Miksi narsistinen vanhempi on huono vanhempi

Qqquqquc

Narsistinen henkilö vanhempana ja kasvattajana. Siinäpä ongelmaa kerrassaan, tiedän kokemuksesta. Kertokaapa millaista se on ollut. Miten te olette nähneet asian.

Kerron hieman omasta kokemuksestani. Narsistinen vanhempi ottaa jonkun lapsista jota hän ryhtyy pitämään uhrinaan ja tavallaan suosikkinaan. Hän kyllä käy kaikki lapset läpi, ei tarkoituksella, mutta hän kyllä huomaa sen jos joku lapsista on kiintynyt häneen ja myös huomaa sen kuka on huolehtija, eli kun vanhempi vaikka esittää että hän olisi sairas tai itkee, hän huomaa kuka lapsista on hänestä aidosti huolissaan. HÄN on juuri se jonka hän ottaa uhrikseen. Narsisti aistii tästä lapsesta läheisriippuvuuden, vanhemman menettämisen pelon, samaa ei saata olla kaikilla hänen lapsillaan. Siksi hän pitää tätä yhtä lasta aivan kuin lapsi olisi hänen klooninsa, jonka tarpeet ovat prikulleen samat kuin hänen. Kun vanhempi hankkii itselleen jotain, se sopii myös aina hänen lapselleen. Jos narsistinen vanhempi ei jotakin halua, sitä ei myöskään lapsi tässä tapauksessa halua. Jos narsistinen tavoittelee jotain se asetetaan lapsen tavoitteeksi. Tästä tulee lapselle helvetti koska hänen tarpeensa on kuin ulkoistettu narsistille ja narsisti saa muokata niitä omiksi tarpeikseen. Siksi narsistinen jos sanoo että jotain hankittiin lapselle, se oikeasti hankittiinkin hänelle itselleen. Lapsi jäi oikeasti vaille mitään.

Kaiken hyvän lisäksi narsistinen vanhempi kuin pilkkaa tätä lapsen ominaisuutta olla huolissaan hänestä. Hän nauraa lapsen taipumukselle ja käyttää lasta hyväkseen niin paljon kuin mahdollista. Koska narsistinen ajattelee sen olevan lapsen tavoite, siis huolehtia sitä kautta myös palvella narsistia, niin sehän sopii hyvin narsistivanhemmalle..siis sama tavoite kuin hänellä itselläkin. Narsistinen vanhempi ei tajua että jos hän näyttelee jotakin lapselle lapsi ottaa sen todesta. Narsistinen vinkkaa muille vain silmää ilkikurisesti ja esittää lapselle olevansa pulassa tai hädässä ja vieläpä jopa hengenhädässä, samalla kuin näyttääkseen muille sen vallan joka hänellä lapseen on. Narsistinen vanhempi käyttää hyväkseen lapsen kiintymystä ja sen avulla hän pelaa lapsensa kanssa.

22

2074

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Qqquqquc

      jatkoa..se lapsi saa aina kaikkein huonointa, vaikka muista saattaa näyttää päinvastoin. Narsisti kuin tilaa lapsensa nimissä itselleen, ja asiassa on vielä sekin puoli että jos joku sanoo jotakin kielteistä asiasta, joka on tehty lapsen nimissä, narsisti voi sanoa maireasti että se oli lapsen valinta. Siten narsistinen ei tee koskaan vääriä valintoja, lapsi ne tekee.

      • tytär-

        No, minä olen iäkkään narsistivanhemman nuorin lapsi, joka valikoitui muistini mukaan, jo noin 6 -vuotiaana narsistin *uhriksi* ja perheen yleiseksi *syntipukiksi*. Vaikka luonteeltani olenkin hyvin kiltti ja auttavainen, siis perheen lapsista se *nöyrä palvelija*. Jonka odotetaan rientävän aina apuun, hädän hetkellä.

        Ja esikoinen taas sai kultaisenlapsen osan. Jolloin hänet nostettiin jalustalle, narsistista seuraavaksi. Ja etuoikeutettuna lapsena, esikoinen oli sitten se *paras*, jolle lankesi narsistivanhemman *puolustajanosa*. Hän ei koskaan kyseenalaistanut nasistivanhemman todella arveluttavaa ja huonoa käytöstä mitenkään. Kultainenlapsi ikään kuin, ummisti silmät tosiasioilta ja toimi ainoastaan narsistivanhemman asiamiehenä, kun *syntipukkikuopus* piti saada toimimaan narsistivanhemman haluamalla tavalla.

        Nyt jo, eläkkeellä olevana *kuopuksena*, olen nähnyt narsistivanhemman käsittämättömän käytöksen vuosikymmeniä. Ja tullut lopulta siihen lopputulokseen, että narsistivanhempi ainoastaan *rakastaa* itseään. Ei hän välitä todellisuudessa omista lapsista lainkaan. Lapset ovat hänelle ainoastaan *hyödyntavoitteluvälineitä*. Sen jälkeen, kun aikuisista lapsista on nyhdetty kaikki mahdollinen hyöty narsistille. Nämä lapset voidaan *poistaa piireistä* epäkelpoina ja huonosti käyttääntyvinä lapsina, joilla ei ole narsistivanhemmalle enää mitään *arvoa*.

        Tämän jälkeen narsisti ottaa/ostaa yleensä hoviinsa uusia *välineitä*, joista hänelle saattaisi olla taas mahdollista hyötyä. Eikä narsisti tunne syyllisyyttä tapahtuneista asioista, eikä opi koskaan mitään tekemistään virheistä. Koska muut ovat aina syyllisiä tapahtuneisiin virheisiin.


    • Qqquqquc

      Narsistivanhemman parhaita ystäviä ja voi sanoa, että ne ovat vieläpä oikein rakkaita narsistille ovat ne jotka osoittavat jotakin kielteistä uhria kohtaan. He ovat narsistivanhemman jengi joka kiusaa narsistivanhemman uhria. Narsistihan on kiusaaja oli kyse sitten koulu/työpaikka/kotiasioista. Kotikiusaamisessakin tärkeitä ovat ne ihmiset joita narsisti suosii, siis ne jotka osallistuvat mukaan hänen uhrinsa kiusaamiseen ja tukevat kiusaajaa. Vaikka sitten tietämättä asioiden oikeaa laatua.

      Minulla ainakin 'sen' vanhemman parhaat ystävät olivat aina ne, jotka haukkuivat, halveksivat, väheksyivät minua osoittamalla aina minun olevan huono ja heidän itsensä olevan jollakin tapaa arvokkaampia. Narsistivanhempani antoi siis oikein luvan kanssa kiusata omaa lastaan. Hän ei puolustanut minua, vaan asettui kiusaajien puolelle ja ylisti heitä kiitoksena. Tuon tarkoituksena oli tyhjentää lapsi omasta minästä, niin että narsistin henki voisi asettua sen lapsen oman minän paikalle. Siis lapsen mieli tyhjäksi ja tilalle narsistin manipuloima uusi minä, jonka tavoite olisi aina vain kyseisen vanhemman palveleminen ja huolehtiminen siinä itseään säästämättä. Mutta olen sen verran kumminkin oma itseni että tajusin tuon eikä se oikein onnistunut. En voisi kuvitella itse tekeväni tuollaista 'politikointia' omilla lapsilla.

    • ghhfdgbf

      Totta
      Narsisti vanhemmalle ei tuota minkäänlaista omantunnon ongelmaa tuhota toimimaton narsistinen lähde, vaikka kyse olisi ainoasta lapsesta.

      Lapsi on puhtaasti narsistia varten ja jos se ei toimi, niin narsisti haluaa tuhota ja hävittää sen.

      Kun on vuosia joutunut tutustumaan niihin hirveyksiin ja eläviin ruumiisiin, mitä narsistit jättää jälkeensä, niin en panisi pahakseni, jos kaikki narsistit hävitettäisiin maailmasta..

    • gbnkkyfddfgh

      Mitä tehdä tämmöiselle asialle, että aina kun saan etäisyyttä narsistivanhemman kuvioon, alan itsekin (muiden epäilijöiden tapaan) epäillä voiko jotakin niin kamalaa oikeastaan olla ollutkaan, kunnes olen päätynyt takaisin samaan kuvioon, josta ei ole muuta vaihtoehtoa kuin etääntyä. Ja tämä toistuu.

      • dfreedwefwef

        Se on ehkä tyypillistä, tuo edestakas kelaaminen, ollut itselläkin. Läheisriippuvuutta se on ehkä, ei usko millään omasta vanhemmastaan pahaa. Se on totta että kun ottaa etäisyyttä se paha laimenee. Alkaa myös epäillä omaa itseään, (jota sairas narsisti ei koskaan osaa tehdä) ja voi sitten päätellä vain kuvitelleensa ja palaa takaisin ja taas kohta saa todeta että kyllä se paha on olemassa. Tätä toistuu niin kauan kunnes narsisti saa uhrille jotain niin ikävää aikaan että siitä joutuu kärsimään loppuelämänsä, sen jälkeen kyllä lopullisesti uskoo että se paha oli oikeasti olemassa. Tapahtuu jotain sellaista joka todistaa lopullisesti narsistin pahuuden olemassaolon. Aina kun uhri palaa narsisti tajuaa uhrin olevan riippuvainen hänestä ja sen jälkeen voi kohdella aina vain pahemmin. Kannattaa ottaa enemmän etäisyyttä, luulen.


      • ghetto

        Minä kävin jopa terapiassa luullen että minussa täytyy olla jotain vikaa koska en pitänyt lainkaan narsistivanhemmastani. Ilmoittauduin sinne itse, koska tunsin lapsena syyllisyyttä siitä, että vihasin omaa vanhempaani. Lopulta minulle sanottiin siellä etteivät he löydä tai huomaa minussa mitään vikaa, että olen henkisesti terve. Taakka putosi hartioiltani syyllisyyden myötä ja aloin tarkastella tämän vanhempani toimintaa eri kantilta. Silloin tajusin miten epäreilua se oli, aivan kuin vanhempani olisi pikku lapsi jonka täytyy saada aina olla oikeassa ja saada itselleen kaikki sekä tahtonsa läpi, vaikka toiset jäisi sen vuoksi kaikesta ilman. Hänen täytyy saada asiat vietyä toisen nenän edestä ja hänellä on kuvitelma että hän on se tärkein ihminen maailmassa. Silloin tajusin ettei tuollaisesta olisi edes vanhemmaksi tai kasvattajaksi. Hän ottaa lapselta ennen kuin antaa mitään. Hän ei ole valmentajana lapselle vaan hän kilpailee lapsen kanssa ja kilpailussahan kaikenlaiset temput ja myös sellainen henkinen psyykkaaminen ovat sallittuja joilla saataisiin vastustajan suorituksen huonommiksi. Narsistinen vanhempi käyttää juuri tälläisia psyykettä horjuttavia keinoja omaan lapseensa. Vähättely ja mitätöinti, niillä hän yrittää horjuttaa ja kaataa lapsensa minän, eikä koskaan yritä sitä kohottaa. Oma lapsi on siis vastustaja ei samaa joukkuetta. Narsistivanhempi on tyytyväinen kun on tallonut lapsensa henkisesti litteäksi, hänen on silloin vapaampi olla, hän tuntee olevansa silloin joku.


      • iuytllkj
        dfreedwefwef kirjoitti:

        Se on ehkä tyypillistä, tuo edestakas kelaaminen, ollut itselläkin. Läheisriippuvuutta se on ehkä, ei usko millään omasta vanhemmastaan pahaa. Se on totta että kun ottaa etäisyyttä se paha laimenee. Alkaa myös epäillä omaa itseään, (jota sairas narsisti ei koskaan osaa tehdä) ja voi sitten päätellä vain kuvitelleensa ja palaa takaisin ja taas kohta saa todeta että kyllä se paha on olemassa. Tätä toistuu niin kauan kunnes narsisti saa uhrille jotain niin ikävää aikaan että siitä joutuu kärsimään loppuelämänsä, sen jälkeen kyllä lopullisesti uskoo että se paha oli oikeasti olemassa. Tapahtuu jotain sellaista joka todistaa lopullisesti narsistin pahuuden olemassaolon. Aina kun uhri palaa narsisti tajuaa uhrin olevan riippuvainen hänestä ja sen jälkeen voi kohdella aina vain pahemmin. Kannattaa ottaa enemmän etäisyyttä, luulen.

        Kiitos, näin lienee asian laita.


      • tytär-
        ghetto kirjoitti:

        Minä kävin jopa terapiassa luullen että minussa täytyy olla jotain vikaa koska en pitänyt lainkaan narsistivanhemmastani. Ilmoittauduin sinne itse, koska tunsin lapsena syyllisyyttä siitä, että vihasin omaa vanhempaani. Lopulta minulle sanottiin siellä etteivät he löydä tai huomaa minussa mitään vikaa, että olen henkisesti terve. Taakka putosi hartioiltani syyllisyyden myötä ja aloin tarkastella tämän vanhempani toimintaa eri kantilta. Silloin tajusin miten epäreilua se oli, aivan kuin vanhempani olisi pikku lapsi jonka täytyy saada aina olla oikeassa ja saada itselleen kaikki sekä tahtonsa läpi, vaikka toiset jäisi sen vuoksi kaikesta ilman. Hänen täytyy saada asiat vietyä toisen nenän edestä ja hänellä on kuvitelma että hän on se tärkein ihminen maailmassa. Silloin tajusin ettei tuollaisesta olisi edes vanhemmaksi tai kasvattajaksi. Hän ottaa lapselta ennen kuin antaa mitään. Hän ei ole valmentajana lapselle vaan hän kilpailee lapsen kanssa ja kilpailussahan kaikenlaiset temput ja myös sellainen henkinen psyykkaaminen ovat sallittuja joilla saataisiin vastustajan suorituksen huonommiksi. Narsistinen vanhempi käyttää juuri tälläisia psyykettä horjuttavia keinoja omaan lapseensa. Vähättely ja mitätöinti, niillä hän yrittää horjuttaa ja kaataa lapsensa minän, eikä koskaan yritä sitä kohottaa. Oma lapsi on siis vastustaja ei samaa joukkuetta. Narsistivanhempi on tyytyväinen kun on tallonut lapsensa henkisesti litteäksi, hänen on silloin vapaampi olla, hän tuntee olevansa silloin joku.

        No niin, usein lapsi syyttää itseään tapahtuneista asioista. Koska häntä on syyllistetty pienestä pitäin siitä, kaikesta pahasta, mitä narsistille itselleen tapahtuu. Siis kuviohan on täysin käsittämätön, kuinka pieni lapsi voi kantaa vastuun aikuisen miehen teoista. Miksi tätä ei kukaan koskaan kyseenalaistanut perhepiirissä???

        Ei narsisti itse kanna koskaan vastuuta teoistaan, tai sanoistaan. Hänhän kääntää omat tekemiset ja sanomiset aina *syntipukin*, eli uhrin tekemiksi. Ja todella näyttää myös itse uskovan sen, että pahojentekojen takana on *syntipukki*, eikä hän itse. Onko tämä aikuisen ihmisen käytöstä, tai vastuullista vanhemmuutta???

        Hän myös kertoo *hovilleen* jatkuvasti sitä, miten >> taas hänet on haukuttu, ihan ilman mitään syytä<<. Todellisuudessa asia on kuitenkin juuri päinvastoin. Narsisti on haukkunut uhrin pahanpäiväisesti ja saattanut jopa katkaista välit uhriin. Tämän seurauksena voi nyt sitten omaksi eduksi valehdella hoville ihan rauhassa, kun siitä ei ole enää kiini jäämisen vaaraa.

        Ja hovi kumartaa ja ällistelee todella, miten *paha* saattaa olla jonkun perheen lapsi. Häntä moititaan joukolla Ja surkutellaan ja säälitään narsistin huonoa osaa. Eikä kenellekkään juolahda mieleen, se tosiasia, että heidän keskuudessaan on ainoastaan läpeensä kiero ihminen, joka käyttää vain heitä hyväkseen.
        Ja nyt, kun uhri on julkisesti ja todistettavasti tuomittu pahaksi ihmiseksi, myös hovin silmissä, Niin, näinhän sen sitten on oltava!!!!

        Narsistivanhempi on siis niin kiero ja paha näissä teoissaan, että kukaan ei sitä saata edes ymmärtää, ennen kun se sattuu omalle kohdalle.


      • narsistiavarova

        Olen tallentanut erään asiakirjan, jonka sain sattumalta itselleni.
        Tuossa paperissa oli tieto jolla olisi tehty taloudellisia siirtoja selän takana.
        Aina kun alan epäilemään tuntemisiani narsistia kohtaan, katson tuota
        asiakirjaa ja tiedän, että koskaan ei voi olla liian varovainen hänen kansaan.


      • tytär-
        narsistiavarova kirjoitti:

        Olen tallentanut erään asiakirjan, jonka sain sattumalta itselleni.
        Tuossa paperissa oli tieto jolla olisi tehty taloudellisia siirtoja selän takana.
        Aina kun alan epäilemään tuntemisiani narsistia kohtaan, katson tuota
        asiakirjaa ja tiedän, että koskaan ei voi olla liian varovainen hänen kansaan.

        Tässä oli typistetty narsistin kierous neljään riviin tosi osuvasti.


      • ghetto
        tytär- kirjoitti:

        No niin, usein lapsi syyttää itseään tapahtuneista asioista. Koska häntä on syyllistetty pienestä pitäin siitä, kaikesta pahasta, mitä narsistille itselleen tapahtuu. Siis kuviohan on täysin käsittämätön, kuinka pieni lapsi voi kantaa vastuun aikuisen miehen teoista. Miksi tätä ei kukaan koskaan kyseenalaistanut perhepiirissä???

        Ei narsisti itse kanna koskaan vastuuta teoistaan, tai sanoistaan. Hänhän kääntää omat tekemiset ja sanomiset aina *syntipukin*, eli uhrin tekemiksi. Ja todella näyttää myös itse uskovan sen, että pahojentekojen takana on *syntipukki*, eikä hän itse. Onko tämä aikuisen ihmisen käytöstä, tai vastuullista vanhemmuutta???

        Hän myös kertoo *hovilleen* jatkuvasti sitä, miten >> taas hänet on haukuttu, ihan ilman mitään syytä<<. Todellisuudessa asia on kuitenkin juuri päinvastoin. Narsisti on haukkunut uhrin pahanpäiväisesti ja saattanut jopa katkaista välit uhriin. Tämän seurauksena voi nyt sitten omaksi eduksi valehdella hoville ihan rauhassa, kun siitä ei ole enää kiini jäämisen vaaraa.

        Ja hovi kumartaa ja ällistelee todella, miten *paha* saattaa olla jonkun perheen lapsi. Häntä moititaan joukolla Ja surkutellaan ja säälitään narsistin huonoa osaa. Eikä kenellekkään juolahda mieleen, se tosiasia, että heidän keskuudessaan on ainoastaan läpeensä kiero ihminen, joka käyttää vain heitä hyväkseen.
        Ja nyt, kun uhri on julkisesti ja todistettavasti tuomittu pahaksi ihmiseksi, myös hovin silmissä, Niin, näinhän sen sitten on oltava!!!!

        Narsistivanhempi on siis niin kiero ja paha näissä teoissaan, että kukaan ei sitä saata edes ymmärtää, ennen kun se sattuu omalle kohdalle.

        Minun tapauksessa taas tuo narsisti oli nainen, "rakastettu ja ylistetty" äitini.


    • oma_narsisti

      Oma narsisti-psykopaattini osti näkkileipää vaikka olin pyytänyt ranskista.

    • ghhfdgbf

      Olen seurannut yhden vanhenevan narsistin toimintaa.
      Kun kaikki läheiset on katkaisseet välit ja ystävien silmät auenneet...eli hän on jäänyt täysin yksin. Niin hän on alkanut terrorisoida pientä ruokapaikkaa, jossa on ylikiltti pitäjä.
      Narsistilla on siellä täysin uskomattomia kuvioita, jota ulkopuolisten on edes vaikea uskoa.

      Hänen on pakko saada aina jotain erikoispalvelua (Osa niistä on niin outoja, ettei kukaan edes uskoisi). Hän kehittää vaikka mitä, että saisi kokemuksen, että häntä palvellaan eri tavalla kuin muita.
      Ilmeisesti hänen pitää todistaa itselleen jatkuvasti, että hän on parempi kuin muut ja kun ei ole muuta paikkaa, niin hän on sidoksissa tähän paikkaan.

      Hän ei siis edes asu lähelä vaan tulee varta vasten taksilla sinne.

      Tosin sekään ei vissiin enää kauaa toimi, sillä pitäjä on jo kurkuaan myöten täynnä tätä sankaritarta ja hän ei enää saa sitä, mitä on hakemassa.
      Jännityksellä odotetaan, mikä on seuraava siirto.

    • narskunykkösvihollinen

      "Siksi hän pitää tätä yhtä lasta aivan kuin lapsi olisi hänen klooninsa, jonka tarpeet ovat prikulleen samat kuin hänen. Kun vanhempi hankkii itselleen jotain, se sopii myös aina hänen lapselleen. Jos narsistinen vanhempi ei jotakin halua, sitä ei myöskään lapsi tässä tapauksessa halua."

      No siis nimenomaan! Olen ainoa lapsi, ja isäukko on valitettavasti narsku. Touhu on ollut aina sellaista, että kun isäukko on kiinnostunut jostain, kaikkien muidenkin täytyy olla kiinnostuneita siitä. Koska olen ainoa lapsi, ja ennen olin nimenomaan LAPSI, minua oli helpohkoa manipuloida (aikuisethan olivat toista maata, sillä he osasivat ilmoittaa, jos eivät olleet kiinnostuneita) olemaan muka kiinnostunut samasta kuin hän. Käytännössä se meni niin, että "sinä kiinnostut tästä asiasta tai minä tapan itseni ja se on sinun syytäsi." Jos taas isukki ei pitänyt jostain, ei siitä kukaan muukaan saanut pitää, koska "en minäkään siitä pidä, ja jos sinä pidät siitä, olet hirveä tyranni ja petturi."

      "Jos narsistinen tavoittelee jotain se asetetaan lapsen tavoitteeksi. Tästä tulee lapselle helvetti koska hänen tarpeensa on kuin ulkoistettu narsistille ja narsisti saa muokata niitä omiksi tarpeikseen. Siksi narsistinen jos sanoo että jotain hankittiin lapselle, se oikeasti hankittiinkin hänelle itselleen. Lapsi jäi oikeasti vaille mitään. "

      No niin just. Kun HÄN (isä) ei saanut jotain haluamaansa / sitä paheksuttiin jos hän halusi sen, hän pisti sen minun piikkiini. Hän monesti hankki minulle joitain asioita (esim. paitoja, joissa oli hänen haluamansa painatus) ja sitten suuttui ja syytteli, kun en käyttänyt niitä. Tai kun olin pienempi, hän saattoi ostella leluja (harvoin, mutta joskus kuitenkin) joilla minun sitten oli PAKKO leikkiä ja pitää niitä lempileluinani, tai muutoin olin "kiittämätön käärme, joka ei arvosta häntä yhtään". Jos en joka hetki roikottanut niitä leluja mukanani, hän sai marttyyrikohtauksia ja kulki ympäriinsä kertoillen muille "se toivoo minun kuolevan. Se haluaa minun tappavan itseni." Oikeasti hän ei tietenkään halunnut eikä aikonut kuolla, vaan halusi muiden säälittelevän ja kehuvan häntä siitä, kuinka hyvä vanhempi hän on. Hänelle on muutenkin aina ollut tärkeää se, että muut ihailevat häntä asiassa kuin asiassa, eli tässä vanhemmuusasiassa hän on ollut minua kohtaan todella kylmänkalsea ihan alusta saakka (haukkunut, huutanut, jättänyt hakematta hoitopaikasta, mitätöinyt tunteitani jne.), mutta muille esittänyt, kuinka hän "aina laittaa lapsen etusijalle, eli on siis superisä".

      "narsistinen vanhempi kuin pilkkaa tätä lapsen ominaisuutta olla huolissaan hänestä. Hän nauraa lapsen taipumukselle"

      Tämä niin paljon... Aina, kun olen (pienempänä) sanonut pelkääväni, että hän joutuu onnettomuuteen (hän on kova kaahari ja ylpeilee sillä), hän on nauranut asialle ja myöhemmin vittuillut siitä: "sinä aina pelkäät, että minulle sattuu jotain hehehehe. Ei sillä mitään väliä oikeasti ole, oikeasti et välitä yhtään kjähähähä." Samaan aikaan hän sanoo minua tunnekylmäksi ja itsekkääksi käärmeeksi, joka ei välitä kenestäkään muusta kuin itsestäni.

      Isäukon maailmassa kaikki on just niin, että jos HÄN haluaa jotain, muidenkin on haluttava. Minua hän on manipuloinut vuosia sillä, että hän aina sanoo "et sinä välitä isästä yhtään, sinä toivot että isä kuolisi." <- kehujen kalastelua. Pitäisi muka kauheasti todistella välittävänsä ja kehua häntä. Hän myös mitätöi ihan kaikki minun (ja muidenkin) toiveet, tunteet, saavutukset ja yritykset, vedoten kuinka hänen vastaavansa ovat AINA tärkeämpiä, parempia, enemmän oikeassa, isompia juttuja jne. Sitten hän juoksee ympäriinsä kertoillen, kuinka hirveä ihminen minä olen ja yrittää saada kaikki muutkin pitämään minua ilkeänä ja "tyhmänä", siis etten koskaan ajattelisi mitään ja minuun voisi suhtautua kuin aivokuolleeseen.

      Hän ei myöskään kestä sitä, että puolisoni pitää minusta enemmän kuin hänestä.

      • dcdcdcdcdd

        Narsistivanhempi joka on aikuinen, nauttii siitä että hän pystyy huijaamaan omaa lastaan silloin kun lapsi on pieni. Narsisti nauttii siitä siksi, koska hän huijatessaan lastaan tuntee olevansa älykkäämpi kuin oma lapsensa. Hän tuntee silloin älynsä loistavan. Narsistivanhempi ei tiedä että se ei perustu hänen älykkäälle toiminnalle vaan siihen että lapsi luottaa ja uskoo häneen. Siksi lasta on helppo huijata. Mutta kun lapsi kasvaa ja narsistille tuleekin pelko että lapsi olisikin älykkäämpi kuin hän hän alkaa pelätä sitä että lapsi alkaa huijata häntä takaisin. Siksi hän epäilee jokaista lapsensa tekoa tai sanoja. Keinot muuttuvat aina yhä ankarimmiksi. Lopulta viha leiskuu jos vanhempi huomaa etteivät hänen huijauksensa enää tehoa.


    • kjhgfdsdghjkl

      Justiin, pilkkaavat siitä, että on huolissaan heidän puolestaan.

    • uhriuhririri

      On tullut tehtyä vääriä valintoja
      itse. Pistetään se lapsen syyksi. Kunnia ennen kaikkea. Myös lapsen elämän yli menevä. riippuvuus ulkoisesta hyväksyttävyydestä.

      • tytär-

        Tämäkin on todella hyvin sanottu.


    • narskutjalapset

      Lisäksi ne petaavat lapselleen sellaista elämää (opiskelupaikan ja uran valinta, puoliso, harrastukset), joka saa heidät itsensä kuulostamaan hyviltä: jos lapsi on vaikka kymmenen ällän ylioppilas (ei mikään "amisjuntti"), opiskelee/opiskeli vaikkapa arvostetuksi huippukirurgiksi ja sitten vielä työskentelee jossain "arvostetussa asemassa" (esimiestehtävissä suuressa firmassa tms. yhtä "hienon kuuloista"), puolisona on joku jonka ammatti kuulostaa hienolta, niin ei vitsit kun narskuvanhempi on tyytyväinen! Saahan hän siitä omasta mielestään kunniaa itselleen, että juuri HÄNEN lapsensa on NIIIIIN MENESTYVÄ ja tärkeä ihminen.

      Toisaalta samaan aikaan narskuvanhempaa suututtaa se, että lapsi saattaa olla häntä itseään menestyneempi, mikä ei tietenkään sitten käy laatuun: lasta itseään kohtaan narskuvanhempi käyttäytyy ala-arvoisesti, haukkuu, mitätöi ja syyttelee. Muille, ulkopuolisille, hän kehuskelee lapsensa saavutuksilla kuin ne olisivat vanhemman aikaansaannosta.

    • sdsdcscdc123456

      "Lisäksi ne petaavat lapselleen sellaista elämää (opiskelupaikan ja uran valinta, puoliso, harrastukset), joka saa heidät itsensä kuulostamaan hyviltä"

      Noin se menee. Olen kokenut itse ja nähnyt saman kiihkon narsistivanhempani silmissä. Mutta minun tapauksessa (ja siskojenkin) oli surullista se että narsistivanhempani perheessä ei oikeasti ole niitä edellytyksiä joilla lapsi pärjäisi ja lapsen motivaatio saataisiin pysymään. Narsistivanhempi tuhoaa kaiken motivaation älyttömillä vaatimuksilla ja suunnitelmilla joissa on sitten niin pahoja aukkoja ettei mikään varmasti voi onnistua. Lisäksi välinpitämättömyys on käsinkosketeltavaa. Aivan kuin lapsi laitettaisiin kalastamaan niin rikkinäisillä verkoilla etteivät kalat pysty verkkoon edes tarttumaan, mutta narsisti odottaa silti huippua kalansaalista. Kun sitten ei tule sitä huipputulosta lapsi hylätään epäonnistuneena ja surkeana. Välineet onnistumisen hankkimiseksi ovat narsistisen mielestä olleet huippulaatua, koska nehän ovat hänen tuottamia. Häneen ei tuhlata enempää aikaa koska hän ei tuota riittävää tulosta joka tyydyttäisi narsistisen vanhemman. Elämä narsistiperheessä on tasaisen masentavaa, jokainen päivä syö lapselta energiaa, motivaatiota ja sen mukana toivon paremmasta,

    • Anonyymi

      Epäilen että isäni on narsisti tai ainakin omaa narsistin piirteitä, joita on oppinut isoisältäni. En ole isäni kanssa sen kummemmin asunut mutta muuttanut hänen luokseen noin vuosi sitten. Miettiny tuota omilleen muuttoa koko vuoden isäni takia mutta sinnitellyt sillä eihän täällä ole kuin joka toinen viikko. Kuitenkin kotona asuminen ahistaa tuon käyttäytymisen takia. Kuten sen, että hän on suunnitellut koko tulevaisuuteni alusta loppuun asti. Mihin kouluun menen, mihin muutan, koska muutan, missä asun, työt jne. En ole kuunnellut hänen toiveitaan, mutta huomaan miten hän yrittää tehdä minusta mini kopiota hänestä. Hän ei kestä jos sanon vastaan. Jos sanon vastaan hänen on pakko alistettava minut jotta saa tahtonsa läpi keinolla millä hyvänsä. Mm. Uhkailemalla, haukkumalla, huutamalla, kiristämällä ja uhriutumalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1937
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      19
      1733
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1226
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1203
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe