Nyt on taas kerran puhuttanut matalapalkka-alat, erityisesti se, että mitä ne matalapalkat oikeasti ovat. Etenkin kun selvisi se räikeys, että postityöntekijän kk-palkka on keskimäärin välillä 1500-1900.
Samassa hengessä vertailupohjaa hoitajien muka-surkeisiin palkkoihin. Lähde kunta-alan palkat 2013.
Hoitaja 2 530
Lähihoitaja 2 522
Sairaanhoitaja 2 595
-terveydenhoitaja
Yhtä pitkällä- tai pidemmällä koulutuksella palkat:
(koulutuksen kesto 210-240 op)
Toimistotyöntekijä 1 901
Nuoriso-ohjaaja 1 910
Kolmiperhehoitaja 1 935
Lasten erityisohjaaja 2 031
Ruokapalveluvastaava 2 038
Työnsuunnittelija 2 054
Erityispäivähoitaja 2 125
Tulkkikoordinaattori 2 131
Erityisohjaaja 2 138
Autististen lasten 2 140
koulunkäyntiavustaja
Logistiikka- 2 150
koordinaattori
Palveluvastaava 2 164
Työvalmentaja 2 184
Ict-tukihenkilö 2 194
Vastaava 2 205
ryhmäperhepäivähoitaja
Vastaavaliikunnanohjaaja2 209
Tulkki/kääntäjä 2 221
Laskuttaja 2 255
Ostoreskontranhoitaja 2 294
Tekninen suunnittelija 2 308
Yliopisto-tasoisella koulutuksella:
Kirjastotyöntekijä 1 983
Hallintovirkailija 2 092
Museoassistentti 2 102
Museomestari 2 200
Museovirkailija 2 304
Praktikkoeläinlääkäri2 317
Miltäs se oma tooooosi surkea palkka suojatyöpaikassa nyt näyttää?
Huono palkka?
22
669
Vastaukset
- PeeeAaa
Ja missäköhän mahtaa lähihoitajan kk-palkka olla 2522€ ? Omani kun kunnalla on 2083...
- mietis
Sekin ihan liikaa alle 10 v alalla olleelle, amiskoulutetulle pyllyn pyyhkijälle..
- mantroihin.kyllästynyt
Voi v.... Lopettakaa nyt jo tuon saman mantran hokeminen! Ja ottakaahan selvää, missä kaikkialla lh voi työskennellä. On paikkoja jossa ei tarvi edes koskea ihmiseen. Ja paikkoja, jossa lh tekee muuten samoja töitä, kun sairaanhoitaja, paitsi toteuttaa i.v. lääkitystä. Tosin sekään lievässä muodossaan ei liene mahdotonta sekään. En kylläkään tiedä, missä tällä hetkellä mennään ensihoidon puolella, mutta joskus ainakin lh:kin sai lansseissa (luvanvaraisesti toki) pistää tietyt lääkkeet suoraan tipan kautta.
- dasdasd
Tuo lähihoitajan palkka on ilmeisesti 3vuoropalkka mikä on ihan hullua esittää tuollaisessa tilastossa. Vain peruspalkkoja pystyy vertailemaan.
Itselläni on lähihoitajana palkka 2120€ eikä siitä juurikaan mihinkään nouse koska olen päivätyössä.- k7q
Huh. Amistason kolutuksella ihan liian kova palkka, ellet sitten ole jo yli 15 vuotta alaa tehnyt.
- dasdasd
k7q kirjoitti:
Huh. Amistason kolutuksella ihan liian kova palkka, ellet sitten ole jo yli 15 vuotta alaa tehnyt.
Ei mun mielestä 2120 ole hyvä palkka vaikka olisikin vain amis. Tuon palkan saa kaikki heti alusta alkaen ja kun olet 5v töissä hussilla niin saat pienen kokemuslisän palkkaan.
- Ysvaa
Kyseessä on kokonaisansio, jossa mukana myös esim. lomarahat tasaisesti eri kuukausille jaettuna. Ottakaa jo selvää, miten nuo taulukoiden palkat muodostetaan.
- Ainaihmistävastaan
Eikös kokoomuksen Laura Räty taannoin lohkaissut, että tuskin kukaan tienaa alle 3000 € kuukaudessa?
Tällaiset tampiot meidän asioista päättää, ja nimittelevät yritysten hallituspaikoista saatuja 90000 vuosikorvauksia suolarahoiksi.
Tätä kykypuoluetta sitten vielä moni keskituloinenkin jostain ihmeen syystä äänestää.- Muistetaan
En tiedä Rädyn kommenteista, mutta SDP:n Jutta Urpilainenhan lohkaisi saman arvion...missähän sekin tällä hetkellä pätee, ei ole paljon otsikoissa näkynyt, no ei todella tarvitsekaan. Riittäähän näitä todellisuudesta vieraantuneita.
- Nurdeli
Mä olen lähihoitaja ja peruspalkka on 2340€ kaikilla kokemuslisillä, kielilisä ja henk.koht palvelulisätx2 kutsuttiin ennen hyvän miehen lisiksi, ja vuorotyötä tekevänä se vaihtelee 2600-2800 välillä. Paska on palkka, olen tehnyt monta vuottaa keikkaa päälle ja välillä n.1000€ tulee lisää keikasta.. 2xvkonloppu ilravuorot tuntityönä on se tonni lisää ja 1-2iltavuoroa päälle.. Nyt opiskelen muuta, ja ei kylläkään kannata olla kk palkalla, jos keikkaa osaa tehdä.. Yövuorot jos ok se on n.1000€ lisää liksaa jos säännöllinen yötyö 7 töitä 7 vapaata..
- missäSUHDE
Juu, tiedetään... Mulla serkkulikka joka tekee? yövuoroa. Istuvat hänen sanojensa mukaan muiden hoitajien kanssa katsomassa leffoja tai selaavat nettiä puolet vuorosta. Ja tuosta maksetaan?
En tiedä muista, mutta omasta mielestäni teidän lähäreiden palkkavaateet on mennyt todella överiksi. Meitä on ihmisiä, jotka joutuu tekemään yhdellä-kahdella tauolla raskasta työtä ja välillä todella kauheissa olosuhteissa. Meidän työllä on konkreettinen maksaja, emme ole kunnan palveluksessa. Koulutustaustamme yhtä laaja. Meillä kk-palkka alkaen 1300. Itsellä palkka noussut kenttäesimiehenä näin 11 palvelusvuoden jälkeen 1800.
Meillä on juuri tulossa taas YT:t. Olen väistynyt jo useammilta, mutta luulen, että nyt omakin paikka menee, koska frima ulkoistamassa koko toimintansa. Ikää minulla jo 39. Lisäkoulutus kiinnostaa, jos tietää että töitä varmasti löytyy. Mutta sen verran on vit-tus noussut tätä teidän palstaanne lukiessa, etten lähde enään mihinkään töihin alle 2500. Maksa sinä vaikka seuraavalla työlläsi veroissa tämän loisiminen -ihan sama! - VanhaMuija
Siis missä ongelma kun palkka maksetaan verovaroista? Ymmärrätkö että Suomessa kulutetaan huomattavasti vähemmän bruttokansantuotteesta terveydenhoitoon kuin vaikkapa USA:ssa. Jenkeissä vakuutusyhtiö maksaa terveydenhuollon ja maksut kovat. Terveydenhuolto toiseksi kannattavan ala rahoituksen jälkeen. Siis samaa tuotetta halvemmalla ja tasapuolisesti kaikille onkin sinusta ongelma koska verovarat. Kuinka ala muuttuu tuottavaksi jos pääset veroista terveydenhuollon rahoittamiseksi mutta maksat sitten jollekin kansainväliselle vakuutusfirmalle vähän enemmän?
Ehkä sinulla on esimiehenä vitutuksessasi kehittynyt jokin muu malli tämän rahoittamiseksi. Joku vaikka kaikkimaksaaite-malli jolla jokainen lähihoitaja tai kenttäesimies jää syöpänsä kanssa ihan ite hoitamatta.
Ja tuo puoletduuniajastleffaa-paska on sellaista oman pahan olonsa helpottamista oksentamalla. VR:n duunarit vaan seisoo samaten kuin kunnan duunarit ja muuta höpinää. Aina oma työ tuottavaa, raskasta, alipalkattua ja ehkä kaikkein tärkeintä. Samalla duunari nokkii duunaria. Ajattele miten hyvät kiksit saat kun osalta duunareista viedään 8 lomapäivää ja sitten sulla on parempi olla! Sä ajattelet juuri niin kuin porvarihallitus haluaa! Tapelkoon duunarit keskenään ja eliitti taputtaa iloisesti tahtia.
Halpuutetaan vaan kaikkien palkat kilpailukykyiselle Bangladeshin tasolle eli joku euro tunnissa tuurilla ja ollaan kaikki duunarit ihan saatanan tyytyväisiä. Torppari kyykkyyn! - jotain_rotia_JO
Lopeta toi haistattelu ja vertaa vähän. Millä oikeudella lähäreille maksetaan aloituspalkkaa jo 2090 e, kun vastaavan oppimäärän suorittaneille raskaan työn tekijöille maksetaan alkuun vain 1300 e. Etkö itse tajua mikä eriarvoisuus noissa palkoissa on?
Siivoojan ja kiinteistöhuoltajan työt ovat tänä päivänä hyvin raskaita ja vaativat oman työn ohjauksen, eli monet toimivat täysin itsenäisinä työkentällään. Työnjohtoa on siis siirretty kentälle ilman mitään korvauksia.
Olen niin raivona tästä palkka-epätasaarvosta, että olen päättänyt lopettaa työnteon kokonaan. Takana 6 vuotta kh töitä, ja toimin lisäksi kenttäesimiehenä kahdelle vasta aloittaneelle. Omassa työssäni ehdin taukoilemaan vain ruan verran. Palkka kaikesta ylisuorittamisesta ja vastuusta 1680 /kk.
Teen töitä vain sen varran, että saan säästöön karenssin verran, jonka jälkeen lopetan työnteon tähän. Te kalliit hoitajat voitte sitten veroistanne maksaa mun "vuorotteluvapaan". Ihan sama. - Duuliah
Ai, voi sua. Itse olen vastaava puutarhuri. Koulutus puutarhuri ja hortonomi (yht. 7 vuotta). Työkokemus alalta 12 vuotta.
Alaisia mulla on 12. Vastuullani on töiden organisointi, työvuorojen suunnittelu, materiaalien kilpailutus ja tilaaminen, viher- sekä mittaustekninen suunnittelu sekä kenttäesimiehenä toimiminen. Asiakasyhteistyö ja ajoittain myös asiakasiltoihin osallistuminen.
Työtunteja kuukaudessa 160-210. Työaika välillä 5-18. Ei lisiä, ylitöistä ei makseta. Kaikki ylityöt pidetään vapaana talvella. En edes tiedä mitä kahvitauoilla tarkoitetaan. Jos ehdin päiväni aikana edes syömään, niin hyvä.
Palkkani 160 h/2200 e/
Semmoinen. Mutta..... pidän työstäni. Välillä vaan tuntuu, että tässä raatamisessa ei ole mitään järkeä, jos ei ole varaa edes kerta vuoteen lähteä oikeasti matkoille. Tai ostaa itselleen ja lapsilleen edes kestäviä, kunnollisia arkivaatteita. 5 vuotta sitten kävimme Tanskassa. Vieläkin vaalin niitä muistoja. - Keicco
Duuliah kirjoitti:
Ai, voi sua. Itse olen vastaava puutarhuri. Koulutus puutarhuri ja hortonomi (yht. 7 vuotta). Työkokemus alalta 12 vuotta.
Alaisia mulla on 12. Vastuullani on töiden organisointi, työvuorojen suunnittelu, materiaalien kilpailutus ja tilaaminen, viher- sekä mittaustekninen suunnittelu sekä kenttäesimiehenä toimiminen. Asiakasyhteistyö ja ajoittain myös asiakasiltoihin osallistuminen.
Työtunteja kuukaudessa 160-210. Työaika välillä 5-18. Ei lisiä, ylitöistä ei makseta. Kaikki ylityöt pidetään vapaana talvella. En edes tiedä mitä kahvitauoilla tarkoitetaan. Jos ehdin päiväni aikana edes syömään, niin hyvä.
Palkkani 160 h/2200 e/
Semmoinen. Mutta..... pidän työstäni. Välillä vaan tuntuu, että tässä raatamisessa ei ole mitään järkeä, jos ei ole varaa edes kerta vuoteen lähteä oikeasti matkoille. Tai ostaa itselleen ja lapsilleen edes kestäviä, kunnollisia arkivaatteita. 5 vuotta sitten kävimme Tanskassa. Vieläkin vaalin niitä muistoja.Laboratoriohoitaja jolle on annettu työpaikkakoulutusta ja siten saa tehdä alkeistason lääkärin töitä pääsee tienaamaan ikälisien kanssa 3100 €/ kk. Kannattaa siis hakeutua hoitajana työpaikka koulutukseen josta saa oikeuksia tehdä lääkärin rutiinitason duuneja joten lääkäri vapautuu tärkeimpiin tehtäviin.Tehy on hoitanut tälläisestä 500-600 €/kk lisän.
- fegee
Aika paljon näkee tuota 2500 e/kk lähärin ja sairaanhoitajalla 3500 e/kk näissä vertailuissa.
Itse sain kunnallisella 2094 e/kk ( 3-vuorotyö) ja yksityisellä 1975 e/kk ( 3-vuorotyö)
Jos lähäri tienaisi oikeasti tuon 2500 ja sairaanhoitaja 3500 e/kk , niin tuskimpa täällä huonosta palkkauksesta valitettaisiin.- riippuu.vuoroista
Helposti voi lähäri tienata 2500 tai enemmänkin jos vain on 3vuorotyössä.
Peruspalkka on jotain 2100 ja kyllä siihen helposti 400€ tulee vuorolisinä, enemmänkin.
Jos tekee pelkkää yövuoroa niin lähäri voi saada lähemmäs 3000€ - Enpidä
Taitaa vaan kohta olla unelmaa tollaset liksat! Kyseiset työt yritetään koko ajan tehdä halvemmiksi. Eikä ole enää työntekijän markkinat, vaan työnantajan. Vielä vähän aikaa sitten ei kotihoitoon hakenut kukaan, mutta nykyisin on hakijoita yhtä paikkaa kohti monta kymmentä.
Tiimejä lopetetaan ja työntekijöitä kehotetaan hakemaan auki olevia paikkoja. Osa jää auttamatta ilman työtä ja ovat itsekin ihmeissään muuttuneesta tilanteesta ja siitä, että töitä on, mutta työntekijöitä ei palkata. Yritetään päästä halvemmalla ottamalla töihin työtekijöitä, joilla on perusliksa ja lyhyemmät lomat.
Se on nykyisin trendi!
- mixalatalo
Kuka estää siistijää hakemasta koulutuspaikkaa esim oppisopimuksella lähihoitajaksi?
Olen työskennellyt myöskin siistijänä, ravintolassa, kaupassa, metsä- ja rakennusalalla.
Paremman palkan, ja helpommalla saisin muualla kuin hoitoalalla.
Kolmas koulutukseni oli helppo, siis lähäriksi, mutta rahan takia tätä ei jaksaisi.
Jos olisin ex missi, laulaja tai urheilija, niin voisin pyrkiä eduskuntaan, olisi palkka kohdillaan:) - nääs
Kannattaa ottaa "hoitoon" alaikäinen maahantunkeutuja, saa 5-9000e/kk.
Kyl niitä 2-3 sopii vaik saunaan. - Hoituripoituri
Vaan eipä tarvi tehdä 3-vuoroa edes lähihoitajana kun saa palkkaa 2200 kk ja lisät päälle yksityisellä. Ja lähemmäs 3000 tienannu vaikka ei siis öitä, kun on viikonloppuja. Yksityisellä. Näin minulla.
- bbbbbbbbbbbb
Tuotantotyöntekijät, toimistotyöntekijät, myyjät. Kova palkka on jos saa 1500 - 1600€ kuukaudessa. Vieläkin huonompia palkkoja maksetaan esim. osa-aikaiset saavat alle tonninkin palkkoja. (Etelä-Pohjanmaalla)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275