Paljonko laivat kuluttavat?

ihmetelijä

Moi!

Mitenköhän paljon tuollainen rahtilaiva kuluttaa polttoainetta? Vaikka 40m ja 100m pituiset? Onko suoraan verrannollinen uppoumaan? Entä missä kokoluokassa siirrytään raskaasen polttoöljyyn?

28

3847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riippuujaroikkuu

      Tuohon ei ole yhtä oikeaa vastausta!

      • ihmetelijä

        Saa kertoa sitten useammankin ;)


    • fads4132

      50 000 kiloa per päivä.

    • kaikkimenee

      Pitäisi tietää koneteho. Dieselmylly polttaa n.200g/kWh tai 153g/hevonen.

      • ihmetelijä

        Ok, eli koneteho ratkaisee, ei niinkään uppouma?

        Esim. m/s Eivor, joka liikennöi Utöseen on 39,2m pitkä ja konetehoa on 1052kW, nopeus 12 solmua. Tuolla 200g laskusäännöllä kulutukseksi tulee 0,2kg/kWh x 1052kW x 0,8 kg/l = 168l/h. Mutta tuo lienee kulutus täydellä teholla? Normaaliajossa kai vähemmän?


      • ProOil
        ihmetelijä kirjoitti:

        Ok, eli koneteho ratkaisee, ei niinkään uppouma?

        Esim. m/s Eivor, joka liikennöi Utöseen on 39,2m pitkä ja konetehoa on 1052kW, nopeus 12 solmua. Tuolla 200g laskusäännöllä kulutukseksi tulee 0,2kg/kWh x 1052kW x 0,8 kg/l = 168l/h. Mutta tuo lienee kulutus täydellä teholla? Normaaliajossa kai vähemmän?

        Yleensä kone on valittu tämän tyyppisissä aluksissa siten, että normaalitilanteessa konetta kuormitetaan 75% matka nopeudella eli näillä perusteilla mentäisiin n.100 l tunti, mutta tuntuu kovalta.

        Eivorhan on kotoisin alkujaan jostain islannista vai norjasta pohjan mereltä ja ilmeisesti jääluokiteltu joten konetehoja aluksessa on varmasti reippaasti enemmän jo luokituksensa vaatimana. Veikkaisin eivorin kulutuksen olevan jossain 50-70l tunnissa noilla nopeuksilla.


      • ihmetelijä

        Niin, tuota todellista käyttötehoa (kulkuvastusta) kun ei missään mainita, niin siksi ajattelin, että kulutus menisi jossain suhteessa uppoumaan.


      • ProOil
        ihmetelijä kirjoitti:

        Niin, tuota todellista käyttötehoa (kulkuvastusta) kun ei missään mainita, niin siksi ajattelin, että kulutus menisi jossain suhteessa uppoumaan.

        Niin, lisäksi rungon muoto vaikuttaa oleellisesti polttoaine talouteen. Joskus nähnyt polttoaine kulutus lukemia aluksista 1900 luvun alusta vähän niin kuin ukkopekka, 2 litraa maili, taasen tasaperäinen vastaavan kokoluokan alus samoilla nopeuksilla 5,5 litraa, mailille. Ja perinteinen troolari tyyppinen alus liikkuu melkein hajulla, tosin ei 12 solmua...

        Pelkkä uppouma ei määrittele kulutusta esim 12-13m grand banks n.2l maili 8solmua painoa n15000kg ja "ukkopekka" tyyppinen painoi luokkaa 60 000 kg

        Tuli mieleen täältä löytyy suuntaa antavia tietoja myytävien alusten kulutuksista esim. Tämä alus 10l tunnissa 7 solmua, 18m pituus, syväys 2, leveys 4,1 painoa 41000kg.

        Kurki muidenkin alusten tietoja...

        http://www.djurgardsvarvet.se/fi/component/pixvarvet/boat/active/passenger-ships/af-grebbestad-47503


      • ihmetelijä

        Kiitos linkistä.

        Rungon muoto toki vaikuttaa, mutta luulisin, että suuremmissa laivoissa (40 m) rungon muoto on likimain samanlainen. Tällöin vastusta lisää vain rungon poikki-pinta-ala, eli käytännössä uppouma.


      • ProOil
        ihmetelijä kirjoitti:

        Kiitos linkistä.

        Rungon muoto toki vaikuttaa, mutta luulisin, että suuremmissa laivoissa (40 m) rungon muoto on likimain samanlainen. Tällöin vastusta lisää vain rungon poikki-pinta-ala, eli käytännössä uppouma.

        Muistaakseni delttamarin suomalainen suunnittelutoimisto kehitti joku vuosi sitten rahtilaiva tyypin jonka pohjan muotoilu säästää 25% vastaavn uppouman omaavaan alukseen verrattuna.

        Bulbi aikoinaan tuli laivoihin vastaavasta syystä, vanhoihinkin aluksiin tehtiin silloin lisä asennuksina näitä, muistaakseni bulbin polttoaine säästö, no tässä linkki, niin ei mene muisteluksi tämän suhteen

        https://laivakonekilta.wikispaces.com/Polttoaines%C3%A4%C3%A4st%C3%B6t


      • tapsakos

        Esim. Alandia Force kulutti 65 t raskasta polttoöljyä/vrk, koneteho 25000 hv,
        lastia parhaimmillaan 152000 t ja syväys 17 m.

        Vanha könö


      • joain
        tapsakos kirjoitti:

        Esim. Alandia Force kulutti 65 t raskasta polttoöljyä/vrk, koneteho 25000 hv,
        lastia parhaimmillaan 152000 t ja syväys 17 m.

        Vanha könö

        Millaista matka nopeutta aluksessa yllä pidettiin?

        Aika huikea syväys tuo 17m, tiedätkö mikä siellä on pääkoneena?


      • Oikeat.laskutoimitukset
        ihmetelijä kirjoitti:

        Ok, eli koneteho ratkaisee, ei niinkään uppouma?

        Esim. m/s Eivor, joka liikennöi Utöseen on 39,2m pitkä ja konetehoa on 1052kW, nopeus 12 solmua. Tuolla 200g laskusäännöllä kulutukseksi tulee 0,2kg/kWh x 1052kW x 0,8 kg/l = 168l/h. Mutta tuo lienee kulutus täydellä teholla? Normaaliajossa kai vähemmän?

        "Tuolla 200g laskusäännöllä kulutukseksi tulee 0,2kg/kWh x 1052kW x 0,8 kg/l = 168l/h."
        Väärin, 0,2kg/kWh x 1052kW = 210,4 kg/h
        ja jos sen KERROT (etkä jaa) 0,8 kg/l on tuloksena 168,32 kg*kg / (h*l).
        Jos ymmärtäisit JAKAA olisi tuloksena 263 l/h.


      • lslslzlzllzlzzm
        ProOil kirjoitti:

        Yleensä kone on valittu tämän tyyppisissä aluksissa siten, että normaalitilanteessa konetta kuormitetaan 75% matka nopeudella eli näillä perusteilla mentäisiin n.100 l tunti, mutta tuntuu kovalta.

        Eivorhan on kotoisin alkujaan jostain islannista vai norjasta pohjan mereltä ja ilmeisesti jääluokiteltu joten konetehoja aluksessa on varmasti reippaasti enemmän jo luokituksensa vaatimana. Veikkaisin eivorin kulutuksen olevan jossain 50-70l tunnissa noilla nopeuksilla.

        Eivorissa on tehoa ihan mukavasti mutta runkoa ei ole suunniteltu murtamaan jäätä. Kulkee jääsohjoista ränniä ongelmitta mutta jos joutuu jäätä särkemään niin hitaasti etenee. Matkanopeus Eivorilla n. 10 solmua.


    • JammaG

      No sellaist 35-40 omakotitalon vuoden aikana tarvittavan määrän raskasta polttoöljyä vuorokaudessa eli aluksen koosta riippuen, ja nyt puhun laivoista enkä mistään järvihöyrypaateista.Tilaappa Vapalahden Hannun laivaluettelo tai hanki divarista siinä kerrotaan melkein kaikkien Laivojen vuorokausi kulutus noin esim Lungqvistin isot tankit saattavat kuluttaa jopa 65t vuorokaudessa.

    • polttoainealennukseen

      tuollainen 40 metrinen troolari kuluttaa 150-200 litraa tunnissa. toki tehoakin otetaan ulos troolia kiskoessa.

      • ProOil

        Juu, voin kuvitella, että vastus on melkoinen, kun trooli ulkona ja kelit kohdillaan vaikka pohjan merellä, joskus katsonut you tubesta trawler mens ohjelmia, on melkoista menoa olla työssä tuollaisella, ei lälläreille kuten itse olen...


    • suhteellista

      Jäänmurtaja Urhon kulutus parhaimmillaan/pahimmillaan on noin 100 tonnia vuorokaudessa. Matkustajalautta Finnjetin "suihkukoneet" kurluttivat parhaimmillaan 300 tonnia vuorokaudessa, jos kovaa vauhtia pidettiin. Kuten huomaamme, kaikki on suhteellista.

    • WolfgangDiesel

      Mitenkäs paljon tuo Venäjän laivaston lippulaiva Admiral Kuznetsov kuluttaa polttoainetta max nopeudella 32solmua?

      Uppouma 67 500 brt
      Syväys 11m

      Voimanlähde:
      Höyryturbiinit
      8 kattilaa
      4 akselia
      Teho 149 MW
      2× 37MW turbiinit
      9× 1500 kW turbogeneraattorit
      6× 1500 kW dieselgeneraattori

      http://static.iltalehti.fi/uutiset/vl_j_221016TM_uu.jpg

      • siksvaan

        Uppoumaa ei voi esittää bruttorekisteri tonneina, brt on aivan eri asia. Tilavuusmitta.


    • PaljonMenee

      Kyllä ne aika paljon kuluttaa. Esim. nopeasti kulkeva ja supervalaistu ruotsinlaiva ei kuulemma ole erityisen ympäristöystävällinen tapa matkustaa, koska se syö niin paljon kakkua.

      Sitten taas vielä paljon isompi rahtilaiva jos pääsee kiireettömästi kuljettamaan on jo aika ekotehokas laite: kuormaa on paljon ja laiva hissuttelee aika pienellä teholla säiden niin salliessa. Kun vielä laittais muutaman purjeen...

      • clicx

        "Esim. nopeasti kulkeva ja supervalaistu ruotsinlaiva..."

        Esim. Silja Serenade polttaa H:ki-Sto-H:ki matkalla n.300t menovettä. Se kuluu vaikka kaikki valot (ja matkustat) olisi sammuneina.


      • TuomasAH
        clicx kirjoitti:

        "Esim. nopeasti kulkeva ja supervalaistu ruotsinlaiva..."

        Esim. Silja Serenade polttaa H:ki-Sto-H:ki matkalla n.300t menovettä. Se kuluu vaikka kaikki valot (ja matkustat) olisi sammuneina.

        Silja Serenaden ilmoitettu kulutus on 160kg/nm. hel sto hel matka on 500nm. Eli 80ton/reissu.


      • kaikki_palaa
        TuomasAH kirjoitti:

        Silja Serenaden ilmoitettu kulutus on 160kg/nm. hel sto hel matka on 500nm. Eli 80ton/reissu.

        300t per reissu,siihen laskettu myös Symphony mukaan:)
        160kg per maili,se on todella economy speed.
        44300hp ja kulutus n.160g/hevoinen....


      • kuusitoistasolmua

        Jos malttaisivat ajaa hitaammin, olisi aika paljon taloudellisempaa...


    • VIHTORIJORMANAINEN

      2400kg tunnissa menee meidän firman kanootilla noin suurinpiirtein ekopoimuajossa eli päälle 57 tonnia vuorokaudessa.

    • Jetinkulutus

      Jos oikein muistan niin Finnjet kulutti 360 l /min 30 solmua

      • kylläpalaa

        Vaikuttaa hieman suurelta tuo 360l/min sillä konetehoa yhteensä n. 90000hv ja kaikki koneet eivät olleet kaasu turbiineja. Spekuloisin luokka max 270-300l/min täydellä teholla kaikki koneet yhteensä.

        Löysin tällaisen tiedon toiselta palstalta
        Finnjet turbiinit max teholla 274 g / kw ( 27500 kw)
        QM2 turbiinit max teholla 244 g/kw (25000 kw)

        QM2 turbiinit siis kuluttaa 11 % vähemmän

        Finnjet kulutus nopeassa ajossa 90% max teholla (24500 kw) 118 kg min = 257 gr / kw eli vain 13 g /kw enemmän kuin QM2 turbiinit kun otetaan Finnjet turbiineista lähes sama teho irti kun QM" turbiineista saa täydellä teholla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      51
      2337
    2. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      94
      2048
    3. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      93
      2025
    4. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      1857
    5. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1761
    6. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      503
      1609
    7. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      4
      1558
    8. Mikä ihme teitä lieksalaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa?
      Lieksa
      50
      1387
    9. Kemet lomautukset

      Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas
      Suomussalmi
      40
      1318
    10. Mistä juttelit viimeisen kerran

      Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.
      Ikävä
      75
      1299
    Aihe