Jämsänkosken Liikenne Oy

Koskelaine

Jämsänkosken Liikenne oli aikoinaan seutukunnnan suurin linja-autoyritys. Väinö Mäen yhtiöllä oli useampi kymmenen autoa ja liikennealuetta Lahdesta Jyväskylään ja aina Vaasaan asti. Väinö Mäki nähtiin jopa Volvo-Auton puolesta niin merkittävänä liikennöitsijänä, että hän pääsi Volvon puuhiilikaasutin-mainokseen vuonna 1940. Erään suurkäyttäjän lausunto, otsikoidaan liikennöitsijä Mäen kommenttia. Väinö Mäki poistui valitettavan varhain keskuudestamme, jo vuonna 1959 vain 58-vuotiaana.

Olen itse kulkenut Liikenteen autojen kyydissä pikkunassikasta lähes Liikenteen myyntiin Römanille asti. Muistikuvia on 60-luvun Scania/Kutter-viitosista alkaen. Mitä muisteluita ihmisille tulee meijän omasta liikenteestä mieleen?

32

3016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helkolainen

      Vaikka oman lapsuuteni käytinkin pelkästään Römanin autoilla kulkemiseen Kaipolassa asumisestani johtuen, niin muistikuva on sellainen, että Röman käytti autoissaan lähes pelkästään Wiima-koreja ja Volvon moottoreita muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Jämsänkosken Liikenteen autot olivat taas lähes pelkästään Kutter-korilla ja Scanian moottorilla olevia muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.

      • Tomaski

        Käytti Liikenne sentään pitkään Vanaja alustoja, niinkauan kun niitä sai, sitten oli myös Volvoja ja niitä Scania - Vabiksia, jokunen Mersu oli myös. Olin 80 luvulla melkein 5 vuotta Liikenteen korjaamolla töissä ja välillä ajoinkin.


      • Anonyymi
        Tomaski kirjoitti:

        Käytti Liikenne sentään pitkään Vanaja alustoja, niinkauan kun niitä sai, sitten oli myös Volvoja ja niitä Scania - Vabiksia, jokunen Mersu oli myös. Olin 80 luvulla melkein 5 vuotta Liikenteen korjaamolla töissä ja välillä ajoinkin.

        Menin 15 vuotiaana nassikkana korjaamolle töihin, ensin oppiaanksi tietenki ja myöhemmin asentajaksi . Sai hyvän ammattitaidon, kun vähemmät opetti thessa . Oppi myöskin ajamaan. Kun asentajat sanoi opettele poika ajamaan, ylhäällä iso piha missä voit optetella
        Me ei ehditä siirrellä rasvamontulle.pesupaikalley ym.
        Olin siellä vuoteen 1961 saakka


    • vekkulan-pontikka
      • vekkulan-pontikka

        Tää on taas tätä... joku sivun pitäjä tekee taas jäynää... kyllähän se sivu kuitenkin aukeaa, kun syöttää tuon rimpsun suoraan osoitteenhakukenttään...


      • Koskelaine

        Onko tuo kuva otettu Jämsän-tien varresta kuorimoa vastapäätä? Siinähän oli sitten myös tehtaan kaluston tallit? Koskaan oikein miettinytkään että missä Liikenteen tallit oli ennen kuin rakensivat Myllymäen päälle.


      • Helkolainen

        Kyllä se kuva on otettu juurikin siitä kuorimoa vastapäätä.


      • vanhaanaikaan
        Helkolainen kirjoitti:

        Kyllä se kuva on otettu juurikin siitä kuorimoa vastapäätä.

        Siinähän oli liikenteen tallit alunperin. Kiisulan vieressä.


    • Koskelaine

      Liikenteelle Jyväskylän-Vaasan linjahan tuli Kyösti Hännisen kaupassa, autot Vanaja-Ajokkeja. Tuliko sieltä myös Boxereita? Myös Korpilahden Linja siirtyi (osin?) Liikenteelle, Volvo-talo, Kuttereita ja Wiimoja sieltä. Ja olihan Liikenteellä parit Wiimatkin. Ja pikkubussit. Mutta joo, pääasiassa ja loppuvaiheessa kyllä, Liikenne oli Scania-Kutter -talo. Römanilla oli Wiimojen lisäksi myös Deltan korittamia, vahvasti Volvo-talo. Pikkubussit tietysti asia erikseen.

      • Koskelaine

        Pikkubusseista muistan lerppahuuli-mersun, jolla ajettiin myös ruokakuljetukset keskuskoululta. Siinä oli täysmekaanin matkustajaovi. Kuski veti sen tangolla kiinni. Kahvassa oli vähän kuin mopon kytkin, puristus aukaisi oven lukon ja oven sai työnnettyä auki. Koskenpään suu taan ajoi Ajokki-korinen, kai sekin oli mersu-alustalla.


      • muistaakseni
        Koskelaine kirjoitti:

        Pikkubusseista muistan lerppahuuli-mersun, jolla ajettiin myös ruokakuljetukset keskuskoululta. Siinä oli täysmekaanin matkustajaovi. Kuski veti sen tangolla kiinni. Kahvassa oli vähän kuin mopon kytkin, puristus aukaisi oven lukon ja oven sai työnnettyä auki. Koskenpään suu taan ajoi Ajokki-korinen, kai sekin oli mersu-alustalla.

        Koskas niitä ruokia pikkubussilla ajettiin? Hevosella tuotiin ruoka ainakin korven koululle vielä 60-luvun alussa.


      • Koskelaine

        Kuuskytäluvun lopulla, kun siellä ihte olin, Korven koululle ajoi.


    • Koskelaine

      Reitit pääasiassa Liikenteellä Jämsänkoski-Jämsä Jämsänjoen itäpuolta (Röman länsipuolta Miekkainpetäjän kautta), Koskenpään suunta ja ja "peräkylät". Pitkää linjaa etelässä Lahteen ja pohjoisessa Jyväskylään. Ja sille sun alle myös Mänttä, Petäjävesi ja kai Multiakin. Nämä kaikki vakiovuoroja. Jyväskylästä Vaasan suuntaan oli pikavuoro. Jämsänkosken paikallisliikenteenä myös Matarasta ja Puistolasta vuoroja.

      Muistan muksuna, että Kosken ja Jämsän välillä oli hyvinkin tiuhaan lähtöjä. Melkein samaan aikaan lähtivät niin Liikenne kuin Römankin, eri puolta jokea vain.

      Jämsänkosken linja-autoasema oli vähän sumppu siinä keskellä kylää. Siinä kun oli ennen se pönttö ja taksikoppi, sai siinä linjurikuskit rattia pyörittää, jos tulivat Koivutietä, kuten ylensä tultiin. Liikenteen autot Puistolastahan ajoivat sitten Taipaleentien ja Kauppakujan kautta.

    • Koskelaine

      Osui eteen kirja Pula-ajan bussit. Siinä on myös kuvia Liikenteen autoosta ja todetaan firman olleen (valtakunnallosestikin) keskisuuren yrityksen. Siihen aikaan tämän päivän mahtikonserni Koiviston Auto oli huomattavasti pienempi yritys.

    • Koskelaine

      Ketä kuskeja muistetaan?

      • jamsalaene

        Vileniuksen Arvi.
        Iso äijä, jota lähes pelkäsi, kun oli niin äreä


      • Varvi

        Ei Arvi mikään äreä ollut jos käyttäyty kunnolla mutta auta armias, jos ei, niin...


      • jamsalaene

        Pelottava oli ja äreä. Olin hyvin hiljainen pikkutyttö, kun Arvin kyydissä kuljin. En todella aiheuttanut minkäänlaista häriötä.


      • Varvi

        No tää on sun käsitys Arvista. Tunsin miehen vuosikausia ja matkustin todella paljon hänen kyydissään. En meinannutkaan pelätä....


      • Koskelaine

        Muistelisin, että oli myös Talikka (olikohan Jokke?), Keskinen Orivuoresta. Ja myös Nieminen. Etunimiä en kyllä jaksa muistaa.


    • Koskelaine

      Linja-autolippu Koskelta Jämsään, täysi lippu eli aikuisten lippu maksoi 80 penniä ja puolikas kuten sanottiin eli lasten lippu 40 penniä.

    • rahastajatyttö

      Älkää Arvia moittiko olin rahastamassa ja Arvi oli kuski ei ollut ollenkaa äreä Toinen hyvä kuski osui kohdalleni Ruuskan Heikki olin nuori tyttö silloin Heikki saattoi aina turválliseti kotia kun oli rahastajalaukku mukana .Tosin molemmat on poistunnut keskuudestamme Lämpöisin ajatuksin alkää mollatko turhaan

    • semmoista

      Talikan Jouko ajoi liikenteellä, muutti sitten Korpilahdelle. Asuin hänen naapurina rivarissa ja olin melkein päivittäin tekemisissä hänen kanssa. Sitten kerran ihmettelin kun Jokella oli palanut valo koko viikonlopun ja verhot olleet auki. Yritin soittaa hänelle mutta hän ei vastannut joten menin kurkkimaan ikkunasta sisälle. Siellähän Jokke makasi lattialla kuolleena. Silloin oli marraskuun 13.s 1995, muistan hyvin kun tyttäreni syntyi sitten samana päivänä.

      • Koskelaine

        Voi elämää. Hyvin muistan Joken. Monesti tuli istuttua kyydissä niin Jämpsän kuin Mäntänkin väleillä. Ja oli joskus tilausajonkin kuskina. Tällaista se elämä on.


    • Arviiiii

      Mutta missä on Arvin poika?

      • höpöhöpöä_

        Ei ainakaan autokuskina.


      • Hallinpenkka

        Patrialla ainakin oli Hallissa joskus.


      • ninon
        höpöhöpöä_ kirjoitti:

        Ei ainakaan autokuskina.

        Eläkkeellä.


    • ainaajoi

      Kuka kuski oli se musta tukkanen hätänen äijä joka kiros perkkele perkkele .. Ajoi linja-autoo ja välillä öljyautoo..

    • AlfredQ

      Miksi Liikenne päätyi Römanille?

      • Anonyymi

        Liikenteen osake-enemmistö päätyi Matti Luotosen tyttärelle, joka myi osakkeet Römanille.


    • Anonyymi

      Mutta 1960-luvulla kun Röman alkoi rypemään rahassa Kaipolan tehtaan työläisten ja koululaiskuljetusten ansiosta, Römanille ostettiin jo 1950-luvun lopulla yksi Kutter-korinen auto oikein Mersun alustalla ja moottorilla. Auton numero oli 8. Suuri ruokalautasen kokoinen Mersun tähti oli keskellä maskia. Jämsänkosken liikenteen autot oli Scanian alustalla ja moottorilla.
      Mutta siinä 1965 paikkeilla Röman pisti aina vaan paremmaksi. Ostettiin taloon oikein 2-ovinen HelKo Mersun alustalla ja moottorilla. Auton numero oli 10. Kaipolasta kun Oritun pihasta lähdettiin aamulla Jämsän keskustaan kouluun, niin oltiin kuin isommassakin kaupungissa, kun Helkosta pääsi ulos edestä ja takaa.
      Muutenhan Römanin autot oli 1960-luvulla jo pääasiassa Wiima-korilla olevia Volvoja ja jotkut oli oikein "mahureitakin" missä moottori oli auton keskellä lattian alla. Mahurin kone ei vaan ollut oikein kestävän koneen maineessa. Ruokonen ajoi semmoista mahuri-Volvoa ja muistan hyvin sen, kun 1960-luvun lopulla Ruokonen käytti vasta muutaman vuoden ikäisessä Wiima-Volvossa moottoria Jämsän linja-autoaseman pihassa koko ajan tyhjäkäynnillä, ennen kuin auto lähti kohti Kaipolaa. Joillekin miehille Ruokonen kuului sanovan, että pitää käyttää nyt konetta koko ajan vaihtelevilla kierroksilla, koska autossa on nyt aivan uusi moottori. Auton numero oli 14.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

      KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      412
      4683
    2. Kuka on mystinen heppamies?

      Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      122
      1845
    3. Muutto ei ratkaise mitään.

      Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      145
      1602
    4. Jäätävä epävarmuus

      Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      75
      1325
    5. Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?

      The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass
      Tv-sarjat
      15
      1166
    6. Perjantaita!

      Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔
      Ikävä
      79
      1156
    7. Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"

      Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1084
    8. Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua

      Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään
      Ähtäri
      67
      1036
    9. Ei sua mies varmaan kauheasti haittaa

      Jos otan sut omakseni, tässä lähiaikoina ❤️
      Ikävä
      66
      992
    10. Ainakin hän on elossa

      ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      38
      990
    Aihe

    Tarvitsemme suostumuksesi tarjotaksemme personoitua palvelua

    Palvelu ja sen kolmannen osapuolen toimittajat (71) keräävät henkilötietoja (esim. IP-osoite tai laitetunniste) käyttäen evästeitä ja muita teknisiä keinoja tietojen tallentamiseen ja lukemiseen laitteellasi tarjotakseen sinulle tarkoituksenmukaisia mainoksia ja parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen.

    Palvelu ja sen kumppanit tarvitsevat suostumuksesi seuraaviin:

    Tarkoitukset

    Tarkkoja sijaintitietoja ja laiteominaisuuksia koskevia tietoja voidaan käyttää.

    Mainonta voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa varten. Mainonnan suorituskykyä voidaan mitata.

    Sisältö voidaan yksilöidä profiilisi perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä sisältöä varten. Sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella. Toimintasi tässä palvelussa voi auttaa kehittämään ja parantamaan tuotteita ja palveluita.

    Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

    Erityisominaisuudet

    Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

    Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

    Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla Asetukset linkkiä.

    Tietosuoja