A6 on kankea, epätasapainoinen, huono talvella

Väitteidenmuuttaja

Etuvetoisen ainoa etu ajo-ominaisuuksia tutkaillessa on tullut pidosta liukkaalla pinnalla talviolosuhteissa. Nyt sekin on menetetty, kun kankea ja epätasapainoinen A6 farmari on analyysin keskipisteenä. Kuormattuna nuo edut vain takavetoiselle kasvavat tarkastellessa pitoa lumisella / jäisellä pinnalla. Audi A6 pärjäsi todella huonosti TM:n talviautotestissä muutama vuosi sitten. Tämä sama ongelma koskee toki muitakin isoja farmariautoja.

Tässä on testi, jossa Autobild.de vertaili uutta Audi A6 Avant 2.0 TDI Ultra DSG/S-tronicia kahteen takavetoiseen kilpailijaan (BMW 520dA farkku ja Mercedes-Benz E250 CDI farmari)

http://www.autobild.de/artikel/audi-a6-bmw-5er-mercedes-e-klasse-kombi-test-5567635.html

Kiinnittäkää huomiota Messwerte eli objektiiviset mittaustuokset kohtaan:

Gewichtsverteilung eli Painonjakauma - (%):

Audi 56/44

BMW 46/54

Mercedes 50/50

Analyysi talviajoon liittyen: Etuvetoisen näennäinen etu talviajossa pito-ominaisuuksiltaan liikkeellelähdössä on ollut seurausta painonjakaumasta eli siitä, että vetävillä pyörillä on enemmän painoa kuin takavetoisella. Farmariautot ovat erittäin suosittuja markkinoillamme, mutta kuten tilanne osoittaa niin ison farmariauton painonjakauma ei ole hyvä isolle etuvetoiselle farmarille (kuten Audi A6, VW Passat, Skoda Superb). Vetopidoltaan BMW on siis painonjakaumalla mitattuna vähintään yhtä pätevä etenemään talvella kuin etuvetoinen A6. Lisäksi kun autoon lastataan tavaraa, niin etu on selkeästi takavetoisten hyväksi. Etuvedon ainoa etu jota monet etuvetoautoilijat jaksavat toistella, on nimenomaan tuo vetopito lumisella talvikelillä. Kaikissa muissa ajodynamiikan mittareissa etuveto jää jälkeen sillä etuveto ei koskaan saavuta ajo-ominaisuuksien kannalta ihanteellista 50/50 painonjakaumaa. Lisäksi etuvetoisen ketteryys sekä pito-ominaisuudet kuivalla ovat aina huonommat kuin takavetoisella. Takavetoisella ei myöskään välity renkaiden vääntömomentti ohjaukseen ja siten ohjauksestakin saadaan parempi eikä ärsyttävää vetelyä tai muita vääntömomentista johtuvia värinöitä välity kuljettajan käsiin.

Seuraava kohta johon voitte kiinnittää huomiota:

Beschleunigung - kiihtyvyys:

0-50 km/h:

Audi 3,3s // BMW 2,7s // Mercedes 2,8s

0-100 km/h:

Audi 9,3s // BMW 8,4s // Mercedes 8,4s

Ohituskiihtyvyys 80-120 km/h (kickdown):

Audi 6,5s

BMW 6,4s

Mercedes 6,1s

Analyysi: Teho/paino-suhteeltaan nämä autot ovat todella lähellä toisiaan. Mittaukset tehty kuivalla asfaltilla kuten pitääkin.Mercedes painaa eniten, mutta siinä onkin hieman ruudikkaampi moottori (204 hv versus Audin 190hv ja BMW 190 hv). Etuvetoista Audia ei auta edes ainoana vertailuryhmässä löytyvä kaksoiskytkinautomaatti. Etuvetoinen vääntävä diesel-moottorilla varustettu auto ei yksinkertaisesti saa voimaa tiehen yhtä tehokkaasti kuin takavetoiset kilpakumppanit. 400Nm maksimi vääntömomentti tekee lisäksi etuvetoisella autolla ajosta tempoilevaa ja etupyörillä on taipumus menettää pitonsa helpommin, jolloin ajonvakautus joutuu työskentelemään kovemmin ja ajosta tulee nykivää. Tämä tulee esille varsinkin risteyksestä käännyttäessä ja kiihdytettäessä.

Wendekreis links/rechts - Kääntöympyrä vasemmalle / oikealle(m):

Audi 11,9m /12,1m

BMW 11,7m / 11,9m

Mercedes 11,0m /11,1m

Analyysi: Autot ovat pituudeltaan ja leveydeltään hyvin lähellä toisiaan. Kaikki autot ovat noin 4,9 metrin pituisia. Takavetoinen Mercedes on aina tunnettu kokoonsa nähden pienestä kääntöympyrästään, joka on samaa luokkaa Volkswagen Golfin kanssa. Etuvetoisen Audin kääntöympyrä on jo teknisen voimansiirtoratkaisun takia suurin. Audia on siis hankalempi käännellä ahtaissa tiloissa ja kaupungissa erilaissa tilanteissa missä käännytään. U-käännös on hyvä esimerkki kääntöympyrän merkityksestä ja pientä kääntöympyrää arvostetaan, jos ajaa paljon kaupungissa. BMW:n tulos voisi olla parempi takavetoiseksi, mutta Mercedesin tulos on erinomainen.

Muita kohteita mittaustulos datasta:

Jarrutusmatkat olivat lyhyimmät painavimmalla Mercedes-Benzillä. Mercedes oli selvästi hiljaisin 50 km/h vauhdissa ja Audi 130 km/h vauhdissa yhden desibelin erolla Mercedekseen ja BMW:hen. Kevyimmän Audin keskiarvokulutus oli mittauslenkillä 6,1 litraa/100km. Bemarilla 6,3 litraa ja Mercedes-Benzillä 6,4 litraa. Autojen koko ja paino huomioon ottaen kulutuslukemat ovat erittäin kohtuulliset.

3

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 31231

      Kulkisipa BMW vaan suoraa niin voisi harkita 5-sarjaa nykyisen 3-sarjan tilalle.
      No oikeasti, itse en hahmota BMWssä mitään etua Audiin tai Volvoon nähden. Kiihdyttäminen loskavallin yli 80 vauhdissa BMWllä
      a) lopettaa menon kokonaan (ajovakaus oletusasennossa)
      b) saa perän heittelehtimään ja vaatimaan jatkuvaa korjailua tiellä pysymiseksi (luistonesto väliasennossa).

      Etuvetoinen nyt vaan on turvallisempi ja suvampi tavellla, vai onko jollain takavetoisella präjätty hankirallissa etuvedoille?

      • Takavetofani

        No täällä ihan toisenlaista kokemusta. Jos otat bemarista kaikki ajonvakautukset pois päältä saattaa auto heittelehtiä ellei kuski osaa. Jos ajat oletusasetuksilla menee auto kuin kiskoilla ilman mitään häikkää oli kuski kuka tahansa, jopa mainitsemasi loskavallin kohdalla.

        Viime talvena sattui yhden vuorokauden aikana tulemaan vähän enemmän lunta. Saksalainen takaveto meni jyrkän mäen kotipihalle ennen ja jälkeen A3-etuvedon yritystä. A3 vietti yön mäen alapuolella kun ei pihalle asti päässyt. Kyllä taas otti päähän että meillä on edelleen kakkosautona rinkularomu, no korjataan virhe seuraavan autonvaihdon yhteydessä.


    • farkkulotjat

      Karmeita monosen malleja?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      686
      5175
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3544
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3307
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2553
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2389
    6. 261
      1980
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1487
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      100
      1398
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1150
    Aihe