Viron luovuttaessa lentokenttänsä puna-armeijalle, perusti virolainen Kalev M. Kulli Stalinin määräyksestä, mutta Viron valtionjohdon aloitteesta sotilasretkikunnan Suomea vastaan. Aloitteeseen oli syynä halu miellyttää Stalinia. Se ei lopultakaan pelastanut valtionjohtoa.
Divisioona virolaisia oli helppo haalia vapaaehtoisista. Ne jotka kieltäytyivät, joutuivat NKVD:n kuulusteltavaksi ja he katosivat.
Vapaaehtoisia ei Neuvosto-virolaisista ollut vaikea saada ja Tallinnasta lähti kohti Helsinkiä useita venekuntia virolaisia. Heille ja heidän lapsilleen oli luvattu perintöosa ja rahaa Suomesta. Lupausta ei tietenkään aiottu pitää, mutta se toteutui lopulta vähän odottamattomalla tavalla jossain määrin EU:n myötä.
Kun nämä venekunnat saavuttivat merenselän, yrittivät suomalaiset radioteitse varoittaa virolaisia mitä tuleman pitää jos eivät käänny. Uho oli kuitenkin valtava, joten lähellä Suomen rannikkoa lähti Malmin lentoasemalta hävittäjälaivue merelle. Yksi ainoa pudotettu pommi per virolaislaiva riitti upottamaan ne. Kaksi ajoi miinaan. Lentolaivue jatkoi virolaisretkikunnan tuhoamisen jälkeen vielä pommittamaan kostoksi Tallinnaa.
Virolaiset puna-armeijassa
4
470
Vastaukset
- Eestitudruk
Jah sina ei tieda mita Eesti soda historiikist. Eestlased paeseb Soome maahan 1939 eika soomlased mahdanud middan.
- kaidokuukap
Eesti kangelaslik sõjaajalugu...see on nali. Nüüd on eestlased vallutasid Soome. Või vähemalt Korso. Täiesti ilma relvad.
- Suomipoika
Aika hurja tarina. Tästä kuulin ensimmäisen kerran ala-asteella kun opettajamme, sodan käynyt mies tästä kertoi.
- zdanov
Virolaisia otettiin Puna-Armeijaan pakolla vasta 1941, vaikka sallivat lentokenttiensä käytön Suomea vastaan. Puna-Armeijassa palveli sodan aikana 30 000 virolaista. Virolaisia kommunisteja on saattanut olla Kuusisen kansanarmeijassa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821259Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2021047Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä611000Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais12959Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103933Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ139900Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68846Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍119761- 77695
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t121694