Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu ei tutkaa häiritse ja itselläni huomaa autot edessä yli 100m etäisyydellä. Adaptiivinen vakionopeudensäädinkin olisi aloittanut jarrutuksen jo hyvissä ajoin.
Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä
42
225
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Tie jäässä. Turvavälit liian pienet. Jarrutat, mutta auto liukuu kuin kelkka. Siinä se.
- AnonyymiUUSI
Joo, mutta jos et aja kuin nuo pölvästit tuolla, liian lujaa olosuhteisiin nähden. Huomattavasti enemmän olisi aikaa toimia tuossa kun jarrutus/liukuminen olisi alkanut jo paljon aikaisemmin kuin ilman tuota järjestelmää. Adaptiivinen vakkari pitää turvavälin automaattisesti kunnossa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Joo, mutta jos et aja kuin nuo pölvästit tuolla, liian lujaa olosuhteisiin nähden. Huomattavasti enemmän olisi aikaa toimia tuossa kun jarrutus/liukuminen olisi alkanut jo paljon aikaisemmin kuin ilman tuota järjestelmää. Adaptiivinen vakkari pitää turvavälin automaattisesti kunnossa.
Ei pidä niin pitkää väliä, että olis tässä tapauksessa auttanut yhtään mitään.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä niin pitkää väliä, että olis tässä tapauksessa auttanut yhtään mitään.
No kyllä se mulla pitää, säätyy nopeuden mukaan automaattisesti ja pystyy vielä itsekin säätämään.
- AnonyymiUUSI
No mites se letkan ensimmäinen on sitten niin äkkiä onnistunut hidastamaan vauhtia? 🤔
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No mites se letkan ensimmäinen on sitten niin äkkiä onnistunut hidastamaan vauhtia? 🤔
Sehän oli he...tti pysähtynyt jostakin syystä ohituskaistalle hätävilkut päällä... aiheutti koko kolarisuman. Missään ei ole tietoa miksi toiminut näin, pelottiko sumu tai jää, kuka tietää.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Joo, mutta jos et aja kuin nuo pölvästit tuolla, liian lujaa olosuhteisiin nähden. Huomattavasti enemmän olisi aikaa toimia tuossa kun jarrutus/liukuminen olisi alkanut jo paljon aikaisemmin kuin ilman tuota järjestelmää. Adaptiivinen vakkari pitää turvavälin automaattisesti kunnossa.
Turvsväli on kunnossa, kuivalle tielle. Peilijäällä tuo väli ei riitä mihinkään.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Turvsväli on kunnossa, kuivalle tielle. Peilijäällä tuo väli ei riitä mihinkään.
Motarivauhdissa oletusturvaväli mulla on n. 100m, kyllä sen pitäisi jo tavalliselle hereilläolevalle ihmiselle riittää.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No kyllä se mulla pitää, säätyy nopeuden mukaan automaattisesti ja pystyy vielä itsekin säätämään.
Ei se väli taida riittää jos edessä on autoja vinksinvonksin läjässä ja tulet siihen vaikka sataa ja alla on liukas jäätynyt tie.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Motarivauhdissa oletusturvaväli mulla on n. 100m, kyllä sen pitäisi jo tavalliselle hereilläolevalle ihmiselle riittää.
Mieti asia vielä uudelleen. Tulet 100km/h vauhdilla tiukassa sumussa ja näet 100m päässä seisovat autot ja yrität siinä reagoida oikein ja ja olet jo matkustanut usean kymmentä metriä ennen kuin lyöt jarrut pohjaa ja lähdet liukuun, niin varmasti saa osumaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mieti asia vielä uudelleen. Tulet 100km/h vauhdilla tiukassa sumussa ja näet 100m päässä seisovat autot ja yrität siinä reagoida oikein ja ja olet jo matkustanut usean kymmentä metriä ennen kuin lyöt jarrut pohjaa ja lähdet liukuun, niin varmasti saa osumaa.
Jos mä tulen tuohon 100kmh, auto liikkuu n. 30m sekunnissa jolloin varmasti ehdin jo reagoimaan. Mulla on siinä 70m aikaa pitää jarrut pohjassa ja ohjailla autoa. Varmasti ei peilijäällä pysähdy, mutta pystyn päättämään mihin menen, perään vai penkkaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos mä tulen tuohon 100kmh, auto liikkuu n. 30m sekunnissa jolloin varmasti ehdin jo reagoimaan. Mulla on siinä 70m aikaa pitää jarrut pohjassa ja ohjailla autoa. Varmasti ei peilijäällä pysähdy, mutta pystyn päättämään mihin menen, perään vai penkkaan.
Ja heti ymmärrät painaa suoralla tiellä jarrut pohjaan, olet melkoinen kuski ja ilmeisen poikkeava valio yksilö, hihii!
TM:n talvirengastestissä jarrutusmatka jäällä oli kitkarenkailla 50-0 km/h oli 46-53 metriä ja siinä on jarrutuspaikka merkittynä valmiiksi.
Sinä tulet 100-120km/h sumussa ja näet 100 metrin päässä ehkä jarruvaloja jne.., niin tajuat heti aloittaa maksimaalisen jarrutuksen miettimättä mitä perässäsi on ja näin sinä voit olla se ketjukolarin avaaja kun takaa tullaa perääsi.
Et siinä kauheasti autoasi ohjaa noissa olosuhteissa ja jarruta samalla maksimaalisesti. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja heti ymmärrät painaa suoralla tiellä jarrut pohjaan, olet melkoinen kuski ja ilmeisen poikkeava valio yksilö, hihii!
TM:n talvirengastestissä jarrutusmatka jäällä oli kitkarenkailla 50-0 km/h oli 46-53 metriä ja siinä on jarrutuspaikka merkittynä valmiiksi.
Sinä tulet 100-120km/h sumussa ja näet 100 metrin päässä ehkä jarruvaloja jne.., niin tajuat heti aloittaa maksimaalisen jarrutuksen miettimättä mitä perässäsi on ja näin sinä voit olla se ketjukolarin avaaja kun takaa tullaa perääsi.
Et siinä kauheasti autoasi ohjaa noissa olosuhteissa ja jarruta samalla maksimaalisesti.Mähän kirjoitin tuossa, että annan itselleni sekunnin aikaa reagoida ennen kuin teen mitään, sekunttikin on liikaa tuossa, normi-ihmisellä reagointiaika on 0,5s luokkaa. Ja mulla on auton automatiikkakin jo tuossa vaiheessa aloittanut jarrutuksen ilman minua.
Kannattaisi harjoitella tuota jarruttamista ja ohjaamista hätätilanteessa kun siihen saa mahdollisuuden tyhjällä tiellä, ja kyllä minä painan jarrut pohjaan hätätilanteessa miettimättä hetkeäkään ketä mun takana mahdollisesti on. Se on peräänajajan syy jos tulee mun persuksiin, kuten se on mun syy jos en aloita maksimaalista jarrutusta ja ajan toista päin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mähän kirjoitin tuossa, että annan itselleni sekunnin aikaa reagoida ennen kuin teen mitään, sekunttikin on liikaa tuossa, normi-ihmisellä reagointiaika on 0,5s luokkaa. Ja mulla on auton automatiikkakin jo tuossa vaiheessa aloittanut jarrutuksen ilman minua.
Kannattaisi harjoitella tuota jarruttamista ja ohjaamista hätätilanteessa kun siihen saa mahdollisuuden tyhjällä tiellä, ja kyllä minä painan jarrut pohjaan hätätilanteessa miettimättä hetkeäkään ketä mun takana mahdollisesti on. Se on peräänajajan syy jos tulee mun persuksiin, kuten se on mun syy jos en aloita maksimaalista jarrutusta ja ajan toista päin.Alkaako automaatti jarruttamaan jo liki 100m päästä, tuskin sentään.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mähän kirjoitin tuossa, että annan itselleni sekunnin aikaa reagoida ennen kuin teen mitään, sekunttikin on liikaa tuossa, normi-ihmisellä reagointiaika on 0,5s luokkaa. Ja mulla on auton automatiikkakin jo tuossa vaiheessa aloittanut jarrutuksen ilman minua.
Kannattaisi harjoitella tuota jarruttamista ja ohjaamista hätätilanteessa kun siihen saa mahdollisuuden tyhjällä tiellä, ja kyllä minä painan jarrut pohjaan hätätilanteessa miettimättä hetkeäkään ketä mun takana mahdollisesti on. Se on peräänajajan syy jos tulee mun persuksiin, kuten se on mun syy jos en aloita maksimaalista jarrutusta ja ajan toista päin.Eipä se nykyaikainenkaan auto peilijäällä kauheasti ohjaannu kuin teoriassa.
Käyppä talvella kokeilemassa paskoissa renkailla järvenjäällä kuinka se liukuu hallitsemattomasti. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Joo, mutta jos et aja kuin nuo pölvästit tuolla, liian lujaa olosuhteisiin nähden. Huomattavasti enemmän olisi aikaa toimia tuossa kun jarrutus/liukuminen olisi alkanut jo paljon aikaisemmin kuin ilman tuota järjestelmää. Adaptiivinen vakkari pitää turvavälin automaattisesti kunnossa.
Turha sanoa pölvästiksi. Se eka auto joka tuli sumuun on varmasti hiljentynyt koska ei näe eteen mitään. Ajat kolmeakymppiä motarilla, takaa tulee toinen joka ajaakin neljääkymppiä ja nopeasti alkaa kolista.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No kyllä se mulla pitää, säätyy nopeuden mukaan automaattisesti ja pystyy vielä itsekin säätämään.
Et pysty kun renkaat ei ole tiessä kiinni, vaan jään päällä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja heti ymmärrät painaa suoralla tiellä jarrut pohjaan, olet melkoinen kuski ja ilmeisen poikkeava valio yksilö, hihii!
TM:n talvirengastestissä jarrutusmatka jäällä oli kitkarenkailla 50-0 km/h oli 46-53 metriä ja siinä on jarrutuspaikka merkittynä valmiiksi.
Sinä tulet 100-120km/h sumussa ja näet 100 metrin päässä ehkä jarruvaloja jne.., niin tajuat heti aloittaa maksimaalisen jarrutuksen miettimättä mitä perässäsi on ja näin sinä voit olla se ketjukolarin avaaja kun takaa tullaa perääsi.
Et siinä kauheasti autoasi ohjaa noissa olosuhteissa ja jarruta samalla maksimaalisesti.Lisäksi se, että kun nopeus tuplaantuu niin jarrutusmatka nelinkertaistuu. Tämä siis kuivalla säällä. Jäällä se on tod näk vielä pidempi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Alkaako automaatti jarruttamaan jo liki 100m päästä, tuskin sentään.
Mulla alkaa kyllä jos nopeusero liian suuri autojen välillä ja välimatka supistuu vauhdilla. Juuri viikonloppuna ihmettelin miten se tunnistaa autot noin kaukaa kun katselin näytöltä tuota.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Turha sanoa pölvästiksi. Se eka auto joka tuli sumuun on varmasti hiljentynyt koska ei näe eteen mitään. Ajat kolmeakymppiä motarilla, takaa tulee toinen joka ajaakin neljääkymppiä ja nopeasti alkaa kolista.
Ei motarilla ajeta 30kmh oli vaikka olisi kuinka sumuista, sitten mennään kokonaan tien sivuun hätävilkut päällä. Kolarisuman aiheuttaja oli pysähtynyt kokonaan ohituskaistalle. Mediassa ollut video sen jälkeen tulleesta autosta niin nopeus jotain ihan muuta kuin 40kmh, tuli varmasti 100kmh, ja onnistui liukkaudesta huolimatta väistämään.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sehän oli he...tti pysähtynyt jostakin syystä ohituskaistalle hätävilkut päällä... aiheutti koko kolarisuman. Missään ei ole tietoa miksi toiminut näin, pelottiko sumu tai jää, kuka tietää.
"Missään ei ole tietoa miksi toiminut näin, pelottiko sumu tai jää, kuka tietää."
Kovilla energy-renkailla ei jäiseltä pinnalta pitoa saa. Jos tie vielä kallistuu vasemmalle, niin yritykset siirtää autoa päätyvät helposti vasemmanpuoleiselle kaistalle. Koettu kerran enkä toista kertaa halua kokea. Auton sai nytkyteltyä oikeanpuoleiselle pientareelle kun sutiva rengas sulatti jään asfalttiin asti ja nykäisi vähän eteenpäin.
Tuolla kertaa kaipasin pientä hiekkasäkkiä. Ei olisi paljoa tarvinnut. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eipä se nykyaikainenkaan auto peilijäällä kauheasti ohjaannu kuin teoriassa.
Käyppä talvella kokeilemassa paskoissa renkailla järvenjäällä kuinka se liukuu hallitsemattomasti.Jos renkaat on paskat niin sitten pitäisi vaihtaa renkaat eikä kulkea niillä missään. Tai sitten ajaa todella hitaasti, jos on ihan pakko ajaa. Vaikka nopeusrajoitus on 100 km/h niin ei ole mikään pakko ajaa 100 km/h. Voi vaikka ajaa 70 km/h, jos ei pysty turvallisesti muuten ajamaan.
- AnonyymiUUSI
Ei olisi auttanut.
- AnonyymiUUSI
Hyvällä kelillä 3-4 sekunnin turvaväli ja huonolla kelillä sitten huomattavasti pidempi.
- AnonyymiUUSI
Tuossa tapauksessa luonto näytti voimansa. Ei siinä olisi auttanut ihmismieli eikä auton tekniikka.
Kun luonto heittää tuollaiset olosuhteet kehiin niin silloin rytisee.- AnonyymiUUSI
Näihän se menee.
- AnonyymiUUSI
painavaa auto ei mitkään hätäjarrut pelasta liukkaalla ,menee kuin kelkka mäessä...onhan noita ennenkin tullut varoituksia siltojen ja vesistöjen lähellä olevasta kuuraliukkaudesta..nykyautoissa mittaristo varoittaa kun ilmanlämpötila on alle 4 astetta ja silloin kuskin pitää olla varovainen liikenteessä kokomatkan ..ei tarvita muuta kuin pitemmät turvavälit ja varoivaisuutta..
- AnonyymiUUSI
Ja juuri kun TM testasi Golfin ja painavan ID sähköauton jarrutusmatkoja talvirengastestien yhteydessä jäällä ja mitään eroa eivät niissä saaneet, eli massa ei vienyt autoa pidemmälle.
Massa lisää myös kitkaa tienpintaan. - AnonyymiUUSI
Ei tuolla pysty pitämään edes 100m turvaväliä motarilla kun aina joku änkee siihen väliin, näin se menee todellisuudessa. Ihminen pitäisi poistaa koko ajamisen yhtälöstä niin homma sujuisi paremmin ja olisi turvallisempaa. Mutta eihän suomalainen suostu käyttämään edes vakkaria niin tähän on matkaa vielä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja juuri kun TM testasi Golfin ja painavan ID sähköauton jarrutusmatkoja talvirengastestien yhteydessä jäällä ja mitään eroa eivät niissä saaneet, eli massa ei vienyt autoa pidemmälle.
Massa lisää myös kitkaa tienpintaan.hah ,nopeutta 60km testissä.. sama kun etana lyö kyntensä kenttään..mistä näitä järjen jättiläisiä riittää ,(massa lisää kitkaa ) no pysäytä 50 tonnin rekka jäällä. siinähän on massaa ihan kivasti.. -massa lisää jarrutusmatkaa mikä on sataprosennttisen varma ,on turha edes inttää..
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja juuri kun TM testasi Golfin ja painavan ID sähköauton jarrutusmatkoja talvirengastestien yhteydessä jäällä ja mitään eroa eivät niissä saaneet, eli massa ei vienyt autoa pidemmälle.
Massa lisää myös kitkaa tienpintaan.58 metriä 60 kmh...siihen kun lisätään reaktio aika niin ollaan lähellä sataa metriä talvirenkailla....kesärenkailla mentäisiin kuuhun asti satasen vauhdista äkkijarrutuksella.
opiskele fysiikan laki mitä massa tekee..?
- AnonyymiUUSI
Nämä paljon puhutut turvavälit toimivat hyvin kun autot liikkuvat letkassa, mutta kun sieltä sumusta ilmestyy yhtäkkiä seisova autokasa, niin etpä enää ehdikään tekemään kuin paniikkijarrutuksen ja pääset samaan kasaan.
- AnonyymiUUSI
Moniko oli lopettanut kaskon tai ajoi sakkorenkailla ...tais tulla rytinät kalliiksi
- AnonyymiUUSI
Vaikka olisi vakuutukset kunnossa, niin vakuutus ei silti välttämättä korvaa. Takuulla tuli monelle kalliiksi.
- AnonyymiUUSI
En käsitä kuinka tää kolari voi olla ees mahdollinen..
- AnonyymiUUSI
Olen kerran ajanut tuollaiseen isoon mustaan jäävään. Voin kertoa että siinä ei kuskilla tai autolla ole mitään tehtävissä. Siinä on kuin Bambi jäällä. Turha ihmetellä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Olen kerran ajanut tuollaiseen isoon mustaan jäävään. Voin kertoa että siinä ei kuskilla tai autolla ole mitään tehtävissä. Siinä on kuin Bambi jäällä. Turha ihmetellä.
Erityisesti sitten se kun saat auton lopulta pysähtymään jäälle ja yrität siirtää kesärenkain pois kaistalta....
- AnonyymiUUSI
Mahtavaa lukea näin asiantuntevaa keskustelua täällä. Ammattiautoilijat asialla.
- AnonyymiUUSI
Kun olet nähtävästi itse varsinainen ajatusten Tonava niin valaise meitä tyhmempiä. Miten sinun suuri viisautesi olisi estänyt tuon kolarin?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kun olet nähtävästi itse varsinainen ajatusten Tonava niin valaise meitä tyhmempiä. Miten sinun suuri viisautesi olisi estänyt tuon kolarin?
Tulee mieleen tämän viittaamasi kommentoijan jutusta, että oletko kuullut koskaan miehestä, joka tunnustaisi olevansa huono kuski tai rakastaja?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tulee mieleen tämän viittaamasi kommentoijan jutusta, että oletko kuullut koskaan miehestä, joka tunnustaisi olevansa huono kuski tai rakastaja?
Tässä tapauksessa ei selkeästikään kyse kuskien taitotasosta vaan hyvin harvinaisista mutta tappavista sääolosuhteista.
On absurdi ajatus että 50 Suomen huonointa kuskia olisi sattunut samaan paikkaan samaan aikaan ja alkaneet törmäilemään keskenään. Miettikääpä nyt pieni hetki asiaa maalaisjärjellä.
- AnonyymiUUSI
Tuskin olisi vähentänyt ja varmaan joillakin oli jo sellainen. Yhtäkkinen peilijää, ei siihen mikään automatiikka auta. Huonoa tuuria mut onneksi ei kukaan kuollut. Olen itse ollut kuolonkolarissa ja tiedän kuinka pienestä se on kiinni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 573803
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.463187Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on1532959Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,442850SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.752426Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s621931Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!
”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a241915Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.1281796- 891239
Mitä tarkalleen tunnet
Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai681190