Tupakkalain porsaanreiät - pakkotupakointi kotona

pakkotupakoija

Jokainen keuhkosairas varmasti tietää, miten kamalaa on altistua vastentahtoisesti tupakansavulle. Uusi tupakkalaki on astumassa voimaan ensi vuonna, mutta pahoin pelkään, että tupakkalaki ei suojele yhtään enempää omassa kodissa tapahtuvalle naapurin tupakoinnille kuin entinenkään.

Tällä hetkellä isännöitsijä ei käytännössä puutu lainkaan naapurin sisällä tupakointiin, mikäli asunnon vuokrasopimuksessa ei ole kielletty sisällä tupakointia (näin mm. Heka, Helsinki). Niissä eri kaupunkien vuokra-asunnoissa, joissa tupakointi on sisällä kielletty, vedotaan siihen, että tupakointikieltoa on mahdoton valvoa. Sen, joka kärsii, on muutettava. Jos varaa muuttoon ei ole, on alistuttava.

Eli ihmisellä on oikeus tupakoida, mutta ei oikeus olla tupakoimatta. Pakkotupakointi eli passiivinen tupakointikin on tupakointia kaikkine haittoineen. Hengityselinsairaalle tupakointi on haitallisempaa kuin nk. terveelle ihmiselle.

Tupakoinnista voi valittaa kaupungin ympäristötoimeen. Käytännössä ainakin Helsingissä jono asunnon tarkastamiseen on 3 kk, ja se ei vielä takaa, että asiaan voitaisiin saada parannusta. Pakkotupakoinnille altistuvan on itse kyettävä todistamaan, että pakkotupakoinnista on hänelle haittaa. Eli suomeksi sanottuna tupakkaterroristilla on laki puolellaan.

Olemme lainsuojattomia. Kaikki hengityselinsairaat, jotka kärsitte pakkotupakoinnista, ottakaa yhteyttä sosiaali- ja terveysministeriöön tupakkalakia valmistelevaan työryhmään! Ainoa vaikuttamisen mahdollisuus on siinä, että riittävän moni kapinoi vastaan. Meillä on oltava oikeus puhtaaseen hengitysilmaan kotona! Sellainen laki on merkityksetön, joka ei suojaa sairaita ja vähäosaisia ihmisiä omassa kodissaan tapahtuvalle itsestä riippumattomalle terveyshaitalle.

http://stm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/tupakkalain-valmistelu-jatkuu-lausuntoyhteenveto-valmis

2

119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tupakkavainomuotia

Täällä meillä päin alkaa jossain vaiheessa sisällä tupakointi isännöitsijän päätöksellä, koska parvekkeella tupakointi aiotaan kieltää. Tähän mennessä yksikään asukas ei ole polttanut sisällä, vaan kaikki ovat polttaneet parvekkeella. Kukaan ei ole siitä valittanut koskaan, mutta silti se aiotaan kieltää. Saattaa sitten tässäkin talossa alkaa rappukäytävä haisemaan tupakalle, vaikka koskaan aikaisemmin se ei ole haissut. Mutta jos kerran niin halutaan, niin minkäs teet. Tässä talossa melkein joka parvekkeella poltetaan, ellei asukas itse, niin sitten vieraat.
      No, kesällä se on helpompaa kun voi pitää parvekkeen oven auki koko ajan.

• eimitäänjärkeätupakas

Hei tupakopijat miksette vaan lopeta ette voi olla tajuamatta kuinka tyhmää se on ja kyllä olen entinen tupakoija joten tiedän asian.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      119
      2472
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      32
      1616
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      21
      1522
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1458
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1263
    6. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      346
      1149
    7. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      60
      1023
    8. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1015
    9. 122
      841
    10. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      79
      825
    Aihe