Viron luovuttaessa lentokenttänsä puna-armeijalle, perusti virolainen Kalev M. Kulli Stalinin määräyksestä, mutta Viron valtionjohdon aloitteesta sotilasretkikunnan Suomea vastaan. Aloitteeseen oli syynä halu miellyttää Stalinia. Se ei lopultakaan pelastanut valtionjohtoa.
Divisioona virolaisia oli helppo haalia vapaaehtoisista. Ne jotka kieltäytyivät, joutuivat NKVD:n kuulusteltavaksi ja he katosivat.
Vapaaehtoisia ei Neuvosto-virolaisista ollut vaikea saada ja Tallinnasta lähti kohti Helsinkiä useita venekuntia virolaisia. Heille ja heidän lapsilleen oli luvattu perintöosa ja rahaa Suomesta. Lupausta ei tietenkään aiottu pitää, mutta se toteutui lopulta vähän odottamattomalla tavalla jossain määrin EU:n myötä.
Kun nämä venekunnat saavuttivat merenselän, yrittivät suomalaiset radioteitse varoittaa virolaisia mitä tuleman pitää jos eivät käänny. Uho oli kuitenkin valtava, joten lähellä Suomen rannikkoa lähti Malmin lentoasemalta hävittäjälaivue merelle. Yksi ainoa pudotettu pommi per virolaislaiva riitti upottamaan ne. Kaksi ajoi miinaan. Lentolaivue jatkoi virolaisretkikunnan tuhoamisen jälkeen vielä pommittamaan kostoksi Tallinnaa.
Virolaiset puna-armeijassa
4
437
Vastaukset
- Eestitudruk
Jah sina ei tieda mita Eesti soda historiikist. Eestlased paeseb Soome maahan 1939 eika soomlased mahdanud middan.
- kaidokuukap
Eesti kangelaslik sõjaajalugu...see on nali. Nüüd on eestlased vallutasid Soome. Või vähemalt Korso. Täiesti ilma relvad.
- Suomipoika
Aika hurja tarina. Tästä kuulin ensimmäisen kerran ala-asteella kun opettajamme, sodan käynyt mies tästä kertoi.
- zdanov
Virolaisia otettiin Puna-Armeijaan pakolla vasta 1941, vaikka sallivat lentokenttiensä käytön Suomea vastaan. Puna-Armeijassa palveli sodan aikana 30 000 virolaista. Virolaisia kommunisteja on saattanut olla Kuusisen kansanarmeijassa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289