Venlafaxin, kokemuksia?

Epäileväinen

Onko täällä kellään kokemusta Venlafaxin-nimisestä lääkkeestä? Eräs lääkäri sitä ehdotti, kun kuulemma auttais ahdistukseen ja kipuihin.
Koko yön lueskelin netistä siitä tietoo ja jäi vähän epäileväinen olo. Netistä lukemani perusteella todella vaikea päästä ks.lääkkeestä eroon... Enkä toisaalta halua sellasta lääkitystä joka on pakko ottaa joka päivä.

68

38052

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gonerava

      Älä hemmetissä tee sitä itsellesi. Pysy kaukana kaikista niin kutsutuista psyykenlääkkeistä. Käytännössä jokaisen käyttöön liittyy todellinen aivovaurioriski. Selvitä elämänongelmasi puhuen, neuvotellen, pohtien, tekemällä muutoksia ja uusia päätöksiä. Älä sotkeudu huumeisiin, laillisiin tai laittomiin. Viime kädessä sinä tietenkin päätät mitä riskejä elämässäsi terveydelläsi otat.

      • Epäileväinen

        Se lääkäri kysy että miksen oo halunnu kokeilla mitään psykiatrin suosittelemaa lääkitystä, sanoin että kun en tiiä että jääkö niihin koukkuun. Se sano että niissä vanhemmissa lääkkeissä (esim triptyl ym.) oli sellanen juttu että saattoi jäädä koukkuun niihin, mut ei kuulemma uusimmissa ole. Mutta kun oon täs parin päivän aikana lukenu tosta lääkkeestä kaiken keskustelupalstoilta, ni todellakin päätin etten varmaan suostu tollasta syömään! Sitäpaitsi kun tuntuu olevan enempi masennus/ahdistuslääke kuin kipuihin tarkoitettu lääke. Tuota lääkettä ne kuulemma kipupoliklinikalla käyttävät usein...


      • gonerava
        Epäileväinen kirjoitti:

        Se lääkäri kysy että miksen oo halunnu kokeilla mitään psykiatrin suosittelemaa lääkitystä, sanoin että kun en tiiä että jääkö niihin koukkuun. Se sano että niissä vanhemmissa lääkkeissä (esim triptyl ym.) oli sellanen juttu että saattoi jäädä koukkuun niihin, mut ei kuulemma uusimmissa ole. Mutta kun oon täs parin päivän aikana lukenu tosta lääkkeestä kaiken keskustelupalstoilta, ni todellakin päätin etten varmaan suostu tollasta syömään! Sitäpaitsi kun tuntuu olevan enempi masennus/ahdistuslääke kuin kipuihin tarkoitettu lääke. Tuota lääkettä ne kuulemma kipupoliklinikalla käyttävät usein...

        Lääkärisi joko ei tiedä tai valehtelee sinulle tuossa riippuvuusasiassa. Kaikki psykoaktiiviset aineet aiheuttavat vieroitusoireita eli ovat vaarassa niin sanotusti koukuttaa käyttäjäänsä jatkamaan käyttöä. Koskee myös kaikki reseptillä saatavia huumausaineita, kuten SNRI-aineita, joihin sinulle suositeltu venlafaksiini kuuluu.

        Riippuvuusmahdollisuus on kuitenkin pienempi huoli aivovaurioriskiin verrattuna, ainakin, jos minulta kysytään.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Mitä vittua ei ne mitään kamaa oo


    • Artsi683

      Jos on kova ahdistus, paras menetelmä on liikunta ja venlafax yhdessä. Käytin venla 75 mg 7 kk ja lopetin käytön kesän 2014 aikana ongelmitta. Auttaa ahdistukseen, mutta latistaa jonkun verran tunnepuolta.

      Jos ahdistus ei ole paha, luonnonkeinot riittävät.

    • hyvälääke

      Erinomainen lääke ahdistukseen ja masennukseen. En tiennyt sitä käytettävän kipukynnyksen nostamiseen. Minulla sairaus, johon kivut olennaisesti liittyvät, mutta Venlafaxinin käytön aikana kivut eivät muuttaneet muotoaan.
      Elämäni aikana olen kahteen eri otteeseen lääkettä käyttänyt, yhteensä kolmen vuoden ajan. Lopetus toi mukanaan sivuoireita, mikä on luonnollista. Sivuoireet kestivät joitain päiviä ja eivät olleet mitään sellaista, mistä ei ihminen selviä.
      Aivoni eivät käytöstä vaurioituneet, mieliala normalisoitui, mikä oli lääkityksen tarkoituskin.

      • peoer

        Ai eivät aivot vaurioituneet? Kirjotit nimimerkkis yhteen....


      • Aivot_uusiksi

        Niin, nimimerkkiä on vähän hankala kirjoittaa erikseen, kun järjestelmä ei salli ja aivovaurioisen on varmaankin hieman hankala tämän sivuston koodia muuttaa...


      • manaus666

        Masentuneilla on myöskin kipuja mm. selässä ja erilaisia kiputuntemuksia. Kun lääkettä määrätään, niin voivko olla niin, että kipupotilas olisikin alkujaan ollut masennuspotilas, joka sen verran lievällä masiksella kaiken aikaa ettei se kovin paljoo haittaa arkielämää. Kivut lähtee sitten masislääkkeellä.


      • 64uyg68
        manaus666 kirjoitti:

        Masentuneilla on myöskin kipuja mm. selässä ja erilaisia kiputuntemuksia. Kun lääkettä määrätään, niin voivko olla niin, että kipupotilas olisikin alkujaan ollut masennuspotilas, joka sen verran lievällä masiksella kaiken aikaa ettei se kovin paljoo haittaa arkielämää. Kivut lähtee sitten masislääkkeellä.

        Masennuslääke on eufemismi huumausaineelle, tumpelo.


      • Anonyymi
        peoer kirjoitti:

        Ai eivät aivot vaurioituneet? Kirjotit nimimerkkis yhteen....

        Kirjoitetaan yhteen tai erikseen riippuen kontektista


      • Anonyymi
        64uyg68 kirjoitti:

        Masennuslääke on eufemismi huumausaineelle, tumpelo.

        Huithait


      • Anonyymi
        64uyg68 kirjoitti:

        Masennuslääke on eufemismi huumausaineelle, tumpelo.

        Kyllä raivostutta lukea näitä mielipiteitä, joissa masennuslääke, vaikkapa nyt se venlafaxiini, rinnastetaan huumeisiin ja varoitellaan aivovaurioista ym. riskeistä. Ja tuo että pelätään riippuvuutta eikä haluttaisi ottaa lääkettä joka päivä jne. Nämä tällaiset ihmiset eivät tarvitse lainkaan minkään valtakunnan masennuslääkettä. Syvä masennus on invalidisoiva tila, jota kokeva haluaa apua eikä siinä tilassa yl. tule mieleen pelätä riippuvuutta tai sivuvaikutuksia. Venlafaxin on aktivoiva ja hyvä lääke omaan tarkoitukseensa.


    • hyväkokemus

      Ihan hyvä lääke masennukseen/ahdistukseen. Olen käyttänyt ko. lääkettä vuoden ja on auttanut ainakin minulla ahdistusoireisiin ja sos. tilanteiden pelkoon.

    • Ylpeähullu

      On hyvä lääke. Omalla kohdalla lopettaminen oli helppoa, lopetusoireet olivat lähinnä huvittavia :D

      Yleensä forumeilla kirjoittelevat ne 'valittajat' joille mikään ei tunnu kelpaavan. Kokeile lääkettä ja jos et pidä siitä, lopeta se.

      • alkuper

        Tai parempi olla ees kokeilematta ja kysyä sellasta lääkettä joka on tarkoitettu KIPULÄÄKKEEKSI, joka ei oo mikään masislääke, kun ei tartte hoitaa seurausta vaan hoitaa syytä!


      • 53du76ed54w

        Et tunnu ymmärtävän aiheesta mitään. Toisaalta hyvä, että olet selvinnyt noin vähällä.

        Varoituksena kaikille "kokeilijoille". Huumausaineiden kohdalla kokeileminen on eri asia kuin uuden mausteen kanssa keittiössä. Jo kokeileminen voi johtaa pahimmassa tapauksessa peruuttamattomiin seurauksiin lyhyessäkin käytössä, joten ole valmis hyväksymään riski, jos päädyt ottamaan.


      • alkuper
        alkuper kirjoitti:

        Tai parempi olla ees kokeilematta ja kysyä sellasta lääkettä joka on tarkoitettu KIPULÄÄKKEEKSI, joka ei oo mikään masislääke, kun ei tartte hoitaa seurausta vaan hoitaa syytä!

        Enkä toisekseen halua mitään riippuvuutta mahd aiheuttavaa lääkettä...


      • Anonyymi
        alkuper kirjoitti:

        Tai parempi olla ees kokeilematta ja kysyä sellasta lääkettä joka on tarkoitettu KIPULÄÄKKEEKSI, joka ei oo mikään masislääke, kun ei tartte hoitaa seurausta vaan hoitaa syytä!

        Voi niistä kipulääkkeistäkin olla apua, mutta masennuslääkkeestä tässä nyt puhuttiin.


      • Anonyymi
        alkuper kirjoitti:

        Tai parempi olla ees kokeilematta ja kysyä sellasta lääkettä joka on tarkoitettu KIPULÄÄKKEEKSI, joka ei oo mikään masislääke, kun ei tartte hoitaa seurausta vaan hoitaa syytä!

        Tämä lääke kuten moni ns.masislääkekkin on myös kipukynnystä nostava lääke esim.fibromyalgiaan käytettävä. Perehdy lääkkeeseen ennenkö huutelet mitä sattuu.


    • sitäjatätä

      Mulla on toista päivää käytös ahdistukseen ja masennukseen. Pää toimii aika kirkkaasti, ihan ku ois jotain vauhtia vetäny. Kroppa sen sijaan on ihan tunnoton ja rento, ei jaksa oikeen olla pystyssä, vähän etoo ja ruoka ei maistu.
      Mulla todettu taipumus riippuvuuksiin, alkon kans ollu ongelmaa, ja jossain lääkkeissä määrätty esim 2x viikossa yms otettavaks. Oon syöny triptyliäkin viime syksynä, sillon kipuihin, ei auttanu, en jääny koukkuun, eikä tullut mitään oireita jälkikäteen.'
      Suosittelen lukemaan vaikka tutkimuksia, täältä yleensä saa pelottelua, en mäkään ole vielä kuollut vaikka monta lääkettä lopettanu seinään, ja niistä sanottu et äkkilopetus tappaa, ja kaikkeen jää koukkuun. Tai sit vaan kokeilet ja toteat itse!

      • alkuper

        Pitää varmaan jutella terapeutinkaa tosta lääkkeestä. Tuskin ees kokeilen, ainakii siis nyt oon sitä mieltä, mut en tiiä sit... Netissä luki jossain sivulla että venlafaxin on vahvimpia/tehokkaimpia masennuslääkkeitä. Miks mulle pitäs sellasta määrätä kun ahdistus ym johtuu kivuista, jotka varmaan olis hoidettavissa jotenkii.

        Sitäpaitsi kun jos tuleekii lääkkeen aloitusvaiheessa vielä kovemmat itsariajatukset, ni entä jos sit teen jotain ahistuksen tullessa? Se tässä mietityttää eniten. Joskus 1,5-vuotta sitten määrättiin triptyliä kipuihin, se on ainoo lääke joka on auttanut, mut sivuvaikutuksena tuli itsariajatuksii, joten lopetin sen sit aika nopeeta.

        Siskokii sano että oho, aika vahvoja lääkkeitä ehdottavat ja kysy että eikö ne ehdottaneet mitään muuta lääkettä.


      • jussioulu

        Joopa,...noi itsemurha- ajatukset ovat melko outo haitta masennuslääkkeellä, vaikka sen juuri pitäisi auttaa pois masennuksesta kärsivän itsetuhoisuudesta.


      • Anonyymi
        jussioulu kirjoitti:

        Joopa,...noi itsemurha- ajatukset ovat melko outo haitta masennuslääkkeellä, vaikka sen juuri pitäisi auttaa pois masennuksesta kärsivän itsetuhoisuudesta.

        Aivan


    • nummisuutarineskolla

      Ei mitään ongelmaa päästä ko lääkkeestä eroon. Lääkeriippuvuudesta puhutaan liikaa. Itselläni on kokeiltu ja on ollut pitkään päällä erilaisia depislääkkeitä ja kaikista olen päässyt eroon hyvin helposti. Olen ollut ilman lääkettä ja sitten hyvin pienellä jollakin depislääkeannoksella jonkun kuukauden. Lääkkeen voi jättää pois silloin kun huomaa ettei se sovi ja jos olo ilman lääkitystä on suht hyvä tai hyvä, niin en ole aloittanut turhaan mitään lääkitystä. ( lääkärini kanssa asiasta neuvoteltu )

      Venlafaxin on ollut minullakin, mutta haitat olivat suuremmat kuin hyödyt, niin se lopetettiin. Ko lääke SNRI eli noradrenaliinituotantoon vaikuttavana se nostaa verenpainetta, sykettä ja hengitys tihenee. Paljon muitakin haittoja sillä on. Unettomuus on yksi haittavaikutus.

      Tuon sarjan lääkkeet niin kuin SSRI- lääkkeetkin lisäävät rutkasti ruokahalua. Paino nousee kyllä takuuvarmasti. Jos olet liian laiha, niin saat muotoja itsellesi, mutta kauan lääke päällä, niin tulee liikapainoa, jota sitten ei saa helpostikkaan pois.

      • 64uyg68

        Idiootti. Se, että sinä pääset irti helposti ei tarkoita, että kaikki pääsevät. Ole onnellinen, jos prosessi on ollut sinulle vaivaton.


      • Anonyymi

        Höpö höpö


    • venlavsvoxra

      Kannattako aloittaa venlafaxin jos voxra ei auta? Kuulema molempia voisi käyttää yhtäaikaa? Kärsin psykoosin jälkeisestä masennuksesta, itsetuhoisia ajatuksiakin on ollut...

    • artsi533

      Tästä sun kannattaa puhua lääkärin kanssa.

    • eivenlaa

      Ihan kamala lääke! Teki minusta entistä masentuneemman ja aggressiivisen. :( Vielä kamalampaa oli lääkkeen lopetus, kannattaa lukea vieroitusoireista.

    • eivenlaa

      Vei myöskin ruokahalun, laihduin lähes 10kg parissa kuukaudessa.

      • Anonyymi

        Ruokahalun menetyshän ei haittaa jos sattuu olemaan liikakiloja.


    • Artsi785

      Toisille sopii, toisille ei. Eivenlaa, mitä muuta teit masennuksen eteen?

    • Omat kokemukset hyviä. Tuntuu tuovan myös sosiaalista itsevarmuutta. Ainoa huono puoli ovat zapzapzapit heti kun unohtaa ottaa.

      • jklsjdfäpas

        Kuvauksesi tosta huonosta puolesta on erinomainen.


      • ouehögi

        Lisää varmasti sosiaalista "itsevarmuutta" poistamalla välittämistä ja estoja. Jos se on sinusta terve tapa ratkaista itsevarmuutta koskevat asiat niin toivottavasti kuulut vähemmistöön.


      • hjiopwehr
        ouehögi kirjoitti:

        Lisää varmasti sosiaalista "itsevarmuutta" poistamalla välittämistä ja estoja. Jos se on sinusta terve tapa ratkaista itsevarmuutta koskevat asiat niin toivottavasti kuulut vähemmistöön.

        Mistä tiedät miten jokin asia vaikuttaa johonkin toiseen. Jos sinulla näin, on se sinun kokemuksesi.


    • Njääääh

      Minulla Venla toimi, mutta se ei tarkoita että se toimisi kaikilla. Hyötyjä olivat mm. pahimpien masistelujen ja ahdistuksen väheneminen, sosiaalisen jännittämisen pieni väheneminen, sekä satunnaisten kipujen väheneminen.

      Huonoja puolia mm. myös iloisten tunteiden leikkaantuminen, ruokahalun väheneminen ja siitä seurannut laihtuminen, herkkä hikoileminen ja se että jos unohti ottaa lääkkeen, niin alkoi humisemaan päässä ja muutenkin oli kurja olo.

      Vaikka Venlan lopetus on joillekin helppoa, niin kannattaa varautua siihen että keskimäärin vieroitusoireet voivat olla aika ikäviäkin. Lääke suositellaan lopettamaan hitaasti. Ei muutaman päivän, vaan kuukausien aikana. Pahin vieroitusoire ei kuitenkaan ollut humina ym, vaan jatkuvat painajaiset.

      Pitää muistaa se, että yksikään masennuslääke ei ole sellainen, että se tuosta vaan poistaisi masennuksen ja tekisi onnelliseksi. Masennukseen on aina jokin syy. Lääke voi nostaa sen verran ojan pohjalta että voi itse alkaa käsittelemään niitä masennuksen syitä ja tekemään muutoksia elämäänsä. Jos vain syö lääkettä tekemättä muuta, niin masennus ei takuulla poistu, aikanaan lopullisesti.

    • Artsi527

      Homma menee juuri noin. Venla on hyvä lääke, mutta itse syyhyn tarvii myös vaikuttaa. Ja terveet elämäntavat mukaan, niin parantuminen voi alkaa.

      Venlasta pääsee kyllä eroon, mutta se on tehtävä ajan kanssa.

    • Venlafaxaa

      Venlafaxinin käyttö on aina yksilöllistä,samoin annosmäärät.Pitkäaikainen SSRI-lääkkeiden käyttö aiheuttaa riippuvuutta,kuten lähes kaikkien lääkkeiden pitkäaikainen käyttö.Itselläni Venlafaxin on aiheuttanut hikoilua,seksielämän laantumista,alkuun seksielämä piristyi loistavasti,mutta pitkäaikainen SSRI-lääkkeiden käyttö tuo mukanaan monesti seksuaalielämään kielteisiä puolia.
      Tunne-elämän laantumista on myös pitkäikainen käyttö tuonut.Positiivisena puolena näkisin ahdistuksen ja sosiaalisten pelkojen hieman helppotuneen,mutta kokonaistuloksena enemmän negatiivisia puolia on tuonut itselleni pitkäaikainen käyttö.

    • Misumiina

      Älkää hyvät ihmiset aloittako sitä lääkettä. Itse aloitin viime maaliskuussa itsetuhoisuuden ja masennuksen takia. Annosmäärä oli 150mg. Huomasin jo kuukauden käytön jälkeen että muutuin täysin zombiksi. Siis hävisi negatiiviset ja positiiviset olotilat kuin seinään. Mikään ei tuntunut miltään. Ihmettelin jos esim.komediaa katsottiin telkkarista ja muut nauroivat ,että mikä tässä muka naurattaa. En sietänyt enää mieheni kosketusta,koska seksihalut hävisivät taivaan tuuliin. Rupesi viini maistumaan kun huomasin että sen avulla saan keinotekoisen hyvänolon tunteen hetkeksi. Laskut jäi maksamatta kun ei olis voinu vähempää kiinnostaa. Toisin sanoen kyky elää normielämää loppui. Lopetin joku aika sitten lääkkeet kuin seinään. Kaksi viikkoa kärsin vieroitusoireista mutta kestin ne kun tiesin että ei ne kuolemaksi ole. Tilanne nyt se,että ajatus kulkee huomattavasti kirkkaammin,osan halata,itkeä,nauraa ja miehen iloksi haluan seksiä usein ja se oikeasti tuntuukin kivalta. En enää koskaan aloita minkäänlaisia masennuslääkkeitä. On tosi sääli että täältä saa lukea että joku ei uskalla lopettaa lääkkeen käyttöä koska pelkää vieroitusoireita. Ennemmin ne kestää, kuin tuhoaa ihmissuhteet olemalla täysin kykenemätön joka suhteessa.

      • Anonyymi

        Laskujesi laiminlyöntiin löytyy syy peilistä eikä lääkkeestä. Ja mikä tää seksihömpötys on? Venla vähentää seksihaluja mutta entä sitten? Onko kivempi naida masentuneena kuin olla naimatta iloisena? Sinä olet miehesi aivopesemä, hän on seksiä saadakseen houkutellut sinut lopettamaan lääkkeen. Kuulostat hieman lapselliselta. Anteeks vaan.


      • Anonyymi

        Pyh


    • sä-teet-päätöksen

      Riippuvuus SSRI/SNRI-lääkkeisiin, joista jälkimmäisiin venlafaksiini kuuluu, on tosi yksilöllistä. Toinen saa rajut oireet lopettaessaan näitä lääkkeitä, toinen ei edes huomaa mitään ja suurin osa toki sijoittuu johonkin tältä väliltä. Lääkkeissäkin on yksilöllisiä vaikutuksia eri ihmisiin, erilaista on myös se, miten elimistö niitä hajottaa, joten voi olla, että henkilö A saa suuret vierotuoireet lääkkeestä, josta henkilö B ei saa mitään, kun taas henkilö A ei saa mitään oireita läkkeestä, johon B kehittää voimakkaan riippuvuuden.

      Nää uudemmat masislääkkeet aiheuttaa useimmilla ihmisillä lieviä vieroitusoireita, jos käytön lopettaa, mutta varma tosiaan ei voi koskaan olla. Mä taas itse lopetin lähes seinään fluoksetiinin monen vuoden syömisen jälkeen, enkä huomannut mitään vieroitusoireita. Mutta en suosittele kenellekään kuitenkaan näin radikaalia kerrasta poikki -tilannetta. Oli hyvä tuuri, ettei mulle niin sanotusti käynyt mitään ja silloin oli jonkin sortin uhma päällä kaikkia psyykenlääkkeitä kohtaan.

      Valtaosalle käyttäjistään nää uudet lääkkeet kuitenkin aiheuttaa käytön aikana ongelmia seksuaalielämässä, että se kannattaa pitää mielessä. Myös tunteiden latistumista on paljon, ja joillekin voi nää kummatkin oireet jäädä pysyviksi, vaikka lääkkeen lopettais. Että jos nää luetaan aivovaurioiksi, niin tommosia on havaittu tulevan. Sen sijaan uudet lääkkeet ei vahingoita muistia kuten trisykliset teki.

      Kaikessa tosiaan on omat riskinsä ja ne kannattaa punnita läpi, miettiä, mikä on pienempi paha. Mä aion (taas) kokeilla pahentuneen masennuksen takia jotain lääkettä, koska mulle noi yllä kuvatut asiat näyttäytyy juuri nyt aika pieninä murheinä siihen nähden, kun olo on semmoinen, että haluais vaan tehdä itsemurhan.

      • e5ik78ge

        "Sen sijaan uudet lääkkeet ei vahingoita muistia kuten trisykliset teki."

        Mitä tarkoitat "uusilla lääkkeillä"? SSRI/SNRI-aineet heikentävät potentiaalisesti kaikkia kognitiivisia kykyjä muistista, keskittymis- ja ymmärryskykyyn jne. Kaikki eivät saa samanlaisia seuraamuksia. Kognition ongelmat voivat jäädä pysyviksi lopettamisesta huolimatta. Muun muassa kognition oireet ja siten älyllisen suoritustason lasku ovat merkki aivovauriosta.


      • Anonyymi

        Ainakin minun muistini on aivan paskana kymmenien vuosien SSRI-riippuvuuden seurauksena. Minun oli pakko (luit aivan oikein) syödä lääkettä vieroitusoireiden välttämiseksi ja siten toimintakykyni säilyttämiseksi.
        Muistioireet ovat kestäneet minulla jo pitkään lääkkeen lopetuksen jälkeen. Toipumista on ollut hyvin vähän.
        Huono muistini on aiheuttanut työssäni kaikenlaisia hauskoja sattumuksia kollegojen ja asiakkaiden kanssa. Ihmiset saavat nauraa ja toisaalta hyvä niin. Minulle muistiongelmat ovat kuitenkin todellisia.


    • Tzlatar

      Itsellä toista kertaa tämä lääke käytössä, 75mg tällä hetkellä annostus. Nostetaan pian 150mg;hen. Käytössä yleiseen ahdistuneisuushäiriöön ja paniikkihäiriöön. Opintojen takia piti ottaa avuksi, koska ei esiintymisestä meinannut mitään tulla ymsp. Alkuun oli n. viikon verran aikamoiset olotilat, huhhu. Mutta nyt tuntuu normaalilta, kaikki taas sujuu hyvin. Mulle lääke ainakin sopii hyvin, kongitiivisia ongelmia ei ole tullut ikinä, älykkyys pysynyt samana. Niin ihmiskohtaisia nämä lääkkeet ovat. Lopetusoireet ovat todella infernaaliset.

    • Artsi7896

      Jep auttaa ainakin ahdistuneisuuteen. Lisää itseluottamusta ja poistaa pelkotiloja. Mut suosittelen vain tosi tarpeeseen. Tuli myös hiukan saamattomuutta ja seksiongelmia.

    • Anonyymi

      On kokemusta. Ei auttanut paskan vertaa. Valeita myyvät purkissa.

      • Anonyymi

        Sama.


    • Anonyymi

      Psyykenlääkkeillä on suuria vaikutuksia ihmisen mieleen, mutta myös fyysisiin toimintoihin. Aiheuttavat mm. fyysistä riippuvuutta eli lopettaminen ei onnistu helposti, koska tuntuu että tarvitset sitä normaaliin elämiseen. (https://www.mielipalvelut.fi/artikkelit/vaiettu-kansantauti-eli-masennuslaakeriippuvuus/)

      Lääkkeiden on tarkoitus auttaa alussa, mutta niistä olisi hyvä päästä eroon jonkun ajan jälkeen. Jos ei yksin, niin sitten lääkevieroitusklinikan avulla: https://www.mielipalvelut.fi/laakevieroitusklinikka/

      • Anonyymi

        Aika mahtavaa että tällaisia palveluita on olemassa. Hatunnosto. Toisaalta kunnollista tukea pitäisille olla kaikille saatavilla helposti ja edullisesti julkisellakin jos näitä lääkkeitä kerran määrätään.

        Fyysinen mukautuminen psyykenlääkkeisiin on todellinen ilmiö, josta vaiettiin vuositolkulla. Ihmisille kerrottiin, että esim.masennuslääke ei aiheuta riippuvuutta, mutta kappas vain, vieroitusoireita kyllä, vaikeitakin mitä aiheuttaa myös yleisesti tiedetysti riippuvuutta aiheuttavat aineet kuten bentsodiatsepiinit. Lääkkeen vaikutukseen tottuneet miljoonat ja miljoonat neuronit ei aluksi lopetuksen jälkeen toimi optimaalisesti ja hermosoluissa tapahtuu reseptoreissa muutoksia käytön aikana. Kehon pitää saavuttaa uusi homeostaasi ilman lääkettä, johon keho on fyysisesti mukautunut vuosienkin ajan.

        Esimerkiksi masennuslääkkeet peukaloi hermostoa (myös elinten toiminnasta vastaavaa tahdosta riippumatonta autonomista hermostoa), mistä seuraa haittoja ja vieroitusoireita eri puolella kehoa. Autonominen hermosto sisältää parasympaattisen ja sympaattisen hermoston jotka optimaalisessa tilanteessa toimii synkassa keskenään, jarru ja kaasu toimivat tasapainossa. Vieroitus voi sotkea stressaavuudesaan ja autonomista hermostoa sotkiessaan tätä balanssia ja saada koko kehon tuntumaan levottomalta ja ylivireiseltä sekä yliaktivoida taistele ja pakene mekanismia.

        Omalla kohdallani pahoihin oireisiin auttoi eniten rentoutusharjoitukset ja kehollinen terapia, missä pyrittiin aktivoimaan kehon jarrua eli parasympaattista hermostoa erilaisin keinoin.

        Tulevaisuutta on, että ihmisiä myös osataan vieroittaa lääkkeistä oikein ja vastuullisesti ja siihen tarjotaan apua. Painopiste pitäisi olla harmien minimoinnissa ettei kukaan saa lääkkeistä tarpeettomasti haittaa, kun niitä osataan määrätä ja purkaa mahdollisimman turvallisesti. Ihmisille pitää tarjota riittävää tietoa lääkkeiden ongelmista määräämishetkellä. Mielestäni tilanne ei ole ollut näin. Jos vieroituksen tekee vastuullisesti, ja oppii vieroituksen aikana ja jälkeen tärkeitä selviytymiskeinoja itsestä huolehtimiseen, saattaakin havaita että lääkkeitä ei edes tarvi. Tuki on tärkeää. Vieroituksesta selvitessään voi tulla tunne, että selviää mistä vain. Ainakaan itsellä ei enää vaikeampien vieroitusoireiden jälkeen ole ollut enää halua käyttää mitään psyykenlääkkeitä, kun olen löytänyt niin monia keinoja pitää huolta hyvinvoinnistani mistä ei seuraa samanlaisia ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika mahtavaa että tällaisia palveluita on olemassa. Hatunnosto. Toisaalta kunnollista tukea pitäisille olla kaikille saatavilla helposti ja edullisesti julkisellakin jos näitä lääkkeitä kerran määrätään.

        Fyysinen mukautuminen psyykenlääkkeisiin on todellinen ilmiö, josta vaiettiin vuositolkulla. Ihmisille kerrottiin, että esim.masennuslääke ei aiheuta riippuvuutta, mutta kappas vain, vieroitusoireita kyllä, vaikeitakin mitä aiheuttaa myös yleisesti tiedetysti riippuvuutta aiheuttavat aineet kuten bentsodiatsepiinit. Lääkkeen vaikutukseen tottuneet miljoonat ja miljoonat neuronit ei aluksi lopetuksen jälkeen toimi optimaalisesti ja hermosoluissa tapahtuu reseptoreissa muutoksia käytön aikana. Kehon pitää saavuttaa uusi homeostaasi ilman lääkettä, johon keho on fyysisesti mukautunut vuosienkin ajan.

        Esimerkiksi masennuslääkkeet peukaloi hermostoa (myös elinten toiminnasta vastaavaa tahdosta riippumatonta autonomista hermostoa), mistä seuraa haittoja ja vieroitusoireita eri puolella kehoa. Autonominen hermosto sisältää parasympaattisen ja sympaattisen hermoston jotka optimaalisessa tilanteessa toimii synkassa keskenään, jarru ja kaasu toimivat tasapainossa. Vieroitus voi sotkea stressaavuudesaan ja autonomista hermostoa sotkiessaan tätä balanssia ja saada koko kehon tuntumaan levottomalta ja ylivireiseltä sekä yliaktivoida taistele ja pakene mekanismia.

        Omalla kohdallani pahoihin oireisiin auttoi eniten rentoutusharjoitukset ja kehollinen terapia, missä pyrittiin aktivoimaan kehon jarrua eli parasympaattista hermostoa erilaisin keinoin.

        Tulevaisuutta on, että ihmisiä myös osataan vieroittaa lääkkeistä oikein ja vastuullisesti ja siihen tarjotaan apua. Painopiste pitäisi olla harmien minimoinnissa ettei kukaan saa lääkkeistä tarpeettomasti haittaa, kun niitä osataan määrätä ja purkaa mahdollisimman turvallisesti. Ihmisille pitää tarjota riittävää tietoa lääkkeiden ongelmista määräämishetkellä. Mielestäni tilanne ei ole ollut näin. Jos vieroituksen tekee vastuullisesti, ja oppii vieroituksen aikana ja jälkeen tärkeitä selviytymiskeinoja itsestä huolehtimiseen, saattaakin havaita että lääkkeitä ei edes tarvi. Tuki on tärkeää. Vieroituksesta selvitessään voi tulla tunne, että selviää mistä vain. Ainakaan itsellä ei enää vaikeampien vieroitusoireiden jälkeen ole ollut enää halua käyttää mitään psyykenlääkkeitä, kun olen löytänyt niin monia keinoja pitää huolta hyvinvoinnistani mistä ei seuraa samanlaisia ongelmia.

        "Omalla kohdallani pahoihin oireisiin auttoi eniten rentoutusharjoitukset ja kehollinen terapia, missä pyrittiin aktivoimaan kehon jarrua eli parasympaattista hermostoa erilaisin keinoin."

        Muita tärkeitä keinoja oli elintavat, vertaistuki sekä hidas pieniasteinen vieroitus. Jouduin purkamaan masennuslääkevieroitusoireisiin määrätyn lääkkeen joka ei edes ollut alkuperäinen lääkkeeni mitä purin vaan masennuslääkevieroituksessa määrätty. Hoitamaan oireita jotka jälkikäteen todennäköisesti liittyivät vieroitusoireisiin. Tämä pitkitti ongelmia ja syvensi niitä. Näinkin voi käydä matkalla mielenterveyshoidossa.

        Purkakaa lääkkeet turvallisesti ja hitaasti jos niin aiotte tehdä!


    • Anonyymi

      Mulle on todettu Defensiivinen-käytös eli olen tarvittaessa ärsytettävissä ja hyökkäävä. Muuten pyrin olemaan esim. asiakastilanteissa tai perus sosiaalisissa tilanteissa normaali. Mikäli jonkun sanat alkavat vituttamaan sanon kyllä suoraan ja pyrin voittamaan koko tilanteen enkä tunne aina syyllisyyttä ja vaikka tuntisin, niin en välitä, sillä tunnen olevani oikeutettu. Tätä tullaan tulevaisuudessa hoitamaan terapian avulla.

      Lisäksi mulla on pakonomainen tapa käydä joka päivä kaupassa ostamassa joko naposteltavaa tai muuta syötävää, vaikka jääkaappi olisi täynnä. Eläin tuolla, joten usein joudun elämään seuraavat 10-14 päivää tili tyhjänä ja miettimään, että miten saan loput ruoasta riittämään seuraaviin tukiin. Onneksi yleensä osaan ennakoida nämä tilanteet, joten kaapit täynnä kuivamuonaa löytyy kylläkin.

      Auttaako kyseinen lääke näihin vaivoihin? Vielä ei ole ollut puhe lääkityksestä, sillä olen arviointikäynneillä psykologilla.

    • Anonyymi

      Monella on hyviä kokemuksia mutta minulle ei soveltunut. Käytin noin pari viikkoa pienellä aloitusannoksella ja oli pakko lopettaa sivuoireiden takia. Jotenkin aivoissa kihelmöi ja lievää huimausta koko ajan, näiden takia oli mahdoton keskittyä opiskelussa tai töissä. Erektio ei onnistunut enää ollenkaan.

      Ehkä nuo oireet olisi ajan myötä helpottanut mutta en voinut odottaa opintojen kanssa niin kauan.

    • Anonyymi

      Ite kokeilin vuosia sitten ja ensimmäisen tabletin jälkeen mustuaiset suureni ja oli ihan outo olo, pää pilvissä ja väsytti hirveesti. Sain luvan lopettaa heti sen käytön ku soitin ja sanoin, että mä en halua sitä lääkettä käyttää ku pelotti sen vaikutukset. Nyt on eri lääkkeet käytössä.

      • Anonyymi

        Kauhea lääke!
        Söin vain 2,5 kk ja tulin paljon ahdistuneemmaksi, masentuneemmaksi ja jopa itsetuhoiseksi. Lääkäri pelässtyivrajujaboireitani ja selitti, että mulla voi olla joku harvinainen geeni, mikä vaikuttaa lääkkeen aineenvaihduntaan.
        Nyt olen lopetetut lääkettä ja vieroitusoireet on kamalat! Huimausta, ahdistusta, unettomuutta, päässä kuin sähköiskuja. Äsken juuri oksensin. Rahaa paljon psykiatriin ja lääkkeisiin muutamassa kuukaudessa 900€, ja olen sairauspäivärahalla.
        Miten näin hirveitä myrkkyjä myydään laillisesti! Nyt on hyvä terapeutti, joka on pelastukseni ja rukoilevat ystävät.


    • Anonyymi

      Itse aloitin 75 mg enkä huomannut muuta tulosta kuin ruokahalun palaamisen. Annokseni nostettiin 150 mg. Aluksi tilanne näytti lupaavalta, kunnes noin kolme viikkoa annostuksen muutoksen jälkeen ahdistus alkoi lisääntymään, minusta tuli entistä vainoharhaisempi ja aloin näkemään hallusinaatioita. Lääke auttoi hetkellisesti masennukseen, mutta ei lainkaan sosiaaliseen ahdisrukseeni.

    • Anonyymi

      Venlat tappaa tunteet. Yksinkertaista.

      • Anonyymi

        Kuten kaikki masislääkkeet. Tasoittavat nousut ja laskut.


    • Karmeeta paskaa. Älkää hyvät ihmiset syökö. Joku muu kombinaatio liikunnan kanssa siitä alkaa matka. Vaikka aluksi metri.

    • Anonyymi

      Täälä ollaan vastaan ja myötä.Juttele lekurin kanssa. Itse käyny monet ns.mielialalääkkeet läpi,mut ne ovat myös kipukynnystä nostavia...noritren...triptyl...näistä ei miulle vastetta kuten ei dulostakaan.Sain juuri reseptin venlaan...fibromyalgiakipujen hillintään.Huume? Huh heijaa...aivovaurio tulee?? Hieman voip tulla sekavuutta tmv.mistä vaan lääkkeestä.
      Itsetuhoisuus....asia joka kannattaa lekurin kans puhua ja mistä lääkkeistä lisäsi tätä.
      Olemme yksilöitä!
      Lääkkeet toimivat jokaisella omalla tapaa.
      Lyrica fibroon...näin esim.Toiset vetää hirveitä annoksia...miul män muisti jo yhestä kapselistä.Tramalista viekut het yhen tab.jälkeen...toisil ei mitään.
      Tiedän jopa ihmisen jolla panadoli tuottaa ongelmia.
      JOTEN ,OLEMME YKSILÖITÄ.

    • Anonyymi

      Joku dna testi tai olla jonka voi tehdä josta sitten näkee mitkä "lääkkeet" aiheuttaa vakavia haittoja ja ei sopi ja mitkä lääkkeet ei käy ollenkaan kyseiselle henkilölle?

      niin ja jos sairauslomaa tms haluaa niin kela ei varmaan myönnä mitään jos ei diagnoosissa lue et on saanut reseptin mieliala pillereihin?

    • Anonyymi

      Ei jää koukkuun mulla on 150mg mutta on auttanut jonkun verran ehkä tähän asti paras

    • Anonyymi

      Turvotti 4 kiloa pissa ei tullut ei voinu nukkua

    • Anonyymi

      Venlafaxin on todella hankala lopettaa jos sen joskus aikoo lopettaa. Ja mielestäni Cymbalta on tehokkaampaa.

      • Anonyymi

        Vaikeata on Venlafaxinin lopettaminen vieroitusoireiden takia. Annostus ollut 75mg/vrk puolen vuoden ajan tukemaan spinaalistenoosikipuun Lyrican rinnalla. Venlafaxiinin alasajo 10vrk x37,5mg/vrk ja nyt kolme vrk kokonaan ilman. Koskaan, ei mistään kipulääkkeen lopettamisesta ole tullut vieroitusoireita. Nyt pää humisee ja heitättää kolmatta päivää, verenpaine noussut Soitin lääkärille: ei vaarallista, kuuluu asiaan. En alunperin halunnut koko lääkettä luettuani lääkeinfosta sen käyttötarkoituksesta...mielialalääke! Mutta toisella lääkärikäynnillä fysiatrin vakuuttelusta aloitin Venlafaxinilla kivun lisälääkitsemisen. En osaa sanoa onko ollut suurempaa hyötyä vai ei!Itse käytön aikana en ole huomannut pahempia sivuvaikutuksia. Nyt sitten operaatioon!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      160
      6815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4047
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2055
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1839
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1568
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1545
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1408
    Aihe