Kiinteä akkulaturi veneeseen, kysymyksiä

Low-tek

Vene on pieni lasikuituinen fiskari, akkuja kaksi, 80 90 Ah, eri piireissä kone ja hupi, mutta yhdistetty akkureleellä (blue sea). Lataus rannassa tapahtunut tähän asti c-tekin m100 laturilla, joka pukkaa sen 7 A. Ajossa lataus koneen laturin kautta, rele yhdistää kummassakin latausmoodissa molempiin akkuihin. Ei varsinaisia maasähköjä.

Nyt tuli ajatus laittaa maasähköt ja siihen kiinteä akkulaturi. Mikähän olisi hyvä kokoluokka (A) ja kannattaako ottaa sellainen erillisillä piireillä lataava, vai antaako releen hoitaa piirien yhdistys latauksen aikana niin kuin tähänkin asti.
Eli :
a) otanko yhdellä piirillä ja pidän releen
b) otan kahdella erillisellä latauspiirillä JA pidän releen
c) otan kahdella erillisellä latauspiirillä ja POISTAN releen akkujen välistä. Tällöinhän ei sitten ajossa kone lataisi hupiakkua.

Lisäksi:
Onko noissa kiinteissä (esim Mastervoltin halvimmat mallit) älyä yhtä paljon vai enemmän kuin C-tekissä? Eli voivatko olla kiinteästi kytkettynä aina kun ollaan maasähkössä? Päteekö kaikkiin kiinteisiin marine-akkulatureihin?

15

279

Vastaukset

  • Latureiden älykkyydessä ei ole kauheasti eroja. Olen itse valinnut laturin, jossa on itsenäiset lähdöt eri akuille. Releen olen jättänyt, mutta lisäsin siihen kytkimen väliin.

    Laiturissa akut latautuvat laturin ohjaamina ja ajossa releen, kun olen sen päälle laittanut.

    Jos et kytke relettä irti, niin voit tietenkin käyttää yhtä laturia koneen laturin rinnalle asennettuna. Siinä voi kuitenkin käydä niin, että jos kytkettävä akku on lähes tyhjä, niin releen yhdistäessä jännite laskee ja rele aukeaa. Sitten jännite nousee, rele kytkee ja aukeaa heti uudelleen.

    Rele ei sitä loputtomiin kestä eikä akkukaan lataudu hyvin. Moottorin laturi on sen verran tehokkaampi että jännite pysyy paremin, mutta voi rele senkin kanssa räpättää. Sitäei kuitenkaan kuule koneen käydessä.

    Aion kytkeä talven aikana releen rinnalle kiinteän kytkimen, jolla saan akut yhteen releen rinnalla.

  • Waecon latureista löytyy malleja joissa on esim 15A hupiakulle lataus ja starttiakulle 1A. Tosin luulisinpa sinun pärjäävän nykyiselläkin laitteistolla. Hankkii vaan sulake/vikavirta suojakeskuksen ja pari pistorasiaa sekä maihin vedettävän johdon ja siihen vaikkapa asuntovaunutyyppinen pistoke paattiin kii.

    • Varmaan pärjäiskin, mutta ajattelin kuitenkin hankkia sen vikavirtasuojan ja sulakkeen, joten samalla voisi ostaa sen kiinteän laturinkin. Rele vaan tuottaa päänvaivaa, koska en oikein ymmärrä sen roolia, jos kummallakin akulla olisi omat latauspiirinsä. Olisiko siitä jopa haittaa, kun se aina kytkisi akut yhteen kun toista ladataan, jolloin laturin äly saattaisi joutua koetukselle, kun se yrittäisi latailla kahta "eri" akkua, jotka ovat releen kautta kuitenkin yhteydessä. Eli pitäisikö rele sitten varustaa sillä manuaalikytkimellä? Se sitten siitä automatiikasta.


    • Low-tek kirjoitti:

      Varmaan pärjäiskin, mutta ajattelin kuitenkin hankkia sen vikavirtasuojan ja sulakkeen, joten samalla voisi ostaa sen kiinteän laturinkin. Rele vaan tuottaa päänvaivaa, koska en oikein ymmärrä sen roolia, jos kummallakin akulla olisi omat latauspiirinsä. Olisiko siitä jopa haittaa, kun se aina kytkisi akut yhteen kun toista ladataan, jolloin laturin äly saattaisi joutua koetukselle, kun se yrittäisi latailla kahta "eri" akkua, jotka ovat releen kautta kuitenkin yhteydessä. Eli pitäisikö rele sitten varustaa sillä manuaalikytkimellä? Se sitten siitä automatiikasta.

      Releestä on haittaa, jos laturissa on kaksi erillistä lähtöä, jos laturi syöttää virtaa eri tavalla akkuihin.

      Moottorilla ladattaessa rele on taas hyvä koska saat ensin starttiakun täyteen ja sitten hupiakun.

      Yksilähtöisellä laturilla releestä on haittaa koska se voi jäädä naputtamään paalle/pois.

      Eli:
      Moottorilatauksella rele
      Yhden lähdön latauksella kytkin, jolla kytket akut rinnan latauksen ajaksi
      Kahden lähdön latauksella kytkin, jolla avaat releen

      Jos haluat kaikki vaihtoehdot:
      Releeseen kytkin, jolla saat sen käyttöön ja pois päältä

      Releen rinnalle kytkin, jolla saat akut kytkettyä rinnan, siitä voi olla apua myös, jos molemmat akut on jostain syystä alhaisella virralla

      Sitten voit valita laturin, jossa on yksi lähtö ja kytkeä sen käynnistysakkuun tai laturin, jossa on kaksi lähtöä yksi molemmille akuille. Laturin teho on molemmissa mitoitettu yhteisen kapasiteetin mukaan.


  • Mulla on samanlainen onkelma purkkarissa, lisänä vielä aurinkopaneeli, joka on kytketty hupiakkuun. Rele jakaa sen sitten myös startille. Ajattelin laittaa vaan yhdellä lähdöllä olevan laturin ja jättää releen paikoilleen.

    • Rele kytkeystyy, kun se haistaa latausjännitteen. Koska maasähkölaturi ei ole kovin tehokas, laskee piirin jännite alle latausrajan ja rele aukeaa. Kun rele on auki, jännite on taas suurempi, jolloin rele kytkeytyy kiinni. Näin jatkuu kunne rele on rikki tai toinen ekku latautuu niin paljon ettei kytkeminen laske jännitettä kovin paljoa.


    • Paitsi että ei toimi käytännössä noin. Releen kytkentäspeksit:

      Combine 30 sec 13.6V @ 12 V
      Combine 90 sec 13.0V @ 12 V
      Open 10 sec 12.35V @ 12 V
      Open 30 sec 12.75V @ 12 V

      Eli ottaen huomioon, että starttiakku on käytännössä aina melkein täysi, on sen napajännite noin 12.7 V. Kun paneeli saa aurinkoa, nousee latausjännite yli 13 V, jolloin viimeistään 90 sekunnin jälkeen rele yhdistää akut. Kun 12.7 V ja yli 13 V akut yhdistetään, ei jännite laske alle 12.75 V, joten rele pysyy kytkettynä, ja akut latautuvat.


    • Relestetään kirjoitti:

      Rele kytkeystyy, kun se haistaa latausjännitteen. Koska maasähkölaturi ei ole kovin tehokas, laskee piirin jännite alle latausrajan ja rele aukeaa. Kun rele on auki, jännite on taas suurempi, jolloin rele kytkeytyy kiinni. Näin jatkuu kunne rele on rikki tai toinen ekku latautuu niin paljon ettei kytkeminen laske jännitettä kovin paljoa.

      Joo, blue sea toimii kyllä ihan nätisti, eikä rele räpsy tuolla c-tekin m100 laturilla. Eikä varmaan tuolla aurinkopanelillakaan.


    • Low-tek kirjoitti:

      Joo, blue sea toimii kyllä ihan nätisti, eikä rele räpsy tuolla c-tekin m100 laturilla. Eikä varmaan tuolla aurinkopanelillakaan.

      Räpsimiseen voi vaikuttaa niin, että releen toiminta on hidastettu ja se pysyy kiinni kauemmin ja akkujen jännite tasottuu.

      Fysikaalista totuutta ei kuitenkaan voi muuksi muuttaa, jos toinen akku on tyhjä, niin releen kytkeminen laskee jännitettä niin paljon, että rele aukeaa ellei laturi saa tupattua virtaa niin paljoa ettei jännite laske. Yleensä kiinteiden latureiden teho ei siihen riitä.

      Jos rele ei räpsi, niin toinen akku ei ole ollut koskaan tyhjä. Pitää myös muistaa, että jossain vaiheessa akku tulee tiensä päähän.

      Rikkinäisen akun jännite ei vain nouse. Olisi kurjaa olla tilanteessa, jossa sekä rele on rikki että akku tyhjä. Siinä sitten mietitään, että vika on releessä, ostataan uusi ja kohta sekin on hajalla. Sitten haukutaan rele täällä huonoksi. ;)


    • No, tästähän voi teorisoida maailman tappiin, mutta jos oikeasti ymmärtää elämän realiteettejä, niin ne ovat kutakuinkin näin:

      1) Akut ovat kunnossa. Jos joku akku on sökö se vaihdetaan.
      2) Starttiakku on aina täynnä. Jos ei ole, moottorin laturi on sökö, ja se vaihdetaan. Tai akku on sökö, ja se vaihdetaan.
      3) Kun kone ei käy, tapahtuu lataus joko maasähköllä tai aurinkopaneelilla, molemmat kytketty hupiakkuun. Kun se on releen kautta yhdistetty täyteen starttiakkuun, ei rele räpsy sen kummemmin.

      Jos jotain on rikki, homma ei toimi, ja rikkinäinen komponentti vaihdetaan.

      Ihan turha alkaa spekuloimaan tilannetta, että starttiakku on tyhjä...


    • akulaturi kirjoitti:

      No, tästähän voi teorisoida maailman tappiin, mutta jos oikeasti ymmärtää elämän realiteettejä, niin ne ovat kutakuinkin näin:

      1) Akut ovat kunnossa. Jos joku akku on sökö se vaihdetaan.
      2) Starttiakku on aina täynnä. Jos ei ole, moottorin laturi on sökö, ja se vaihdetaan. Tai akku on sökö, ja se vaihdetaan.
      3) Kun kone ei käy, tapahtuu lataus joko maasähköllä tai aurinkopaneelilla, molemmat kytketty hupiakkuun. Kun se on releen kautta yhdistetty täyteen starttiakkuun, ei rele räpsy sen kummemmin.

      Jos jotain on rikki, homma ei toimi, ja rikkinäinen komponentti vaihdetaan.

      Ihan turha alkaa spekuloimaan tilannetta, että starttiakku on tyhjä...

      Jos laturin kytkee hupiakkuun koska starttiakku on aina täynnä, niin silloin rele on sen osalta turha kosak täyttä akkua ei tarvitse ladata.

      Yleensä kuitenkin ladataan starttiakku ensin koska sillä varmistetaan, että moottori saadaan käyntiin. Siinä tapauksessa hupiakku voi hyvinkin tarvita paljon virtaa ja rele räpsii. Meistä ilmeisesti vain toinen on kokenut sellaisen tilanteen koska sinulle se on outo. Lukee muuten ainakin joidenkin releiden käyttöohjeissa, ei ehkä sinun, mutta minun ainakin.

      Maasähkölaturin voi tietenkin asentaa eri akkuun kuin moottorin laturin. Silloin releen pitää kuitenkin haistella kumpaankin suuntaan, mutta niitäkin on olemassa.

      Kytkimen, jolla akut saa laitettua rinnan asentaminen on kuitenkin helppoa kuin heinänteko ja poistaa kaikki ongelmat. Pakko ei ole asentaa jos ei halua.

      Joskus akku hajoaa tai tyhjenee halusi tai ei. Jos se rikkoo releen, niin vian paikallistaminen on vaikeampaa koka ei tiedä hajoaako rele akun takia vai akku releen.

      Tiedän, että tämä on monimutkaista ja voi tuntua teoretisoinnilta. Joskus keskittyminenkin voi olla vaikeaa vaikka väsymyksen takia. Ilmiöt ovat kuitenkin erikseen kaikille tuttuja eikä niiden yhdistäminen tuota suurimmalle osalle vaikeuksia.

      Kenekään ei tietenkään tarvitse asentaa enemmän palikoita kuin itse pystyy hallitsemaan. Jos osia on niin paljon ettei enää ymmärrä niiden funktiota, voi saada hanikoita vääntämällä enemmän pahaa kuin hyvää aikaan. Niille kuitenkin, jotka pystyvät seuraamaan ajattelua, konkreettisesta esimerkistä on apua. Jos ei ole apua itselle, niin...voi voi.


    • TsemppiäHarjoitukseen kirjoitti:

      Jos laturin kytkee hupiakkuun koska starttiakku on aina täynnä, niin silloin rele on sen osalta turha kosak täyttä akkua ei tarvitse ladata.

      Yleensä kuitenkin ladataan starttiakku ensin koska sillä varmistetaan, että moottori saadaan käyntiin. Siinä tapauksessa hupiakku voi hyvinkin tarvita paljon virtaa ja rele räpsii. Meistä ilmeisesti vain toinen on kokenut sellaisen tilanteen koska sinulle se on outo. Lukee muuten ainakin joidenkin releiden käyttöohjeissa, ei ehkä sinun, mutta minun ainakin.

      Maasähkölaturin voi tietenkin asentaa eri akkuun kuin moottorin laturin. Silloin releen pitää kuitenkin haistella kumpaankin suuntaan, mutta niitäkin on olemassa.

      Kytkimen, jolla akut saa laitettua rinnan asentaminen on kuitenkin helppoa kuin heinänteko ja poistaa kaikki ongelmat. Pakko ei ole asentaa jos ei halua.

      Joskus akku hajoaa tai tyhjenee halusi tai ei. Jos se rikkoo releen, niin vian paikallistaminen on vaikeampaa koka ei tiedä hajoaako rele akun takia vai akku releen.

      Tiedän, että tämä on monimutkaista ja voi tuntua teoretisoinnilta. Joskus keskittyminenkin voi olla vaikeaa vaikka väsymyksen takia. Ilmiöt ovat kuitenkin erikseen kaikille tuttuja eikä niiden yhdistäminen tuota suurimmalle osalle vaikeuksia.

      Kenekään ei tietenkään tarvitse asentaa enemmän palikoita kuin itse pystyy hallitsemaan. Jos osia on niin paljon ettei enää ymmärrä niiden funktiota, voi saada hanikoita vääntämällä enemmän pahaa kuin hyvää aikaan. Niille kuitenkin, jotka pystyvät seuraamaan ajattelua, konkreettisesta esimerkistä on apua. Jos ei ole apua itselle, niin...voi voi.

      Kaikenlaista besserwisseriä sitä onkin liikkellä. Rele ei ole turha, vaikka laturi on kytketty hupiakkuun. Jos vaivautuu hiukan miettimään asiaa, niin se on selvää. Itse asiassa, jos vaivautuu hiukan tutkimaan asiaa, löytää vaikkapa juuri blue sean sivuilta pohdiskelun tästä releen räpsymisestä. Syynä joko viallinen akku, tai väärään akkuun kytketty laturi...


    • akulaturi kirjoitti:

      Kaikenlaista besserwisseriä sitä onkin liikkellä. Rele ei ole turha, vaikka laturi on kytketty hupiakkuun. Jos vaivautuu hiukan miettimään asiaa, niin se on selvää. Itse asiassa, jos vaivautuu hiukan tutkimaan asiaa, löytää vaikkapa juuri blue sean sivuilta pohdiskelun tästä releen räpsymisestä. Syynä joko viallinen akku, tai väärään akkuun kytketty laturi...

      Heh, heh.

      Jos yhdessä akussa on 50% varaus, ja toinen on täynnä , käytännössä 90%, niin yhteen kytkettynä on kaksi akkua, joiden yhteinen varaus on 70%. 70% jännite on 12,36V.

      Tämä tasapaino on teoreettinen koska sisäisiin vastuksiin purkamisessa ja latutumisessa menee osa varauksesta. Jos päästään 60% hyötysuhteeseen, niin hyvä on. Eli yhteinen varaus olisi 65%, joka vastaa 12,3V

      Jotta saataisiin yhteinen jännite yli katkaisutason, pitäisi tuossa yhden kirjoituksen mukaan jännitteen olla yli 12,75V. Se vastaa käytännössä täyttä varausta.
      Jos akkukapasiteetti on 90 90 Ah ja alkutila 45 80 Ah, niin virtaa pitäisi tuupata n.50A, hyötysuhde huomioon ottaen ehkä 60Ah.

      Jos halutaan, että rele ei aukea 90s aikana, niin 60Ah pitää tuupata 89 sekunnissa. Se tarkoittaa n. 30.000 W tehoa eli verkkovirrassa pitäisi olla 130A sulake. Siis jos akut kestäisivät. En viitsi laskea 12V kaapeleiden paksuutta, mutta ranne ei taida riittää :D

      Jos käytetään kuitenkin tavallista 20A laturia, niin se taitaa silti pätkiä muutaman kerran.


    • LaskeIte kirjoitti:

      Heh, heh.

      Jos yhdessä akussa on 50% varaus, ja toinen on täynnä , käytännössä 90%, niin yhteen kytkettynä on kaksi akkua, joiden yhteinen varaus on 70%. 70% jännite on 12,36V.

      Tämä tasapaino on teoreettinen koska sisäisiin vastuksiin purkamisessa ja latutumisessa menee osa varauksesta. Jos päästään 60% hyötysuhteeseen, niin hyvä on. Eli yhteinen varaus olisi 65%, joka vastaa 12,3V

      Jotta saataisiin yhteinen jännite yli katkaisutason, pitäisi tuossa yhden kirjoituksen mukaan jännitteen olla yli 12,75V. Se vastaa käytännössä täyttä varausta.
      Jos akkukapasiteetti on 90 90 Ah ja alkutila 45 80 Ah, niin virtaa pitäisi tuupata n.50A, hyötysuhde huomioon ottaen ehkä 60Ah.

      Jos halutaan, että rele ei aukea 90s aikana, niin 60Ah pitää tuupata 89 sekunnissa. Se tarkoittaa n. 30.000 W tehoa eli verkkovirrassa pitäisi olla 130A sulake. Siis jos akut kestäisivät. En viitsi laskea 12V kaapeleiden paksuutta, mutta ranne ei taida riittää :D

      Jos käytetään kuitenkin tavallista 20A laturia, niin se taitaa silti pätkiä muutaman kerran.

      Omituista.

      Mitä tapahtuu, kun moottori käynnistyy, puskien sen max 50 A virtaa täyteen starttiakkuun. Kun sitten täysi starttiakku kytkeytyy releen kautta 50% hupiakkuun, romahtaako systeemin jännite yhtäkkiä 12.3 Volttiin?

      Käytännössä hupiakkuun kytketty akkumonitori (aurinkopanelin lataussäätimessä), näyttää 13.5 V jännitettä, kun kone käynnistetään tyhjän hupiakun lataukseen.

      On se käytäntö ihmeellistä...

      Toisinpäin kun kytketään akkulaturi maasähköön, latautuu puolityhjä hupiakku melkein täyteen, ennen kuin rele kytkee sen starttiakun kanssa rinnan.

      Edelleenkään ei releet räpsy...


  • Vanha, mutta edelleen (omallakin kohdalla) ajankohtainen keskustelu.

    Veneessä on kaksi akkua, BlueSea pääkytkin, joka pitää piirit erillään, mutta jossa on myös asento "BOTH" molempien akkujen kytkemiseksi yhteen.
    Lisäksi on BlueSea ACR latausrele.

    Ajattelin vaihtaa hupiakun (ed. omistajan jäljiltä Bilteman 62Ah kalsiumakku) 110 Ah geeliakkuun, mutta säilyttää starttiakkuna tavallisen vesiakun.

    No, nyt veneessä on yksi akkulaturi, CTEK M100 (7A).
    Asiaa (ja tätäkin ketjua) pengottuani tulin siihen tulokseen, että lisään systeemiin toisen CTEK M200 -laturin geeliakulle.

    Latausrelehän kytkee patterit yhteen jännitteen noustessa, mutta ankaran pohdinnan jälkeen havaitsin yksinkertaisen ratkaisun:

    Latausreleen miinusjohtoon asentaa vain kytkimen, jolla releen maatto saadaan pois pelistä maasähköllä lataamisen aikana. Tällöin virtapiirit ovat erillään, kunhan pääkytkin on joko 0- tai 1 -asennossa, eikä rele mene jännitteen noustessa jommassakummassa akussa päälle, koska releen toimiakseen tarvittava maa on katkaistu lataamisen ajaksi.

    Tuli mietittyä vaikka minkälaista kytkentää, mutta yhtäkkiä näin valon....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös