Joulun vietto

Joulutunnelmaa

Näyttää sille,että vietän joulun yksin.Lapset on kauempana,käyvät ennen joulua.Seurustelusuhde päättyi.Aion tehdä jouluruokia,ym joulukuusi parvekkeelle.Hommata lukemista.Mutta olisi mukava kuulla,mitä muut yksinäiset tekevät joulun pyhinä.Radiossa ja teeveessä on varmaan hyvää jouluohjelmaa.Mutta voi olla,ettei moneen päivään ole ,kelle mitään puhua.Mukavaa joulun odotusta.

96

2259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miös

      Eron jälkeen ensimmäinen joulu yksin. Lapset vaimolla ja sitten minulla ensi jouluna.
      Olisin yksin kotona, mutta sitten lapset potee sitä, että isällä on kurjaa. Niinpä lähden varmaankin aatoksi kylpylään. Turku Caribia ykkösvaihtoehtona. Joulupäivänä järjestän sitten lapsille "minijoulun".

      • hitunen

        Tulossa erilainen joulu, kesällä kuoli nuorin lapsista. Vanhemmilla lapsilla omat perheet ja samoin sisaruksilla. Vanhemmat jo edesmenneet. Yritän ja olen päättänyt selviytyä lapsen menetyksestä, jotkut päivät ovat helpompia, mutta toiset päivät todella raskaita, suru ja lopullinen menettäminen painaa päälle. On vain pidettävä itsensä liikkeessä ja kun itku tulee, itkettävä. Jonain päivänä varmasti helpottaa. Joulun laitan tänäkin vuonna, jos jaksan, jos en, sitten vain yritän tehdä jotain mukavia asioita ne hetket kun voimat riittää. Toivon kaikille yksin tai yhdessä joulua viettäville valoisia ajatuksia ja kykyä nauttia siitä hetkestä, mikä on elettävänä.


      • kuuralintu
        hitunen kirjoitti:

        Tulossa erilainen joulu, kesällä kuoli nuorin lapsista. Vanhemmilla lapsilla omat perheet ja samoin sisaruksilla. Vanhemmat jo edesmenneet. Yritän ja olen päättänyt selviytyä lapsen menetyksestä, jotkut päivät ovat helpompia, mutta toiset päivät todella raskaita, suru ja lopullinen menettäminen painaa päälle. On vain pidettävä itsensä liikkeessä ja kun itku tulee, itkettävä. Jonain päivänä varmasti helpottaa. Joulun laitan tänäkin vuonna, jos jaksan, jos en, sitten vain yritän tehdä jotain mukavia asioita ne hetket kun voimat riittää. Toivon kaikille yksin tai yhdessä joulua viettäville valoisia ajatuksia ja kykyä nauttia siitä hetkestä, mikä on elettävänä.

        Kiitos. Valoa myös sinulle. Suruun menee oma aika ja hyvä ettet kiellä/ turruta sitä itseltäsi. Hyvä että jaksat ponnistella eteenpäin. Niin me kaikki yritämme. Kaikkea hyvää :)


    • vaikkamitä

      Voi kun saisikin joskus viettää joulun yksin. Saisi ihan rauhassa lukea ja ulkoilla.
      Joka päivälle on jotain ohjelmaa ja minä sentään olen sinkku.

      Jos kovasti kaipaat toimintaa, niin varmaan sinunkin paikkakunnallasi järjestetään joulu vähäosaisille. Mene sinne auttelemaan soppakauhan varteen.
      Seurakunnissa on runsaasti toimintaa koko joulun.
      Elokuvat ovat korkeintaan kaksi päivää kiinni.
      Monet kylpylät ovat auki. Useilla kuntosaleilla on ohjattuja jumppia. Uimahalli avautuu viimeistään Tapanina. Lähde tanssimaan.
      Kutsu ystäviä kylään. Joku pariskunta tai toinen sinkku löytyy joukosta.

      • yksinenyksinäinen

        Sotketaanko taas yksin olo ja yksinäisyys? Nehän voi olla ihan eri asioita.


      • kääkkänä

        Eiköhän taas ollut tuulesta temmattu ehdotuksesi
        Jouluaattona ja päivänä ei ole kuntosalit auki..Eläkeläisellä ei ole varaa kylpylöihin
        saati kykyä tanssia. Vähävaraisten joulu käyppä katsomassa viihdytkö.Ystäviä kylään autottoman hankala kulkea minun ystävät ovat kaikki parisuhteessa..Itse olin kerran joulun laivalla ikinä en enää mene siellä vasta yksin olet pariskuntien seassa.
        sitäpaitsi joukkoliikennekin seisahtuu jouluna.
        Jos haluat yksinäisen joulun niin miksi et ole mikä pakko sinun on mennä mihinkään
        voit valita monet vanhukset ei voi
        Sinä näät asian omalla tavallasi minulle se ei ole noin yksinkertaista.


      • mummintoiveita

        Ymmärrän. Moni ei kaipaa ympärilleen hirveätä lasten hälinää,suurta ihmismäärää, ei ainakaan kotiinsa varsinkin jos ikää jo on.
        Olen kuullut nyt monelta taholta, että pienten lasten perheiden pitää opetella viettämään joulu oman perheensä parissa. Isovanhemmatkin haluavat levähtää edes jonakin jouluna. Tapaninpäivä oli ennen vanhaan perinteinen kyläilypäivä ja nytkin on monta päivää aaton jälkeen vierailla.


    • Saari-Sarri

      Tarjouduin tekemään perheellisen työkaverini työvuoron. Itselläni olisi ollut vapaata jouluaattona. Olen mielummin töissä kuin yksin kotona.

      • joulurauhaa_kaikille

        Olen myös ollut monet joulut, juhannukset, pääsiäiset töissä ihan vapaaehtoisesti
        (vähän parempi palkka!)
        Nyt joulu yksin on vaihteeksi mukavampaa, kuin töissä, suku- tai kaverijuhlissa. Voin rauhassa lukea, katsoa katsomattomia leffoja, kuunnella hyvää musiikkia, juoda ja syödä mitä haluan.
        En koe olevani yksinäinen, onhan seuraa netin tai puhelimen päässä, jos ikävä yllättää.


      • neljätoistayksitoista

        Niin, monilla ihmisillä on tapana tehdä erillaisista juhlista itselleen ongelma ja masennuksen paikka - mikä on hieman turhaa. Oikeasti kun kyseessä on ihan normaalipäivä minkä voi viettää yksinään jotain omaa mukavaa tehden.

        Enkä kiellä, yksinäisys on tänäpäivänä yhteiskunnan suurimpia ongelmia.Tarkoitan vain että ongelma ei ole ns. juhlapäivänä sen suurempi kuin muinakaan.


    • pimeää

      Moni yksinäinen kokee joulun todella vaikeaksi .Sen vuoksi haluavat ohittaa sen mitään laittamatta. On niitä kaikenlaisia tilausuuksia joihin voi mennä jos haluaa. Itse täytyy jokaisen löytää joulunmieli jostain asioita. Omalla kohdaltani voin sanoa , että onneksi on lasten perheet joten jouluni ei ole yksinäinen.
      Elämä muuttaa muotoaan samoin joulun vietot...Hyvää joulumieltä toivotan

      • yksinäinensinkku

        Itse 34v sinkkumiehenä koen joulun todella vaikeaksi ja yksinäiseksi. Paha mieli ja surullinen mieli siitä tulee yksinään, hyvä ettei sentään liiku mielessä tuolloin itsensä vahingoittaminen taikka itsensä tappaminen. Monesti miettinyt onko tämä viimeinen joulu jonka tule näkemään, se on niin ahdistavaa tuo joulunaika kaikilla on kumppani ja heillä on asiat hyvin tulee vaan niin surullinen olo jouluna yksinään ollessa.


      • Kylläjaksat3

        Kaikilla, joilla on kumppanit ei välttämättä ole asiat hyvin. Ei parisuhde automaattisesti takaa onnellisuutta. Tietysti oikean, mukavan ihmisen löytäminen vierelleen tuo helpotusta, mutta iloa ja onnea voi löytää paljon muistakin asioista. Tee asioita, joista nautit. Älä jää vellomaan yksinäisyyteen. Koita nauttia siitä, jotkun ihmiset haluaisivat olla yksin, muitta eivät osa tehdä sitä itselleen mahdolliseksi. Kyllä se helpottaa :)


      • mnjhuyttrewq
        yksinäinensinkku kirjoitti:

        Itse 34v sinkkumiehenä koen joulun todella vaikeaksi ja yksinäiseksi. Paha mieli ja surullinen mieli siitä tulee yksinään, hyvä ettei sentään liiku mielessä tuolloin itsensä vahingoittaminen taikka itsensä tappaminen. Monesti miettinyt onko tämä viimeinen joulu jonka tule näkemään, se on niin ahdistavaa tuo joulunaika kaikilla on kumppani ja heillä on asiat hyvin tulee vaan niin surullinen olo jouluna yksinään ollessa.

        Yksinäisyyttä voi kokea myös puolison kanssa, ja myös lasten, jotka eivät ehdi käymään, myös lastenlasten joita näkee ainoastaan silloin kun vie jouluaattona lahjan. Itselläni on pojanpoika, jota hoidin hänen ollessa pieni. Nyt hän muuttaa ensimmäiseen omaan asuntoon tyttökaverin kanssa. Lahjaa en tänä jouluna voi viedä, koska en tiedä osoitetta, hän ei pidä mitään yhteyttä. Hänen isänsä kysyi, haluanko osallistua pojan ajokortti kustannuksiin. Mielelläni, mutta minulla ei ole siihen varaa. Joskus aikoinaan järjestin perhejouluna, pyysin kaikki jouluaterialle. Nyt en enää pysty, olen sairastunut, ja en jaksa. Joten joulu menee hiljaisuuden vallitessa. Käyn vanhempieni haudalla viemässä kynttilän. Jos kirkossa on ilmaisia joululaulu esityksiä, voin käydä siellä. Toivon että televisiossa on myös joulukonsertteja, joissa lauletaan perinteisiä joululauluja. Olisin yllättynyt jos joku joskus muistaisi jouluna. Joten yksinäisyyttä voi kokea myös perheessä.


      • yksinäinensinkku kirjoitti:

        Itse 34v sinkkumiehenä koen joulun todella vaikeaksi ja yksinäiseksi. Paha mieli ja surullinen mieli siitä tulee yksinään, hyvä ettei sentään liiku mielessä tuolloin itsensä vahingoittaminen taikka itsensä tappaminen. Monesti miettinyt onko tämä viimeinen joulu jonka tule näkemään, se on niin ahdistavaa tuo joulunaika kaikilla on kumppani ja heillä on asiat hyvin tulee vaan niin surullinen olo jouluna yksinään ollessa.

        Pystyisitkö säästämään sen verran, että pääsisit jouluna ulkomaille?
        Minä olen tavallinen duunari, mutta olen joka joulu melkein kuukauden Filippiineillä.
        Nyt lähden 12 joulukuuta ja takaisin loppiaisena 6 tammikuuta 2016
        Tosi helppo maa matkustaa, veikkaanpa että ainoa Aasian maa jossa puhutaan yleisesti helppoa kouluenglantia.
        Hotellit noin 25 euroa yö, julkisilla liikkuminen ja ruokailu puoli-ilmaista.
        Ostan vain lentolipun ja varaan hotellit paikan päällä.
        Ja eikä taatusti tarvi olla yksin!
        Boracaylla esim melkein 5 kilometriä pitkä biitsi, jossa kaikki hotellit, ravintolat ja ostari ovat.
        Joka paikkaan pääsee jalan.
        Jos matkustaminen kiinnostaa, kerrron lisää ;O)


      • rauhaisajoulu

        Yksinäisyys on yksilöllistä. Joku on yksin vaikka ympärillä olisi paljon ihmisiä ja toinen nauttii yksinolostaan kodissaan. Molempia kokemuksia olen pitkän ikäni aikana kuullut.
        Sitten se, mikä minua ihmetyttää ja monia muitakin, jotka olemme lapsuudessa oppineet siihen, että joulu vietetään oman perheen seurassa. Tarkoitan sitä, että ymmärrän heitä, jotka kokevat joulun ahdistavaksi, jos joka joulu tarkoittaa sitä, että lapset tulevat lasten lapsineen isovanhempien luo joulun viettoon.
        Se ei ole kaikille loppupelissä ainakaan lepoa ja levollista aikaa.
        Minulle joulun vietto silloin, kun oli omat lapset pieniä, joulu vietettiin oman perheen kesken. Yhden joulun muistan, että kutsuimme sisarukset ja vanhemmat joulun viettoon meille, mutta kerran olimme isovanhempien luona.
        Kaikki eivät koe parhaaksi vaihtoehdoksi sitä , että ympärillä on iso joukko aikuisia ja pieniä lapsia. Jatkuvaa melua, hälinää , kinaa sun muuta, eikä puhettakaan levosta ja joulurauhasta kenelläkään.
        Yhdessä ystäväperheessä olikin tilanne huomattu korjata ja isoäiti kiitteli ratkaisua. Nyt saa jouluna levätä.
        Lasten kuuluu saada joulumuistoja pelkästään oman perheen , isän ja äidin kanssa vietetystä joulusta. Mahdetaanko kaikissa perheissä uskaltaa ottaa asia esille isovanhempien suusta, että nyt haluamme erilaisen ja rauhallisen joulun. Joulupyhinä on aikaa vierailla tai tehdä se ennen joulua, kuten ystäväperheessä tekivät. Rauhaisaa ja levollista joulun aikaa!


    • jonainjouluna

      Juovat olutta, alkohoolia , syövät kinkkua sekä silakkasalaattia ja jälkiruuaksi glögiä konjakilla sekä haaveilevat joululahjuksista toivoen että, joulupukki tulee viellä heillekkin.

      • Sahapukki

        Toi nyt on sarkasmia. Toivoisin kaikkien joulun olevan mieleisensä. Yksi haluaa seuraa, toinen taas viihtyy yksin. Onneksi on eri mahdollisuuksia, joten ottakaa selvää myös ystävienkin puolesta. Hyvää joulua kaikille.


    • joulurauhaa

      Joulun vietto ei poikkea yksin sen kummemmin kuin mikään muukaan päivä, rauhallista.

    • Nvm55

      Monta monta joulua olen viettänyt yksin, en ole laittanut mitään jouluruokiakaan, päivät menneet niinkuin muutkin. Kahtena jouluna olen ollut risteilyllä, molemmat reissut oli todella rauhallisia ja viihdyin hyvin.

      • Mvm44

        Samalla lailla minullakin paitsi risteilyillä en ole ollut. Oudolta kuulostaa, että porauslautalla olisi jouluna hiljaista ja rauhallista vaan sinäpä sen paremmin tiedät.
        Voitaisiin viettää joulu kahdestaan. Olisiko se kaksi tylsää joulua yhdessä tuplatylsä joulu vai puolitylsä? Eipä silti, en saa sinuun yhteyttäkään enkä muihinkaan joten tylsäillään kukin tahollamme niinkuin aina ennenkin.
        Tylsää Joulua kaikille tylsille yksinäisille!


      • Jestas.sentään-

        Äijä joka käyttää vastauksessaan niinkin ala-arvoista ilmaisua kuin "porauslautta" ei kylläkään herätä yhdenkään naispuolisen ihmisen kiinnostusta ja kertoo mitä äijä todellisesti ajattelee.
        Joten jatka vaan tylsäilyä tumputuksen kera.


      • Mvm44

        Tylsäilyä jatkan vaan en tumputa. Ei seiso enää. Pakkoseisotus ei tunnu miltään, että siitäs sait, lauttaporakki.


    • Rusinasoppa

      Jouluna on kiva hiljentyä ja rauhoittua ajattelemaan elämän korkeampia arvoja. Sen voi tehdä vaikka lähipubissa ryyppäämällä samanhenkisten ihmisten kanssa.

    • AApEEn

      Yksinäiset viettävät joulua kännissä. Tai sitten lähtevät matkalle jonnekkin missä ihmisiä ei hylätä yksin jouluna.

    • Joka.vuosi.uusi.Joulu

      Miten minulla on kutina, että joka joulun alla avauksen kaltainen asian esille ottaminen uusiutuu niin mediassa, telkkarissa kuin palstoillakin?
      Koko maailman sivu on ollut yksinäisiä jouluja ja tulee olemaan seuraavat sadat vuodet. Sittenhän tämä maailma loppuukin omaan mahdottomuuteensa ihmiskunnan itsensä tuhoamana. Vain auringonpolttama seimi jää jerusalemin seinälle tai heppa talliin.

    • juuusooo

      Onhan se Joulu aika erikoinen päivä(kerran vuodessa). Sitä odotetaan, vihataan, palvotaan.
      Jouluna voi tosiaan hiljentyä pohtimaan elämän syvimpiä merkityksiä ja miten siitä tekisi itsellensä merkityksellisemmän. Kuuntelisiko ihmisiä enemmän, ymmärtäisi muitakin, joisiko itsensä paremmaksi, söisikö niin ettei taivu? Tapoja on monia.
      Minä ainakin otan kanssa ihmiset paremmin huomioon(kerran vuodessa), tosin se voisi olla jokapäiväistäkin ja kuulua itsestäänselvyytenä ihmisen eloon.

    • N49v

      Minulla ei lapsia ole eikä muitakaan läheisiä.Eipähän tarvitse osallistua jouluhössötyksiin,pakollisiin perhe/sukulaisvierailuihin ja krääsän keräämiseen:).

      Sen verran monia vuosia jo jouluja yksin viettänyt että alkaa tottua-toki kyllä minullakin kynttilät palaa ja jonkinlaisia jouluruokia ostan/teen en kuitenkaan ylensyö,sekin kun tuntuu monilla olevan tapana joulunaikaan. Jos keli sallii teen kävelylenkkejä, pöperöt sulaa paremmin, luen, katson tv:tä tai netistä leffoja. Jouluuni joskus, ei suinkaan aina, kuulu pullo hyvää roseviiniä tai skumppaa, niin ja se yksi pullo kyllä riittää joulupyhiksi.

      Toki sitä juttelukaveria kaipaa, nytkin tulossa 4 vapaapäivää,ennen tein vuorotyötä niin mielelläni olin aina kaikki pyhät työssä. Monena jouluna olen ollut matkoilla vaikka ihan vaan parin päivän reissulla jossain lähellä, nyt se ei taloudellisesti ole mahdollista, työttömänä olin puolivuotta nyt sentään sain osa-aikatyön-ei tässä kuitenkaan rahalla juhlita.

      Joskus haikeus iskee varsinkin kun vapaita on monta, mutta silloin kiinnitän ajatukseni johonkin muuhun, en jää yksinäisyyteen kärvistelemään- se kun ei auta ketään. Kumppania en usko enää löytäväni enkä ole pariin vuoteen jaksanut enää edes etsiä :).

      Maailmassa on aina ollut yksinäisiä yksin eläviä ihmisiä, jotkut omasta tahdostaan toiset taas ei ja yksinäisyydestäkin voi jokainen kehittää itselleen takaan tai sitten vaan valita toisin ja pärjätä sen kanssa eteenpäin.

    • hörönlöröt

      Jouluna ei saisi olla yksin. Kaikkina muina vuoden päivinä saa olla rauhassa yksin, mutta ei jouluna. Välikös sillä, jos joku suree yksinäisyyttään pääsiäisenä tai juhannuksena, tai ihan vaan heinäkuun aurinkoisena viikonloppuna!
      Kunhan nyt vaan jouluna juoksee koko suku kylässä, ettei tarvi yksinäisyyttä ruikuttaa!

    • jusstusss

      Minulla on oma valinta olla joulu yksi. Kivan rauhallista. En hössötä ollenkaan, ehkä jotain jouluruokia teen/ostan/saan. Sukulaiset ovat monena vuotena pyytäneet luokseen, mutta olen kieltäytynyt niin kohteliaasti kuin osaan. Nyt ei enää muutamiin vuosiin pyydetty. Sisko tuo jotain ruokaa jota on laittanut. Ei sen kummempaa.

    • mielumminyksin

      Sukulaisista aika usein harmia, valittavat vaan kaikesta,oli kuinka hyvät tarjoilut vaikka kuinka.Jos menet sukulaisii, valitellaan et taas kävi ilmasessa hotellissa.

    • turkey

      Kalkkuna uuniin paistumaan ja lähetellä joulutervehdyksiä kuvaviesteillä.

    • TeeMyöhemmin

      Eikö se ole vähän niin kuin ideakin, että ei tarvitsisi tehdä niin paljoa? Voisi vain rauhoittua.

    • Xm3

      Joululauluja on kiva käydä laulamassa Kauneimmat joululaulut -tilaisuudessa

    • paras_joulu

      Aattona kynttilöitä hautausmaalle. Sitten saunaa ja kinkkua. Illan mittaan takkatulet.
      Seuraavana päivänä ulos kuvaamaan luontoa ja ehkä hiihtämäänkin jos sää sallii.
      Tapani tulee aina että tupsahtaa.

      Parasta on ettei tarvitse ostella kaappia täyteen ruokia.
      Vähemmän on enemmän.

    • sysa

      Jouluhan on ihan normaali viikonloppu siinä missä kaikki muutkin viikon loput joten ei siinä mitään sen ihmeellisempää ole kuin muissakaan viikonlopuissa voi syödä mitähaluaa ja viettää todella löhöillen ja katsoa telkkaria itse olen viettäny joulun tyttäreni perheessä mutta jos viettäisin yksin viettäisin sen juuri noin kun kirjoitin
      ei ole väliä onko joulu vai mikä kaikki samanlaisia

    • vaihtoehtoa

      Miks kukaan ei kysy, että mitä yksinäiset tekevät tavallisena viikonloppuna tai kesälomalla. Hetkiä riittää. Itse vähän valittelin ystävälleni tänään yksinäisyyttä. Hänellä oli niin kiire, että ei ehtinyt kahvillekaan jäädä. Totesi vain, että nauti pimeydestä. Monta joulua olen viettänyt vähän sukulaisten heittopussina. Se loppuu nyt. Kun varaa jo keväällä jouluksi ulkomaanmatkan, niin ei tarvitse joulua sen kummemmin pohtia. Olisi kyllä hienoa, jos yksinäisille olisi jokin kohtaamispaikka aattoiltana. Joulukirkon ja kapakan välimaastosta.

      • Mvm44.betonilokerossa

        Hyvin sanottu tuo joulukirkon ja kapakan välimaasto. Sellaiseen minäkin saattaisin poiketa. Vaan kun sitä ei ole, niin yksikseni kämpässä netin ääressä kaiketi mökötän.
        Kaikilla perheellisillä on menonsa, kaikilla yhdistyksillä ja monilla työpaikoilla pikkujoulunsa, puliukoillekin joku pikkujoulu monilla paikkakunnilla järjestetään (yhdet olen itsekin maksanut pikkukaupungin pultsareille), juopoille on ravintolansa, mutta meille ei ole mitään. Kun emme me kuulu mihinkään, emme näy emmekä kuulu, verot silti kelpaa.
        Taas samanlainen joulu kuin ennenkin. Muovikuusenkin jo viitosella möin pois.


    • doityourselfxmas

      Olen myös joulun yksin. Kun olin juuri eronnut, maksoin sisarelleni jotta sain tulla heille aattona. Pojillani on pieniä lapsia ja joskus aiemmin ajelin pojalle aatoksi, mutta sitten ei ole kiva ajella myöhään kotiin ja koiratkin on yksin. Joten nykyään olen aaton yksin, joulupäivänä poika perheineen tulee syömään. En koe itseäni mitenkään hylätyksi aattona. Käyn kirkossa, pitkän lenkin koirien kanssa, laitan pöydän koreaksi ja availen lahjoja säästeliäästi. Ostan itselleni aina lahjan joka on mieluinen. Kerran ostin sähkörummut, rakastan kirjoja ja nytkin on hyvä kirja varattuna. Iltaan kuuluu myös kuohari ja myöhemmin lasi konjakkia. En käytä paljoa alkoholia, konjakkipullokin on jo ainakin 5 vuotta vanha, voi olla että ei ole enään hyvää, mutta ei haittaa minua. Vietän joulun hiljaisesti ja nautin rauhasta. Joskus en edes TV:tä avaa. Hyvää Joulua kaikille yksinäisille. Rakastakaa itseänne ja kohdelkaa niin kuin todella tärkeää ihmistä.

    • Polttoa

      Juon olutta, poltan pajaria ja kinkulla syön itseni syöttöporsaaksi.

    • joulunaeistressiä

      Maailma täynnä ohjeita, kuten joulustakin ettei saisi olla yksin. Asuin samalla paikkakunnalla 34 vuotta, ei ollut koskaan ongelmatonta joulua. Kun työvuorot sattuivat joulunpyhille, silloinkin työpaikalla olivat monet pahalla tuulella. Viimein pääsin asumaan yksin, enemmän tässä hyviä puolia.
      Jos joku saa kiksejä surkeilusta, suon sen.

      • jospa.maksaisin.laskut

        Työelämässä ollessani joskus sattui työvuoro jouluksi. Paras joulu, vaikka joulupaketit ja jouluruoka lopetettiinkin. Sai olla rauhassa ja ajaa rauhassa tehdasta. Ei olleet vittumaiset esimiehet kiusaamassa. Ja sai kolminkertaisen palkan, josta tosin verottaja vei suurimman osan, mutta jäi rippeet itsellekin.
        Nyt vain tässä yksikseni aikaa netissä vietän. Ei ole muita suhteita, puhekaverikin on puuttunut jo vuosia...


    • sumealogiikka

      Laatikollisella viiniä.

    • EnTunnustaJoulupukkia

      Onko pakko viettää Joulua jos ei taho? :) kysyn vaan....

    • Työtär

      Täälläkin menee joulu töissä. Onneksi, muuten olisin yksin. Toki olen viettänyt kaksi joulu yksin ja kyllä niistä selvisi. Aiemmin naimisissa ollessa vietimme perhejoulua ja siinä oli oma viehätyksensä. Omia lapsia ei ikävä kyllä ole.
      Se tuntuu surulliselle kun kukaan ei kaipaa jouluna. Veljeni perheineen on monen sadan km päässä mökillään.
      Uskon siihen, että elämääni tulee vielä kumppani, jonka kanssa vietämme yhdessä jouluja :-)

    • Mukkaavvoa

      Minä lähden reissuun kuin niin monena muunakin jouluna.
      Etelän matkat on ulosmitanneet itsensä hinnoilla ja nyt Lappiin tai Viron kylpylöihin.
      Joissakin kylpylämatkoissa on aika rajut sinkkulisät mutta löytyy niitä kuljetusyrityksiä joissa hinta on samaa yksin tai kaksin matkustaessa.
      Lapissa taas vuokra myydään mökeittäin että sinne mieluummin kaksin kuin yksin.

      • petael

        Hei yksinäinen. Lähdetkö tänä jouluna lappiin? Ehkä tapaamme olisi mukava tavata Levillä.


    • N51

      Kolmas joulu eron jälkeen edessä, eikä muuta perhettäkään ole. Perheellisille ystäville en viitsi olla vaivaksi, joten yksin tulen jouluni viettämään. Olen miettinyt matkustamista, mutta jotenkin tuntuu että olen mieluummin yksin kotona kuin yksin vaikka laivalla tai kylpylässä. Joskus olen netistä katsellut hakeeko joku jouluksi seuraa ja olen saanut ainakin nettijuttuseuraa.
      Yksinäisen joulun hyviä puolia on ainakin se, että ruuaksi saa hankkia sitä mistä tykkää.

    • Itsekseni

      Olen ollut kaikki mahdolliset joulut töissä. Olen muutenkin yksinäinen 33v nainen, ei perhettä, ei ystäviä. Ei mitään sosiaalista elämää työn ulkopuolella ja tämä ei johdu siitä että sitä itse haluaisin. Toissajouluna en onnistunut saamaan työpäivää ja siivosin aattoiltana vaatekaappini. Muutenkin yksinäisenä, tuntuu että niin joulu kuin muutkin juhlapyhät ovat entistä ahdistavampia. Mitä sitä nyt itselleen joulua tekemään. Ei ole edes ketään jota voisi jouluna muistaa.

      • doityourselfxmas

        höpö-höpö neitiseni. Nyt muutat äänen kellossa. Täksi jouluksi saat kaksi tehtävää:
        - muista lähimmäistäsi
        - muista itseäsi.
        Jos sinulla ei ole ketään niin läheistä ystävää tai sukulaista että voit muistaa heitä, tee paketti Pelastusarmeijan tms. pataan. Tee se ajatuksella: mitä haluat viestittää lahjalla. Paketoi se huolella, kaunis paketti on osa lahjaa. Kiitos tulee hyvästä mielestä. Sitten mietit mitä itse haluat lahjaksi. Paketoit lahjan ja avaat sen VASTA AATTONA. Laita itsellesi myös hyvät jouluruuat ja kata kauniisti. Kuudelta illalla, nostamme maljan toisillemme, (malja voi olla myös mehua). Sovittu?


    • Ensimmäinen joulu eron jälkeen ilman lapsia.. Tuntui vaikealta, ensin katselin matkoja, toinen vaihtoehto olla töissä, ja niin kävi etyä olen joulun töissä, ei tarvi enää matkoja katsella :) en tässä vaiheessa kestä ajatusta olla yksin kotona jouluna..

    • OlkaaKeskenänne

      Normaalisti laittaa jotain joulusta muistuttavaa mutta muuten elää arkisesti poikkeaavien kauppojen aukioloaikojen mukaan. Itse asiassa läheisesi odottaa sinua enemmän kun sinä heitä. Heitä loppujenlopuksi kiinnostaa enemmän sinun asiat kuin sinua heidän. Viime vuonna tunnelmoin ja laitoin koristevaloja mutta erimielisyydet taloyhtiön kanssa saa pitämään pienemmän ulkopuolelle näkymättömät tunnelmavalot itselleni. Ei siis kummempia. Joitain vuosia seurasin mm. itsenäisyyspäivää. Tänävuonna jätän sitten ihan oikesti väliin. Kumma kun isäntä ei osaa olla tuottamatta pettymystä.

      • KeskenenänneOlkaa

        olen ehkä ymärtänyt väärin näiden juhlallisuuksien tarkoituksen. Mikäli nyt suuteloitsisin heidän korkearvoisuuden varpaitya, niin sitten ei enää tarvitsisi katsella hetkeen.


    • MukavaJoulu

      Haluaisin tarjota Kanta-Hämeen alueella jollekin/joillekin yksinäisille mukavan joulun. Olen reilu parikymppinen parisuhteessa elävä nainen.
      Voin kuunnella, tarjota seuraa, soittaa joululauluja, katsella televisiota, käydä kanssasi lenkillä, tuoda koiran piristämään, tehdä pihatöitä..
      Ota rohkeasti yhteyttä; sohvisi (a) suomi24.fi

      Palkaksi otan hyvän mielen. :)

    • bluesM

      Joulu on vain vapaata töistä eli tälläkertaa pidenetty viikonloppu vain.
      Joulua vietin lapsena joskus 60-70 luvulla, mutta jatkossa se on ollut vain vapaata työnteosta.

    • 80050000

      Ensimmäisen yksinäisen joulun olin vatsataudissa ja se oli elämäni paras joulu.
      Nukuin , katselin tv:tä ja nukuin. Siitä se traditio lähti.
      Nyt on 10 joulua mennyt yksin.Milloin töissä ja milloin kotona nukkuen.
      Silti aina on hyvät jouluruuat ja tunnelma.
      Nehän on itsestä kiinni.
      Uusivuosi olisi kiva viettää jonkin kanssa, koska silloin toivotaan kaikkea hyvää tulevaan vuoteen.

    • Ihana2010Luku

      No ei kai nykyään enää elellä 50-luvun mukaan. Silloinhan vallitsi just se "joulurauha", eli etikettikin vaati, ettei kenellekään saanut soittaa eikä kenelläkään käydä kuin vasta tapaninpäivän jälkeen.

      Perheet lukittuivat neljän seinän sisään hiljentymään joulunviettoon. Kaikkihan sen tietää, että se "hiljentyminen" oli lopulta sitä, kun ukko korkkasi koskarin ja ajoi lopuksi akan ja lapset hankeen. Pelkkää teatteria alunperinkin. Olisi tuohonkin aikaan helpottanut elämää, jos perheenpää olisi päässyt lähibaariin rellestämään ja muu perhe olisi saanut rauhassa paistella piparkakkunsa ja kinkkunsa.

      Eihän nuo päivät 24. - 26. ole muuta kuin pitempi viikonloppu. Kyllähän sellaisen kestää kuka tahansa varsinkin, jos on tarjolla hyvä kirja, muutama leffa, hyvää ruokaa lasteittain ja mahdollisuus fiilistellä töistä vapaalla. Kun nyt enää eleleskelee 50-lukua, eli mikä ihme estää soittamasta ja kutsumasta paikalle useampaa tuttuakin???

      Unohdetaan jo nuo ikiaikaiset typerät joulukliseet ja tehdään joulusta omannäköinen, vai mitä?

      • valu

        Olen samaa mieltä ei valiteta!


      • rauhamennyttä

        Huh. Tulipa taas paineita tehdä ja järjestää jotakin.


    • ei mikään ongelma, ei alkuunkaan ...

      • Porno-Pate

        Katson kaikki joulunpyhät pornoa netistä ja onanoin itseni onnelliseksi!


    • eiähkyä

      levitä ilmoituksia: "vihdoinkin tulen ulos joulutouhotuksesta!
      tavataan lenkkipolulla joulupäivänä kello 11.00"

    • Voimaton

      Minä masennun rahattomana ja kiusattuna.

    • päivänmietelause

      Itse pitää toimia jos tuntee olonsa yksinäiseksi.Kuka kissan hännän nostaa jos ei kissa itse! on vanha sanonta ja toimii nykyisinkin.
      Eikä kaikki yksinasujat tunne oloaan yksinäiseksi, se on oma mieli joka sen saa aikaan, sillä seurassakin voi tuntea olevansa yksin.

    • enkadehdiheitäenää

      aina ihaillaan parisuhteita ja kun itse olen kokenut sellaisen, nautin jouluna omasta elämästä yksin....

    • mentonen

      itse kun vielä olin sinkku ostin kyllä perinne ruuat jota maistelin yleensä aatto iltana lähdin keskustaan baari tai pari auki aina seuraa löytyy...ja aamulla hyvät rapula mätöt kotona.ny jo 16v perinne jouluja kotona tenavien kans,haudalla käyntiä,sukulaiset käy..ym..joulupäivänä sitten me tai joku muu järjestää saunaillan..tenavat leikkii aikuiset saunoo ja nauttii...välissä oli yks joulu kun oltiin ulkomailla suosittele kaikille sinkuille lämpimästi...ei muuten tuu joulu mieleen...jee..itse tehdään sama kun lapset on vanhempia..lähtö pikkusen ennen jouluu ja tulo vasta uuden vuoden jälkeen jää se teennäinen uudenvuoden halailukin pois..ja taxin odottelu kylmässä edeleen suosittelen sinkuille....halpoja hyviä kohteita paljon

    • aivansamamitä

      Rahattomana ei tarvitse miettiä jouluakaan .

      Sisällä yksin pyörätuolissa odottaen koska kaikki on ohi .

    • joulurauhajaraha

      Miten viettää joulua yksinäinen?Samalla tavalla kuin perhellinenkin, mutta rauhallisempi, mukavampi, ilman minkäläistä ylimääräistä turhuutta.

    • shoppailija123

      Mä olen ollut koko aikuisikäni jouluaattona töissä, useimmiten iltavuorossa..poikkeuksena muutama aatto ulkomailla. Joulupäivänä aamuvuoro. Ja sitten sinä iltana syömään vanhempien luo. Täytän pian 30v ja sinkku. Yhtenä jouluna olen ollut parisuhteessa, eikä se mitään auvoa tuonut, ainakaan minulle. Toki kiva oli tulla kotiin missä oli valot päällä ja joku odotti, siihen se loppuikin. Kyllä mä tykkään vaihtaa kotiin jouluverhot ja matot sekä koristeet. Loput joulun välipäivät tapaan ystäviä ja ulkoilen.

    • Tämäjoulu

      No saan pojan jouluaattona luokseni mutta seuravana päivän takaisin exvaimolle...hmm. Eli tämä joulu menen hieman näin mutta yritän tehdä sitä niin hyvä kun pystyn. Joulun välipäivät otan rennosti, ulkoilen, käyn salilla siinä se joulu sitten menee...kiva olisi jutella jonkun kanssa. Hyvää ja iloista joulua kaikille kuitenkin!

    • Japa1234

      Eihän ne muuta kun ryyppää ja runkkaa!

    • OnkosTäällä

      Pukinparta kasvuun ja eikun kuokkimaan ^^

    • affin

      Mulla on nyt edessä ensimmäinen joulu yksin, sinkkuna. Viime jouluna olin parisuhteessa, mutta exä tahtoi viettää jouluaattoa ryypäten kavereiden kanssa ja minä jäin yksin kotiin.. Se oli yksinäisin joulu ikinä. Nyt mä ihan odotan joulua. Tosin en aio sinkkuudesta huolimatta sitä yksin viettää. Päivällä menen kummitytön luokse syömään ja jakamaan lahjoja. Illalla sitten menen kavereiden luokse viettämään "yksinäisten joulua".

    • tuikkulai

      Lähden Tukholman risteilylle myös yksinäisen ystävän kanssa. Ei edes viitsi ajatella jäävänsä kotiin yksin.

    • ohion

      Jokaikinen vuosi kun jouluhössötys alkaa, niin myös kysely missä VIETÄT joulua, eli onko kukaan kutsunut yksineläjää luokseen.
      Siinä ne päivät menee kuin muutkin arjet ja pyhät.
      Hautausmaalle ja ystävän luo kahville, ulkoilua ym.
      kun ei ole tottunut perhejouluihin ei niitä oikein osaa kaivatakaan.
      Vähävaraisten joulujuhlat ja laitoskäynnit on myös tuttua puuhaa.
      Että varmasti löytyy apua tarvitsevia yksinäisiä ja sairaita jos on halu auttaa.
      Kun ei suunnittele liikaa niin voi tehdä /mennä/olla miltä silloin tuntuu.
      Sanoo ei jouluihminen.
      p.s. oishan se kiva jos pukki ilmestyisi oven taa..

      • viimeisiä.jouluja

        Ystävien luo kahville? Mistä sinä ne ystävät taiot? Ei minulla sellaisia koskaan ole ollut vaikka nyt jo yli 10 v vanhuuseläkkeellä.
        Vähävaraisten joulujuhliin en mene syömään vähempiosaisten osuutta pois, koska pärjään omillani. Muutama vuosi sitten maksoin vähävaraisten joulujuhlan kustannukset eräässä pikkukaupungissa kokonaan itse, muut järjesti. Itsellä ei ole joulujuhlia tai pikkujouluja koskaan ollut, jotain huhuja niistä olen kuullut.
        Kerrostalolokerossani on yleensä hiljaista jouluisin. Kaikki naapurit menneet kuka minnekin retkilleen. Ikkunasta katselen tihkusadetta pihalle. Sukat saisi parsia ja muutakin varushuoltoa olisi, mutta katsotaan nyt...


    • suicideboys

      Musiikkia kuunnellessa tietokoneella istuen riittänee. Ellei sitten joku ystävällinen ihminen seuraansa tarjoa.

    • eras_mies

      Barbadoksella, Karibialla. Siellä tällä kertaa tämä yksinäinen joulunsa viettää. Viime joulu taisi olla Afrikassa, sitä edellinen Libanonissa. Sitä aiempi taasen Armenian Jerevanissa.

    • zxsdftyujillö

      kännissä tottakai!

    • ei_jouluja

      Ei joulua ole pakko viettää. Itsellä on ollut viimeinen vietetty joulu joskus 1960-luvun alussa kun olin lapsi.
      Tämäkin joulu päättyi siihen, että isä ajoi kännissä perheensä lumihankeen (siis ulos).
      Ei joulut ole muuta kuin kauppiaiden "kassavirta" juhlaa ja kännijuhlaa.

      Kuka näitä kulutusjuhlia kaipaa?

    • montaerijoulua

      Eikö olisi oleellisempaa kysyä nyt näinäaikoina; Kuinka yksinäinen viettää pikkujoulun?

    • Kasikymppiäkohti

      Olen viettänyt leskeksi jäätyäni kaikki joulut yksin, jotain pientä naapurikahvittelua lukuunottamatta. Lapseni asuu kaukana emmekä tapaa kuin kesäisin. Näin on mennyt liki kaksikymmentä vuotta ja menee luultavasti edelleen niin kauan kuin vuosia riittää. Seuranani on pieni koira, entisen kuoltua otan uuden. Voin hyvin laitella kodin jouluiseksi ihan itseäni varten. Yksinäisessä joulussa ei ole tässä iässä mitään dramatiikkaa. Meistä 75 täyttäneistä naisista puolet on leskiä, joten kohtalotovereita on pilvin pimein.

    • ero.on.joskus.hyvä

      Minulla jää mies yksin kotiin, tai kissamme kanssa. Olemme eronneet ja hän haluaa olla yksin. Ei siis mitenkään synkistellen, vaan nauttii vapaudestaan tehdä jouluna mitä huvittaa. Siihen se koko suhteemme perustui, että hän vaan saa tehdä mitä huvittaa.
      Itse vietän ensimmäisen joulun 12 vuoteen, että saan olla aidosti onnellinen ilman että täytyy ottaa huomioon toisen joulu-inhoa. Eli kaikki voitti. Kissakin, kun ei tarvitse stressata reissuun lähtöä :)

    • ukjhkjh

      Olen ollut muutamia jouluja yksin eron jälkeen, kun lapset ovat vuorovuosina olleet joulun minulla/isällään. Valmistelen joulua ihan kuin lapset olisivat kotona eli siivoan kodin ja laitan koristeet ja kuusen esille, mutta ruokaa teen paljon vähemmän.

      Ostan itselleni ennen joulua muutaman lahjan, jotka paketoin kauniisti. Paketeista löytyy ainakin kirja ja suklaata.

      Aattona teen joulupuuroa ja luumusoppaa. Olen pyjamassa puolille päivin, katson jouluohjelmaa TV:stä, laulan joululauluja, polta kynttilöitä ja joulukuusessa on koko päivän valot päällä. Kun alkaa hämärtää, kävelen hautausmaalle ja vien sinne kynttilöitä. Kotona käyn kävelylenkin päätteeksi suihkussa (en omista saunaa) ja pukeudun johonkin jouluiseen esim. pidän punaisia villasukkia ja hiippalakkia. Syön hyvin, avaan paketit, seuraan telkkaria, käyn ehkä chatissä, luen lahjaksi saamaani kirjaa ja syön suklaata, vastailen tekstarilla hyvän joulun toivotuksiin.

      Mukavasti se joulu menee noinkin.

    • Kumpa-asuisin-yksin

      Minä 19-vuotias olisin onnellinen jos voisin viettää jouluni yksin. Netissä ja videopeleissä kuluis aika nii hyvin. Nyt joutuu hyvää aikaa tuhlaamaan juhla-ateriaa syödessä tai perheen kanssa oleskeluun.

    • turon

      Löytyykö seuraa Turun Caribiaan 24-25.12?
      Olisi mukava kylpeä ja syödä yhdessä. Käydä vaikka kuuntelemassa joulurauhan julistus torilla ym.
      [email protected]

    • naisnais

      Mene Kempeleelle Jouluksi, siellä tapahtuu aina. On pukkia niin että riittää.

      Minulle ei tule apinoita Jouluksi, mutta jotkut tykkää:

      Kovin kovin TV:stä tutulle miehelle jouluvieraaksi 50 luku- ja kirjoitustaidotonta karvasta apinaa. Tälle miehelle joululahjaksi toivon perinpohjaista henkilökohtaista rikastustapahtumaa vieraiden kanssa, vaikka yksitellen tai ryhmässä joulupuun alla.

    • Surullinenpoika

      Mitäs tässä ite varmaan poikkean massasta tosiaan 18v ja yksin joulun kotonani. välit kun vanhempiini ovat olemattomat ,niin vähän kaivertaa kylläkin olla yksin enkä oikee tiiä mitä tekis. netistä yrittäny kaikenlaista löytää, mutta eipä sieltäkään mitään löydy... vähän sanotaanko hankalaa olla tällee tietäen että yksin on jo nyt nii mitäpä tässä itku kurkussa joulun yli...

    • EX-anopista_ystävä

      Minulla olisi ollut viime joulu ensimmäistä kertaa yksin. Lapset meni isälleen. Aattona ovikello soi ja ex-anoppi seisoi oven takana. Hänkin olisi ollut yksin. Paras Joulu ikinä, saimme kerrankin nauttia ja olla kuin 2 aikuista naista eikä tyyliin anoppi ja miniä.

    • vihreäjoulu

      Ei ole joulumieli tullut. Voisi vaikka tämän vuoden osalta jättää väliin. Jouluvalmisteluita en ole juurikaan tehnyt, vain pakolliset lahjat hankkinut. Aiemmin ole hoidellut joulupöydän kuntoon, mutta nyt ei huvita tehdä ruokia, koska niin paljon menee haaskiin.

    • veikko5

      Vaimon kanssa päätettiin kokeilla ja jättää joulun vietto väliin. Ei lähetetty yhtään joulukorttia. Vietetään mökillä ihan tavallinen pidennetty viikonloppu ilman mitään jouluun liittyvää. Saa nähdä millaista se tulee olemaa.

      • hirveetlahjamäärät

        Hyvältä kuulostaa kaiken kaupallisen hössötyksen vastapainoksi. Olen järkyttyneenä kuunnellut muutaman joulun ajan erään perheen tai perheiden joulunvietosta. Lapset alle kouluiän ja yhdeksän henkilöö pakkautuu jomman kumman mummolaan vuorovuosin ja se vielä mitään, kun kilpaillaan kenellä eniten paketteja ja kuka saa eniten. Isät , äidit , mummit sun muut kilpailevat pakettien määrillä. Kaikki ostavat pienille lapsille useita lahjoja ja 1-5 v lapset saa kymmeniä paketteja kukin. Millaisen mallin se antaa eteen päin pienille lapsille? Ikään kuin lahjojen määrillä määritellään rakkauden määrää? Aika paljon arvot on vinossa, mielestäni. Mitä mieltä olette ja miten itse toimitte.
        Meillä annetaan jos annetaan aikuisten kesken yksi paketti ja ei pieniä lapsia enää. Paketti on tarkoin harkittu ja sille on tarve.


    • nimiseitsemän

      kori kaljaa merkki lahden sininen
      tiedä sitten missä muodossa

    • chililil

      Samoin, kori keppanaa ja huomenna lisää

    • Joulurauha2015

      Tänään on Jouluaatto.

      Nukuin vähän ja huonosti viime yönä , klo 05 - 09.30. Kävin aamulla kaupassa. Otin lääkkeet. Vatsavaivaa ja refluksitautia. Kävin apteekissa hakemassa ahdistuslääkkeet. Nyt toivoisin, että voisin nukkua jonkin aikaa, illemmalla voisin katsoa TV:stä vaikka elokuvia.

      Joulurauha on julistettu Suomen Turusta, mutta taisi kiertää kerrostalon rappuni se julistus. En voi käsittää yläkerran porukkaa ja elämäänsä. Nuori äiti ja isä, koira ja kaksi taaperoikäistä lasta, neliöitä pienessä kaksiossa 49 m. Nupit on kaakossa ja basso tuntuu minullakin täällä alakerrassa kuin sydän pompsahtaisi paikaltaan. Tämä huuto, tappelu tai vaihtoehtoisesti hurja hysteerinen naurunremakka ja parvekkeen oven läimiminen on jokapäiväistä elämänmenoa tuossa perheessä.

      Luulin ja toivoin, että Joulun aika olisi rauhallista. Tuntevatko virolaiset lainkaan Joulua ? Minulla on onneksi uudet, käyttämättömät korvatulpat, joululahjaksi itselleni.

      Taidan mennä yrittämään päiväunia.

      Hyvää Joulua kaikille yksinäisille ihmisille.

    • toiveenahyväjoulu

      Joulu on voiton puolella. Päätimme miehen kaa, että ensi jouluna vietämme erilaisen joulun, eli katsomme lumiselta seudulta ( varmuudella) majapaikan joulun ajaksi. Nytki saimme lunta viime tipassa, mutta se ei kestänyt kauan.
      Rauhallinen kahden hengen joulu ensi vuonna ja jotain uutta ja erilaista ympäristöä.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5500
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3517
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1642
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1604
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1058
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe