Kilpirauhasen tulehdus

mulla..

Onko jollain teillä ollut kilpirauhasen tulehdus? Onko sitä kontrolloitu vuosien päästä vai pelkästään lääkehoidon jälkeen verikokeilla..
Mulla oli se tulehdus vuosia sitten ja hoidettiin lääkkeillä, myöhemmin otettiin verikokeet, kaikki ok. Asia jäi siihen mutta on ruvennu kaivelee näin vuosien saatossa entä jos uusiikin tai tulee jotain vikaa..?

3

9759

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuulia

Sinulla on ilmeisesti ollut oikein kunnon kuumeinen kilpirauhasen tulehdus ja olet saanut hoidon, käynyt kontroleissa ja kaikki on ok. Mutta jos tunnet, että vointisi on huonontunut niin verikokeethan sen paljastaa.
      Itse sairastan kroonista kilpirauhasen tulehdusta joka on autoimmuunitauteihin kuuluva sairaus. Sen oireet ovat lievemmät aluksi, ei kuumetta eikä selvää sairauden tuntuakaan. Muistan kuinka ihmettelin sitä etten voinut käyttää korkeakauluksisia puseroita kun ne "kurkuttivat". Lisäksi olin hirveän väsynyt ja palelin aina myöskin paino alkoi pikkuhiljaa nousta. Sattumalta korva-nenä-kurkkulääkäri huomasi kilpirauhasessani kyhmyjä kun kokeili imusolmukkeita kaulaltani (olin poskiontelopunkteerauksessa) ja kehoitti hakeutumaan endokrinologin vastaanotolle. Siitähän se sitten alkoi selvitä, otettiin verikokeita, TSH,T4V ja T3V sekä kilpirauhasen vasta-aineet. Lisäksi kuvattiin ultraäänellä ja otettiin ohutneulanäytteet niistä kyhmyistä. Nyt olen syönyt 10 v:tta Thyroksiinia vaihtelevilla annoksilla, aina sen mukaan mikä on vointini ja mitä verikokeet sanovat.

• täälläkin

Itse sairastin jo lähes 30 vuotta sitten ensimmäisen kerran kilpirauhastulehduksen. Aika usein (lähes joka vuosi) on uusinut. Monasti alkaa sillä että paleltaa ja kun mittaan kuumeen, lämpö onkin reilusti asteen alempi kuin normaalisti. Tulehdus ajoittuu aina marraskuun loppu- joulukuun alku välille.Alkuun on tosi sairas olo mutta pikkuhiljaa jaksaa paremmin, mutta mitä vanhemmaksi on tullut sitä kauemmin kevättalvelle voimat on olleet poissa. Yhden kerran olen vain saanut kortisonia hoidoksi. Yleensä lääkärit vain kaulalta kokeilevat ja kun eivät tunne mitään toteavat vain ettei mikään vaivaa. Jossain vaiheessa otettiin tulehdusarvo kokeita (arvot korkealla) mutta lääkäri jätti kokeet pois koska mitään ei ole tehtävissä, immuunisairaus. Totesi viimeksi kun kysyin, täytyy olla poissa jos ei jaksa, tuntuu vaikealta jäädä pois töistä syyllä olen väsynyt. Kerran on vain kuvattu ultralla (10v sitten)ja silloin todettiin että vasemmanpuolen kilpirauhanen on kuroutunut ja selviä jälkiä tulehduksesta. Vasta n. 4v olen ollut kilpirauhaslääkityksellä. Aiemmin aina lääkärin kommentti oli että tämä toinen pystyy "piiskaamaan" vaikka arvot olivat alle ohjearvojen. Mietin vain kun jo 30v sitten sanottiin että veren Ca-arvot ovat matalat vaikka käytän maitotuotteita ja välillä kalkkia, niin missä kunnossa luustoni on. Hampaat on tosisurkeassa kunnossa ja hammaslääkäri sanoi jo kauan sitten että kalkkivajaus näkyy hampaissa.

• mimmukka

kilpirauhastulehdus noin 12 vuotta sitten.
      En enää muista,kumpaan suuntaan se ensin lähti menemään,liika vai vajaaseen,mutta oireet alkoi jokatapuksessa niin.Olkoon vaikka ensin liikatoiminta.Mulla oli rajut oireet,kova vapina,lihasheikkous,hiusten irtoaminen,ruokahaluttomuus,ym,ym.Tosi tukala olo,muttei tiedetty mistä johtuu.Sitten muuttu.Alko paino hiukan nousee,väsyttämään(väsynyt olin kyllä liikatoiminnassakin),kuumetta,hitautta,ym,ym.Taas ihmettelin,että mikä nyt on.Menin lääkäriin,eikä hänkään osannut sanoa mitään,lähetti vain verikokeeseen siksi,koska pulssini oli niin nopea.(taisipa ensin mennä vajaalla ja sitten muuttua ylitoiminnaksi).Ja arvothan oli ihan sekaisin.
      Lääkettä en esin saanu,lekuri halusi seurata vaan verikokeilla,ja hyvä niin,sillä arvoni palautuivat lopulta itsekseen normaaleiksi.
      Tilannettani seurattiin silti vielä vuosia verikokeilla,ja lopuilla parina vuonna kävin enää kerran vuodessa.Elin siis hyvinvoivana ja ilman lääkitystä monta monta vuotta,kunnes 3 vuotta sitten työterveystarkastuksessa pyysin,varoiksi ottamaan kilpparikokeen,koska mulla oli taas pientä kuumeilua ja väsymystä.Ja vajaallehan se ryökäle oli taas pikkuhiljaa kavalasti valahtanut.Myös ultrattiin,ja kilpirauhasessani oli myös cysta.Jälkikaikuja myös luultavasti tulehduksesta aiheutuneena.Lääkäri ei osannut sanoa,miten kauan se on siellä ollut,mutta tullut tod.näk,tulehduksesta.
      Nyt ei oireeni kylläkään olleet lainkaan niin rajut kuin silloin tulehduksessa.Nyt on Thyroxin lääke joka aamu,ja edelleen käyn verikokeissa pari kertaa vuodessa.Arvot on olleet kohdallaan jo pari vuotta,ja olo on hyvä!=).Ilmeisesti kilpirauhasen tulehduksen sairastaneet saavat tuon vajaatoiminnan ennemmin tai myöhemmin muistoksi tulehduksesta.Surkeaa.Mutta,tää on niin iisi tauti,ja iisit lääkkeet,jahka ne saadaan vaan ensin sopimaan,että valittaakaan ei kai oikeen voi.Mukavaa jatkoa sulle!=)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1753
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1169
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1168
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      95
      1028
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      801
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      744
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    10. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    Aihe