Paljonko laivat kuluttavat?

ihmetelijä

Moi!

Mitenköhän paljon tuollainen rahtilaiva kuluttaa polttoainetta? Vaikka 40m ja 100m pituiset? Onko suoraan verrannollinen uppoumaan? Entä missä kokoluokassa siirrytään raskaasen polttoöljyyn?

28

3459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riippuujaroikkuu

      Tuohon ei ole yhtä oikeaa vastausta!

      • ihmetelijä

        Saa kertoa sitten useammankin ;)


    • fads4132

      50 000 kiloa per päivä.

    • kaikkimenee

      Pitäisi tietää koneteho. Dieselmylly polttaa n.200g/kWh tai 153g/hevonen.

      • ihmetelijä

        Ok, eli koneteho ratkaisee, ei niinkään uppouma?

        Esim. m/s Eivor, joka liikennöi Utöseen on 39,2m pitkä ja konetehoa on 1052kW, nopeus 12 solmua. Tuolla 200g laskusäännöllä kulutukseksi tulee 0,2kg/kWh x 1052kW x 0,8 kg/l = 168l/h. Mutta tuo lienee kulutus täydellä teholla? Normaaliajossa kai vähemmän?


      • ProOil
        ihmetelijä kirjoitti:

        Ok, eli koneteho ratkaisee, ei niinkään uppouma?

        Esim. m/s Eivor, joka liikennöi Utöseen on 39,2m pitkä ja konetehoa on 1052kW, nopeus 12 solmua. Tuolla 200g laskusäännöllä kulutukseksi tulee 0,2kg/kWh x 1052kW x 0,8 kg/l = 168l/h. Mutta tuo lienee kulutus täydellä teholla? Normaaliajossa kai vähemmän?

        Yleensä kone on valittu tämän tyyppisissä aluksissa siten, että normaalitilanteessa konetta kuormitetaan 75% matka nopeudella eli näillä perusteilla mentäisiin n.100 l tunti, mutta tuntuu kovalta.

        Eivorhan on kotoisin alkujaan jostain islannista vai norjasta pohjan mereltä ja ilmeisesti jääluokiteltu joten konetehoja aluksessa on varmasti reippaasti enemmän jo luokituksensa vaatimana. Veikkaisin eivorin kulutuksen olevan jossain 50-70l tunnissa noilla nopeuksilla.


      • ihmetelijä

        Niin, tuota todellista käyttötehoa (kulkuvastusta) kun ei missään mainita, niin siksi ajattelin, että kulutus menisi jossain suhteessa uppoumaan.


      • ProOil
        ihmetelijä kirjoitti:

        Niin, tuota todellista käyttötehoa (kulkuvastusta) kun ei missään mainita, niin siksi ajattelin, että kulutus menisi jossain suhteessa uppoumaan.

        Niin, lisäksi rungon muoto vaikuttaa oleellisesti polttoaine talouteen. Joskus nähnyt polttoaine kulutus lukemia aluksista 1900 luvun alusta vähän niin kuin ukkopekka, 2 litraa maili, taasen tasaperäinen vastaavan kokoluokan alus samoilla nopeuksilla 5,5 litraa, mailille. Ja perinteinen troolari tyyppinen alus liikkuu melkein hajulla, tosin ei 12 solmua...

        Pelkkä uppouma ei määrittele kulutusta esim 12-13m grand banks n.2l maili 8solmua painoa n15000kg ja "ukkopekka" tyyppinen painoi luokkaa 60 000 kg

        Tuli mieleen täältä löytyy suuntaa antavia tietoja myytävien alusten kulutuksista esim. Tämä alus 10l tunnissa 7 solmua, 18m pituus, syväys 2, leveys 4,1 painoa 41000kg.

        Kurki muidenkin alusten tietoja...

        http://www.djurgardsvarvet.se/fi/component/pixvarvet/boat/active/passenger-ships/af-grebbestad-47503


      • ihmetelijä

        Kiitos linkistä.

        Rungon muoto toki vaikuttaa, mutta luulisin, että suuremmissa laivoissa (40 m) rungon muoto on likimain samanlainen. Tällöin vastusta lisää vain rungon poikki-pinta-ala, eli käytännössä uppouma.


      • ProOil
        ihmetelijä kirjoitti:

        Kiitos linkistä.

        Rungon muoto toki vaikuttaa, mutta luulisin, että suuremmissa laivoissa (40 m) rungon muoto on likimain samanlainen. Tällöin vastusta lisää vain rungon poikki-pinta-ala, eli käytännössä uppouma.

        Muistaakseni delttamarin suomalainen suunnittelutoimisto kehitti joku vuosi sitten rahtilaiva tyypin jonka pohjan muotoilu säästää 25% vastaavn uppouman omaavaan alukseen verrattuna.

        Bulbi aikoinaan tuli laivoihin vastaavasta syystä, vanhoihinkin aluksiin tehtiin silloin lisä asennuksina näitä, muistaakseni bulbin polttoaine säästö, no tässä linkki, niin ei mene muisteluksi tämän suhteen

        https://laivakonekilta.wikispaces.com/Polttoaines%C3%A4%C3%A4st%C3%B6t


      • tapsakos

        Esim. Alandia Force kulutti 65 t raskasta polttoöljyä/vrk, koneteho 25000 hv,
        lastia parhaimmillaan 152000 t ja syväys 17 m.

        Vanha könö


      • joain
        tapsakos kirjoitti:

        Esim. Alandia Force kulutti 65 t raskasta polttoöljyä/vrk, koneteho 25000 hv,
        lastia parhaimmillaan 152000 t ja syväys 17 m.

        Vanha könö

        Millaista matka nopeutta aluksessa yllä pidettiin?

        Aika huikea syväys tuo 17m, tiedätkö mikä siellä on pääkoneena?


      • Oikeat.laskutoimitukset
        ihmetelijä kirjoitti:

        Ok, eli koneteho ratkaisee, ei niinkään uppouma?

        Esim. m/s Eivor, joka liikennöi Utöseen on 39,2m pitkä ja konetehoa on 1052kW, nopeus 12 solmua. Tuolla 200g laskusäännöllä kulutukseksi tulee 0,2kg/kWh x 1052kW x 0,8 kg/l = 168l/h. Mutta tuo lienee kulutus täydellä teholla? Normaaliajossa kai vähemmän?

        "Tuolla 200g laskusäännöllä kulutukseksi tulee 0,2kg/kWh x 1052kW x 0,8 kg/l = 168l/h."
        Väärin, 0,2kg/kWh x 1052kW = 210,4 kg/h
        ja jos sen KERROT (etkä jaa) 0,8 kg/l on tuloksena 168,32 kg*kg / (h*l).
        Jos ymmärtäisit JAKAA olisi tuloksena 263 l/h.


      • lslslzlzllzlzzm
        ProOil kirjoitti:

        Yleensä kone on valittu tämän tyyppisissä aluksissa siten, että normaalitilanteessa konetta kuormitetaan 75% matka nopeudella eli näillä perusteilla mentäisiin n.100 l tunti, mutta tuntuu kovalta.

        Eivorhan on kotoisin alkujaan jostain islannista vai norjasta pohjan mereltä ja ilmeisesti jääluokiteltu joten konetehoja aluksessa on varmasti reippaasti enemmän jo luokituksensa vaatimana. Veikkaisin eivorin kulutuksen olevan jossain 50-70l tunnissa noilla nopeuksilla.

        Eivorissa on tehoa ihan mukavasti mutta runkoa ei ole suunniteltu murtamaan jäätä. Kulkee jääsohjoista ränniä ongelmitta mutta jos joutuu jäätä särkemään niin hitaasti etenee. Matkanopeus Eivorilla n. 10 solmua.


    • JammaG

      No sellaist 35-40 omakotitalon vuoden aikana tarvittavan määrän raskasta polttoöljyä vuorokaudessa eli aluksen koosta riippuen, ja nyt puhun laivoista enkä mistään järvihöyrypaateista.Tilaappa Vapalahden Hannun laivaluettelo tai hanki divarista siinä kerrotaan melkein kaikkien Laivojen vuorokausi kulutus noin esim Lungqvistin isot tankit saattavat kuluttaa jopa 65t vuorokaudessa.

    • polttoainealennukseen

      tuollainen 40 metrinen troolari kuluttaa 150-200 litraa tunnissa. toki tehoakin otetaan ulos troolia kiskoessa.

      • ProOil

        Juu, voin kuvitella, että vastus on melkoinen, kun trooli ulkona ja kelit kohdillaan vaikka pohjan merellä, joskus katsonut you tubesta trawler mens ohjelmia, on melkoista menoa olla työssä tuollaisella, ei lälläreille kuten itse olen...


    • suhteellista

      Jäänmurtaja Urhon kulutus parhaimmillaan/pahimmillaan on noin 100 tonnia vuorokaudessa. Matkustajalautta Finnjetin "suihkukoneet" kurluttivat parhaimmillaan 300 tonnia vuorokaudessa, jos kovaa vauhtia pidettiin. Kuten huomaamme, kaikki on suhteellista.

    • WolfgangDiesel

      Mitenkäs paljon tuo Venäjän laivaston lippulaiva Admiral Kuznetsov kuluttaa polttoainetta max nopeudella 32solmua?

      Uppouma 67 500 brt
      Syväys 11m

      Voimanlähde:
      Höyryturbiinit
      8 kattilaa
      4 akselia
      Teho 149 MW
      2× 37MW turbiinit
      9× 1500 kW turbogeneraattorit
      6× 1500 kW dieselgeneraattori

      http://static.iltalehti.fi/uutiset/vl_j_221016TM_uu.jpg

      • siksvaan

        Uppoumaa ei voi esittää bruttorekisteri tonneina, brt on aivan eri asia. Tilavuusmitta.


    • PaljonMenee

      Kyllä ne aika paljon kuluttaa. Esim. nopeasti kulkeva ja supervalaistu ruotsinlaiva ei kuulemma ole erityisen ympäristöystävällinen tapa matkustaa, koska se syö niin paljon kakkua.

      Sitten taas vielä paljon isompi rahtilaiva jos pääsee kiireettömästi kuljettamaan on jo aika ekotehokas laite: kuormaa on paljon ja laiva hissuttelee aika pienellä teholla säiden niin salliessa. Kun vielä laittais muutaman purjeen...

      • clicx

        "Esim. nopeasti kulkeva ja supervalaistu ruotsinlaiva..."

        Esim. Silja Serenade polttaa H:ki-Sto-H:ki matkalla n.300t menovettä. Se kuluu vaikka kaikki valot (ja matkustat) olisi sammuneina.


      • TuomasAH
        clicx kirjoitti:

        "Esim. nopeasti kulkeva ja supervalaistu ruotsinlaiva..."

        Esim. Silja Serenade polttaa H:ki-Sto-H:ki matkalla n.300t menovettä. Se kuluu vaikka kaikki valot (ja matkustat) olisi sammuneina.

        Silja Serenaden ilmoitettu kulutus on 160kg/nm. hel sto hel matka on 500nm. Eli 80ton/reissu.


      • kaikki_palaa
        TuomasAH kirjoitti:

        Silja Serenaden ilmoitettu kulutus on 160kg/nm. hel sto hel matka on 500nm. Eli 80ton/reissu.

        300t per reissu,siihen laskettu myös Symphony mukaan:)
        160kg per maili,se on todella economy speed.
        44300hp ja kulutus n.160g/hevoinen....


      • kuusitoistasolmua

        Jos malttaisivat ajaa hitaammin, olisi aika paljon taloudellisempaa...


    • VIHTORIJORMANAINEN

      2400kg tunnissa menee meidän firman kanootilla noin suurinpiirtein ekopoimuajossa eli päälle 57 tonnia vuorokaudessa.

    • Jetinkulutus

      Jos oikein muistan niin Finnjet kulutti 360 l /min 30 solmua

      • kylläpalaa

        Vaikuttaa hieman suurelta tuo 360l/min sillä konetehoa yhteensä n. 90000hv ja kaikki koneet eivät olleet kaasu turbiineja. Spekuloisin luokka max 270-300l/min täydellä teholla kaikki koneet yhteensä.

        Löysin tällaisen tiedon toiselta palstalta
        Finnjet turbiinit max teholla 274 g / kw ( 27500 kw)
        QM2 turbiinit max teholla 244 g/kw (25000 kw)

        QM2 turbiinit siis kuluttaa 11 % vähemmän

        Finnjet kulutus nopeassa ajossa 90% max teholla (24500 kw) 118 kg min = 257 gr / kw eli vain 13 g /kw enemmän kuin QM2 turbiinit kun otetaan Finnjet turbiineista lähes sama teho irti kun QM" turbiineista saa täydellä teholla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4553
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      575
      3483
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2191
    4. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      12
      1764
    5. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1606
    6. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

      No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1588
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

      Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      162
      1285
    8. OP Kaskimaa

      Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1118
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      224
      1041
    10. Viimeiset helmiterveiset

      kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      70
      976
    Aihe