Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu ei tutkaa häiritse ja itselläni huomaa autot edessä yli 100m etäisyydellä. Adaptiivinen vakionopeudensäädinkin olisi aloittanut jarrutuksen jo hyvissä ajoin.
Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä
133
1590
Vastaukset
- Anonyymi
Tie jäässä. Turvavälit liian pienet. Jarrutat, mutta auto liukuu kuin kelkka. Siinä se.
- Anonyymi
Joo, mutta jos et aja kuin nuo pölvästit tuolla, liian lujaa olosuhteisiin nähden. Huomattavasti enemmän olisi aikaa toimia tuossa kun jarrutus/liukuminen olisi alkanut jo paljon aikaisemmin kuin ilman tuota järjestelmää. Adaptiivinen vakkari pitää turvavälin automaattisesti kunnossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, mutta jos et aja kuin nuo pölvästit tuolla, liian lujaa olosuhteisiin nähden. Huomattavasti enemmän olisi aikaa toimia tuossa kun jarrutus/liukuminen olisi alkanut jo paljon aikaisemmin kuin ilman tuota järjestelmää. Adaptiivinen vakkari pitää turvavälin automaattisesti kunnossa.
Ei pidä niin pitkää väliä, että olis tässä tapauksessa auttanut yhtään mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä niin pitkää väliä, että olis tässä tapauksessa auttanut yhtään mitään.
No kyllä se mulla pitää, säätyy nopeuden mukaan automaattisesti ja pystyy vielä itsekin säätämään.
- Anonyymi
No mites se letkan ensimmäinen on sitten niin äkkiä onnistunut hidastamaan vauhtia? 🤔
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mites se letkan ensimmäinen on sitten niin äkkiä onnistunut hidastamaan vauhtia? 🤔
Sehän oli he...tti pysähtynyt jostakin syystä ohituskaistalle hätävilkut päällä... aiheutti koko kolarisuman. Missään ei ole tietoa miksi toiminut näin, pelottiko sumu tai jää, kuka tietää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, mutta jos et aja kuin nuo pölvästit tuolla, liian lujaa olosuhteisiin nähden. Huomattavasti enemmän olisi aikaa toimia tuossa kun jarrutus/liukuminen olisi alkanut jo paljon aikaisemmin kuin ilman tuota järjestelmää. Adaptiivinen vakkari pitää turvavälin automaattisesti kunnossa.
Turvsväli on kunnossa, kuivalle tielle. Peilijäällä tuo väli ei riitä mihinkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turvsväli on kunnossa, kuivalle tielle. Peilijäällä tuo väli ei riitä mihinkään.
Motarivauhdissa oletusturvaväli mulla on n. 100m, kyllä sen pitäisi jo tavalliselle hereilläolevalle ihmiselle riittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kyllä se mulla pitää, säätyy nopeuden mukaan automaattisesti ja pystyy vielä itsekin säätämään.
Ei se väli taida riittää jos edessä on autoja vinksinvonksin läjässä ja tulet siihen vaikka sataa ja alla on liukas jäätynyt tie.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Motarivauhdissa oletusturvaväli mulla on n. 100m, kyllä sen pitäisi jo tavalliselle hereilläolevalle ihmiselle riittää.
Mieti asia vielä uudelleen. Tulet 100km/h vauhdilla tiukassa sumussa ja näet 100m päässä seisovat autot ja yrität siinä reagoida oikein ja ja olet jo matkustanut usean kymmentä metriä ennen kuin lyöt jarrut pohjaa ja lähdet liukuun, niin varmasti saa osumaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mieti asia vielä uudelleen. Tulet 100km/h vauhdilla tiukassa sumussa ja näet 100m päässä seisovat autot ja yrität siinä reagoida oikein ja ja olet jo matkustanut usean kymmentä metriä ennen kuin lyöt jarrut pohjaa ja lähdet liukuun, niin varmasti saa osumaa.
Jos mä tulen tuohon 100kmh, auto liikkuu n. 30m sekunnissa jolloin varmasti ehdin jo reagoimaan. Mulla on siinä 70m aikaa pitää jarrut pohjassa ja ohjailla autoa. Varmasti ei peilijäällä pysähdy, mutta pystyn päättämään mihin menen, perään vai penkkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos mä tulen tuohon 100kmh, auto liikkuu n. 30m sekunnissa jolloin varmasti ehdin jo reagoimaan. Mulla on siinä 70m aikaa pitää jarrut pohjassa ja ohjailla autoa. Varmasti ei peilijäällä pysähdy, mutta pystyn päättämään mihin menen, perään vai penkkaan.
Ja heti ymmärrät painaa suoralla tiellä jarrut pohjaan, olet melkoinen kuski ja ilmeisen poikkeava valio yksilö, hihii!
TM:n talvirengastestissä jarrutusmatka jäällä oli kitkarenkailla 50-0 km/h oli 46-53 metriä ja siinä on jarrutuspaikka merkittynä valmiiksi.
Sinä tulet 100-120km/h sumussa ja näet 100 metrin päässä ehkä jarruvaloja jne.., niin tajuat heti aloittaa maksimaalisen jarrutuksen miettimättä mitä perässäsi on ja näin sinä voit olla se ketjukolarin avaaja kun takaa tullaa perääsi.
Et siinä kauheasti autoasi ohjaa noissa olosuhteissa ja jarruta samalla maksimaalisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja heti ymmärrät painaa suoralla tiellä jarrut pohjaan, olet melkoinen kuski ja ilmeisen poikkeava valio yksilö, hihii!
TM:n talvirengastestissä jarrutusmatka jäällä oli kitkarenkailla 50-0 km/h oli 46-53 metriä ja siinä on jarrutuspaikka merkittynä valmiiksi.
Sinä tulet 100-120km/h sumussa ja näet 100 metrin päässä ehkä jarruvaloja jne.., niin tajuat heti aloittaa maksimaalisen jarrutuksen miettimättä mitä perässäsi on ja näin sinä voit olla se ketjukolarin avaaja kun takaa tullaa perääsi.
Et siinä kauheasti autoasi ohjaa noissa olosuhteissa ja jarruta samalla maksimaalisesti.Mähän kirjoitin tuossa, että annan itselleni sekunnin aikaa reagoida ennen kuin teen mitään, sekunttikin on liikaa tuossa, normi-ihmisellä reagointiaika on 0,5s luokkaa. Ja mulla on auton automatiikkakin jo tuossa vaiheessa aloittanut jarrutuksen ilman minua.
Kannattaisi harjoitella tuota jarruttamista ja ohjaamista hätätilanteessa kun siihen saa mahdollisuuden tyhjällä tiellä, ja kyllä minä painan jarrut pohjaan hätätilanteessa miettimättä hetkeäkään ketä mun takana mahdollisesti on. Se on peräänajajan syy jos tulee mun persuksiin, kuten se on mun syy jos en aloita maksimaalista jarrutusta ja ajan toista päin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mähän kirjoitin tuossa, että annan itselleni sekunnin aikaa reagoida ennen kuin teen mitään, sekunttikin on liikaa tuossa, normi-ihmisellä reagointiaika on 0,5s luokkaa. Ja mulla on auton automatiikkakin jo tuossa vaiheessa aloittanut jarrutuksen ilman minua.
Kannattaisi harjoitella tuota jarruttamista ja ohjaamista hätätilanteessa kun siihen saa mahdollisuuden tyhjällä tiellä, ja kyllä minä painan jarrut pohjaan hätätilanteessa miettimättä hetkeäkään ketä mun takana mahdollisesti on. Se on peräänajajan syy jos tulee mun persuksiin, kuten se on mun syy jos en aloita maksimaalista jarrutusta ja ajan toista päin.Alkaako automaatti jarruttamaan jo liki 100m päästä, tuskin sentään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mähän kirjoitin tuossa, että annan itselleni sekunnin aikaa reagoida ennen kuin teen mitään, sekunttikin on liikaa tuossa, normi-ihmisellä reagointiaika on 0,5s luokkaa. Ja mulla on auton automatiikkakin jo tuossa vaiheessa aloittanut jarrutuksen ilman minua.
Kannattaisi harjoitella tuota jarruttamista ja ohjaamista hätätilanteessa kun siihen saa mahdollisuuden tyhjällä tiellä, ja kyllä minä painan jarrut pohjaan hätätilanteessa miettimättä hetkeäkään ketä mun takana mahdollisesti on. Se on peräänajajan syy jos tulee mun persuksiin, kuten se on mun syy jos en aloita maksimaalista jarrutusta ja ajan toista päin.Eipä se nykyaikainenkaan auto peilijäällä kauheasti ohjaannu kuin teoriassa.
Käyppä talvella kokeilemassa paskoissa renkailla järvenjäällä kuinka se liukuu hallitsemattomasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, mutta jos et aja kuin nuo pölvästit tuolla, liian lujaa olosuhteisiin nähden. Huomattavasti enemmän olisi aikaa toimia tuossa kun jarrutus/liukuminen olisi alkanut jo paljon aikaisemmin kuin ilman tuota järjestelmää. Adaptiivinen vakkari pitää turvavälin automaattisesti kunnossa.
Turha sanoa pölvästiksi. Se eka auto joka tuli sumuun on varmasti hiljentynyt koska ei näe eteen mitään. Ajat kolmeakymppiä motarilla, takaa tulee toinen joka ajaakin neljääkymppiä ja nopeasti alkaa kolista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kyllä se mulla pitää, säätyy nopeuden mukaan automaattisesti ja pystyy vielä itsekin säätämään.
Et pysty kun renkaat ei ole tiessä kiinni, vaan jään päällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja heti ymmärrät painaa suoralla tiellä jarrut pohjaan, olet melkoinen kuski ja ilmeisen poikkeava valio yksilö, hihii!
TM:n talvirengastestissä jarrutusmatka jäällä oli kitkarenkailla 50-0 km/h oli 46-53 metriä ja siinä on jarrutuspaikka merkittynä valmiiksi.
Sinä tulet 100-120km/h sumussa ja näet 100 metrin päässä ehkä jarruvaloja jne.., niin tajuat heti aloittaa maksimaalisen jarrutuksen miettimättä mitä perässäsi on ja näin sinä voit olla se ketjukolarin avaaja kun takaa tullaa perääsi.
Et siinä kauheasti autoasi ohjaa noissa olosuhteissa ja jarruta samalla maksimaalisesti.Lisäksi se, että kun nopeus tuplaantuu niin jarrutusmatka nelinkertaistuu. Tämä siis kuivalla säällä. Jäällä se on tod näk vielä pidempi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkaako automaatti jarruttamaan jo liki 100m päästä, tuskin sentään.
Mulla alkaa kyllä jos nopeusero liian suuri autojen välillä ja välimatka supistuu vauhdilla. Juuri viikonloppuna ihmettelin miten se tunnistaa autot noin kaukaa kun katselin näytöltä tuota.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turha sanoa pölvästiksi. Se eka auto joka tuli sumuun on varmasti hiljentynyt koska ei näe eteen mitään. Ajat kolmeakymppiä motarilla, takaa tulee toinen joka ajaakin neljääkymppiä ja nopeasti alkaa kolista.
Ei motarilla ajeta 30kmh oli vaikka olisi kuinka sumuista, sitten mennään kokonaan tien sivuun hätävilkut päällä. Kolarisuman aiheuttaja oli pysähtynyt kokonaan ohituskaistalle. Mediassa ollut video sen jälkeen tulleesta autosta niin nopeus jotain ihan muuta kuin 40kmh, tuli varmasti 100kmh, ja onnistui liukkaudesta huolimatta väistämään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän oli he...tti pysähtynyt jostakin syystä ohituskaistalle hätävilkut päällä... aiheutti koko kolarisuman. Missään ei ole tietoa miksi toiminut näin, pelottiko sumu tai jää, kuka tietää.
"Missään ei ole tietoa miksi toiminut näin, pelottiko sumu tai jää, kuka tietää."
Kovilla energy-renkailla ei jäiseltä pinnalta pitoa saa. Jos tie vielä kallistuu vasemmalle, niin yritykset siirtää autoa päätyvät helposti vasemmanpuoleiselle kaistalle. Koettu kerran enkä toista kertaa halua kokea. Auton sai nytkyteltyä oikeanpuoleiselle pientareelle kun sutiva rengas sulatti jään asfalttiin asti ja nykäisi vähän eteenpäin.
Tuolla kertaa kaipasin pientä hiekkasäkkiä. Ei olisi paljoa tarvinnut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä se nykyaikainenkaan auto peilijäällä kauheasti ohjaannu kuin teoriassa.
Käyppä talvella kokeilemassa paskoissa renkailla järvenjäällä kuinka se liukuu hallitsemattomasti.Jos renkaat on paskat niin sitten pitäisi vaihtaa renkaat eikä kulkea niillä missään. Tai sitten ajaa todella hitaasti, jos on ihan pakko ajaa. Vaikka nopeusrajoitus on 100 km/h niin ei ole mikään pakko ajaa 100 km/h. Voi vaikka ajaa 70 km/h, jos ei pysty turvallisesti muuten ajamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä niin pitkää väliä, että olis tässä tapauksessa auttanut yhtään mitään.
Kannattaa aja ajokortti ja autokoulu niin alkaa ymmärtämään asioita
Ite olen joutunut samanlaiseen pakkaa ja selvisin vai kun sattumalta ennakoin ja aavisti - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos mä tulen tuohon 100kmh, auto liikkuu n. 30m sekunnissa jolloin varmasti ehdin jo reagoimaan. Mulla on siinä 70m aikaa pitää jarrut pohjassa ja ohjailla autoa. Varmasti ei peilijäällä pysähdy, mutta pystyn päättämään mihin menen, perään vai penkkaan.
Ja ki auto ja ajokortti huomaat että olet väärässä varsinkin kesätenkailla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkaako automaatti jarruttamaan jo liki 100m päästä, tuskin sentään.
Ei ala,kantaa hankkia oma auto ja kokeilla ja tustua
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei motarilla ajeta 30kmh oli vaikka olisi kuinka sumuista, sitten mennään kokonaan tien sivuun hätävilkut päällä. Kolarisuman aiheuttaja oli pysähtynyt kokonaan ohituskaistalle. Mediassa ollut video sen jälkeen tulleesta autosta niin nopeus jotain ihan muuta kuin 40kmh, tuli varmasti 100kmh, ja onnistui liukkaudesta huolimatta väistämään.
Olen liikkunut pari kertaa kiukaalla ja selvinnyt
Kyllä olin hätää kärsimässä
Ja ekalla kerraal abs jarrut ei edes lukinnut renkaita joten vaan liuttiin - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turvsväli on kunnossa, kuivalle tielle. Peilijäällä tuo väli ei riitä mihinkään.
miten tiedät oikean turvavälin jos et näe koko autoa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa aja ajokortti ja autokoulu niin alkaa ymmärtämään asioita
Ite olen joutunut samanlaiseen pakkaa ja selvisin vai kun sattumalta ennakoin ja aavistikoko homma lähti liikkeelle siitä kun ensimmäinen mulkku autoilija rupesi ajamaan 20 km/h moottoritiellä olisi ajanut tien reunaaan , vuosia sitten kävi samanlainen jossa alulle panija oli armeijan pasi kulkuneuvo johon linja-auto törmäsi ja sitten 60 autoa lisää
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen liikkunut pari kertaa kiukaalla ja selvinnyt
Kyllä olin hätää kärsimässä
Ja ekalla kerraal abs jarrut ei edes lukinnut renkaita joten vaan liuttiinkyllä sitä selviää kun on pari päivää juomatta
- Anonyymi
Joopa joo.. liikennemerkissä JOS on se 120 niin päästetään se 130.. MINULLA ON KIIRE ! Tyhmyydestä saa aina kärsiä... lisää vaan vauhtia !!!! paappa 70v ja Corolla 1.6 moottorilla.. ja niitä ponuksia vakuutuksesta on jo 83... että NÄIN !!!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi se, että kun nopeus tuplaantuu niin jarrutusmatka nelinkertaistuu. Tämä siis kuivalla säällä. Jäällä se on tod näk vielä pidempi.
Kyllä se nelinkertaistuu kaikilla keleillä. Sama fysiikan laki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos renkaat on paskat niin sitten pitäisi vaihtaa renkaat eikä kulkea niillä missään. Tai sitten ajaa todella hitaasti, jos on ihan pakko ajaa. Vaikka nopeusrajoitus on 100 km/h niin ei ole mikään pakko ajaa 100 km/h. Voi vaikka ajaa 70 km/h, jos ei pysty turvallisesti muuten ajamaan.
Samaisena viikonloppuna tulin Karjalan mailta Suomenlahden rantaan ja lähtössä
piti raapata kaikki ikkunat. metsän peittämät tieosuudet olivat jäässä vaikka
mutta peltoaukeiden kohdat olivat jo sulaneet . Ajelin siis 80 satasen sijaan .
Sen verran pitää olla varovainen sillä liukkaalla jarrutusmatkat ovat yli 100 m. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kyllä se mulla pitää, säätyy nopeuden mukaan automaattisesti ja pystyy vielä itsekin säätämään.
Älä puhu paskaa. Epäilen että näiden takia se kolari tuli, liikaa turvalaitteita hölmölle kuskille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän oli he...tti pysähtynyt jostakin syystä ohituskaistalle hätävilkut päällä... aiheutti koko kolarisuman. Missään ei ole tietoa miksi toiminut näin, pelottiko sumu tai jää, kuka tietää.
Todennäköisesti nainen ratissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todennäköisesti nainen ratissa.
ALINNA NÄET NAISKULJETTAJANN KOMMENTIN.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joopa joo.. liikennemerkissä JOS on se 120 niin päästetään se 130.. MINULLA ON KIIRE ! Tyhmyydestä saa aina kärsiä... lisää vaan vauhtia !!!! paappa 70v ja Corolla 1.6 moottorilla.. ja niitä ponuksia vakuutuksesta on jo 83... että NÄIN !!!!!
Se ei olekaan köyhien moottori, kun köyhillä on kuulemma kiire. Sivusta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Motarivauhdissa oletusturvaväli mulla on n. 100m, kyllä sen pitäisi jo tavalliselle hereilläolevalle ihmiselle riittää.
Jos nopeus on 100 km/h niin kyseisellä kelillä ei mahda sekään riittää, kun jarrutus tapahtumaan menee normaalilla reaktiokyvyllä noin 3 sek. parhaimmillaan niin siinä ajassa ehditään kulkea noin 84 metriä ja sen jälkeen alkaa jarrutus. Lopullisen pysähdysmatkan määrää vallitseva kitkakerroin mikä on jäisellä tiellä hyvin olematon. Reagointi aikaan vaikuttaa vielä lisäävästi kännykkä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos mä tulen tuohon 100kmh, auto liikkuu n. 30m sekunnissa jolloin varmasti ehdin jo reagoimaan. Mulla on siinä 70m aikaa pitää jarrut pohjassa ja ohjailla autoa. Varmasti ei peilijäällä pysähdy, mutta pystyn päättämään mihin menen, perään vai penkkaan.
Jarrut pohjassa pyörät lukossa ei autossa ole ohjattuvuutta kun on lähtenyt liukuun
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkaako automaatti jarruttamaan jo liki 100m päästä, tuskin sentään.
Automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät eivät edes yritä jarruttaa maantienopeuksissa. TM yms lehtien testien perusteella lyövät haskat tiskiin viimeistään jossain 70 km/h tienoilla. Varmaan siitä syystä, ettei nykytekniikalla saa riittävän luotettavasti pääteltyä tilannetta >50 m etäisyydellä. Turhat jarrutuksetkin ovat vaarallisia, etenkin näissä nopeuksissa (se nopeus potenssiin 2 juttu....)
Ja tyypilliseen tapaan puupäät täällä ylistää omaa osaamistaan. Reaktioaika voi olla sekunnin murto-osia, kun toimintamalli on ennalta päätetty. Esim paina nappia, kun valo syttyy. Toisaalta ihan puun takaa tulevissa, järjenvastaisissa tilanteissa meneekin 1,5 s, kun pitää kahteen kertaan katsoa, että ihan oikeastiko joku tulee perä edellä vastaan (siis peruuttaa kovaa vauhtia... tällainen osunut omalle kohdalleni kapealla ja mutkaisella tiellä) tai omalla kaistalla on auto "parkissa" (ei ole ihan helppoa erottaa etäältä, liikkuuko auto vai eikö liiku). Samoin sen reaktioajan päälle saa paskalla tuurilla laskea sen 0,5-2 s mikä kului vilkaistaessa sivulle/peiliin/kännykkään just väärällä hetkellä.
Sumun seasta sen kohteen (läjä autoja) tunnistamiseen menee enemmän aikaa kuin kirkkaalla ja auringonpaisteisella kelillä. Vai onko tapana vetää 100 % hätäjarrutus päälle aina kun edessä vilahtaa punaista valoa?
Siitä 100 m etäisyydestä siis syödään helposti 40 m ennen kuin jarrutus edes alkaa ja jäisellä tiellä jarrutusmatka on satasen nopeudesta yli 100 m. Tarkoittaa, että ehditään ennen suman keskelle päätymistä jarruttaa noin 2 s ja vauhtia onkin vielä 70 km/h.... jos jarrutus aloitettiin oitis täysiteholla eikä himmaillen.
80 km/h lähtönopeudesta kuluisi reaktiomatkaan 33 m ja jäljelle jäävän 67 m matkalla auto ehtisi hidastumaan n. 25 km/h nopeuteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi se, että kun nopeus tuplaantuu niin jarrutusmatka nelinkertaistuu. Tämä siis kuivalla säällä. Jäällä se on tod näk vielä pidempi.
Jään kitkakerroin on luokkaa 1/6 osa kuivasta tienpinnasta eli kesärenkain luistelevilla jarrutusmatka 100 km/h nopeudesta voi olla 40 m sijaan olla 240 m. Teoriassa. Todellisuus vieläkin karumpi, koska kesärenkaiden pito heikkenee myös matalan lämpötilan vuoksi eli ei niillä auto pysähtyisi 40 m matkalla paljalla asvaltillakaan, kun tien pinta pakkasen puolella. Tai märkä.
Ja edelleen siis puhutaan upouusista renkaista. Lukemat kehnompia, kun alla pyörii testivoittajat vuosimallia 2018.
Talvirenkaillakin jarrutusmatka venyy jäisellä tiellä komeasti yli 100 m. Tässä kannattaa huomata, että talvirengasteisteissä lähtönopeus saattaakin olla 50 km/h ja kesärengastesteissä 100 km/h.
Ja edelleen syytä muistaa, että ikälopuilla talvirenkailla jarrutusmatka voi olla +30...+50 % verrattuna uusiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen liikkunut pari kertaa kiukaalla ja selvinnyt
Kyllä olin hätää kärsimässä
Ja ekalla kerraal abs jarrut ei edes lukinnut renkaita joten vaan liuttiinOliko Harvian kiuas?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja heti ymmärrät painaa suoralla tiellä jarrut pohjaan, olet melkoinen kuski ja ilmeisen poikkeava valio yksilö, hihii!
TM:n talvirengastestissä jarrutusmatka jäällä oli kitkarenkailla 50-0 km/h oli 46-53 metriä ja siinä on jarrutuspaikka merkittynä valmiiksi.
Sinä tulet 100-120km/h sumussa ja näet 100 metrin päässä ehkä jarruvaloja jne.., niin tajuat heti aloittaa maksimaalisen jarrutuksen miettimättä mitä perässäsi on ja näin sinä voit olla se ketjukolarin avaaja kun takaa tullaa perääsi.
Et siinä kauheasti autoasi ohjaa noissa olosuhteissa ja jarruta samalla maksimaalisesti.Kuka TOOPE ajaa 100-120 kun näkee jo kaukaa että sumua on paljon. Jos ei huomaa niin johtuu joko puhelimen läträämisestä tai siitä että korvien välissä on kosteita sahajauhoja
Järkevä pyrkii välittömästi hidastamaan ja katsomaan tarkasti . Vain toope jatkaa kännyn läträystä tai samaa vauhtia tilanteesta riippumatta. sellaisilta kuskeilta kortit pois ja kottero paaliinKuljettajan täytyy seuraa keliä ja muuta liikennettä.Ja on selvää että syksyllä tulee AINA sumua, Liukasta. Se ei yllätä muita kuin niitä jotka ei välitä mistään mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jarrut pohjassa pyörät lukossa ei autossa ole ohjattuvuutta kun on lähtenyt liukuun
Historic -sarjan ongelmia. Nykyään suurimmassa osassa autoja on jo ABS.
Tosin ne iäkkäimmät kun on sitä 1-2 tonnin ritsa -sarjaa, niin renkaatkin usein rippikouluikäiset näissä -> jarrutusmatka jäällä +30...+50 % uuteen talvirenkaaseen verrattuna. Vaikka kuin on vielä suurin osa nastoista jäljellä.... Moottorilehti tämän testannut pariinkin otteeseen, talvirengas voi vielä olla ihan OK näköinen, mutta koppuraksi kovettunut kumi ei vaan pidä.
Tyypillinen nastajysijähän aina selittää, että turvallisuus maksimoitu, kun alla pyörii testivoittajajyrsimet. Sivulauseessa siten myönnetään, että ne on 8 vuotiaat, mutta ihan OK, kun on vielä pintaa ja nastojakin jäljellä.... juuri tällaiseille jyrsimille Moottorilehti siis kellotti näitä +50 % jarrutusmatkoja.
Tyypillistä sekin, että syksyllä ei ensiliukkaat eikä ensilumi pelota yhtään - ihan OK ajella kesärenkain, mutta toukokuussa lauletaan riti rati rallaa, kun ajellaan hellesäässä nastajyrsimin. Syystä että voi vielä lämpötila yöllä käväistä nollan pinnassa. Ja kaikkihan myös aina menossa Lappiin laskettelemaan.
Varovaisimmat (etenkin enemmän aurinkoa saaneet kuskit) maksimoi turvallisuutta nastarenkain vielä juhannuksenakin. - Anonyymi
Näin on; massa pyrkii jatkamaan liiketilaansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä niin pitkää väliä, että olis tässä tapauksessa auttanut yhtään mitään.
Juu ei.Ei kannata mitään väliä pitää,silleen menna että vasen puoli on kuin ohi menossa🤣
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä niin pitkää väliä, että olis tässä tapauksessa auttanut yhtään mitään.
Luistoneston pitäisi rajoittaa maksiminopeudeksi pitoa vastaavan nopeuden vaikka 30/h, jos ratin ja penkin välissä ei hoksottimet pelaa. Nykyisin luistonesto mahdollistaa suuremmat nopeudet olosuhteisiin nähden, koska tekee korjausliikkeet, että niin sanottu perstuntuma katoaa ajaessa. Itse olen hyvän kokemuksen tästä saanut kun jääkokkare katkaisi abs-anturille menevän johdon niin meno muuttui tosi huljakaksi oli pakko laskea nopeutta.
- Anonyymi
Ei olisi auttanut.
- Anonyymi
Hyvällä kelillä 3-4 sekunnin turvaväli ja huonolla kelillä sitten huomattavasti pidempi.
- Anonyymi
Tuossa tapauksessa luonto näytti voimansa. Ei siinä olisi auttanut ihmismieli eikä auton tekniikka.
Kun luonto heittää tuollaiset olosuhteet kehiin niin silloin rytisee.- Anonyymi
Näihän se menee.
- Anonyymi
painavaa auto ei mitkään hätäjarrut pelasta liukkaalla ,menee kuin kelkka mäessä...onhan noita ennenkin tullut varoituksia siltojen ja vesistöjen lähellä olevasta kuuraliukkaudesta..nykyautoissa mittaristo varoittaa kun ilmanlämpötila on alle 4 astetta ja silloin kuskin pitää olla varovainen liikenteessä kokomatkan ..ei tarvita muuta kuin pitemmät turvavälit ja varoivaisuutta..
- Anonyymi
Ja juuri kun TM testasi Golfin ja painavan ID sähköauton jarrutusmatkoja talvirengastestien yhteydessä jäällä ja mitään eroa eivät niissä saaneet, eli massa ei vienyt autoa pidemmälle.
Massa lisää myös kitkaa tienpintaan. - Anonyymi
Ei tuolla pysty pitämään edes 100m turvaväliä motarilla kun aina joku änkee siihen väliin, näin se menee todellisuudessa. Ihminen pitäisi poistaa koko ajamisen yhtälöstä niin homma sujuisi paremmin ja olisi turvallisempaa. Mutta eihän suomalainen suostu käyttämään edes vakkaria niin tähän on matkaa vielä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja juuri kun TM testasi Golfin ja painavan ID sähköauton jarrutusmatkoja talvirengastestien yhteydessä jäällä ja mitään eroa eivät niissä saaneet, eli massa ei vienyt autoa pidemmälle.
Massa lisää myös kitkaa tienpintaan.hah ,nopeutta 60km testissä.. sama kun etana lyö kyntensä kenttään..mistä näitä järjen jättiläisiä riittää ,(massa lisää kitkaa ) no pysäytä 50 tonnin rekka jäällä. siinähän on massaa ihan kivasti.. -massa lisää jarrutusmatkaa mikä on sataprosennttisen varma ,on turha edes inttää..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja juuri kun TM testasi Golfin ja painavan ID sähköauton jarrutusmatkoja talvirengastestien yhteydessä jäällä ja mitään eroa eivät niissä saaneet, eli massa ei vienyt autoa pidemmälle.
Massa lisää myös kitkaa tienpintaan.58 metriä 60 kmh...siihen kun lisätään reaktio aika niin ollaan lähellä sataa metriä talvirenkailla....kesärenkailla mentäisiin kuuhun asti satasen vauhdista äkkijarrutuksella.
opiskele fysiikan laki mitä massa tekee..? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
58 metriä 60 kmh...siihen kun lisätään reaktio aika niin ollaan lähellä sataa metriä talvirenkailla....kesärenkailla mentäisiin kuuhun asti satasen vauhdista äkkijarrutuksella.
opiskele fysiikan laki mitä massa tekee..?Sulla taitaa olla "massakausi" menossa kun hoet sitä joka postauksessa :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
hah ,nopeutta 60km testissä.. sama kun etana lyö kyntensä kenttään..mistä näitä järjen jättiläisiä riittää ,(massa lisää kitkaa ) no pysäytä 50 tonnin rekka jäällä. siinähän on massaa ihan kivasti.. -massa lisää jarrutusmatkaa mikä on sataprosennttisen varma ,on turha edes inttää..
Varsinainen järjen jättiläinen olet itse. Tietysti verrannollinen vain samaan ajoneuvoon. Rekka tyhjänä ja sama rekka lastattuna
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
58 metriä 60 kmh...siihen kun lisätään reaktio aika niin ollaan lähellä sataa metriä talvirenkailla....kesärenkailla mentäisiin kuuhun asti satasen vauhdista äkkijarrutuksella.
opiskele fysiikan laki mitä massa tekee..?Hidastumiseen vaikuttaa massa, pintojen välinen kitkakerroin ja voiman suunta. Massa lisää liikkeen potentiaali energiaa, mutta myös hidastaa sitä jos liikuttava tai jarruttava voima on suurempi massan takia. Yksinkertaisen testin voi tehdä vetämällä samalla voimalla vaikka 100 kg kappaletta ja 1 kg kappaletta, jos kitkakerroin on vaikka 0,6 tarvitaan 60 kg voima 100 kg liikkeelle saamiseen kun kilon kappale lähtee 0, 6 kg voimalla liikkeeseen, jos molempia kappaleita vedettäisiin 100 kg voimalla ja vetäminen yhtä äkkiä lopetettaisiin niin tasaisella tai ylämäkeen raskaampi kappale pysähtyisi nopeammin eli voiman suunta vaikuttaa myös hidastumiseen, koska se myös muuttuu vetämisen loppuessa.
- Anonyymi
Nämä paljon puhutut turvavälit toimivat hyvin kun autot liikkuvat letkassa, mutta kun sieltä sumusta ilmestyy yhtäkkiä seisova autokasa, niin etpä enää ehdikään tekemään kuin paniikkijarrutuksen ja pääset samaan kasaan.
- Anonyymi
Moniko oli lopettanut kaskon tai ajoi sakkorenkailla ...tais tulla rytinät kalliiksi
- Anonyymi
Vaikka olisi vakuutukset kunnossa, niin vakuutus ei silti välttämättä korvaa. Takuulla tuli monelle kalliiksi.
- Anonyymi
En käsitä kuinka tää kolari voi olla ees mahdollinen..
- Anonyymi
Olen kerran ajanut tuollaiseen isoon mustaan jäävään. Voin kertoa että siinä ei kuskilla tai autolla ole mitään tehtävissä. Siinä on kuin Bambi jäällä. Turha ihmetellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen kerran ajanut tuollaiseen isoon mustaan jäävään. Voin kertoa että siinä ei kuskilla tai autolla ole mitään tehtävissä. Siinä on kuin Bambi jäällä. Turha ihmetellä.
Erityisesti sitten se kun saat auton lopulta pysähtymään jäälle ja yrität siirtää kesärenkain pois kaistalta....
- Anonyymi
On se kun on näitä raiviksia kenen pitää ajaa miljoonaa ku on kiire😱
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se kun on näitä raiviksia kenen pitää ajaa miljoonaa ku on kiire😱
Köyhillä on kuulemma kiire. Sivusta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Köyhillä on kuulemma kiire. Sivusta
Yleensä, kun on autoista puhe, siitä tulee itsensä paremmaksi kuin Sinä jankutus)
Osoittaa, että tyhmyys kukkii porukassa jossa Mies puhu toiselle miehelle ja nimenomaan kysymys on paremmuudesta joka asiassa!
Köyhällä on varaa ajaa hitaasti, jos lastina ei ole sairas ihminen joka tarvitsee apua ja päällä on PIIPAA. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleensä, kun on autoista puhe, siitä tulee itsensä paremmaksi kuin Sinä jankutus)
Osoittaa, että tyhmyys kukkii porukassa jossa Mies puhu toiselle miehelle ja nimenomaan kysymys on paremmuudesta joka asiassa!
Köyhällä on varaa ajaa hitaasti, jos lastina ei ole sairas ihminen joka tarvitsee apua ja päällä on PIIPAA.Oikeastaan terveenä pysyy paremmin jos lähtökohtaisesti liikkuu kävellen tai polkupyörällä ja on muutenkin terveet elämäntavat ja näin ollen piipaa auton tarve vähenee sekä muutenkin autolla vaan jos sitä todella tarvitsee.
- Anonyymi
Mahtavaa lukea näin asiantuntevaa keskustelua täällä. Ammattiautoilijat asialla.
- Anonyymi
Kun olet nähtävästi itse varsinainen ajatusten Tonava niin valaise meitä tyhmempiä. Miten sinun suuri viisautesi olisi estänyt tuon kolarin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun olet nähtävästi itse varsinainen ajatusten Tonava niin valaise meitä tyhmempiä. Miten sinun suuri viisautesi olisi estänyt tuon kolarin?
Tulee mieleen tämän viittaamasi kommentoijan jutusta, että oletko kuullut koskaan miehestä, joka tunnustaisi olevansa huono kuski tai rakastaja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulee mieleen tämän viittaamasi kommentoijan jutusta, että oletko kuullut koskaan miehestä, joka tunnustaisi olevansa huono kuski tai rakastaja?
Tässä tapauksessa ei selkeästikään kyse kuskien taitotasosta vaan hyvin harvinaisista mutta tappavista sääolosuhteista.
On absurdi ajatus että 50 Suomen huonointa kuskia olisi sattunut samaan paikkaan samaan aikaan ja alkaneet törmäilemään keskenään. Miettikääpä nyt pieni hetki asiaa maalaisjärjellä.
- Anonyymi
Tuskin olisi vähentänyt ja varmaan joillakin oli jo sellainen. Yhtäkkinen peilijää, ei siihen mikään automatiikka auta. Huonoa tuuria mut onneksi ei kukaan kuollut. Olen itse ollut kuolonkolarissa ja tiedän kuinka pienestä se on kiinni.
- Anonyymi
Jään peittämällä tiellä voit kokea miten typerää on jarruttaa . Se on varma poistuminen tieltä
- Anonyymi
No niin, syydät pas..aa. Voit ihan rauhassa lyödä jarrut lukkoon ja ohjata autoa. ABS auttaa ohjaamisessa ja ESP pitää auton suorassa ja ei päästä kylkiluisuun. Toki jäisessä mutkassa mikään ei pelasta sua tyhmyydeltä.
- Anonyymi
Onneksi on niin vanha auto että saan kytkettyä lukkiutumisen estot pois kokonaan.
Auton Ohjattavuus säilyy ja auton komentaja on auton kuljettaja, ei mikään mikropiiri.- Anonyymi
Peilijäällä kesärenkain? Älä naurata.
- Anonyymi
Ei mitään turhia kalliitta ostaa kalliita pitää kunnossa järjestelmiä vaan ihmisille järki päähän. Täysin itseaiheutettu kolarisuma. Ajetaan liian lujaa joo joo ehdit perille aina muttet nyt ehtinyt koska ihme ja kumma ajoit liian lujaa kun tiesit että on suomi ja myöhäinen syksy. Turva väli niin et tiennyt sitäkään olipa yllätys taas. Itse aiheutettu kolari. Ihmisen tyhmyyden tähden. Pittaamttomuus täysin tietoisista ennakoitavista normaaleista arkisista asioista. Vain piittaamattomuutta ei ollut vahinko ei. Miksi ehdin kymmenet vuodet kaikkialle kuten olen elänyt niin miksihän olen ehtinyt? Ajatelkaa mitä teette vauhkot ehditte varmasti ja järki päässä sillä jotkin aikataulut on mahdottomia koettakaa tajuta viimein. Tyhmät! 10m3 maata ja lapio ja ihminen ja työnä siirrä kasa touselle puolelle pihaa ja aikaa 20min. Te heikkopäisen reuhdotte kuin hullut ja lopputulos on ennakoitavissa no ei hitto ehdi ei mutta reuhdotte kuin hullut. Itse aiheutettu lahden kolari tunarit. Ajatelkaa ennakoikaa ja päätelkää lopputulos ja uskokaa hyväksykää se totuus. Tyhmät!
- Anonyymi
Sinunkin olisi kannattanut rauhassa kirjoittaa tekstisi, niin ei olisi tullut noin paljoa kirjoitusvirheitä. Minkäs vauhkoudelleen mahtaa, on tunareita muuallakin kuin liikenteessä.
- Anonyymi
Tossa näkee kun noihin avustajiin luotetaan miten käy,ajotaito on jo osalta kadonnut kiitos avustajien.Itse olen joutunut kerran ajamaan autoa missä noita avustajia oli ja se kerta riitti.
- Anonyymi
Olen kanssasi samaa mieltä.
Tekniikan pakottamisella täytyy olla rajansa.
- Anonyymi
eihän ne laitteet fysiikanlakia kumoa pölvästi
- Anonyymi
Eräässä videossa kuski ajoi ensimmäisenä, kun yksi auto oli pysähtyneenä hätävilkut päällä vasempaan laitaan, ja hetken päästä oikeassa laidassa oli pari autoa, ja selvisi niistä. Se vaan ihmetytti, miksi hän ajoi koko ajan vasenta kaistaa, vaikkei ohitettavia ollut?
- Anonyymi
Sitä voipi ihmetellä. Pääsääntö on, että ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
- Anonyymi
Eikö ne nykyisin osaa ajaa. Roikutaan melkein puskurissa kiinni. Autot on nykyisin hyviä kun taas kuskit huonoja.
- Anonyymi
Miksi lähestyä sumua satasen vauhdissa vielä liukkaalla tiellä? Niinpä, siinäpä se hyvin lyhkäsyydessään.
Adaptiivinen vakkari varmasti auttaisi, mutta suurin osa autoilijoista ei aja vakkari päällä, se on huomattu koska nopeudet seilaa moottoriteillä paljonkin. Toisaalta se hätäjarrutus avustinkaan kelin liukkautta tunne.. Anyway kuljettaja vastaa aina autostaan. Suurin osa ihmisistä luottaa myös liikaa auton järjestelmiin, ne on hyviä mutta eivät välttämättä pelasta.- Anonyymi
Koska Helsinki-Lahti.
Maajärki ei ole saavuttanut näitä paikkoja.
- Anonyymi
Heikot kuolee ja vammaantuu, mutta meikä se porskuttaa. Luoja ottaa omansa ja jättää vahvat.
- Anonyymi
Liikenteessä on vaan se puoli, että sivullinen voi joutua örveltäjän uhriksi.
- Anonyymi
Uskomatonta puhetta uskovaiselta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskomatonta puhetta uskovaiselta.
Juuri tuo on hihhulin logiikka. Jenkeissä yksi hihhuli halusi testata oman uskonsa vahvuutta. Ajatuksena oli, että hiekkalaatikon vuohipaimenten satukirjassa mainittu näkymätön ystävä pelastaa, kun tarpeeksi moiseen uskoon.
Ajoi sitten tarkoituksella nokkakolarin ja jäi henkiin. Hallelujaa! Tosin vastapuoli kuoli, mutta hän ei siis ollut minkään arvoinen.
Myös kaikenlainen insesti yms. ihan OK, kunhan muistetaan pitää tällaiset kotipiirissä ja uhrit syyllistetään. Itse ei tarvi vastuuta kantaa, kun luvan moiseen saa toiselta lahkolaiselta ja/tai päänsisäiseltä ääneltä.
- Anonyymi
Sinä joka puhut auton nopeudesta ja jarrutusmatkasta 100km /h ja 30m/s olet kyllä kuivan kelin autoilija!
Sinun kannattaisi mennä kokeilemaan hätäjarrutusta ja turva välejä ( automaattista, tai itse säätäen) jäärata ajossa.
Sellaisia on ympäri maamme.
Olen naisautoilija ammattiliikenteessä ajellut.
Olin jäärata harjoituksessa, samaan harjoitusaikaan radalla oli 9 miestä.
Ajoin kokeessa määrättyjä nopeuksia, äkkijarrutin merkkipaalun luona ja jarrutusmarkalla piti tietenkin ohjata auto ohi varoitus paalujen, pitää auto turvallisesti ajoradalla jne.
Sattumastako, vai taidosta, olin ainoa joka ei osunut yhtenkään punaiseen paaluun.
Seuraava vapaa harjoitus koski pmaa arvioitikykyä jarrutusmatkasta/ nopeuteen.
Radassa on mutkia, miehet kyntivät autolla hankia ja moni ajoi ulos.
Session lopuksi naiskuljettaja julistettiin Liukkaan kelin hallitseva kuljettaja, tittelin haltijaksi.
Tien päällä ajellut ja metsäteitä kolunnut, ei yhtään onnettomuutta, ei auton kolhuja, eikä sakkoja.
Kannattaa testata taitonsa,
Ajelen autolla jossa on kaikki nykyiset turvatekijät, hätäjarrutus, turvaväli ja muu automatiikkaa.
Niistä huolimatta, minä itse ajan ja hallitsen autoa omilla ajotavoillani!
Ja tiedätkös?
Ratin ja kuljettajan penkin selkänojan välissä voi olla se *ainoa automaatikka * joka tekee virheet ja aiheuttaa itse vaaratilanteet.
Sää ei ole ainoa syy onnettomuuksiin, jos autossa on kuljettaja!
Turvallisia tulevia kilometrejä kolaroineille ja turvallisesti ajaville kuljettajille!- Anonyymi
Se on just noin!👍
- Anonyymi
Liukkauden tunnustelua kannattaa muutenkin suorittaa äkäsemmillä jarrutuksilla jne, ennen kuin löydät itsesi tilanteesta jossa ei enää harjoitella. Löytää se pidon raja varsinkin silloin, kun keli seilaa nollan molemmilla puolen voi liukkaudessa olla isojakin eroja. - toinen ammattikuski
- Anonyymi
MB Vitolla ajamisesta on nyt kokemuksia n. 20 000 kilometriä. Se tekee haamujarrutuksia vaikkei edessä olisi mitään esteitä, saati lähettyvillä ainoatakaan ajoneuvoa. Joku varjokin ilmeisesti riittää, tai uuden ja vanhan asfaltin sävyero saumassa. Vito olisi varmaan tehnyt hätäjarrutuksen heti tuohon sumuseinämän reunalle.
- Anonyymi
Skoda samoin.
Pieni pensas tutkan tavoitettavissa.. Varoitus!
Jos jatkat paukahtaa hätäjarru päälle.
Automaattinen säätilan varoitus puhuu enemmän kuin uskoisitkaan!
Kuljettajan oma toiminta on kaiken automatiikan ylin päättäjä"!
Kun ajat oikein, mitään turvajarrutuksia ei tarvita.
Halvemmatkin autot kuin Miehen Merkki Mersu, sisältävät jo turvatukea, mutta kuljettaja se on joka auton kulun määrää,
kun itse pysyy mukana siitä mitä näkee ja tekee!
- Anonyymi
Se on kyllä sata varmaa, että minkään automerkin hätäjarrutusjärjestelmä ei reagoi sumuun.
- Anonyymi
Skodani ilmoittaa, kun käännyn sumuisena aamuna pihalta kadulle,
Sijaintiasi ei voida tarkentaa!
Reagoi kyllä sumuun tuo autoni tutka.
Sumussa ajaessa käytän sumuvaloja. - Anonyymi
Tutka näkee sumun läpi -> auto ei pelkän sumun vuoksi tee paniikkijarrutuksia. Mutta sumu/pimeys haittaa kameroiden toimintaa ja tämä sitten saattaa tehdä sen, ettei auto jarruta automaagisesti, kun ei tunnista kohteita. Adaptiivinen vakkari sekoilee myös, kun ei tiedä, mikä auto on milläkin kaistalla. Esim. tie kaartaa loivasti vasemmalle -> vakkari saattaa erehtyä säätelemään nopeutta erkanemiskaistalla olevan auton mukaan -> turha jarrutus.
Tosin >80 nopeuksissa ne hätäjarrutukset yleensä on pois päältä eikä järjestelmät osaa huomioida tien liukkautta, joten tykitettäessä jäisellä tiellä sumupilveen 100 km/h on turha kuvitella, että tekniikka pelastaa.
Mutta ei voi liikaa vaatia jengiltä, joka nykyään keskittyy pelkkään kännykän ropeltamiseen. Juuri kännykkäzombien vuoksi autoihin lisätään kaistallapitoavustimia, kun autot muutoin seilailee kaistalta toiselle. Tosin avustimien ansiosta ei enää tarvi senkään vertaa vilkuilla ulos ikkunoista....
Eikä nämä puupäät osaa myöskään laittaa edes ajovaloja saati takasumuvaloa päälle a) pimeällä b) sumussa c) vesisateessa. Etenkin itäautot (tolloloota yms) ajaa perä pimeänä. Eikä osata laittaa vakionopeussäädintä päälle-> nopeus soutaa 80-130, yleensä niin, että kännykkään kälätettäessa vauhti hiipuu ja puhelun päätteessä kuski herää ja aloittaa sen normaalin "minusta ette perkele mene ohi" kilvanajon. Ja hetken päästä taas sama sankari on "pysäköinyt" itsensä rekan rinnalle, puolen km jono takanaan. - Anonyymi
No ei varmasti reagoi ja siksi havaitsee sen sumussa olevan auton ja reagoi siihen. Kuten ei pilvetkään suojaa lentokoneita tutkalta.
- Anonyymi
Aivot olisi vähentäneet vahinkoja.
Kun moottoritiellä ei ole liian pitkää turvaväliä.
Mutta kun on kiva lukea etummaisen
Rekisterikilpeä - Anonyymi
lähdin eilen aamulla liikenteeseen lämpöä oli +4 auton mittarin mukaan , auto varoitti liikkeelle lähdössä liukkaudesta piip ,piip ...? sehän tarkoittaa että mustaa jäätä voi olla missä vain..ei sen kummempaa..
- Anonyymi
Mikä oli kesä-, nasta- ja kitkarenkaiden osuus?
- Anonyymi
isin upee auto käytössä neliveto.hypridi..sähkö ..renkaat..luvattu että pysähtyy
kuin formula 1...EI PYSÄHDY..kun ajat jäistä tietä.. nyt ne aivot käyttöön...ajattele..ok - Anonyymi
Nastat alle, kun poistuu Kehä 3 taakse oli vaikka heinäkuun helle. Varma on aina varmaa.
- Anonyymi
Mikäs kitkoissa on vikana? Kaikki tapahtuu ratin takana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikäs kitkoissa on vikana? Kaikki tapahtuu ratin takana.
kitkarenkailla on pitkä jarrutusmatka jäätikällä.... katso vaikka video kitkarenkaat vs nastarenkaat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kitkarenkailla on pitkä jarrutusmatka jäätikällä.... katso vaikka video kitkarenkaat vs nastarenkaat.
Tyypillinen nastajyrsijä se selittää, miten nastajyrsimet muuttaa talven kesäksi.
"Nastarenkaita käyttävät autot joutuvat suhteellisesti useammin kuolonkolareihin kuin kitkarenkaita käyttävät"
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c496e2df-2c10-4887-a74d-63be3ce0a52e
^em. artikkelissa asiaa ihmetellään, mutta pitää muistaa, että kitkarenkaat pyörivät tyypillisesti autossa, joka on keskimääräistä uudempi ja jolla ajetaan keskimääräistä enemmän. Voi siis olettaa, että kuskilla on myös ajotaitoa ja kykyä arvioida renkaiden kuntoa. Plus näissä autoissa on ABS, ajonvakautus, parempi kolariturvallisuus.
Nastajyrsimethän löytyy melkein poikkeuksetta alta, kun kyseessä on juuri kortin saanut, eläkeläinen tai muutoin vaan harvoin/vähän ajava = epävarma kuljettaja, joka ei osaa auton käytöksestä päätellä, missä kunnossa renkaat ovat. Eli kuvitellaan, että kaikki OK, kunhan kumeissa vielä muutama nasta heiluu koloissaan. Ja kun autot vielä iäkkäitä & ruosteisia, niin niidenkin kolariturvalisuus heikompi. Just näissä ei pitäisi renkaista tinkiä, mutta... todellisuus toinen ja tyypilliset jyrsijät tosiaan suu vaahdossa selittää, miten ihan OK koska alla "testivoittajanastat". Vuosimallia 2016.
Todellisuudessa ne nastajyrsimet saattaa olla ihan tappovehkeet, jarrutusmatka +50 % uuteen talvirenkaaseen verrattuan. Ja turpaan tulee, tottakai, myös kitkarenkailta. Nastajyrsimet saa hienoja tuloksia, kun testataan upouusia renkaita, mutta niiden pito myös hiipuu nopeammin. Eikä pitoa voi päätellä ulkonäöstä. Vaikka olisi 8 mm pintaa jäljellä ja nastat tallella, ikäloppu nastajyrsin on luistin. Tämän osoitti Moottorilehti omissa testeissään. Saman havaitsi TM taannoin, mutta kun ao. lehto pitää elämäntehtävänään ylistää Nokian nastajyrsimiä, kiusallinen tulos on lakaistu maton alle. Ketä nyt kiinnostaa ikääntyneiden renkaiden pito, kun joka vuosi ostetaan uudet?
"Erityisesti joulukuusta helmikuulle tapahtuvissa onnettomuuksissa heikkokuntoiset nastarenkaat näkyvät onnettomuuksissa. On kuluneita, irronneita ja löystyneitä nastoja. Aika harvassa ovat sellaiset onnettomuudet, joissa alla olisivat aivan uudenveroiset nastarenkaat. Monesti koitetaan niillä vanhoilla tiristää loppuun asti"
https://www.hs.fi/suomi/art-2000002683853.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kitkarenkailla on pitkä jarrutusmatka jäätikällä.... katso vaikka video kitkarenkaat vs nastarenkaat.
Olen lukenut kymmeniä vuosia rengastestejä ja nykyään paras kitka on jo huonon nastarenkaan tasolla jopa jäätiköllä.
Eroja jarrutusmatkoissa kyllä on, mutta sanoinkin kaiken arvioinnin tapahtuvan ratin takana. Kitkarenkailla tulee ajeltua ns varmemmin ainakin jos on pääkallo kelit. Itseltä on kummistakin kokemusta ja niistäkin löytyy hyvät ja huonot puolensa. Kitkoissa arvostan hiljallisuutta ja taloudellisuutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen lukenut kymmeniä vuosia rengastestejä ja nykyään paras kitka on jo huonon nastarenkaan tasolla jopa jäätiköllä.
Eroja jarrutusmatkoissa kyllä on, mutta sanoinkin kaiken arvioinnin tapahtuvan ratin takana. Kitkarenkailla tulee ajeltua ns varmemmin ainakin jos on pääkallo kelit. Itseltä on kummistakin kokemusta ja niistäkin löytyy hyvät ja huonot puolensa. Kitkoissa arvostan hiljallisuutta ja taloudellisuutta.paska renkaat liukkaalla jäällä...on ollut eikä tuu toista kertaa..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen lukenut kymmeniä vuosia rengastestejä ja nykyään paras kitka on jo huonon nastarenkaan tasolla jopa jäätiköllä.
Eroja jarrutusmatkoissa kyllä on, mutta sanoinkin kaiken arvioinnin tapahtuvan ratin takana. Kitkarenkailla tulee ajeltua ns varmemmin ainakin jos on pääkallo kelit. Itseltä on kummistakin kokemusta ja niistäkin löytyy hyvät ja huonot puolensa. Kitkoissa arvostan hiljallisuutta ja taloudellisuutta.siinä on yksi testi,,,hah
https://www.youtube.com/watch?v=okEFMOCyIto
elä kirjoittele satuja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
paska renkaat liukkaalla jäällä...on ollut eikä tuu toista kertaa..
Toiset pärjäävät ja toiset ei. Kertoo toki paljon myös kuljettajien tasosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
siinä on yksi testi,,,hah
https://www.youtube.com/watch?v=okEFMOCyIto
elä kirjoittele satujaTämän vuoden TM testissä ero oli huonoimman nastan ja parhaan kitkan välillä 3,1m nastarenkaan eduksi. Suosittelen sinullekin testien lukemista. Ero on kaventunut kuten totesin, vaikka erojakin löytyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
siinä on yksi testi,,,hah
https://www.youtube.com/watch?v=okEFMOCyIto
elä kirjoittele satujaSiinä yksi testi missä ei uskalleta kertoa edes renkaiden merkkejä?
- Anonyymi
Ja olisit saanut kymmenen autoa takakonttiisi, kun alat yhtä äkkiä motarilla jarruttamaan.
- Anonyymi
Siihenkin tulisi ihmisten varautua, koska auto on pystyttävä pysäyttämään tien näkyvällä osalla lukee jo laissakin. Toivottavasti kaikki tohelot sakotettiin asianmukaisesti.
- Anonyymi
Järki ei lisäänny vuosien varrella, vaan autoilijat oppivat huonoille tavoille. Ajavat sakkorajalla, vaikkei edes näe eteenpäin. Onnea vaan. Kaikki pitää oppia kantapään kautta sekunnin turvavälillä.
- Anonyymi
Ajoneuvon kuljettajan vähimmäisvaatimus on se, ettei aja muiden päälle.
- Anonyymi
Kaikissa auto-onnettomuuksissa syy on ratin ja penkin välissä.
- Anonyymi
Ammattilaiset ovat testeissään kertoneet, että vieläkään nämä järjestelmät eivät osaa huomioida liukkaan kelin vaikutusta. Auttaa ne, mutta eivät riitä.
Oliko muuta epäselvää? - Anonyymi
Tuo järjestelmä sen aiheutti
- Anonyymi
Ja autot menivät kuin pulkka päin niitä jotka itse pysähtyivät ajoissa .
- Anonyymi
Tekniikka kehittyy ja samoin turvallisuus, kun autot pystyvät lähettämään tietoa ja varoituksia esim tien liukkaudesta ja esteistä toisilleen. Mercedes-Benzin Car-to-X-teknologia yhdistää autot ja liikenteen infrastruktuurin. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa liukkaudesta, kuopista ja muista vaaroista jo ennen kuin ne tulevat näkyviin – askel kohti turvallisempaa ja älykkäämpää liikennettä.
- Anonyymi
Törmäyksenesto järjestelmiä olisi vieläkin kehitettävä että ne ottaisi huomioon tien ja renkaan välisen kutkan koko ajan ja säätäisi turvavälit ja maxnopeudet kuhunkin keliin sopiviksi ja kulloisellekin rengassarjalle kitkakertoimet, ettei mitään tuollaisia peräänajoja voisi enää tapahtua...ja laitteet olisi kehitettävä halvalla saataviksi myös käytettyihin autoihin,myös abs jarrut vaikka alkeellisetkin sekä kuorma/linja-autoihin,mp:hen...ehkä traktoreihinkin...myös.
Nuo tekniikka mitä noissa on ,ei ole enää huippukallista,jokainen voisi saada ne jopa muutamaan kymmeneen euroon Kiinan hinnoilla tehtynä...tutkat,kamerat ,anturit,gps...abs yksiköt..
Parantaisi liikenneturvallisuutta huomattavasti...kun kartta gps:ät ,appsit voisi laskea myös max turvallisen vauhdin tulevaan mutkaan myös ja aina kelin mukaan..oli kesä ,talvi lumi tai vesisade,hiekka tai jääpinta.. Ja kun rajoittaisi nopeuksia pakolla alle turvattomuusrajan.. - Anonyymi
Kuinkahan monta "nastarengasmiestä" veteli romukasaan kesärenkailla.
Pölyn laskeuduttua itkevät, kuinka kitkat vasta vaarallisia renkaita ovat 😅- Anonyymi
Seudulla oli tiet kauttaaltaan jäiset, liukkaat "kuin luistiradat" useamman kilometrin pituisesti. Syypäitä on turha hakea aina autoilijasta, tai tämän renkaista.
Tässä keississähän urakoitsija on selvästi laiminlyönyt paikallisen tiestön suolaamisen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seudulla oli tiet kauttaaltaan jäiset, liukkaat "kuin luistiradat" useamman kilometrin pituisesti. Syypäitä on turha hakea aina autoilijasta, tai tämän renkaista.
Tässä keississähän urakoitsija on selvästi laiminlyönyt paikallisen tiestön suolaamisen.Autolla ajetaan kelin mukaan. Ihmiset ovat opetettu siihen, että suolataan talveksi kesäkeli varsinkin etelässä. Alemman luokan teitä ei edes suolata ja jotenkin ihmiset sielläkin pärjäävät. Talvirenkaat olisi toki auttanut vaan harvalla taisi olla alla. Syy on loppujenlopuksi aina autoilijassa. Sumu pilveen ei voi ajaa jäisellä tiellä satasta, jos tätä ei ymmärrä kannattaisi ajella taksilla.
- Anonyymi
Jotkut käveleekin nastoilla kun ei muuten pärjää. Kaupassa kävellessä huvittavan kuulosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotkut käveleekin nastoilla kun ei muuten pärjää. Kaupassa kävellessä huvittavan kuulosta.
Oletko laittanut merkille näiden nastakenkiä käyttävien ikärakenteen?
Aivan vaan vinkiksi siitä mitä sinullakin on elämässä edessä jossain vaiheessa. Jos yleensä elät niin vanhaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotkut käveleekin nastoilla kun ei muuten pärjää. Kaupassa kävellessä huvittavan kuulosta.
Autossa nastat ne vasta mekkalaa pitääkin. Toki on hyvä tiedostaa oma ajokyky liukkailla keleillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko laittanut merkille näiden nastakenkiä käyttävien ikärakenteen?
Aivan vaan vinkiksi siitä mitä sinullakin on elämässä edessä jossain vaiheessa. Jos yleensä elät niin vanhaksi.Kiitos vinkistä, mutta semmoisia kenkiä en jalkaani laittaisi. En ole suuremmin tutkinut ikärakennetta, enkä varmaan enää kerkeisikään jos aavistat lähtöni olevan jo ovella. Kiitos siitäkin tiedosta Jumala
- Anonyymi
Teiden liikennekelpoisessa kunnossa pitämisestä vastuussa oleva urakoitsija oli päättänyt säästää. Lauantailisät palkkoihin kun on lisäkuluerä tiesuolaamisessa.
- Anonyymi
Eihän tuo näyttänyt auttavan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin1532885Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.2812576Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.451652Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?381510Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa
Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e371369- 1221246
- 1081173
Ryöstö Punkaharjulla
Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee151105Uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa
Tässä Apostolien tekojen kohdassa näemme, että Filippus julisti hoviherralle ensin evankeliumia ja kuulusteli sitten tar2041053Lasse Lehtonen on yhtä aikaa sairauslomalla ja työmatkalla
Kelan johtaja näyttää vötkyilyn mallia, otti sairaslomaa ja lähti Brysseliin sitten ryyppäämään! 😂 Kelan pääjohtaja La621010