puolisen vuotta näiden oireiden kanssa olin enemmän kuin helisemässä! Lääkärini mukaan oireet kyllä korjautuu, mutta se vaatii aikaa ja ehdotonta raittiutta!

      Jatka samaa rataa raittiuden tiellä, äläkä suotta masennu! Kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu!

      • ihan-solmussa

        Tuo ISO-G: vastaus lohduttaa hiukkasen. Ainakin hiukkasen. Vaikka minäkin olen yrittänyt elää ilman on se jotenkin toivotonta kun oireet ja vaikeudet vain pahenee. Kuinkahan kauan tätä oikein kestää?
        Olen ollut ilman jo melkein 3 kuukautta, mutta olo tuntuu vain pahemmalta. Ehkä siihen on yhtenä syynä se, etten voi enää harrastaa liikuntaa. (se on liian vaarallista).
        Miten sen henkisen puolen kanssa?
        Olen niin masentunut ehkä juuri siksi, että pitää vaan kököttää asunnossa.
        Liikunta on ollut minulle aina erittäin tärkeää, mutta se on pitänyt jättää.
        Ikää on jo 60 ja risat. Voi voi.
        Vielä noista oireista.Se horjuminen on paljon pahempaa nyt kuin silloin kun olin pienessä sievässä koko ajan. No en kylläkään kaipaa niitä joka päiväisiä krapuloita. Varmaan tiedätt, kuinka kamalaa sekin on.


    • Aivosumu

      Minäkin olen huomannut, että en muista yhtään mitään. Sanat katoilevat. En muista siis mitään. Takana muutaman viikon kuivilla olo. Tavoitteena raittius. Mistä johtuu tämä?

      • ISO-G

        Alkoholista aiheutunut lievä aivovaurio - sanoi lääkäri.


    • Vanhu

      Ongelmaan on mitä yksinkertaisin ratkaisu! Sitähän tarkoititkin, eikös vaan.

    • sivusta_katsoja

      Yksi huimauksen aiheuttaja on verenpainelääke, huimaus on sen haittavaikutus. Ihan vaan huomasin tämän kirjoituksen ja kun olen just asiaan perehtynyt niin kerron teillekin.

      • Kauan.ilman.viinaa

        Ei huimaa, mutta jalka vippasee. Joku kirjoitti,että alaspäin kävely on kaikkein pahinta. Pitää muuten paikkansa, samoin kun se että jos kaatuu ei enää pääse itse jalkeille. Onko tällaiseen mitään lääkettä? Sen hallinnassa pitäminenhän olisi suorastaan kansantaloudenkin kannalta hyvä asia.
        "Pikku känni taitaa olla parempi, kuin tämä".


    • köpöttelyä

      Katkokävelyltä vaikuttaa, siihen ei ole mitään parantavaa lääkitystä olemassa.

      • lyhyätaskeleet

        "siihen ei ole mitään parantavaa lääkitystä olemassa."
        Ei kait ole totta. Ei saa olla. Jos kuitenkin on totta, sittenpähän tietää mitä on tehtävä.
        Tätä tällaista ei kuitenkaan voi jatkaa.


      • alkoko.aikaansai

        "Jos kuitenkin on totta, sittenpähän tietää mitä on tehtävä."
        Et kai vaan ole siinä pisteessä että mikä tahansa syy kelpaa...?
        Tiedä kokemuksesta että se on vaikeaa kun kroppa huutaa viinaa, mutta eihän tilanne viinalla korjaannu - päinvastoin.


      • köpöttelyä
        lyhyätaskeleet kirjoitti:

        "siihen ei ole mitään parantavaa lääkitystä olemassa."
        Ei kait ole totta. Ei saa olla. Jos kuitenkin on totta, sittenpähän tietää mitä on tehtävä.
        Tätä tällaista ei kuitenkaan voi jatkaa.

        "Alkoholidementia johtuu etuaivojen valkean ja harmaan
        aineen surkastumisesta.
        Alkoholin määrä ei ole suoranaisesti syynä pikkuaivojen
        vaurioihin, vaan toiset saavat herkemmin ja
        pienemmistä annoksista vaurioita.
        Tyypillinen piirre pikkuaivovaurioissa on
        tietynlainen kävelytyyli ataksia
        eli katkokävely."

        http://terveysnetti.turkuamk.fi/etusivu.pdf


    • minunkin.muisti.on.pois

      Onko ihan toivotonta?
      Jos alkaa vaan väkisin treenaamaan, eikö se kävelytaito palaudu kun jatkaa ja pitää kovaa vauhtia?
      Tosin vielä en itsekkään mihinkään kunnon treeniin pysty. Yritän kuitenkin kunhan saan tasapainon takaisin. Pidän itselleni peukkua ja kadun kamalasti.

      • köpöttelyä

      • muistimeni
        köpöttelyä kirjoitti:

        Käy nyt ensiksi lääkärin pakeilla hakemassa varmistusta siihen mistä oireilusi johtuu. Syy voi olla jokin muukin kuin alkoholista johtuva.
        Esim: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00004

        Hyvä ja kiitos. Oli mahtava artikkeli. Ei siis se kummallinen kävelytyyli olekkaan ihan aina alkoholista johtuvaa. Ainakin minä haluaisin uskoa siihen. Tosin se alkoi viimeisen rajumman ryyppyputken jälkeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      304
      3381
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      52
      1361
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      158
      1053
    Aihe