Kunnioittava käytöksen puutetta (ko?)

Helsinki-Vantaa

Vanhemmat puhuvat todella epäkunnioittavasti, enimmäkseen äiti. Kimpaannun helposti äidin ilkeästä ja väheksyvästä puhesävystä. Haukut ja negatiivisuus on ainut palaute mitä saan mistään, koskaan.

Ihmiselle on käsittääkseni luonnollista puolustautua ilkeään jatkuvaan kritiikkiin. Mutta heti lyödään jarrut pohjaan ja heitetään "Ei ennen tuommoisia saatanan kakaroita ollut jotka ei kunnioita vanhempiaan!".. Minusta on todella vaikeaa olla kotona kun keskustelu on käytännössä lähes mahdotonta ellei sitten tykkää kuunnella sujuvaa vittuilua jokaikisestä asiasta. Enimmäkseen olen kotona vain hiljaa huoneessani. Tämä on henkisesti raskasta, koska kotona ei voi puhua vanhemmille juuri mistään. Sisarien kanssa voin keskustella, mutta hekin ovat jo muuttaneet toisille paikkakunnille enkä siksi näe heitä kovin usein..

En tiedä, saako tuosta sepustuksestani kukaan tolkkua, mutta onko kellään muilla vastaanlaista tilannetta? Miten te olette puolustautuneet vanhempien sanalliselta väkivallalta?

4

247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pikkupentunelejätoist

      Puhu jolleki aikuiselle tosta. Vaikka koulussa. Ei tollasta jaksa. Onk sulle tehty fyysistä väkivaltaa koskaan? Jos ei niin voit sanoo vanhemmille et kunnioitus pitää ansaita. Jos vanhemmat ei kunnioita lapsiaan nii miksi lapsien pitäisi kunniottaa vanhempiaan. Kunnioituksen pitäis olla molemminpuolista.

    • Moikka!

      Suosittelen puhumaan asiasta jollekin luotettavalle aikuiselle. Onko koulullasi esimerkiksi kuraattoria, koulupsykologia tai terveydenhoitajaa jolta voisit kysyä neuvoa ja jolle voisit kertoa elämäntilanteestasi? On kuitenkin hieno juttu että pystyt puhumaan asiasta sisarustesi kanssa. Oletko miettinyt että juttelisitte tilanteesta vanhempien kanssa siskojenkin läsnäollessa? On varmaan helpompaa mennä juttelemaan asiasta vanhemmille siskojen kanssa ettei asiaa tarvitse yrittää ratkaista ihan yksin. :) Onko sulla kavereita joille voit jutella?

      Voisit myös soittaa MLL:n nuorten auttavaan puhelimeen, numeroon 116 111, jos siltä tuntuu. Olisi tärkeä luoda rakentavaa keskustelua sinun ja vanhempien välille ja huolehtia siitä että asiat välillänne etenevät parempaan suuntaan. Tsemppiä! :)

      Terkuin Sini ja Tiia Kalajoen rovastikunnan nettisaappaasta

    • fl0ki___

      Sinun täytyy karata kotoasi. varmasti pääset johonkinhalpaan motelliin asumaan ja joku vanha ukkeli makselee laskusi, pieniä palveluksia vastaan jos tiedät mitä tarkoitan...

    • mekkk

      VAnhempia ei tarvitse kunnioittaa vaan se kunnioitus on ansaittava ja tuo sanonta on ihna hanurista jos vanhempi tekee semmoista mikä ei ole sellasita että niitä pitäisi kunnioittaa. Kysyppä joskus venhemiltasi onko heitä aina haukuttu omien vanhempien takia ja sitten nöyryyttävät omia lapsiaan kun pitäisi mennä omiä vanhempia kyselemään miksi ne tekivät näin. Tuo venhempien kunnioitus ei ole itsestään selvyys vaan lapsia tulee kannustaa ja kehua niin se kunnioitus tulee itsestään eikä paskaa jauhamalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe